Premeno-, perimeno-, postmenopaussi...

missä mennään?

Aivan hämilleni menin, kun yritin selvittää omaa tilaani netissä hakusanalla vaihdevuodet. Hirveesti tietoa siitä mistä ne johtuu ja mitä lääkettä kannattaa ottaa. No, sen verran älysin, että omalla kohdallani esivaiheen olen ohittanut ilman sen kummempia oireita. Mieliala mulla on vaihdellut koko elämäni ajan ja kuukautisetkaan ei koskaan ole tulleet kellon tarkkuudella. Varsinaiset vaihdevuodet mulla on (kai) nyt, kun kuukautiset loppu 2kk sitten ja kerrasta alkoi vilu, yöhikoilut ja kuumat aallot. Tietäs vaan kuinka kauan tätä jatkuu ja paheneeko tämä? Entäs myöhäisoireet mitä ne on, huomaako niitä edes? Ehkäiystäkin yritin ottaa selvää tarviiko sitä vai ei? Yksi "asiantuntijan" vastaus oli, että en toden näköisesti voi enää tulla raskaaksi, mutta käyttäkään varmuuden vuoksi kumia...haloo?? Kuinka hyvin te tiedätte oman tilanne?

5

1742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kitutellaan

Olen kohta 55 täyttävä ja mulle sanottiin jo vuosi sitten, etten tarvii enää ehkäisyä, vaikka menkat tulivat vielä ajoittain. Ultrassa munasarjat katsottiin olevan siinä mallissa, että ehkäisyä ei enää tarvita (kahden eri gynen sana) Nyrkkisääntönähän yleisesti pidetään sitä, että menkat pitää olla vuoden pois ennen kuin ehkäisyn saa jättää. Näiltä näkymin viimeiset menkat olivat viime elokuussa ja sitä ennen pitkin vuotta useamman viikon kestäviä vuotoja. Hikoilu ja muut vaihdevuosivaivat lisääntyivät menkkojen loputtua huomattavasti. Menkkojen heittely alkoi jo kolme vuotta sitten ja olivat enimmillään pois välillä 3kk. Ajoittainen hikoilu ja limakalvojen kuivuminen alkoi myös silloin ja etenkin virtsavaivat tulivat mukaan kuvioon. Kyllä itselläni alkoivat vaihdevuodet siis 5kakkosena, enkä näitä vaiheita ole edes ajatellut minään luokkana esivaihtareina tms.

• Viluttaa

Ei oma tilasi netissä selviä. Kyllä sinun on mentävä gynelle. Meistä jokainen on sitäpaitsi oma yksilönsä, kukapa toisen 'tilaa' voi arvata?

• Metapallo

tietää, täytyy vain odotella mitä tuleman pitää. Kun kuusi vuotta vaihtareita alkaa olla täynnä, niin huomaan kuinka paljon omani poikkeavat toisten vastaavasta ajasta. Taitavat olla yhtä omannäköiset nuo vuodet kuin omat kasvotkin tai sormenjäljet. Eniten vaihtelua olen huomannut limakalvojen kuivumisessa ja haluttomuudessa tätä palstaa lukiessani. Joillakin tulee kuivuus ensin ja kuumat aallot perässä ja joillakin se menee päinvastoin. Joillakin jatkuvat kuukautiset vaikka kuinka pitkään ja toisilla ne loppuvat jo vaihtareiden alkumetreillä.
      Olisi mielenkiintoista tietää onko ruumiinrakenteella mitään yhteistä tekijää vaihdevuosioireissa. Sen olen huomannut, että naisellisen lantion omaavat eivät saa metapalloa keskelleen yhtä helposti kuin kapealanteiset ja harteikkaat naiset. Samoin tuntemani aikoinaan poikamaisen vartalon ja isot rinnat omanneet ystäväni kärsivät paljon voimakkaammista oireista ja pidempään kuin päärynävartaloiset ja pienirintaiset. Otos on tosin pieni, vain lähipiirini, mutta siinä se kyllä pitää paikkansa, lieneekö sattumaa?

• Aika näyttää

"Samoin tuntemani aikoinaan poikamaisen vartalon ja isot rinnat omanneet ystäväni kärsivät paljon voimakkaammista oireista ja pidempään kuin päärynävartaloiset ja pienirintaiset."

Rinnat kasvavat estrogeenista. Pienirintaisilla estrogeenipudotus ei ehkä ole niin suuri kuin isorintaislla. Toisaalta päärynän alaosaan varastoitu rasvakudos tuottaa estrogeenia. Ehkä heidän tapauksessaan estrogeenitasoissa ei ole niin rajuja ylä- ja alamäkiä.

Itse olen lanteikas, isorintainen ja lihaksikas 52 v. Mainittavia vaivoja ei ole toistaiseksi ollut. Sen verran on omaa rasvakudosta, että pienimuotoinen oma estrogeenitehdaskin on olemassa.

• *dolfina

Mulla on se käsitys että raskaaksi tuleminen yli 45-vuotiaana on yhtä todennäköistä kuin sikainfluenssan vaikeaan muotoon sairastuminen. Yksi sadasta sairastuneesta saa sen taudin pahana ja yksi sadasta 45 täyttäneestä voi vielä tulla raskaaksi. Mutta voin olla väärässä. Meillä ei ole käytetty ehkäisyä enää ainakaan kymmeneen vuoteen. Se oli helppo jättää pois koska olisin mielelläni halunnut tulla raskaaksi. Enkä ottanut sitä rokotettakaan... ajattelin että kun ei tärpännyt hyvässä niin toivottavasti ei sitten pahassakaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe