unihäiriöideni (joita olen kuvaillut ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/8624317) taustalla on ilmeisesti liian aktiivisesti toimiva sympaattinen hermosto (ns. taistele/pakene -hermosto).
onko jollain muulla vastaavaa vaivaa? ja oletteko löytäneet siihen hyvää apua?
rentoutusharjoituksista on vähän, muttei riittävästi apua.
sympaattinen hermosto aisoihin?
9
6193
Vastaukset
- glimpse
Jooga ja elämäntyylin muuttaminen kai.
- Mie62
Kehomeditaatio! Googleta Jon Kabat-Zinn.
- resonanssirehtori
Kokeile fysioakustista hoitoa jos mahdollista. Lihasresonanssi kuulema vaikuttaa liikunnan tavoin autonomiseen hermostoon. Omat nukahtamisvaivani loppuivat kolmen hoidon jälkeen. Suosittelen ehdottomasti! :)
- JP
En ole mikään lääkäri, mutta lääkiksen opintoja ja farmakologiaa on sen verran takana, että olen omalta osaltani päätynyt kokeilemaan betasalpaajaa. Minulla se toimii, kun kyseessä on tuollainen sympaattisen hermoston yliaktiivisuustila. Yritän yleensä unta ihan normaalisti, ja joskus se tuleekin, mutta jos jonkinlainen sympatikus alkaa lyömään päälle, otan yhden salpaajan. Sen vaikutus tulee vasta jonkin ajan päästä, mutta eipähän mene koko yö pilalle. Teen vielä senkin, että otan Alihangan ohjeen (löytyy netistäkin) mukaan 1-2 ravintola-annosta konjakkia päälle. Kuten sanottua, toimii minulla. Vasta viimeisenä vaihtoehtona on sitten tsopikloni. Tosin konjaktin ja tsopiklonin kanssa sitten kannattaa olla jo vähän varovainen. Ettei ota liikaa sitä konjakkia. Sitten uni menee taas huonoksi.
- Katienne
JP kirjoitti:
En ole mikään lääkäri, mutta lääkiksen opintoja ja farmakologiaa on sen verran takana, että olen omalta osaltani päätynyt kokeilemaan betasalpaajaa. Minulla se toimii, kun kyseessä on tuollainen sympaattisen hermoston yliaktiivisuustila. Yritän yleensä unta ihan normaalisti, ja joskus se tuleekin, mutta jos jonkinlainen sympatikus alkaa lyömään päälle, otan yhden salpaajan. Sen vaikutus tulee vasta jonkin ajan päästä, mutta eipähän mene koko yö pilalle. Teen vielä senkin, että otan Alihangan ohjeen (löytyy netistäkin) mukaan 1-2 ravintola-annosta konjakkia päälle. Kuten sanottua, toimii minulla. Vasta viimeisenä vaihtoehtona on sitten tsopikloni. Tosin konjaktin ja tsopiklonin kanssa sitten kannattaa olla jo vähän varovainen. Ettei ota liikaa sitä konjakkia. Sitten uni menee taas huonoksi.
Kiitos kun tuli jotain uutta tavanomaisiin ohjeisiin verrattuna!
- 28_mies
Katienne kirjoitti:
Kiitos kun tuli jotain uutta tavanomaisiin ohjeisiin verrattuna!
Hei. Satuin huomaamaan ko. viestiketjun ja ajattelin kirjoitella omia kokemuksia sympaattisen hermoston oireilusta ja hoidosta pääpiirteittäin. Itsellä noin vuoden verran ollut oireina päivittäinen osittainen tuntoherkkyyden menetys käsissä ja toisinaan myös jaloissa ja naamassa. Lisäksi varsinkin käsissä semmoinen kömpelö olo kun yrittää kirjoitella näppäimistöllä ja ei meinaa tuntea nappeja kunnolla kun oire päällä. Toisinaan vaiva tuli päälle kun niskassa tai selässä jokin naksahti paikalleen asennonvaihdoksen myötä. Hoidatin itseäni OMT-Fysioterapeutilla jo ennen muita oireiluja huimauksen vuoksi. Oli myös välillä sydämen korkeampaa leposykettä(tästä oli erillinen tutkimus jossa pidin vuorokauden laitetta joka rekisteröi sydämen toimintaa, löydös normaali). OMT:n suosituksesta kävin lääkärissä ja sieltä passitettiin niskan rintarangan magneettiin joissa löydös normaali / ei kulumia. Lisäksi otettiin kaulasta taivutus röntgenkuvat ja niissä löydös normaali. Pää kuvattiin magneetilla jo monia vuosia sitten kun huimaus alkoi ja tällöin löydös normaali. Lisätutkimuksena tehtiin ENMG(hermoratatutkimus) käsistä ja löydös jälleen normaali. Menin käymään toisella OMT-fysioterapeutilla joka oli erikoistunut hieman enemmän kuin aiempi hermoston toimintaan. Häneltä sain jo ensimmäisellä käynnillä diagnoosin että sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla. Manipulaatiohoidolla saatiin kroppa paremman tuntuiseksi ja venytysliikkeitä kotihoitona kuntosaliharjoitteita(niskatreenit rintarangan alueen syvät lihakset). Nyt lähes puolivuotta tuosta eteenpäin silloin tällöin käynyt samalla OMT:llä mutta edelleen päivittäinen päätetyöskentely ei oikein ota luonnistuakseen hermoston oireilun vuoksi. Esim pään eteenpäin taivutus pidempään tehtynä vahvistaa oireita. Välillä on ok päiviä ja välillä todella huonoja. Huimausta esiintyy yhä silloin tällöin mutta on jo paljon parempi kuin aikoinaan, myös sydämen ongelmat jäivät pois kun aloitin säännöllisen liikunnan. Jälleen ensiviikolla menossa tuolle samalla OMT:lle jatkohoitoon. Kellään muulla vastaavaa vaivaa ollut ja saanut esim juuri joogalla tms vaivat pois? Lisäksi vielä sen verran että harrastan liikuntaa säännöllisesti: päivittäin muutaman kilometrin kävelylenkki kolme kertaa viikossa kuntosali. Olisin erittäin kiitollinen palautteesta / vinkeistä. Nimimerkillä, näitä vaivoja en haluaisi edes pahimmalle vihamiehelle.
- Miekkalilja
JP kirjoitti:
Beetasalpaajissa vaan on yhtenä sivuvaikutuksena nimenomaan unettomuus! Itsellä se vain pahentaa nukahtamisongelmia, kun oon rytmiksiin sitä ottanut joskus, enää en käytä.
- raato2
28_mies kirjoitti:
Hei. Satuin huomaamaan ko. viestiketjun ja ajattelin kirjoitella omia kokemuksia sympaattisen hermoston oireilusta ja hoidosta pääpiirteittäin. Itsellä noin vuoden verran ollut oireina päivittäinen osittainen tuntoherkkyyden menetys käsissä ja toisinaan myös jaloissa ja naamassa. Lisäksi varsinkin käsissä semmoinen kömpelö olo kun yrittää kirjoitella näppäimistöllä ja ei meinaa tuntea nappeja kunnolla kun oire päällä. Toisinaan vaiva tuli päälle kun niskassa tai selässä jokin naksahti paikalleen asennonvaihdoksen myötä. Hoidatin itseäni OMT-Fysioterapeutilla jo ennen muita oireiluja huimauksen vuoksi. Oli myös välillä sydämen korkeampaa leposykettä(tästä oli erillinen tutkimus jossa pidin vuorokauden laitetta joka rekisteröi sydämen toimintaa, löydös normaali). OMT:n suosituksesta kävin lääkärissä ja sieltä passitettiin niskan rintarangan magneettiin joissa löydös normaali / ei kulumia. Lisäksi otettiin kaulasta taivutus röntgenkuvat ja niissä löydös normaali. Pää kuvattiin magneetilla jo monia vuosia sitten kun huimaus alkoi ja tällöin löydös normaali. Lisätutkimuksena tehtiin ENMG(hermoratatutkimus) käsistä ja löydös jälleen normaali. Menin käymään toisella OMT-fysioterapeutilla joka oli erikoistunut hieman enemmän kuin aiempi hermoston toimintaan. Häneltä sain jo ensimmäisellä käynnillä diagnoosin että sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla. Manipulaatiohoidolla saatiin kroppa paremman tuntuiseksi ja venytysliikkeitä kotihoitona kuntosaliharjoitteita(niskatreenit rintarangan alueen syvät lihakset). Nyt lähes puolivuotta tuosta eteenpäin silloin tällöin käynyt samalla OMT:llä mutta edelleen päivittäinen päätetyöskentely ei oikein ota luonnistuakseen hermoston oireilun vuoksi. Esim pään eteenpäin taivutus pidempään tehtynä vahvistaa oireita. Välillä on ok päiviä ja välillä todella huonoja. Huimausta esiintyy yhä silloin tällöin mutta on jo paljon parempi kuin aikoinaan, myös sydämen ongelmat jäivät pois kun aloitin säännöllisen liikunnan. Jälleen ensiviikolla menossa tuolle samalla OMT:lle jatkohoitoon. Kellään muulla vastaavaa vaivaa ollut ja saanut esim juuri joogalla tms vaivat pois? Lisäksi vielä sen verran että harrastan liikuntaa säännöllisesti: päivittäin muutaman kilometrin kävelylenkki kolme kertaa viikossa kuntosali. Olisin erittäin kiitollinen palautteesta / vinkeistä. Nimimerkillä, näitä vaivoja en haluaisi edes pahimmalle vihamiehelle.
minulla on todella rajut oireet yöllä,aamulla sydän hakkaa helvetin säikky olo hikoilua ihan kun olisi ollut kidutettavana koko yö heikotusta kovaa väsymystä on ollut jonkillainen kova stressitila koko yö
minulla on vahva lääkitys joka pitää unessa väkisin .
olen loukannut niskan monta kertaa ja on pullistuma rintarangassa.nää oireet paheni viime kesänä kun ajoin paskalla mönkärillä joka hakkas käsille pahasti.
olen todella heikossa kunnossa näitten öitten takia ja kukaan ei usko mua.
jos jollakin on tietoa mistä saa apua kertokkaa äkkiä,kiitos
- miekkalilja
on minullakin. Liian herkästi reagoiva tahdosta riippumaton hermosto. Se on vähän kuin pisamat: sen kanssa on vaan opittava elämään, se on osa sinua, et voi sille mitään. Koska siihen liittyy juuri unihäiriöitä ja kyvyttömyyttä rentoutua, mä sain siihen avun kipukynnyslääkkeestä, siis mulla on myös jatkuvia kroonisia tuki-ja liikuntaelinkipuja. Klotriptyl mite on pieninä annoksina kipukynnyslääke, suurempina depressiolääke. Sen avulla olen rauhoittunut iltaisin ja nukkunut hyvähkösti. Minulla on kipujen lisäksi myös kaikkia tosi outoja oireita, jotka nekin on laimentuneet kyseisen lääkkeen avulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733