Uusi poweri vanhaan koneeseen

eeeeeeiiii

Minulla on yksi yli 5 v vanha pc, jossa ATX miditornikotelo. Taisi lopulta poweri hajota.

Ihmeen kauan se kesti. Kone sammuu juuri kun Windows on käynnistynyt. Ei aina samassa kohdassa, vaan saan sen koneen tilttaamaanmyös kun menen BIOS:iin ja liikun sen valikoissa.
Power on Codegen 350X ATX 2.03 (P4), teho 350 W. Tätä on muuten haukuttu paljon netissä, mutta minulla on tämä pc ollut jo 5,5 v käytössä. Powerissa on pitkä 30 cm emolevyn virtajohtonippu, 20 pinninen.
Näytönohjaimen olen joutunut vaihtamaan aikaisemmin. Kovalevy oli ehjä, mutta liian hidas 5400 kierrosta ja vain 160 giganen, siksi vaihdoin sen uudempaan.

Hajonneessa Powerissa on 80 mm tuuletin. Poweri on tornin yläosassa ja propelli siis kotelon takana.
Nyt melkein kaikissa uusissa powereissa on 120 mm tuuletin, ja se on powerin isolla sivulla, eli ilmeisesti
tarkoitettu koteloihin joissa poweri tulee alas ja propelli ottaa ilmaa lattian ja tornikotelon pohjan välistä.
Saanko tällaista uudenmallista poweria laitettua ollenkaan kotelooni, koska tuuletin on väärin.
Voisihan sen kääntää niin päin että propelli on powerin yläosassa mutta sitten pitäisi kotelon päälle tehdä 120 mm reikä, vai?

5

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pege81

      Ei tuossa ole mitään estettä. Uudetkin virtalähteet täyttävät ATX-normit, ne käyvät vanhempiinkin koteloihin. Isompikin tuuletin imee ilmaa kotelosta, ja puhaltaa sen takaseinän aukoista ulos. Itselläni on myös 120mm:n tuulettimella varustettu virtalähde, ja kotelo ei ole uusin mahdollinen. Uusissa virtalähteissä ATX-liitin on 20 4 mallinen. Syynä tuohon on se, että uudet emolevyt on varustettu 24 pin päävirtaliittimellä. Tuo liitin kuitenkin käy vanhempiin emoihin, koska tuo 4 pin lisäjohto on hieman erillään ATX-liittimestä. Älä kuitenkaan sekoita tuota myöskin 4 pinniseen lisä 12 voltin liittimeen. Tuo em. johto on tosin aivan erillinen kaapeli.

      • eeeeeeiiii

        Onneksi minulla on useita koneita kotona. Pystyn kirjoittamaan tätä niin että pc ei sammu kesken kaiken.
        Parin tunnin päästä rupesi oikutteleva kone sammuilemaan. Olin saanut työkaverilta lainaksi yhden sopivan powerin ja vaihtanut sen omani tilalle. Sitten pc sammui taas nopeasti uudestaan ja Windows XP käynnistyi.
        Sammumista jne ...
        Lopulta tuli joku BIOS ROM CHECKSUM ERROR

        Netistä löytyi kaikenlaista neuvoa:
        Pitäisi päivittää BIOS. Ei löytynyt Epoxin sivuilta kuin vanhempia BIOS-versioita kuin
        minulla jo oli.
        Huono emolevyn patteri. Sitä ei kyllä ole vielä vaihdettu ja kone on 5,5 v vanha.
        Muistan ainakin ikivanhoilla pc:llä.tällä ei ollut merkitystä kuin siihen, että kelloaika ei pysy
        oikeana. Aina joutui laittamaan kellon ja pvm:n aikaan kun käynnisti koneen.
        Minulla ei varmaan vuielä ole patterissa vikaa.
        Ajelen juuri MEMTEST ohjelmaa buuttikorpulta. Vasta n. 45 minuuttia olen sitä pyörittänyt eikä mitään vikaa muistikammoissa. Lopetin testin, ei virheitä.
        Itse rupesin epäilemään CPU:n kuumenemista. Joskus muutama päivä sitten huomasin että
        prosessorin lämpö nousi 55 asteeseen. Tänään katsoin Everestillä pros. lämpötilaa, se oli alussa alle 40 astetta, ja huoneen ikkunakin oli auki. Nyt kun käynnistin Windowsin, CPU:n lämpö on 43 C.


      • Pege81
        eeeeeeiiii kirjoitti:

        Onneksi minulla on useita koneita kotona. Pystyn kirjoittamaan tätä niin että pc ei sammu kesken kaiken.
        Parin tunnin päästä rupesi oikutteleva kone sammuilemaan. Olin saanut työkaverilta lainaksi yhden sopivan powerin ja vaihtanut sen omani tilalle. Sitten pc sammui taas nopeasti uudestaan ja Windows XP käynnistyi.
        Sammumista jne ...
        Lopulta tuli joku BIOS ROM CHECKSUM ERROR

        Netistä löytyi kaikenlaista neuvoa:
        Pitäisi päivittää BIOS. Ei löytynyt Epoxin sivuilta kuin vanhempia BIOS-versioita kuin
        minulla jo oli.
        Huono emolevyn patteri. Sitä ei kyllä ole vielä vaihdettu ja kone on 5,5 v vanha.
        Muistan ainakin ikivanhoilla pc:llä.tällä ei ollut merkitystä kuin siihen, että kelloaika ei pysy
        oikeana. Aina joutui laittamaan kellon ja pvm:n aikaan kun käynnisti koneen.
        Minulla ei varmaan vuielä ole patterissa vikaa.
        Ajelen juuri MEMTEST ohjelmaa buuttikorpulta. Vasta n. 45 minuuttia olen sitä pyörittänyt eikä mitään vikaa muistikammoissa. Lopetin testin, ei virheitä.
        Itse rupesin epäilemään CPU:n kuumenemista. Joskus muutama päivä sitten huomasin että
        prosessorin lämpö nousi 55 asteeseen. Tänään katsoin Everestillä pros. lämpötilaa, se oli alussa alle 40 astetta, ja huoneen ikkunakin oli auki. Nyt kun käynnistin Windowsin, CPU:n lämpö on 43 C.

        Epoxin emolevyn ollessa kyseessä en ihmettelisi vaikka siinä olisi vikaa virransyötön kondensaattoreissa. Vilkaises prossukannan ympäriltä löytyvät elkot, etteivät vain ole pullistuneita/vuotaneita. Tuo äkillinen sammuilu antaa viitettä siihen, että emolevy on konkkavikainen yksilö. Nuo lämmöt eivät ole ongelma, tuskin johtuu niistä.


    • juuri korjannut

      Katsoppas, että se powerin puhallin vielä pyörii. Juuri Codegen-merkkisen powerin puhaltimen korjasin muutama päivä sitten. Tutuilla kävi tietsikka kuumana ja syyksi paljastui tuo powerin tuuletin - oli nääs pysähtynyt. Vaihdettiin uusi poweri koneeseen ja se vanha poweri jäi mulle.
      Nyt mun pikku koneesta hajosi poweri myöskin ja heitin siihen tuon Codegenin korjattuna.Ja korjaus oli helppo: puhallin irti, keskiössä tarran alla oleva kumitulppa pois, akselin päässä oleva valkea muoviprikka irti, jolloin "potkuri" akseleineen nousee pois. Putsataan pikeentyneet öljyt, synteettistä moottoriöljyä (vaikka 10W-30 tai 5W-40) tippa tilalle ja osat kasaan! Ja pyörii taas kevyesti!

      Tosin noin vanhassa powerissa voi olla myös powerin lyytit tiensä päässä. Korjaus olisi helppo ja halpa mutta vaatii asiaan perehtyneisyyttä ja kunnollisia konkkia tilalle. Ja vikahan voi tiettty olla myös emolevyssä, josta siitäkin kannattaa etsiskellä pullistuneita elkoja!

      Kyllä kai ne poweri edelleenkin on usein siellä ylhäällä mutta powerin puhallin imee hieman viileempää ilma, ajatus varmaan oli joskus se että prossu olisi siinä powerin alla ja poweri jäähdyttäisi sitäkin. Tosin moinen ei enää vuosiin ole riittänyt.

      • eeeeeeiiii

        Olin itse jo pari kk sitten vaihtanut rikkoutuneesta Antecin powerista Codegeniin tuulettimen.
        Antecin poweri oli toisessa pc:ssäni, ja se hajosi. Käynnistystä sai välillä yrittää melkein 10 kertaa, ja
        sitten lopulta ei käynnistynyt ollenkaan. Vika oli powerissa.
        (Minulla on perheessä 4 pc-konetta käytössä!)
        Ongelma on se että sain koneeni sammumaan parin tunnin käytön jälkeen myös toisella
        HEC-300 merkkisellä vanhalla toimivalla lainapowerilla. Tänään taas pc on toiminut yhteen menoon 3 tuntia tuolla lainapowerilla.
        Codegenissä ei ollut pullistuneita kondensaattoreita, sen katsoin taas samalla kun vaihdoin sen lainapowerin.
        Emolevyn kondensaattoreita en ole silmäillyt.
        Aika pitkäikainen tämä kone on ollut (jo 5,5 vuotta) vaikkka siinä on pari haukuttua osaa:
        Codegenin poweri ja Epox:n emolevy. Minusta tuntuu, että mitä uudempi kone, niin sitä suurempi todennäköisyys saada siihen paskoja komponentteja. Codegeniä on hakuttu mm. murobbs:n keskusteluissa.

        PC on nyt toinen kylki auki tuossa käytössä. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ainakaan kuumene
        liikaa tuolla tavalla, mutta melu voi olla suurempi näin. Everest näyttää vain 38 C prossun lämmöksi.
        Onko 55 C liikaa prosessorin lämmöksi?

        Prosessorikin minulla oli irti tästä pc:stä pari kk sitten.
        Muistin kyllä laittaa lämmönjohtavuustahnaa siilin ja prossun väliin.
        Täältä sain halvalla (ei pitäisi olla huonoa) tahnaa:
        http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9339
        Olen tilaillut tuolta pikkutavaraa halvalla, postimaksu sis. joka tavaran hintaan.
        Laatu voi olla huonoakin, on vähän onnenkauppaa.

        Ilmeisesti tuolta eivät enää lahetä mm. litium-akkuja lentorahtina, koska on näitä pommijuttuja
        tullut esiin viimeaikoina (Hollanti mm.). Kaikki tavara DX:stä taitaa tulla muuten lentorahtina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe