Kirjoitusasu

Mouna

Hassu kysymys, mutta millä fontilla ja millä koolla tykkäätte kirjoittaa? Entä oletteko vaihtaneet niitä siinä vaiheessa kun lähetätte kässäriä luettavaksi? Tuli vaan mieleen kun kustantamot haluavat yleensä luettavaa fonttia (mikä se sitten lieneekin :D) isolla rivivälillä. Itse nimittäin tykkään kirjoittaa Arialilla ja Verdanalla koolla kymmenen.

Entäs käytättekö tekstin tasaamista koko sivulle vai vasemmalle? Kiroitatteko "yhteen pötköön" vai jätättekö kappaleiden väliin tyhjän rivin? Entä muutatteko tätä lähetysvaiheessa?

3

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Graafisen koulutuksen läpikäyneenä en henkilökohtaisesti osaa olla muotoilematta tekstiäni mahdollisimman lähelle täydellisyyttä jo kirjoitusvaiheessa. Suosikkifonttini on Book Antiqua, joka on Wordin vakiofonttia Times New Romania suurempi ja on ruudulla selkeämpi kuin serkkunsa. Sen lisäksi zoomaan sivun 90%:iin, koska vaikka 12 on fonttikokona paperilla täydellinen, ruudulle se ei käy.

      Mitähän vielä... Sitten käytän tietenkin kursivointeja ja muita erikoismerkkejä tarpeen mukaan. Kustantajalle joudun mitä ilmeisimmin tekemään erillisen tiedoston, koska useimmat pyytävät saada tekstin "raakana". Kirjoitusvaiheessa tekstin ulkonäkö on minulle tärkeä, koska tekstin lukeminen ja korjaaminen helpottuu.

      Olen pohtinut, pitäisikö minun lähettää kustantajalle kaksi versiota, jossa tulostettu on "kaunisteltu" ja mukana on digitaalisessa muodossa raakateksti, mutten ole ainakaan vielä toteuttanut ajatusta.

    • illuD

      Minä yleensä kirjoitan koolla 12 ja fontti vaihtelee. Nyt kirjoitan Calibri fontilla. Se ei oo ihan suosikki, mutta en keksinyt muutakaan. Tasaa vasemmat reunat on yleensä se minun sivujeni tasaus. :) = D

      Ööh... kappalejakoa kyllä käytän. Mutta eipä se sitten ainakaan ole mitään "yhteen pötköön" kirjoittamista omasta mielestäni.

      Tarkoitat varmaan että kun lähettää kustantamolle. En tiedä vielä muutanko fonttia, kun lähetän kustantajalle kirjoitukseni. ; D

      • 13+8

        Minulla on kirjoitusasuna yleensä väljät collegehousut ja t-paita. Tietokone on ikkunan edessä ja näin talvella tiivisteet fuskaavat, joten puen mielelläni myös villasukat ja jonkin mukavan fleece-puseron. ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe