Goji-marja eli wolfberry

Tutkimattomia

Tuo uusi terveysmarjavillitys on nyt vauhdissa.
Kuvissa muistuttaa paitsi tyrniä myös näsiän marjaa. Yhtäkaikki, kun tulee näitä uusia ihmeaineita, missään ei ole tietoa haittavaikutuksista. Nettisivuillakin kehutaan, ettei syönnille ole asetettu mitään ylärajaa.

No, nuori nainen, itse alan liikkeessä työssä, voi kokeilla aina uutuuksia, koska saa niitä nähdäkseen paremmin kuin muut ihmiset. Söi noita goji-marjoja. Jonkin ajan päästä tuli vatsa niin kipeäksi, että oli PAKKO tilata lääkärinaika, kun pelkäsi ties mitä olevan.

Kun yhdisti kivut äskettäin syömiinsä goji-marjoihin, lopetti niiden syönnin ja kivutkin loppuivat.

Mitä ne siis sisältävät hyvien ominaisuuksiensa lisäksi? Ainakin niissä lienee aika paljon solaniinia. Etteivät vain olisikin näsiän tai jonkun läheisesti samansukuisen kasvin marjoja? Käytettiinhän rajan takan Karjalassa näsiää ja marjoja sairauksien hoitoon. Ei tosin kourakaupalla syöden.

N.s. terveyskaupoissa myydään yhä uusia ja uusia aineita, ehtiikö ja viitsiikö niiden koostumusta tutkia kukaan?

No sama koskee mm. perunoita. Ihan umpivihreitä kehtaavat kaupoissa myydä. Joskus olen huomauttanut myyjälle, mutta eivät itsekään tiedä solaniinista mitään. Naapurissa syntyi vauva ilman aivoja ja jostain luin, että odotusaikana syödyt vihertyneet perunat voivat tehdä vauvalle tuollaistakin.

Juuri söin niin myrkyn makuisia pottuja. Joulumarkkinoille tuotuja kai varhaisperunoita. Säilytin jääkaapissa ja keitin. Näkyvää vihreää ei ollut, mutta samalle viherperunalle maistui. Pois on heitettävä kalliit perunat.

29

6194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gojia syönyt

      Gojissa on aikamoisia laatueroja. Suurin osa tulee Kiinasta, jossa tunnetusti käytetään melko suurpiirteisesti kasvinsuojelu- ja lannoiteaineita. Saattavat myös säteilyttää marjoja. Tulli kai tutkii noita satunnaisotoksina.

      Kannattaa pitäytyä ulkomailla arvostettuihin luomumerkkeihin, joilla on valmistajan oma kontrollia ja maine pelissä.

      Goji on hyvä marja, jos on puhdas ja riittävän tuore. Tosin mielestäni kotimaisiin mustikkaan ja marja-aroniaan nähden ylihintainen ja eksoottisuudessaan "hypetetty".

      • Maussa olen

        Goji-marjan sanotaan olevan jopa harvinainen ja vain harvoissa paikoissa kasvava paikallisten käyttämä marja.

        Mistä sitä nyt yhtäkkiä on ruvennut riittämään maailmanlaajuiseen goji-marjojen syöntivillitykseen?
        Olen hyvin hämmästynyt riittoisuudesta. Mitäköhän kaikkea myydään goji/wolff-marjoina, kun kysyntä on tosi kova nyt?


      • myrkkyjä
        Maussa olen kirjoitti:

        Goji-marjan sanotaan olevan jopa harvinainen ja vain harvoissa paikoissa kasvava paikallisten käyttämä marja.

        Mistä sitä nyt yhtäkkiä on ruvennut riittämään maailmanlaajuiseen goji-marjojen syöntivillitykseen?
        Olen hyvin hämmästynyt riittoisuudesta. Mitäköhän kaikkea myydään goji/wolff-marjoina, kun kysyntä on tosi kova nyt?

        Lisäravinneteollisuuden tarvitsemat taikamarjat tulevat valtavilta plantaaseilta Keski-Kiinasta Ningxian alueelta. Nopea tuotannon kasvu on saatu aikaan kiinalaistyypisellä törkeällä tuholais- ja sienimyrkkyjen käytöllä, joista käry käy koko ajan mm. USAn viranomaisten tarkastuksissa. Tietysti massiivinen keinolannoitus kuuluu myös asiaan. Eli jos saat oireista gojimarjoista, niin syynä voivat olla kemikaalit: fenvaleraatti, kybermetriini tai joku triatsoli.

        Gojimarjamyyjäsi varmasti toimii vastuullisesti ja osaa neuvoa sinua, miten menetellä vakavissa hermosto- ja myrkytysoireissa.


      • en sitten osta
        myrkkyjä kirjoitti:

        Lisäravinneteollisuuden tarvitsemat taikamarjat tulevat valtavilta plantaaseilta Keski-Kiinasta Ningxian alueelta. Nopea tuotannon kasvu on saatu aikaan kiinalaistyypisellä törkeällä tuholais- ja sienimyrkkyjen käytöllä, joista käry käy koko ajan mm. USAn viranomaisten tarkastuksissa. Tietysti massiivinen keinolannoitus kuuluu myös asiaan. Eli jos saat oireista gojimarjoista, niin syynä voivat olla kemikaalit: fenvaleraatti, kybermetriini tai joku triatsoli.

        Gojimarjamyyjäsi varmasti toimii vastuullisesti ja osaa neuvoa sinua, miten menetellä vakavissa hermosto- ja myrkytysoireissa.

        No eipä sitten houkuta. Olen miettinyt noiden Goji-marjojen kokeilemista. Mutta jääköön väliin. Eiköhän noita ympäristömyrkkyjä ja lisäaineita saa muutenkin. Varmasti tälläinen tehotuotanto on pahaksi myös ympäristölle. Näin kerran dokkarin missä Intiassa puuvillapeltoja, (joiden puuvillaa meni useiden isojen vaateketjujen käyttöön), myrkytettiin niin tujuilla myrkyillä että työntekijöillä oli myrkytysoireita ja syöpäkasvaimia. Taidampa tyytyä siis suomalaisiin marjoihin.


      • Hyvää pahaa
        myrkkyjä kirjoitti:

        Lisäravinneteollisuuden tarvitsemat taikamarjat tulevat valtavilta plantaaseilta Keski-Kiinasta Ningxian alueelta. Nopea tuotannon kasvu on saatu aikaan kiinalaistyypisellä törkeällä tuholais- ja sienimyrkkyjen käytöllä, joista käry käy koko ajan mm. USAn viranomaisten tarkastuksissa. Tietysti massiivinen keinolannoitus kuuluu myös asiaan. Eli jos saat oireista gojimarjoista, niin syynä voivat olla kemikaalit: fenvaleraatti, kybermetriini tai joku triatsoli.

        Gojimarjamyyjäsi varmasti toimii vastuullisesti ja osaa neuvoa sinua, miten menetellä vakavissa hermosto- ja myrkytysoireissa.

        Olisivatko turvallisempia? Kaikki kai ne ostavat samoilta tuottajilta ja tukkukaupoilta. Itse olen tutustunut näihin Ruohonjuuren myymiin ja niistä joku sai kovat vatsanväänteet. Maistuisiko joku näistä em. myrkyistä solaniinille, se maku suuhun tuli?


      • normi tilanne
        Hyvää pahaa kirjoitti:

        Olisivatko turvallisempia? Kaikki kai ne ostavat samoilta tuottajilta ja tukkukaupoilta. Itse olen tutustunut näihin Ruohonjuuren myymiin ja niistä joku sai kovat vatsanväänteet. Maistuisiko joku näistä em. myrkyistä solaniinille, se maku suuhun tuli?

        Goji kuuluu perunan tavoin koisokasveihin. Solaniinin maku johtuu siitä, että myös gojissa tosiaan on solaniinia. Siksi sitä ei syödä. Eikä vihreitä perunoitakaan kannata syödä.

        Ainakin tuholaismyrkyt vaikuttavat eläinten (ja myös ihmisten) keskushermostoon ja toimivat jo niin pieninä annoksina, että niitä ei maista.

        Amerikassa myrkytyksistä on noussut niin kova poru, että tuotteelle on täytynyt keksiä uusia nimiä. Saastuneilta viljelmiltä koottu sato ristitään uudelleen tiibetinmarjaksi tai himalajan gojiksi. Jenkit kuulemma kuvittelevat tuotteen turvalliseksi, kun ostaessa voi ajatella Dalai Lamaa.


      • MixxI***
        Hyvää pahaa kirjoitti:

        Olisivatko turvallisempia? Kaikki kai ne ostavat samoilta tuottajilta ja tukkukaupoilta. Itse olen tutustunut näihin Ruohonjuuren myymiin ja niistä joku sai kovat vatsanväänteet. Maistuisiko joku näistä em. myrkyistä solaniinille, se maku suuhun tuli?

        kerrallaan ihmiset syö niitä kun saavat oireita? Olen syönyt niitä aamujugurtin kanssa mutta olen laittanut vain n. 10 marjaa kerrallaan. En ole huoamnnut mitään oireita niistä mutta kun lukee tätä ketjua niin ei kauheasti huvita syödä niitä.


      • netistätietoa
        MixxI*** kirjoitti:

        kerrallaan ihmiset syö niitä kun saavat oireita? Olen syönyt niitä aamujugurtin kanssa mutta olen laittanut vain n. 10 marjaa kerrallaan. En ole huoamnnut mitään oireita niistä mutta kun lukee tätä ketjua niin ei kauheasti huvita syödä niitä.

        Olen nyt monta tuntia lukenut GOJI-MARJAsta ja kasvattajien suositus on 5-12g/vrk. Myyjien 10-45g. Punnitsin 10 g siihen mahtui 80 kpl.

        En ole saanut mitään oireita olen syönnyt 20 G / päivä.
        Laitan marjat mukiin ja vispaan niitä siellä kymässä vedessä. Sitten vaihdan veden ja vispaan uudelleen, ihan rauhassa. Sitten kaadan siivilään ja kosteiksi jääneet marja samaan mukiin, kun ovat kuivahtaneet ja vähän turvoneet, syön ne lusikoiden sellaisenaa.
        Hinta haitari on 27 € - 88 € / kg.

        Rikillä säilöttyjä ei kannata ostaa.


      • Kerrokerro kuvastin.
        netistätietoa kirjoitti:

        Olen nyt monta tuntia lukenut GOJI-MARJAsta ja kasvattajien suositus on 5-12g/vrk. Myyjien 10-45g. Punnitsin 10 g siihen mahtui 80 kpl.

        En ole saanut mitään oireita olen syönnyt 20 G / päivä.
        Laitan marjat mukiin ja vispaan niitä siellä kymässä vedessä. Sitten vaihdan veden ja vispaan uudelleen, ihan rauhassa. Sitten kaadan siivilään ja kosteiksi jääneet marja samaan mukiin, kun ovat kuivahtaneet ja vähän turvoneet, syön ne lusikoiden sellaisenaa.
        Hinta haitari on 27 € - 88 € / kg.

        Rikillä säilöttyjä ei kannata ostaa.

        Mihin vaivaan tai puutokseen syöt noita Kiinan ihmeitä, mitä niissä on sellaista mitä suomalaisista tuotteista ei löydy ?


    • Marjamaha

      Myös minulle on tullut useamman kerran gojimarjoja syötyäni todella voimakasta pahoinvointia, vatsakipua, happamia röyhtäisyjä, omituista oloa päähän yms. Meni jonkin aikaa ennen kuin poissulkumenetelmällä osasin yhdistää oireet gojimarjoihin. Netistä löytyy muiden kokemuksia samasta asiasta esim. hakusanoilla: goji berries side effects. Syynä ovat todennäköisesti (suuret) torjunta-aine- ja sulfiittijäämät. Maailmalla gojeista onkin löydetty liian suuria torjunta-ainejäämiä.

      Ostamani gojit olivat ei-luomulaatuisia ja myytiin irtona. Ilmoitin asiasta marjoja myyneeseen kauppaan.
      En aio enää syödä muita kuin luomulaatuisia gojimarjoja - jos niitäkään. Inhottavaa, kun näin voimakkaan reaktion takia menee puoli päivää pilalle...

      • Paula66

        Minä ostin kanssa paikalliselta luontaistuotekauppiaalta goji-marjoja, jotka paitsi maistuivat pahoilta myös aiheuttivat vatsaoireita. Tutkin sitten nettiä ja huomasin, että marjoilla ja marjoilla on tosiaan eroa ja sen myös huomaa maussa. Tilasin Iherb.comista seuraavanlaisia goji-marjoja ja laatu on tosiaan aivan muuta, suosittelen: Dragon Herbs, Heaven Mountain Goji Berries, 227 g
        $9.12 ( n. 7 euroa). Tällä koodilla IVI246 saa 5 dollarin alennuksen ekasta tilauksesta. Kun teet tilauksen, saat itse myös koodin, jonka voit antaa kavereillesi ja he saavat alennuksen ekasta tilauksestaan. Luin Iherbistä Olli Postin blogista ja kauppa tuntuu todella vastustamattomalta suomalaisiin hintoihin tottuneelta. Tilasin sieltä muksuille myös raakakaakaojauhetta ym. terveystuotteita paljon edullisemmin kuin Suomesta...


    • kiinan pojat asialla

      Niinhän siinä lopulta kävi, että gojituotteet paljastuivatkin Hesarissa ihan tavallisiksi kiinalaisilla periaatteilla kasvatetuiksi elintarvikkeiksi. Eihän kukaan tietenkään edes luvannut, että niillä olisi terveysvaikutuksia tai että tavara olisi luomua, mutta myrkkyjäämät olivat reippaasti yli sen, mitä Euroopassa saa myydä.

    • kiitti v...sti lahja

      Saatiin "lahjaksi" noita goji marjoja en usko mihinkään pas... terevyshömpä juttuihin, kuten naiset ja piti kuitenkin maistaa noita lahjuksia ja aivan saa..nan moinen vatsakipuhan niistä silloin tuli. Olipa hyvä nyt saada vahvistusta tälle ajatelmalleni koska muijahan ei uskonut että se johtui marjoista sanoin kyllä sille et siinä'hän syöt mä en soita ambulanssia jos et nyt usko että myrkkymarjoja ovat.

      • Kypsyyttä..

        Kaikki ei sovi kaikille. Tekstisi vaikuttaa epäkypsältä ja tuskin pahastut jos ääneen arvelen, että kasvamista sinulla riittää vielä.


    • kokeillut

      Itse olen tilannut iHerbsistä gojimarjoja ja sain vatsani kipeäksi - annos n. 20 marjaa päivässä. Myöhemmin olen syönyt salaatin joukossa kaupasta ostettuna ja taas sama lopputulos, vatsaa nipistelee ilkeästi muutaman tunnin. Mistä lie johtuu?

      • reklamointi

        Vaikea sanoa. Suomen tulli on löytänyt melkein kaikista tutkimistaan gojimarjaeristä valtavan arsenaalin erilaisia torjunta-ainejäämiä. Niitä kun kiinalaisillä viljelmillä käytetään aika surutta. Muutamassa tosin havaitut pitoisuudet ovat vielä olleet elintarvikkeeksi kelpaavan rajoissa.

        Sinun varmaan kannattaa keskustella asiasta tuotteen myyjän kanssa.


    • Ei kaikille

      Kokeilin gojimarjoja suurella innolla, kun niissä näkyi olevan paljon vitamiineja ja rautaa. Vähän "mainoksen uhriksi" jouduin. Syön paljon kotimaisia marjoja ja vihanneksia ja ovat olleet hyviä elimistölle. Gojimarjoja aloitin pienillä annoksilla, mm. aamupalan yhteydessä. En ensin ajatellut närästyksen ja poltteen tunteen tulevan niistä, kun oli niin pientä. Mutta suurempia määriä syödessä flunssakaudella, alkoi oksetus ja ripuli kovien mahakipujen kanssa. Luulin vain sairastuneeni johonkin. Oireet menivät aina vuorokauden aikana ohi. Sitten taas seuraavana aamuna vedin gojeja lisää vahvistuakseni (!!). Ja oireet tulivat kahta pahempana. Onneksi tajusin edes jossain vaiheessa, mistä oireet tulivat. Lopetin gojit ja ei ole siitä lähtien korventanut, närästänyt tai mahaan sattunut.

      Joillekin varmaan sopii, mutta hypen kanssa oltava varovainen, sillä em.oireet voidaan hissutella pois puhumalla
      nk.puhdistautumisreaktiosta tms., ja suositella jatkamaan tuotteen syömistä, vaikka kyseessä on epäsopiva ruokalaji. Kaikki ei sovi kaikille.

    • Puhurix

      Torjunta-aineista tulee noi vaivat. Kannattaisko ostaa tai vaikka itse kerätä suomalaista superfoodia kuten marjoja?

    • Olisko????

      Antaax noi Gijit mahtavan dondiksen...
      joku väittänyt että oikea potenssimarja?

    • ei gojia enää koskaa

      Olen tässä ihmetellyt kamalia mahakipuja, jotka kestää monta tuntia. tajusin testata tuleeko kipu gojin jälkeen ja KYLLÄ. En suosittele kenellekkään.

    • Acaifani
    • kuvotus

      Hyi helvetti. Minä olen nyt viikon sisään kahteen kertaan lisännyt pari lusikallista Goji-marjoja salaattiin iltapalalla. Ensimmäisellä kerralla en osannut yhdistää mistä oireet johtuivat mutta eilen illalla jo tajusin yhteyden; molemmilla kerroilla alkoi kauheat vatsakrampit n. puoli tuntia syönnin jälkeen. Kouristi niin että tuntui kuin olisin päässyt taas synnytyshommiin! Aivan verrattavissa supistuskipuihin. Tuli myös kuvottava olo ja huimausta. Kohta alkoi vatsaväänteet niin että sain istua 4 tuntia wc:ssä.
      Lähti aamulla kyseiset marjat roskikseen. Vieläkään ei ole olo normaali ja vatsaan koskee. Kellekään en noita marjoja suosittele, en missään nimessä!
      Ja nettikeskusteluja nyt selanneena en suinkaan ole ainut johon kyseinen terveystuote on noin vaikuttanut!

    • shaisse

      Tulihan noita syötyä ja aina maha meni sekaisin.. prkl nyt loppu! Hyvä ettei alushousut mennyt vaihtoon. Terveellistä.. joopa joo.

    • vatsaa vääntääää

      Moikka

      Voisko olla siitä että keho puhdistuu ja siksi alussa sattuu mahaan? Äsken ekaa kertaa noita kourallisen vedin ja vatsaväänteet on kamalat, ihan oksettaa. Maha on myös turvonnut jonkin verran.
      Eli te jotka olette syöneet jo pidemmän aikaa marjoja, silti mahakipuja? Vai voisiko kyse olla jostain kehon puhdistamisesta josta Ekolo kaupassa Jyväskylässä puhuivat..

      • Epäilyttää

        Oliko vuonna 2010, kun tullin tarkastamista goji-marjaeristä 90% hylättiin? Joko säteilytystä liikaa, torjunta-ainejäämiä tms.

        Marjat ovat myös varsin kuitupitoisia. Paikalliset eivät muuten syö noita kuivattuina sellaisinaan, vaan ne keitetään riisin sekaan tms. Sama juttu mm. macan ja spirulinan kanssa, paikalliset, jotka käyttäneet noita pitkään, eivät syö kuivattuina sellaisenaan, vaan aina kypsennettynä.

        Kumma kun puhdistusoireiden alle sopivat myös eriasteiset myrkytystilat, allergiset oireet, mahdollisista puutoksista aiheutuvat oireet. Jne. Kaikki on aina puhdistusreaktiota. Mutta mitenköhän erottavat nuo toisistaan?


      • Myrkytys.

        --Voisko olla siitä että keho puhdistuu ja siksi alussa sattuu mahaan?--

        Ei voi olla, tuo on ihan joutavaa höpinää.


      • Myrkytysoireet.
        Epäilyttää kirjoitti:

        Oliko vuonna 2010, kun tullin tarkastamista goji-marjaeristä 90% hylättiin? Joko säteilytystä liikaa, torjunta-ainejäämiä tms.

        Marjat ovat myös varsin kuitupitoisia. Paikalliset eivät muuten syö noita kuivattuina sellaisinaan, vaan ne keitetään riisin sekaan tms. Sama juttu mm. macan ja spirulinan kanssa, paikalliset, jotka käyttäneet noita pitkään, eivät syö kuivattuina sellaisenaan, vaan aina kypsennettynä.

        Kumma kun puhdistusoireiden alle sopivat myös eriasteiset myrkytystilat, allergiset oireet, mahdollisista puutoksista aiheutuvat oireet. Jne. Kaikki on aina puhdistusreaktiota. Mutta mitenköhän erottavat nuo toisistaan?

        Aina vedotaan siihen puhdistukseen, ilmeisesti vaikka menee henki niin se johtui vaan voimakkaasta puhdistuksesta.


    • Goijari

      Pakko etsiä lisätietoa Goijimarjoista. Ostin n. 1 1/2 kk sitten Goiji marjoja Apteekista Tallinnassa 7.5 €/n. 200 g. Mielestäni ne oli hyviä ja soin niitä rusinoiden tapaan, ei tullut muita sivuoireita kun, että teltta pysyi paremmin pystyssä, joka sinänsä oli hyvä merkki jos sille olisi käyttöä. Kävin eilen ostamassa suomessa Luomukaupasta luomu Goiji marjoja jossa sanotaan, että ne ovat Tiibestistä. Oli mistä oli, mutta nyt ei uskalla yskiäkään joten ummetuslääkkeenä toimii liiankin hyvin. Kävin juuri apteekissa ostamassa farmaseutin suosittelemaa ripulilääkettä.

      • Rapa roiskuu.

        Nämä kaikenlaiset taikamarjat laulattaa per settä ihan kamalasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe