Sitruunapanta

Gummamummo

Kyselen kokemuksia sitruunapannasta.
Onkohan tavallista, että sitruunapanta tyhjenee itsestään esim. yön aikana ? Miten pitäisi toimia, eihän panta tyhjene välttämättä kokonaan yhden käyttökerran aikana ?
Todennäköisesti pannan tarkoitus onkin vain opettaa koira olemaan haukkumatta ja myöhemmin panta voikin olla tyhjänä kaulassa ?
Kertokaa kokemuksia pliis !

17

4740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain koiraa, eivät

      siis auta. Koira EI opi pannasta mitään, enemmänkin hämmentyy, kokee tilanteen epävarmana, stressaantuneena, adrenaliinit kohoaa, stressi kasvaa, siitä tulee alistunut, pelokas.

      Ihmiset jotka eivät viitsi kouluttaa koiraansa käyttävät noita. Miten kukaan voi oikeasti uskoa, että suihkaus kertoisi koiralle jotakin??? Ajatelkaa omilla aivoilla, kaikkia naapureiden tai mainosmiesten juttuja ei pidä uskoa. Ja älkää ottako koiraa, jos ei ole aikaa ja viitseliäisyyttä paneutua koiran kasvatukseen. Kukaan fiksu ihminen, oka rakastaa koiraansa ei tuollaisia älyttömyyksiä käytä.

      • ja hiljaisuuteen

        Meillä se toimii hyvin, koira ei hauku se päällä esim. rappukäytävästä tulevia ääniä. Ilman sitä se haukkuu kun olen kotosalla, mutta ei poissa ollessani. Täydellinen huomioimattomuus ei ole auttanut asiaan, vaan vain ja ainoastaan sitruunapanta. Hyvä kapistus se on, olen tyytyväinen. Panta ei ole tyhjentynyt itsekseen eikä koira ole siitä yhtään stressaantunut, tullut araksi tai sun muuta. Koira on oma iloinen ja rohkea itsensä. Se tajuaa panta kaulassa älykkäänä koirana olla hiljaa eli panta tekee tehtävänsä, mikä sen tarkoituskin on. :)

        Koirani selvästi haluaa kertoa minulle äänistä haukkumalla. Koirani rotu ei ole yleensä edes räksyttävää sorttia eikä omaa vahtitaipumusta.

        Kertoisitko millä tavalla voisin yrittää kouluttaa koiralta pois tämän pahan tavan, kun jääkausikaan ei siihen auta? Olen ollut välillä sille vihainenkin, mutta ei apua. Sitruunapanta auttaa.


      • kändi
        ja hiljaisuuteen kirjoitti:

        Meillä se toimii hyvin, koira ei hauku se päällä esim. rappukäytävästä tulevia ääniä. Ilman sitä se haukkuu kun olen kotosalla, mutta ei poissa ollessani. Täydellinen huomioimattomuus ei ole auttanut asiaan, vaan vain ja ainoastaan sitruunapanta. Hyvä kapistus se on, olen tyytyväinen. Panta ei ole tyhjentynyt itsekseen eikä koira ole siitä yhtään stressaantunut, tullut araksi tai sun muuta. Koira on oma iloinen ja rohkea itsensä. Se tajuaa panta kaulassa älykkäänä koirana olla hiljaa eli panta tekee tehtävänsä, mikä sen tarkoituskin on. :)

        Koirani selvästi haluaa kertoa minulle äänistä haukkumalla. Koirani rotu ei ole yleensä edes räksyttävää sorttia eikä omaa vahtitaipumusta.

        Kertoisitko millä tavalla voisin yrittää kouluttaa koiralta pois tämän pahan tavan, kun jääkausikaan ei siihen auta? Olen ollut välillä sille vihainenkin, mutta ei apua. Sitruunapanta auttaa.

        Ensimmäiseksi haluaisin väittää vastaan!
        Sinulle "koira EI opi pannasta mitään"

        Joillekin tepsii joillekin ei. Jos esim. Sinun koirasi hämmentyy siitä tai pelkää sitä ei suinkaan tarkoita että Kaikki koirat reagoisivat samalla lailla. Vai onko joku kertonut näin ja olet mennyt heti uskomaan?

        Ja sitten uskallat vielä väittää että on huono omistaja/kouluttaja jos ostaa pannan. Kirjoituksestasi päätellen olet vielä teini, etkä ole ottanu asioista selvää.
        Miksei suihkaus voisi auttaa? Tottakai koirat reagoi siihen, jotkut oppivat että se suihkasee vain kun haukkuu, toiset ei ymmärrä, ja niinkuin sanoit pelkäävät.
        Ja mieti niitä raukkoja jotka asuvat kerrostalossa haukkuvan koiran kanssa. Miksei voisi ostaa pannan ja kokeilla toimiiko, jos mikään muu ei ole tepsinyt.
        Miettisit nyt itse mitä sä kirjoitat. Tai ehkä sulla on jos se täydellinen ja hiljainen koira joka ei tee kärpäsellekkään pahaa, et ole tarvinnut pantaa, ja sitten haukut muita ? Itse voisin sanoa että kommenttisi ole älyttömän tyhmä.

        Meillä koira haukkui ennen, kokeiltiin pantaa, pullo tyhjeni parissa minuutissa, joten vietiin eläinkauppaan takaisin. :) Nyt koira ei hauku enää kun on oppinut luottamaan siihen että me tullaan takaisin eikä jätetä sitä pitkään yksin.
        Mutta kannattaa aluksi vuokrata pannan (maksaa n. 20€/viikko) ja katsoa miten koira reagoi. Voi olla että se oppii heti, tai sitten pitää vaa kokeilla jotain muuta.


      • aivot pelaa ja sille

        heti ku joku kysyy sitruunapannasta ni tulee jos mikälaista tuomiota: ei toimi, koira kärsii, omistaja on laiska, omistaja ei rakasta koiraansa.
        Ja todellisuudessa et tiedä ap.sta mitään.

        Ja mitä sitruunapantaan tulee, se opettaa koiralle paljonkin: kun haukkuu, tulee epämiellyttävä olo-> haukkuminen on epämiellytävää.


    • Gummamummo

      Nyt haluaisinkin tietää kokemuksistanne, tyhjeneekö sitruunapanta itsekseen. Nimittäin rupesin ihmettelemään, miksi säiliö on aina tyhjä, vaikka sitä ei ollut käytetty.
      Kokeilin : jätin pannan yöksi pöydälle puolillaan ainetta. Aamulla se oli tyhjä ja vähän kostea suihkureiän ympäriltä. Oli siis tyhjentynyt, vaikka paristokaan ei ollut paikallaan. Aine oli haihtunut reiän kautta, arvelin.

      Onko tämä normaalia, vai onko laitteessa jokin vika ?

      Muuten voin kertoa, että meillä panta toimii : saadaan katsoa telkkarista myös mm. koiraohjelmia ilman että koira haukkuu vimmatusti. Miten se onnistuisi opettamalla ? Siihenkin haluaisin ohjeita viisailta ja sellaisilta, jotka VIITSIVÄT kouluttaa koiraansa ! Olen kyllä tosin minäkin viitsinyt, mutta en ole onnistunut !

      • alkaa täällä

        kirjoittamaan teille a:sta alkean, miten koiraa tulkitaan jne. Lyhyesti ehdotan, että menkää ihmeessä koirakouluun. Jääkausi ei tietenkään toimi kaikilla, on eirttäin tärkeätä tuntea koiransa luonne ja sen pohjalta valita tapa jolla sitä lähtee kouluttamaan. Itse pitää tietenkin ensin hankkia koulutustaito ja ymmärrys itselleen. Ja aloittajalle, ei sinua voi noilla tiedoilla, vaikka haluaisikin, kukaan ohjeistaa. Täytyisi tuntea ja tietää tarkaan koirastasi ja ennen kaikkea aina omistajasta, miten hän toimii. Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti koiranne ovat teille tärkeitä. Niiden vuoksi kannattaa nähdä vaivaa, eikä vain istua sohvalla katsomassa ohjelmia ja laittaa koiralle panta.


      • hauhauhau
        alkaa täällä kirjoitti:

        kirjoittamaan teille a:sta alkean, miten koiraa tulkitaan jne. Lyhyesti ehdotan, että menkää ihmeessä koirakouluun. Jääkausi ei tietenkään toimi kaikilla, on eirttäin tärkeätä tuntea koiransa luonne ja sen pohjalta valita tapa jolla sitä lähtee kouluttamaan. Itse pitää tietenkin ensin hankkia koulutustaito ja ymmärrys itselleen. Ja aloittajalle, ei sinua voi noilla tiedoilla, vaikka haluaisikin, kukaan ohjeistaa. Täytyisi tuntea ja tietää tarkaan koirastasi ja ennen kaikkea aina omistajasta, miten hän toimii. Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti koiranne ovat teille tärkeitä. Niiden vuoksi kannattaa nähdä vaivaa, eikä vain istua sohvalla katsomassa ohjelmia ja laittaa koiralle panta.

        Ei sinullakaan ole parempaa tekemistä kuin olla aggressiivinen ja haukkua muita? Et edelleenkään antanut niitä ohjeita! ;) Olen käynyt koirakouluissa ja osaan lukea hyvin koiraani eli tiedän, että se haluaa minun tietävän äänistä rapussa, mutta en ole vielä mistään saanut kunnon ohjeita, miten saan sen olemaan haukkumatta! Joten sitruunapanta toimii hyvin ja vahingoittamatta koiraa lainkaan. Ja minä saan katsella telkkaria rauhassa samoin kuin naapuritkin! :) :)


      • Gummamummo
        alkaa täällä kirjoitti:

        kirjoittamaan teille a:sta alkean, miten koiraa tulkitaan jne. Lyhyesti ehdotan, että menkää ihmeessä koirakouluun. Jääkausi ei tietenkään toimi kaikilla, on eirttäin tärkeätä tuntea koiransa luonne ja sen pohjalta valita tapa jolla sitä lähtee kouluttamaan. Itse pitää tietenkin ensin hankkia koulutustaito ja ymmärrys itselleen. Ja aloittajalle, ei sinua voi noilla tiedoilla, vaikka haluaisikin, kukaan ohjeistaa. Täytyisi tuntea ja tietää tarkaan koirastasi ja ennen kaikkea aina omistajasta, miten hän toimii. Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti koiranne ovat teille tärkeitä. Niiden vuoksi kannattaa nähdä vaivaa, eikä vain istua sohvalla katsomassa ohjelmia ja laittaa koiralle panta.

        On käyty pentukurssi, koirakoulu ja tokotreeneissä ahkerasti, ja on 30 vuoden kokemus kotikoirasta -tosin aikaisemmat koirat ovat olleet eri rotua kuin nykyinen.

        Otan kyllä aika nöyrästi vastaan neuvoja joka puolelta, mutta ymmärrän, että neuvoja on monenlaisia, eivätkä kaikki niistä tepsi juuri tälle koirakolle.


      • olli43
        Gummamummo kirjoitti:

        On käyty pentukurssi, koirakoulu ja tokotreeneissä ahkerasti, ja on 30 vuoden kokemus kotikoirasta -tosin aikaisemmat koirat ovat olleet eri rotua kuin nykyinen.

        Otan kyllä aika nöyrästi vastaan neuvoja joka puolelta, mutta ymmärrän, että neuvoja on monenlaisia, eivätkä kaikki niistä tepsi juuri tälle koirakolle.

        sillä joka rodulle on eri ohjeet loppujen lopuksi.Ei se koulutus tapa joka kelpaa buudelille sovi pystykorvalle alkuunkaan.


      • miten eroaa
        olli43 kirjoitti:

        sillä joka rodulle on eri ohjeet loppujen lopuksi.Ei se koulutus tapa joka kelpaa buudelille sovi pystykorvalle alkuunkaan.

        No kerro, mikä olisi hyvä koulutustapa esim. puudelille! Ja kiinnostaisi myös mikä olisi pystykorvalle.


      • Iinutiinu

        Meilläkin ollut sitruunapanta hetken aikaa käytössä ja olen huomannut saman ongelman! Oletko löytänyt tähän jotain ratkaisua?
        Muuten olemme olleet pantaan erittäin tyytyväisiä!


      • Gummamummo
        Iinutiinu kirjoitti:

        Meilläkin ollut sitruunapanta hetken aikaa käytössä ja olen huomannut saman ongelman! Oletko löytänyt tähän jotain ratkaisua?
        Muuten olemme olleet pantaan erittäin tyytyväisiä!

        pannan tiivisteessä oli vika, joka nyt on korjattu (maahantuojalla). Panta ei nyt tyhjene itsekseen, mutta mielestäni silti liian nopeasti.
        Enhän kyllä ole saanut mistään selville, montako suihkausta esim. puolillaan olevasta säiliöstä pitäisi tulla. Muuten panta toimii tosi hyvin ; ei kuitenkaan olla vielä ( ? ) siinä vaiheessa, että palkkä panta kaulassa lopettaisi haukkumisen.
        Miten teillä, toimiiko panta ilman "suihkausainetta" ?


      • kantaloupe
        Gummamummo kirjoitti:

        pannan tiivisteessä oli vika, joka nyt on korjattu (maahantuojalla). Panta ei nyt tyhjene itsekseen, mutta mielestäni silti liian nopeasti.
        Enhän kyllä ole saanut mistään selville, montako suihkausta esim. puolillaan olevasta säiliöstä pitäisi tulla. Muuten panta toimii tosi hyvin ; ei kuitenkaan olla vielä ( ? ) siinä vaiheessa, että palkkä panta kaulassa lopettaisi haukkumisen.
        Miten teillä, toimiiko panta ilman "suihkausainetta" ?

        Jos päätyy käyttämään pantaa, on ideaalitilanne tietysti se, että koira haukahtaa vain kerran kaksi ja oppii sitten olemaan hiljaa (ainakin panta kaulassa...)
        Jotkus koirat ovat todella päättäväisiä ja haukkuvat ihan yhtä lailla pannan kanssa. Silloin kannattaa heti koulutustapa muuttaa. Koira siedättyy kyllä siihen sitruunaankin ja sitten se on ihan sama tuleeko 1 vai 100 suihkausta, ei se koira tule haukkumista lopettamaan. No jotkut koirat oikeasti lopettavat haukkumisen (panta kaulassa) saman tien.

        Kannattaakin keskittyä siihen, että opettaa sitä haukkumattomuutta myös ilman pantaa. Koska muuten saattaa vaan kouluttaa koiraa siihen että "kun laitan sinulle tälläisen pannan, älä hauku". Ja sitten edelleen vituttaa kun koira aina muuten haukkuu. Eli ei se ole oppinut haukkumattomuutta, se on vaan oppinut sen yhden pannan funktion.
        Samalla kannattaa siis ahkerasti jatkaa muuta koulutusta, ei vain tyytyä pitämään pantaa.

        Ja jos nyt joku on kiinnostunut, niin meillä esim erillinen käsky haukun lopettamiseen. Ei ole vihainen käsky, vaan ihan opetettu niinku kaikki muutkin asiat.
        Lisäks on siedätetty ääniin, esim joku on rimputellut ovikelloa ja kun koira on luonani ja ottaa kontaktia rauhassa niin tulee herkkua/leikkiä tms. Samaa kaikenlaisilla rapun äänillä. Suuret kehut kun koira on ollut rauhassa/haukkumatta.
        Omaa koiraa lukemalla löytää sen parhaan tavan sitten opettaa. Alottaa vaikka hiljasesta yskäsystä ala-aulassa tms pienimmästä mahdollisesta äänestä jonka juuri ja juuri kuulee.
        Ja jos menee monta kuukautta niin sitten menee.

        Niin lisäksi meillä on hyväksytty ilmoitushaukku, yks kerta. Koira lopettaa kun ilmoitan ok. Pidän siitä että koirani ilmoittaa ovikellon soitosta. Mistään muusta se ei kotona siis ilmoita, vain ovikellosta.


      • ejroiwwå
        kantaloupe kirjoitti:

        Jos päätyy käyttämään pantaa, on ideaalitilanne tietysti se, että koira haukahtaa vain kerran kaksi ja oppii sitten olemaan hiljaa (ainakin panta kaulassa...)
        Jotkus koirat ovat todella päättäväisiä ja haukkuvat ihan yhtä lailla pannan kanssa. Silloin kannattaa heti koulutustapa muuttaa. Koira siedättyy kyllä siihen sitruunaankin ja sitten se on ihan sama tuleeko 1 vai 100 suihkausta, ei se koira tule haukkumista lopettamaan. No jotkut koirat oikeasti lopettavat haukkumisen (panta kaulassa) saman tien.

        Kannattaakin keskittyä siihen, että opettaa sitä haukkumattomuutta myös ilman pantaa. Koska muuten saattaa vaan kouluttaa koiraa siihen että "kun laitan sinulle tälläisen pannan, älä hauku". Ja sitten edelleen vituttaa kun koira aina muuten haukkuu. Eli ei se ole oppinut haukkumattomuutta, se on vaan oppinut sen yhden pannan funktion.
        Samalla kannattaa siis ahkerasti jatkaa muuta koulutusta, ei vain tyytyä pitämään pantaa.

        Ja jos nyt joku on kiinnostunut, niin meillä esim erillinen käsky haukun lopettamiseen. Ei ole vihainen käsky, vaan ihan opetettu niinku kaikki muutkin asiat.
        Lisäks on siedätetty ääniin, esim joku on rimputellut ovikelloa ja kun koira on luonani ja ottaa kontaktia rauhassa niin tulee herkkua/leikkiä tms. Samaa kaikenlaisilla rapun äänillä. Suuret kehut kun koira on ollut rauhassa/haukkumatta.
        Omaa koiraa lukemalla löytää sen parhaan tavan sitten opettaa. Alottaa vaikka hiljasesta yskäsystä ala-aulassa tms pienimmästä mahdollisesta äänestä jonka juuri ja juuri kuulee.
        Ja jos menee monta kuukautta niin sitten menee.

        Niin lisäksi meillä on hyväksytty ilmoitushaukku, yks kerta. Koira lopettaa kun ilmoitan ok. Pidän siitä että koirani ilmoittaa ovikellon soitosta. Mistään muusta se ei kotona siis ilmoita, vain ovikellosta.

        Onko hyviä sitruunapanta merkkejä suositella kenelläkään? :) Mikä on toiminut/ollut riittoisin??


    • ex-pantanen

      no mulla oli pakko ottaa sitruunapanta käyttöön, nimittäin sain koulutamattoman koiran itselleni ja se haukku heti ku yksin jäi... mun oli pakko hankkia jotain ja nopeasti muuten koira olis joutunu lähtee, nimittäin naapurit kävi ovellani valittamassa...asun 6 kerroksessa ja kuulemma koiran haukkuminen ja sairas ulvominen kuuluu alas asti... et sillee... nyt ollaan koulutuksessa, mutta kyllä sitruunapanta on hyvä sillo jos on pakko heti saada koira hiljaseks

      sitruunapantaa olen myös autossa käyttäny ,koska koira räksytti kaikille koirille ulkona ja räksytys on poissa kokonaan.. nyt ei enää tarvita koko sitruunapantaa... naapureilta olen kyselly että onko ollu hiljaa ja on ollu...

      parempiakin tapoja on koiraa kouluttaa, mutta ei ollu mun tilanteessa...tiedätte mitä on ku naapurit soittelee ovikelloa ja valittaa omasta koirasta...

    • apua5

      Mitä ihmettä tässä pitäis tehdä? Koira on ollut meillä 1,5kk ja ollaan harjoteltu yksin olemista, saavutus on hyvin pieni, eli koira pystyy olemaan ehkä puoli minuuttia yksin!! Ylihuomenna alkaa työt myös avolla ja koiraan ei tehoa sitruunapanta! Naapureita en haluais häiritä, joten äkkiä apuja!
      Sitruunapantaa siis koitettiin eilen ensimmäistä kertaa, haukkui siitä huolimatta.

      • lalaöa

        Hyvä tapa opetta olla haukkumatta on se, että opettaa koiran haukkumaan käskystä. Kun huomaat, että koira rupeaa haukkumaan niin lisäät samantien käskyn ja jonkunlaisen käsimerkin siihen ja annat herkun. Aikaa vieväähän tämä on, mutta toimi ainakin meillä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe