Eli missä säilytätte akkuja näin talvella ulkona vai sisällä jos/kun ovat mökillä, eikä kotona tallissa?
Akuissahan sanotaan että pitää olla hyvä tuuletus jne. mutta talvella akkujen ulkoiluttaminen syö/rajoittaa kapaa ihan järjettömästi.
Meillä 3x100Ah akut ja niille tässä mietitty minne ne laitetaan kun mökkiä rakennetaan.
Yksi ehdokas olisi tila eteisessä esim. joku nätti puulaatikko jossa 'harvat' seinät vaiko rossipohjan alle.
Niin toisena juttuna että sähköistä tulee kait seuraavat;
- säädin
- paneeli 160W
- tuuligenis (joku 400W)
- laadukas inverteri n. 2000W
- valot uusilla LED 12V valoilla, joilla about 100W kulutuksella mökki loistaa jo kuin joulukuusi
- TV akulla
Muut:
- kaasu hella & jääkaappi
Invertteri 'kaikenvaralta' vaikka hengettömälle pölynimurille tms.satunnaiselle käytölle.
Vai joko valot kannattaisi vetää myös 230V:lla, jos/kun tuo invertterin hankkisi?
Asiallisista mielipiteistä kiios jo näin etukäteen!
Missä akut?
15
1243
Vastaukset
- aurinkosähköttäjä
Jos on aurinkosähkön akut ja vielä tuuligeneraattori niin ei ole mitään syytä irrottaa niitä erikseen talvisäilöön. Nehän lataantuvat myös talvella ja pysyvät täydessä varauksessa ja siten säilyvät kaikista parhaiten. Mistä ihmeestä erillisen talvisäilytyksen idea on tullut?
- Akkupiilo
Sorry väärin muotoiltu kysymys, juontaa juurensa siitä kun nykyisessä ovat "vapaasti pihalla" -> siksi tavlla kotona. Uuten mökkiin voisi hieman parantaa tuota anastettavuutta.
Oikeassa olet ei tarvitse viedä pois mutta pointti oli se paikka.
- kummitus1
Moi!
Ymmärsinkö oikein, että sinulla on siis akut, mutta ei vielä paneeleita? Jos näin, niin talvipakkasilla pitää muistaa ladata akut täyteen ennen poislähtöä, etteivät jäädy
Minulla akut (3 x 110 ah) ovat kylmässä lukollisessa varastossa koko talven, tietenkin paneeleihin kiinni kytkettyinä, kuten pitääkin. Varaston hyllyllä ne majailevat n. ulkoilmaa vastaavassa lämpötilassa. Suht. tuore hankinta ja eka talvi menossa. Jouluna Napsin säädin näytti 100 % :a, joten pitäisi olla täynnäkin. Minulla 12 v systeemi ja samoin generaattori "kaiken varalta" joidenkin työkalujen tarpeeseen.
Nätti laatikko eteisessä on varmaan ihan ok, ja kannattaa ottaa huomioon myös huolto..ym. toimet.
Kun ei ole talvilämmintä mökkiä, ei ole lämmintä varastotilaakaan, mutta näillä olen ajatellut pärjätä. Syvimmän talven ajan mennään eka talvi varmuuden vuoksi sähköä säästäen, mutta ei sekään ole mikään ongelma...
Akkujen ja paneelien sijoituspaikka kannattaa miettiä huolella, samoin kaikki johdotukset. Mahdollisimman lyhyillä johdoilla kaikki.
PS! Sinulla oli tuossa listassa "400 W tuuligenis". Millaista olet ajatellut? Minulla hyvin luonnonkaunis paikka, johon ei mitenkään istu kovin isoa myllyä. Pientuulimylly on harkinnassa, mutta voi olla, että pärjään ilmankin. Näin vaan kerran eräässä saaressa ison rantakiven päällä pari pienikokoista venetuulivoimalaa, mastoiltaan n. parimetrisiä. Ne kyllä istuivat maisemaan hienosti.- Akkupiilo
Terve,
kaikki peruskamat on jo hankittu uuteen mökkiin, paneeli akut säätimet ja se paketti on vielä autotallissa.
Tuon nykyisen 'mökölän' akut paneelit on sitten pitkin maisemia ;-)
- akut kotona - kun käyttö näin sydäntalvena on about '0' ja paneelin tuotto samaa luokkaa
- paneli, mökillä huputettuna
Saksasta kait jotain 400...800W pörriäistä < 1000e pitää katsella, tuo taitaa olla yksi edullisimmista.
http://www.pro-umwelt.de/index.php?language=en
Pitää koittaa katsoa sellaista että antaa edes jotain ulos - Sähkö 3x25A
Akkupiilo kirjoitti:
Terve,
kaikki peruskamat on jo hankittu uuteen mökkiin, paneeli akut säätimet ja se paketti on vielä autotallissa.
Tuon nykyisen 'mökölän' akut paneelit on sitten pitkin maisemia ;-)
- akut kotona - kun käyttö näin sydäntalvena on about '0' ja paneelin tuotto samaa luokkaa
- paneli, mökillä huputettuna
Saksasta kait jotain 400...800W pörriäistä < 1000e pitää katsella, tuo taitaa olla yksi edullisimmista.
http://www.pro-umwelt.de/index.php?language=en
Pitää koittaa katsoa sellaista että antaa edes jotain ulosVetäkää ny äkkiä linjat kuntoon niin pääsette akuista eroon
- Akkupiilo
Sähkö 3x25A kirjoitti:
Vetäkää ny äkkiä linjat kuntoon niin pääsette akuista eroon
Ku eivät halluu tehdä järkevää tarjousta.
Noidenkin investointien jälkeen ne ovat vain 1/10 osa siitä mitä edustamasi yritys tarjoaa linjan hinnaksi joten päätös on helv.... helppo.
Eli edelleen missäs ne muiden akut makaavat? - telttailija 47
Akkupiilo kirjoitti:
Ku eivät halluu tehdä järkevää tarjousta.
Noidenkin investointien jälkeen ne ovat vain 1/10 osa siitä mitä edustamasi yritys tarjoaa linjan hinnaksi joten päätös on helv.... helppo.
Eli edelleen missäs ne muiden akut makaavat?Onhan se vattenfall kallis, mutta on sen tarjoama palvelukin ihan toista luokkaa. Olen juuri ostanut vanhan kesämökin ja ehtona sitä haettaessa oli kunnollinen lämpöeristys (=vuorivilla) ja vattenfall. Pystyy talvellakin menemään mökille kun sen saa yhdellä tekstiviestillä lämpimäksi.
Olen nukkunut talvella toki teltassakin ja tehnyt ruokani nuotiolla pimeässä, mutta se laji saa nyt riittää. - aurinkosähköttäjä
telttailija 47 kirjoitti:
Onhan se vattenfall kallis, mutta on sen tarjoama palvelukin ihan toista luokkaa. Olen juuri ostanut vanhan kesämökin ja ehtona sitä haettaessa oli kunnollinen lämpöeristys (=vuorivilla) ja vattenfall. Pystyy talvellakin menemään mökille kun sen saa yhdellä tekstiviestillä lämpimäksi.
Olen nukkunut talvella toki teltassakin ja tehnyt ruokani nuotiolla pimeässä, mutta se laji saa nyt riittää.Tämä kysymys koskee akkujen paikkaa ja vastausten tulee liittyä siihen. Valinta ottaako verkkosähkö vaiko ei on jo tehty ja eri perusteilla kuin sinulla. Kommenttisi ovat väärässä paikassa.
- AkkuUkko
Itselläni 200Ah 250Ah akut pilariperusteisen / rossipohjaisen mökin alla.
Säädin on mökissä samalla kohdalla, joten kaapelit ovat mahdollisimman lyhyet. Mökin alla olevat kaapelit kulkevat muoviputkessa, jonka tarkoitus on estää eläimiä järsimästä niitä.
Akkujen alla on painekyllästetyt laudat, joten ovat vähän irti maasta. Akkuihin pääsee tarvittaessa käsiksi, mutta ovat silti sen verran syvällä mökin alla, ettei sinne lumi tai vesi pääse.
Varkaita en pelkää, mökki on sellaisessa paikassa että jos sieltä joku painavat akut saa pois kuljetettua, niin on ne vaivansa palkaksi ansainnut. - Jaakko M.
Meillä on vaneerista rakennettu kannellinen, lukittava laatikko terassilla mökin seinämän puolella ja se toimii samalla istuinpenkkinä. Laatikko on mitoitettu niin, että sinne mahtuu 4 kpl 115Ah 12V-akkuja sekä päävirtakytkin ja tarvikkeita, jotka on erotettu väliseinämän avulla omaksi osastokseen.
Laatikko on maalattu samalla puunsuoja-aineella kuin terassin lattialaudatkin eikä ole hassumman näköinen ollenkaan.
Akut ovat nyt olleet jo lähes kuusi vuotta siellä laatikossa vuodet ympäriinsä. Laatikossa on tuuletusreiät takaosassaan, jotta mahdolliset höyryt pääsevät vapasti ulos. Laatikon sisältä lähtee sitten kaapelointi mökkiin seinän läpi. Lataussäädin on sisällä mökin seinässä. - turvassa
Kesäkeittiö sijaitsee aurinkoisessa paikassa, joten kevättalvellakin auringon paistaessa se lämpenee mukavasti seinänkokoisten panssarilasiensa ansiosta, eikä akkujen tarvitse olla pakkasessa. Kesällä toisaalta siitä saa ikkunat auki kolmelta seinältä, joten ylikuumenemisongelmiakaan ei tule.
Akut ovat lattialla ja säädin on n. 1.5m:n päässä niistä ja paneelit säätimestä n.3m:n johtojen päässä. Iso invertteri on ihan akkujen vieressä puolen metrin kaapeleilla kiinni akuissa, joten tehohäviöt ovat minimaaliset. - er6btu
Hieman peruskysymykseen viitaten vastaan että ihmisillä on jokin ihme ajatus että akut pitää viedä sisälle ja mielellään lämpimään!!! Kun kuitenkin on niin että paras tapa akulle on pitää ne kylmässä ja täyteen varattuna jolloin itsepurkautuminenkin on vähäisintä. Ainut riski ulkonasäilyttämiselle on se että akunvaraustila epänormaalisti laskee niin paljon että se jäätyy.
Mutta roudatkaa niitä akkuja sinne sisälle lämpimään ihan vapaasti vaan (:
T NM.Akut kuistilla ja sähköjärjestelmä talvellakin päällä.- "vintillä::::"
.
se saa jatkuvasti virtaa motonetin paneeleista jotka sopii sopivasti räystään alle
toisella pikkuakulla tuon tarvittaessa lisävirtaa jos tulee mökillä talvella käytyä
Ainakaan vielä ole mitään jäätynyt
. - ei lopu
"vintillä::::" kirjoitti:
.
se saa jatkuvasti virtaa motonetin paneeleista jotka sopii sopivasti räystään alle
toisella pikkuakulla tuon tarvittaessa lisävirtaa jos tulee mökillä talvella käytyä
Ainakaan vielä ole mitään jäätynyt
.järvessä. ei lopu akkuvesi.
- VEDEKSI:::!!!!
ei lopu kirjoitti:
järvessä. ei lopu akkuvesi.
.
koska siinä on niitä epäpuhtauksia!!!!!!!!
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1292304Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3451850- 401527
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311343Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281250Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941173- 541143
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327887Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104830Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53742