yhteinen asunto

hermoille käy

olemme eronneet vajaa vuosi sitten ja yhdessä omistamamme osake, jossa ex-puolisoni asuu, on myynnissä, mutta ei vaan mene kaupaksi. Kuinka kauan tässä pitää odottaa, että saisin omani siitä pois, jos toinen ei pysty maksamaan minulle osuuttani eikä asuntoa saa myytyä? Voiko esim. oikeusteitse pakottaa exän maksamaan?

3

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole totta

      Jos hinta pyyntö on epärealinen ( liian korkea) niin silloin mikään ei mene kaupaksi, kun hinta on riittävn halpa kaikki menee kaupaksi, muutamalla heikko työllisyysalueilla on kunta myynnty osketaloja jopa muutamalla eurolla koko talo ( putkiremontti oli tulossa) joten kaikki kelpaa...Mutta usein se ongelma on näin laskusuhdanteessa alkuperäinen ostos on ollut ylihintainen ja ylilainoitettu jolloin myös pyyntihinta ei vastaa nykyistä alueellista hintaa jolloin kauppa ei käy. Tipukkaa hintaa alas ja katsokaa miten käy, kiinteistövälittäjältäkin saa tietoa mikä on tämän päivän käypähinta siitä osakkeesta ja kannattaa miettiä pitäisikö välitysliikettä kenties vaihtaa

      Jos kerran osake on myynnissä mutta kukaan ei halua ostaa niin voiko laki pakottaa toisenen ostamaa?

      No ei todellakaan, kenenkään ei ole pakko ostaa mitään mitä ei halua. Mutta omasta puolikkaasta voi pyytää alueenseen ja asunnon kunto huomioiden käypää vuokraa ( siis 50 % norm vuokrasta) koska se ken omistaa maksaa myös kulunsa siltä osin kun omistaa. Omistaminen ja asuminen on siis kaksi eri asiaa.

      Ehkä tuo vuokran periminen laittaisi edes yhden ostajan liikkeelle ( ex)


      Sama kun kysyisin : Mun auto on romu eikä kukaan sitä suostu ostamaan voisiko oikeus velvoittaa naapurin sen ostamaan minun pyytämällä hinnalla.

      • ...

        no tänään jatkoimme myyntisopimusta vielä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin ja tietenkin hintaa piti laskea, jospa kevättä kohti asuntokauppakin vilkastuisi.Ei suostu ex lunastamaan sitä itselleen, vi..li vaan ,että on mulla kiire saada rahaa...että semmoinen tapaus, toivottavasti menee kaupaksi.


      • huhhelivei
        ... kirjoitti:

        no tänään jatkoimme myyntisopimusta vielä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin ja tietenkin hintaa piti laskea, jospa kevättä kohti asuntokauppakin vilkastuisi.Ei suostu ex lunastamaan sitä itselleen, vi..li vaan ,että on mulla kiire saada rahaa...että semmoinen tapaus, toivottavasti menee kaupaksi.

        Vaikuttaa siltä, että exän intressi on asua ja pitää hintapyyntö korkeana, että kauppaa ei ole syntynyt ja sinä olet vaan seuraillut saamattomana exäsi touhuilua. Tarjousten pyytämisen ja todellisen kaupanteon halu saattaa löytyä kun lähestyt asiaa lain keinoilla yhteisomistuksen purkamisena.
        Otappa puheeksi, että olet tekemässä hakemusta käräjäoikeudelle uskotunmiehen määräämiseksi yhteisomistuksen purkamista varten. Kulut asunnon myynnistä otetaan päältä ennen hinnan tasaamista, eli myös exä maksaa osuutensa kuluista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1230
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      967
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      890
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      787
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe