kuinka turvaan poikani perinnön

voigitza

Me allekirjoittaneet X X sovimme siten, että kummallakaan meistä ei ole avio-oikeutta toisen nykyiseen
omistamaan tai myöhemmin saamaan omaisuuteen, eikä tälläisen omaisuuden tuottoon. Poikani on edellisestä liitosta. Miehelläni on myöskin lapsia edellisestä liitosta.Meillä on puoliksi ostettu omakotitalo. Minä olen
velaton, mutta miehelläni velkaa on reippaasti.Olen takaamassa hänen osuuttaan taloon. MITÄ TAPAHTUU,
JOS MINÄ KUOLEN ENSIN, MINUN PUOLIKKAALLE JA PANKKITALLETUKSILLE,TAI MIEHENI KUOLEE ENNEN
MINUA. ?????? Kiitos etukäteen vastauksista

11

991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Myös kuolemantapausta ja jos sitä ei ole mainittu niin piolisosi perii sinut jos kulet enne´n häntä tai toisinpäin. Leskellä on asumisoikeus omistamaanne asuntoon jos olette naimisissa ja niin edelleen. Sínä voit tehdä testamentin muusta omaisuudesta jos kuolet ennen kuin pulisosi niin se menee pojallesi jos kuolet ennen kuin puolisosi. Testamentillä voit myös rajata mitä puolisollesi kuuluu ja mitä ei.

      • ehkä...

        Käsittääkseni kylläkin on niin, että jos erikseen ei mainittu, niin avioehto koskee myös kuolemaa. Eli tässä tapauksessa miehesi ei perisi sinua vaan sinun osuutesi menisi suoraan perillisillesi.


    • cloud nine

      Testamentti?

    • cloud nine

      Niin ja kuoleman tapauksessa normaalisti jos ei ole avioehtoa, puoliso perii puolet omaisuudestasi (lakiosuus) ja lapsesi puolet. Puolisosi lapset eivät peri sinulta mitään, he perivät omat vanhempansa.

      Voit myös testamentata omaisuutesi.

      • tpi

        taas tietämättömät neuvovat. Kannattaako höristä, jos on ihan ulkona asiasta josta puhuu?
        Jos on lapsi, niin puoliso ei kyllä peri yhtään mitään, eikä puolisolla ole muutenkaan mitään lakiosuutta.
        Avio-oikeus kyllä on, mutta se on eri juttu, ja juuri siihen se avioehto voi vaikuttaa.


      • pulliainen

        Cloud nine meni jo hauskan puolelle... kirjoitteleeko huvikseen naurettavuuksia?


    • Katkera maksaja

      vain siten ettet takaa sitä osuutta. Jos nyt jotain sattuisi sinulle ja eikä mies pystyisi maksamaan velkaansa niin arvaappa millä se velka maksetaan?

    • että näin

      Parempi olisi kysyä lakimieheltä. Jotakin voit itsekin katsella lakikirjasta jonka voit vaikka lainata kirjastosta ja mitä et kirjasta ymmärrä kysy lakimieheltä. Täällä vain sekaannut vastauksista jotka eivät aina pidä paikkaansa.

    • huletonhuulivili

      Avioehtonne takaa sen, että poikasi saa omistukseensa koko jäämistösi, mutta asunnon osalta leskellä on elinikäinen hallintaoikeus myös poikasi puoliskoon asunnosta ja koti-irtaimistoon, ellei leskelle ole muuta vastaavaa asuntoa.
      Se jäämistösi säilyminen onkin toinen juttu ehkä reippaasti velkaisen puolisosi takaamisen realisoituessa.
      Sanot taanneesi vain asunnon osalle olevan lainan, mutta selvitä ensitilassa ja huolella takauksesi laajuus.

      Takauksia on eri tyyppisiä ja pahaa pelkään, että ennestään velkaisen lisälainoissa ne eivät ole takaajalle riskeiltään edullisimpia. Selvitä lainanantajalta, että joko asunnon puolikas riittäisi puolisosi lainan vakuudeksi, että saisit nimesi (säästösi) vapaaksi puolisosi veloista. Talohan voi mennä velkojien vaatimuksesta jopa pakkomyyntiin, mutta ilman takaustasi saat (tai poikasi) puolet kauppahinnasta.
      No, en ole valkoihin, saati ulosottoihin perehtynyt, mutta "pelotteluni" tarkoitus oli aktivoida selvitystäsi.

    • minä taas

      Jumalan avulla pysyt taloudellisesti kuivilla. Oletko kuullut rikkaasta ateistista, minä en ole. Kristityistä rikkaista olen kuullut juttuja.

    • klfgj

      - Pojan ja hänen vaimonsa välillä pitäisi olla avioehto, jossa vaimolta on poistettu oikeus pojan saamaan perintöomaisuuteen.

      - Jos annat pojalle lahjoja elinaikanasi, niihin kannattaa laittaa lauseke, jossa poistetaan vaimon oikeus lahjoitettavaan omaisuuteen.

      Sinun ja miehesi välisillä sopimuksilla ei poisteta pojan vaimon oikeuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      937
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      58
      721
    Aihe