Kuolinpesä jaettiin. Siskoni haluaisi muudä kiinteistöt minulle mutta niihin ei ole haettu hänelle lainhuutoa. Voinko ostaa ne häneltä perinnönjakokirjan mukaisesti vai tuleeko siskoni hakea kiinteistöille lainhuuto ensin itselleen? Säästyisi aikaa ja yhdet lainhuutomaksut jos voisi suoraan hakea lainhuudon minulle.
Lainhuuto vai ei ennen myyntiä
2
479
Vastaukset
- hyvin meni
kolme sisarusta oli ja minä OSTIN PERINTÖOSUUDEN heiltä kummaltakin erikseen KAUPPAKIRJALLA (ja maksoin varainsiirtoveron) joten vain minä hain sitten lainhuudon itselleni taloon ja metsiin. Sillä selvä. Perintönä saatuun kiinteistöön ei tartte hakea lainhuutoa. On syytä pitää tallessa testamentti tai perinnönjakokirjat että pystyy todistamaan seuraavalle ostajalle omistusoikeuden.
- näin se on.,
Kyllä perintönäkin saatuun kiinteistöön on haettava lainhuuto, siinä ei vain ole samanlaista sanktiota (varainsiirtoveron korotus) laiminlyönnistä kuin kauppaan perustuvassa saannossa. Ja jos lainhuuto on haettu ja kirjattu, niin silloin ei tarvitse tätä:
"On syytä pitää tallessa testamentti tai perinnönjakokirjat että pystyy todistamaan seuraavalle ostajalle omistusoikeuden."
Tuo on siis tarpeen silloin, jos lainhuutoa ei ole haettu.
Alkuperäiselle kysyjälle: jos siskolle ei ole ensin huudatettu, niin sinun tulee omaa lainhuutoa varten esittää sama selvitys kuin silloin jos sisko olisi hakemassa itselleen huutoa. Joten siskon ei tarvi hakee itselleen, mutta sä joudut esittämään paperit myös siskon saannosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854