Minkä rotuinen kissa minulle?

B

Eli jossain vaiheessa tulevaisuudessa aion hankkia kissan. En vain oikein tiedä, minkä rotuinen olisi minulle sopivin.

Kisun tulisi olla luonteeltaan avoin, tasapainoinen, kiltti, seurallinen ja melko/hyvin rauhallinen. Olisi myös hyvä jos kissa ei vain tulisi toimeen koirien kanssa, vaan myös viihtyisi niiden seurassa. Tietysti kaikki eläimet lajista riippumatta ovat yksilöitä, mutta näin yleisesti. Kooltaan kissa saisi mielellään olla keskikokoinen tai pieni.

Ulkonäöllisesti minua viehättää erityisesti mm. venäjänsininen. Olen kuitenkin ymmärtänyt lukemani perusteella, etteivät siniset välttämättä ole aivan tasaisimpia luonteeltaan?
Toisaalta myös pidän sellaisista ihan "peruskissan" näköisistä kissoista.

Olisin tosi kiitollinen ehdotuksista! Ja voi tietysti vielä kysyä tarkemminkin siitä, että millainen kissan tulisi olla, jos se helpottaisi neuvomista.

12

804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ena-

Pitäisin parhaana suhteellisen lyhytkarvaista kissaa. Hoitaminen on helpompaa. Roduista en osaa sanoa.

• Oli lopullinen rotu mikä tahansa, mutta ota kissa kasvattajalta jolla on koira/koiria.
      Tällä hetkellä kotona Maine Coon-pentue jotka mm. nukkuvat koirien kainalossa. Pennut ovat tottuneet ihan pienestä pitäen koiriin ja ovat niiden kanssa ihan luonnostaan. Täytyy sanoa, että aikasen hellyttävää on kun pieni kissan pentu makaa itseään 100 kertaa painavamman saksanpaimenkoiran kyljessä tai hännällä.

• selleri-siili

Mun mielestäni kissojen hankinnassa ei ole ns.tarkkaa määritelmää siitä,että millainen kissa kullekkin sopii!Sekä rotu- ja maatiaiskissoissa on niin monenlaisia persoonia,joten on hieman vaikea sanoa että mistä löytyisi juuri Sinuun määritelmiisi sopiva kissa.Kun hankit kissaa käy katsomassa pentuja useaan otteeseen.Näin saat niiden luonteestakin jo jotain selvyyttä.Ainakin Ragdollista sanotaan,että se sopii hyvin myös perheeseen,jossa on koira.Kannattaa kyllä tiedustella asiasta enemmän rotua kasvattavilta henkilöiltä.

Siis mistä olet lukenut,että sinisilmäiset kissat eivät olisi tasaisia luonteeltaan?En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta väittämästä.Onnea kissan hankintaan!

• B
        selleri-siili kirjoitti:

Mun mielestäni kissojen hankinnassa ei ole ns.tarkkaa määritelmää siitä,että millainen kissa kullekkin sopii!Sekä rotu- ja maatiaiskissoissa on niin monenlaisia persoonia,joten on hieman vaikea sanoa että mistä löytyisi juuri Sinuun määritelmiisi sopiva kissa.Kun hankit kissaa käy katsomassa pentuja useaan otteeseen.Näin saat niiden luonteestakin jo jotain selvyyttä.Ainakin Ragdollista sanotaan,että se sopii hyvin myös perheeseen,jossa on koira.Kannattaa kyllä tiedustella asiasta enemmän rotua kasvattavilta henkilöiltä.

Siis mistä olet lukenut,että sinisilmäiset kissat eivät olisi tasaisia luonteeltaan?En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta väittämästä.Onnea kissan hankintaan!

Itsekin kyllä jo tuossa ihan ensimmäisessä viestissä sanoin, että kaikki eläimet rodusta riippumatta ovat yksilöllisiä ja omalla tavallaan kaikki erilaisia, tiedostan sen varsin hyvin. Kuitenkin eri rotujen luonteiden kohdalla pystyy JONKIN VERRAN yleistämään.
        Ragdoll on ollut kyllä yksi rotu jota olen harkinnut, mutta nyt olen ollut ehkä enemmän lyhytkarvaisempien rotujen kannalla. Luonne kuitenkin painaa enemmän, joten mahd. monia vaihtoehtoja harkitsen.

Birjannan viestiin: Varmasti olisi aivan ihanteellista, jos pennun saisin kasvattajalta, jonka pennut ovat jo valmiiksi tottuneet koiriin. En kuitenkaan pidä sitä välttämättömänä, sillä minulla on pariin otteeseen ollut koira ja kissa samaan aikaan, ja on ollut vain ajan kysymys, milloin ne ovat toisen tultua taloon tottuneet toisiinsa. Totutus on tietysti tapahtunut hiljalleen molempien osapuolien ehdoilla.

Olisi kyllä mukavaa, jos vastaajat viitsisivät hieman tarkemmin lukea viestin, ja sitten vasta vastataisivat siihen... En nimittäin puhunut sinisilmäisistä kissoista, vaan _kissarodusta_ venäjänsininen. Ja se mitä sanoin, oli samalla myös kysymys, koska perässä oli kysymysmerkki.. Siis olen vain lukemani perusteella saanut sellaisen käsityksen, etteivät venäjänsiniset välttämättä olisi luonteeltaan täysin tasaisia (ja tällä en tarkoita samaa kuin tasapainoisia). Yksi kuvaus niistä jossain oli "viekas", ja haluan tulevan kissani olevan avoin, mahd. vähän sellainen arvaamaton, jollaisia kissat saattavat olla. Tämä sen takia, etten halua vahinkoja esim. koirien kanssa (tämä tietysti edellyttäen että myös koirat käyttäytyvät siististi, jota en yhtään epäile, kunhan vaan toinenkin tottuu kissaan kunnolla).

Ehdotuksia kuulen yhä mielelläni!

• jkaaa
        B kirjoitti:

Itsekin kyllä jo tuossa ihan ensimmäisessä viestissä sanoin, että kaikki eläimet rodusta riippumatta ovat yksilöllisiä ja omalla tavallaan kaikki erilaisia, tiedostan sen varsin hyvin. Kuitenkin eri rotujen luonteiden kohdalla pystyy JONKIN VERRAN yleistämään.
        Ragdoll on ollut kyllä yksi rotu jota olen harkinnut, mutta nyt olen ollut ehkä enemmän lyhytkarvaisempien rotujen kannalla. Luonne kuitenkin painaa enemmän, joten mahd. monia vaihtoehtoja harkitsen.

Birjannan viestiin: Varmasti olisi aivan ihanteellista, jos pennun saisin kasvattajalta, jonka pennut ovat jo valmiiksi tottuneet koiriin. En kuitenkaan pidä sitä välttämättömänä, sillä minulla on pariin otteeseen ollut koira ja kissa samaan aikaan, ja on ollut vain ajan kysymys, milloin ne ovat toisen tultua taloon tottuneet toisiinsa. Totutus on tietysti tapahtunut hiljalleen molempien osapuolien ehdoilla.

Olisi kyllä mukavaa, jos vastaajat viitsisivät hieman tarkemmin lukea viestin, ja sitten vasta vastataisivat siihen... En nimittäin puhunut sinisilmäisistä kissoista, vaan _kissarodusta_ venäjänsininen. Ja se mitä sanoin, oli samalla myös kysymys, koska perässä oli kysymysmerkki.. Siis olen vain lukemani perusteella saanut sellaisen käsityksen, etteivät venäjänsiniset välttämättä olisi luonteeltaan täysin tasaisia (ja tällä en tarkoita samaa kuin tasapainoisia). Yksi kuvaus niistä jossain oli "viekas", ja haluan tulevan kissani olevan avoin, mahd. vähän sellainen arvaamaton, jollaisia kissat saattavat olla. Tämä sen takia, etten halua vahinkoja esim. koirien kanssa (tämä tietysti edellyttäen että myös koirat käyttäytyvät siististi, jota en yhtään epäile, kunhan vaan toinenkin tottuu kissaan kunnolla).

Ehdotuksia kuulen yhä mielelläni!

Ainakin näyttelyissä venäjänsiniset ja koratit lienee niitä useimmin räjähtäviä kissoja. Jotenkin niiden luonne ja ulosanti on sen oloinen, ettei koskea viitsi. Varmaan joku hieman vähemmän aktiivinen rotu voisi olla hyvä, jottei kissakaveria tarvitse. Eli itämaiset ja rexit ei välttämättä sovellu, mutta vaikkapa birma?

http://www.birma.fi/

• B
        jkaaa kirjoitti:

Ainakin näyttelyissä venäjänsiniset ja koratit lienee niitä useimmin räjähtäviä kissoja. Jotenkin niiden luonne ja ulosanti on sen oloinen, ettei koskea viitsi. Varmaan joku hieman vähemmän aktiivinen rotu voisi olla hyvä, jottei kissakaveria tarvitse. Eli itämaiset ja rexit ei välttämättä sovellu, mutta vaikkapa birma?

http://www.birma.fi/

Kiitos asiantuntevista kommenteistasi, arvostan niitä.

Birma vaikuttaa kyllä ihan mukavan oloiselta rodulta näin lukeman perusteella, pistetään sekin harkintaan.

Kuinka paljon muuten noiden kissarotujen hinnat vaihtelevat, mikä on hintahaarukka? Ei tarvitse mitään superharvinaisia rotuja huomioida. Varmaankin samaa luokkaa kuin koiraroduilla?

• Hurmurikissa
        B kirjoitti:

Kiitos asiantuntevista kommenteistasi, arvostan niitä.

Birma vaikuttaa kyllä ihan mukavan oloiselta rodulta näin lukeman perusteella, pistetään sekin harkintaan.

Kuinka paljon muuten noiden kissarotujen hinnat vaihtelevat, mikä on hintahaarukka? Ei tarvitse mitään superharvinaisia rotuja huomioida. Varmaankin samaa luokkaa kuin koiraroduilla?

Siperiankissa? Hurmaava, hyväluonteinen ja seurallinen ja juttelee kurisemalla/väkättämällä, ei siis ole äänekäskään. Siperiankissojen hinnat siinä 600-900 € välillä.

• B
        Hurmurikissa kirjoitti:

Siperiankissa? Hurmaava, hyväluonteinen ja seurallinen ja juttelee kurisemalla/väkättämällä, ei siis ole äänekäskään. Siperiankissojen hinnat siinä 600-900 € välillä.

Vaikuttaa kyllä aika ihanalta tuo siperialainen, myös ulkonäöllisesti. Voisi siis olla aika vahvakin vaihtoehto minulle. :) En ollut vielä edes lukenut tuollaisesta rodusta mitään, joten kiitos ehdotuksesta!

• 8
        B kirjoitti:

Vaikuttaa kyllä aika ihanalta tuo siperialainen, myös ulkonäöllisesti. Voisi siis olla aika vahvakin vaihtoehto minulle. :) En ollut vielä edes lukenut tuollaisesta rodusta mitään, joten kiitos ehdotuksesta!

Balineesi tai Siamilainen voisivat sopia. Kummatkin todella ihmisrakkaita ja tasapainoisia luonteeltaan(ainakin kaikki omalle kohdalle sattuneet), leikkisiä kissoja.

• valkokirjokilppari

itelläni on Valkokirjokilpikonna ja voin sanoa ettei sen veikeämpää tyttöä ole olemassakaan. Kissa on fiksu ja filmaattinen, utelias, tottelevainen, ystävällinen, seurallinen, normaalin kokoinen, ihanan värinen, rauhallinen (riippuu tietenkin yksilöstä ja minun alkaa olla jo vanhus) todella viekas (tekee kiusaa vain jos ei olla paikalla tai selän kääntää) tarkka turkistaan (jos häntä silittää niin nuolee sen kohdan puhtaaksi heti :) vaatii huomiota mitä eriskummallisimmilla tavoilla ja on sopeutuvainen. Siinäpä minun "naku-maijjasta".

• valkokirjokilppari

nauku-maijjasta :)

• valkokirjokilppari

ja siis rotu on calico, jäi tuohon laittamatta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe