Dekkarivuosi 2010

Osborne 82

Karmea startti dekkarivuodelle! Kononen ja yövieraat on jollakin epämääräisellä tavalla läpäissyt kustamon seulan. Nuin surkiaa viritelmää en oo aikakausiin lukent! On Pasaselta tullut joskus hyvääkin, mutta nyt tuutista lähti kaikkien fiaskojen äiti. Mitään positiivista en kirjasta löytänyt. Heikko juoni, kömpelö kieli, kamalat puujalka-herjat. Toivotaan suomidekkarin parantavan, pohjat ovat matalalla.

9

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • booky

      Edellinen dekkarivuosi 2009, mutta totta se on. Marko Leino ja Ansa on parempi kuin Sipilä. Markkinointia vain ihmettelen. Sipilä loistaa jokaikisen marketin kassapöydän lähistöllä, mutta erästä akateemista kirjakauppaa jouduin pyytämään tilaamaan. Miksiköhän näin?

      • Markkinakoju

        Leinon Ansa on ehdotonta suomidekkarin aatelia, kuten Epäilys aikoinaan. Niin, miksei kirjaa näy? Sylttytehdas taitaa pesiä Tammessa eli kustantamossa. Vaihtoihan T Soininvaara Otavaan petyttyään Tammen markkinastrategiaan. Niin tai näin, mutta vaikea kirjaa on ostaa jos opuksen olemassaolosta ei tiedä. Onneksi viidakkorumpu raikaa;)


    • booky

      Olipa pitkäveteinen Guy Ritchien Sherlock Holmes kirjoihin verrattuna! Alun katsoin, välin kuorsasin suvereenisti kaikesta läiskemäiske-efektistä huolimatta ja lontoo bridge kohtaukseen heräsin. Kaik selvisi päiväunista huolimatta ja jatkoakin seuraa...

      Sen sijaan olen suhtaunut hieman varauksellisesti Mankellin tuotantoon ja lueskellut sitä joutessani silloin tällöin. Nyt on vuorossa Kiinalainen, joka julkaisusta on jo muuan vuosi. Suorastaan hypnoottista tekstiä! On myönnettävä, että kyllä kirjalija osaa. Hieno dekkari. Ehkäpä Savuna ilmaan lunastaa lisää lupauksia.

      • muistatko?

        "Rauhaton mies" pohdiskeli kuuskymppisen Wallanderin ongelmia rikosten lomassa. Aika osuvasti sattui minulle samanikäiselle, vaikka en mies olekaan. Vanhuuden ja kuoleman pelko ei olekaan siis minun yksinoikeus. Varmaan Mankell omia tuntojaan laittoi kirjaan. Vierestä viedään nyt jo minuakin nuorempia.
        Lapsenlapset aina ilonaiheita. Omia vanhempiaan alkaa ymmärtää.
        Olen tyytyväinen, että sain lapseni jo kaksikymppisenä, koska lapsillani ei ollut kiirettä. Olin kuitenkin vielä alle viiskymppinen, kun tulin ensi kerran isoäidiksi.
        Mankell aina mollaa suomalaisia . Siitä en pidä. Nytkin oli joku Jorma, jota piti mollata.
        Olisin odottanut, että olisi selvitetty syymiksi Signe syntyi pahasti vaillinaisena. Se jätettiin nyt kokonaan käsittelemättä, vaikka äiti kävi Itä-Saksassa ja valmensi urheilijoita. Varovaisuussyistä? Mankelilla meni pupu pöksyyn, tai ei ollut perehtynyt asiaan.

        Voi olla, että ei kiinnosta nuorempaa ikäluokkaa. Seksikin vähän pappamaista.

        Minä taas en pitänyt Kiinalaisesta.


    • sitä..

      samaa tavaraa se tämäkin Kononen on kuin entisetkin, jos ei jopa parempi. Sujuvasti kerrottuna edetään samaa tutkintalinjaa alusta loppuun ilman mitään erikoisempia koukeroita. Täytti varmasti kaikki odotukset, mitä näille Pasasen tarinoille olin asettanutkin. Pasanen nyt vain kirjoittaa ihan omalla tavallaan ja tyylillään.
      Se on sitten toinen asia, jos on sitä mieltä, että näitä on jo riittävästi. Minä en ole, ja luen ihan varmsti seuraavankin...

    • booky

      mitä suurella kohulla tehtyä höttöä Marklund & Patterson Postikorttimurhissaan. Suoraan dekkarien kioskisarjan ykkösaateliin. Kokeneita kirjailijoita kuitenkin kumpainenkin. Ei mitään kirjallista kunnianhimoa? Huonoimpien lukemieni dekkarien kastiin lörähtää.

      • ..Päivi1

        kokemus tuo Postikorttimurhat:)) En muista milloin olisin lukenut noin huonon kirjan.


    • silli ja sitruuna

      Nigel McGregerin Kuoleman apumies. Onkos joku lukenut. Heti alussa vähän liian raakaa, joten voi olla, että en luekaan loppuun asti. Lapslie synastrineineen vähän outoa, mutta muutenhan se olisi liian tavanomainen. En oikein tiedä itkeäkö vaiko nauraa?
      Haluan yleensäkin lukea rikoksen selvittämisestä enkä niinkään sen tekemisestä. Inhoan ns. psykologisia, joissa seurataan jonkun hullun murhaajan tekemisiä.

    • booky

      Olen mykistynyt. Vaikka dekkarivuosi on aluillaan, vuoden parhaimmistoa edustaa takuuvarmasti Denise Mina, Paddy Meehan, Glasgow ja Viimeinen hengenveto. Dekkarien aatelistoa, ehdottomasti. Olen mykistynyt Minan taituruudesta.

      Dekkari kuljettaa monta ajankohtaista tarinaa yhtäaikaa eteenpäin: vankilasta vapautumisen jälkeinen yhteiskuntaan sopeutuminen, väkivaltaa ja tappamista ideologioidensa, toimintansa ja päämääriensä eteenpäin viemiseksi käyttävät järjestöt, katolisen kirkon ongelmallinen suhtautuminen rakkauteen, mikä teemana ei voisi olla juuri ajankohtaisempi Irlannin katolisen kirkon papiston paljastuttua pedofiileiksi. Ja Mina kirjoittaa yhtäaikaa menneestä ja nykyisestä ajasta. Ällistyttävän hienoa osaamista. Mikä olikaan vuosikymmen jolloin Englannin lojalistien ja Irlannin tasavaltalaisten väkivalta alkoi muuttua myös neuvotteluksi? Milloin tietokoneiden käyttöjärjestelmien toiminta alkoi pääsääntöisesti ensin dos-komennolla tai milloin kännykät alkoivat yleistyä?

      Teknistä taituruutta Minalla on myös yllinkyllin. Tietyt kuvaukset - esim. Cullumin vankilastavapautuminen- on kuin ilmiömäisen taitava pieni soolo tekstin keskellä. Tekstin lukeminen vaatii lukijalta jatkuvaa valppautta. Tärkeät asiat tulevat repliikeissä pohjustamatta ja varoittamatta. On ilo lukea taitavaa tekstiä, missä kuikka ei huuda kymmentä sivua tyynen järven yllä ja sitten joku hiipparoi tekemään jotakin salaperäistä. Mina ohittaa kevysti monet kliseiset pitkävetiset prosaistitkin. Tekstin rakentelu kuoppaa ajatuksen siitä, miten olisi jotakin muka oikeaa proosaa ja sitten jotain muuta. Ei missään nimessä näin. Lukija joutuu olemaan jatkuvasti valppaana sen suhteen, että Meehan ei bonjaa asioita paremmin ja nopeammin kuin lukija.

      Sukupuoli-ismejäkin dekkarista on havaittavissa. Hymyilen itsekseni- luulenpa, että kovin moni mieskriitikko ei Meehanin toiminnalle lämpene. Sitäpaitsi Meehan tekee lopussa rikoksen. Mina nostaa vielä loistavasti eettisen dilemman esiin - voiko rikos olla koskaan oikeudenmukainen? Voiko koskaan tarkoitus pyhittää keinot (teleologinen etiikka) ja mitä ovat ne tarkoitukset, jotka voivat pyhittää? Rikoslaki ei tällaista tunne, mutta oikeustaju ja moraali tuntee. Miten Meehan jatkossa elää omatuntonsa kanssa?

      Loistava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe