osaako joku opettaja

auttaa

tarvitsisin kirjan, jossa selitettäisiin mahdollisimman yksinkertaisesti oppitunnin suunnittelusta ja pitämisestä. en meinaa millään löytää..onkohan sellaista olemassa, mielellään melko uusikin?

8

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todellinen tieteilij

      pitäminen ei ole yksinkertaista, siksi siitä ei voi olla yksinkertaista kirjaakaan. Noitahan tekevät kasvatustieteilijät, jotka eivät edes tiedä mitä sana yksinkertainen tarkoittaa. (Eivätkä kyllä tiedä paljon muutakaan.)

      • puutteessako

        En ole minäkään sellaista kirjaa tavannut, vaikka kaipaillut olen.


    • Igg

      mahdat odottaa? Oppitunnithan ovat kaikki erilaisia. Siihen vaikuttavat lukemattomat eri asiat, varmaan itsekin keksit heti niitä kymmenittäin. Jokainen tekee tuntinsa itse, ja koska se on vaikeaa, sitä opiskellaan vuosikaudet. Voi tunteja sitten pitää helpollakin, sen kun menee sinne ja puhuu jotain asiaan liittyvää. Varmaan moni uskoo opettajan työn olevan sitä.
      Oletko ehkä menossa sijaiseksi? Silloin yleensä vakiopettaja antaa ohjeet - mahdollisimman helpot ja yksinkertaiset. Sijaisopettajille tehdään homma iisiksi. Mutta jos sijaisuus kestää kauan, joudut jo itsekin tekemään myös sitä suunnittelutyötä. Mutta kyllä varmaan ne muut opet sieltä koululta auttaa? Niin, ja tietysti on opettajan oppaat. Niissähän on mallitunteja.

    • opex

      moista kirjaa, koska ei oppitunnin pitämiseen ole mitään kaavaa. Kenelle aiot opettaa ja mitä ja missä?Saman asiankin voi toki opettaa monilla tavoilla. Jokaisella opettajalla on oma persoonallinen tyylinsä. Kirjoista voi tietenkin kaikenlaista lukea ja oppia, mutta oikea työ, joka tehdään oikeiden oppilaiden kanssa, on kuitenkin ihan eri juttu. Tuntia suunnitellessa oleellista on esim. oppilaantuntemus, jota ei kirjoista opita.

      • sh. . .

        sairaanhoitajana olen menossa puhumaan oppilaille seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. siksi olisin kaivannut jotain pientä mallia/ideaa, koska itsellä ei muuta käsitystä opetuksesta ole kuin se mitä itse oppilaana on nähnyt. mutta ilmeisesti kukaan ei osannut auttaa, kiitos vastauksista kuitenkin.


      • kirjastoon
        sh. . . kirjoitti:

        sairaanhoitajana olen menossa puhumaan oppilaille seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. siksi olisin kaivannut jotain pientä mallia/ideaa, koska itsellä ei muuta käsitystä opetuksesta ole kuin se mitä itse oppilaana on nähnyt. mutta ilmeisesti kukaan ei osannut auttaa, kiitos vastauksista kuitenkin.

        Kirjastovirkailija voi löytää sinulle jonkin sopivan kirjan luettavaksi, kun kerrot mikä on ongelmasi


      • opex
        sh. . . kirjoitti:

        sairaanhoitajana olen menossa puhumaan oppilaille seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. siksi olisin kaivannut jotain pientä mallia/ideaa, koska itsellä ei muuta käsitystä opetuksesta ole kuin se mitä itse oppilaana on nähnyt. mutta ilmeisesti kukaan ei osannut auttaa, kiitos vastauksista kuitenkin.

        helpompi on kuule auttaa, jos kertoo, mitä on menossa tekemään. Aika eri juttu on lähteä opettamaan ala-asteelle matikkaa kuin ammattikorkeaan psykologiaa tai yliopistoon englantia tai amikseen kastikkeen tekoa! Nytkin jäi sanomatta pari oleellista seikkaa kuten se, minkä ikäisiä ovat opiskelijat? Kuinka pitkästä sessiosta on kyse? Kuinka paljon opiskelijoita on paikalla? Menetko luokkahuoneeseen parinkymmenen kanssa vai auditorioon puhumaan sadalle? Onko kyseessä vain yksi oppitunti vai kenties koko päivä tai pidempi ajanjakso? Miten ihmeessä voisi antaa ohjeita, jotka kattavat kaikki mahdolliset vaihtoehdot? Älä ainakaan aseta oppilaitasi vastaavan dilemman eteen...


    • Ope-29

      Sovella. Oppilaaat eivät löydy oppikirjoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe