Pieni matkakertomus Hurghadasta

Olimme kahden viikon matkalla marras-joulukuun vaihteessa.
Olimme hotellissa jonka nimi oli Empire-In.
Otimme Finmatkojen äkkilähdön hinta 457€/hlö.

Halvimmillaan matka olisi ollut 295€ matka.

Finmatkojen äkkilähtöön ei kuulu edes aamiaista. Söimme hotellilla 30puntaa aamiainen. Päivällinen oli 75 puntaa, seisova pöytä. Välillä otimme aamiaiseksi pitaleivän jossa oli salaatti ja falafelpullia/3 puntaa/2 puolikasleipää.

Hedelmiä ostimme torilta parin kilometrin päästä. Siellä sai n.10 sentin kilohintaan, kun hotellin lähellä olevat hedelmäkojut olivat moninkertaisesti kalliimmpia.

Parturi oli 40 puntaa,mutta sen sai tingittyä kahteenkymmeneen puntaan.
Jos jaksoi kävellä torille,niin siellä parturi olisi ollut 4,5 puntaa.

Vesi oli n. 24'. Ilma sama. Ei tuntunut kovin lämpimältä tuulen takia.

Ostimme paikallisilta laivamatkan johon kuului lounas ja snoklausvälineet.Pyysivät 20 puntaa,maksoimme 11 puntaa.

Kahta suomalaista naista yritettiin huijata. Olivat maksaneet laivamatkan,mutta myyjät väittivät etteivät olleet maksaneet. Ystävämme haki turistipoliisin ja asia ratkesi ja he saivat rahansa takaisin.

Emme lähteneet väsyttävälle Luxorin ja Kairon matkoille. Ystävämme menivät ja sanoivat palatessaan,että oli hyvä,että ette lähteneet.

Olemme käyneet Marokossa ,joten ei tämä Egypti niin shokkihoitoa ollut.Likaistahan oli kadunvarsilla. Hotellit olivat kyllä siistejä. Joka päivä vaihdettiin lakanat ja pyyhkeistä tehtiin erilaisia taideteoksia. Siellä joutsen odotti,kun palasimme hotellille.

Kaikki tuliaiset,matkamuistot,pyyhkeet kannattaa ostaa lentokentältä Hurghadasta. Siellä ne ovat moninkertaisesti halvempia,kuin Hurghadan kaupungin kaupoista.

Tinkikää,tinkikää kupungilla.

Olimme päivittäin kaupungilla netissä. Se maksoi 3 puntaa/h. Hoteillessa maksoi 15-20 puntaa.

Paluumatkalla letokentällä oli valtava ruuhka. Ajattelimme,että tässä saa jonottaa monta tuntia. Mutta jono meni nopeasti kuin sadankymmenen metrin aidat. Olimme edellisellä kerralla Eilatissa nähneet,että joku henkilö sai olla tullin puhuttelussa puolikin tuntia, kun pelkäsivät pommeja.

Meillä oli paljon kirjoja matkassa mukana,joita lueskelimme iltaisin. Päivisin olimme rannalla ystäviemme kanssa ja tutustuimme uusiinkin ystäviin.

Tälläistä meillä oli.

Hyvää matkaa kaikille,minne sitten menettekin!

62

12220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laivamatkanhinta euroissa,siis 11€

      • Samoihin aikoihin hurghadassa ja suurin piirtein samoilla hinnoilla.
        Lentokentän hinnat koin kyllä kalliimmiksi kuin tingatessa vaikkapa basaarialueella, vanhassa hurghadassa.

        Lämpötila oli ihan ok tuulettomissa paikoissa, tarkenin.
        Uiminen ja lyhyet snorklailut ilman märkäpukua olivat kohokohtia päivissä.

        Kävin luxorin retkellä ja olin siellä yhden yön, yksin, naisena.
        En tullut liiemmin häirityksi, toisaalta jaksoin olla itsekin ystävällinen what s your name ja where are you from- kyselyihin.
        Kyselyjä oli juuri hurghadassa, ei niinkään luxorissa.

        Jos on todella yhtään enempiä kiinnostunut muinaisesta Egyptistä, niin Luxor tarvitsee kokonaisen viikon, jotta nähtävyydet ( temppelit, museot ja haudat länsirannalla ) tulevat nähdyiksi ja koetuiksi.
        Pikainen päiväkäynti todella ei ole järkevää, välimatkaa hurghadasta on kuitenkin sellainen 300 km.
        Matkaamiseen menee 4 tuntia suuntaansa.

        Merielämä on rikasta ja kesemmällä siitä tarkenee nauttia pidempään.
        Koin tosiaan paikan vähän kylmäksi, vaikka arktinen.. suomalainen olenkin.
        Onneksi olin ottanut villasukat mukaan, niille löytyi käyttöä, onhan nyt talviaika sielläkin.

        Minä viehätyin Egyptistä ja tuttuudesta, jota sillä oli tarjota minulle.
        En kuitenkaan enää menisi sinne yksin naisena, ainakaan ilman selviä säveliä mitä tehdä ja nähdä.

        Ruoasta jotakin.
        Aamupala hotellilla tosiaan tuon 30 puntaa.
        Kebabhampurilainen...oli noin 5 puntaa.
        Illallinen tai take away sapuska noin 10-15 egyptin puntaa.
        Vesipullot 11/2 l oli 2-3 puntaa.
        Ja hedelmiä...Ihania guavia tuli jokunen syödyksi.
        Torilta kilohinnoin tai marketeista, joista kannattaa käydä katsomassa vähän hintatasoa, ettei ihan maksa
        mitä pyytävät...
        Omat mausteostokseni basaarialueella avustivat perheellistä 3 lapsen äitiä yli kymmenellä eurolla ja siinä tuli tosiaan tuota avustusrahaa... ( =Huijattua..) ehkä noin puolet, arvelen.
        Väsyksiin ei kannata itseään ajaa..., että jaksaa pysyä skarppina tapahtumien suhteen.
        No, en niin sure tuota ja auttoihan se oletettavasti perheellistä...
        Leipomosta saa makeita paloja, ihanan itämaisia.
        Kannattaa niistäkin nauttia.

        Biletyspaikkoja löytyy iltaisin lämpimän rantailupäivän päätteeksi.

        Hygienia on toisenlaista ,tottakai, siellä kuin täällä jo ilmastonkin puolesta.
        Käsidesi tai pesu saippualla riittävän usein on suositeltavaa.
        Pienet käsipyyhkeet ovat käteviä myös, vaikka ne kertakäyttötavaraa ovatkin...

        Ihan ok matka, kallis tietty näin eläkeläiselle ja suomalainen maksaa matkastaan enämpi kuin vaikka venäläiset tai tanskalaiset.

        Matkakohde muiden joukossa.....
        Oma asenne ratkaisee paljon, mutta liian sokaistunut ei siitä auringonpaisteesta sovi olla.

        Eipä nyt muuta kerrottavaa tänne.


      • Tampereen juntti
        kahviko70 kirjoitti:

        Samoihin aikoihin hurghadassa ja suurin piirtein samoilla hinnoilla.
        Lentokentän hinnat koin kyllä kalliimmiksi kuin tingatessa vaikkapa basaarialueella, vanhassa hurghadassa.

        Lämpötila oli ihan ok tuulettomissa paikoissa, tarkenin.
        Uiminen ja lyhyet snorklailut ilman märkäpukua olivat kohokohtia päivissä.

        Kävin luxorin retkellä ja olin siellä yhden yön, yksin, naisena.
        En tullut liiemmin häirityksi, toisaalta jaksoin olla itsekin ystävällinen what s your name ja where are you from- kyselyihin.
        Kyselyjä oli juuri hurghadassa, ei niinkään luxorissa.

        Jos on todella yhtään enempiä kiinnostunut muinaisesta Egyptistä, niin Luxor tarvitsee kokonaisen viikon, jotta nähtävyydet ( temppelit, museot ja haudat länsirannalla ) tulevat nähdyiksi ja koetuiksi.
        Pikainen päiväkäynti todella ei ole järkevää, välimatkaa hurghadasta on kuitenkin sellainen 300 km.
        Matkaamiseen menee 4 tuntia suuntaansa.

        Merielämä on rikasta ja kesemmällä siitä tarkenee nauttia pidempään.
        Koin tosiaan paikan vähän kylmäksi, vaikka arktinen.. suomalainen olenkin.
        Onneksi olin ottanut villasukat mukaan, niille löytyi käyttöä, onhan nyt talviaika sielläkin.

        Minä viehätyin Egyptistä ja tuttuudesta, jota sillä oli tarjota minulle.
        En kuitenkaan enää menisi sinne yksin naisena, ainakaan ilman selviä säveliä mitä tehdä ja nähdä.

        Ruoasta jotakin.
        Aamupala hotellilla tosiaan tuon 30 puntaa.
        Kebabhampurilainen...oli noin 5 puntaa.
        Illallinen tai take away sapuska noin 10-15 egyptin puntaa.
        Vesipullot 11/2 l oli 2-3 puntaa.
        Ja hedelmiä...Ihania guavia tuli jokunen syödyksi.
        Torilta kilohinnoin tai marketeista, joista kannattaa käydä katsomassa vähän hintatasoa, ettei ihan maksa
        mitä pyytävät...
        Omat mausteostokseni basaarialueella avustivat perheellistä 3 lapsen äitiä yli kymmenellä eurolla ja siinä tuli tosiaan tuota avustusrahaa... ( =Huijattua..) ehkä noin puolet, arvelen.
        Väsyksiin ei kannata itseään ajaa..., että jaksaa pysyä skarppina tapahtumien suhteen.
        No, en niin sure tuota ja auttoihan se oletettavasti perheellistä...
        Leipomosta saa makeita paloja, ihanan itämaisia.
        Kannattaa niistäkin nauttia.

        Biletyspaikkoja löytyy iltaisin lämpimän rantailupäivän päätteeksi.

        Hygienia on toisenlaista ,tottakai, siellä kuin täällä jo ilmastonkin puolesta.
        Käsidesi tai pesu saippualla riittävän usein on suositeltavaa.
        Pienet käsipyyhkeet ovat käteviä myös, vaikka ne kertakäyttötavaraa ovatkin...

        Ihan ok matka, kallis tietty näin eläkeläiselle ja suomalainen maksaa matkastaan enämpi kuin vaikka venäläiset tai tanskalaiset.

        Matkakohde muiden joukossa.....
        Oma asenne ratkaisee paljon, mutta liian sokaistunut ei siitä auringonpaisteesta sovi olla.

        Eipä nyt muuta kerrottavaa tänne.

        Siinäpä taas raporttia suoraselkäisestä härmän juntista. Lomailun perusideahan on nimenomaan keskittyä säästämiseen ja kaikesta mahdollisesta tinkimiseen. Pohjoismaista hyvinvointi-ideologiaa onkin painua joukolla nuukailemaan kehitysmaihin ja pöyristellä hintatasoa. Maximum respect!


      • juntti nro. 2
        Tampereen juntti kirjoitti:

        Siinäpä taas raporttia suoraselkäisestä härmän juntista. Lomailun perusideahan on nimenomaan keskittyä säästämiseen ja kaikesta mahdollisesta tinkimiseen. Pohjoismaista hyvinvointi-ideologiaa onkin painua joukolla nuukailemaan kehitysmaihin ja pöyristellä hintatasoa. Maximum respect!

        Tiesitkös juntti, että monissa muissa maissa tinkiminen kuuluu tapoihin.. Nauravat suoraan päin naamaa, jos et tingi.. Ja toisaalta nostavat hintoja sitä mukaa, kun rahakkaat turistit makselevat edes lähelle, mitä pyydetään


      • ölkj
        Tampereen juntti kirjoitti:

        Siinäpä taas raporttia suoraselkäisestä härmän juntista. Lomailun perusideahan on nimenomaan keskittyä säästämiseen ja kaikesta mahdollisesta tinkimiseen. Pohjoismaista hyvinvointi-ideologiaa onkin painua joukolla nuukailemaan kehitysmaihin ja pöyristellä hintatasoa. Maximum respect!

        egyptissä on pakko tinkiä, hintalappuja ei juuri tuotteissa ole (elintarvikkeissa ehkä) ja ahneet kauppiaat pyytävät helposti kaksin-kolminkertaista hintaa. ei se ole hullu joka liikaa pyytää, vaan se joka liikaa maksaa. mieluisinta siellä olis kauppiaille kun istuis pöydän ääreen juomaan teetä ja kauppaa tehtäis puoli tuntia.


      • dach-stein
        ölkj kirjoitti:

        egyptissä on pakko tinkiä, hintalappuja ei juuri tuotteissa ole (elintarvikkeissa ehkä) ja ahneet kauppiaat pyytävät helposti kaksin-kolminkertaista hintaa. ei se ole hullu joka liikaa pyytää, vaan se joka liikaa maksaa. mieluisinta siellä olis kauppiaille kun istuis pöydän ääreen juomaan teetä ja kauppaa tehtäis puoli tuntia.

        Joo, totta tosiaan. Kävin vuosi sitten ja yhden matkamuistomyymälä papan kanssa teimmekin yhteisen opiskelusopimuksen. Hän opetti minulle egyptiä ja minä hänelle suomea, joimme tietysti myös teetä. No sitten kaupoille ja heti kehiin pari egypti-sanaa...kyllä oli mukava loma. Rupattelin myyjien kanssa, kerran vahingossa yli puolen yön..No, en paljon ostellut, mutta tosi kivaa oli. Opettajalta tosin ostin lopuksi yhden laukun, ihan tinkimättä. Ja oli mukavaa, kun ihmiset luulivat että olen töissä siellä tai asun siellä - ja olin vaan viikon lomalla. Syvemmät juttelut tietty englanniksi, mutta egypti sanat varmaan hassusti lausuttuna saivat ihmiset juttelemaan ja myyntityö unohtui kokonaan ja sehän sopi minulle, kun en ole mikään shoppailija. Yksi bataattimyyjä ainoastaan ihmetteli miksi opettelen egyptiä, vähän niinkuin närkästyneenä. Mielenkiintoisia ihmisä.


      • nasserkingi

        onko ne nyt puntina vai euroina?


      • hjktrk
        juntti nro. 2 kirjoitti:

        Tiesitkös juntti, että monissa muissa maissa tinkiminen kuuluu tapoihin.. Nauravat suoraan päin naamaa, jos et tingi.. Ja toisaalta nostavat hintoja sitä mukaa, kun rahakkaat turistit makselevat edes lähelle, mitä pyydetään

        http://www.pointshop.fi/?ref=4094242


      • TEX WILLER
        Tampereen juntti kirjoitti:

        Siinäpä taas raporttia suoraselkäisestä härmän juntista. Lomailun perusideahan on nimenomaan keskittyä säästämiseen ja kaikesta mahdollisesta tinkimiseen. Pohjoismaista hyvinvointi-ideologiaa onkin painua joukolla nuukailemaan kehitysmaihin ja pöyristellä hintatasoa. Maximum respect!

        JÄTKÄ TOSIAAN ON TAMPHOONISTA ELI IHAN OIKEE IDIOOTTI TÄ !


      • Voi vittu sentään
        dach-stein kirjoitti:

        Joo, totta tosiaan. Kävin vuosi sitten ja yhden matkamuistomyymälä papan kanssa teimmekin yhteisen opiskelusopimuksen. Hän opetti minulle egyptiä ja minä hänelle suomea, joimme tietysti myös teetä. No sitten kaupoille ja heti kehiin pari egypti-sanaa...kyllä oli mukava loma. Rupattelin myyjien kanssa, kerran vahingossa yli puolen yön..No, en paljon ostellut, mutta tosi kivaa oli. Opettajalta tosin ostin lopuksi yhden laukun, ihan tinkimättä. Ja oli mukavaa, kun ihmiset luulivat että olen töissä siellä tai asun siellä - ja olin vaan viikon lomalla. Syvemmät juttelut tietty englanniksi, mutta egypti sanat varmaan hassusti lausuttuna saivat ihmiset juttelemaan ja myyntityö unohtui kokonaan ja sehän sopi minulle, kun en ole mikään shoppailija. Yksi bataattimyyjä ainoastaan ihmetteli miksi opettelen egyptiä, vähän niinkuin närkästyneenä. Mielenkiintoisia ihmisä.

        Voi hyvä jumala mitä kaikkea paskaa täältäkin saa lukea!

        Ei sellaista kieltä ole olemassakaan kuin "egypti"!! Egyptissä puhutaan ARABIAA.

        Tuollaisten junttien pitäisi pysyä kotona eikä pyöriä maailmalla häpäisemässä muiden suomalaisten mainetta.


      • Tahkottu on.
        TEX WILLER kirjoitti:

        JÄTKÄ TOSIAAN ON TAMPHOONISTA ELI IHAN OIKEE IDIOOTTI TÄ !

        En ole käynyt Egyptissä ja tuskin menenkään. Mutta miksi koet olevasi oikeutettu arvostelemaan muita, heidän matkakokemukisaan ja tunnelmiaan reissusta. On hyvin subjektiivinen juttu nimittäin.
        Jos itse harrastat extremeä varusteinasi passi ja hammasharja, silti jotkut ei halua kulkea paskaisissa kalsareissa koko reissua.
        Jos itse maksan matkasta, odotan kyllä jonkin sortin palveluakin. Eihän loma saa mennä kaksintaisteluksi torakka-armeijan kanssa. Hikisissä lakanoissa ja aavikon hiekka hampaissa. Jos joku maa elää turismista, luulisi heidän panostavan siiheen.
        Itse haluan lomaltani vain irtiottoa tästä arjesta. Silloin turisti on kuningas/kuningatar. Eli rahalla saa ja hevosella päääsee.


    • äkkilähtö tai ei

      Matkatoimiston tiedoissa mainitaan että aamiainen eri maksusta, ei siis riipu siitä onko äkkilähtö. Aamiaisen saa rahalla niin kuin monessa Välimeren ympäristön kohteessakin, sen voi käydä rahalla nauttimassa myös sisarhotellissa Triton Empiressä ja toisessa sisarhotellissa Triton Empire Beach Resortissa voi käydä altailla tai rannalla uimassa.

      • LiisaIhmemaa

        monella muulla matkanjärjestäjällä,kuten meillä Suomessakin hotellihintaan kuuluu aamiainen,tuo Finnmatkat "rökittää" nykyisin vähän kaikesta,olen monesti pettynyt ja siksi en käytä heidän palvelujaan enää.


      • tarkennus, lue
        LiisaIhmemaa kirjoitti:

        monella muulla matkanjärjestäjällä,kuten meillä Suomessakin hotellihintaan kuuluu aamiainen,tuo Finnmatkat "rökittää" nykyisin vähän kaikesta,olen monesti pettynyt ja siksi en käytä heidän palvelujaan enää.

        Luepa nyt aloitusviesti ja käy katsomassa vaikka kenen matkatoimiston matka tuohon nimenomaiseen hotelliin - aamiainen ei kuulu kenelläkään hintaan tuossa hotellissa, monessa muussa kuuluu, ja monessa kuuluu jopa AI, eikä hinta silti ole taivaita hipova.
        Ei hotelli tee eroa siinä onko matka varattu Suomessa 3 kk etukäteen vai äkkilähtönä, hotellin palvelut kuuluvat kaikille, tai sitten niitä ei saa kukaan.

        Keskustelu oli siis Empire Inn -hotellista, taitaa olla 1-2 tähteä.


      • MatkaOpas FM
        tarkennus, lue kirjoitti:

        Luepa nyt aloitusviesti ja käy katsomassa vaikka kenen matkatoimiston matka tuohon nimenomaiseen hotelliin - aamiainen ei kuulu kenelläkään hintaan tuossa hotellissa, monessa muussa kuuluu, ja monessa kuuluu jopa AI, eikä hinta silti ole taivaita hipova.
        Ei hotelli tee eroa siinä onko matka varattu Suomessa 3 kk etukäteen vai äkkilähtönä, hotellin palvelut kuuluvat kaikille, tai sitten niitä ei saa kukaan.

        Keskustelu oli siis Empire Inn -hotellista, taitaa olla 1-2 tähteä.

        Huoneistohotelliin ei kuulu matkan hintaan,sen saa kyllä kun maksaa erikseen,elikkä Hra Tietäväinen ottaa selvää asioista,eikä sen laidoista!!!


    • Jareta

      Olen 3 kertaa yrittänyt matkailla muslimimaissa viimeksi juuri egyptissä. Ainoa maa mihin voisin palata on egypti, ja sekin ainoastaan hirtorian takia.

      Hygienia on niin huonoa, että aina olen ollut jonkin näköisessä vatsataudissa.

      Kadut ovat likaisia ja roskaisia.

      Jatkuva tinkiminen rasittaa. Basaareissa tavaraa tyrkytetään vaikka ei haluaisi ostaa ja sitten jos rupeaa tinkimään lopuksi loukkaannutaan ja suututaan.

      Jatkuva huijaamisen yritys päällä kuten aloittajakin kertoi.

      Kunnioitus länsimaisia naisia kohtaan puuttuu.

      Tavaraa (siis tuotteita) tyrkytetään väkisin.

      Ei siis oikein kiinnosta, kun on mukaviakin lomakohteita tarjolla.

      • 346697682345

        >"sitten jos rupeaa tinkimään lopuksi loukkaannutaan ja suututaan."

        Muistaakseni tämä on toisinaan osa sitä tinkimiseen liittyvää show'ta. Älä ota henkilökohtaisesti :)


      • Leptis Magna

        Hei
        Palasin juuri Libyan matkalta:ei ollut mahatautia eikä kukaan roikkunut hihassa, ei väkisin kaupustelua eikä juuri tinkimistäkään. Kadunvarret olivat roskaisia ja WC:t ikimuistoisia. Ihmiset olivat ystävällisisä eivätkä eurooppalaiset näyttäneet heitä suurestikaan kiinnostavan.Sää oli mitä mainioin ja Tripoli kiinnostava. Tripolista voi tehdä retken Leptis Magnan arkeologiselle tutkimuspaikalle, jossa on hiekasta kaivettu foinikialais-puunilais-roomalainen upea kaupunki.
        Kiva reissu.


    • 447x

      Egyptistä ovat myös melko negatiivisia. Maan historia on toki mahtava, mutta sillä ei ole mitään tekemistä egyptiläisten kanssa.

      Kaduilla on saastaisempaa kuin Ruandassa (kyllä, olen käynyt), hygieniataso kaupungeissa on pahimman karibialais-slummin luokkaa, ruoka kehnoa ja likaista ja hermot ovat kulutettu puhki ensimmäisten 24 tunnin jälkeen joka helvetin katukauppiaan ollessa takertuneena perseeseen kiinni.

      Mikäli mahdollista, suosittelen MAKSIMISSAAN 48 tunnin reissua Egyptiin jonka aikana katsastaa muutama pyramidi ja kuolleiden kaupungit jne. Oikeita pyramideja jos tietenkin haluatte nähdä, suosittelen matkaa Andeille.

      • One In A Lifetime

        Valuutan vaihdossa kannattaa olla tarkkana.Siinäkin huijattiin ihan virallasessa paikassa.Onneksi summa ei ollut suuri.Kun vaihdoin euroja oli merkattu kuittiin dollareita.Tajusin liian myöhään ja sitten oli jo turha rutista.
        Vatsatauti oli ihan taattu koko porukalle se sitten pilasikin loppuloman.
        Hurghadassa ei ole muuta näkemisen arvoista kuin meri.Snorklaamassa kannattaa käydä jos iho kestää hyvin suolaista vettä.
        Liikenne on pahin koskaan näkemäni.Autoilijat ajaa surutta päälle jos et ehdi väistämään.
        Toivon mukavaa lomaa kaikille sinne suuntaaville.Meidän seurue ei sinne koskaan palaa,tuli koettua tarpeeksi Egyptiä.


      • Agadirin asukki 8v.

        Harri Holkerinkin kehoitus suomalaisille! Neuvo kuului, Tinkikää, tinkikää!
        Koetaan jotenkin oma persoona köyhäksi jos erehtyy tinkimään.
        Se on helvetinmoinen virhe!
        Moni lähi-idän ja kaukoidän kauppakulttuuri lähtee juuri tuon kaupantekotilaisuuden suolasta, tinkimisestä.
        Kauppias kokee tulleensa nolatuksi, jos maksat heti pyydetyn hinnan. Mieti ensin itse, paljonko olisit valmis maksamaan tuotteesta jota katselet, älä kuitenkaan mene naurettavuuksiin liian alhaisella tarjouksella, sillä sinua ei oteta todesta.
        Kauppias nauttii kun vastapuoli on asiassa mukana ja ymmärtää tuon tinkaamisen hauskat puolet.
        Erinomainen tinkaamisen oppitunti löytyy Monty Pythoneiden elokuvasta Brian of Life. Kannattaa katsoa ennen kaukomatkalle lähtöä!


      • anja75
        Agadirin asukki 8v. kirjoitti:

        Harri Holkerinkin kehoitus suomalaisille! Neuvo kuului, Tinkikää, tinkikää!
        Koetaan jotenkin oma persoona köyhäksi jos erehtyy tinkimään.
        Se on helvetinmoinen virhe!
        Moni lähi-idän ja kaukoidän kauppakulttuuri lähtee juuri tuon kaupantekotilaisuuden suolasta, tinkimisestä.
        Kauppias kokee tulleensa nolatuksi, jos maksat heti pyydetyn hinnan. Mieti ensin itse, paljonko olisit valmis maksamaan tuotteesta jota katselet, älä kuitenkaan mene naurettavuuksiin liian alhaisella tarjouksella, sillä sinua ei oteta todesta.
        Kauppias nauttii kun vastapuoli on asiassa mukana ja ymmärtää tuon tinkaamisen hauskat puolet.
        Erinomainen tinkaamisen oppitunti löytyy Monty Pythoneiden elokuvasta Brian of Life. Kannattaa katsoa ennen kaukomatkalle lähtöä!

        Olin Sharmissa ja menin ensimmäiseen ravintolaan poikaystäväni kanssa. Istuimme tiskille ja "omistaja" jutteli kanssamme pitkän tovin (ei ollut muita asiakkaita). Tarjosi juomia (miehelleni tujumpia).Anteliaisuudestaan pyysi minua tanssiin ja minä idioottimaisuuksissani suostuin. 2 min. ja vehje seisoi. Lätkäisin naamalle ja painuin ulos (poikaystäväni umpihumalassa ihmeissään tiskillä). Takaani kuulin huudon "Et sitten ollutkaan suomalainen!"


      • rahat omassa taskuss
        One In A Lifetime kirjoitti:

        Valuutan vaihdossa kannattaa olla tarkkana.Siinäkin huijattiin ihan virallasessa paikassa.Onneksi summa ei ollut suuri.Kun vaihdoin euroja oli merkattu kuittiin dollareita.Tajusin liian myöhään ja sitten oli jo turha rutista.
        Vatsatauti oli ihan taattu koko porukalle se sitten pilasikin loppuloman.
        Hurghadassa ei ole muuta näkemisen arvoista kuin meri.Snorklaamassa kannattaa käydä jos iho kestää hyvin suolaista vettä.
        Liikenne on pahin koskaan näkemäni.Autoilijat ajaa surutta päälle jos et ehdi väistämään.
        Toivon mukavaa lomaa kaikille sinne suuntaaville.Meidän seurue ei sinne koskaan palaa,tuli koettua tarpeeksi Egyptiä.

        Meille suomalaisille on varmasti iso yllätys, että ulkomailla virallisen näköisissä rahanvaihtopisteissä huijataan varmasti. Tämän olen kokenut Tallinnassa ja Intiassa Goassa, jossa lentokentällä on pankki ja monet neuvovat vaihtamaan siellä rahaa, koska voi olla aluksi vaikea tulla toimeen ilman paikallista rahaa, no tämä pankkihan toimii aivan törkeästi, isketään joku valmis setelitukko käteen ja väitetään että on pakko vaihtaa jokin minimimäärä. Pienen neuvottelun jälkeen uskovat, että ihan kaikkia ei voi huijata. No otetaan seuraavalta vähän enemmän. Olkaa aina tarkkana, varsinkin jos rahanvaihtajilla on olevinaan kova kiire.


      • Saksanseisoja...
        anja75 kirjoitti:

        Olin Sharmissa ja menin ensimmäiseen ravintolaan poikaystäväni kanssa. Istuimme tiskille ja "omistaja" jutteli kanssamme pitkän tovin (ei ollut muita asiakkaita). Tarjosi juomia (miehelleni tujumpia).Anteliaisuudestaan pyysi minua tanssiin ja minä idioottimaisuuksissani suostuin. 2 min. ja vehje seisoi. Lätkäisin naamalle ja painuin ulos (poikaystäväni umpihumalassa ihmeissään tiskillä). Takaani kuulin huudon "Et sitten ollutkaan suomalainen!"

        Aika lapsellisia nämä suomalaiset naiset - ei heitä edes voi opettaa. Pitää olla ulkomaalainen - ei suomalainen siisti, raitis ja tupakoimaton kelpaa jos on tavallinen duunari. Mitä tummempi sen kiinnostavampi?


      • ..kohtelijaitakin :
        Saksanseisoja... kirjoitti:

        Aika lapsellisia nämä suomalaiset naiset - ei heitä edes voi opettaa. Pitää olla ulkomaalainen - ei suomalainen siisti, raitis ja tupakoimaton kelpaa jos on tavallinen duunari. Mitä tummempi sen kiinnostavampi?

        ...mulla on sen verran kokemusta näistä tummista ulkomaalaisista, ettei mulle ainakaan kelpaa nariseva, joka asiasta valittava suomalainen mörri-möykky. Tumman otan aina, ...eikä haittaa pätkääkään vaikka olis työtön....kyllä se suomalaisen työssäkäyvän duunarin päihittää mennen tullen.


      • ..kohtelijaitakin : kirjoitti:

        ...mulla on sen verran kokemusta näistä tummista ulkomaalaisista, ettei mulle ainakaan kelpaa nariseva, joka asiasta valittava suomalainen mörri-möykky. Tumman otan aina, ...eikä haittaa pätkääkään vaikka olis työtön....kyllä se suomalaisen työssäkäyvän duunarin päihittää mennen tullen.

        ..ettei Sinua löydetä joku päivä mistään roskalaatikosta muutamaan osaan sahattuna.. on ne sen verran tulisia nämä Sinut tummat ihanuudet..


      • ½ryssä ja ihan ylpee
        ..kohtelijaitakin : kirjoitti:

        ...mulla on sen verran kokemusta näistä tummista ulkomaalaisista, ettei mulle ainakaan kelpaa nariseva, joka asiasta valittava suomalainen mörri-möykky. Tumman otan aina, ...eikä haittaa pätkääkään vaikka olis työtön....kyllä se suomalaisen työssäkäyvän duunarin päihittää mennen tullen.

        on tummien ulkomaalaisten joukossa hiukan senkin sorttista sakkia että varmasti helposti rasistinen perussuomalainen katsoo että tuossa on varas ja raiskaaja, ei mennä lähellekkään vaan haukutaan kaukaa. tuomitaan heti.

        itse kuitenkin työn puolesta jouduin "siedätyshoitoon" venäläisten ja virolaisten duunareiden keskelle. kun näihin jätkiin oli tottunut, niin suomalaista duunia kattoi kyllä todella myötähäpeissään. virolaiset ja venäläiset ottaa suomalaisen duunarin mielellään samaan pöytään istumaan ja haluu kuulla kulttuurista ja oppia kieltä, nauravat tosi paljon. suomalainen duunari taas ei varmana ikinä ottais venäläistä omaan pöytäänsä, jos muut duunissa on suomalaisia, ja 1 venäläinen.

        suomalainen duunari myös tuntuu poikkeuksetta pitävän röökitaukoa 15min per tunti. ainaki oman duunin virolaiset pitää noin 3min röökitauon joka toinen tunti. et en ihmettele miks työvoimaa haetaan naapurimaista, kun ihan oikeesti, 10e/h palkalla saa perkeleen paljon parempaa, osaavampaa, siistimpää, sopeutuvaisempaa työvoimaa, kun mitä suomen koulutetut pellet osaa kuvitella.

        eniten suomalaisessa duunarissa ärsyttää omaan silmään se, et heti, kun ollaan "suomalaisina muiden keskellä", luulee suomalainen et toinen suomalainen on joku paras kaveri... sit kun tajuaa, et toinen suomalainen duunari on kaveria myös venäläisten kanssa, niin tämä 1 suomalainenkin leimataan "ryssän kaveriksi", eikä sille enää puhuta. näin käynyt mulle melko usein. kiitti vitusti, te avokatseiset kaikentietävät, muita ylemmät paskiaiset, joita oman maan kansaksi usein joudun kutsumaan.

        poikkeuksia suuntaan jos toiseen tietty on olemassa, tää on vaan 1 ihmisen kokemus.


    • t.y.l.s.ä.ä

      ''matkakertomusta'' lukenut. Tuohan oli hintaluettelo... kiinnostaa - not.
      Älä enää matkusta, se ei selkeästikään sovi sinulle. Olet tasaisen tylsyyden heppu.

      • kokemusmatkaaja

        Minun käynnistäni Hurghadassa alkaa olla jo lähes 10 vuotta, mutta aikalailla samalta kuulostaisi meininki olevan nykypäivänäkin.

        Hinnoista ja tinkaamisesta sen verran että tingatkoot se joka tavasta pitää, minä en ole koskaan pitänyt.
        Ymmärrän että se kuuluu heidän kulttuuriinsa, mutta minusta on aika mautonta "kehuskella" kuinka paljon on saanut säästettyä kehitysmaiden reissuilla enempi tai vähempi köyhien ihmisten pussista..
        Itse mietin mitä olen valmis maksamaan ostamistani tuotteista ja jos hinta ei sitä ylitä niin saan siitä kyllä itselleni valtavan hyvän mielen että voin auttaa ihmisiä, jotka kuitenkin elävät "hieman" eri kuukausituloilla kuin me monet muut..

        Itse mieluummin säästän ihan täällä kotimaassa; suosin kirppareita (ekologistakin!), vertailen aina kovastikin hintoja ennen ostopäätöksen tekoa ja hyödynnän alennuksia/alennusmyyntejä. Kerrankin löysin muovikassillisen ihania, hyväkuntoisia omantyylisiäni vaatteita hintaan 20€!
        Kaupasta uutena ostettaessa arvioin tuotteiden yhteishinnaksi kevyestikin 150-200€.

        Kannattaa näitäkin asioita siis ehkä hieman miettiä, on hyvin hyvin monia tapoja joilla voi säästää paljonkin ihan täällä kotimaan kamaralla!


        "Emme lähteneet väsyttävälle Luxorin ja Kairon matkoille. Ystävämme menivät ja sanoivat palatessaan,että oli hyvä,että ette lähteneet."

        Minä en ainakaan mitenkään väsynyt Luxorin reissulla, päinvastoin!
        Matka oli todella mielenkiitoinen ja antoisa! Ymmärrän kyllä että jos ikää on jo mittarissa reilummin, ei kunto välttämättä tällaisia reissuja enää kestä, mutta en näe mitään syytä miksei muutoin kestäisi?! Tottakai tällaisesta nauttiminen vaatii tietynlaisen asenteen asiaan, esim. kiinnostusta Egyptin historiaan, kärsivällisyyttä ja halua nähdä hieman erilaisia nähtävyyksiä kuin mihin jossain euroopassa on totuttu. Asiat voivat olla hienoja ja suurempaakin kuin joku Eifeltorni tai London Eye, jos vain avarakatseisuutta erilaisuuteen riittää..!


        "Olemme käyneet Marokossa ,joten ei tämä Egypti niin shokkihoitoa ollut.Likaistahan oli kadunvarsilla."

        Hmm, sanoisin että tämäkin asia pitäisi olla melkolailla itsestäänselvyys jokaiselle. Kehitysmaat, Afrikka, Intia jne. ovat hieman erilaisia matkakohteita kuin joku Ranska. Painotan taas asennetta. Mieti mitä haluat matkaltasi kun suunnittelet jonnekin lähtöä. Jos matkasi yhtenä kriteerinä on kliinisyys ja korkea hygienia, unohda tyyliin kaikki matkakohteet jotka eivät euroopan rajojen sisälle mahdu..


        "Vatsatauti oli ihan taattu koko porukalle se sitten pilasikin loppuloman."

        Tämä on tietysti ikävä fakta, jonka mahdollisuus piilee, lähdit mihin tahansa matkalle. Vaikka olosuhteet olisivat hygieenisemmät, ei se riitä. Erilainen bakteerikanta pelkästään voi saada vatsan vääntymään mutkalle. Suomikin on niin hygieeninen maa että osittain senkin takia saamme helposti väänteitä muualla..
        Itse aloitin jo ennen Egyptin matkalle lähtöä ennaltaehkäisevän (harmiksi en muista tuotteen nimeä!) maitohappobakteerikuurin, jota söin koko matkan ajan. Sellaisia lääkekapseleita, joiden sisällä oli lääke jauhetussa muodossa.
        Ei tullut mitään vatsaoireita, ainoastaan siitä huomasi että sapuska erosi totutusta, kun kaikki ruoka ei aina muuttanutkaan muotoaan ulostullessaan miksikään siitä kun olin ne suuhun laittanut.. ;P

        Lisäksi kannattaa muistaa ne pienetkin vinkit joilla oireiden ilmaantumista voi ehkäistä. Esim. älkää koskaan tilatko juomaanne jäillä ja jos tilaatte vettä, tilatkaa se pullossa jne. Kannattaa ihan sanoa että "ei jäitä kiitos!" niin ei vahinkoa pääse sattumaan.


        "Anteliaisuudestaan pyysi minua tanssiin ja minä idioottimaisuuksissani suostuin. 2 min. ja vehje seisoi. "

        Heheh :D
        Ikävä kyllä jouduin näkemään saman ilmiön, tosin tämä tapahtui vain siitä yhtälöstä että joimme kaverini kanssa teetä kahden miehen seurassa, ja miehet kaiken lisäksi istuivat kaukana meistä, eri puolella isoa pöytää!
        Basaarimyyjien ja miesten tungettelevuus oli siis mielestäni ainoa todellinen rasittavuus Egyptissä! Siihenkin luulisi tulevan hieman helpostusta; ensi kerralla kun Egyptiin suuntaan, lähden sinne vajaa 2m:sen avokkini seurassa.. :)
        Ainakin kaverini sisko sai olla ihan rauhassa kun hänellä oli silloin aikanaan poikaystävä mukana.



        Olen matkustellut elämäni aikana jo jonkin verran ja kyllä voin sanoa että haluaisin mennä Egyptiin uudestaan (tosin en enää ilman avokkia.. ;) ), tykkäsin kuitenkin paikasta kokonaisuudessaan.
        Esim. paljon hehkutetussa Pariisissa olen käynyt, eikä voisi vähempää kiinnostaa mennä uudestaan.. Yliarvostettu, koppavia ihmisiä täynnä oleva kaupunki. Mutta, jos elämänarvot ja kiinnostukset liikkuvat vain akselilla pinnallisuus, muoti, suuret ja kalliit asiat jne. niin ymmärrän kyllä miksi kehitysmaiden antia on kyseisenlaisten ihmisten vaikea nähdä.


    • ed. laman aikoihin

      Ennen joulua sää kuin juhannusaattona: aurinko paistaa lehtipuiden läpi parvekkeelle. Aurinkoa voi ottaa rannalla. (Vrt. 1000 mk...450 €). Aamiainen seisovasta pöydästä. Illalla illallinen samoin.

    • Pyramidi

      Olimme pari talvea sitten varanneet matkan Luxoriin, pidin itsestään selvänä, että viikoksi sinne, eikä vain bussimatkan verran ja lukemiseksi tietysti Sinuhe egyptiläinen. Tämä matka opetti minulle miten pitää lukea matkanjärjestäjien ilmoituksia. Laskeuduimme tietysti kaikki Hurghadan kentälle ja sen jälkeen meidät ohjattiin busseihin, joihin tulivat ne jotka jäivät Hurghadaan ja myöskin me eteenpäin matkustavat. Tällöin pääsin näkemään tämän vartavasten turisteille rakeenetun "resortin" autiomaassa meren rannalla, aidat ympärillä ja vartijat portilla vahtimassa, että kaikki paikallinen pysyy varmasti poissa. Hotellikylässä kaikki maksaminen tapahtui rannekkeella, olit sitten ravintolassa tai matkamuistokaupassa. Keinokastelulla kalliilla makealla vedellä ylläpidetään paratiisimaista puhtoista kauneutta. Tämä sopii joillekin, ehkä lapsiperheille, koska on turvallinen ja "helppo". Minulle olisi järkytys joutua matkalla eristykseen paikallisesta elämästä ja ihmisistä. Matka Luxoriin oli pitkä ja raskas, päivän matkana edestakaisin vielä raskaampi, mutta kohteena se on niin mielenkiintoinen, että ehdottomasti kannatti. Ihmettelimme temppeleitä ja raunioita, kävimme basaareissa, vierailimme hyvin alkeellisessa koulussa ja näimme Niilin tulva-alueen viljelyvyöhykkeen sokeriruokopeltoineen. Ehdimme myös maata hotellin altaalla ja osallistua mielettömän hienoon uudenvuoden karnevaaliin, sellaista ruokaptarjoilua en ole ennen nähnyt. Nykyisin vältän kaikkia valmiiksi maksettuja ja täysihoitoja jne. ei pelkästään jonkin hinnan takia, vaan sen että saa kokemuksia ja näkee paljon enemmän. Onneksi on erilaisia matkoja tarjolla.

    • Lähtijät

      kannattaako vaihtaa euroja egyptin punniks vai onnistuuko maksu euroilla kun olemme menossa hurghadaan ?

      • M:)

        Suomessa voi vaihtaa hiukan jo Egyptin puntia mukaan, jos sattuu lennot myöhästymään, niin ei heti tarvitse mennä vaihtamaan rahaa. Hotelleissa kyllä rahanvaihtoa on ja myös pankkiautomaatteja, joista luottokorteilla saa paikallista valuuttaa. Me olimme jouluaattona Hurghadassa ja vaihdoimme noin sata ekee etukäteen Egyptin punniksi. Olemme sukeltajia joten toi 20 kg tulee äkkiä varusteista täyteen, ostimme mm. pyyhkeet sukellussafaria varten yms. ennen sinne lähtöä. Ottakaa mukaan huumorintajua, kiireettömyyttä ja sitä, että Egypti saa tulonsa turismista. Jätehuolto on omaa luokkaansa ja ihmiset ovat eri kulttuurista yms. ruokapolitiikkaa. Mutta ei tarvinnut tulla kuin Helsinki-Vantaa lentoasemalle takaisin kun tympeä naistaksi-kuski haukkui pystyyn kun erehtyi etuistuimelle menemään.... Tinkiminen ja ehkä pieni huijaaminen ns.muutamalla egellä voi olla ns. negatiivista, mutta kun ei anna sen häiritä ja nauttii siitä miksi sinne on matkansa valinnut. Me olemme Punaisen meren ystäviä, juuri sen vedenalaisen maiseman takia, mutta myös sen, että miten kohtelet toista ihmistä on myös tuloksena siihen miten sinua kohdellaan. Joka maassa on epäkohtia ja jokaisella maassa oma historia, joka muuttuu meidän turistien kautta. Paratiisi voi olla se, mitä sinä itse arvostat ja haet. Internet mahdollistaa myös nopean tiedon haun niin hyvässä kuin pahassa. Mutta se miten itse sen kokee ja haluaa tulla kohdelluksi on tärkeä muistaa. Kaipaan aurinkoa ja sitä biljoonien kalojen, korallien loistoa vedenalla. Sitä Egypti on, plus se pyramidien loisto, minkä kenties massaturismi on jo aikoja sitten pilannut, mutta joka löytyy kun annat sen tulla luoksesi, huolimatta satametristen jonojen ja kaupittelujen. Oikein antoisaa lomaa ja ennakkoluulonta mieltä sinne. Toivottavasti itse pääsemme taas Egyptiin mahd.pian. M :)


    • Ässäf

      Puumalaan, ei mihinkään epyktiin tai morokkoon. Suomessa ei tule noita ongelmia. Lämmintäkin on kun pukee kunnolla.

      • maailman matkaaja...

        Juuri näin.En ole koskaan lomaillut toisaalla kuin Puumalassa.Osaavat sujuvasti savoa torilla ja satamassa.
        (Käytännössä sama paikka)
        Matkaan menee liki 2 tuntia suuntaansa.


      • loka1972
        maailman matkaaja... kirjoitti:

        Juuri näin.En ole koskaan lomaillut toisaalla kuin Puumalassa.Osaavat sujuvasti savoa torilla ja satamassa.
        (Käytännössä sama paikka)
        Matkaan menee liki 2 tuntia suuntaansa.

        Olimme vuosi sitten sharmissa ja nyt tiistaina lähdetään taas. Matkanjärjestäjänä oli viime vuonna aurinkomatkat. Olimme varanneet kaksi huoneistoa väliovella lasten takia. Olipa taistelu ennenkuin saimme oikeat huoneet. Ensin oli kaksi erillistä huonetta eri rakennuksissa, sitten kaksi erillistä huonetta vierekkäin ilman väliovea. Kolmannella kerralla noin 5h hotelliin tultuamme saimme A-matkojen oppaan kanssa tilaamamme huoneen. Ensimmäinen ilta menikin täysin perseelleen...
        Kannattaa muuten ottaa kaikki kuitit, matkavaraukset yms mukaan, jotta selviää helpommalla.

        Muuten matka meni oikein hyvin. Mahatautia ei tullut kenellekään, tosin meillä oli käsidesit mukana joka paikassa. Aina kun olit koskenut rahaan desinfiointi ja ennen ruokailua kanssa. Tytöllä oli kerran maha kipeä ja jäi huoneeseen. Altaalla baarimikko kuuli tämän ja pyysi hakemaan tytön ulos. Hän teki jonkun teen n15 eri yrtistä. Se piti juoda mahdollisimman nopeasti kuumana. Puoli tuntia ja mahakipu oli pois:)

        Olimme myös päivän kestävällä snorklaus reissulla. Sieltä saa varata/ vuokrata maskin ja räpylät. Ensikertalaisena voin sanoa että kannattaa ehdottomasti ottaa räpylät, vaikka siitä ei kukaan mainitsekaan. Korallin päässä oli aikas voimakas virtaus ja ilman räpyliä olis ollut aikas hankala vastavirtaan päästä. Oli se vedenalainen maailma niin kaunista, että nyt tulevalla matkalla, otimme hotellin jonka edessä on koralliriutta, jossa voi snorklata joka päivä.

        Paikallisiin ruokiin emme koskeneet, vaan söimme (ainakin lapset) länsimaalaista roskaruokaa.
        Mäkki, pizza hut ja pitsaa ravintoloissa kaupungilla. Hotellissa söimme kaikkea mitä löytyi.

        Sharmissa oleva vesipuisto on myös hyvä paikka, mikäli sellaisesta aktiiviteetista tykkää.

        Tippi jätimme aina hotellissa, allasbaarissa ja siivoojille. Oli palvelu sen jälkeen erittäin hyvää. Pyyhekortit voimme unohtaa ja joka aamu oli altaalla paikka varattuna auringonottoa varten. Erittäin ystävällistä porukkaa oli kun tutustui heihin. Oli se aika liikuttava hetki kun kerroimme lähtevämme kotiin ja alkoivat kyynelehtimään..kyllä siinä näinkin isolla miehellä oli pitelemistä..no joo tuli minultakin niitä:)

        Tinkiä kannattaa mikäli haluaa. Itse en aina vaivautunut siihen...pääsi helpommalla. Kotimaahan tultuamme oli helpotus kun kaupoissa oli hintalaput:)))

        Mutta mutta maassa maan tavalla ja järki mukana, niin kaikki menee hyvin.

        Mikäli kysymyksiä tulee, niin vastaan mielelläni ja jotakin matkaraporttia voipi tulla viikolla 5, kun olemme tulleet finnmatkojen sharmin reissulta:)


    • erhsre

      Kun lähdin Turkkiin ensimmäistä kertaa, kaverit varottivat että älä vain mee ku se tinkminen on niiiiiiiiiiiin rasittavaa. Noh, kaks kertaa käytiin kaupungilla ostoksilla ja tingittiin paljon. Se oli omasta mielestäni varsin hauskaa. Tällanen nuori nätti nainen saa tietysti paljo huomiota osakseen, osa huomiosta oli Turkissakin jopa hieman ahdistavaa, mutta jos ottaa nää asiat huumorilla niin saa myös huumoria takasi. Myyjämiehet olivat oikeen mukavia ja kohteliaita, vain yksi taisi näyttää nyrpeää naamaa jos ei ostettu mitään. Ja onhan ne kaikenlisäks pirun komeita! Egyptin ja Turkin tinkimiseroista en tiedä, mutta jos ei hermostu heti kun joku jotain tyrkyttää, niin pärjää hyvin. Älkää ottako niin tosissanne kaikkea. Nauttikaa ku ootte lomalle päässy!

    • kokenut senkin

      Olen itsekkin käynyt kyseisessä paikassa tosin olen varannut paremman hotellin. Otin kanssa äkkilähdön eri matkatoimistolla. Hurghada on sellainen paikka, josta folke west sanoi ettei hän menisi sinne koskaan uudestaan. Onhan se niin, että paikalliset käyttäytyy todella huonosti. Minua esim haukuttiin läskiksi ja tietenkin vaimoani oltiin kysymässä sessioihin ja kauppiaat kähmivät.Ihmisiä huijataan siellä takseissa pahasti. Vesi on aika kylmää. Retket on vedetty aikataulultaan tosi kireiksi..jopa niin että siinä menee seuraava päivä levätessä kun on jonkun kairon keikan heittänyt. Ruoka ei ole siellä kovin kummosta. Mutta se on edullinen kohde ja siellä on takuu aurinko. Kannattaa katsoa kun sinne menee, että se hotelli on nyt neljä tähteä ja että jos retki kairoon kestää päivän niin se on liian lyhyt aika.Itse meinan olin matkatoimiston kyydissä joka oli puolituntia pyramideilla!!!Matkamuistot ovat siellä mallia made in china.Jos menen toiseen kertaan sinne niin varmana ottaisin jonkun niilin risteilyn tms,Ei kannata odottaa siltä paikalta muuta kuin aurinkoa ja kulttuurinähtä'vyyksiä. Eikä kannata mennä shoppaileen muutakuin oppaan järjestämillä reissuilla sillä säästää hermoja.Siellä pitää aina tingata vähintään 50%

    • kalevisakari

      Olin itse 19v sitten hurgadassa,ja ei ole tainnut perusmeno muuttua juuri lainkaan.Hotellissa rahanvaihtaja/pankiiri kyllä kusetti jos et siinä heti laskenut rahoja,ja ekan kerran kun huomasi ripitin huijjaria ,niin ei yrittänyt enää uudestaan!kaupungissa oli ihan helvetti irti ,katukauppiaat vainosivat alati,
      rannalla sai olla rauhassa,ei käynyt kun valokuvaaja .luxor oli sellainen"tiilikasa/rötiskö .2 sairastui vatsa-
      tautiin oikein kunnolla (tiputus oli tarpeen).lääkäri tuli hotelliin ja sanoi että hoitaja tulee seuraavina
      päivinä antamaan pistokset,ei aikonut puhdistaa ihoa joten puutuin asiaan ja annoin desifionti ainetta.silloin
      heräsi epäilys ja menin oppaan luo,matkalla inforakennuksessa "hoitaja" vaihtoi lamppuja kattovaloihin.sel-
      visi ettei vetikka ollut hoitsu.kävimme sairaalassa hoitamassa pistokset,joka sekin on aikamoinen basaari
      sillä hoidetaan lääketieteelliset jutut,mutta esim. ruokailun hoitaa suku/omaiset.oli kuin mustalainen on suomessa sairaalassa niin koko heimo ryntää sinne.sama fiilis ja porukan paljous/pulputus/huutokilpailu.
      ranta elämä on aika vaarallista,kun katsoin banaanin hinausta ,missä ihmiset on kyydissä.samoin liitovarjolla tyyppi halusi alas mutta kuski painoi lisää kaasua vaikka näki tilanteen!!! ei tullut enää mielenikään että itse
      menisin noihin.samoin laskeutuminen kentälle,todellinen rysäys kolmannella vasta onnistui.siivet olitosilähellä maata kun kone vaappui puolelta toiselle!

    • Herran pieksut teidän lomaviettotapojanne! Jos loman tarkoitus on tinkiä joka paikassa ja menestystä mitataan sillä, kuinka paljon sai säästettyä, ei ihme, että joskus kun kerron olevani Suomesta, minua katsotaan vähän säälivästi ja ohjataan terassin huonommille paikoille.

      Olette ilmeisesti olleet juuri samoilla seuduilla "lomallanne".

      • huhhuhhuh

        Crudo vois lukea Egyptistä lisää, sullehan nauretaa sielä kun maksat yli hintaa kaikesta jos maksat sen mitä pyydetään. Ja muo ei ole koskaan kyllä ulkomailla kohdeltu aliarvoisena, päin vastoin. Lienee Crudon pärstässä/käytöksessä jotain vikaa.


    • minä käynyt joskus
      • KITT CARCON

        VOIN LYÖDÄ VETOA ETTÄ TOI IDIOOTTI EI OLE NÄHNYT HURGHADAA MUUTENKUIN KARTALTA,OKEE IDIOOTTI.


      • Vanha se!
        KITT CARCON kirjoitti:

        VOIN LYÖDÄ VETOA ETTÄ TOI IDIOOTTI EI OLE NÄHNYT HURGHADAA MUUTENKUIN KARTALTA,OKEE IDIOOTTI.

        Nimimerkki Crudon kiertäneen muutakin kuin tahkoa!
        Mutta tuosta tinkimisestä olen kyllä erivää mieltä hänen kanssaan. Noissa maissa tinkiminen suorastaan kuuluu asiaan. Kauppias tietysti mielellään ottaa kovimman keksimänsä hinnan tavaroistaan, mutta se kaupanteon suola jää silloin puuttumaan. Kauppias nauttii nimenomaa tinkimisen jännityksestä, kumpi antaa aikaisemmin periksi.
        Monissa välimeren maissa on maanantaiaamu otollisin aika tehdä hyvät kaupat, mutta vain jos olet ensimmäinen asiakas kaupassa.
        Vanhaan tapaan nojaten kauppiaat nimittäin myyvät viikon ensimmäisen artikkelin lähes mihin hintaan hyvänsä, jonka asiakas on vain halukas maksamaan. Tämä johtuu ikivanhasta uskomuksesta, (Lieneekö juutalaista perua) että koko viikko on pilalla kauppojen suhteen, ellei viikon ensimmäinen asiakas suostu ostamaan mitään! Eli viikon eka kauppa pitää onnistua, maksoi mitä maksoi!
        Joissain maissa sama koskee jokaisen kauppapäivän aamua!
        Etenkin basaarikauppiaat tuntevat suomalaiset hyvin, ennen siihen riitti pelkkä Hankkijan lippis, nykyisin he osaavat jo sanoa, "Sine soomalainen, mene pois, ei rahha!"
        Tuo johtuu juuri siitä, että tarjottu tavara on ylihinnoitettua ja kauppiaat eivät voi ymmärtää suomalaista luonnetta, joka ei tingi jo pelkästään ujoutensa vuoksi, koska tuntevat itsensä vaivauteiksi siinä tilanteessa!
        Amerikkalaiset ovat käytöksellään pilanneet monet hyvät kauppapaikat hulvattomalla dollareiden levittelyllään, sillä he ovat jos kukaan ihmisiä jotka eivät todellakaan tingi.


      • One In A Lifetime
        Vanha se! kirjoitti:

        Nimimerkki Crudon kiertäneen muutakin kuin tahkoa!
        Mutta tuosta tinkimisestä olen kyllä erivää mieltä hänen kanssaan. Noissa maissa tinkiminen suorastaan kuuluu asiaan. Kauppias tietysti mielellään ottaa kovimman keksimänsä hinnan tavaroistaan, mutta se kaupanteon suola jää silloin puuttumaan. Kauppias nauttii nimenomaa tinkimisen jännityksestä, kumpi antaa aikaisemmin periksi.
        Monissa välimeren maissa on maanantaiaamu otollisin aika tehdä hyvät kaupat, mutta vain jos olet ensimmäinen asiakas kaupassa.
        Vanhaan tapaan nojaten kauppiaat nimittäin myyvät viikon ensimmäisen artikkelin lähes mihin hintaan hyvänsä, jonka asiakas on vain halukas maksamaan. Tämä johtuu ikivanhasta uskomuksesta, (Lieneekö juutalaista perua) että koko viikko on pilalla kauppojen suhteen, ellei viikon ensimmäinen asiakas suostu ostamaan mitään! Eli viikon eka kauppa pitää onnistua, maksoi mitä maksoi!
        Joissain maissa sama koskee jokaisen kauppapäivän aamua!
        Etenkin basaarikauppiaat tuntevat suomalaiset hyvin, ennen siihen riitti pelkkä Hankkijan lippis, nykyisin he osaavat jo sanoa, "Sine soomalainen, mene pois, ei rahha!"
        Tuo johtuu juuri siitä, että tarjottu tavara on ylihinnoitettua ja kauppiaat eivät voi ymmärtää suomalaista luonnetta, joka ei tingi jo pelkästään ujoutensa vuoksi, koska tuntevat itsensä vaivauteiksi siinä tilanteessa!
        Amerikkalaiset ovat käytöksellään pilanneet monet hyvät kauppapaikat hulvattomalla dollareiden levittelyllään, sillä he ovat jos kukaan ihmisiä jotka eivät todellakaan tingi.

        Hurghadassa on tasokas turisteillekkin suunnattu sairaala joka valmistui kolmisen vuotta sitten.Tuli itsekkin ikävä kyllä testattua.Nesteytys siellä sujui vaivatta.Että sen suhteen asiat on menneet parempaan.
        Tinkiminen nyt on itsestään selvyys kyseisessä maassa ja kyse ei ole turistin pihiydestä vaan kaupankäynnistä.


    • 9876543210

      Muutamia kertoja on tullut maassa käytyä historian ja meren takia. Empire innissäkin olen katsellut vastapäistä seinää, mutta hotellilla ei minulle ole väliä, sillä snorklaan ja reissaan raunioilla, eikä aika muuhun riitäkään.
      Egyptiläisistä en varsinaisesti pidä, mutta jos olen yksin matkassa, ongelmia ei tule.
      Naisilla kun tuppaa olemaan taipumus jäädä joka kauppaaseen kiinni, eikä vaimoväki ole aina niin kiinnostunut kivikasoistakaan.
      Matkamuistoja en osta, mutta jos ostaisin, niin tuo lentokenttä on helppo ja hyvä paikka. Ei tarvitse kinata hinnasta.
      Israelissa tulli tosiaan kyselee kaikenlaista, mutta se oli minusta lähinnä hauskaa vaihtelua. Ei silti kannata nauraa liikaa. Tullin jälkeen ei hidasteluja pahemmin olekaan.
      Egyptissä pitkät matkat bussilla ovat todella pitkiä ja aikaa kuluu, kun saadaan saattue kasaan. Konekivääriautot edessä ja takana vahtivat matkalaisia. Hyvä että vahtivat.
      Muslimi ei länsimaalaisen henkeä paljon kunnioita. Rahat kyllä kelpaavat.
      Rantalomalle menisin kyllä Eilatiin tai Thaimaahan.

      • egyptillä historia

        Israelillakin on historiansa mutta onpa vaan turhan kalliiksi hinnoitellut itsensä. Thaimaan jokainen baari muuttuu huorabaariksi illasta. Tämän on paikallinen asukas todennut.Joten Egypti on näistä paras.


      • nainen30+

        Olen suomalainen nainen ja matkoillani käyn kaikki rauniot ja museot läpi, kaupunkeihin en mene ellei ole pakko, ehkä 1 päivän voi kaupungille tuhlata, mutta luonto, historia, kulttuuri ja ruoka ovat matkojen a ja o.


    • lalluska

      Itse olen ollut monta kertaa hurghadassa ja huomannut että tinkiminen kannattaa.Mutta itse olin loka marraskuun lomalla ja huomasin tavaroiden / tuliaisten oston olevan edullisinta ns marketti basaareissa mitä löytyi useita ainakin sakkalasta.siellä on kiinteät ja erittäin halvat hinnat.itse ostin tuhkakupin 10 punnalla ja ensimäistä kertaa siellä ollessani maksoin basaarissa samaisesta tuhkakupista 180 puntaa.joten suosittelen basaari markertteja.myyjät eivät ole ahdistavia vaan mukavia eivätkä tyrkytä tavaroita vaan antavat katsoa rauhassa.Yövyin vuokra huoneistossa sakkalan keskustassa rannan lähellä joka maksoi minulle 1500 puntaa 1 kuukauden eli todella halpa.Huoneisto oli siisti ja vesi/sähkö sisältyi hintaan.Ruooat maksoin tietysti itse,mutta sen ostaminen ja tekeminen ei kallista ollut.koko matkan aikana minulla meni n 600 euroa rahaa sisältäen joka päivä rantamaksut vuokran ruuat vedet ja tietysti tuliaiset.joten halvaksi tuli.Asiaan ehkä vaikutti egyptiläinen poikaystäväni joten ei paikallisetkaan voinut minulta ottaa ``riisto`` hintoja hänen ollessa mukana ostoksilla.mutta vaikka yksinkin kävin ostoksilla ei he pahemmin yrittänyt huijata.Ja tietysti halvimmat matkat sai supersaverilta edestakaisin lennot maksoi 358 euroa sisältäen ruuat ja juomat :)ja palvelu oli parasta!elikkäs suosittelen kyllä hurghadaa aivan mahtava ja edullinen paikka!

      • 9876543210

        Minä en juuri osta mitään, joten pääsen vieläkin halvemmalla.
        Varmasti paikallisen poikaystävän kanssa tinkiminen on helpompaa ja tuo 18 kertainen ero ei varmaan ole edes suurimmasta päästä.
        Kun olen Egyptissä, minulla ei todellakaan ole aikaa vietää huutamassa jossain basaarissa rihkamasta. Nyhtäköön joltain jota roina kiinnostaa. Satakertainen hintapyyntö ei ainakaan kannusta ostamaan.
        Ainut muslimimaa, mistä joskus ostan vaatteita, on Turkki.
        Aleksandria oli minulle jonkinmoinen yllätys, sillä siellä sai kulkea rauhassa kauppialta. Eihän siellä edes juuri ole turisteille tavaraa myyviä kauppoja. Postikorttien ja merkkien löytäminen oli vaivan takana.
        Siellä näki aitoa nyky Egyptiä ilman häirintää. Kirjasto taas oli "maailman suurin ja upein", kuten he sitä esittelivät. Vaimon kanssa matkatessa sitä vain jotenkin ehtii näkemään liian vähän. Sairastuikin raukka ja saimme tutustua egyptiläiseen lääkäriin, joka nujersi lähes parantumattomalta näyttävän mahatautipotilaan päivässä. Kairo jäi sillä kertaa näkemättä, mutta pääsin sentään käymään El Alameinissa, joka oli minulle tärkeää.
        Rahaa käytän sen mitä on tarpeen nähdäkseni sen mitä haluan, eikä jollekin 5000 vuotta vanhalle kulttuurille voi oikein laskea hintaa. La Giocondaakin voi ihailla ostamatta sitä. Pyramideilla ei ole pakko ratsastaa kamelilla, ja tuolle Thaimaan välttelijälle sanoisin, että huorabaareissa voi käydä huoraamatta. Thaimaalaiset, aanteeksi vain, ovat ystävällisyydessään aivan eri planeetalta kuin yhdenkään muslimimaan asukkaat, eivätkä kaikki naiset siellä ole ilotyttöjä.
        Leipä on siellä(kin) hemmetin lujan työn takana, joten ostan siellä muita palveluja yhtään tinkimättä, koska eivät pyydä mistään järjettömiä.
        Jokaisessa massa on hyvät ja huonot puolensa, mutta sille ei yksittäinen turisti paljon mitään voi. Pääasia on, että itse käyttäytyy sivistyneesti ja ostaa ne palvelut mitä kaipaa.
        En tuomitse seksinkään myyntiä ja ostoa, mutta sitä en käsitä, että miksi jotkut seksituristit käyttäytyvät kuin siat? Sellaisille suosittelisin Hampuria. Saisivat takaisin samalla mitalla.
        No nyt ona varmaan aika lopettaa tämä naputtelu.
        Matkailu avartaa, mutta toivoisin niin vieraiden kuin isäntienkin käyttäytyvän asiallisesti!


      • guillime

        Egyptiläiset ystävät ja poikaystävät ottavat kyllä oman osansa ostoksistanne, jos käytte kaupassa niiden kanssa. Eli ei ne Egyptiläiset sen innokkaimpia shoppailijoita ole kuin Eurooppalaiset miehetkään, he juoksevat kaupoissa kanssanne rahan toivoissa. Niin, ja sen komission sopiminen menee arabiaksi ja rahat haetaan myöhemmin.

        Kannattaa muistaa. Tosin jos he ovat hyviä kavereita, niin he tietävät mihin vievät ja estävät häirinnän... joten ihan ok, kunhan olette tietoisia siitä että mikä tahansa Egyptiläinen joka "näyttää teille tietä" johonkin paikkaan, ottaa kyllä maksun siitä.

        Hurghadassa kannattaa käydä Spinneysissä (supermarketti lähellä Alf Leila Wa Leilaa) tai Clepatrassa Sakkalassa. (Vastapäätä Aqua Fun hotellia). Sieltä löytyy kaikki basarikrääsä kolmessa kerroksessa, hintalappuineen. Spinneyssä löytyy muutakin.

        Hurhadassa myydään krääsää, koska kaikki hinnat ovat niin rikkitingattuja, ettei oikeata tavaraa kannata myydä. Turistit kun eivät suostu maksamaan minkään hinnan mistään, eteenkin El Daharissa. Eli laske nyt itse paljonko rahaa jää esim. snorklausretken järjestäjälle, jos maksat 15 euroa. Kuljetukset, veneretki, lounas, varusteet, opas... jne. Plus että matkan myynyt ukkeli vie hinnasta osan. Eli jos palvelu on törkeätä ja vene likainen, niin se johtuu siitä, ettei kukaan saa kunnon palkkaa.

        Muistakaa myös, että joka kerta kun varaatte retket kadulta joltain tungettavalta tyypiltä, tuette häirintää. Olkaa ystävällisiä ja varatkaa retket (aavikkosafarit, snorklaus ja sukellusretket) retkenjärjestäjältä, ei kenkä- tai krääsäkaupasta! Ette tiedä kenen kanssa olette tekemisissä ja jos teitä huijataan, niin teillä ei ole mitään oikeuksia. Kenkäkauppias vain väittää, että olette sekaisin. Hänhän myy kenkiä, ei matkoja. Jos nyt kuitenkin olette niin idiootteja että varaatte retket lieroilta jotka häiritsevät turisteja kadulla, muistakaa kuitti!


    • Big five

      Niinkuin moni muukin suomalainen myös me olimme vuodenvaihteessa Hurgadassa lomailemassa.
      Ilmat olivat lämpimät ja punainen meri upea koralleineen jne.
      Muuten en ehkä enää muslimimaahan jalallani astu, sairasta porukkaa vaikka maata demokraattisesti hallitaankin eikä ole kovinkaan ääri-islamilainen.
      Tosin tunnen ko. paikassa jo useita kertoja käyneitä ihmisiä jotka edelleen jaksavat sitä sekoilua.
      Kauppiaita liikaa (eläviä), käytös törkeää, jatkuva tinkiminen helvetin rasittavaa, jatkuvaa kusettamista joka paikassa, likaista niinkuin kaikissa afrikan maissa yleensäkkin mutta edellytyksistä huolimatta välinpitämätöntä kansaa.
      Ei hetken rauhaa missään muualla kuin hotellilla ja meressäkin vain siksi kun eivät osaa uida.
      Retket mukavia (aurinkomatkat) ja niissä kaikki toimi. Paikallisten retkiin pitää suhtautua erittäin varauksella, kuitti joka maksetusta punnasta ja luvatusta palvelusta (sanaan EI VOI LUOTTAA!).
      Safarit hauskoja etenkin kameliratsastus mutta eräällä meriretkellä kun vuokrattiin privaattivene ja kuski niin kuranaama napsi kännykkäkameralla kuvia vaimostani joka otti aurinkoa sillä aikaa kun kalastelin poikani kanssa. Sattumalta huomasin asian ja kerroin mielipiteeni asiasta tärisevälle kipparille. Ei myöntänyt tietenkään asiaa mutta löysi äkkiä muuta puuhaa.
      Pyramideille ei kukaan enää Luxorin jälkeen halunnut mutta ehkä joskus toiste jonkun muun matkan yhteydessä jos sattuu välilasku Kairoon niin voi piipahtaa kivikasoissakin.
      Hurgadan keskustasta Somabayhin päin oli iso (tyhjä) ostoskeskus ja siellä Ramstore niminen kauppa jossa kiinteät edulliset hinnat eikä ketään repimässä hihasta.
      Taksikyyti halpaa, maksoi sitten 20 puntaa tai tinki 10:een puntaan (1e=n. 8puntaa). Sillä pääsi sen mitä halusi taksissa nyt ylipäätään istua.
      Mahat kesti matkan kun syötiin maitohappoja ja ostettiin paikallista vatsalääkettä varmuuden vuoksi, maksoi ihan 5e.
      Kaverini isä kävi joskus -60-luvulla Kairossa ja sama meno jo silloin eli orjakansa jolta puuttuu julma kuningas.
      Matkojani en kadu koskaan enkä tälläkään kertaa, kaiken sen paskan kun suodattaa pois niin alta löytyy kulttuurihistoriallisesti arvokas maa ja paljon upeita kokemuksia.
      Matkanjärjestäjää en siis missään nimessä mollaa koska aurinkomatkat on paras varsinkin jos on vielä lapsia mukana. Muiden toimistojen matkaajatkin kyselivät meidän oppaalta matkoja mutta ei käy edes rahalla ja hyvä niin.
      Onnea matkaan ja paljon rauhoittavia mukaan jos Egyptiin eksytte.

    • mielipidee

      Omat kokemukset Egyptistä

      Joulukuussa mukavan lämmintä, ei liian kuuma, 24-26 astetta yöt hiukka viileät
      - jos vain löhöää rannalla, paikka lienee unelma

      - Myyjiin kyllästyi päivässä, päivän jaksoi "tinkiä" ja jutustella
      - Taksitkin piti tinkiä, alkoi ottaa päähän kun halusi vain siirtyä paikasta toiseen ja aikaa meni hukkaan
      - Lentokenttä ruuhkainen, jostain syystä kaikki koneet lähtivät samaan aikaan, ensin oli ruuhkä ja kun kaikki olivat menneet kansaiväliselle alueelle, turvatarkastus oli aivan autio
      - Kusetusyritykset, jopa pankkiautomaatti kusetti, selvitys on vielä käytössä, meneekö omaan piikkiin.

    • Hurghada 2007

      pääsee kesäkuukausinakin Ruotsin kautta ja 2 vkon matka 2:lta maksoi n. 8000 kruunua (vuonna 2007) lennot Suomesta. Kesällä siellä on juuri niin lämmin kuin lomalla kuuluukin olla ( 30-40c). Samassa paikassa samana vuonna helmikuussa 1 vkon matka Suomesta maksoi alle 200 euroa. Helmikuussa oli kylmä, vain reilut 20c. Hotelli oli molemmilla kerroilla Empire. 2:n päivän bussiretki Cairoon paikallisilta ostettuna maksoi 35 euroa, bussimatka kestää 7 tuntia ja bussia vaihdettiin kahdesti. Tinkimisestä vielä, että kaikesta kannattaa maksaa korkeintaan puolet pyydetystä hinnasta.

    • 144s6*59

      erro oliko ongelmia

    • lomalta palannut

      Tulin pari päivää sitten Hurghadasta ja tässä hieman kokemuksiani ensimmäisestä Egyptinmatkastani. Tilasimme joulun alla huokean äkkilähdön 4 tähden hotelliin ja jännäsimme hieman sen onnistumista.

      Sää oli aurinkoinen ja pääosin riittävän lämpöinen koko kahden viikon lomamatkamme ajan. Illat ja aamut tuulisella säällä vaativat lämpöisemmän vaatekerran. Parasta matkassa olikin takuuvarma aurinko ja rentoutuminen lämpöisessä merivedessä uiden tai aurinkotuolissa makoillen ja hyvää kirjaa lukien.
      Vedenalaiseen korallien ja kalojen värikkääseen maailmaan tutustuimme lasipohjaveneestä käsin. Se oli turvallinen ja varsin onnistunut vaihtoehto snorklaamista ja sukeltamista harrastamattomalle.

      Retki Luxoriin oli ehdottomasti mieleenpainuvin ja paras päivä lomallamme. Sinuhe egyptiläisen useampaan kertaan lukeneena oli upeaa päästä näkemään ja kokemaan Mika Waltarin kuvailemat historialliset paikat.
      Karnakin temppelissä tuli vahva tunne siirtymisestä tuhansia vuosia ajassa taaksepäin. Tosin piti sulkea muut turistit, basaarikauppiaat ja muut "häiriötekijät" tajunnan ulkopuolelle ja keskittyä mainion oppaan kertomuksiin ja mykistyttävien pylväsrivien taianomaiseen tunnelmaan.

      Kuninkaiden laaksossa vaikuttavin oli Tutankhamonin hauta ja se oli ylimääräisen 100 EGP:n (n.12,60€) pääsymaksun arvoinen. Basaarikauppiaiden ohi oli pakko poistua vikkelästi ja katse eteenpäin suunnattuna ellei halunnut jäädä kauppoja hieromaan. Itse en todellakaan halunnut, roinaa ja krääsää on kertynyt riittävästi aiemmilta matkoilta. Aitoa papyrusta, alabasteriesineitä ja mausteita ostimme tehdaskäynneillä. Tinkiminen kuuluu asiaan kaikissa ostoksissa ja alussa se oli jopa hauskaa..?

      Kaupustelusta ja jatkuvasta tyrkyttämisestä en innostunut Sakkalassa tai muuallakaan matkallamme. Parin päivän tyrmistyneen hämmästyksen jälkeen oikean asenteen ottamisen ansiosta traumoja ei jäänyt siitäkään. Kukaan ei pakottanut ostamaan eikä missään vaiheessa käynyt kiinni tai koskettanut. Huumorista ja tiukan no-sanan ahkerasta käytöstä oli todella hyötyä.

      Olimme mieheni kanssa all inclusive-hotellissa eli ruoka ja paikalliset juomat kuuluivat matkan hintaan. Oli helppoa mennä oman hotellin ruokapöytään, mutta mitään varsinaisia kulinaristisia huippuhetkiä emme kokeneet. Nälkää ei tarvinnut nähdä sopivaa ruokamestaa etsiessä, mutta itse jätin monta ateriaa väliin ruuan yksitoikkoisuuteen ja mauttomuuteen kyllästyneenä. Olut oli ruokajuomana varmin valinta, vesi ehdottomasti pullovettä ja viinit välttäviä hanaviinejä. Jälkiruokapöytä ja hedelmät sekä tuoreet sämpylät ja leivät joka aterialla maistuivat parhaiten meille molemmille. Kalatarjontaan olin jälleen kerran eniten pettynyt; mautonta ja aina samaa kalaa.

      Voisin uudelleenkin mennä Egyptiin, mutta tuskin Hurghadaan. Se on nyt nähty ja koettu ja aurinko paistaa muuallakin maassa. En pitänyt jatkuvasta huijaamisesta ja sen yrityksestä. Valppaana olo ja jatkuva esim. taksikyytihinnasta etukäteen sopiminen jopa viisinkertaisesta lähtöhinnasta alkaen tuntui typerälle. Postimerkeistä, lääkkeistä (apteekin), matkatavaroiden painosta lentoasemalla, rahanvaihdosta virallisessa pankissa ja monesta muusta ei etukäteen osannut olla varuillaan. Syytä olisi ollut!! Jatkuvat hotellialueella ja rannalla vaeltavat palveluiden (hieronnat, honeymoon-hoidot yms.) tyrkyttäjät pilasivat tunnelman toistuvasti etenkin loman alkupuolella. Hyvä, että kertovat mitä on tarjolla, mutta asiakas saa yleensä päättää käyttääkö palveluita. Miten ja kuka sen heille kertoisi?

      Vatsatauti tuli käsidesistä ja varovaisuudesta huolimatta, mutta se ei pilannut matkaa. Lääkäri tuli huoneeseen, tutki ja pisti piikin peffaan sekä antoi monenlaista lääkettä. Kova kuume vei voimat pariksi päiväksi, mutta onneksi oli kahden viikon loma. Taksien tapa ajaa ikkunat avoinna aiheutti myös päänvaivaa ja yksi täysin järjetön kaahari (120km/h) sydämentykytystä. Onneksi muut autot ymmärsivät väistellä ja kolarilta vältyttiin.

      Kaikesta huolimatta uskallan suositella Egyptiä matkakohteeksi. Ystävällinen ja kiireetön palvelu sekä hotellihenkilökuntamme todella lämminhenkinen suhtautuminen meihin jättivät paljon hyviä fiiliksiä. Ihana oli tulla kotiin, vaikka aurinkoa ja lämpöä jäimmekin kaipaamaan. Tulisipa kesä pian tännekin!

    • ei sinne.

      hurhadasta ei voi sanoa mitään muuta hyvää kun olin sään suhteen oikeaan aikaan tammikuussa kun täällä oli 27 pakkasta niin siellä 27lämmintä muuten myyjät pilaavat paikan myisivät vaikka oman äitinsä jos saisivat turistin rahat . ja likainen kissojen helvetti .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe