Tämä palsta

1970

Olen kuukauden verra lueskellut palstaa. En tiedä olenko "kategoriassa" suurperhe, olen neljän lapsen yksinhuoltaja-äiti. Kihlattukin löytyy, mutta asumme toistaiseksi eri osoitteissa
Huomasin että juuri kukaan todellinen suurperheellinen ei ole palstalle kirjoittanut, nimimerkki Satu50 on näköjään lopettanut. En yhtään ihmettele. Minusta hänen juttujaan on ollut mukava lukea, kiva että joku jaksaa olla energinen ja aikaansaava.
Tään yhden henkilön vaihtelevat nimimerkit keksittyjen juttujen takana on ollut helppo tunnistaa jo kirjoitustyylistä.
Sitten näyttää löytyvän kuittailijat erikseen.

Meillä muksujen määrä pysyy tasaisena, poika on yökylässä isällään mutta vastaavasti yhdellä tyttärellä on yökyläkaveri.
Eilinen päivä meni minulla mahataudissa (yyyööks), nyt tuntuu jo olo paremmalta. Kauppaan pitäisi tästä suunnistaa ja sitten siivoilla huushollia. Kuusikin vielä kököttää tuossa nurkassaan, sairastumiset antoivat sille vielä armonaikaa. Mukavaa päivää kaikille!

4

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

      Tämä palsta on todella hiljainen ja eipä tänne Satu50 lisäksi ole juuri kukaan suurperheellinen kirjoittanut. Minun suurperheeni jäi haaveeksi mutta mukava olisi lukea suurperheen arjesta, iloista, suruista ja ennenkaikkea siitä miten saavat kaiken sujumaan ja tavarat mahtumaan. Nyt tuskailen miten ihmeessä saan pieneen tuulikaappiin kaikki kengät, luistimet, monot, kypärät jne. jne. Niiden pitäisi olla helposti otettavissa mukaan kun harrastamaan lähdetään.

      Meillä arkea "säätelee" nyt pakkanen, -28 astetta. Koko viikon on mittari ollut noissa lukemissa eikä ulos ole tehnyt mieli lähteä. Autokin haluaa levätä eikä suostu näillä ilmoilla käynnistymään. Olisi investoitava uuteen akkuun mutta nyt ei ole siihen varaa. Tänään vietetään lasten kanssa pyjamapäivää; katsotaan elokuvia, pelataan lautapelejä, lämmitetään leivinuunia ja syödään hyvin. Sujuu se päivä päivä näinkin ja mukavasti sujuukin.

      • ateer

        On tosiaan ollut kovin hiljainen pitkän aikaa. Kirjoittelin minäkin joskus ja seurasin muiden tekemisiä. Varsinkin Satu50 kertoi hauskasti elämästään. Se taitaa olla kovin värikästä, on varmaan hänen persoonallisuutensa mukainen. Seuraan hänen blogiaan aina kun vain ehdin, joskus menee aika myöhäiseen ajankohtaan illalla, kun muut jo ovat rauhoittuneet omiin huoneisiinsa nukkumista varten.

        Mukavaa, että wilma60 otit ja avasit keskustelun. Meillä on neljä lasta koulussa ja kaksi vielä kotihoidossa. Vanhin tytär täyttää keväällä 15 vuotta ja nuorin on 3 vuotias poika. Vanhin menee keväällä rippikouluun ja tarjolla on vain rippileirejä. Onko teillä samanikäisiä? niistä leireistä on kuulunut viime aikoina kaikenlaisia hurjia juttuja. Luotan kuitenkin tytön arvostelukykyyn, koska ei ole koulussakaan lähtenyt mihinkään jengiin mukaan.

        Tuon vanhimman ja kuopuksen lisäksi meillä on tyttö 12 v, tyttö 10 v, poika 8 v ja tyttö 5 v. Minä olen kotiäiti ja mies on veljensä kanssa rakennushommissa. Toimeentulo on kohtuullinen.

        Tuota lasten tavaramäärää minäkin joskus kauhistelen, kun on ulko-ovelta jonossa tavaraa niin paljon, että ei kulkemaan pääse. Asiasta on keskusteltu monet kerrat, mutta vain koululaiset ovat tehneet "parannuksen".

        Pakkanen pakottaa meilläkin kuluttamaan aikaa sisällä. Takassa pidetään tulta ja oleillaan hissuksiin. Koululaiset vähän nurisevat, kun heitä ei kuljeteta kouluun autolla, kun on niin kylmä. Matkaa on puoli kilometriä, ja se on kuulemma ihan sairasta, että pitää kävellä niin pitkästi. Kauempaa tulevia kuskataan autoilla, mutta meillä on lapsilla onneksi lämpimät talvivaatteet ja isoäidit neulovat pipoja, villapaitoja ja sukkia kilpaa.
        Hyvää Uutta Vuotta 2010 sinulle ja perheellesi.


      • wilma60
        ateer kirjoitti:

        On tosiaan ollut kovin hiljainen pitkän aikaa. Kirjoittelin minäkin joskus ja seurasin muiden tekemisiä. Varsinkin Satu50 kertoi hauskasti elämästään. Se taitaa olla kovin värikästä, on varmaan hänen persoonallisuutensa mukainen. Seuraan hänen blogiaan aina kun vain ehdin, joskus menee aika myöhäiseen ajankohtaan illalla, kun muut jo ovat rauhoittuneet omiin huoneisiinsa nukkumista varten.

        Mukavaa, että wilma60 otit ja avasit keskustelun. Meillä on neljä lasta koulussa ja kaksi vielä kotihoidossa. Vanhin tytär täyttää keväällä 15 vuotta ja nuorin on 3 vuotias poika. Vanhin menee keväällä rippikouluun ja tarjolla on vain rippileirejä. Onko teillä samanikäisiä? niistä leireistä on kuulunut viime aikoina kaikenlaisia hurjia juttuja. Luotan kuitenkin tytön arvostelukykyyn, koska ei ole koulussakaan lähtenyt mihinkään jengiin mukaan.

        Tuon vanhimman ja kuopuksen lisäksi meillä on tyttö 12 v, tyttö 10 v, poika 8 v ja tyttö 5 v. Minä olen kotiäiti ja mies on veljensä kanssa rakennushommissa. Toimeentulo on kohtuullinen.

        Tuota lasten tavaramäärää minäkin joskus kauhistelen, kun on ulko-ovelta jonossa tavaraa niin paljon, että ei kulkemaan pääse. Asiasta on keskusteltu monet kerrat, mutta vain koululaiset ovat tehneet "parannuksen".

        Pakkanen pakottaa meilläkin kuluttamaan aikaa sisällä. Takassa pidetään tulta ja oleillaan hissuksiin. Koululaiset vähän nurisevat, kun heitä ei kuljeteta kouluun autolla, kun on niin kylmä. Matkaa on puoli kilometriä, ja se on kuulemma ihan sairasta, että pitää kävellä niin pitkästi. Kauempaa tulevia kuskataan autoilla, mutta meillä on lapsilla onneksi lämpimät talvivaatteet ja isoäidit neulovat pipoja, villapaitoja ja sukkia kilpaa.
        Hyvää Uutta Vuotta 2010 sinulle ja perheellesi.

        Minä en avannut tätä keskustelua joten kiitos kuuluu ihan toiselle henkilölle. Vastasin vain koska oli mukava nähdä että täällä oli pitkästä aikaa ihan asiallinen keskustelun avaus. Joillekin näyttää tuottavan suurta nautintoa ottaa joku kohteekseen ja ruveta pilailemaan hänen kustannuksellaan. Ja yleensä kohteena on rekisteröitynyt kirjoittaja, valitettavasti.

        Minulla kolme lasta; 13, 10 ja 7 vuotiaat. Rippikoulua edessä ehkä 3 vuoden päästä koska esikoinen menee ehkä rippikouluun kaveriensa kanssa. Hän on kerrannut kakkosluokan ja kavereina on vuoden nuorempia poikia. Joten en ole vielä uhrannut yhtään ajatusta rippikoulusta.

        Meillä koulumatkaa 3 km ja kaksi nuorinta pääsee taksilla koska ovat erityislapsia. Esikoinen vähän nurisee kun joutuu pakkasessa kävelemään mutta olen sanonut, että ulkona olo on pukeutumiskysymys. Kunnon vaatteet päälle ja menoksi. Onneksi joskus pääsee kaverien vanhempien kyydissä ja olenpa joskus itsekin kauppareissun samaan aikaan järjestänyt jotta poika pääsee koulusta kyydissä. Ja joskus pääsee kouluun isänsä kyydissä kun isä töihin tästä meidän ohi ajaa. Meillä ei noita isoäitejä ole mutta onneksi nykyään saa ostettua valmiiksi tehtyä sukkia. Pitäisi ehkä opetella itse neulomaan.

        Leivinuuni hohkaa mukavaa lämpöä ja kaalilaatikko alkaa olla valmista syötäväksi. Sitten onkin saunan vuoro. Täydellinen pakkas- ja pyjamapäivä tänään.


      • ateer
        wilma60 kirjoitti:

        Minä en avannut tätä keskustelua joten kiitos kuuluu ihan toiselle henkilölle. Vastasin vain koska oli mukava nähdä että täällä oli pitkästä aikaa ihan asiallinen keskustelun avaus. Joillekin näyttää tuottavan suurta nautintoa ottaa joku kohteekseen ja ruveta pilailemaan hänen kustannuksellaan. Ja yleensä kohteena on rekisteröitynyt kirjoittaja, valitettavasti.

        Minulla kolme lasta; 13, 10 ja 7 vuotiaat. Rippikoulua edessä ehkä 3 vuoden päästä koska esikoinen menee ehkä rippikouluun kaveriensa kanssa. Hän on kerrannut kakkosluokan ja kavereina on vuoden nuorempia poikia. Joten en ole vielä uhrannut yhtään ajatusta rippikoulusta.

        Meillä koulumatkaa 3 km ja kaksi nuorinta pääsee taksilla koska ovat erityislapsia. Esikoinen vähän nurisee kun joutuu pakkasessa kävelemään mutta olen sanonut, että ulkona olo on pukeutumiskysymys. Kunnon vaatteet päälle ja menoksi. Onneksi joskus pääsee kaverien vanhempien kyydissä ja olenpa joskus itsekin kauppareissun samaan aikaan järjestänyt jotta poika pääsee koulusta kyydissä. Ja joskus pääsee kouluun isänsä kyydissä kun isä töihin tästä meidän ohi ajaa. Meillä ei noita isoäitejä ole mutta onneksi nykyään saa ostettua valmiiksi tehtyä sukkia. Pitäisi ehkä opetella itse neulomaan.

        Leivinuuni hohkaa mukavaa lämpöä ja kaalilaatikko alkaa olla valmista syötäväksi. Sitten onkin saunan vuoro. Täydellinen pakkas- ja pyjamapäivä tänään.

        Tarkemmin luettuani huomasin, että aloittajana oli uusi nimimerkki 1970. Hyvä kuitenkin, että tänne ilmestyy ihan tavallisia ihmisiä taas vaihteeksi. Tervetuloa!

        Meillä on tänään ulkoiltu oikein porukalla. Lumipenkat ovat pihassa niin korkeat, että on saatu oikein mahtava liukumäki, jossa riehuttiin. Tuloksena punaiset posket ja kuivateltavia vaatteita. Ruokahalu oli kova, mies oli laittanut jauhelihaperunalaatikon uuniin, kun piti olla suurimman osan aikaa katsomassa TELEVISION talviurheilua.

        Aamulla onkin taas koululaisten herätys ja hoputus viikonlopun valvomisten jälkeen. Miten se viikonloppu muilla saa aikataulun sekaisin? Meillä isommat saavat valvoa perjantaina ja lauantaina myöhempään, jolloin rytmi menee sekaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe