Aihe

Mikä on jakohihnan kesto ?

Kari 789

Miten pitkään on hihnat kestäneet ja missä km-lukemassa on mennyt poikki ja mikä kone.

Mulla 1,8 ja ajettu hihnalla 65 000, pitäisi jo vaihtaa, kunhan kerkiää.

Yhdellä kaverilla katkesi, kun oli ajettu vähän alle 100 000. Silloin vaihtoväli oli 100 000 ja hänen remontti meni takuuseen.

11

2086

    Vastaukset

    • Opelin hihna saattaa laueta koska vaan kun vaihtoväli täynnä. Vaihda se hihna ja kaikki muutkin liikkuvat osat jakopäähän. Teetä vaikka opelilla alk.290e ja saat takuun kaupanpäälle

      • Luin autoni huoltokirjaa. 1. hihnalla oli ajettu 95 000, toisella 109 000 ja nyt kolmannella 'vain' 66 0000.

        Vaihdoin hihnan itse. Apuna Alfa Merin korjausopas. Siinä ja samaten hihnan mukana olleessa ohjeessa kiristimen säätö oli neuvottu huonosti. Olin aika huolissani, onko kiristin säädetty oikein. Kirisimen viisarin pitää osoittaa NEW kohtaa, vanhalla hihnalla 4 mm vasemmalle kohtaa USED. Periaatteessa selvää, mutta kun kampiakselia kiertää, niin viisari liikkuu noin 5mm molempiin suuntiin. Koekajo meni kuitenkin OK.

        Menin kuitenkin tutkailemaan paketin päällä mainittua valmistajan internetsivua ja sieltä löytyi kunnon säätöohje. Se oli vähän erilainen, kuin paketin mukana. Päätin varmuuden vuoksi ottaa uudelleen auki ja olihan se kiristin laitettu siten, kuin ohjeessa juuri varotetaan. Viisari osoitti oikeaan paikkaan, mutta kiristyslevy ylös, kun pitää olla alaspäin.

        Aikaa meni enää 1,5 h, kun työ oli jo tuttua.

        Kunnon ohje löytyyi löytyy suomenkielisenäkin sivulta
        http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=9891&location_id=14047
        lataamalla ohjeen TB 001


      • kari789 kirjoitti:

        Luin autoni huoltokirjaa. 1. hihnalla oli ajettu 95 000, toisella 109 000 ja nyt kolmannella 'vain' 66 0000.

        Vaihdoin hihnan itse. Apuna Alfa Merin korjausopas. Siinä ja samaten hihnan mukana olleessa ohjeessa kiristimen säätö oli neuvottu huonosti. Olin aika huolissani, onko kiristin säädetty oikein. Kirisimen viisarin pitää osoittaa NEW kohtaa, vanhalla hihnalla 4 mm vasemmalle kohtaa USED. Periaatteessa selvää, mutta kun kampiakselia kiertää, niin viisari liikkuu noin 5mm molempiin suuntiin. Koekajo meni kuitenkin OK.

        Menin kuitenkin tutkailemaan paketin päällä mainittua valmistajan internetsivua ja sieltä löytyi kunnon säätöohje. Se oli vähän erilainen, kuin paketin mukana. Päätin varmuuden vuoksi ottaa uudelleen auki ja olihan se kiristin laitettu siten, kuin ohjeessa juuri varotetaan. Viisari osoitti oikeaan paikkaan, mutta kiristyslevy ylös, kun pitää olla alaspäin.

        Aikaa meni enää 1,5 h, kun työ oli jo tuttua.

        Kunnon ohje löytyyi löytyy suomenkielisenäkin sivulta
        http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=9891&location_id=14047
        lataamalla ohjeen TB 001

        4 vuotta tulee täyteen, mutta kilometrejä tullut vain 15 000km. Kannattaako teettää jakohihnaremppa? Vaihtoväli noissa 60 000 tai 4 vuotta. Autolla ajettu 80 000 km ja B-vectra 2.0 16V. Hassua olisi viedä jakohihna vaihdettavaksi, mutta onneksi on halpa huolto.


      • kkkkkkkkk kirjoitti:

        4 vuotta tulee täyteen, mutta kilometrejä tullut vain 15 000km. Kannattaako teettää jakohihnaremppa? Vaihtoväli noissa 60 000 tai 4 vuotta. Autolla ajettu 80 000 km ja B-vectra 2.0 16V. Hassua olisi viedä jakohihna vaihdettavaksi, mutta onneksi on halpa huolto.

        Jos vain 15 000 ajettu, niin silloin kannattaisi vaihtaa vain pelkkä hihna. Turha vaihtaa kaikkea pyörivää eli kahta ohjausrullaa, kiristintä ja vesipumppua.

        Tee-se-itse-miehelle maksaisi vain hihnan hinnan, noin 25 €.


      • kari789 kirjoitti:

        Luin autoni huoltokirjaa. 1. hihnalla oli ajettu 95 000, toisella 109 000 ja nyt kolmannella 'vain' 66 0000.

        Vaihdoin hihnan itse. Apuna Alfa Merin korjausopas. Siinä ja samaten hihnan mukana olleessa ohjeessa kiristimen säätö oli neuvottu huonosti. Olin aika huolissani, onko kiristin säädetty oikein. Kirisimen viisarin pitää osoittaa NEW kohtaa, vanhalla hihnalla 4 mm vasemmalle kohtaa USED. Periaatteessa selvää, mutta kun kampiakselia kiertää, niin viisari liikkuu noin 5mm molempiin suuntiin. Koekajo meni kuitenkin OK.

        Menin kuitenkin tutkailemaan paketin päällä mainittua valmistajan internetsivua ja sieltä löytyi kunnon säätöohje. Se oli vähän erilainen, kuin paketin mukana. Päätin varmuuden vuoksi ottaa uudelleen auki ja olihan se kiristin laitettu siten, kuin ohjeessa juuri varotetaan. Viisari osoitti oikeaan paikkaan, mutta kiristyslevy ylös, kun pitää olla alaspäin.

        Aikaa meni enää 1,5 h, kun työ oli jo tuttua.

        Kunnon ohje löytyyi löytyy suomenkielisenäkin sivulta
        http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=9891&location_id=14047
        lataamalla ohjeen TB 001

        Ite kanssa tuskailin ton kiristimen säädön kanssa. www.ago.fi Haynes-oppaassa asia on onneksi neuvottu paljon paremmin.


      • kari789 kirjoitti:

        Jos vain 15 000 ajettu, niin silloin kannattaisi vaihtaa vain pelkkä hihna. Turha vaihtaa kaikkea pyörivää eli kahta ohjausrullaa, kiristintä ja vesipumppua.

        Tee-se-itse-miehelle maksaisi vain hihnan hinnan, noin 25 €.

        Ainakin Contitechin jakohihnat on ikuisia.


    • 2.8T 200tkm ja ketju se vaan rallattaa ;)

    • uskokaa jo nyt, että hihna ei katkea, vaan siitä pettää hampaat.

    • Kyllä se hihnakin katkeaa, itsellä meni b vectrassa 2,0 l 16V hihna poikki 40 tuhannen km jälkeen vaihdosta, aikaa oli kulunut 3 vuotta, (vaihtovälihän 60t.km tai 4 vuotta) vaihdettu merkkiliikkeessä GM alkuperäisillä osilla, takuu ei korvannut mitään. Se siitä merkkiliikeen takuusta, hihna meni poikki kuin veitsellä leikaten, ei siis ollut rispaantunut tai hampaita puuttunut, vaan uuden veroinen silmämääräisesti, sitä kyllä GM.llä ihmeteltiin, mutta autolla/moottorilla ajettu jo yli kaksisataatuhatta ja auto yli kymmennen vuotta vanha niin eivät korvaa mitään, sanottiin maahantuojalla.

    • uskoit sit merkkiliikettä ja maahantuojaa,
      jos hihna on vaihdettu merkkiliikkeessä
      liikkeen tulee korvata vahingot,eikai se auton ikä
      sitä määrää,eihän hihnasi ollut auton ikäinen
      vaan 3 vuotta ja vaihtoväliä ei kestänyt,
      otahan yhteyttä kuluttajaasiamieheen ja kysele.
      voit joutua osan maksamaan koska moottori tulee parempaan kuntoon.
      riippuu tietenkin mitä osia siihen vaihdetaan.

    • eikö opel anna 2 vuoden takuun noille osille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      33
      3242