Luistelu ja suksien kannat

ertiii

Harjoittelen nyt toista talvea luistelua ja pikku hiljaa alkaa homma toimimaan. Haluaisin vain tietää, onko normaalia, että suksien kannat koliseva välillä päällekäin? Onkohan tekniikassani jotain pielessä vai liian pitkät sukset kenties? Hiihdan Atomicin Race Pro Skate suksilla, joilla pituutta 184. Olen itse 176cm ja 71kg.

"Ongelma" tulee esille kun vauhti on hidasta, jolloin V on suurempi. Mitä mieltä, askellanko väärin?

3

1932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ski-oo

Minusta kolina on hitaammassa vauhdissa ylämäkiosuuksilla normaalia. Kantojen kolina riippuu kahdesta asiasta, toinen on mainitsemasi suksikulma ja toinen on askelluksen pituus. Jos hyppäät ns. loikalle tai muuten kasvatat askelpituutta niin kolina loppuu mutta toisaalta sykkeet nousevat ylärekisteriin. Tekniikan kannalta ylämäkihiihdossa kannattaa kiinnittää huomiota sujuvaan suksen liu'utukseen ja taloudellisuuteen, silloin luultavasti kolinakin vähenee talven mittaan. Harjoituksen kannalta on luultavasti hyödyllisempää antaa vaan kolista ja pitää sykkeet aisoissa. Vauhtihurjastelusta on enemmän hyötyä vauhdikkaammilla osuuksilla kuin ylämessä, jossa vetää vaan itsensä niittiin.

• torny

Itse olen miettinyt tuota ihan samaa. Pituuteni on n. 190 cm ja suksien pituus 195 cm. Itsellänikin kannat kolisivat ja yhä silloin tällöin kolisevat yhteen. Ensin mietin, että onkohan tullut hankittua liian pitkät sukset, mutta keskittymällä liukuun ja tekniikkaan kantojen koliseminen on vähentynyt.

Tuossa edellinen vastaaja kehottaa ylämäessä keskittymään liukuun. Itse olen tänä talvena ylämäissä keskittynyt enemmän askeltamiseen ja sen rytmiin. Sykkeet toki nousevat, mutta minusta tuntuu, että kiipeämiseni on myös tehostunut.

Luisteluhiihdon opettelu on haastavaa. Tämän hiihtokauden tavoitteena olisi oppia eteneminen "vassulla" tasapainoisesti.

• ski-oo

Pääsin itsekin eilen pakkasen hellitettyä kokeilemaan vapaata ja kuuntelemaan koliseeko kannat. Kyllä ne tekniikkaa pidempäänkin säätäneellä ylämäessä kolisevat, riippuen mäen jyrkkyydestä ja askelluksen rytmistä/kulmasta. Sen suhteen ei kannata olla huolissaan että kysyjällä olisi sopimattomat välineet eli suksia ei kannata lähteä vaihtamaan kolinoiden takia lyhyemmäksi. Kysyjällä suksien pituuden suhde omaan pituuteen nähden on OK, itsellä on samalla kehon mitalla 188 cm pitkät sukset kun lyhyemmistä ei ole löytynyt jäykkyyksiä. Oikein jyrkissä kohdissa kannattaa kokeilla reilusti myös ankkaa tai muuten vaan kävellä rauhallisesti ylös ja panostaa antoisemmille tasaisen osuuksille. Tornylla on varmaan parempi kuva siitä mihin hiihtouran alussa kannattaa kiinnittää huomiota. Vapaan hiihto on kyllä siitä antoisaa että siinä kehittyy koko ajan kun vaan muistaa ulkoiluttaa suksia riittävän usein ja menee omaa vauhtiaan eikä peesaa liikaa muita. Varsinkin näin kauden alussa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että baana on hyväkuntoinen jolloin tekniikka pysyy paremmin kasassa ja kehittyy oikeaan suuntaan, itse hiihtelen välillä hiihtostadionilla lyhyehköä rinkiä tekniikkaan keskittyen. Olosuhteiden salliessa kannattaa tehdä myös tasatyöntö ja sauvoittaluistelu harjoituksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe