Koti-ikävä

Koti-ikävä vaivaa

Muutin pari päivää sitten pois vanhempieni luota soluasuntoon noin 100km päähän. Olin innoissani muutosta ja elämästä uudessa kaupungissa. Kun sitten koitti ensimmäinen yö omassa kämpässä, en kyennytkään muuta kuin itkemään koti-ikävääni - sama on jatkunut siis jo pari päivää, ja tekisi vaan mieli soittaa porukoille että hakisivat minut ja tavarani pois täältä.

Helpottaako tämä koskaan? Ovatko muut ensimmäistä kertaa pois kotoa muuttaneet tunteneet yhtä vahvaa koti-ikävää, vai olenko vain ihan liian nössö?

8

3021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cajen

Minäkin tunsin koti-ikävää, kun muutin pois kotoa. Yliopisto oli (ja on) kaukana kotoa, n. 300 km. Ensimmäisenä iltana itketti vähän, ja oli kauhean hiljaista. Olin tottunut seitsenhenkisen perheen ääniin, joten hiljainen talo oli vähän hermostuttavaa. Aikaa myöden tunne kuitenkin meni ohi, ja omillaan asuminen onkin ihan mukavaa.
      Ensimmäisille päiville on varmaan hyvä varata paljon tekemistä, ettei yksinäisyys iske. Tutustu uuteen ympäristöön, selvitä harrastusmahdollisuuksia, kouluun liittyviä asioita jne. Soluasumisessa on se hyvä puoli, että on sentään puhekumppani samassa taloudessa, niin ei tule ihan mykkänä oltua. Muutenkin kämppäkaveriin kannattaa yrittää luoda hyvät suhteet, siitä on paljon apua ja iloa.
      Ja koti-ikävä, kyllä kotiin saa soittaa, minä ja äiti juteltiin joka viikko ainakin kerran puhelimessa, lisäksi olen koko opiskelujeni ajan käynyt säännöllisesti kotona viikonloppuisin. Nyt tosin mietin, että vähempikin olisi riittänyt, viikonloppuisin täälläkin päin tapahtuisi paljon hauskoja juttuja, ja kaverisuhteet syntyisivät ehkä paremmin. Nykyään kotipaikkakunnalle ei enää ajakaan koti-ikävä, vaan poikaystävä, ja se on ihan eri juttu :)
      Tiivistettynä, kotiin saa ja kannattaa pitää yhteyttä, mutta yritä keksiä itsellesi jotain tekemistä myös uudessa kotikaupungissasi, ettei aika käy pitkäksi ja sopeutuminen käy helpommin. Tsemppiä!

• mm

Muutto häämöttää aamulla, tavarat on jo pakattu, kyllä koti-ikävä iski kovaa tossa noin viikkoa ennen muuttoa(ihan itkettikin), nyt ajatukseen on jo ehtinyt tottua. Saapa nähdä miten sitten eka yö sujuu, mutta tällä hetkellä tuntuu ainakin että pahinta on istua tässä lähes tyhjässä huoneessa, pääsisi vaan äkkiä laittamaan kamat uuteen kämppään.

• Aikanaan lähtenyt

Auttaa mikäli sellainen koti missä otetaan vastaan itse kävin noin 2 krt kk kotona aluksi kuin muutin pois kotoa kavereita oli aluksi ikävä.Siihen on pakko tottua että jossain vaiheessa on kotoa lähettävä aika tasaa ikävän.

• e6yuir

Kun oli kulunut vuosi muutosta, en olisi palannut enää pakottamallakaan. Nykyään en suostu edes olemaan vanhemmillani yötä, käyn siellä kyllä parikin kertaa viikossa.

Itke vain rauhassa, kyllä se helpottaa ajan kanssa. Jos kaupungissa on kavereita, kutsu kylään. Jos ei ole, niin tee sitä mitä tuossa pari viestiä aikaisemmin ehdotettiin: tutustu ympäristöön ja opiskeluasioihin.

• sweet home

te kaikki ekaa kertaa elämässänne poissa kotoa, kun omaan kämppään ootte muuttaneet. En nyt ihan ymmärrä noita juttuja koti-ikävästä.

• pppppppppppppppppppp
        sweet home kirjoitti:

te kaikki ekaa kertaa elämässänne poissa kotoa, kun omaan kämppään ootte muuttaneet. En nyt ihan ymmärrä noita juttuja koti-ikävästä.

sweet home:
        Toki kyseessä voi olla ihan puhdasta koti-ikävääkin, mutta se mikä muutto-ikävän erottaa vaikkapa viikonmittaisen kesäleirin ikävästä on se valtava muutos joka sun elämässä tapahtuu. Sä oot vähänkuin tyhjän päällä ja sun elämä ympäristös on muuttunut totaalisesti, joka päivä ja et tiedä tulevasta. Se mis asut on nyt korvannut sen mis asuit ennen.

itse ku muutin luulin ahdistuvani, mut ei käynyt mitään(ainakaan viel, 2 kk. takana). Ihmiset on niin erilaisia ja osa käy kauhut ja tilanteet päänsisäisesti jo etukäteen, kun taas joidenkin naamalle tilanne rävähtää vasta paikan päällä. Haluaisin itse kuulua jälkimmäisiin, elämässä olisi enemmän draamaa:)

• hohhoijakkaa

Suurin osa pojista on sentään käyny edes intin ennen kuin muuttaa omilleen... Itse tosin muutin omilleni ennen inttiä, mutta olin minä sitäkin ennen ollu öitä pois kotoa.

Kyllä nuorille naisillekkin pitäisi saada joku palvelusmuoto, joka olisi yhtenä riittinä kun kasvetaan aikuiseksi.

• nössö2

Mä muutin kotoa noin 5 kuukautta sitten, poikaystävän kanssa yhteen, samaan kaupunkiin missä ennenkin asuin perheeni kanssa. Ei ollut mitään ongelmia, silloin olin kauan odottanut muuttoa mutta jostain syystä nyt ihan yhtäkkiä 5 kuukauden jälkeen on iskenyt hirvee koti-ikävä... Vaikka samassa kaupungissakin asutaan. Enkä edes asu yksin. Hassua... mutta onhan se ihan tervettä tuntea koti-ikävää ja kyllähän puhelimet on keksitty :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1293
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1115
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe