Ihmettelen miksi hiihtäjät suhtautuvat niin asiattomalla tavalla niihin, jotka liikkuvat laduilla ilman suksia?
Onko tässä tarkoitus hakea ylemmyyttää niihin nähden joilla ei ole varaa suksiin?
Onhan meillä kävelijäillä samanlainen oikeus muokata lunta kuin hiihtäjilläkin.
Latu kantaa kivasti tai ainakin upottaa vähemmän.
Siksi.
Ladulla käveleminen?
117
5447
Vastaukset
- ymparisto.fi/default
Kyllähän kunta tuosta on luvannut sakot napsauttaa, mutta paree napsauttaa sauvalla ohtaan, niin tulee sakko perittyä ja saaHaan VERTA HANGELLE !!
Hei! Tilanne on ongelmallinen. Toisen tekemää latua ei saa rikkoa (vahingonteko tai jopa hallinnanloukkaus). Toisaalta kävelyn kieltämisen mahdollistava laki puuttuu. Elikä ladun rikkominen kävelemällä ei ole hyväksyttävää, mutta siihen puuttuminen on käytännössä hankalaa. Poliisi tulisi saada paikalle, joka on tunnetusti vaikeaa. Mainittuun ongelmaan mietitään toimivampia käytäntöjä muutaman vuoden sisään.
Ystävällisin terveisin,
Ylitarkastaja Pekka Tuunanen,
Ympäristöministeriö- pelleveikko..
sittenpähän hiihtäjilläkään ei ole asiaa siihen mihin on jallalla astuttu ettei polku tuhoudu. :D
- enladullakävele
että,jotta aina jolla on kokardi otsassa on LADULLAKÄVELIJÄ ,lukutaidoton örveltäjä,koska ainakin kuntopoluilla on selvät kyltit,esim. ladulla kävely kielletty,tai kuntorata talvisin vain hiihtäjien käytössä,tai älä mene kävelle ladulle tms.
- H.Hiihtäjä
Vantaa, Simonkylä. Vain hiihto ja koirat kielletty kylttejä paljon, silti pökäleitä ladulla.
Koiranpaska jää pohjaan jarruttaa ja luistelusukset ei pitoa kaipaa. - että tälleen ja näin
Mulle taasen tuli paikkakuntalainen ylevän oloinen naikkonen vänkyttämään leukojaan kun sauvakävelin jääladulla. Mä sanoin sille suoraan että vedä akka vittu päähäs ja jatkoin matkaa. Siinäpähän tekee ilmotuksen viranomaisille solvauksesta. Voipi pistää poliisitedät nauruksi jos rouva tohtii kertoa mitä ilkeä sauvakävelevä juippi hänelle sanoi.
- Latuhiihtäjä
On tainnut jäädä lääkkeet ottamatta, kun tuollaista ihmettelet. Talvikunnossapidettyjä kevyenliikenteenväyliä on vaikka kuinka, mutta silti pitää tulla tuhoamaan liikuntapaikkojen hoitajien työtä ja hiihtäjiä häiritsemään. Jos haluat muokata lunta, niin peltoja ja nurmikoita riittää. Ai niin, mutta siellähän upottaa ilman lumikenkiä, joihin sinulla tuskin on varaa. On todella sairasta ja jopa vaarallistakin tulla ladulle kävelemään (ilman suksia).
- Johannes62
Itsekin olen ihmetellyt, että minkä vuoksi sinne ladulle pitää lähteä kävelemään/koiria kusettamaan, kun aurattuja teitä ja pyöräteitä on vaikka muille jakaa, mentiin nyt mihin päin tahansa Suomea. Mielestäni tässä on suurempi asennevamma näillä kävelijöillä, että minä nyt kävelen ladullakin, kun oon aina täällä muutenkin kävellyt.
- joten siinä myös käv
Johannes62 kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt, että minkä vuoksi sinne ladulle pitää lähteä kävelemään/koiria kusettamaan, kun aurattuja teitä ja pyöräteitä on vaikka muille jakaa, mentiin nyt mihin päin tahansa Suomea. Mielestäni tässä on suurempi asennevamma näillä kävelijöillä, että minä nyt kävelen ladullakin, kun oon aina täällä muutenkin kävellyt.
ulkoiluväylät paloheinän kupeessa aurattu ladulle
- fugdahbouliis
Johannes62 kirjoitti:
anteeksi mutta asia on useimmiten päinvastainen. Hiihtoladut piirretään useimmiten poluille jossa kesäisin ihmiset kävelee jatkuvasti. Ei ole oikein jos talvisin astuu voimaan uudet säännöt ja kävelytie korvautuu ladulla jonka edes reunassa ei muka saa kävellä? Jos auraajat aurasivat kunnon kävelyreitin latujen sijasta tai niiden viereen niin en usko että minkäänlaista ongelmaa olisi. Siihen asti jatkan kävelemistä laduilla tarpeen tullen. Ei lunta voi omistaa eikä maatakaan pitäisi koska kyse on vain ihmisen typerästä halusta omistaa kaikki mahdollinen. Kauankohan kestää että joku patentoi ilman??
- walkkeri.
Johannes62 kirjoitti:
Hiihtäjillä se asennevamma on. Me kaikki maksamme kuntopolkujen ylläpidosta ja siksi oikeutettuja käyttämään niitä välineistä riippumatta. Menkää itse hiihtämään autojen pakokaasujen sekaan. Mielummin kävelen metsien keskellä.
On myös huomatava, että juuri koskaan ei näe, että kukaan olisi kävellyt LADULLA, vaan sen tampatun alueen reunoilla. Jos tuntuu, ettei sinne mahdu kaikki, niin se joka haluaa toisen pois, voisi itse muuttaa maaseudulle ja tehdä oman yksityislatunsa omalle maalleen!
- Liikunnan riemua
Ei kannata provosoitua puoleen tai toiseen. Voihan siinä latubaanan reunassa ainakin minun puolestani kävellä vaikka koirankin kanssa. Kunhan ei törmäile kehenkään, koska jotkut kuten minä hiihtävät välillä vauhdilla. Ei kai kenelläkään ole tieten tahtoen tarvetta polkea itse latua hajalle, koska sehän olisi jo selkeää kiusantekoa.
- Pyry-Tuisku
Paloheinässä on koiran ulkoiluttaminen kuntoradoilla kielletty. Kyltti löytyy radan alkupäästä ainakin.
- http://www.iltasanom
Pyry-Tuisku kirjoitti:
Paloheinässä on koiran ulkoiluttaminen kuntoradoilla kielletty. Kyltti löytyy radan alkupäästä ainakin.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1864274
Trio Niskalaukaus auttaa - Viidakon Ygä2
http://www.iltasanom kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1864274
Trio Niskalaukaus auttaaEi ole näämä sama Rottweiler jonka minä päästin päiviltä toissakeväänä. itse pidän aina lenkille lähtiessä viidakkoveistä pohkeeseen kiinnitettynä. Olis pari kertaa tullut tiukka paikka kun juurikin kyseinen Rottweiler ja kerran vesikauhuinen Kettu tuli ladulla ahdistelee. Veitseä ne pedot tottelee ihmeesti.
- Ihmetellyt aina
Minua haittaa ladulla kävelijät sen takia, kun ne kävelevät luistelubaanan pilalle. Harrastelijana tuo tasapaino ei ole parhaimmasta päästä, ja kun siinä perunapellossa yrität sitten saada luistatettua suksea huonolla tasapainolla, niin muutama ärräpää pärähtää.
Sanoohan sen jo järkikin, ettei ladulla kävellä. Eikä sinne varsinkaan tuoda koiria. Huh mitä vaaratilanteita, kun koira on pitkässä narussa ja laskussa tullaan kovaa.- Erkki/hki
Eiköhän asia ole selvä, että latukoneella tehdyt ladut ja hiihtourat on tehty hiihto käyttöön ja sillä siisti. Esim. Paloheinässä on metsät ja pellot täynnä polkuja joissa voi kävellä ihan rauhassa eikä tarvitse kuunnella hiihtäjien haukkumista. Vähän mielikuvitusta kun käyttää. Kyllä se on periaate joillakin, että pitää kävellä laduilla, entäs jos sattuu törmäys ja kävelijä tai koira loukkaantuu, kuka maksaa? Vakuutusyhtiö varmaankin aika nihkea. Petikossa oli viime talvena ainakin yksi taiteilija joka ajoi öisin pitkin hiihto uraa mönkijällä.
- HavujaPer*ele
Meinaako hiihtäjät todella, että kun lunta sataa maahan, muuttuu Helsingin yleiset ulkoilumaastot heidän yksinoikeusalueekseen? Sopii toivoa, me ulkoilemme Paloheinässä/keskuspuistossa ympäri vuoden koiran kanssa. Se, että joku urpo lanaa kaikki keskuspuiston kävelytiet laduiksi, ei saa estää normaaleja ihmisiä liikkumasta.
Joku sanoi, että aurattuja kävelyteitä riittää. Niin riittää, kuten riittää lapissa luontoa hiihtää. Menkää sinne sohimaan sauvoillanne, jos ette samaan puistoon mahdu muiden ulkoilijoiden kanssa.- Suksikaa kuuseen
"Meinaako hiihtäjät todella, että kun lunta sataa maahan, muuttuu Helsingin yleiset ulkoilumaastot heidän yksinoikeusalueekseen?"
Ei meinaa. Ei lumen sataminen eikä mikään muukaan muuta Helsingin yleisiä ulkoilumaastoja hiihtäjien yksinoikeusalueeksi. Ainoastaan ne reitit, jotka kaupungin toimesta on laduiksi aurattu muuttuvat hiihtäjien yksinoikeudeksi. Helsingin latuja ei lanaa "Urpo", vaan Helsingin kaupunki (korjatkaa jos olen väärässä). Kannattaa suunnata valituksensa kaupungille, jos tuntuu että latuja on liikaa. - UWERIOW
Suksikaa kuuseen kirjoitti:
"Meinaako hiihtäjät todella, että kun lunta sataa maahan, muuttuu Helsingin yleiset ulkoilumaastot heidän yksinoikeusalueekseen?"
Ei meinaa. Ei lumen sataminen eikä mikään muukaan muuta Helsingin yleisiä ulkoilumaastoja hiihtäjien yksinoikeusalueeksi. Ainoastaan ne reitit, jotka kaupungin toimesta on laduiksi aurattu muuttuvat hiihtäjien yksinoikeudeksi. Helsingin latuja ei lanaa "Urpo", vaan Helsingin kaupunki (korjatkaa jos olen väärässä). Kannattaa suunnata valituksensa kaupungille, jos tuntuu että latuja on liikaa.HIIHTÄJIÄ VARTEN. MOOTORITIE AUTOJA VARTEN, UIMARATA UIJIA VARTEN JNE.
LENKKIPOLKU ON KÄVELIJÖITÄ JA JUOKSIJOITA VARTEN, KOIRAPUISTOT ON KOIRIA VARTEN.
HELVETTI VIEKÖÖN MULLE TULI UUSI HARRASTUS MIELEEN ALAN RIKKOMAAN PULLOJA KOIRAPUISTOISSA. - markon jalkav....
Meijän moppe on niin diiva että vaatii puhtaan pissi ja kakkipaikan ja mikä sen parempi kun puhas hiihtoreitti,nani......nami.
- U'ikolert
Aika lailla poliisitutkinnan paikka tämä sinun viestisi.
Mitä pahaa sinulle on tapahtunut lapsuudessasi? Etkö saanut rintaa? Vai saitko sitä enolta? - TarmoRoimaApu
UWERIOW kirjoitti:
HIIHTÄJIÄ VARTEN. MOOTORITIE AUTOJA VARTEN, UIMARATA UIJIA VARTEN JNE.
LENKKIPOLKU ON KÄVELIJÖITÄ JA JUOKSIJOITA VARTEN, KOIRAPUISTOT ON KOIRIA VARTEN.
HELVETTI VIEKÖÖN MULLE TULI UUSI HARRASTUS MIELEEN ALAN RIKKOMAAN PULLOJA KOIRAPUISTOISSA.Sen kun menet rikkomaan pulloja koirapuistoon. Ne ovat muutenkin epäluonnollisia paikkoja pitää koiraa.
Oppisivat ainakin viemään koiransa sinne ladulle räkänokkaisten hiihtäjien seuraksi. - X man
V...u mikä kusipää -ammu ittes!
- wertyuiq
tuo oli vain provo..itse en ainakaan väistä yhtään jos koira tulee ladulla vastaan. siinä saataa jopa sauva vahingossa osua. Itsekin harrastan myös kävelyä mutta EN tosiaankaan ladulla. Muita väyliä on enemmän kun tarpeeksi kävelyä varten.
- Hiihtävä, juokseva j
"Meinaako hiihtäjät todella, että kun lunta sataa maahan, muuttuu Helsingin yleiset ulkoilumaastot heidän yksinoikeusalueekseen? Sopii toivoa, me ulkoilemme Paloheinässä/keskuspuistossa ympäri vuoden koiran kanssa. Se, että joku urpo lanaa kaikki keskuspuiston kävelytiet laduiksi, ei saa estää normaaleja ihmisiä liikkumasta."
Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.
Tuo pykälä siis selvästi kieltää koirien viemisen ladulle. "Latu" ei ole pelkästään kaksi suksen "jälkeä" rinnakkain vaan latukoneella hiihtoa varten avattu ura, siis myös vapaalle hiihtotavalle varattu reitti. Kesällä kytketyn koiran kanssa saa toki liikkua Paloheinänkin pururadoilla.
Kävelyyn, hiihtoon ja pyöräilyyn varatun reitit selviävät kaupungin liikuntaviraston sivuilta (www.hel.fi/liv) löytyvistä sähköisistä ulkoilu- ja latukartoista samoin kuin liikuntaviraston toimipisteissä jaettavista paperikartoista.
Käytännössä Helsingin Keskuspuistossa täytyy parissa paikassa koiran tai pyörän kanssa vaikea olla tunkematta muutamaksi kymmeneksi metriksi hiihtoreitille. Länsi-Pasilan koira-aitaukseen ei muuten pääse helposti; samoin Hakamäentien pohjoislaidan pyörätieltä alas johtava pyörätieluiska laskeutuu suoraan hiihtoreitille. Muualla hiihtoreitit on kävellen helppo kiertää, myös Hakuninmaan pohjoisosassa. Siellä talojen asukkaat liikkuvat koirineen Paloheinän ja Pitkäkosken väliseltä Hämeenlinnantielle johtavalla hiihtoreitillä. Tällä alueella on kyllä runsaasti kävelyyn ja koiran ulkoiluttamiseen sopivia muita väyliä. Paloheinän itäosassa niitä on talvella sen sijaan vähän. Viime vuonna alueelle vedettiin metsään uusia kapea hiekkapolku ja rakennettiin pitkät pätkät pitkospuureittiä. Nämä ovat maisemiltaan hienoja reittejä ja kyllä saavutettavissa Pitkäkosken parkkipaikalta ja Paloheinän majalta (Niskalasta ehkä talvisaikaan huonommin?). Kävelijöiden ohjaaminen noille reiteille vaatisi jonkinlaisen opastuksen rakentamista.
luoda kunnollinen viitoitus.
Koirien vieminen kunnostetuille laduille on siis yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi kielletty. Kävelyä niillä ei ole kiellettyä, joskin se on moukkamaista käytöstä. Erityisesti ihmetyttää se, että hiihtoreitillä kuljetaan 1) silloinkin kun vieressä tai muutaman kymmenen metrin päässää kulkee samansuuntainen kävelyyn varattu ura, 2) silloin kun reitti varmasti ei olisi kävelykäytössä ellei sille olisi tehty hiihtoreitti (esim. kävely Paloheinän "peltolenkin" pohjoisosassa Vantaanjoen rannan ja Kuninkaantammentien välissä).
Koira-aitausten käyttösäännöissä ei toistaiseksi ole katsottu tarpeelliseksi kieltää hiihtoa aitauksissa. - Pyry-Tuisku
Hiihtävä, juokseva j kirjoitti:
"Meinaako hiihtäjät todella, että kun lunta sataa maahan, muuttuu Helsingin yleiset ulkoilumaastot heidän yksinoikeusalueekseen? Sopii toivoa, me ulkoilemme Paloheinässä/keskuspuistossa ympäri vuoden koiran kanssa. Se, että joku urpo lanaa kaikki keskuspuiston kävelytiet laduiksi, ei saa estää normaaleja ihmisiä liikkumasta."
Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.
Tuo pykälä siis selvästi kieltää koirien viemisen ladulle. "Latu" ei ole pelkästään kaksi suksen "jälkeä" rinnakkain vaan latukoneella hiihtoa varten avattu ura, siis myös vapaalle hiihtotavalle varattu reitti. Kesällä kytketyn koiran kanssa saa toki liikkua Paloheinänkin pururadoilla.
Kävelyyn, hiihtoon ja pyöräilyyn varatun reitit selviävät kaupungin liikuntaviraston sivuilta (www.hel.fi/liv) löytyvistä sähköisistä ulkoilu- ja latukartoista samoin kuin liikuntaviraston toimipisteissä jaettavista paperikartoista.
Käytännössä Helsingin Keskuspuistossa täytyy parissa paikassa koiran tai pyörän kanssa vaikea olla tunkematta muutamaksi kymmeneksi metriksi hiihtoreitille. Länsi-Pasilan koira-aitaukseen ei muuten pääse helposti; samoin Hakamäentien pohjoislaidan pyörätieltä alas johtava pyörätieluiska laskeutuu suoraan hiihtoreitille. Muualla hiihtoreitit on kävellen helppo kiertää, myös Hakuninmaan pohjoisosassa. Siellä talojen asukkaat liikkuvat koirineen Paloheinän ja Pitkäkosken väliseltä Hämeenlinnantielle johtavalla hiihtoreitillä. Tällä alueella on kyllä runsaasti kävelyyn ja koiran ulkoiluttamiseen sopivia muita väyliä. Paloheinän itäosassa niitä on talvella sen sijaan vähän. Viime vuonna alueelle vedettiin metsään uusia kapea hiekkapolku ja rakennettiin pitkät pätkät pitkospuureittiä. Nämä ovat maisemiltaan hienoja reittejä ja kyllä saavutettavissa Pitkäkosken parkkipaikalta ja Paloheinän majalta (Niskalasta ehkä talvisaikaan huonommin?). Kävelijöiden ohjaaminen noille reiteille vaatisi jonkinlaisen opastuksen rakentamista.
Koirien vieminen kunnostetuille laduille on siis yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi kielletty. Kävelyä niillä ei ole kiellettyä, joskin se on moukkamaista käytöstä. Erityisesti ihmetyttää se, että hiihtoreitillä kuljetaan 1) silloinkin kun vieressä tai muutaman kymmenen metrin päässää kulkee samansuuntainen kävelyyn varattu ura, 2) silloin kun reitti varmasti ei olisi kävelykäytössä ellei sille olisi tehty hiihtoreitti (esim. kävely Paloheinän "peltolenkin" pohjoisosassa Vantaanjoen rannan ja Kuninkaantammentien välissä).
Koira-aitausten käyttösäännöissä ei toistaiseksi ole katsottu tarpeelliseksi kieltää hiihtoa aitauksissa.Koirakieltomerkki on Paloheinän pururadoilla voimassa kesät talvet. Myöskin pyöräily pururadoilla on kielletty.
- tervapohja
Hiihtävä, juokseva j kirjoitti:
Koira-aitausten käyttösäännöissä ei toistaiseksi ole katsottu tarpeelliseksi kieltää hiihtoa aitauksissa."Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle...."
Lakiin vedotessaan kannattaa ymmärtää sen sisältä. Koira narun päässä ei ole kytkemätön, eli on sallittua mennä kuntopolulle. Viiden metrin naru tosin on aika vittumainen tilanteessa jos toisessakin.
Sitten ne kieltomerkit. Paljon on merkkejä, miloin mihinkin tarkotukseen, joissa vedotaan kaupungin järjestyssääntöön tai ei mihinkään. Noi koirankieltomerkit mm. on jossain oikeudenpäätöksessä (tai jotain) todettu laittomiksi jo vuosia sitten eikä kaupunkien järjestyssääntöjäkään ole. - 15+12=27
tervapohja kirjoitti:
"Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle...."
Lakiin vedotessaan kannattaa ymmärtää sen sisältä. Koira narun päässä ei ole kytkemätön, eli on sallittua mennä kuntopolulle. Viiden metrin naru tosin on aika vittumainen tilanteessa jos toisessakin.
Sitten ne kieltomerkit. Paljon on merkkejä, miloin mihinkin tarkotukseen, joissa vedotaan kaupungin järjestyssääntöön tai ei mihinkään. Noi koirankieltomerkit mm. on jossain oikeudenpäätöksessä (tai jotain) todettu laittomiksi jo vuosia sitten eikä kaupunkien järjestyssääntöjäkään ole.... tuon järjestyslakiviittauksesi vajaaksi. Tässä lakitekstiä kopioituna enemmän tuolta vähän ylempää.
Eikö siinä selvästi lue ... eikä lainkaan yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle... lukeeko?
Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua. - diu diu
tervapohja kirjoitti:
"Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle...."
Sitten ne kieltomerkit. Paljon on merkkejä, miloin mihinkin tarkotukseen, joissa vedotaan kaupungin järjestyssääntöön tai ei mihinkään. Noi koirankieltomerkit mm. on jossain oikeudenpäätöksessä (tai jotain) todettu laittomiksi jo vuosia sitten eikä kaupunkien järjestyssääntöjäkään ole.koiran kanssa laduilla, kesäisin suurimmalla osalla koirat on irrallaan mutta eihän koiraihmisiä säännöt koske. Näin Lahes.
- 1+1
15+12=27 kirjoitti:
... tuon järjestyslakiviittauksesi vajaaksi. Tässä lakitekstiä kopioituna enemmän tuolta vähän ylempää.
Eikö siinä selvästi lue ... eikä lainkaan yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle... lukeeko?
Järjestyslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612) todetaan näin, että omistajan tai haltijan pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."...eli on sallittua mennä kuntopolulle...."
"Eikö siinä selvästi lue ... eikä lainkaan yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle... lukeeko?"
Ei täällä etelässä ainakaan kesällä kovin paljoa oo latuja, ainakaan ulkona ;)
- ------n-bvcccc
käveleminen. Miksi autoilijat suhtautuvat nihkeästi meihin moottoritiellä käveleviin? Onko tässä tarkoitus hakea ylemmyyttä niihin joilla ei ole varaa autoon? bitumi kantaa kivasti ja upottaa vähemmän.
- Latujen kingi
Ladulla kävelijöiltä..Asiasta viimetalvena huomautettuani sain vastauksen, saatana olen kävellyt tässä kymmeniä vuosia..Vaikka kaupunki on täynnä hiekoitettuja pyörä ja jalka käytäviää..Jonne hiihtäjät eivät tule
häiritsemään. Hiihtoaika on niin lyhyt että annetaan siihen kunnon mahdollisuus..
Paitsi jos radion kertoma pieni jääkausi toteutuu :-) hiihto ja avantouinti kelejä 9 kk vuodessa .. VAU.. - Erkki/hki
Latujen kingi kirjoitti:
Ladulla kävelijöiltä..Asiasta viimetalvena huomautettuani sain vastauksen, saatana olen kävellyt tässä kymmeniä vuosia..Vaikka kaupunki on täynnä hiekoitettuja pyörä ja jalka käytäviää..Jonne hiihtäjät eivät tule
häiritsemään. Hiihtoaika on niin lyhyt että annetaan siihen kunnon mahdollisuus..
Paitsi jos radion kertoma pieni jääkausi toteutuu :-) hiihto ja avantouinti kelejä 9 kk vuodessa .. VAU..Just tänään katsoin hiihtäessäni Paloheinässa että olisi varmaan hienoa ajaa siinä maastopyörällä!!! Mutta en minä sitä kyllä toteuta kun ne on kunnostettu hiihtokäyttöön. Kyllä ne yksittäiset kävelijät on aika kovanahkaisia kun ne jaksaa kuunnella sitä haukkumista hiihtäjiltä. Ja kyllä ne aika tyhmiäkin ovat, sori vaan.
- laduton
Erkki/hki kirjoitti:
Just tänään katsoin hiihtäessäni Paloheinässa että olisi varmaan hienoa ajaa siinä maastopyörällä!!! Mutta en minä sitä kyllä toteuta kun ne on kunnostettu hiihtokäyttöön. Kyllä ne yksittäiset kävelijät on aika kovanahkaisia kun ne jaksaa kuunnella sitä haukkumista hiihtäjiltä. Ja kyllä ne aika tyhmiäkin ovat, sori vaan.
ladullakävelijät ovat jotain huomionkipeitä syrjäytyneitä tai muuten kuormasta pudonneita, jotka viimeisenä keinonaan hakevat jotain inhimillistä kontaktia muihin ihmisiin tällä tavalla?
- Urponserkku
Lisätään vielä pari pointtia. En hyväksy kävelyä ja koirailua latu-urilla. Mutta jos sinne on pakko sotkea hiihtäjien sekaan niin miksi kävellä keskellä paanaa tai tarpoa pahimmassa tapauksessa latu-uralla? Miksi koira on viiden metrin siimassa kun turvallisempaa olisi taluttaa sitä vierellä, kuten fiksuja koiria talutetaan? Ja miksi ne kökkäreet pitää jättää kiusaksi sinne ladulle? Olisi pieni vaiva ja säästyisitte paljolta porulta kun viskaisitte jätökset lumihankeen. Kuulee myös sanottavan että sopiihan tänne, eihän täällä ole kuin minä ja minun Musti. Niin, yksi Musti sinne sopii mutta pian kaikki ajattelevat että meidän Murre kans. Pian siellä on kymmeniä. Miltäs sitten meno näyttää.
- peesissä kö
koirankuljettajat ladulla. OTTAKAA Ressua pannasta kiinni. eikä 5m siimassa poukkoilla etuoikeutttuna hiihtäjien kinttuihin. ja te väistätte ja huomioitte takaatulijat ettei tarvii jarrutella
- Enigma_x
Jos tarkoitat laduilla sitä lanattua osuutta, joka on tehty "perinteiselle tyylille", niin johan järkikin jo sanoo, ettei sinne kengillä ole asiaa. Se on hiihtolatu - ei kävelylatu.
Jos taas puhut "luistelu" alueesta, niin ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, että kävelijä tai koira siellä tallustaa - kunhan katsoo ympärille ja varoo hiihtäjiä, ettei koira mene eteen. Tänäänkin tuli vastaa kävelijöitä ja monen moista koiraa. Ei heistä yksikään kävellyt ladulla, vaan luistelualueella. Koiriakin osasivat pitää siten, etteivät alle jäänneet.
Kyllä sinne kävelijöitä ja koiria mahtuu, mutta ei uritetulle ladulle. Uritettu latu on suksille. Kävely rikkoo urat yms. Jos tämä ei sinua kävelijänä miellytä, ota yhteyttä paikkakuntasi latujahoitavaan tahoon ja selitä heille, miksi se pitäisi olla kävelyreitti eikä latureitti ja osoita laduille toinen paikka - jota tuskin löytyy.
Järjen käyttö on sallittua eikä kukaan täysjärkinen mene kengillä pilaamaan latu-uria.- yksi kaveri
lueskella noita edellä kirjoitettuja ns. ajatuksella,Mutta vaikka asunkin alueella (Saariselkä),jossa pitäisi jokaisen turistinkin tietää ,että laduilla ei kävellä.Tämä on ilmoitettu ml. merkeillä.
Mutta kuitenkin laduilla kävellään ja mikä ihmeellisintä,suurin osa on havaintojeni mukaan suomalaisia naisia.Tämä on muutakin kuin vitsi.Tulkaa katsomaan,jollette usko.
Tämä ei kuitenkaan ole meilläpäin ongelma.Harmittaa keskustella illalla Panimolla ja muuallakin naistä asioista ko. henkilöiden kanssa."Hyötyäkin" keskusteluista on ollut.
Ps.ovat hyviä tanssijoita namä edellämainitut suomalaiset naiset. - 10+1
yksi kaveri kirjoitti:
lueskella noita edellä kirjoitettuja ns. ajatuksella,Mutta vaikka asunkin alueella (Saariselkä),jossa pitäisi jokaisen turistinkin tietää ,että laduilla ei kävellä.Tämä on ilmoitettu ml. merkeillä.
Mutta kuitenkin laduilla kävellään ja mikä ihmeellisintä,suurin osa on havaintojeni mukaan suomalaisia naisia.Tämä on muutakin kuin vitsi.Tulkaa katsomaan,jollette usko.
Tämä ei kuitenkaan ole meilläpäin ongelma.Harmittaa keskustella illalla Panimolla ja muuallakin naistä asioista ko. henkilöiden kanssa."Hyötyäkin" keskusteluista on ollut.
Ps.ovat hyviä tanssijoita namä edellämainitut suomalaiset naiset.Meidän homojen ainoa keino tunnistautua homoksi on mennä kävelemään ladulle. Siitähän meidät tunnistaa.
Samoin munan puutteessa olevat naiset tapaavat hakeutua laduille. Vihaiset hiihtäjät saavat meidät homot ja naiset märiksi. Valitettavasti tässä latu hieman kärsii, mutta pitäähän seksuaalisuuttaan päästä ilmaisemaan vapaasti. - kysyn vaan
10+1 kirjoitti:
Meidän homojen ainoa keino tunnistautua homoksi on mennä kävelemään ladulle. Siitähän meidät tunnistaa.
Samoin munan puutteessa olevat naiset tapaavat hakeutua laduille. Vihaiset hiihtäjät saavat meidät homot ja naiset märiksi. Valitettavasti tässä latu hieman kärsii, mutta pitäähän seksuaalisuuttaan päästä ilmaisemaan vapaasti.homon voi saada märäksi?
- homo sapiens
kysyn vaan kirjoitti:
homon voi saada märäksi?
siinä edellisessä viestissä kerrottu.... URPO...
etkö osaa lukea vai etkö tosiaan tajua lukemaasi? - Erkki/hki
Kyllä se luistelubaana menee samalla lailla pilalle niitten kävelijöiden jäljiltä! Se kovettuu nopeasti niin kovaksi että siinä on vaikea hiihtää kun suksen kantit ei pidä. Puhumattakaan nopeus erosta joka aiheuttaa omat vaara tilanteensa. Eli vapaan tyylin hiihtäjänä sanon että kävelkää ladulla mutta älkää pilatko luistelu-uraa. Typerää esittääkin niinkuin tämä Enigma tekee.
- 12+9
Erkki/hki kirjoitti:
Kyllä se luistelubaana menee samalla lailla pilalle niitten kävelijöiden jäljiltä! Se kovettuu nopeasti niin kovaksi että siinä on vaikea hiihtää kun suksen kantit ei pidä. Puhumattakaan nopeus erosta joka aiheuttaa omat vaara tilanteensa. Eli vapaan tyylin hiihtäjänä sanon että kävelkää ladulla mutta älkää pilatko luistelu-uraa. Typerää esittääkin niinkuin tämä Enigma tekee.
Joskus, kun on päässyt hiihtämään vasta ajettua ja kovettunutta latua, niin eiköhän joku imbesilli ole kävellyt keskellä luistelualuetta ja nostellut kengillään sinne lumipaakkuja, joita väistellessä ei luistelusta tule mitään.
Ilmeisesti kaikki kävely- ja pyörätiet pitäisi ajaa latukoneilla, niin ei noiden nuppivikaisten tarvitsisi laduille tulla. Silkkaa vahingontekoahan tuo on, kun yleensä vieressä on kävelyyn paremmin sopiva väylä.
Kyllä joku päivä vielä tökkään "vahingossa" sauvalla tällaista sankaria, jos sattuu tielleni osumaan. Muu ei näihin ääliöihin valitettavasti pure. - LoppiLappi
kysyn vaan kirjoitti:
homon voi saada märäksi?
Edellinen kaveri on onnistunut siinäkin, varmaan ruskealla kielellään.
- HiihtäjäOnTyperä
12+9 kirjoitti:
Joskus, kun on päässyt hiihtämään vasta ajettua ja kovettunutta latua, niin eiköhän joku imbesilli ole kävellyt keskellä luistelualuetta ja nostellut kengillään sinne lumipaakkuja, joita väistellessä ei luistelusta tule mitään.
Ilmeisesti kaikki kävely- ja pyörätiet pitäisi ajaa latukoneilla, niin ei noiden nuppivikaisten tarvitsisi laduille tulla. Silkkaa vahingontekoahan tuo on, kun yleensä vieressä on kävelyyn paremmin sopiva väylä.
Kyllä joku päivä vielä tökkään "vahingossa" sauvalla tällaista sankaria, jos sattuu tielleni osumaan. Muu ei näihin ääliöihin valitettavasti pure.sattuu molemmin puolin. Voi se sinunkin hiihtokautesi katketa äkilliseen tapaturmaan.
- sixbackilöinen
HiihtäjäOnTyperä kirjoitti:
sattuu molemmin puolin. Voi se sinunkin hiihtokautesi katketa äkilliseen tapaturmaan.
Mikäperkele siinä on hiijtäjät eivät saa olla rauhassa ilkivallalta ja häirköinniltä.
Kaikkein röyhkeimpiä on nuo paklatut akat jotka tuovat rakkinsa hiihtäjien sekaan toisena tulee kävelijät.
Miksi sinne pitää mennä hiihtäjien sekaan?
Väitän että näitä koiran kusettajia ja latukävelijöitä ei ole kesällä poluilla tai vaellusreiteillä.
Tarttee tulla esittelemään omaa persettä hyvä kuntoisille hiihtäjille jos kerrankin sais miehenviereen jolla ei ole kaljamahaa koristeena.
En suosittele hinteille tuota iskupaikaksi saattaa käydä tosi kipeää.
Baari on oikea paikka käydä esittelemässä avujaan ei hiihtobaanat. - juu ja joopa joo
sixbackilöinen kirjoitti:
Mikäperkele siinä on hiijtäjät eivät saa olla rauhassa ilkivallalta ja häirköinniltä.
Kaikkein röyhkeimpiä on nuo paklatut akat jotka tuovat rakkinsa hiihtäjien sekaan toisena tulee kävelijät.
Väitän että näitä koiran kusettajia ja latukävelijöitä ei ole kesällä poluilla tai vaellusreiteillä.
Tarttee tulla esittelemään omaa persettä hyvä kuntoisille hiihtäjille jos kerrankin sais miehenviereen jolla ei ole kaljamahaa koristeena.
Baari on oikea paikka käydä esittelemässä avujaan ei hiihtobaanat.yksi nainen,keski ikäinen tulla tallusteli vastaan koneella tehdyllä baanalla ,en malttanut tokaista tuolle että taas tulee yksi lukutaidon,nimittäin tuolla ladulla on useampikin kyltti jossa lukee:talvisin vain hiihtäjille.Älähän mitä,ei mennyt montaa minuuttia niin vanhempi nainen tulla tallusteli jälleen hiihtobaanalla minua kohti,kun luisteluhiihtoa hiihdin,kun siinä edessäni oli H-moilasena,tuumasin vain tälle ikäneidolle,ai meinaat kävellä hiihtobaanalla,katseli vain silmiään pyörittäen,joten totesin,ei mennyt perille,jatkan matkaa......
- Enigma_x
Erkki/hki kirjoitti:
.. kävelijöitä aika paljon, jos lujittavat luistelureitin kengänpohjillaan ;) Joku yleinen kävelykatu helsingin keskustassa?
Valitettavasti suksilla saadaan se luistelupuolikin aika äkkiä kovaksi. Ei siihen kävelijöitä tarvita. Enemmänkin luistelupuolta pitäisi hoitaa silloin tällöin lanaamalla rikkoen kovettunut pinta.
Satunnaisista kävelijöistä ei minusta haittaa ole - kunhan en eivät talsi niitä uria rikki. Varsinkin mäissä ne urat olisivat kivat :D Tällä hetkellä jopa täällä helsingissä on lunta niin paljon, että että kunnon urat on saatu tehtyä. Luistelupuolta ei valittavasti näytetä hoitavan, koska se on täysin kivikova ja sukset luistaa koko ajan alta. Tähän ei kävelijät ole syypäänä, koska ne on myös täysin kovettuneet keskellä metsää, jossa ei kävelijöitä tapaa.
Edellisessä paikassa jossa asuin, niin siellä hoidettiin latuja hyvin. Luistepuoli ei juuri koskaan ollut kovettunut ja jos olikin, niin lanattiin pinta rikki tarpeen vaatiessa. - koiranomistaja itse
sixbackilöinen kirjoitti:
Baari on oikea paikka käydä esittelemässä avujaan ei hiihtobaanat.tuli tämäkin fakta esille.nämä koirankuljetttajat ovat etupäässä keski ikäsii naisii.
- Järki pelaa ko?
Mene samantien mopolla motarille. Huonosti sopii sielläkin kikkailemaan muiden sekaan.
Tai mene ihmeessä pyöräilemään uimahalliin.
Täysipäinen ei mene rullaluistimilla pilkille. Sinulla on siihen oikeus. Mene jo.- juttuja kuullut
mikä ettei,mutta "luotettavista lähteistä"olen kuullut,että eräältä Pohjois-Lapin matkailukeskuksen latu-urilta on löytynyt vuodenvaihteesta saakka rautalangan pätkiä.
Joku varmaankin selvittää,mitä ne siellä tekevät?
- ei talvikunnossapito
välintpiätmöttömyys: ei tää teitä haittaa, mun kengät tai koiran tassut ei tee vahinkoa. mutta kylläpäp ne luisteluunki vaikuttaa. koirat sitte tökkii urat pillalle.
toinen onkelma voi olla se (vähän) että on oletettu että aurattu tie on auki eikä siinä mitään latua pitänyt olla. eli on tehty lenkki ja halutaan toista kautta pois. no kuitenkin sallittu molemmille. - toppi
Joku ajattelija totesi meistä, että on suomalaisilla kaksi vikaa, ensin saunassa piereminen ja toinen ladulla käveleminen. Eipä ole muututtu vaikka ollaan ihan EU:ssa.
- olli 47
No mennyt viikko rukalla ja kävelijöitä oli aamusta iltaan....mutta ennätys tuli rukajärven kohdalla kun idän ihmeet tulivat sitten 4-vedolla uutta ajettua latupohjaa vastaan,olivat menossa pilkille mutta kun piti perhana kävellä pikkasen niin ajattelivat että tuosta!
- diu diu
olli 47 kirjoitti:
No mennyt viikko rukalla ja kävelijöitä oli aamusta iltaan....mutta ennätys tuli rukajärven kohdalla kun idän ihmeet tulivat sitten 4-vedolla uutta ajettua latupohjaa vastaan,olivat menossa pilkille mutta kun piti perhana kävellä pikkasen niin ajattelivat että tuosta!
venakot aikamoinen ongelma, kävelyä, hiihtoa väärään suuntaan, rinteiden vieressä ladulla istuskelua Karhu-tölkit kädes, et sillee.
- Rauhassa vaan
diu diu kirjoitti:
venakot aikamoinen ongelma, kävelyä, hiihtoa väärään suuntaan, rinteiden vieressä ladulla istuskelua Karhu-tölkit kädes, et sillee.
Minä ainakin hiihdän koirani kanssa joka talvi. Maksan itse veroja, ja maksaisin koirastakin veroja, joten tunnen olevani oikeutettu käyttämään kuntani palveluita. Tietenkään, jos kylteillä kiellettäisiin koiran kanssa hiihto/ladulla kävely niin jättäisin väliin, mutta täälläpäin ainakin jokaikinen pururata, lenkkipolku, metsäreitti, järven/joenjää on latuja täynnä. Missä sitä itse liikkuu jos kävellen haluaa mennä taikkapa koiran kanssa?
Pidän koirani tiukassa hihnassa, ei häiritse muita ihmisiä ollenkaan. Ohitustilanteissakin (itse hiihdän hiljaisella vauhdilla) siirryn koiran kanssa sivuun, ettei vaan minkäänlaisia vaaratilanteita pääse syntymään.
Muutenkin, mielestäni koirat ladulla eivät tee minkäänlaista jälkeä jos verrataan ihmisiin jotka kävelee ladulla. Sitä paitsi itsehän tasaan edellä juoksevan koirani jäljet :D
Tää tuntuu olevan jokatalvinen ongelma, aina on netin keskustelupalstat ja lehtien mielipidepalstat täynnä vihaisia mummoja joilla ei ole muuta tekemistä kuin valittaa ja niitä "kilpahiihtäjiä" jotka haluavat puhkoa sinkoilevilla sauvoillaan kaikkien silmät jotka tielle sattuvat. - ei mene perille
Rauhassa vaan kirjoitti:
Minä ainakin hiihdän koirani kanssa joka talvi. Maksan itse veroja, ja maksaisin koirastakin veroja, joten tunnen olevani oikeutettu käyttämään kuntani palveluita. Tietenkään, jos kylteillä kiellettäisiin koiran kanssa hiihto/ladulla kävely niin jättäisin väliin, mutta täälläpäin ainakin jokaikinen pururata, lenkkipolku, metsäreitti, järven/joenjää on latuja täynnä. Missä sitä itse liikkuu jos kävellen haluaa mennä taikkapa koiran kanssa?
Pidän koirani tiukassa hihnassa, ei häiritse muita ihmisiä ollenkaan. Ohitustilanteissakin (itse hiihdän hiljaisella vauhdilla) siirryn koiran kanssa sivuun, ettei vaan minkäänlaisia vaaratilanteita pääse syntymään.
Muutenkin, mielestäni koirat ladulla eivät tee minkäänlaista jälkeä jos verrataan ihmisiin jotka kävelee ladulla. Sitä paitsi itsehän tasaan edellä juoksevan koirani jäljet :D
Tää tuntuu olevan jokatalvinen ongelma, aina on netin keskustelupalstat ja lehtien mielipidepalstat täynnä vihaisia mummoja joilla ei ole muuta tekemistä kuin valittaa ja niitä "kilpahiihtäjiä" jotka haluavat puhkoa sinkoilevilla sauvoillaan kaikkien silmät jotka tielle sattuvat.Koiran kanssa ladulle meno ei ole sinun veronmaksusta kiinni. LUE JOS OSAAT
4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri
kohta4
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612 - Joskus koiran omista
ei mene perille kirjoitti:
Koiran kanssa ladulle meno ei ole sinun veronmaksusta kiinni. LUE JOS OSAAT
4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri
kohta4
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612Mikähän siinä on, kun koirien omistajajilla (aika monella) nousee karvat pystyyn kun joku arvostelee heitä tai "äiskän hellantelttuja".Ihmetyttää se, että eikö Suomessa ole, edes pääkaupunkiseudulla, tarpeeksi tilaa ulkoiluttaa koiria ja niiden omistajia.
Tässä olisi eräs hauska tarina: Olin Pohjois-Suomessa eräällä leirintä alueella yötä ja kuinka ollakkaan naapuriin tuli illalla perhe koirineen. No, koira aloitti oman konsertin n. klo. 1 yöllä ja haukkui,en tiedä mitä, noin puolen tunnin ajan ja alkoi uuden konsertin aamulla klo. 5.20. Mainitsin näistä konserteista aamupesulle mennessä koiran omistajalle seuraavilla sanoilla: Pitäisköhän teidän koiraa hieman kouluttaa, kun haukkui koko yön. No, tuo koko yön oli liioittelua, mutta äänen sävyni oli asiallinen,ei mitenkään provosoiva. Koiran omistaja alkoi kävellä minua kohti ja karjui niin kovaa kuin pystyi,että: Se ei oo haukkunu yhtään perk..., ite saatanan kusipää haukut.
Niin, että tälläisiä asennevammaisia leipä elättää. - Tutkijaboy
Joskus koiran omista kirjoitti:
Mikähän siinä on, kun koirien omistajajilla (aika monella) nousee karvat pystyyn kun joku arvostelee heitä tai "äiskän hellantelttuja".Ihmetyttää se, että eikö Suomessa ole, edes pääkaupunkiseudulla, tarpeeksi tilaa ulkoiluttaa koiria ja niiden omistajia.
Tässä olisi eräs hauska tarina: Olin Pohjois-Suomessa eräällä leirintä alueella yötä ja kuinka ollakkaan naapuriin tuli illalla perhe koirineen. No, koira aloitti oman konsertin n. klo. 1 yöllä ja haukkui,en tiedä mitä, noin puolen tunnin ajan ja alkoi uuden konsertin aamulla klo. 5.20. Mainitsin näistä konserteista aamupesulle mennessä koiran omistajalle seuraavilla sanoilla: Pitäisköhän teidän koiraa hieman kouluttaa, kun haukkui koko yön. No, tuo koko yön oli liioittelua, mutta äänen sävyni oli asiallinen,ei mitenkään provosoiva. Koiran omistaja alkoi kävellä minua kohti ja karjui niin kovaa kuin pystyi,että: Se ei oo haukkunu yhtään perk..., ite saatanan kusipää haukut.
Niin, että tälläisiä asennevammaisia leipä elättää.Laki selkeästi kiellä koiran kanssa ladulla olemisen (myös lasten leikkipuistoissa) ym. Järjestyslaki- tai asetus lisäksi kieltää ladulla muuten kuin suksilla liikkumisen ilman koiraakin.
Varmaan lakipykälät esitelty täällä. Lisäksi terveen järjen käyttö on myös sallittua! - Tutkijaboy
Tutkijaboy kirjoitti:
Laki selkeästi kiellä koiran kanssa ladulla olemisen (myös lasten leikkipuistoissa) ym. Järjestyslaki- tai asetus lisäksi kieltää ladulla muuten kuin suksilla liikkumisen ilman koiraakin.
Varmaan lakipykälät esitelty täällä. Lisäksi terveen järjen käyttö on myös sallittua!14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195) - haukkumattoman koira
Joskus koiran omista kirjoitti:
Mikähän siinä on, kun koirien omistajajilla (aika monella) nousee karvat pystyyn kun joku arvostelee heitä tai "äiskän hellantelttuja".Ihmetyttää se, että eikö Suomessa ole, edes pääkaupunkiseudulla, tarpeeksi tilaa ulkoiluttaa koiria ja niiden omistajia.
Niin, että tälläisiä asennevammaisia leipä elättää.Koulutusta tarvitseva ei ole se koira, vaan koiran omistaja. Pitää huomata, että aina kun arvostellaan koiraa, oikeasti arvostellaan koiran omistajaa. Koira on juuri sellainen, jollaiseksi koiranomistaja kouluttamisellaan tai kouluttamatta jättämisellään sen "luo". Ja aika harva ihminen kestää arvostelua omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
- koirahiihtoa
haukkumattoman koira kirjoitti:
Koulutusta tarvitseva ei ole se koira, vaan koiran omistaja. Pitää huomata, että aina kun arvostellaan koiraa, oikeasti arvostellaan koiran omistajaa. Koira on juuri sellainen, jollaiseksi koiranomistaja kouluttamisellaan tai kouluttamatta jättämisellään sen "luo". Ja aika harva ihminen kestää arvostelua omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Katso valjakkohiihtovuorot täältä, ja voit hiihtää koiran kanssa ihan luvallisesti: http://www.vul.fi/jasenseurat.htm#Harjoitusvuoroja
- jts-1
täällä meillä on latukävely yleinen näky..kun tulet kurvin takaa vauhdilla alas saattaa vastassa olla lauma venäläisiä latukävelijöitä parikymmentä rinnakkain ja yritä sitten siitä mennä..ulkoilu-asuna on muuten kaniturkki ja hattu sekä valtava tuoksi joka jo onneksi varottaa enen törmäystä!
on oikea riesä ollut jo vuosia..minulla on tapana tökätä sauvan piikillä persuksiin..auttaa hetkellisesti..kymmenen sentin koroilla on pito ylämäkeen loistava..onhan se hyvä puoli että on aika tyylikkään näköisiä leidejä mutta siihen se sitten loppuukin..- hiihtäjäkin
Eihän siinä muuta ,otat ja kellistät kaniturkin päälle nami nami....
- maalaisluuseri
Olimme viime talvena käymässä häissä Järvenpäässä, eli Tuusulan kirkossa. Kaikki autopaikat häävieraille oli varatttu, väki oli hiihtämässä järvellä. Parkkialueella oli selvät kiellot, se lukutaidosta. Myös se kirkon WC oli kuulemma heti yleisessä käytössä.
- Vai tasan heh
hieman kaukaa haettu? Meinaatko että tuo on joku yleinenkin tapa tuo hiihtäjien parkkeeraus kirkon parkkiin ympäri suomea?
- Ladullakäveliä
Suksiat voivat SUKSIA V.....N
- reilu peli..
jep, raamatussakin sanotaan, että "kuka itsensä ylentää, se alennetaan"
ihmettelen miksi hiihtäjät eivät anna kävellä, kun kävelijät antavat hiihtää?- Hohtavat hanget
Ilkivalta ei ole koskaan hyväksyttävää, mutta minun puolestani siinä baanan reunassa voi kävellä tai pissittää koiraa, jos ei lähiseudullanne ole muita kävelymahdollisuuksia. Kävelijöidenkin pitäisi ymmärtää hiihtäjiä, koska talvi on lyhyt ainakin etelässä. Kiihkomielisyyttä näkee nykyään yllättävän paljon myös kävelijöissä. Kokeilkaa joskus mennä suksien kanssa ladulle. Voitte yllättyä positiivisesti...
- muitakinon
Hohtavat hanget kirjoitti:
Ilkivalta ei ole koskaan hyväksyttävää, mutta minun puolestani siinä baanan reunassa voi kävellä tai pissittää koiraa, jos ei lähiseudullanne ole muita kävelymahdollisuuksia. Kävelijöidenkin pitäisi ymmärtää hiihtäjiä, koska talvi on lyhyt ainakin etelässä. Kiihkomielisyyttä näkee nykyään yllättävän paljon myös kävelijöissä. Kokeilkaa joskus mennä suksien kanssa ladulle. Voitte yllättyä positiivisesti...
Meillä päin ainakin kaikki metsässä olevat reitit ovat latuja täynnä paitsi autotiet. Itse asiassa ladut estävät liikkumisen milei kokonaan (kannaksella menevä ainoa polku tms), vieressä menee vilkasliikenteinen autotie, jossa ei jalkakäytävää. Mielestäni tälläinen rikkoo pahasti oikeuksiani vapaaseen liikkumiseen. Niinpä hiihtelen koirani kanssa latuja pitkin. Kyllä luistelijan sauvat ja sukset tekevät paljon pahempaa jälkea laduilla kuin minun koirani. Ja mitä tulee täällä esitettyihin uhkauksiin väkivallan käytöstä. niin se on varmaan enemmän virkavallalle kuuluva asia kuin koiran likkuminen ladulla.
- dogiton
muitakinon kirjoitti:
Meillä päin ainakin kaikki metsässä olevat reitit ovat latuja täynnä paitsi autotiet. Itse asiassa ladut estävät liikkumisen milei kokonaan (kannaksella menevä ainoa polku tms), vieressä menee vilkasliikenteinen autotie, jossa ei jalkakäytävää. Mielestäni tälläinen rikkoo pahasti oikeuksiani vapaaseen liikkumiseen. Niinpä hiihtelen koirani kanssa latuja pitkin. Kyllä luistelijan sauvat ja sukset tekevät paljon pahempaa jälkea laduilla kuin minun koirani. Ja mitä tulee täällä esitettyihin uhkauksiin väkivallan käytöstä. niin se on varmaan enemmän virkavallalle kuuluva asia kuin koiran likkuminen ladulla.
se koira alkaa lykkäämään takapäästään torttua sinne väylälle, niin luonnollisesti korjaat ne jätökset mukanasi tuomaan pussiin?
- lakitieteen opiskeli
dogiton kirjoitti:
se koira alkaa lykkäämään takapäästään torttua sinne väylälle, niin luonnollisesti korjaat ne jätökset mukanasi tuomaan pussiin?
Järjestyslaki
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
15 §
Ratsastaminen
Ratsastaminen ja hevos- tai muulla vastaavalla ajoneuvolla ajaminen on kielletty kuntopolulla tai muulla sen kaltaisella juoksuradalla, yleiseen käyttöön kunnostetulla ladulla ja urheilukentällä, jollei muuta ole osoitettu.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske välttämätöntä huolto- ja kunnossapitotyötä eikä järjestyksenpitoon liittyvää viranomaisten toimintaa.
- Renki...
...että venäläiset tavallaan "omistavat" tämän maan ja ovat muutenkin mahtava valloittajakansa. Tämä näkyy missä he liikkuvatkin. Sallittakoon heille siis lupa toimia ja elää "leveästi". Olkaamme nöyriä isäntiä kohtaan.
- tyergt
ja mite vaarallista se on ko sitte siellä kävellää tai seisoskellaa ladulla vaikka kevyenliikenteen väylää voi kävellä tai tiellä vaikka. eli ei sitä latua tarvi kävellä.
- Mina ei ymmarta
Se on se suomigeeni kaikki mikä on kiellettyä , niin sitä pitää uhmata ja kokeilla rajoja ?
- jbdjhwsgvdfv
Mina ei ymmarta kirjoitti:
Se on se suomigeeni kaikki mikä on kiellettyä , niin sitä pitää uhmata ja kokeilla rajoja ?
Paras mitä olen kuullut eräältä hiihtäjältä, että oli tullut kaksi teinityttöä hevosella ratsastaen pitkin latua. kun oli pyydetty ratsastamaan jossain muualla ettei latu menisi pilalle, niin oli haistateltu ja sanottu ladulla lyllä saavan ratsastaa.
- Kokemusta on........
jbdjhwsgvdfv kirjoitti:
Paras mitä olen kuullut eräältä hiihtäjältä, että oli tullut kaksi teinityttöä hevosella ratsastaen pitkin latua. kun oli pyydetty ratsastamaan jossain muualla ettei latu menisi pilalle, niin oli haistateltu ja sanottu ladulla lyllä saavan ratsastaa.
Siihen on hyvä lääke ,alat ojenteleen vähän sauvojas niin hevonen pillastuu !
Voi muitaa ettei sinne toiste kannata hevosta viedä ?
Ja oikeesti se hiihtoreitillä hevosella kulku on ajattelematonta hevosen rääkkäämistä meinaan se ei ole kavioille hyväksi hevonen hakkaa kengän kärjelläsitä kovaa pintaa joka pettää ja sen jälkeen vaurioittaa hevosen jalkaa ! - Rova-Jaska
Kokemusta on........ kirjoitti:
Ja oikeesti se hiihtoreitillä hevosella kulku on ajattelematonta hevosen rääkkäämistä meinaan se ei ole kavioille hyväksi hevonen hakkaa kengän kärjelläsitä kovaa pintaa joka pettää ja sen jälkeen vaurioittaa hevosen jalkaa !Rovaniemen Ounasvaaralla on avattu uusi, maisemiltaan tosi upea talvikävelyreitti. Se seuraa pitkälti kesäistä luontopolkua ja reitin varrella on yksi laavu. Otimme runsaasti kuvia vaimoni kanssa tätä reittiä kulkiessamme. Oli kuin tunturissa olisi ollut, sillä lumipeitteiset tykkypuut olivat todella koristeellisia. Hiihtäjä ei usein vauhdin vuoksi ehdi luonnon kauneutta havaita.
Pituus on sopiva 4 km, vaikka pitempikin reitti voisi toki olla. Olen hiihtäjä, mutta myös kävelijä. Olen sitä mieltä, että kävelijöilläkin tulisi olla mahdollisuus päästä talvella luontoon. Ei ole mukava hengitellä pakokaasuja jne.
Ladulle en kävelijöitä halua, sillä siitä aiheutuu selviä vaaratilanteita nopeuseron vuoksi. Jääladuilla kävelyn ja koiran ulkoiluttamisen hyväksyn. Niitä löytyy Kemijoelta kiitettävästi. Hiihdän yli 1000 km talvessa, joten kokemusta on aika paljon.
Toivoisin muidenkin kaupunkien ja kuntien seuraavan Rovaniemen hienoa esimerkkiä! - Kannatetaan+++
Rova-Jaska kirjoitti:
Rovaniemen Ounasvaaralla on avattu uusi, maisemiltaan tosi upea talvikävelyreitti. Se seuraa pitkälti kesäistä luontopolkua ja reitin varrella on yksi laavu. Otimme runsaasti kuvia vaimoni kanssa tätä reittiä kulkiessamme. Oli kuin tunturissa olisi ollut, sillä lumipeitteiset tykkypuut olivat todella koristeellisia. Hiihtäjä ei usein vauhdin vuoksi ehdi luonnon kauneutta havaita.
Pituus on sopiva 4 km, vaikka pitempikin reitti voisi toki olla. Olen hiihtäjä, mutta myös kävelijä. Olen sitä mieltä, että kävelijöilläkin tulisi olla mahdollisuus päästä talvella luontoon. Ei ole mukava hengitellä pakokaasuja jne.
Ladulle en kävelijöitä halua, sillä siitä aiheutuu selviä vaaratilanteita nopeuseron vuoksi. Jääladuilla kävelyn ja koiran ulkoiluttamisen hyväksyn. Niitä löytyy Kemijoelta kiitettävästi. Hiihdän yli 1000 km talvessa, joten kokemusta on aika paljon.
Toivoisin muidenkin kaupunkien ja kuntien seuraavan Rovaniemen hienoa esimerkkiä!Samaa ihmettelen kanssa etteivät kunnat tee eriseen kävelyreittejä ,tämmöisenä talvena monesti riittäisi että tamppaisi moottorikelkalla uran metsään ja se voisi mutkitella ja kierrellä juuri näteissä maisemissa.
Toki parempi ois jos se ois ympärivuoden pysyvä kävelyreitti , mutta mielestäni riittäisi noin metrin levyinen reitti niin se voisi mukailla paremmin luonnonmukaista maisemaa. - ++++----++++
Kannatetaan+++ kirjoitti:
Samaa ihmettelen kanssa etteivät kunnat tee eriseen kävelyreittejä ,tämmöisenä talvena monesti riittäisi että tamppaisi moottorikelkalla uran metsään ja se voisi mutkitella ja kierrellä juuri näteissä maisemissa.
Toki parempi ois jos se ois ympärivuoden pysyvä kävelyreitti , mutta mielestäni riittäisi noin metrin levyinen reitti niin se voisi mukailla paremmin luonnonmukaista maisemaa.kuitenkin niin että kävelijät siirtyisivät läheiselle hiihtoreitille kun se on leveämpi ja heidän mielestään parempi kävelyyn. Tietysti jos se kävelyreitti vedettäisiin tyystin muualle kauas hiihtoreiteistä niin tilanne voisi olla toinen.
- Rova-Jaska
++++----++++ kirjoitti:
kuitenkin niin että kävelijät siirtyisivät läheiselle hiihtoreitille kun se on leveämpi ja heidän mielestään parempi kävelyyn. Tietysti jos se kävelyreitti vedettäisiin tyystin muualle kauas hiihtoreiteistä niin tilanne voisi olla toinen.
Roissa tuo kävelyreitti on mielestäni riittävän leveä eli noin kaksi moottorikelkan telan leveyttä. Rinnakkain ei pysty kävelemään, mutta hiljaisuudessa voit kuitenkin seurustella helposti kumppanisi kanssa.
Osa ladullakävelijöistä on jääräpäisiä, mutta ainakaan hiihtoa harrastamattomalla vaimollani ei tulisi mieleenkään mennä ladulle kävelemään!
Mielestäni erilliset kävelyreititi olisivat paikallaan! - xxxx11xxxx
Rova-Jaska kirjoitti:
Roissa tuo kävelyreitti on mielestäni riittävän leveä eli noin kaksi moottorikelkan telan leveyttä. Rinnakkain ei pysty kävelemään, mutta hiljaisuudessa voit kuitenkin seurustella helposti kumppanisi kanssa.
Osa ladullakävelijöistä on jääräpäisiä, mutta ainakaan hiihtoa harrastamattomalla vaimollani ei tulisi mieleenkään mennä ladulle kävelemään!
Mielestäni erilliset kävelyreititi olisivat paikallaan!erillisiä kävelyreittejä jo olemassa, niiden nimi on jalkakäytävä.
- -
xxxx11xxxx kirjoitti:
erillisiä kävelyreittejä jo olemassa, niiden nimi on jalkakäytävä.
Vedetään latu jalkakäytävälle, niin sen suosio kasvaa kävelijöitten keskuudessa, taatusti.
- Rova-Jaska
- kirjoitti:
Vedetään latu jalkakäytävälle, niin sen suosio kasvaa kävelijöitten keskuudessa, taatusti.
Kumma, ettei se mene tajuntaa, ettei jalkakäytävällä käveleminen ole sama asia kuin luonnossa käveleminen.
Melu, kiire, pakokaasut jne.
Omalta osaltani lopetan tähän. - hiihdänkin
Kokemusta on........ kirjoitti:
Ja oikeesti se hiihtoreitillä hevosella kulku on ajattelematonta hevosen rääkkäämistä meinaan se ei ole kavioille hyväksi hevonen hakkaa kengän kärjelläsitä kovaa pintaa joka pettää ja sen jälkeen vaurioittaa hevosen jalkaa !Höpö Höpö
Kävelijöillä tuntuu olevan oikeus liikkua laduilla. Toivottavasti he myös ymmärtävät, millainen vaaratekijä siihen liittyy. Miettikääpä vaikka tilannetta, missä latu on hieman jäinen ja sitä laskee vähän kokemattomampi hiihtäjä, esim. lapsi tai vanhus. Kuka korvaa, jos ko. hiihtäjä loukkaantuu väistäessään kävelijää vaikkapa ladun sivuun tai kaatuu muuten vain? Terveen järjen käyttö tuntuu nykyään olevan todella vaikeaa...koska normaali asenne täällä etelä-Suomessa on ainakin "minäminäminäminäminäminäminä....".
- nill.
on niitä pässejä ain olemass. kattovat vielä päin kunnioittamatta.näin palohienän mettsäs. ei jaksa aina aueta
- ladullakävelijä
Kivoja kannaottoja asiaan, jota ei kukaan ole määritellyt.
Mikä on latu ?
Jos hiihdän umpihangessa, niin onko suksista jäänyt jälki latu, jolla ei saa kävellä. Jos sillä saa kävellä, ulkoiluttaa koiraa jne, niin kuinka monen hiihtäjän jälkeen siitä tulee latu?- ????30%%%%
Varmasti pöljempikin käsittää että tuolla kävelykiellolla tarkoitetaan kunnostettuja hiihtoreittejä. Yleensä ne on alkupäissään merkitty kyltillä jossa on hiihtäjän kuva ja joskus on jopa maininta kävelykiellosta. Nykyään ihmiset ovat niin huonolla käsityskyvyllä varustettuja että mitään asiaa ei käsitetä ns. heinäntekojärjellä, vaan kaikki tarvitsisi ohjeistaa heille erilaisilla kylteillä ja erityismääräyksillä, tai jos mahdollista niin jollain nettijulistuksella.
Ennen vanhaan kun ei ollut mitään koneellisesti kunnostettuja hiihtoreittejä, ihmiset olivat sen verran viisaampia etteivät menneet kävelemään suksenjäljelle, koska he käsittivät että siitä on todennäköisesti tarkoitus tehdä latu hiihtokäyttöön eikä kävelemiseen. - 7+1=9
????30%%%% kirjoitti:
Varmasti pöljempikin käsittää että tuolla kävelykiellolla tarkoitetaan kunnostettuja hiihtoreittejä. Yleensä ne on alkupäissään merkitty kyltillä jossa on hiihtäjän kuva ja joskus on jopa maininta kävelykiellosta. Nykyään ihmiset ovat niin huonolla käsityskyvyllä varustettuja että mitään asiaa ei käsitetä ns. heinäntekojärjellä, vaan kaikki tarvitsisi ohjeistaa heille erilaisilla kylteillä ja erityismääräyksillä, tai jos mahdollista niin jollain nettijulistuksella.
Ennen vanhaan kun ei ollut mitään koneellisesti kunnostettuja hiihtoreittejä, ihmiset olivat sen verran viisaampia etteivät menneet kävelemään suksenjäljelle, koska he käsittivät että siitä on todennäköisesti tarkoitus tehdä latu hiihtokäyttöön eikä kävelemiseen.Ennenvanhaan ihmiset osasivat sekä kävellä että hiihtää, ja ymmärrystäkin taisi olla enemmän kuin nykyihmisellä.
- Rova-Jaska
Mukava oli ennen lähteä puisten erikoiskilpa-Järvisten ja bambusauvojen kanssa hiihtämään miltei suoraan kotipihasta. Usein latu piti avata itse, varsinkin kun oli tullut lunta.
Siteinä Karhun rotanloukut ja saman firman nahkaiset "huippumonot" jaloissa. Niistä välineistä oli kansakoululainen ylpeä!
Näin menin seuraamaan, kuinka Eero Mäntyranta voitti Ounasvaaran 50 km:n kisan. Ladun varressa oli paljon kansaa ja tottakai Pellon pieni suuri mies oli poikien suuri idoli myös Rovaniemellä.
Silloin ei ladulla kävelty, ei todellakaan...! - niinpä niin
Itse koiranomistajana en ymmärrä miksi muiden koiranomistajien pitää lenkittää ne Fifit ja Mustit kunnostetuilla laduilla ihan tarkoituksella ja sen lisäksi jättää korjaamatta koiriensa jätökset. Joskus tulee kuitenkin tilanteita, joissa joutuu ylittämään hiihtoladun päästäkseen jatkamaan kävelylenkkiä sille tarkoitetulla alueella tai joutuu kävellä hiihtoladulla parisenkymmentä metriä. Näissä ylitystilanteissa haluaisin hieman ymmärrystä hiihtäjiltä koska minä tai koirani emme yksinkertaisesti osaa lentää hiihtoladun ylitse. Nuo sikailija-koiranomistajat (lenkittävät piskit laduilla ja jättävät pskat keskelle latua) tuovat huonoa mainetta niitä kohden, jotka tajuavat edes hieman käyttäytyä koirineen latujen lähettyvillä.
- Rova-Jaska
Ounasvaaralla porot kulkevat laduilla ja jättävät sinne "miinoituksensa". Sillehän emme tietenkään mitään voi! Tervehdin "Pettereitä" aina ohi hiihtäessäni, kun ne hölmistyneenä nostavat päätään, että mikä kummajainen siinä laudanpaloilla ohitse huhkii.
Hauska lukea edellinen kirjoitus. Minun puolestani koiranomistajat lemmikkkeineen saavat toki ylittää ladun ja kävelijätkin. Olen eläinrakas ihminen ja harrastan näin talvella ahkerasti lintujen ja kauriiden ruokintaa.
Tyytyväinen koira omistajineen saa minut aina hyvälle tuulelle! - kulli suuhun
Hiihtäjät yleensä ottaen itseääntäynnä olevia minäkeskeisiä mulkkuperseitä...
- -
Olemme joka tapauksessa tuollaisen yläpuolella.
- Nuolisit horoo jos..
On hiihtäjissä melkein puolet meitä tiukkatavaraisia horoperseitä...
Tekis mieli sullakin mutta kun oot tommonen TALLAAJA!
- Hiihtoasiaa palstall
Jättäkää arvon ihmiset tämä ketju--- tässä on nyt kyseessä perinteinen Trolli !
- Hauki
Ihmettelen miksi esimerkiksi Palohoheinässä latu tehdään merkityn patikointireitin päälle (Reitti 2000), jonka kyseinen osuus on käsittääkseni merkitty myös pyöräilyreitiksi. Eli kumpi tässä nyt on väärässä paikassa? kävelijä vai hiihtäjä?
Mietin myös että kuinka moni ko.reitillä kävelisi umpihangessa jos ei sitä latukoneella ensin ajettaisi... - -
Onneksi tänä talvena tämä perinteinen ja rasittava keskustelunaihe on jäänyt vähemmälle.
Älkööt kävelijät kävelkö ladulla, älkööt hiihtäjät hiihtäkö kävelytiellä. Kun tästä nyt suunnilleen pidetään kiinni, niin on rauha maassa ja kaikki onnellisia. - Hauki
Ei tulisi mieleenkään kävellä esim. pellolle tehdyllä ladulla tai muussa paikassa missä ei muutenkaan normaalisti kävellä. Mutta kyseenalaiseen paikkaan tehdyt ladut aiheuttaa riitaa kavelijöiden ja hiihtäjien välillä jos tie on osoitettu sekä hiihtäjien että kävelijöiden käyttöön, tätä ei monet hiihtäjät tunnu ymmärtävän.
- Euroopanmalli
Keskieuroopassa on murtsikkakohteissa latujen vieressä erikseen kissalla tai kelkalla ajettuja käbelyreittejä jotka joskus jopa hiekoitettuja. Ei tule ongelmia tämän asian tiimoilta.
- huono kävelyalusta
Nilkkansa siinä rikkoon, kun ladulla kävelee.
- -
Toisaalta tämä iänikuinen jankutus osoittaa, kuinka tärkeää hiihto on suomalaisille. Ladut ovat lähellä ihmisten jokapäiväistä elämää ja herättävät tunteita suuntaan ja toiseen.
- hiihtäjille selvästi
teitä on paloheinän mettien ympärilä riittämiin. jauhatte urien välissä vaan vastaan piskinne kanssa vaikka väkisin . minä en luistelijana väistä.
- sykkeli 55
Ladulla kävelystä.
Ladulla kävely rasittaa jalkojen lihaksia erilailla.Latupohja on kuitenkin aina vähä pehmeä,jalat ei saa hyvää "otetta" lumesta.Lihakset kipeänä heti seuraavana päivänä.Kateudesta ei ole kysymys. Lisäksi suuri määrä käveliöitä särkee latuuran.
Vaara tilanteet lisäätyvät,suksilla mennään kovaa tänä päivänä.Kävellään mieluummin talvella pyöräteillä.- Tympeä aihe
Pliis. Jätettäisiinkö tänä talvena tämä puheenaihe. Jos joku kävelee ladulla, niin annetaan kävellä, koska se tyyppi ei muualla kuitenkaan kävelisi. Jos vahingossa lasketaan kävelijän päälle, niin sellaista sattuu. Ja parempi jäädä hiihtäjän kuin rekan alle.
- Ladun pilaajat
Kuntoradalle tehdyllä ladulla ei saa kävellä, koska sen kieltää kaupungin järjestyslaki. http://yle.fi/uutiset/hiihtolatuja_ei_saa_rikkoa_kavelemalla/6419597
- MINÄMINÄMINÄ
Mutta eikö veronmaksaja saa kävellä missä haluaa?
Olen veronmaksaja! Teen mitä lystää ja vinkuminen hiljaiseksi.
MINÄ menen mistä huvittaa. Olipa siinä latu tai golfkenttä. Ja kusetan koiralla luistelubaanan. - 7+1=9
MINÄMINÄMINÄ kirjoitti:
Mutta eikö veronmaksaja saa kävellä missä haluaa?
Olen veronmaksaja! Teen mitä lystää ja vinkuminen hiljaiseksi.
MINÄ menen mistä huvittaa. Olipa siinä latu tai golfkenttä. Ja kusetan koiralla luistelubaanan.Mene käveleen rautatielle, siinä on hyvä kävellä.
- t.kävelijä/hiihtäjä
näköjään pitää hiihtäjille valiitaa jos ne menee kävelytietä pitkin/yli hiihtäen, ja sanoa et painukaa hemmettiin siitä hiihtämästä, on nuo hiihtäjäihmiset talvella kuin euroopanomistajia, ku ei kerta ladulla saa edes kävellä saati edes laittaa suksia monoihin kii ladun alkupääs. ja jos latu menee autotien yli niin ootatteko te autoa ja sit menetette aukoon päätä et ei tästä saa mennä tästä menee latu.
Ite en kyllä kävele laduilla koska jotku sentään tarvii rauhan hiihtää, ja tarkoitan niitä jotka menevät naama punaisena huutamaan ku näkevät kävelijän tai joku sunnuntaihiihtäjän. Ja hieman hämmentää ku jotkut sanoo et perinteinen tyyli ei ole hiihtämistä. melkein aina tulee lauseita "tollasia etanoitaki päästetty laduille". Kun hiihdän ja valitsemani latu menee hieman "oudosta" paikkaa, niin korkeintaan siirtymäpaikat mis suksilla ei kantsi mennä ettei voiteet mene tai kulu pohja.
jos edes jollaki maalaisjärjellä miettii niin yrittää vaan väistää jos huomaa ylimääräistä ladulla, eikä vaan "katos vaan kävelijä, hiihdänpä päälle".
ei ole vissiin käynyt latutamppaajilla mieles et tehän leveämmät reunat tai kaistale jos kävelijöillä on pakko mennä latuja pitkin.
Ja hiihtäjät ei vissiin ole pistänyt merkille et latuja on myös muuallaki ku taajamis ainaki edellisten keskustelujien mukaan. Sanotaan vaikka et menee latu jonku metrisen hangen päällä keskellä metsää ja sivistyksen pariin tien kautta sellaset 50 km, ja paikka mist latu menee kulkee oikaisee sen 45km ja ladun kulku menee vaikeakulkusen maaston läpi.
tässähän voi tieten ottaa vaihtoehdot esille hiihtäjien näkökulmasta: a) jos ei omaa autoa niin jostaki kyyti jos mahollista b) moottorikelkalla c) kävelen hankien läpi (saatta olla raskasta joilleki) d) lumikengillä
Ja nuo siis oli esimerkkejä miten hiihtäjä haluaa kävelijän menettelevän, jos kotia jääminen ei ole vaihtoehto, ja haluaa kuiten mennä samaan suuntaan kuin latuki menee. EHKÄ JOKU HIIHTÄJÄ kiistää tän tekstin mutta tää oli vain mielipide.
mutta minä en kuitenkaan kävele latuja pitkin lähinnä (syntyvien) vaaratilanteiden vuoksi, sekä et ku varsinkin talvikengät kuluttaa puhki ladun- t.kävelijä
www.suomenlatu.fi/suomen_latu/talvilajit/hiihto/latuetiketti/
siin latujen pelisäännöt
ja erityisesti jokamiehenoikeudet/laki kohdat..... Et jos ladulle käveleen niin sen pitää olla kans kesäulkoilureitti tai pohjana joku muu kohta 3)mukaan(pois lukien kaupunkien) mut jos ei ole niin silloin on hiihtäjillä hyvä syy narista. Ja pyrkii käveleen ettei riko tai tee reikiä luistelu/perinteisel ladulle, jos kuitenkin rikkoo on kävelijä velvollinen korjaaman rikotun/-t kohdat
- 10+17
Järjestyslaki ei kiellä kuin koirilta ja hevosilta kävelyn. Ihmisten kävely kielletään sitä kautta, että ladun tekijä vastaa ladun kunnosta kuluttajapalvelujen turvallisuuslain kautta. Eli suomeksi, ladun tekijä kieltää kävelyn, koska ei halua joutua korvausvastuuseen jos hiihtäjä kaatuu.
- Mitäihmettä?
Missä ihmeessä päin Suomea näitä naama punaisena huutavia hiihtäjiä on?
Olen käynyt hiihtämässä useilla eri paikkakunnilla, enkä ole törmännyt minkäänlaisiin huutajiin. Kävelijöitä on kyllä näkynyt uppuroimassa lumessa, mutta ajattelen, että saavatpahan kuntoa, koska tuskin muuten juuri hikoilevat koskaan liikkuessaan. - SINNE heti
METRON raiteilla on hyvä kävellä, tänään ja muutoinkin jatkossa kaikki "tulevaisuuden toivot" sinne heti!
- valitettavasti
AINAKIN näin pakkaspäivänä se on myös turvallista ja ainoa mahdollinen tapa liikkua. Koskee myös VR:n raideliikennettä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781