kylmä vectra b

eläkemies

mulla on 1.8 bensa vectra - 98. vaikka moottori on norm. lämpöinen niin lämmityslaite puhaltaa lähes kylmää. Lämmönsäätöpyörä tuntuu normaalilta ja jäähdytysnestettä on normaalitasossa.
Onko kenelläkään tietoa onko tämä mahdollisesti tyyppivika? Käsittääkseni vectran pitäisi olla talvilämmin auto. Voisiko lämmityslaitteen kenno olla tukossa tai lämmityslaitteen hana viallinen?
Onko tällaista yleensäkään mahdollista "kyläsepän" saada kuntoon? Korjaamolla maksaa varmaan yhtäpaljon kun autonarvo.
Osaako joku neuvoa, kiitos.

12

2767

    Vastaukset

    • vain kolme vaihtoehtoa: ilmalukko, hana ei liiku, kenno tukossa. Yleensä johtuu hanasta/hanan liikkumattomuudesta.

      • mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?


      • eläkemies kirjoitti:

        mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.


      • ajele kone kirjoitti:

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.

        Vaihdoin juuri termostaatin, kun halusin lisää lämpöä. Auton oman mittarin mukaan lämpö 80 C joten vaihdoin tilalle 92 termostaatin. Mutta oli se vanhakin 92 C. Pistin kuitenkin uuden tilalle ja nyt lämpömittarissa noin 85 C.

        Lämpöä tulee sisälle riittävästi kyllä tänäkin talvena (Turussa), mutta jonkin verran hitaasti. Eli jonkin ajan päästä pudotan vähän lämpöä alaspäin. Puhallin on yleensä nopeudella 2.

        Edellinen autoni oli Nissan Sunny ja se lämpeni uskomattoman nopeasti. Kotona auto on tallissa, jossa noin 5 C. Lähimpään risteykseen on matkaa 1,7 km ja Nissan oli aina sinne päästyä saavuttanut normaalilämmön. Vectralla pitää ajaa jotain 5-10 km, jotta saavuttaa käyntilämpötilansa.


      • Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.

        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.


      • kari789 kirjoitti:

        Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.

        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!


      • eläkemies kirjoitti:

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.


      • kari789 kirjoitti:

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.

        Tämä "diagnoosi" kuulostaa järkevältä ja tästä ongelma varmaan johtuu. Tietääkö kukaan sijaitseeko tämä läppä/sekoitussysteemi siellä hanskalokeron takana? Kuulemma ainakin kennon vaihtoon tarvitsee purkaa koko kojelauta ja siihen ei harrastelijan kannattane ryhtyä. Kiitokset karille neuvoista.


    • vekkulissa on korjausoppaan sähkökaavion mukaan jarrutehostimesta tulevan alipaineletkun ohjaama alipaineventtiili joka ei ajan myötä jaksa avata lämmityslaitteen hanaa......termostaatilla,kennon tukkeutumisella ei oo mitään merkitystä ..hanan ohjausventtiili on vaihdettava...eli pura puoli kojetaulua pois.

    • Toisaalta termostaatti ongelmassa on samanlaiset oireet.

    • Olen elvyttänyt vectran lämppärinkennon seuraavasti.Rintapellistä kennoon menevät letkut pikaliittimistä irti (nykäse muovinen renkas keulaanpäin 5mm ja nitkuta letku irti) näihin kennon putken päihin sopivat letkut klemmarilla kiinni ja sen verran pitkät,että yltävät koneen päälle siihen porakoneen nokkaan pienipumppu jossa on letkuihin sopivat lähdöt letku täytetään kuumallavedellä ja tiskikonepulverilla ja letku kiinni ja porakonepyörittään vettä mieluimmin vastakarvaan mitä vesi kulkee normaalisti lämppärissä,pari 10 minuutin toistoa ja välillä huuhtelu ja lopuksi huuhtelu.Letkut kiinni ei tarvi O-renkaita vaihtaa pysyvät ehjänä.Muutaman tehdyt ja sen jälkeen auto sisälämmöt kuin uutena.Yhtään kennoa ei ole hajonnut näissä operaatioissa.

    • Tuikkaa tuleen, niin jo lämpeää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vastaamon omistajat miljonäärejä

      https://www.iltalehti.fi/talous/a/3c760edc-f921-4bd9-8d2c-622719ab8e2e Yksityinen firma, josta myytiin iso siivu pääomasijoittajille. Ahneusko ajoi
      Maailman menoa
      266
      8202
    2. Stefulla miljoonavelat

      Seiska kertoo Stefun lainanneen hurjan summan pokerimiljonääri jens kyllöseltä. Stefulla saattaa mennä kuulemma kymmeniä tuhansia strippibaareihin. Ku
      110
      5560
    3. Korona ei tartu julkkiksiin?

      Selittäkää mulle, miksi nimenomaan nää julkut ryntäävät nyt ulkomaille. Tuttavistani en tiedä ketään, joka nyt lähtisi matkoille. Ei edes työmatkalle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      4980
    4. Vastaamon potkut saanut toimitusjohtaja tiesi turva-aukosta 1,5 vuotta

      Tietoturvaskandaalissa rypevän Vastaamon toimitusjohtajalle potkut – yhtiön hallituksen mukaan pimitti tietomurtoa 1,5 vuotta: https://yle.fi/uutiset/
      Maailman menoa
      108
      2747