kylmä vectra b

eläkemies

mulla on 1.8 bensa vectra - 98. vaikka moottori on norm. lämpöinen niin lämmityslaite puhaltaa lähes kylmää. Lämmönsäätöpyörä tuntuu normaalilta ja jäähdytysnestettä on normaalitasossa.
Onko kenelläkään tietoa onko tämä mahdollisesti tyyppivika? Käsittääkseni vectran pitäisi olla talvilämmin auto. Voisiko lämmityslaitteen kenno olla tukossa tai lämmityslaitteen hana viallinen?
Onko tällaista yleensäkään mahdollista "kyläsepän" saada kuntoon? Korjaamolla maksaa varmaan yhtäpaljon kun autonarvo.
Osaako joku neuvoa, kiitos.

12

5300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla

      vain kolme vaihtoehtoa: ilmalukko, hana ei liiku, kenno tukossa. Yleensä johtuu hanasta/hanan liikkumattomuudesta.

      • eläkemies

        mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?


      • ajele kone
        eläkemies kirjoitti:

        mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.


      • kari789
        ajele kone kirjoitti:

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.

        Vaihdoin juuri termostaatin, kun halusin lisää lämpöä. Auton oman mittarin mukaan lämpö 80 C joten vaihdoin tilalle 92 termostaatin. Mutta oli se vanhakin 92 C. Pistin kuitenkin uuden tilalle ja nyt lämpömittarissa noin 85 C.

        Lämpöä tulee sisälle riittävästi kyllä tänäkin talvena (Turussa), mutta jonkin verran hitaasti. Eli jonkin ajan päästä pudotan vähän lämpöä alaspäin. Puhallin on yleensä nopeudella 2.

        Edellinen autoni oli Nissan Sunny ja se lämpeni uskomattoman nopeasti. Kotona auto on tallissa, jossa noin 5 C. Lähimpään risteykseen on matkaa 1,7 km ja Nissan oli aina sinne päästyä saavuttanut normaalilämmön. Vectralla pitää ajaa jotain 5-10 km, jotta saavuttaa käyntilämpötilansa.


      • kari789

        Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.


        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.


      • eläkemies
        kari789 kirjoitti:

        Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.


        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!


      • kari789
        eläkemies kirjoitti:

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.


      • eläkemies
        kari789 kirjoitti:

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.

        Tämä "diagnoosi" kuulostaa järkevältä ja tästä ongelma varmaan johtuu. Tietääkö kukaan sijaitseeko tämä läppä/sekoitussysteemi siellä hanskalokeron takana? Kuulemma ainakin kennon vaihtoon tarvitsee purkaa koko kojelauta ja siihen ei harrastelijan kannattane ryhtyä. Kiitokset karille neuvoista.


    • ympyrä ja nuoli..

      vekkulissa on korjausoppaan sähkökaavion mukaan jarrutehostimesta tulevan alipaineletkun ohjaama alipaineventtiili joka ei ajan myötä jaksa avata lämmityslaitteen hanaa......termostaatilla,kennon tukkeutumisella ei oo mitään merkitystä ..hanan ohjausventtiili on vaihdettava...eli pura puoli kojetaulua pois.

    • Opeli_kuski

      Toisaalta termostaatti ongelmassa on samanlaiset oireet.

    • Tiskari

      Olen elvyttänyt vectran lämppärinkennon seuraavasti.Rintapellistä kennoon menevät letkut pikaliittimistä irti (nykäse muovinen renkas keulaanpäin 5mm ja nitkuta letku irti) näihin kennon putken päihin sopivat letkut klemmarilla kiinni ja sen verran pitkät,että yltävät koneen päälle siihen porakoneen nokkaan pienipumppu jossa on letkuihin sopivat lähdöt letku täytetään kuumallavedellä ja tiskikonepulverilla ja letku kiinni ja porakonepyörittään vettä mieluimmin vastakarvaan mitä vesi kulkee normaalisti lämppärissä,pari 10 minuutin toistoa ja välillä huuhtelu ja lopuksi huuhtelu.Letkut kiinni ei tarvi O-renkaita vaihtaa pysyvät ehjänä.Muutaman tehdyt ja sen jälkeen auto sisälämmöt kuin uutena.Yhtään kennoa ei ole hajonnut näissä operaatioissa.

    • Kyllä.paskakin.palaa

      Tuikkaa tuleen, niin jo lämpeää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe