kylmä vectra b

eläkemies

mulla on 1.8 bensa vectra - 98. vaikka moottori on norm. lämpöinen niin lämmityslaite puhaltaa lähes kylmää. Lämmönsäätöpyörä tuntuu normaalilta ja jäähdytysnestettä on normaalitasossa.
Onko kenelläkään tietoa onko tämä mahdollisesti tyyppivika? Käsittääkseni vectran pitäisi olla talvilämmin auto. Voisiko lämmityslaitteen kenno olla tukossa tai lämmityslaitteen hana viallinen?
Onko tällaista yleensäkään mahdollista "kyläsepän" saada kuntoon? Korjaamolla maksaa varmaan yhtäpaljon kun autonarvo.
Osaako joku neuvoa, kiitos.

12

4754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla

      vain kolme vaihtoehtoa: ilmalukko, hana ei liiku, kenno tukossa. Yleensä johtuu hanasta/hanan liikkumattomuudesta.

      • eläkemies

        mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?


      • ajele kone
        eläkemies kirjoitti:

        mitenkähän tuon ilmalukon voisi varmistaa? Mulla on kyllä ollut tämä auto yli vuoden ja olen ajanut sillä n. 10tkm ja koko ajan ollut samanlainen. Olisiko järjestelmän pitänyt jo ilmautua?

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.


      • kari789
        ajele kone kirjoitti:

        normaalilämpöiseksi, kokeile onko kennolle menevät letkut lämmenneet tasaisesti, vai onko letku jostain lähtien kylmä.
        Ei ole kokemusta tuollaisen vectran ilmauksesta, jotku merkit/mallit ilmaavat itse itsensä.

        Vaihdoin juuri termostaatin, kun halusin lisää lämpöä. Auton oman mittarin mukaan lämpö 80 C joten vaihdoin tilalle 92 termostaatin. Mutta oli se vanhakin 92 C. Pistin kuitenkin uuden tilalle ja nyt lämpömittarissa noin 85 C.

        Lämpöä tulee sisälle riittävästi kyllä tänäkin talvena (Turussa), mutta jonkin verran hitaasti. Eli jonkin ajan päästä pudotan vähän lämpöä alaspäin. Puhallin on yleensä nopeudella 2.

        Edellinen autoni oli Nissan Sunny ja se lämpeni uskomattoman nopeasti. Kotona auto on tallissa, jossa noin 5 C. Lähimpään risteykseen on matkaa 1,7 km ja Nissan oli aina sinne päästyä saavuttanut normaalilämmön. Vectralla pitää ajaa jotain 5-10 km, jotta saavuttaa käyntilämpötilansa.


      • kari789

        Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.


        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.


      • eläkemies
        kari789 kirjoitti:

        Mulla myös Vectra 1,8 98 mutta ei siinä mitään hanaa ole lämpötilaa säätämässä.

        Eikö siitä ole jo ainakin 20 vuotta, kun autojen lämmityslaitteissa oli hana, jolla säädettiin lämpötilaa.


        ja tosta termarin vaihdosta. En mitään ilmauksia tehnyt, kaadoin vain vanhan nesteen paisuntasäiliöön ja hyvin on toiminut.

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!


      • kari789
        eläkemies kirjoitti:

        Kyllä minunkin Vectra saavuttaa käyntilämpötilan suht. nopeasti ja on mittarin mukaan n.85 astetta. Lämpö pysyy myös pakkasella hyvin joten termostaatissa ei ole vikaa. Mielestäni ongelma on siinä että kuuma jäähdytinneste ei kierrä kunnolla lämppärin kennon läpi. Vaikka lämppärin säädin on punaisella puhalluslämpö on vain haaleaa ja puhallusvoimakkuudella ei ole merkitystä. Luulen että kennossa on hana jota lämmönsäädin käyttää (eikö se aukea tarpeeksi?)
        Kuulin että jos hanskalokeron irrottaa sieltä voisi jotain selvitä. täytynee odottaa pakkasen hellittämistä, nyt on vielä -26.
        Kiitokset neuvoista!

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.


      • eläkemies
        kari789 kirjoitti:

        Sitä lämpötilaa säädetään sekoittamalla kennon läpi tulevaa kuumaa ilmaa ja kylmää ulkoilmaa keskenään.
        Tämä sekoitin saattaa olla ongelman syy. Vaikka nuppi on käännetty täysin punaiselle, niin kylmän ilman virtausta rajoittava läppä ei olekaan kokonaan suljettu.

        Tämä "diagnoosi" kuulostaa järkevältä ja tästä ongelma varmaan johtuu. Tietääkö kukaan sijaitseeko tämä läppä/sekoitussysteemi siellä hanskalokeron takana? Kuulemma ainakin kennon vaihtoon tarvitsee purkaa koko kojelauta ja siihen ei harrastelijan kannattane ryhtyä. Kiitokset karille neuvoista.


    • ympyrä ja nuoli..

      vekkulissa on korjausoppaan sähkökaavion mukaan jarrutehostimesta tulevan alipaineletkun ohjaama alipaineventtiili joka ei ajan myötä jaksa avata lämmityslaitteen hanaa......termostaatilla,kennon tukkeutumisella ei oo mitään merkitystä ..hanan ohjausventtiili on vaihdettava...eli pura puoli kojetaulua pois.

    • Opeli_kuski

      Toisaalta termostaatti ongelmassa on samanlaiset oireet.

    • Tiskari

      Olen elvyttänyt vectran lämppärinkennon seuraavasti.Rintapellistä kennoon menevät letkut pikaliittimistä irti (nykäse muovinen renkas keulaanpäin 5mm ja nitkuta letku irti) näihin kennon putken päihin sopivat letkut klemmarilla kiinni ja sen verran pitkät,että yltävät koneen päälle siihen porakoneen nokkaan pienipumppu jossa on letkuihin sopivat lähdöt letku täytetään kuumallavedellä ja tiskikonepulverilla ja letku kiinni ja porakonepyörittään vettä mieluimmin vastakarvaan mitä vesi kulkee normaalisti lämppärissä,pari 10 minuutin toistoa ja välillä huuhtelu ja lopuksi huuhtelu.Letkut kiinni ei tarvi O-renkaita vaihtaa pysyvät ehjänä.Muutaman tehdyt ja sen jälkeen auto sisälämmöt kuin uutena.Yhtään kennoa ei ole hajonnut näissä operaatioissa.

    • Kyllä.paskakin.palaa

      Tuikkaa tuleen, niin jo lämpeää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe