Mun neitsikalla on luultavasti alkamassa sulkasato. Kun se sukii, aina välillä jää suittava sulka nokkaan (se ei nypi). Untuvia lentelee myös paljon. Voisiko joku kertoa vähän sulkasadosta, kun tämä on ensimmäinen kerta kun linnulla (minun omistuksessa) on sulkasato. Kuinka kauan sulkasato kestää? Vaihtuuko koko höyhenpeite, kerralla vai pikkuhiljaa?
Ostin hintavaa Feather Up-valmistetta kun sitä jossain suositeltiin. Pitäisikö sen antaminen aloittaa jo nyt? Onko markkinoilla yhtään edullisempaa vaihtoehtoa, koska tuo maksoi 19e/100g ja säilyvyys on melko huono.
Kiitos.
Sulkasato?
2
600
Vastaukset
- -M-
Sulkasadon kesto on vähän lintukohtaista, ja riippuu jonkun verran ympäritötekijöistäkin (lämpö, kosteus, ravinto yms), mutta muutamassa viikossa todennäköisesti ainakin pahin vaihe menee ohi. Ihan kaikki hpyhenet eivät yleensä kerralla vaihdu, useimmilla linnuilla lentosulkien vaihto kulkee myös jonkun verran eri tahdissa kuin muu höyhenpeite (luonnossa linnun ei juuri kannata kovin huonoon kuntoon siipiään päästää).
Paljaita laikkuja lintuun ei ikinä pitäisi tulla, se ei ole enää normaalia sulkasatoa, muuten höyhenpeite voi kyllä olla jonkun aikaa varsin rähjäisen näköinen ennen kuin uuden höyhenet kasvavat. Suihkuttele lintua säännöllisesti, se helpottaa kutinaa ja auttaa pehmentämään kasvavien höyhenten sulkatuppeja.
Juuri nythän sitä vitamiinivalmistetta nimenomaan pitää antaa, kun uudet höyhenet alkavat kasvaa ja tarvitaan rakennusaineita. Vitamiinien lisäksi kalsium on tärkeää höyhenten kasvulle, samoin proteiineja tarvitaan, eli ruokavalioon voi lisätä vähän ylimääräistä voimaruokaa, kananmunaa, muutama nokare raejuustoa yms valkuaispitoista ainesta.
Yleensä hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä noissa vitamiineissakin, toki halvempiakin tuotteita on markkinoilla, mutta eivät ehkä sitten ole niin monipuolisia. Voit toki kysellä josko esim. vastaavia valmisteita olisi saatavilla pienemmissä pakkauksissa, jolloin hintakin hieman halpenisi, tai jos joillain tutuillasikin on lintuja niin voisitte ostaa tuollaisen purkin kimpassa ja jakaa itse pienempiin annoksiin. Säilyvyysaikaa voi jonkin verran venyttää säilyttämällä purkki jääkaapissa, samaten kannattaa jo heti alkajaisiksi ostaa purkki, jossa parasta ennen päiväys ei ole heti seuraavassa kuussa umpeutumassa.- Zirbe
Kiitos paljon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683