Harkitsen Femto-lasikia parhaillaan, joten selailin täältä vanhoja viestejä. Ongelmia laserleikkauksen kanssa tuntuu olevan paljon, mutta ketjuissa ei ole todettu, mitä tekniikkaa milloinkin on käytetty. Joten tarkennetaampa kysymystä, onko kellään ollut Femto-lasikista huonoja kokemuksia?
Femto-lasik ongelmaton?
21
4074
Vastaukset
- Myös pettynyt
Tuolla asialla ei ole paljon tekemistä onnistumisen kanssa.
Jos voisin operaation peruuttaa, tekisin sen heti. - Tuhrusilmä
Kävin vajaa 2 viikkoa sitten Femtolasikissa. Leikkauksen jälkeistä näköähän mainostetaan aika lailla "heti välmiina", mitä omalle kohdalle ei sitten tullutkaan.
Jo ennen leikkausta lääkäri sanoi, että oikean silmäni voimakasta hajataittoa ei saada kokonaan poistettua (kuten ei saatu silmälaseillakaan aiemmin), joka oli ihan ok, koska vasemmasta pitäisi tulla /- 0. Leikkauksen aikana vasemman silmän läppään tuli reikä, jota lääkäri ei minulle lainkaan kertonut. Rupesin paranemisprosessissa ihmettelemään, kun näkö on aina vaan suttuinen - oikeassa johtuen hajataitosta ja vasemmassa muuten vaan. Kun kävin näyttämässä silmääni, jossa omasta mielestäni näkyi naarmu pinnassa, vasta sitten toinen lääkäri luki koneelta, että läppä oli mennyt rikki...
Tiputtelen edelleen antibiootti/kortisonia, jotten silmä tulehdu. Toivon mukaan voin lopettaa sen pian, kun kuivattaa silmiä kovasti. En näe nyt hyvin lähelle tai kauas, mutta onneksi paranemisen jälkeen näön pitäisi olla hyvä (= silmälasikorjauksen tasoa). Sitä odotellessa katsellaan tätä suttukuvaa, voipi mennä kuukausia.
Jos nyt kysyttäisiin, niin en menisi uudestaan leikkaukseen. Mutta ehkä jos kysytään vaikka puolen vuoden päästä, voi mielipide olla eri. Mutta älkää uskoko "heti valmiiseen" tulokseen.- zeiss
näkyy ryssivän nuo lääkäritkin ja sitten vaan ollaan hiljaa niinku ei mitään.
Noinkohan se reikä siitä paranee, toivotaan. - Tuhrusilmä
zeiss kirjoitti:
näkyy ryssivän nuo lääkäritkin ja sitten vaan ollaan hiljaa niinku ei mitään.
Noinkohan se reikä siitä paranee, toivotaan.Viimeisimmän tarkastuksen jälkeen tilanne on nyt se, että rewikä on umpeutunut, mutta tietysti epiteeli on siitä kohtaa paksumpi (vähän kuin ihon arpi). Haittaa lievästi näköä, tosin riippuu paljon valaistuksesta (epäsäännöllinen hajataitto). Lisäksi molemmat silmät lievästi plussalla, joka kuulemma häviää ajan kanssa. Ensi viikolla selviää, miten jatketaan, tulisiko kyseeseen uusintalaserointi läpän alle. Itse en kovin herkin perustein lähtisi nyt läppiä avaamaan, kun ovat kiinnittyneet hyvin. Mutta katsotaan...
- dsbrynr
Tuhrusilmä kirjoitti:
Viimeisimmän tarkastuksen jälkeen tilanne on nyt se, että rewikä on umpeutunut, mutta tietysti epiteeli on siitä kohtaa paksumpi (vähän kuin ihon arpi). Haittaa lievästi näköä, tosin riippuu paljon valaistuksesta (epäsäännöllinen hajataitto). Lisäksi molemmat silmät lievästi plussalla, joka kuulemma häviää ajan kanssa. Ensi viikolla selviää, miten jatketaan, tulisiko kyseeseen uusintalaserointi läpän alle. Itse en kovin herkin perustein lähtisi nyt läppiä avaamaan, kun ovat kiinnittyneet hyvin. Mutta katsotaan...
minkä verran hajataittoa jäi? pohdin samaa asiaa, että mitä tehdä....
- Tuhrusilmä
dsbrynr kirjoitti:
minkä verran hajataittoa jäi? pohdin samaa asiaa, että mitä tehdä....
Tällä hetkellä vaikuttaa, että silmään, jossa reikä oli, ei jää pahempaa näkövaivaa. Valot vähän leviävät ja tekevät haamukuvia, mutta oikeassa valossa ihan ok silmä. Sen sijaan tuo toinen silmä, johon sanottiin jäävänkin hajataittoa, on mennyt minusta vielä huonommaksi. Varmaan tällä viikolla selviää, paljonko siinä nyt on hajataittoa.
- if96v
Tuhrusilmä kirjoitti:
Tällä hetkellä vaikuttaa, että silmään, jossa reikä oli, ei jää pahempaa näkövaivaa. Valot vähän leviävät ja tekevät haamukuvia, mutta oikeassa valossa ihan ok silmä. Sen sijaan tuo toinen silmä, johon sanottiin jäävänkin hajataittoa, on mennyt minusta vielä huonommaksi. Varmaan tällä viikolla selviää, paljonko siinä nyt on hajataittoa.
kerropa kun tiedät paljonko jäi hajataittoa ja mitä päädytään tekemään vaiko mitään! Olen tosiaan samassa tilanteessa :)
- Tuhrusilmä
if96v kirjoitti:
kerropa kun tiedät paljonko jäi hajataittoa ja mitä päädytään tekemään vaiko mitään! Olen tosiaan samassa tilanteessa :)
Kävin taas lekurilla, nyt kaikki keskeiset silmälääkärit ovat minut nähneet... On vissiin ollut aluperin ongelmallisen malliset sarveiskalvot ja vielä vähän huonoa tuuria kaupan päälle, mutta nyt saan ainakin huomiota. Tilanteeni tulee tod. näk. korjaantumaan aika hyvin itsekseen kevään mittaan, tarvittaessa laseroidaan lisää (uudella läpällä). Hajataiton määrästä en tiedä, varsinaisia lukuja ei minulle asti ole toimitettu. Mutta näöllä nyt tulee toimeen (ja läpäisee alimmat ajokorttirajat), vaikka se ei tarkka olekaan ja maaliskuulla katsotaan tilannetta uudestaan.
Eiköhän sullakin pystytä tarvittaessa laseroimaan lisää. Muhun on nyt valettu uutta uskoa taas... ;)
- Avovaimo
Mulla on femto lasikista pian puoli vuotta, ja voimakkuutta oli -8 ja hajataitto päälle. Nyt näkyy oikein hyvin ilman laseja, ainut haitta on silmien kuivuus, eli kostutustippoja pitää laittaa edelleen! Tosin niiden käyttöä on pystynyt jo vähentämään ainakin puoleen verrattuna siihen mitä aluksi kului leikkauksen jälkeen. Lisättäköön vielä (jos sillä nyt mitään väliä on) olen 24v ja leikkaus tehtiin Tre:lla Medilaserissa.
- Lasik21
Tulin juuri äsken HKI:n femtolasikista. Lähtöarvot -1,25 ja -1. Nyt mielettömän tarkka näkö. Toistaiseksi kaikki on kunnossa. Leikkaus meni hyvin ja on todella lyhyt. Luomen levitin ja silmän paineistaminen tuntuu hieman epämukavalta, mutta itse läpän teko tai laserointi ei tunnu missään. Henkilökunta on asiantuntevaa ja ystävällistä.
- ex-rilipää
Mulle tehtiin femto-lasik 3 päivää sitten ja leikkaus onnistui todella hyvin. Se miten hyvin silmä pysyy leikkauksen aikana paikoillaan on tärkeää. Mulla pysy silmä paikoillaan vaikka itse tuntui siltä että se liikku kokoajan. Lääkäri kehui ainakin, että leikkaus onnistui täydellisesti. Lähtöarvot oli -6,75 ja hajataittoa vasemmassa niin, ettei sitä ole pystynyt enää 15 vuoteen korjaamaan laseilla. Samana iltana näkö oli jo erinomainen ja nyt näen todella tarkasti. Sitä en voi tietää onko jo plussalla, tuskin sillä näkö on tarkka vielä 15cm päähän. Minusta itsestä tuntuu, että vasemman silmän näkö on todella hyvä. En muista milloin olisin nähnyt näin hyvin.
- voi perse
Vastauksena kysymykseen: toinen meni hups ..plussalle ja toiseen tuli..hups hajataittoa ( ei o ennen ollut..aika ikävää) ja kuivat silmät, halot häirtsee illalla, hämäränäkö huonompi (lisäilin valaisimia kotiin, en aja pimeällä enää), ei pysty läppäriltä katsoon korkeakontrastitisia hyvin, kainaloita ei enää näy (plussaa toisessa ja toisessa nolla eli ikänäkö teki tepposet..oon 35v jo)...
- wlub
hei...millä tavalla tuo hajataitto jota tuli ilmenee? väsyykö silmä vai etkö näe sillä hyvin? tiedätkö minkä verran hajataittoa tuli? Oletko selvittänyt korjausleikkauksen mahdollisuutta?Voimia!!!
- voihan halo sentään
wlub kirjoitti:
hei...millä tavalla tuo hajataitto jota tuli ilmenee? väsyykö silmä vai etkö näe sillä hyvin? tiedätkö minkä verran hajataittoa tuli? Oletko selvittänyt korjausleikkauksen mahdollisuutta?Voimia!!!
on..ja tuntuu, että toisessa silmässä ne vain pahenee:( Hajataittoa oli molemmissa silmissä valmiiksi, mutta vain alle 1. Ei olisi pitänyt lääkärin mukaan olla ongelmia saada tuo hajataitto pois...ja nyt en tiedä mitä etenkin tuohon vasempaan silmään on käynyt. Onko kenties sarveiskalvon pinta ollut epätasainen/tullut myhkyrä tms...sellaisestakin kokemuksesta olen täällä lukenut.
Ensimmäisellä viikolla en vielä huolestunut, varsinkin kun autojen valojen järkyttävät tähtisuihkut olivat tuplasti pahempia silloin. Nyt toinen silmä (joka oli heti normaalin oloinen ja jonka leikkaus onnistui hyvin, tuli täydellinen läppä lääkärin mukaan)tuntuu parantuneen niin, ettei tähtisuihkutkaan enää ole pahoja. Liikennevalot eivät tuolla oikealla silmällä paljoa hajoa, eikä katuvaloissakaan ole suurta sumentumaa. Mutta tämä toinen murheenkryyni...leikkauksessa en tiedä pystyinkö olemaan tuon silmän leikkauksen aikana aivan paikallani. Oli tunne,ettei silmä ole auki, vaikka se tietenkin oli. Toimenpide oli kyllä yhtä sujuva ja nopea tähänkin silmään, eikä lääkäri sanonut mitään mistään poikkeavasta. Roskantunne oli tässä vasemmassa silmässä todella pitkään, noin 5 vuorokautta. Tämä silmä on se joka oireilee kuivana, toinen ei. Tunne on sellainen kuin luomen alla pienellä, sormenpään kokoisella alueella, olisi roska..tai kärpäspaperia pahimmillaan. Kosteutus toki auttaa tähän..haloja ja tähtisuihkuja on tässä silmässä kokoajan ollut hirveän paljon. Ja nyt tuntuu, että ne ovat pahentuneet..aiemmin oli vain sellainen sumea valo auton varsinaisen valon ympärillä, ja tästä lähti vielä ne tähtisuihkut ja häikästys melkoinen...nyt tuo sumea alue valon ympärillä (katuvalo, auton valo, mikä vaan valo pimeässä)on kasvanut isommaksi, ja se ikäänkuin aaltoilee. Autot näyttävät olevan aivan kuin isojen repaleisten valokennojen sisällä kun tällä silmällä pelkästään katselee. Oikealla näkyy ihan hyvin...yhteisnäkö on ok jos osaan olla ajattelematta niitä haloja, mutta esimerkiksi liikennevaloissa/ruuhkassa tämä on todella hankalaa. Yhdellä silmällä ajaminenkaan ei oikein ole hyvä juttu...
nyt on pikkuisen ruvennut mietityttämään, että mikä meni vikaan ja miksi tämä vaan huononee tämä toinen silmä. Ja siis pävänvalossa/sisällä näen täydellisesti lähelle ja kauas, molemmilla silmillä!!
Voiko kyseessä olla vielä silmän parantumattomuus, vai voinko heittää toiveet kaivoon ja totutella tällaiseen epämääräiseen valoshowhun..sarveiskalvo oli minulla alunperinkin aika ohut, eikä uusintalaaserointia varmaan voida tehdä. Ja siis jos näkö on nollassa (uskoisin näin, sillä näen vähintään yhtä hyvin tekstit jms kuin silmälaseilla jolloin visus oli 1), niin voidaanko pelkkää epätäydellistä hajataittoa laaseroida???
Onkohan ketään kohtalontoveria...
kertokaa jos on.
Hajataittoni rilleillä oli erilaista, sillon teksti tuppasi leviämään hieman ja näkökyky saatiin korjatuksi 1. Valot hajosivat silloin hieman, mutta se oli sellaista tasoa ettei haitannut. Ehkä tuo oikea silmä on nyt sellainen mitä oli ennen leikkaustakin.
Onko muita?
- Lukekaa ensin
Totuus taittovirhekirurgiasta:
www.antilasik.fi - 39393939
Kyllä tuo antilasik .fi on täyttä saishea. Taitaa olla tämä independent moovie dude oikeasti kommari jota ketuttaa kaupallinen elämä ylipäänsä.
Vois tuoda mielummin oikeasti esille riskejä kun pelotella tärkeän kysymyksin kanssa pohdiskelevat.- Oikeita riskejä
Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.
Silmäleikkauksen riskit:
- pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
- pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
- näköä ei saa hyväksi edes laseilla
- epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
- kaksois- tai haamukuvat
- huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
- yli- tai alikorjaus
- leikkaus väärillä vahvuuksilla
- entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
- lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
- päänsärky (migreenin paheneminen)
- silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
- karsastuksen paheneminen
- lasiaisen samentumat
- pysyvä valonarkuus
- huono tottuminen monovisioniin
- jälkikaihi
- yliherkkyys silmätipoille
- sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
- verkkokalvon vaurioituminen
- läppäongelmat
- epiteelin kasvu
- tulehdukset
- masennus
- Valoa ootellessa
Hyödynnänpä vanhaa ketjua kertomalla/tilittämällä tilannettani.
Leikkautin silmäni viime viikon keskiviikkona Femtolasikilla ja omalla, klinikalta saadulta listallani ei ole masennusta sivuvaikutuksissa, mutta nyt masentaa. (Hormonien takia tosin saattaa just tähän aikaan kuusta masentaa vähän enemmän, kuin muuten masentaisi, hehheh.) Mut siis, vasen silmäni tuottaa kaksoiskuvaa, ja oikeakin pikkuisen. Oikean avulla kuitenkin näen mm. tämän ruudun. Toinen on aika sumea, joten kokonaisvaikutelma on ikävän kahtiajakoinen.
Optikko seuraavana päivänä leikkauksesta ei tiennyt, mistä tämä johtuu, eikä ole neljässä päivässä korjaantunut, hetkittäin kyllä on parempi. Tämän takia tapaan silmälääkärin huomenissa.
Seuraavana aamuna leikkauksesta silmät oli kivuttomat, mutta tällaiset kaksoiskuvalliset. Hetkittäin tilanne on mielestäni parempi, vähän heittelee. Oikealla silmällä siis näen niin hyvin, että voin esim. tätä kirjoittaa ja näyttöä katsella, vasen yksin on melko avuton. (Mutta korjaantuu vähän paremmaksi, jos oikean peittää, ilmeisesti oikea tavallaan kompensoi...)
Silmät myöskin rähmii jonkin verran, erityisesti yön jälkeen (vaikka öisinkin tiputtelen kosteutustippoja, jos heräilen, eli jopa parin tunnin välein), mutta mulla on ollut aika rähmäiset silmät aina. Luulen, että jos nukkuisin koko yön putkeen tipoittelematta, en saisi enää silmiä auki ollenkaan. (Tämä oli tilanne ensimmäisen yön jälkeen, toinen ei auennut kokonaan...)
En ole ihminen, joka valittelee kohtaloaan. Enkä lähde siitä, että leikkaus olisi riskitön tai että olisi klinikan henkilökunnan vika, jos se ei mene ihan niin putkeen, kuin ideaalitilanteessa luvataan. Pikkusen mainostuksen puolelle tiedotus toki menee, jos vertaa mitä tahansa netistä luettuja kokemuksia (pitkiä toipumisaikoja) ja lupausta siitä, että näkö on seuraavana päivänä hyvä.
Alan turhautua, vaikka päiviä on kulunut vasta muutama ja huomisen lääkärin jälkeen olen viisaampi.
Koska lähtönäköni oli varsin huono (-8,25 ja -7,75) en jotenkin odottanutkaan, että tämä olisi mennyt ihan heittämällä, toivoin kyllä. Optikko jopa mainitsi mahdollisen uusintaleikkauksen :o ja siksi olen vähän jännittynyt, et mitä siellä lääkärissä huomenna tapahtuu.
Katsotaan nyt sitten esim. puolen vuoden päästä, tuliko tästä mitään.
Silmillä pitäisi kyllä tällä viikolla tehdä visuaalista työtä, että jos jälkeen tulee sitten vähän jotain originellia tämän takia, voi voi. :D - tollopeloton
Kyllä kai jonkunmoisen hälytyskellon pitäisi soida viimeistään siinä vaiheessa kun ko. firma markkinoi leikkauksiaan -10% alennuksella ja kalastelee asiakkaita erinäköisillä messuilla. Mikäköhän mahtaa olla ilmaisen ennakkoarvion tulos? 100% kelpaa leikkaukseen!
- banni1
Mulla oli Femtolasik-leikkaus 12 päivää sitten. Varsinainen toipuminen on ollut helpompaa kuin olisin luullut, esim yöt on menneet hyvin. En vaan näe vielä ihan tarkasti. En tiedä, kuulunko sitten niihin epäonnisiin 2 % joille joudutaan tekemään uusintaleikkaus, vai tarkentuuko tämä näkö vielä tästä. Kuitenkin tuo Femtolasikin mainonta (saat täydellisen näön heti leikkauksen jälkeen!) harmittaa, kun omalla kohdallani se ei ole tosiaan toteutunut.
Mutta oon ihan toiveikas että tää vois tästä vielä ittekseenkin tarkentua, ja jos nyt uuteen leikkaukseen joudun niin sitten joudun.- Mimmi
Banni1, miten sun kävi? Selkeytyikö näkö vai jouduitko uusintaleikkaukseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752