Absolutistien ongelma

6915

Niin, olen tässä pohtinut että mistä johtuu se että kun ihminen lopettaa alkoholin käytön, kusi nousee päähän. Se on ihan fakta juttu. Siitä pitää huudella turuilla ja toreilla (ja Suomi24:n palstoilla) että kuinka "minä nyt olen parempi kuin sinä kun minä en käytä viinaa!" (Viinalla nyt tarkoitan kaikkia alkoholijuomia, väkeviä, viinejä, olutta ym.) Onko se niin että se Lopettaminen on näiden ihmisten ainoa onnistuminen tässä elämässä ja siitä pitää sitten vauhkota?

Mulla yks kaveri lopetti juomisen pari vuotta sitten. Siihen asti se oli hauska ja hyvä tyyppi mutta nyt hän on niin ylimielinen että oikein oksettaa. Mistä se johtuu että absolutisteille käy näin?

Se on varmasti kova homma, lopettaa se viinan juonti, varsinkin jos se on ollut todellinen ongelma. Siihen ei heikot kykene, sen ymmärrän ja tiedän oikein hyvin. Tiedän myöskin että tämä maa on täynnä ihmisiä jotka ei osaa käyttää viinaa, ja heille parempi olisikin että pysyisivät kuivilla. Olisi paljon parempi jos yökerhot sulkisivat ovet vaikka jo kahden maissa yöllä. Alkoholi aiheuttaa ongelmia, sen minä tiedän.

Mutta, se että kovan työn raataja ottaa muutaman kaljan viikonloppuisin, sen ei pitäisi kuulua kenellekkään muulle. Alkoholi on nautinto-aine, sellaiseksi tarkoitettu, ja väitän että ne jotka osaavat pitää alkoholin käytön oikeasti kohtuudessa ja sille kuuluvalla paikalla, nautinnon tuottajana, ne ne vasta kovia tyyppejä ovatkin, paljon enemmän sellainen vaatii luonnetta kuin absolutismi!

Mutta ei. Aina on joku absolutisti vinkumassa jos otat yhdenkin oluen. Mistä tämä johtuu? Aina he ovat kuulluttamassa kantaansa joka paikassa, ja tietävät asiat paremmin kuin muut, mistä se johtuu? En ymmärrä...

Valaiskaa minua, miksi absolutistit ovat niin omahyväisiä?

20

825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalopeelo

Kyseessä uskonto. Lähetyskäsky ja suvaitsemattomuus on etusijalla kaikessa toiminnassa. Samaa ilmenee tupakointipuolellakin, kaikista kiivaimmat tupakointia tuomitsevat ja siitä keuhkoavat (heh) tyypit ovat entisiä ketjupolttajia. Kaitpa entiset deekut ja kessuttelijat myös samalla vahvistavat omaa uskoaan. Tao oikeastaan ei ne muuta saa edes aikaan, ärsytyksen lisäksi.

Niin ja raitistuneet näkee lähes poikkeuksetta kaikenlaisen juomisen ongelma juomisena. Olet aina jonkin sortin alkoholisti kun juot.

• ei enää kaveri
        **** kirjoitti:

Niin ja raitistuneet näkee lähes poikkeuksetta kaikenlaisen juomisen ongelma juomisena. Olet aina jonkin sortin alkoholisti kun juot.

Hei eivät ymmärrä sanaa "kohtuukäyttö". He eivät voi uskoa sitä että on olemassa ihmisiä, jotka kykenevät kohtuukäyttöön, jopa entisistä suurkuluttajista voi tulla kohtuukäyttäjiä. Syy on ilmeinen: sairaus nimeltä alkoholismi. Kohtuukäyttäjät eivät ole alkoholisteja ja ymmärtävät alkoholin nautintoaineeksi, josta nautitaan silloin tällöin ja arjet eletään niukemmin.
        Vertaisin nikotinisteja alkoholisteihin. Jos kerran on päässyt irti tupakan himosta, niin ei kannata leikkiä sillä asialla. Sama lienee alkoholisteilla.

• Niin ja näin

Olen ihmetellyt tuota samaa. Itse olen aina inhonnut viinaa, koska mies on alkoholisiti. Mutta ei minua heiluta sinne tänne jos joku osaa kohtuudella ja silloin tällöin haluaa alkoholia otttaa.

Nyt kun mies on raitistunut, niin siitä huolimatta olen yhtä yksin kuin ennenkin. Tietenkin on hyvä että ei ryyppää mutta nyt päivät täyttää noiden raittiiden kaverien kanssa seurustelu johon mukaan ei tällainen absolutisti kelpaa.

Ihan samaa mieltä että ihmiset jotka raitistuvat ovat ylimielisiä omaan napaansa tuijottajia. Piiri pieni pyörii niinkuin ryyppyjengissäkin.

Koetan kuitenkin ajatella että asia mikä tahansa on parenpi kuin juominen ja yritän selvitä yksin kuin ennenkin. Aina on parenpi katsoa selvää ihmistä kuin räkäkännilläistä ja yrittää ajatella minkä helvetin tuo juova ihminen on käynyt läpi ja käy koko ajan, elämänsä loppuun asti.

Nuo alkoholistit saavat tukea varmaan toisillaan ja sehän on hyvä asia. Mutta olisikohan hyvä joskus ajatella sitä elämänkumppania mitä sille kuuluu. Onhan hän vuosien ajan ollut mukana siinä entisessä helvetissä.

No, kaikkea hyvää raitistuneille ja pysykää edelleen. Sehän on loppujen lopuksiksi tärkeintä että olette hypänneet uppoavasta laivasta

• Puliveivari..

Ne raitistuneet kaverit siellä palaverissa varoittelevat, että pahin kompastuskivi raittiudentiellä on useimmiten se "veemäinen" nalkuttava akka kotona.. :D

• ei enää kaveri

Olipa hyvä kirjoitus nimimerkiltä "Niin ja näin". Minulla on kokemuksia lähimmästä työtoverista, joka viime vuonna heittäityi tipattomaksi tammikuussa ja jatkoi sitä sitten jonkin aikaa. Ja kyllä siitä kuultiin, salilla käytiin ja plää, plää, pläää .....................Kävi jotenkin ylikierroksilla, sekaantui kaikkiin työasioihin . . . muidenkin, oli niin terävä ja osallistuva.
        Monasti piti lähteä jonnekin muualle ottamaan etäisyyttä, ruokatunnit siirsin toiseen aikaan, otin jopa eväät mukaan, ettei tarvinnut ainakaan ruokiksella kuunnella luentoja. Kesällä sitten oli taas normaali. Nyt on taas tipaton ja ylikierokset päällä. Mitähän ja kellehän se oikein todistelee jotain.
        Nimenomaan tuo erinomaisuus, kiihkomielisyys, yliaktiivisuus ja sekaantuminen kaikkiin asioihin ärsyttää.

• Entäs juoppo-akka
        Puliveivari.. kirjoitti:

Ne raitistuneet kaverit siellä palaverissa varoittelevat, että pahin kompastuskivi raittiudentiellä on useimmiten se "veemäinen" nalkuttava akka kotona.. :D

akan syytä.

• dir.cant Piiparinen
        Entäs juoppo-akka kirjoitti:

akan syytä.

enää nalkuttavaa akkaa. Se lähti, kun minä lopetin viinan juonnin. alle vuoden se kesti, sitä ennen 30 vuotta juomista. Ei ollut enää hyvää syytä vi**uilla.

• olla kiva

mutta kun lopetin juomisen, ovat kaverit alkaneet soitella humalassa ja kysellä kaikennäköisiä neuvoja. Jos et puolta tuntia pitempään jaksa jaaritella, niin tottahan tolki on ylimielinen.

Juhlissakaan ei jaksa naureskella selvänä niille varmaan ihan hauskoillekin jutuille, jotka olivat kännissä hulvattomia.

Lohduttautukaa sillä, kun mietitte miten tylsää ja ilman iloja tämä absolutistin elämä on, kun ei voi edes "rentoutua", ehkä sillä ajatuksella jaksatte eteenpäin.

• jaa53

ovat kusipäistä, toiset eivät. Jotkut luulevat olevansa toista parempia, kun ovat selättäneet pedon. Tuo kertoo kyllä ihmisen yleisestä kusipäisyydestä enemmän kuin absolutismista.

Kuten joka jutussa, tässäkin ääripäät ovat pahimpia. Sekä suurimpia toisten arvostelijoita.

• Ymmärtää

tuo "kuiva huikka nousee päähän". Selvisi monta asiaa.

• ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä. Alkoholisteja löytyy jokaisesta ikäryhmästä, jokaisesta sosiaaliluokasta, jokaisesta koulutustasosta, jokaisesta uskontokunnasta, jokaisesta kansasta, jokaisesta sukupuolesta (sic!), jne. Ainoa alkoholisteja yhdistävä seikka on, että he eivät hallitse alkoholinkäyttöä. Ainoa absolutisteja yhdistävä seikka on, että he eivät juo alkoholia.

• ei kuulu muille

Ne kusipää-absolutistit (tai raitistuneet alkoholistit/suurkuluttajat, whatever) ovat vain osa kaikista raitistuneista. Mutta tietty näkyvin ja ärsyttävä osa. Monet on ihan normaalisti ja ihmisiksi tipattomuuden alettua, mutta eihän niitä edes huomaa. Eikä ole tarvettakaan, nämä on jokaisen yksityisiä asioita.

Ne, jotka tipattomuudestaan meuhkaavat, yrittävät todennäköisesti todistella ennen kaikkea itselleen, että ovat raittiita. Se on niin kuin muissakin asioissa; jos jotain asiaa pitää koko ajan olla toitottamassa, niin todennäköisesti toitottaja ei itsekään oikein usko asiaansa. Mutta jos siitä pitää tarpeeksi kovaa meteliä tarpeeksi paljon, niin asia muuttuu todemman tuntuiseksi.

• Kauko valo

Sitä kun ikänsä on rämpinyt kusessa ja paskassa viinan takia.Niin kun sieltä montusta on kavunnut maan päälle ja päässyt kuiville .Se on niin iso juttu juopolle että sitä ilosanomaa täytyy julistaa kaiken aikaa. Samalla lailla kun jotkut uskoon tulleet ihmiset.

• näennäisen

välinpitämättömästi kanssaihmisiin suhtautuvia (ei liiemmin tervehditä tai muuten kohteliaasti huomioida) suomalaisia näyttää kauheasti vaivaavan nimenomaan tämä alkoholikysymys ja etenkin absolutismi. Olen paljon kiertänyt maailmaa ja nähnyt eri kulttuureita ja missään en ole kohdannut niin suurta mielenkiintoa tipattomuutta kohtaan kuin täällä kotoisassa Suomessamme. Noh, totuuden nimissä täytyy sanoa, että veli-venäläiset kyllä myöskin kummastelevat, mutteivät esim. viinikulttuurimaiden kasvatit ja Aasiassa ja Jenkeissä asia ei voisi vähemmän kiinnostaa mitä kukin juo ja miksi.

• 7+12

Alkoholi on liuotin. Ei missään tapauksessa sisäisesti käytettäväksi tarkoitettu!

Ihmisellä joka hallitsee omaa elämäänsä, ei ole tarvetta päihdyttää itseään millään aineilla. Hän kestää arjen ja juhlan ilman viinaa.

Juominen on epänormaalia, vastoin alkoholin käyttäjien kuvitelmia!

Minua inhottaa juomarit siksi, koska he muistuttavat minua entisestä itsestäni. Kuinka typerä silloin olinkaan. olin silloin paljon omahyväisempi kuin nyt, enkä voinut ymmärtää raittiita ihmisiä. Totuus kuitenkin on että raittius on se ainoa oikea ja LUONNOLLINEN elämäntapa ja olotila.

• kohtuus ja kohtuus

Juuri "Väärin ja väärin" - kaltaiset tyypit saavat minut liukenemaan ilman liuotintakin muualle. Onneksi heitä kuitenkin on vain minimaalinen määrä ihmisistä. Onneksi noormaleja ja kohtuullisia ihmisä on enemmistä, joiden kanssa on mukana seurustella.

• Absol.

..se johtuu siitä, että aivan oikeutetusti tunnemme itsemme yli-ihmisiksi alkoholia käyttäviin nähden, jotka ovat ali-ihmisiä.

• Puntit tasan

Ei kannata yleistää... Suomessa vaan on hirveen mustavalkoinen suhtautuminen alkoholin käyttöön. Ensin (nykyään) joka kissanristiäisissä on mahdollisuus ottaa huikkaa, mutta siinä vaiheessa kun alkoholin käyttö muuttuu ongelmaksi aletaan katsoa nenävartta pitkin ja paheksua.
      No tottahan se on, että selvinpäin liika-humalaisten juttuja ei kuuntele pirukaan, mutta ei kohtuukäytöstä pitäisi myöskään valittaa. Toisaalta taas kännimokailuille naureskellaan usein jälkeenpäin, mikä on tietty vähän säälittävää. Lähelläni on ollut alkoholisteja (ei onneksi saman katon alla) joista toinen lopulta kuollut maksakirroosiin ja toinen raitistunut (eikä ole ikinä valittanut muiden juomisesta raitistuttuaan). Itse vietän tällä hetkellä tipatonta tammikuuta ja saas nähdä jatkuuko tipaton linja vielä senkin jälkeen, en ole tehnyt mitään suunnitelmia juomisen suhteen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6247
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5639
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      128
      4605
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      57
      3909
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3825
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3239
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      68
      3019
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59