Yksityinen tie

Kyselijä

Osaisko kukaan kertoa tarkasti yksityisellä tiellä liikkumisesta...? Vaatiiko esim.Suomenlaki että yksityiseksitieksi luokitellaan ne tiet joka on merkitty viitoilla että on yksityistie? Entäs jos toisen tieltä pääsee myös omaan pihaan ja aikoinaan on tehty suullinen sopimus, mutta ei ole enää todistajia? Onko esim. matka määrää mitä saa ajaa toisen omistamalla tiellä...? Joku netti osoite olisi hyvä...

28

29231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anssi

      Nämä kulkuoikeudet on osa peurujaan tosi vanhoista laista ja melko sekavia sekä tulkinnan varasia.

      Käsittääkseni pää periaate on se että jos on jotain kulkureittiä käyttänyt, niin siitä on tullut ikään kuin saavuettu etu, eikä sitä voi kieltää.

      • Maanmittari

        Ei ihan noinkaan. Edellisessä vastauksessa esittelin asiat tarkemmin.

        Luulen että käsityksesi siitä että jos jotain kulkureittiä on käyttänyt vanhastaan nin sitä ei voi kieltää tulee lähinnä ns. ojalaista jossa lakkautettiin yhteiset tiet. (aikaisemmin tiet perustettiin pääsääntöisesti yhteisinä alueina eikä rasitteen luonteisina oikeuksina kuten nykyään) Tällöin määrättiin että kuka yhtisen alueen lakkauttamisajankohtana käytti tietä sai siihen samalla ilmaiseksi rasiteoikeuden (yksityistieoikeuden). En selittänyt tätä tapausta sillä luulen että lakanneesta yhteisestä tiestä ei ole kysymys. Mutta kuten huomaat tämäkin perustuu lakii eikä ole ihan automaatio. (itseasiassa tuo ko. laki aiheuttaa vieläkin paljon harmaita hiuksia niiden päässä jotka miettivät miten kiinteistörekisteri voitaisiin saada luotettavammaksi niin tieoikeuksien kuin tilojen pinta-alojen osalta.)


      • Anonyymi

        Ei. Vaan jos sen kiinteistön rasitteena kiinteistörekisterissä on kulkuoikeus sen kiinteistön yksityistiellä päästäkseen omalle tontilleen,senkun vaan kävelee ja ajelee nätisti. Näitähän on paljon,esim pihan läpi kulkevia teitä.


    • Maanmittari

      Yksityistiellä saa liikkua seuraavasti.
      a) Tieosakaat jos tieoikeus on virallisesti perustettu maanmittaustoimituksessa tai kunnan tielautakunnan päätöksellä. (eli tieosakkaat on määrätty)

      b)Sopimukseen perustuvalla tieoikeuden kohdalla kulkuoikeus määräytyy sopimuksen perusteell

      c) Jos sopimustakaan ei ole niin tietä saa käyttää maanomistaja (ja hän saa myös määrätä kuka muu saa käyttää tietä)

      Muilta käyttäjiltä saa tien sulkea muutamin poikkeuksin josta myöhemmin.

      Suomen laki (tarkemmin Laki yksityisistä teistä) määrittelee yksityistien tieksi joka ei ole yleinen tie tai katu. Yleinen tie on tiehallinnon hoidossa oleva tie (jolla on mm. tiennumero) ja kadut ovat asemakaava-alueen liikenneväyliä jotka kunta ylläpitää. Kaikki muut tiet ovat yksityisteitä.

      Jos yksityistie on perustettu maanmittaustoimituksessa tai kunnan tielautakunnan päätöksellä niin samalla on määritetty tarkasti ketkä saavat käyttää tietä (ja he myös kustantavat tienpidon). Muilta kulkijoilta voidaan periä tiemaksuja. Satunnaisia kulkijoita varten tie voidaan sulkea. (eli laittaa lukittava portti) Poikkeus on jos yksityistie saa kunnalta tai valtiolta avustuksia jolloin tietä ei saa sulkea.

      Sopimukseen perustuvat yksityistiet ovat hankalampia varskin kun jos ne perustuvat suulliseen sopimukseen. Suullisen sopimuksen sisällöstä voidaan tietysti aina lähteä käräjille mutta varsinkin kun todistajia ei enää ole niin tulos on epävärma.

      Parempi ja pysyvämpi keino tällaisissa tapauksissa, kun on epäselvyyttä sopimukseen perustuvasta tieoikeudesta, on hakea maanmittaustoimistosta yksityistietoimitusta jossa määrättäisiin paikkaan virallinen tieoikeus joka kirjataan kiintistörekisteriin. Todennököisesti toimituksessa tieoikeus määrätään tällaisessa tapauksessa olemassaolevan tien paikalle. Poikkeuksena voi olla jos nykyinen tienpaikka aiheuttaa rasitetulle (se jonka alueella tie kulkee) kohtuutonta haittaa esim. koska tie kulkee pihapiirin lävitse tai vastaavaa. Tällöin voidaan tieoikeutta siirtää ja määrätä rakennettavaksi tie ositain uudestaan. Toimituksessa voidaan myös päättää osittelusta jonka mukaan mahdolliset uuden tien rakennuskustannukset maksetaan sekä kunnossapito-osittelusta jonka mukaan tien kunnossapitokustannukset jaetaan tieosakkaiden kesken.

      Mitään matkamäärää ei ole mitä saa toisen yksityistiellä ajaa.

      Yksi ihan hyvä nettiosoite on jossa kerrotaan varsinkin yksityistietoimituksesta on seuraava:
      http://www.maanmittauslaitos.fi/Default.asp?id=89&docid=192

      Lisäksi voi olla ihan valaisevaa katsoa finlexsistä ( http://www.finlex.fi ) yksityistielakia.

      • leka

        Koskeeko toi vain ajoneuvolla tapahtuvaa tien käyttämistä? Jokamiehen oikeuksiinhan kuuluu vahinkoa tuottamaton jalankulku kenen tahansa mailla, kunhan ei lähde pihapiiriin kuljeskelemaan (ja kunhan ei ole sotilas-, luonnonpuisto-, raja- tms alue). Eli kaipa sillä yksityistiellä saa kävellä koska sen vieressä kulkevaa ojanlaitaa ainakin saa...


      • Maanmittari
        leka kirjoitti:

        Koskeeko toi vain ajoneuvolla tapahtuvaa tien käyttämistä? Jokamiehen oikeuksiinhan kuuluu vahinkoa tuottamaton jalankulku kenen tahansa mailla, kunhan ei lähde pihapiiriin kuljeskelemaan (ja kunhan ei ole sotilas-, luonnonpuisto-, raja- tms alue). Eli kaipa sillä yksityistiellä saa kävellä koska sen vieressä kulkevaa ojanlaitaa ainakin saa...

        Itseasiassa ilmeisesti koskee vain ajoneuvoja. Olin aikaisemmin jossakin vastauksissani todennut että varsinaiset jokamiehenoikeudet eivät koske tiealuetta. Muistan jopa että mielestäni olin sen jostain laista tulkinut mutta en millään enää muistanut mihin olin tuon johtopäätökseni perustanut.

        Nyt on ehkä aika korjata sanojani.
        Ympäristöministeriön ylitarkastaja Pekka Tuunanen on sanonut vuonna 1999 asiasta seuraavaa:
        "Yksityistielaissa on määritelty tien pitäjän oikeudet säädellä liikkumista tiellä. Tien pitäjä saa ko. lain nojalla kieltää moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön ja hevosajoneuvon käytön tiellä. Tässä suhteessa ratsukko ei ole hevosajoneuvo. Hevosajoneuvo on määritelty tieliikennelaissa hevosen vetämiksi rattaiksi tai reeksi. Siten yksityistien pitäjä ei voi yksityistielakiin nojautuen kieltää tiellä kävelyä, ratsastusta, pyöräilyä tai hiihtämistä."

        Ehkä en yksinkertaisena maanmittarina lähde ympäristöministeriön ylitarkastajan sanoja kiistämään ;-), varsinkin kun en itse muista mistä ja millä tavalla olin aikanaan toiseen lopputulokseen päätynyt. Jos perustelut jossainvaiheessa muistan kirjoitan siitä tänne palstalle.

        lähteenä vain kiinnostuneille annan osoitteen
        http://www.suomenlatu.fi/poluistareiteiksi/tietoa/lakiasiat/jokmiehoik.html

        Kyseessä lienee jonkinsortin ulkoilureittien ja ulkoiluyrittäjien lakiasioiden usein kysyttyjen kysymysten palsta (FAQ)


      • Toimitusmies

        "Todennököisesti toimituksessa tieoikeus määrätään tällaisessa tapauksessa olemassaolevan tien paikalle"

        Ja ns. sopimusteiksi tulkittavissa olevien osalta vieläpä ennestään olevalle tielle, jolla taas on olennaista merkitystä kohteen korvausta määrättäessä.

        Lisäyksenä ansiokkaaseen tekstiisi totean, että ns. sopimustie voi varsinaisen kirjallisen tai suullisen sopimuksen lisäksi syntyä myös ns. "hiljaisen" sopimuksen perusteella. (Esim. tila A käyttää tilan B alueella olevaa tietä vaikkapa esim. 15 vuotta tilan B omistajan siihen puuttumatta.)


      • Laki niin kuin luetaan

        Laki yksityisistä teistä mukaisella yksityisellä tiellä saa tilapäisesti kulkea moottoriajoneuvollakin, jollei sitä (esim. liikennemerkillä) ole kielletty.

        Ajaa yksityistiellä saa, jollei kieltomerkkiä ole asetettu. Eri asia on sitten tontille johtavat rasitetiet.


      • Maanmittari
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        Laki yksityisistä teistä mukaisella yksityisellä tiellä saa tilapäisesti kulkea moottoriajoneuvollakin, jollei sitä (esim. liikennemerkillä) ole kielletty.

        Ajaa yksityistiellä saa, jollei kieltomerkkiä ole asetettu. Eri asia on sitten tontille johtavat rasitetiet.

        Vähän menee taas saivarteluksi. Koitakaa kestää;-)

        Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää. Yleensähän maaseudulla pihaanajotiet ovat tällaisiä niiltä osin kun sijaitsevat pelkästään sen kiinteistön alueella johon sisäänajotie pelkästään vie.

        Tontille johtavat rasiteteteitä koskee yksityistielaki suurimmaksi osaksi.(YkstieL 1.2§)
        (tietystikkään esim tietoimitussäännöt eivä näitä teitä koske.)

        Tällaisia rasiteteitä voidaan perustaa vaan asemakaava-alueelle ja ne yleensä johtavat tontille. (Kiinteistönmuodostamislaki 154.1§ 9 alakohta)

        Nämä rasitetiet on tarkoitettu niihin tapauksiin kun tontilta pitäisi päästä kadulle mutta tontti ei ole kadun vieressä vaan joudutaan käyttämään toisen tontin aluetta poispääsyyn. Näin on haluttu myös välttää nk. kirvesvarsitonttien tekeminen jossa tonttiin kuuluu ohut kaistale joka johtaa kadulle. Ongelmaksi kun koettiin että tämä ohut kaistalekkin nosti tontin rakennusoikeutta vaikka ko. aluetta ei tosiasiallisest voinut käyttää rakennuspaikkana.

        Ja kaikille kiinteistöoikeudellisten termien kertaus ;-)

        Tontti: Sitovan tonttijaon mukainen kiinteistö joka on merkitty tonttina kiinteistörekisteriin. Esiintyy vain asemakava-alueilla.

        Yksityistie: Yksityistielain mukaisen yksityistieoikeuden omaava kulkuväylä.

        Rasitetie: Kiinteistönmuodostamislain rasitesäännösten mukainen kulkuoikeusrasite. Kyseessä ei ole suoranaisesti yksityistie vaikka yksityistielain säänöksiä siihen osittain sovelletaankin.


      • Laki niin kuin luetaan
        Maanmittari kirjoitti:

        Vähän menee taas saivarteluksi. Koitakaa kestää;-)

        Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää. Yleensähän maaseudulla pihaanajotiet ovat tällaisiä niiltä osin kun sijaitsevat pelkästään sen kiinteistön alueella johon sisäänajotie pelkästään vie.

        Tontille johtavat rasiteteteitä koskee yksityistielaki suurimmaksi osaksi.(YkstieL 1.2§)
        (tietystikkään esim tietoimitussäännöt eivä näitä teitä koske.)

        Tällaisia rasiteteitä voidaan perustaa vaan asemakaava-alueelle ja ne yleensä johtavat tontille. (Kiinteistönmuodostamislaki 154.1§ 9 alakohta)

        Nämä rasitetiet on tarkoitettu niihin tapauksiin kun tontilta pitäisi päästä kadulle mutta tontti ei ole kadun vieressä vaan joudutaan käyttämään toisen tontin aluetta poispääsyyn. Näin on haluttu myös välttää nk. kirvesvarsitonttien tekeminen jossa tonttiin kuuluu ohut kaistale joka johtaa kadulle. Ongelmaksi kun koettiin että tämä ohut kaistalekkin nosti tontin rakennusoikeutta vaikka ko. aluetta ei tosiasiallisest voinut käyttää rakennuspaikkana.

        Ja kaikille kiinteistöoikeudellisten termien kertaus ;-)

        Tontti: Sitovan tonttijaon mukainen kiinteistö joka on merkitty tonttina kiinteistörekisteriin. Esiintyy vain asemakava-alueilla.

        Yksityistie: Yksityistielain mukaisen yksityistieoikeuden omaava kulkuväylä.

        Rasitetie: Kiinteistönmuodostamislain rasitesäännösten mukainen kulkuoikeusrasite. Kyseessä ei ole suoranaisesti yksityistie vaikka yksityistielain säänöksiä siihen osittain sovelletaankin.

        >>Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää.>>

        En tarkoittanut rasitetiestä puhuessani maanomaistajan omalla maalla kulkevaa tietä. Tarkoitin nimenomaan rasitteena perustettua kulkuyhteyttä, joka johtaa kadulta tontille toisen tontin kautta kulkien.

        Yksityistielaki soveltuu aivan kuten totesit rasitetiehen. Mutta mielessäni olikin, miten rasitetiehen sovelletaan yksityistielain 80 §:n 1 mom:ia, joka säätelee tien tilapäistä käyttöä.

        Sanottu säännös kuuluu:
        "Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa, jos tietä käytetään:

        1) muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia; tai

        2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta."

        Nähdäkseni tällaiseen rasitetiehen ei oikein sovellu yllä oleva säännös. Nämä "tiet" ovat yleensä pieniä pätkiä toisen tontin kautta kadulle. Tuntuisi erikoiselta, jos kellä tahansa olisi tällaiseen väylään tilapäinen käyttöoikeus. Jo se, että tällainen kulkuyhteys menee yleensä aivan rasitetun tontin pihapiirissä, puoltaisi tulkintaa, että 80 § ei koskisi rasitteita.

        Kiinteistönmuodostamislain 154 §:n mukaan rasite perustetaan aina kiinteistön hyväksi. Tästäkin saadaan mielestäni tukea tulkinnalleni, että muu kuin rasiteoikeuden saanut kiinteistön omistaja tai haltija ei saa rasitetietä käyttää (ei edes tilapäisesti).

        Tämä tulkinta ei vielä estä kaikkea ulkopuolisen taholta tapahtuvaa tien käyttämistä. YksityisTL 80 §:kään ei estä tontille kulkemista luvallisissa asioissa (ks. säännös alla). Tarkoitan tässä nyt esim. postinjakajaa tai vierailijoita, jotka ovat käymässä tontilla. Mitään kieltomerkkiä ei rasitetielle tarvitse laittaa, koska oikeus käyttää sitä puuttuu muutenkin.

        YksityisTL 80 § 3 mom:
        "Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa ..."


      • Maanmittari
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        >>Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää.>>

        En tarkoittanut rasitetiestä puhuessani maanomaistajan omalla maalla kulkevaa tietä. Tarkoitin nimenomaan rasitteena perustettua kulkuyhteyttä, joka johtaa kadulta tontille toisen tontin kautta kulkien.

        Yksityistielaki soveltuu aivan kuten totesit rasitetiehen. Mutta mielessäni olikin, miten rasitetiehen sovelletaan yksityistielain 80 §:n 1 mom:ia, joka säätelee tien tilapäistä käyttöä.

        Sanottu säännös kuuluu:
        "Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa, jos tietä käytetään:

        1) muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia; tai

        2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta."

        Nähdäkseni tällaiseen rasitetiehen ei oikein sovellu yllä oleva säännös. Nämä "tiet" ovat yleensä pieniä pätkiä toisen tontin kautta kadulle. Tuntuisi erikoiselta, jos kellä tahansa olisi tällaiseen väylään tilapäinen käyttöoikeus. Jo se, että tällainen kulkuyhteys menee yleensä aivan rasitetun tontin pihapiirissä, puoltaisi tulkintaa, että 80 § ei koskisi rasitteita.

        Kiinteistönmuodostamislain 154 §:n mukaan rasite perustetaan aina kiinteistön hyväksi. Tästäkin saadaan mielestäni tukea tulkinnalleni, että muu kuin rasiteoikeuden saanut kiinteistön omistaja tai haltija ei saa rasitetietä käyttää (ei edes tilapäisesti).

        Tämä tulkinta ei vielä estä kaikkea ulkopuolisen taholta tapahtuvaa tien käyttämistä. YksityisTL 80 §:kään ei estä tontille kulkemista luvallisissa asioissa (ks. säännös alla). Tarkoitan tässä nyt esim. postinjakajaa tai vierailijoita, jotka ovat käymässä tontilla. Mitään kieltomerkkiä ei rasitetielle tarvitse laittaa, koska oikeus käyttää sitä puuttuu muutenkin.

        YksityisTL 80 § 3 mom:
        "Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa ..."

        Anteeksi, aliarvioin kiinteistöoikeudellisen osaamisesi. Tässä ammatissa vaan on törmännyt noiden termien sekoittamiseen turhankin usein ettei niitä yleensä jaksa edes korjata jos ei ole ihan välttämätöntä.

        Nyt en ehdi vielä muuhun tekstiisi syventyä mutta yritän tehdä sen vielä myöhemmin tänä iltana.


      • Maanmittari
        Maanmittari kirjoitti:

        Itseasiassa ilmeisesti koskee vain ajoneuvoja. Olin aikaisemmin jossakin vastauksissani todennut että varsinaiset jokamiehenoikeudet eivät koske tiealuetta. Muistan jopa että mielestäni olin sen jostain laista tulkinut mutta en millään enää muistanut mihin olin tuon johtopäätökseni perustanut.

        Nyt on ehkä aika korjata sanojani.
        Ympäristöministeriön ylitarkastaja Pekka Tuunanen on sanonut vuonna 1999 asiasta seuraavaa:
        "Yksityistielaissa on määritelty tien pitäjän oikeudet säädellä liikkumista tiellä. Tien pitäjä saa ko. lain nojalla kieltää moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön ja hevosajoneuvon käytön tiellä. Tässä suhteessa ratsukko ei ole hevosajoneuvo. Hevosajoneuvo on määritelty tieliikennelaissa hevosen vetämiksi rattaiksi tai reeksi. Siten yksityistien pitäjä ei voi yksityistielakiin nojautuen kieltää tiellä kävelyä, ratsastusta, pyöräilyä tai hiihtämistä."

        Ehkä en yksinkertaisena maanmittarina lähde ympäristöministeriön ylitarkastajan sanoja kiistämään ;-), varsinkin kun en itse muista mistä ja millä tavalla olin aikanaan toiseen lopputulokseen päätynyt. Jos perustelut jossainvaiheessa muistan kirjoitan siitä tänne palstalle.

        lähteenä vain kiinnostuneille annan osoitteen
        http://www.suomenlatu.fi/poluistareiteiksi/tietoa/lakiasiat/jokmiehoik.html

        Kyseessä lienee jonkinsortin ulkoilureittien ja ulkoiluyrittäjien lakiasioiden usein kysyttyjen kysymysten palsta (FAQ)

        Tutkin vähän toseen juttuun yksityistielain 80§ muutoksen hallituksen esitystä. Siellä juuri puhuttiin siitä miten puuttua ratsastukseen.
        Ajatus kulkee niin että ratsastusta ei liikennemuotona voi kieltää mutta jos se selvästi lisää tien kunnossapidosta aiheutuvia kustannuksia siihen pitää saada lupa (80.1§) Luvattomasta käytöstä voi lätkästä käyttömaksun.

        Hallituksen esityksessa viitattiin juuri ratsastajien tuottamaan rasitukseen tiellä mm. ratsastustallien lähellä.

        Ylitarkastaja oli kirjoittanut juttunsa ennen ko. lainmuutoksen voimaantuloa.


      • Maanmittari
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        >>Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää.>>

        En tarkoittanut rasitetiestä puhuessani maanomaistajan omalla maalla kulkevaa tietä. Tarkoitin nimenomaan rasitteena perustettua kulkuyhteyttä, joka johtaa kadulta tontille toisen tontin kautta kulkien.

        Yksityistielaki soveltuu aivan kuten totesit rasitetiehen. Mutta mielessäni olikin, miten rasitetiehen sovelletaan yksityistielain 80 §:n 1 mom:ia, joka säätelee tien tilapäistä käyttöä.

        Sanottu säännös kuuluu:
        "Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa, jos tietä käytetään:

        1) muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia; tai

        2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta."

        Nähdäkseni tällaiseen rasitetiehen ei oikein sovellu yllä oleva säännös. Nämä "tiet" ovat yleensä pieniä pätkiä toisen tontin kautta kadulle. Tuntuisi erikoiselta, jos kellä tahansa olisi tällaiseen väylään tilapäinen käyttöoikeus. Jo se, että tällainen kulkuyhteys menee yleensä aivan rasitetun tontin pihapiirissä, puoltaisi tulkintaa, että 80 § ei koskisi rasitteita.

        Kiinteistönmuodostamislain 154 §:n mukaan rasite perustetaan aina kiinteistön hyväksi. Tästäkin saadaan mielestäni tukea tulkinnalleni, että muu kuin rasiteoikeuden saanut kiinteistön omistaja tai haltija ei saa rasitetietä käyttää (ei edes tilapäisesti).

        Tämä tulkinta ei vielä estä kaikkea ulkopuolisen taholta tapahtuvaa tien käyttämistä. YksityisTL 80 §:kään ei estä tontille kulkemista luvallisissa asioissa (ks. säännös alla). Tarkoitan tässä nyt esim. postinjakajaa tai vierailijoita, jotka ovat käymässä tontilla. Mitään kieltomerkkiä ei rasitetielle tarvitse laittaa, koska oikeus käyttää sitä puuttuu muutenkin.

        YksityisTL 80 § 3 mom:
        "Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa ..."

        En näkisi mitään lakiin perustuvaa oikeutusta
        miksi yksityistielain 80§ ei koskisi kokonaisuudessaan myös rasitetietä.

        Kieltämättä yksityistielain 1§ pykälän säännös "Mitä tässä laissa säädetään tieoikeudesta, koskee myös muun lainsäädännön nojalla annettua yksityistä kulkuyhteyttä palvelevaa rasiteoikeutta tai pysyvää käyttöoikeutta."
        voisi olla mielestäni selvempikin mutta lähden siitä tulkinnasta että yksityistielaki periaatteessa kokonaan koskisi myös rasiteteitä (paitsi ehkä yksityistietoimitusta koskevat kohdat)

        Silloin rasitetie olisi tosiaan luonteeltaan enemmän yksityistie eikä rasite. Rasitteissahan on se yleissääntö että rasitetta saa käyttää vain siihen oikeutettu eikä satunnaiskäyttöäkään ole sallittu. Mutta tierasite on hyvinkin eri luontoinen kuin muut kiinteistönmuodostamislain rasitteet.

        Toisaalta tälläisen kysymyksen pohdinta ei ole siinä mielessä kovin relevanttia että kuten sanoit rasitetiet ovat vain yleensä pieniä umpikujapätkiä jotka menevät usein hyvin läheltä taloa. Täysin satunnaista liikennettä ei kuitenkaan saada kiinni ja ei satunnainen tai häiritsevä liikenne voitadaan laittaa kuriin tälläkin säänöstöllä sekä mahdollisesti pohtia tuleeko sovellettavaksi kotirauhahäirintä. Kuitenkaan yleensä satunnainen liikenne umipkujatiellä on joko tontille ajoa tai u-käännöksen tekemistä kun on ajettu väärin.

        Sitäpaitsi mielestäni jo yhtenäisyyden vuoksi pitäisi yksityisteitä ja rasiteteitä kohdella samanvertaisesti.

        Tämä nyt ei ollut kovin lakiin perustuva selitys mutta ja tulkintasi asioista on kieltämättä järkevä. Toisaalta missään (paitsi oma järki) ei sanota mitä kaikkia yksityistielain osia pitää soveltaa rasiteteihin. Silloin lähden siitä että periaatteessa kaikkia voidaan soveltaa. Tästä asiasta voi joku olla ja saakin olla eri mieltä, kun ollaan hivenen ei selkeitten asioitten äärellä


      • Laki niin kuin luetaan
        Maanmittari kirjoitti:

        En näkisi mitään lakiin perustuvaa oikeutusta
        miksi yksityistielain 80§ ei koskisi kokonaisuudessaan myös rasitetietä.

        Kieltämättä yksityistielain 1§ pykälän säännös "Mitä tässä laissa säädetään tieoikeudesta, koskee myös muun lainsäädännön nojalla annettua yksityistä kulkuyhteyttä palvelevaa rasiteoikeutta tai pysyvää käyttöoikeutta."
        voisi olla mielestäni selvempikin mutta lähden siitä tulkinnasta että yksityistielaki periaatteessa kokonaan koskisi myös rasiteteitä (paitsi ehkä yksityistietoimitusta koskevat kohdat)

        Silloin rasitetie olisi tosiaan luonteeltaan enemmän yksityistie eikä rasite. Rasitteissahan on se yleissääntö että rasitetta saa käyttää vain siihen oikeutettu eikä satunnaiskäyttöäkään ole sallittu. Mutta tierasite on hyvinkin eri luontoinen kuin muut kiinteistönmuodostamislain rasitteet.

        Toisaalta tälläisen kysymyksen pohdinta ei ole siinä mielessä kovin relevanttia että kuten sanoit rasitetiet ovat vain yleensä pieniä umpikujapätkiä jotka menevät usein hyvin läheltä taloa. Täysin satunnaista liikennettä ei kuitenkaan saada kiinni ja ei satunnainen tai häiritsevä liikenne voitadaan laittaa kuriin tälläkin säänöstöllä sekä mahdollisesti pohtia tuleeko sovellettavaksi kotirauhahäirintä. Kuitenkaan yleensä satunnainen liikenne umipkujatiellä on joko tontille ajoa tai u-käännöksen tekemistä kun on ajettu väärin.

        Sitäpaitsi mielestäni jo yhtenäisyyden vuoksi pitäisi yksityisteitä ja rasiteteitä kohdella samanvertaisesti.

        Tämä nyt ei ollut kovin lakiin perustuva selitys mutta ja tulkintasi asioista on kieltämättä järkevä. Toisaalta missään (paitsi oma järki) ei sanota mitä kaikkia yksityistielain osia pitää soveltaa rasiteteihin. Silloin lähden siitä että periaatteessa kaikkia voidaan soveltaa. Tästä asiasta voi joku olla ja saakin olla eri mieltä, kun ollaan hivenen ei selkeitten asioitten äärellä

        >>Sitäpaitsi mielestäni jo yhtenäisyyden vuoksi pitäisi yksityisteitä ja rasiteteitä kohdella samanvertaisesti.

        Tämä nyt ei ollut kovin lakiin perustuva selitys ...>>

        Älä ole turhan vaatimaton. Yhtenäinen kohtelu eri tieoikeuksien soveltamisessa on hyvä argumentti oman tulkintasi puolesta. Itselle ei tuo tullut mieleen.

        Mutta edellä sanotusta huolimatta mielestäni tämä kiinteistöoikeudellinen argumentti on myös painava (sinä muotoilit sen näin:"Rasitteissahan on se yleissääntö että rasitetta saa käyttää vain siihen oikeutettu eikä satunnaiskäyttöäkään ole sallittu.")

        Yksityistielaki voi syrjäyttää tämän argumentin, jos sitä pidetään erityislakina asiassa. Tässä tilanteessa ei ole kuitenkaan selvää, kumpi laki on erityislaki. Molempia voidaan eri näkökulmista katsoen sanoa erityislaiksi. Kiinteistönmuodostamislaki koskee erityisesti rasitteita ja yksityistielaki koskee erityisesti yksityisiä kulkuyhteyksiä. Rasiteena perustettu kulkuyhteys on molempia.

        Ehkä tähän normikollisioon tarvittaisiin tuomioistuimen ennakkopäätös niin olisimme viisaampia. Nyt tilanne taitaa jäädä avoimeksi tulkitaongelmaksi.


      • Toimitsijamies
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        >>Sitäpaitsi mielestäni jo yhtenäisyyden vuoksi pitäisi yksityisteitä ja rasiteteitä kohdella samanvertaisesti.

        Tämä nyt ei ollut kovin lakiin perustuva selitys ...>>

        Älä ole turhan vaatimaton. Yhtenäinen kohtelu eri tieoikeuksien soveltamisessa on hyvä argumentti oman tulkintasi puolesta. Itselle ei tuo tullut mieleen.

        Mutta edellä sanotusta huolimatta mielestäni tämä kiinteistöoikeudellinen argumentti on myös painava (sinä muotoilit sen näin:"Rasitteissahan on se yleissääntö että rasitetta saa käyttää vain siihen oikeutettu eikä satunnaiskäyttöäkään ole sallittu.")

        Yksityistielaki voi syrjäyttää tämän argumentin, jos sitä pidetään erityislakina asiassa. Tässä tilanteessa ei ole kuitenkaan selvää, kumpi laki on erityislaki. Molempia voidaan eri näkökulmista katsoen sanoa erityislaiksi. Kiinteistönmuodostamislaki koskee erityisesti rasitteita ja yksityistielaki koskee erityisesti yksityisiä kulkuyhteyksiä. Rasiteena perustettu kulkuyhteys on molempia.

        Ehkä tähän normikollisioon tarvittaisiin tuomioistuimen ennakkopäätös niin olisimme viisaampia. Nyt tilanne taitaa jäädä avoimeksi tulkitaongelmaksi.

        Tässä jutussa on jo kerrottu mitä Yksityistielain 1 pykälässä sanotaan. Yksityistielaki koskee kaikkia muita yksityisiä teitä paitsi tilan omalla maalla kokonaan kulkevia teitä. Yksityistielaki on siten yksityisiä teitä koskeva erityislaki suhteessa Kiinteistönmuodostamislakiin, joka on kiinteistöjä koskeva yleislaki.


      • luonnossa liikkuja
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

        >>Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää.>>

        En tarkoittanut rasitetiestä puhuessani maanomaistajan omalla maalla kulkevaa tietä. Tarkoitin nimenomaan rasitteena perustettua kulkuyhteyttä, joka johtaa kadulta tontille toisen tontin kautta kulkien.

        Yksityistielaki soveltuu aivan kuten totesit rasitetiehen. Mutta mielessäni olikin, miten rasitetiehen sovelletaan yksityistielain 80 §:n 1 mom:ia, joka säätelee tien tilapäistä käyttöä.

        Sanottu säännös kuuluu:
        "Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa, jos tietä käytetään:

        1) muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia; tai

        2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta."

        Nähdäkseni tällaiseen rasitetiehen ei oikein sovellu yllä oleva säännös. Nämä "tiet" ovat yleensä pieniä pätkiä toisen tontin kautta kadulle. Tuntuisi erikoiselta, jos kellä tahansa olisi tällaiseen väylään tilapäinen käyttöoikeus. Jo se, että tällainen kulkuyhteys menee yleensä aivan rasitetun tontin pihapiirissä, puoltaisi tulkintaa, että 80 § ei koskisi rasitteita.

        Kiinteistönmuodostamislain 154 §:n mukaan rasite perustetaan aina kiinteistön hyväksi. Tästäkin saadaan mielestäni tukea tulkinnalleni, että muu kuin rasiteoikeuden saanut kiinteistön omistaja tai haltija ei saa rasitetietä käyttää (ei edes tilapäisesti).

        Tämä tulkinta ei vielä estä kaikkea ulkopuolisen taholta tapahtuvaa tien käyttämistä. YksityisTL 80 §:kään ei estä tontille kulkemista luvallisissa asioissa (ks. säännös alla). Tarkoitan tässä nyt esim. postinjakajaa tai vierailijoita, jotka ovat käymässä tontilla. Mitään kieltomerkkiä ei rasitetielle tarvitse laittaa, koska oikeus käyttää sitä puuttuu muutenkin.

        YksityisTL 80 § 3 mom:
        "Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa ..."

        Jos mökkiläiset laittavat kyltin yhteisen tien alkuun yksityinen tie. Tämä tie menee metsäyhtiöiden maiden halki. Luultavasti metsäyhtiöiltä ei ole haettu lupaa kiellolle.
        Kysyn jos yksityinen henkilönä menen autolla kalaan metsäyhtiön alueella olevalle järvelle (kalastuslupa on) voinko käyttää tietä vai tarvitaanko kululle tienhoitopiirin lupa ja pitääkö osallistua tienylläpitokustannuksiin jos kalastus on satunnaista


      • Tiehen avustusta
        Maanmittari kirjoitti:

        Vähän menee taas saivarteluksi. Koitakaa kestää;-)

        Uskon että tarkoitit näillä tontille johtavilla rasiteteillä Yksityistielain 1.1§ mukaista tietä jota vain asianomaisen kiinteistön omistaja tai haltija saa käyttää. Yleensähän maaseudulla pihaanajotiet ovat tällaisiä niiltä osin kun sijaitsevat pelkästään sen kiinteistön alueella johon sisäänajotie pelkästään vie.

        Tontille johtavat rasiteteteitä koskee yksityistielaki suurimmaksi osaksi.(YkstieL 1.2§)
        (tietystikkään esim tietoimitussäännöt eivä näitä teitä koske.)

        Tällaisia rasiteteitä voidaan perustaa vaan asemakaava-alueelle ja ne yleensä johtavat tontille. (Kiinteistönmuodostamislaki 154.1§ 9 alakohta)

        Nämä rasitetiet on tarkoitettu niihin tapauksiin kun tontilta pitäisi päästä kadulle mutta tontti ei ole kadun vieressä vaan joudutaan käyttämään toisen tontin aluetta poispääsyyn. Näin on haluttu myös välttää nk. kirvesvarsitonttien tekeminen jossa tonttiin kuuluu ohut kaistale joka johtaa kadulle. Ongelmaksi kun koettiin että tämä ohut kaistalekkin nosti tontin rakennusoikeutta vaikka ko. aluetta ei tosiasiallisest voinut käyttää rakennuspaikkana.

        Ja kaikille kiinteistöoikeudellisten termien kertaus ;-)

        Tontti: Sitovan tonttijaon mukainen kiinteistö joka on merkitty tonttina kiinteistörekisteriin. Esiintyy vain asemakava-alueilla.

        Yksityistie: Yksityistielain mukaisen yksityistieoikeuden omaava kulkuväylä.

        Rasitetie: Kiinteistönmuodostamislain rasitesäännösten mukainen kulkuoikeusrasite. Kyseessä ei ole suoranaisesti yksityistie vaikka yksityistielain säänöksiä siihen osittain sovelletaankin.

        Tonttimme läpi kulkee rasitetie, jossa ei ole muuta pysyvää asutusta kuin meidän talomme. Noin. 3 mökkiläistä käyttävät tätä tietä kesäisin usein sekä talvisin (aurauttavat tien meidän tontimme rajalta omalle mökille). Tiemme alkupuoli on erittäin huonossa kunnossa ja sora niin hienoa, että se on jo aivan kuopilla. Voinko tähän saada jostain kunnossapitoavustusta, jos rasitetielle katsotaan samat lait kuin yksityistielle. Vai kuuluko se automaattisesti rasitteiden haltijoille. Miten sen rasitten saa siitä siirrerttyä kun se todella kulkee tonttimme läpi ja minulla on 2 pientä lasta, joten ei mitenkään turvallinen leikkipiha.


      • Toimitsijamies
        luonnossa liikkuja kirjoitti:

        Jos mökkiläiset laittavat kyltin yhteisen tien alkuun yksityinen tie. Tämä tie menee metsäyhtiöiden maiden halki. Luultavasti metsäyhtiöiltä ei ole haettu lupaa kiellolle.
        Kysyn jos yksityinen henkilönä menen autolla kalaan metsäyhtiön alueella olevalle järvelle (kalastuslupa on) voinko käyttää tietä vai tarvitaanko kululle tienhoitopiirin lupa ja pitääkö osallistua tienylläpitokustannuksiin jos kalastus on satunnaista

        Kysymyksessä on yksityinen tie, koska yhteiset tiet lakkautettiin 1.3.1977. -Tarvitset tieosakkaan tai tiekunnan luvan, ellet ole menossa tieosakkaan tilalle luvallisissa asioissa. Koska sinulla on kalastuslupa, saat käyttää tietä, jos metsäyhtiö on tieosakas.


      • Toimitsijamies
        Tiehen avustusta kirjoitti:

        Tonttimme läpi kulkee rasitetie, jossa ei ole muuta pysyvää asutusta kuin meidän talomme. Noin. 3 mökkiläistä käyttävät tätä tietä kesäisin usein sekä talvisin (aurauttavat tien meidän tontimme rajalta omalle mökille). Tiemme alkupuoli on erittäin huonossa kunnossa ja sora niin hienoa, että se on jo aivan kuopilla. Voinko tähän saada jostain kunnossapitoavustusta, jos rasitetielle katsotaan samat lait kuin yksityistielle. Vai kuuluko se automaattisesti rasitteiden haltijoille. Miten sen rasitten saa siitä siirrerttyä kun se todella kulkee tonttimme läpi ja minulla on 2 pientä lasta, joten ei mitenkään turvallinen leikkipiha.

        Rasitetie on yksityistie ja yksityistie on rasitetie, jos Laki yksityisistä teistä koskee sitä.
        Valtio ei ole pitkiin aikoihin avustanut yksityisteiden kunnossapitoa. Kuntien yksityistieavustusten ehdoista päättävät kunnat itse. -Saat tietää kunnan yksityistieavustuksesta kyseisen kunnan Teknisestä toimistosta.
        Tie voidaan siirtää toiseen paikkaan tietoimituksessa, jos se tuottaa kohtuutonta haittaa rasitetulle tilalle. -Maanmittaustoimistossa osataan neuvoa.


      • Anonyymi
        Maanmittari kirjoitti:

        Itseasiassa ilmeisesti koskee vain ajoneuvoja. Olin aikaisemmin jossakin vastauksissani todennut että varsinaiset jokamiehenoikeudet eivät koske tiealuetta. Muistan jopa että mielestäni olin sen jostain laista tulkinut mutta en millään enää muistanut mihin olin tuon johtopäätökseni perustanut.

        Nyt on ehkä aika korjata sanojani.
        Ympäristöministeriön ylitarkastaja Pekka Tuunanen on sanonut vuonna 1999 asiasta seuraavaa:
        "Yksityistielaissa on määritelty tien pitäjän oikeudet säädellä liikkumista tiellä. Tien pitäjä saa ko. lain nojalla kieltää moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön ja hevosajoneuvon käytön tiellä. Tässä suhteessa ratsukko ei ole hevosajoneuvo. Hevosajoneuvo on määritelty tieliikennelaissa hevosen vetämiksi rattaiksi tai reeksi. Siten yksityistien pitäjä ei voi yksityistielakiin nojautuen kieltää tiellä kävelyä, ratsastusta, pyöräilyä tai hiihtämistä."

        Ehkä en yksinkertaisena maanmittarina lähde ympäristöministeriön ylitarkastajan sanoja kiistämään ;-), varsinkin kun en itse muista mistä ja millä tavalla olin aikanaan toiseen lopputulokseen päätynyt. Jos perustelut jossainvaiheessa muistan kirjoitan siitä tänne palstalle.

        lähteenä vain kiinnostuneille annan osoitteen
        http://www.suomenlatu.fi/poluistareiteiksi/tietoa/lakiasiat/jokmiehoik.html

        Kyseessä lienee jonkinsortin ulkoilureittien ja ulkoiluyrittäjien lakiasioiden usein kysyttyjen kysymysten palsta (FAQ)

        Aina pitää muistaa se tosiasia että jos ja kun jo on virallinen kulkureitti joskus kiinteistön rekisteriin merkitty tulee tätä reittiä myös käyttää. Toista kulkureittiä ei ihan helpolla saa ellei maaoikeudessa niin päätetä esim: kelirikot johdosta tai vuotuisen tulvan vuoksi kun ei vakituista reittiä voi jostain syystä käyttää.
        Tien jonka varressa asuu on kulku yleiselle tielle on paikallista tietä käytettävä lyhintä reittiä ellei sitten ole tien puolessa välissä , tällöin on sana kumpaa kautta kulkee koska toinen puoli tiestä jää joka tapauksessa aina käyttämättä.
        Tietysti jos yksiköt on haettu pidemmälle reitille toki silloin voi käyttää kumpaakin tien puoliskoa.


      • Anonyymi
        Maanmittari kirjoitti:

        Tutkin vähän toseen juttuun yksityistielain 80§ muutoksen hallituksen esitystä. Siellä juuri puhuttiin siitä miten puuttua ratsastukseen.
        Ajatus kulkee niin että ratsastusta ei liikennemuotona voi kieltää mutta jos se selvästi lisää tien kunnossapidosta aiheutuvia kustannuksia siihen pitää saada lupa (80.1§) Luvattomasta käytöstä voi lätkästä käyttömaksun.

        Hallituksen esityksessa viitattiin juuri ratsastajien tuottamaan rasitukseen tiellä mm. ratsastustallien lähellä.

        Ylitarkastaja oli kirjoittanut juttunsa ennen ko. lainmuutoksen voimaantuloa.

        Kun on virallinen kulkuoikeus joka on merkitty kiinteistön rasitetodistukseen kulkuoikeutena joka alkaa venevalkamana jossa auton ja trailerin pitoalue .
        Osakkaita 40 , valkama on niin vaarallinen ettei kukaan käytä sitä. Uuttakaan Valkamaa ei voi hakea koska virallinen kulkuoikeus jo on. Mistä tällöin kuljetaan , toisten nurkista jokamiehen oikeudella, vai kysymällä joka kerta lupa, vai maanomistajan kanssa tehtävällä erillisellä sopimuksella, ja kun tila vaihtaa omistajaa eikä lupaa enää saa, niin ei kuljeta mistään . Millä saa kelvottoman kulkuoikeuden pois jotta voi tietoimituksella hakea uutta lupaa.


    • saako?

      Olen jostakin saanut käsityksen että yksityistiellä jonka varrella on asutusta, (maanviljelystiloja ja omakotitaloja),saa kunnan ja valtion avustusta ja jossa on tiehoitokunta, saa satunnaisesti kulkea maksutta. Saako tiehoitokunta mielivaltaisesti määrätä maksun ,jos tietä käyttää keskikesällä yhtenä päivänä 40 vuoden aikana? Tietääkö kukaan ?

    • Liisa Maria

      Löydät apuja yksityistie-ongelmiin tutustumalla www.tieyhdistys.fi sivuihin. Sieltä löydät myös tieisännöitsijöitten yhteystietoja, soittamalla (maksullinen) saat varmaa tietoa lakiin perustuvista tieasioista. Lisäksi voit hankkia Tiekunta ja Tieosakas (2007) nimisen kirjan, jossa mm. Yksityistielakeja. Kirjaa voi tilata puh. 020 786 1000 tai sähköposti: [email protected]

      • upotus

        Mitä tien osia sisältyy lain mukaan yks.tieoikeuteen. Ja mitä tarkoittaa
        tienpenkka turva-alueena miten, missä ja kuka ne määrittelee?


    • kuinkaon

      Yksityistie kulkee pihanpoikki 6metriä portaista .Tie saa avustusta.Ratsastusyritys järjestää tiellä1-2 kertaa päivässä ratsastusta ,yritys ei ole tienosakas ,ei myöskään yrittäjä .voiko tällaisen häiriön kieltää omalla pihallaan.

    • selvää asiaa

      Yksityistie ja yksityinen tie on eri asia.Yksityistie on useampien osakkaisen tie jota hoitaa tienhoitokunta ja se voi saada valtionapua.Tiellä voi kulkea osakkaat esim.maanvilj.elantotarkoituksessa.,kiinteistöjen omistajat ,ja kaikki esim.marjastajat jokamiehenoikeudella.tiehen ei saa laittaa porttia.Jos uusi tontti perustetaan tien varteen hänelle on annettava kulkuoikeus eli osakkuus tielle päästäkseen tontilleen.Tie on tehty esim.ostamalla maanomistajilta maa tielle osakkaiden maksettua korvaus.Tietoimitus on aikanaan tehty ja tienhoitokunta perustettu.Tämä kaikki on maksanut osakkaille.

      Yksityinen tie voi esim.yksityistien päätyttyä usean tontin rajoille jatkua jonkun osakkaan tontin läpi perällä olevalle tontille kun viimeiselle tontille ei muuten saada tietä.Tästä syntyy rasitetie,joka halkoo yhden osakkaan tontin.
      Jos tien tekee yksin asukas jonka tontille tie menee ,kustantaa sen itse,hoitaa sen yksin ,aurauttaa sen yksin ( eli ei saa valtion avustusta tälle rasitustielle)käyttää asian käräjäoikeudessa että tie kuuluu hänen kiinteistöönsä kulkutieksi,ja hän saa laittaa tien alkuun puomin .Niin ei kukaan muu saa käyttää tätä tietä moottoriajoneuvolla kulkuun.Ei tontin omistajakaan.Hänellä täytyy olla oma tie tontilleen Hän ei saa alkaa käyttämään tätä tietä kuin kävelemiseen .
      Tämän pitäisi olla tosi selkeää jos ei esim.tontinomistaja halua polkea toisen kiinteistön oikeuksia olisihan se nyt helppoa alkaa käyttämään tätä tietä itsekin kun toinen on tien tehnyt .eli näitä riitoja on paljon teistä kun oikeudet on joltakin osapuolelta sekaisin ja ajatellaan autumaattisesti että kun omistan tontin omistan myös sillä kulkevat tiet.

      • Anonyymi

        Tänä päivänä jos myydään tontti niin tulevalle kiinteistölle pitää myös luovuttaa tiekohtakin,enää ei mielellään mitään rasiteteitä tehdä juurikaan tuon takia että joku muukin sillä kuitenkin ajaa.
        Toki jos joku maata myy ja antaa paperilla luvan tehdä rasitetien ettei tarvita kalliita maanmittauksia tielle niin se silloin edullisin vaihtoehto.
        Kunnan myymille tonteille on aina oltava laillinen tieyhteys,yksityisten myymät eri juttu


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe