Millaisia kokemuksia teillä on Turun steinerkoulusta?? Tahtoisin rehellisiä kommentteja riippumatta siitä millä kannalla olette. Itse koitan kovin valita eskarilaiselleni koulua syksyksi ja kovin kiehtoo tuo steinervaihtoehto, kokemus vaan kyseisestä koulusta on niin vähäinen etten osaa asettaa hyviä ja huonoja puolia vastakkain.
Turun steinerkoulu??
50
8822
Vastaukset
- umppuli
Saat huomattavasti todellisemman kuvan vieraillessasi siellä, kuin mitä kasvottomat nettikeskustelijat voivat antaa. Kyseessä on niin iso päätös, että ainakaan itse en uskaltaisi luottaa huhupuheisiin puolesta tai vastaan. Vierailemalla koulussa ja keskustelemalla opettajien kanssa voit saada totuudenmukaisen kuvan etkä esim. turhia ennakkoluuloja.
- pettynyt vanhempi
Koko Steiner-koulupolitiikassa on se heikkous, että opettajiksi on livahtanut täysin epäpäteviä yksilöitä ennen nykyistä kouluasetusta, ja nämä samat yksilöt saavat vaikuttaa samaan luokkaan niin pitkän ajan kuin 8 luokkaa. Joillakin opettajilla on myös outo käsitys siitä, että he ovat henkisesti muita ihmisiä, ja varsinkin vanhempia niin paljon korkeammalla henkisellä mestaritasolla, että se korvaa koulutuksen eikä opettajan tarvitse myöskään kyseenalaistaa omia tekojaan tai reflektoida omia käytäntöjään, niin suuria henkisiä johtajia jotkut alaluokkien opettajat ovat omasta mielestään.
Hyvällä onnella voi saada lapselleen opettajan, jolla ei ole grandiositeettiongelmia ja jolla terve mieli. Heitäkin olen tavannut. Mutta on hälyttävää, jos lapsi kertoo kotona, että opettaja on kieltänyt kertomasta, mitä tunnilla tapahtuu. Oman lapseni opettajan tilanne selvisi vasta meidän vanhempien kummasteltua lastemme koulupahoinvointia ja koulupelkoa, joita oli noin viidellä lapsella. Lapseni siirtyi monen muun luokkakaverin mukana tavalliseen peruskouluun, jolloin ongelmat hävisivät. Vastaavia ongelmia oli eräällä toisellakin luokalla kuulemma.
On pakko ihmetellä, vetääkö tuo antropofinen lahko jotenkin tietynlaisia ihmisiä opettajaksi. Eli tarkoitan nyt sitä, että opettaja tarvitsee sopivanlaisen yleisön omalle performanssilleen ja oman henkisen suuruutensa ihailuun, hän ei ole itse siellä lasten vuoksi vaan toisin päin. Myös vanhempien pitää yhtyä tuohon kuoroon ja käydä kerran kuukaudessa ihailemassa opettajaa tämän luennoilla (muissa kouluissa niitä sanotaan vanhempainilloiksi, joissa jutellaan lasten asioista). Jos et mene vanhempainiltaan tai alat kysellä vaikeita tai otat esille mahdollisia ongelmia tai vaikeuksia, lapsesi olo tehdään luokassa helvetiksi. Näin kävi minun lapselleni ja muutamalle muulle.
Peruskoulussa lapseni numerot nousivat esim. seiskasta kymppiin ja vitosesta kahdeksikkoon ja lapseni ei enää tarvinnut mennä kouluun, jossa pelkäsi opettajaa. Mielestäni koko Steinerlahko on täynnä pimeyttä.
Jo se, että Steinerin mielestä rodut ovat järjestäytyneet hierarkkisesti, on minusta aika outo oppi.Sääli, että sinulle sattui selvästi psykiatrisen hoidon tarpeessa oleva opettaja. Minun mielestäni ei ole kuitenkaan kohtuullista tehdä oletuksia kaikista steinerkouluista. Onhan peruskoulussakin hulluja opettajia. Eikä mahdollinen vastaväite siitä, että steinerkoulussa on "varmasti" enemmän hulluja opettajia ole validi ilman jotain muita kuin mutuperusteluja.
Meidän lasten koulusta on pari sekopäisintä tapausta laitettu pihalle. Siinä tarvittiin vanhempien aktiivista toimintaa, koska luonnollisesti opettaja esitti puhtoista työtovereilleen. Tämä vanhempien aktiivinen mukanaolo onkin steinerkoulun ehdottomasti paras piirre. Steinerkoulussa on vanhemmilla suurempi vastuu kuin peruskoulussa. Se on steinerkoulun erityispiirre ja vahvuus. Tämä nyt taas käsitetään varmaan väärin, mutta toivottavasti joku nyt ainakin käsittää sen positiivisena, kuten minäkin.
Tuo rotuoppihöpötys on muuten ihan turhaa. Jonkun sata vuotta sitten eläneen huru-ukon höpinöillä on hyvin vähän tekemistä tämän päivän suomalaisen steinerkouln kanssa.- steiner
Steinerfaija kirjoitti:
Sääli, että sinulle sattui selvästi psykiatrisen hoidon tarpeessa oleva opettaja. Minun mielestäni ei ole kuitenkaan kohtuullista tehdä oletuksia kaikista steinerkouluista. Onhan peruskoulussakin hulluja opettajia. Eikä mahdollinen vastaväite siitä, että steinerkoulussa on "varmasti" enemmän hulluja opettajia ole validi ilman jotain muita kuin mutuperusteluja.
Meidän lasten koulusta on pari sekopäisintä tapausta laitettu pihalle. Siinä tarvittiin vanhempien aktiivista toimintaa, koska luonnollisesti opettaja esitti puhtoista työtovereilleen. Tämä vanhempien aktiivinen mukanaolo onkin steinerkoulun ehdottomasti paras piirre. Steinerkoulussa on vanhemmilla suurempi vastuu kuin peruskoulussa. Se on steinerkoulun erityispiirre ja vahvuus. Tämä nyt taas käsitetään varmaan väärin, mutta toivottavasti joku nyt ainakin käsittää sen positiivisena, kuten minäkin.
Tuo rotuoppihöpötys on muuten ihan turhaa. Jonkun sata vuotta sitten eläneen huru-ukon höpinöillä on hyvin vähän tekemistä tämän päivän suomalaisen steinerkouln kanssa.http://www.turkulainen.fi/artikkeli/100036-avustuksen-loppuminen-ajaa-yksityisen-koulun-ahtaalle
- liian tavis..
Ja ottaa selvää Steiner-aatteesta, jos perheenne ei ole täysin sen aatteen kannattajia, ei ehkä kannata laittaa lasta sinne. Kovin tutulta kuulostaa tuo "pettyneen vanhemman" kirjoitus, meidän lapsellemme kävi aivan samoin. Erehdyin olemaan erimieltä/kyseenalaistamaan opettajan toimintaa, lapseni sai sen todella tuntea nahoissaan. Lapsellemme kehittyi myös todellinen koulu-pahoinvointi, hän alkoi oksennella iltaisin ja kun asiaa tutkittiin kyse oli stressireaktiosta. Nyt hän on tavallisessa peruskoulussa ja eipä ole oksentelua tai muutakaan pahaa oloa ollut.
En väitä nyt koko steinerkoulua huonoksi, kohdallemme vain sattui epäpätevä opettaja. Hänen opettamistyylinsä oli huutamista ja nöyryyttämistä, paikka ei todellakaan ollut se "pehmeä lintukoto" miksi koulua mainostettiin, kun olimme ennen ekaluokkaa siellä tutustumassa. Kun lapseni asiasta minulle kertoi toistuvasti, otin yhteyttä opettajaan, jonka vastaus oli että lapseni valehtelee. Vanhempainillassa hän oli myöskin kertonut vanhemmille, että lapseni kertoo tälläisia valheita, kun se nyt kuuluu tähän ikään.
Meillä ei siis ollut hyvää kokemusta, mutta on varmasti niitä kenellä on. Mutta kannattaa siis perehtyä asiaan!!- Steinerfaija
Steinerin höpinät on muinaishistoriaa. Kouluissa on paljon eroja ja opettajissa myös. Soita koululle ja kysele ja käy kääntymässä. Koita kysellä jos löytäisit jonkun vanhemman töistä tai harrastusten parista, joka voisi tutustuttaa sinut omiin lapsiinsa.
Se oli meillä kaikkein vakuuttavin juttu. Kun lapsi jutteli meidän kanssamme tasa-arvoisena ja kertoi monisanaisesti omia mielipiteitään ;o)
-SF - kiitos.
Steinerfaija kirjoitti:
Steinerin höpinät on muinaishistoriaa. Kouluissa on paljon eroja ja opettajissa myös. Soita koululle ja kysele ja käy kääntymässä. Koita kysellä jos löytäisit jonkun vanhemman töistä tai harrastusten parista, joka voisi tutustuttaa sinut omiin lapsiinsa.
Se oli meillä kaikkein vakuuttavin juttu. Kun lapsi jutteli meidän kanssamme tasa-arvoisena ja kertoi monisanaisesti omia mielipiteitään ;o)
-SFKäsittääkseni kysyjä halusi tietää nimen omaan Turun Steinerkoulusta. Te, joilla on omakohtaista kokemusta Turun Steinerista, olkaa hyvä ja ilmoittautukaa. Näistä vastauksista saa sen kuvan, että puhutaan edelleen yleensä steinerpedagogiikasta, eikä konkreettisista kouluista. Vai ymmärsinkö väärin?
- kirjat on kivat koul
kiitos. kirjoitti:
Käsittääkseni kysyjä halusi tietää nimen omaan Turun Steinerkoulusta. Te, joilla on omakohtaista kokemusta Turun Steinerista, olkaa hyvä ja ilmoittautukaa. Näistä vastauksista saa sen kuvan, että puhutaan edelleen yleensä steinerpedagogiikasta, eikä konkreettisista kouluista. Vai ymmärsinkö väärin?
Niin on hiljaista että, kukaan ei ole laittamasa lastaan kyseiseen kouluun. Mieti miksi?
- liian tavis..
kirjat on kivat koul kirjoitti:
Niin on hiljaista että, kukaan ei ole laittamasa lastaan kyseiseen kouluun. Mieti miksi?
Kirjoitin aiemmin (20.1.2010) tänne nimenomaan kokemuksiamme Turun Sterinerkoulusta, en yleisesti. Ja olen edelleen sitä mieltä, että kannattaa perehtyä aiheeseen, ettei tule yllätyksiä. Toisille lapsille se koulu sopii, toisille ei! Olen edelleenkin todella tyytyväinen, että vaihdoimme lapsemme tavalliseen peruskouluun, nyt tiedämme mitä siellä tehdään ja mitä lapsi siellä oppii. Peruskoulussa ei opeteta että noitia,peikkoja ja keijuja on olemassa tai että karma on johdattanut lapsen Steinerkouluun, eikä myöskään, että ennen syntymää lapsi on valinnut juuri meidät hänen vanhemmikseen. Jos ette usko kyseisiin asioihin, ei kannata laittaa lasta sinne. Mutta jos olette sitä mieltä, että nämä asiat ovat totta, silloin Steinerkoulu on oiva valinta.
- Steinerfaija.
liian tavis.. kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin (20.1.2010) tänne nimenomaan kokemuksiamme Turun Sterinerkoulusta, en yleisesti. Ja olen edelleen sitä mieltä, että kannattaa perehtyä aiheeseen, ettei tule yllätyksiä. Toisille lapsille se koulu sopii, toisille ei! Olen edelleenkin todella tyytyväinen, että vaihdoimme lapsemme tavalliseen peruskouluun, nyt tiedämme mitä siellä tehdään ja mitä lapsi siellä oppii. Peruskoulussa ei opeteta että noitia,peikkoja ja keijuja on olemassa tai että karma on johdattanut lapsen Steinerkouluun, eikä myöskään, että ennen syntymää lapsi on valinnut juuri meidät hänen vanhemmikseen. Jos ette usko kyseisiin asioihin, ei kannata laittaa lasta sinne. Mutta jos olette sitä mieltä, että nämä asiat ovat totta, silloin Steinerkoulu on oiva valinta.
Älä viitti...
- mimmi.
Steinerfaija. kirjoitti:
Älä viitti...
Valmistuin Turun Steiner-koulusta vuosia sitten ylioppilaaksi. Olen myös tehnyt aikanani koululla joitakin sijaisuuksia ja siten mielestäni oikeutettu sanomaan, että voin arvostella koulua useammastakin eri vinkkelistä.
Steiner-koulu on erittäin hyvä valinta silloin, jos haluaa painottaa lapsen kasvatuksessa taiteellisuutta ja omaa ajattelua, sillä juuri näille asioille annetaan paljon painoarvoa. Piirrustus- ja käsityötaidot ovat alaluokkalaisilla lapsilla Steinerissa paljon tavallisen peruskoulun käyneitä lapsia pidemmälle kehittyneitä, sillä koulussa piirretään, neulotaan ja virkataan (etenkin alaluokilla) todella paljon. Ensimmäisellä ja toisella luokalla muussa kuin taideopetuksessa edetään ehkä muihin kouluihin verrattuna hieman hitaammin, mutta viimeistään kuudennella luokalla ovat kyllä steinerilaisetkin oppineet saman (ja kenties enemmänkin) kuin muiden koulujen oppilaat. Mielipidekysymys onkin se, millainen lapsesi on oppijana. Oppiiko ja sisäistääkö pieni lapsesi helposti paljon faktaa, jota luetaan kirjoista ja opitaan opettajan "luennoista" vai oppiiko hän kenties itse tekemällä; piirtämisen ja kirjoittamisen kautta? Jos jälkimmäinen kuvaa enemmän lastasi, saattaa hän oppia todella hyvin, ehkä jopa paremmin kuin muualla, Steiner-koulua käymällä.
Hölpötykset siitä, että steinerilaisille opetettaisiin koulussa peikkojen ja keijujen todellisesta olemassaolosta on täyttä potaskaa. Kyllä esikoulussa ja iltapäiväkerhossa sekä ekassa ja tokassa luokassa paljon luetaan ja kerrotaan tarinoita, mutta ne ovat ihan samanlaisia satuja kuin vanhemmat lukevat kotona lapsilleen iltasaduiksi.
Turun Steiner-koulun musiikinopetus on jossain mielessä myös ihan hyvää, mutta itse koin musiikkiluokan varustuksen ehkä hieman puutteelliseksi. Onneksi kuitenkin musiikkiluokkaan on vihdoin ja viimein saatu kunnon rummut. Muutenkin tuntuu, että musiikinopetukseen on koulussa alettu panostaa aiempia vuosia enemmän. Tällä hetkellä muuten Turun Steiner-koulu toimii samassa rakennuksessa Turun Musiikkiopiston kanssa, joten musiikkia voivat pienet koululaiset turvallisesti ja helposti harrastaa ihan naapurissa - Tämä vain vinkkinä!
Itselleni yksi hauskimmista kokemuksista oli se, kun ensimmäistä kertaa astuin koulun käytäville ja vastaani tuli pieniä ekaluokkalaisia (itse olin siis jo vanhempi). He olivat jotenkin uskomattoman rohkeita ja reippaita, ja kysyivät minulta (ihan tuntemattomalta): "Moikka! Ketä sun nimi on?", jonka jälkeen jatkoivat iloisina jutustelua. Alaluokkia muissa kouluissa käyneenä huomasin heti selkeän eron siinä, miten avoimia ja välittömiä steinerlapset olivat. Se on suuri ilo ja antaa mielestäni lapselle vahvan ja itsenäisen pohjan kasvaa lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Tätä perustelen sillä, että lapsi nähdään luokassa omana persoonanaan, eikä osana massaa.
Olen minäkin ollut kuitenkin hieman huolissani siitä, miten jotku opettajat Turun Steiner-koulussa toimivat. Ei siis ole täysin tuulesta temmattua tuo puhe, että opettajat pitävät itseään kenties jopa vanhempia "ylempiarvoisempina". Väittäisin silti, että sama on nähtävillä ihan missä koulussa tahansa. Onneksi ne "pahimmat" opettajat Turun Steinerissa ovat kuitenkin jäämässä hyvin pian (tai ovat jo jääneet) eläkkeelle ja kouluun alkaa jo nyt virrata uusia raikkaita tuulia. Ja kyllä täytyy sanoa, että on koulussa aivan ihaniakin opettajia - useampiakin, että turha on jättää Steineriin menemättä ainakaan tuon syyn takia.
Itsestäni kasvoi Steiner-koulua käymällä individuaali aikuinen ja vahva persoona, avoin ja elämänmyönteinen. Painotan kuitenkin myös sitä, ettei Steiner-koulut aina sovi kaikille. Luonnollisesti tiedän monia tapauksia, joissa Steinerista toiseen kouluun siirtyminen on ollut ihan fiksu päätös. Mutta kuten me aikuiset hyvin tiedostamme, olemma kaikki erilaisia. Näin ollen on aikuisen vastuu seurata lapsensa kehitystä ja oppimista (olkoon koululaitos mikä tahansa) ja sen mukaan arvioida, onko lapsen hyvä olla nykyisessä paikassa vai olisiko lapselle hyväksi siirtyä muualle.
Yhdyn myös ehdotukseen siitä, että käytte ihan itse tutustumassa Steiner-kouluun ja sitten päätätte, onko paikka lastanne varten. Luokkiinkin saa ihan varmasti kurkata ja tunneille osallistua, jos haluaa "vakoilla" opetusta. Suosittelen kuitenkin Steiner-kouluun menoa lämpimästi. Kyllä sieltä aina pois pääsee, jos haluaa. - äitely
mimmi. kirjoitti:
Valmistuin Turun Steiner-koulusta vuosia sitten ylioppilaaksi. Olen myös tehnyt aikanani koululla joitakin sijaisuuksia ja siten mielestäni oikeutettu sanomaan, että voin arvostella koulua useammastakin eri vinkkelistä.
Steiner-koulu on erittäin hyvä valinta silloin, jos haluaa painottaa lapsen kasvatuksessa taiteellisuutta ja omaa ajattelua, sillä juuri näille asioille annetaan paljon painoarvoa. Piirrustus- ja käsityötaidot ovat alaluokkalaisilla lapsilla Steinerissa paljon tavallisen peruskoulun käyneitä lapsia pidemmälle kehittyneitä, sillä koulussa piirretään, neulotaan ja virkataan (etenkin alaluokilla) todella paljon. Ensimmäisellä ja toisella luokalla muussa kuin taideopetuksessa edetään ehkä muihin kouluihin verrattuna hieman hitaammin, mutta viimeistään kuudennella luokalla ovat kyllä steinerilaisetkin oppineet saman (ja kenties enemmänkin) kuin muiden koulujen oppilaat. Mielipidekysymys onkin se, millainen lapsesi on oppijana. Oppiiko ja sisäistääkö pieni lapsesi helposti paljon faktaa, jota luetaan kirjoista ja opitaan opettajan "luennoista" vai oppiiko hän kenties itse tekemällä; piirtämisen ja kirjoittamisen kautta? Jos jälkimmäinen kuvaa enemmän lastasi, saattaa hän oppia todella hyvin, ehkä jopa paremmin kuin muualla, Steiner-koulua käymällä.
Hölpötykset siitä, että steinerilaisille opetettaisiin koulussa peikkojen ja keijujen todellisesta olemassaolosta on täyttä potaskaa. Kyllä esikoulussa ja iltapäiväkerhossa sekä ekassa ja tokassa luokassa paljon luetaan ja kerrotaan tarinoita, mutta ne ovat ihan samanlaisia satuja kuin vanhemmat lukevat kotona lapsilleen iltasaduiksi.
Turun Steiner-koulun musiikinopetus on jossain mielessä myös ihan hyvää, mutta itse koin musiikkiluokan varustuksen ehkä hieman puutteelliseksi. Onneksi kuitenkin musiikkiluokkaan on vihdoin ja viimein saatu kunnon rummut. Muutenkin tuntuu, että musiikinopetukseen on koulussa alettu panostaa aiempia vuosia enemmän. Tällä hetkellä muuten Turun Steiner-koulu toimii samassa rakennuksessa Turun Musiikkiopiston kanssa, joten musiikkia voivat pienet koululaiset turvallisesti ja helposti harrastaa ihan naapurissa - Tämä vain vinkkinä!
Itselleni yksi hauskimmista kokemuksista oli se, kun ensimmäistä kertaa astuin koulun käytäville ja vastaani tuli pieniä ekaluokkalaisia (itse olin siis jo vanhempi). He olivat jotenkin uskomattoman rohkeita ja reippaita, ja kysyivät minulta (ihan tuntemattomalta): "Moikka! Ketä sun nimi on?", jonka jälkeen jatkoivat iloisina jutustelua. Alaluokkia muissa kouluissa käyneenä huomasin heti selkeän eron siinä, miten avoimia ja välittömiä steinerlapset olivat. Se on suuri ilo ja antaa mielestäni lapselle vahvan ja itsenäisen pohjan kasvaa lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Tätä perustelen sillä, että lapsi nähdään luokassa omana persoonanaan, eikä osana massaa.
Olen minäkin ollut kuitenkin hieman huolissani siitä, miten jotku opettajat Turun Steiner-koulussa toimivat. Ei siis ole täysin tuulesta temmattua tuo puhe, että opettajat pitävät itseään kenties jopa vanhempia "ylempiarvoisempina". Väittäisin silti, että sama on nähtävillä ihan missä koulussa tahansa. Onneksi ne "pahimmat" opettajat Turun Steinerissa ovat kuitenkin jäämässä hyvin pian (tai ovat jo jääneet) eläkkeelle ja kouluun alkaa jo nyt virrata uusia raikkaita tuulia. Ja kyllä täytyy sanoa, että on koulussa aivan ihaniakin opettajia - useampiakin, että turha on jättää Steineriin menemättä ainakaan tuon syyn takia.
Itsestäni kasvoi Steiner-koulua käymällä individuaali aikuinen ja vahva persoona, avoin ja elämänmyönteinen. Painotan kuitenkin myös sitä, ettei Steiner-koulut aina sovi kaikille. Luonnollisesti tiedän monia tapauksia, joissa Steinerista toiseen kouluun siirtyminen on ollut ihan fiksu päätös. Mutta kuten me aikuiset hyvin tiedostamme, olemma kaikki erilaisia. Näin ollen on aikuisen vastuu seurata lapsensa kehitystä ja oppimista (olkoon koululaitos mikä tahansa) ja sen mukaan arvioida, onko lapsen hyvä olla nykyisessä paikassa vai olisiko lapselle hyväksi siirtyä muualle.
Yhdyn myös ehdotukseen siitä, että käytte ihan itse tutustumassa Steiner-kouluun ja sitten päätätte, onko paikka lastanne varten. Luokkiinkin saa ihan varmasti kurkata ja tunneille osallistua, jos haluaa "vakoilla" opetusta. Suosittelen kuitenkin Steiner-kouluun menoa lämpimästi. Kyllä sieltä aina pois pääsee, jos haluaa.Erittäin asiantuntevasta vastauksesta! Tästä on paljon hyötyä.
- zinky
kirjat on kivat koul kirjoitti:
Tai sitten tänne ei viitsi mitään kirjoittaa, kun vastausten taso on mitä on...
Meidän lapsi aloittaa steinerissa kahden viikon päästä. Vähän jännittää, mutta tästä voi tulla kyllä tosi hieno juttu. - koululaisten äiti
zinky kirjoitti:
Tai sitten tänne ei viitsi mitään kirjoittaa, kun vastausten taso on mitä on...
Meidän lapsi aloittaa steinerissa kahden viikon päästä. Vähän jännittää, mutta tästä voi tulla kyllä tosi hieno juttu.Tosiaan, vaihtoehtoista koulua lapsen koulunkäynnistä harkitessaan kannattaa kyllä perehtyä ensin ainakin nyt steinerpedagokiikkaan ja jos nyt katsoo tarpeelliseksi niin miksei ko. kouluunkin. Vanhemmilla pitäisi olla suurempi osuus lasten koulunkäynnissä muutenkin, ettei anneta mennä siinä sivussa mitään kyselemättä ja tämä steinerkoulun idea vanhempien mukanaolosta koulun "arjessa" on minusta hieno ajatus; ei välttämättä aina tänä päivänä toteudu kun eletään kiireessä ja valtiolta tulee avut eikä koulun pyörittämseen tarvita enää varainhankintaa; sehän se on ollut asia joka ihmiset on koonnut. Turun koulussakin tämä selvästi näkyy; kevät- ja joulumyyjäiset on varainhankintaa koululle ja luokille, ja se kokoaa ihmiset, mutta vain kourallisen yleensä luokilta.
Mutta mitä tulee Turun koulun henkilökuntaan, varmasti sama asia pätee myös peruskoulun puolella, kaikki ei miellytä kaikkia ja joukossa sattuu aina olemaan enemmän tai vähemmän "persoonallisia" ihmisiä mutta epäkohtiin kyllä ymmärtääkseni pyritään puuttumaan. Vanhemmat voivat olla aktiivisia ja kysellä ja kyseenalaistaa, jos kuuluu jotain epänormaalia.
Eipä se taida olla niin "ruusuilla tanssimista" normi peruskoulun puolellakaan koulunkäynti aina lapsille, mutta täytyy muistaa että henkilöt tekevät koulun; pedagokiikka on ok ja jos joku on joskus sanonut, että keijuja ja peikkoja on, niin eikö lapsen kuulukin elää sadun maailmassa kouluun mennessään, ainakin tarinoiden kautta. Tarinat, kädentaidot, maalaus, kirjoittaminen pelkän kirjoista pänttäämisen sijaan - jolloin opetus menee ns. kroppaan - ovat ehdottomasti steinerkoulun vahvuuksia. Lapsi voi kirjoittamisen ja vihkotyöskentelyn kokea myös raskaaksi mutta se kyllä myös vahvistaa luonnetta ja pitkäjänteisyyttä.
Ei luulisi kenenkään hyppäävään tähän systeemiin ihan perehtymättä, yllätyksiä voi tietenkin tulla nimenomaan henkilöpuolella missä tahansa koulussa.
Vanha rakennus hieman nuhjaantuneen ilmapiirin kera vilkas katu vieressä on miinus Turun steinerkoulun kohdalla mutta asia korjaantuu, kun muutaman vuoden päästä rakennetaan uusi, uljas koulu.
- Kokemus minultakin
Hei!
Olen käynyt Turun Steiner-koulua ensimmäisestä luokasta lukion viimeiseen ja olen erittäin tyytyväinen, että vanhempani aikoinaan laittoivat minut sinne. Koulu valmensi hyvin myös itse elämää varten ja auttoi ajattelemaan asioita syvällisemmin. Kädentaitoja opin myös paljon. Kirjoitin hyvin arvosanoin ylioppilaaksi ja työskentelen nyt aikuisena taiteellisella alalla.
Luokaltani ja mitä olen muista oppilaista kuullut, on Steinerista valmistunut paljon esim. kielten opettajia (kielten opiskelu alkaa jo 1. luokalla) sekä esim. arkkitehteja.
Omat lapseni tulen myös laittamaan Steiner-kouluun, mikäli mahdollista. :)- Steiner-83 Turussa
Tämä on jokavuotinen kysymystulva ja arvostelu ja tietämättömien panettelu Steiner-koulua kohtaan.
Itse aikonaan miettiessäni asiaa kun Steiner-koulu tuli Turkuun v.1983,kävin steinerpeagogiikan kurssin ja tutustuin kouluun ja aineisiin sekä aiheisiin.
Täällä on monta hyvää kirjoitusta Steiner-koulun puolesta,yhdyn heihin.
Molemmat lapseni ovat käyneet Steiner-koulua,toinen vaihtoi ylä-asteella ns.tavalliseen lukioon,valmistui ylioppilaaksi parhain arvosanoin ja on nyt yliopistossa tutkijana.
Toinen valmistui muusikoksi Taideakatemiasta,kävi musiikkiopiston Steinerkoulun tiloissa jo ala-asteella ja jatkoi loppuun Steinerissa.
Mistään antroposofiasta ei ole kummallisia käsityksiä kummallakaan,taide on kummallakin elämässään mukana.
Vanhemmat saavat vaikuttaa koulussa niin paljon kuin haluavat.
Mutta on tietenkin mahdollista,että opettajissa on monenlaisia ihmisiä,niin on myös muissakin kouluissa.Tutustukaa ja kertokaa huonot kokemuksenne sitten vasta.Toisille koulu käy,toisille ehkä ei.Meidän kaksi lasta on kokenut koulun hyvänä,vaikka ovat persooniltaan täysin erilaiset ja saaneet myös sellaisina kasvaa jo koulussa.Niinhän kai on tarkoituskin.Mikään kuitenkaan ei ole täydellistä missään.
- Steinerlapsen äiti
Olen itse tavallisen koulun kasvatti, jossa ei annettu tilaa luovuudelle ja nyt oma lapseni käy Steinerkoulua ja olen ikionnellinen, että sain tarjota luovalle lapselle luovan koulun.
Lapseni on käynyt koulua jo muutaman vuoden ja kaikki kokemukset koulusta ovat olleen postitiivisia.
Itse koulun pedagokiikkaa alkuun vähemmän tunteneena ja vuosi vuodelta sitä oppineena ja lisäymmärrystä saaneena, niin opetuksen painottuminen lapsen ikä, temperamentti ja kehitystaso huomioon ottaen, ovat olleet itselleni hieno avautuminen ja looginen lisäymmärryksen paikka, joka on antanut myös itselleni kasvattajana hyvin paljon.
Annan sille arvoa hyvin paljon, että koulu huomioi pienen ja nuoren ihmisen, hänen kehitystasonsa ja myös tukee sitä.
Steiner-kouluhan on tulevaisuuden koulu, pehmeät arvot alkavat merkitä yhä enemmän jokaiselle ihmiselle.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kouluun, opettajiin, sen käsityöläis- ja luovuus painotteisuuteen, joka on merkittävää ja joka näkyy ja värittää vanhan koulurakennuksen käytäviäkin aivan ihanasti.
Jos päätätte laittaa lapsenne Steinerkouluun, niin suosittelen myös vanhempia osallistumaan vanhempain toimintaan ja vanhempain iltoihin, molempien kautta avautuu hienoja maisemia koulun yhteishenkeen ja opetustoimintaan, jotka molemmat oman kokemukseni mukaan ovat olleet mukavia ja kohottavia. Vanhempain illoista en itse malttaisi olla pois ja lapseni menee ilolla Steiner-kouluun.
Olen kyllä sitä mieltä, että ihan jokaisen koulu Steinerkoulu ei ole, eikä tarvitsekkaan olla, kuten ei myöskään tavallinen koulu ole. Jos lapsi ja/tai vanhemmat edustavat kovin erilaista ajattelua, mentaalista maailmaa tai luovuudelle ei niinkään anneta arvoa, niin kannattaa harkita muuta koulua.
Jos taas miettii ja epäröi, niin kouluun tutustuminen on tärkeä juttu -tutustumispäiviä on ja jos ehtivät mennä ohitse, niin rohkeasti tiedustelemaan sopivaa hetkeä, koulun kansliasta kyllä autetaan!
Steiner-koulu on omanlaisensa koulu ja kuten tiedämme joskus erilaisuus voi olla pelottavaa, mutta se voi olla myös hyvin rikasta ja antoisaa.
Ja erilaisuuden ympärillähän helposti kuohuu, asioita ymmärretään väärin tai jos ollenkaan ja siksi niin helposti lähtee liikkeelle myös huhuja ja juttuja jossa törmätään valheellisuuksiin tai tarrataan osatotuuksiin, tietämättä kokonaisuudesta.
Tutustumalla Turun Steiner-kouluun ja koulun maailmaan, huomaa nopeasti miten kauniista ja arvokkaasta kokonaisuudesta kaikki rakentuu.
En voi olla mainitsematta luomuruokaa, jota Turun Steiner-koulu tarjoaa lapsilleen. Koulun satsaus ruokaan on valtava panostus, joka on myös arvokas asia!
Steiner-koulut ovat tuottaneet maallemme myös monia taiteilijoita ja julkisuuden henkilöitä, ihan pikaisesti tulee mieleen Tommi Läntinen, Kaija Saariaho, Pekka Haavisto, Sara la Fountain...
Heillä saattaisi olla oma sanansa sanottavana.
Koulun huonoista puolista minulla ei ole omaa kokemusta - 1+1
Pekka Haavisto on Munkkivuoren yhteiskoulun kasvatti. Hän voisi varmasti kertoa omasta opiaahjostaan vaikka kuinka paljon, koska hänen isänsä oli koulun rehtori ja äiti opetti kemiaa.
- kfj9jf8k
Itse kävin Steinerin. Luokallani n.20 oppilasta. Meistä 5 ei ollut oppinut lukemaan vielä 5-luokalla. Minä mukaanlukien. Itse en ikinä laittaisi omaa lastani Steinerkouluun. Tosin jso haluat lapsesi pääsevän helpolla, niin ehdottomasti Steinerkouluun. Oppii sitten ainakin värittämään vihon kunnolla. Siitä ne numerotkin sinne todistukseen tulee....
Steinerkoulun käynyt lapsonen saattaa opiskella valtiotieteellisessä tai lääkiksessä tai olla raksalla töissä tai on vaihtanut esim huippulukioon, jossa kiskoo ysejä ja kymppejä kokeista.
Tai sitten on täysin syrjäytynyt tai sitten ei ole. Tai on kotiäiti, tai kirjailija tai yrittäjä. Ja osa steinerkoulun käyneistä on kansanedustajia, säveltäjiä, TV-kokkeja tai, herramunjesses, ihan tavallisia ihmisiä...
- Innolla odottaen
Itse olen laittamassa lastani nyt ensin steiner esikouluun ja sitten siitä samassa paikassa jatkaa kouluaan. Uskon että hyvin hänellä siellä menee. Niin ja jos noista opettajista sanotaan niin kyllä tuolla ns. tavallisessa koulussa on myös "todella vaikeita" opettajia. Jos niitä tarpeeksi nuolee, varsinkn vanhemmat, niin lapsi saa hyvän kohtelun ja toisinpäin. Tuo on nähty tavallisessa koulussa. Siksi päätin että toinen lapsemme menee steiner kouluun. Ja uskon että hän oppii siellä aivan yhtä hyvin kaikki pakolliset/tarpeelliset asiat kuin ns. tavallisessa koulussa. Niin ja eihän mikään koulu kaikille sovi ei voida yleistää että toi ja toi koulu huono tai hyvä. Jokainen uusi oppilas on erinlainen ja jokaiselle sopii tietty opetus tyyli. Itse ainakin haluan uskoa että lapsemme tulee viihtymään tässä Turun koulussa jonne olen hakenut. Sen verran negatiivista olen saanut kokea vanhemman palsen koulunjäynnistä tavallisessa koulussa.
Nyt odotan innolla tietoa pääsystä. :)- Steineriin pettynyt
En tuntenut Steinerkoulua ollenkaan vielä nelisen vuotta sitten. Kävin koulun tutustumistilaisuuksissa ja niiden pohjalta päätin tyttäreni laittaa Steineriin. Oudoksuin jo silloin, miksi koulusta annettiin täydellinen kuva. Eihän mikään ole tietääkseni täydellistä.
Silloin oli pinnalla uuden koulun rakentaminen. Tämä hanke tarvitsi rahaa. Kun kyseenalaistin, miksi vanhempien tarvitsee rahoittaa uusi koulu. Sain vastauksen, että ikävää, kun nyt vain on sattunut lapsesi kohdalle uusi kouluhanke. Minä en henkilökohtaisesti pidä jatkuvasta rahan nyhtämisestä. Jopa vanhempain illoissa kerättiin pulla rahaa. Koulussa on vapaa ehtoista osallistua talkoisiin vuoden mittaan erilaisiin koulun tapahtumiin, jossa kerätään rahaa koululle. Onneksi tämä uuden koulurakennuksen rakentaminen meni puihin.
Koulussa kerätään kuukausimaksua. Kyseenalaistin miksi pitää maksaa kesä ja heinäkuultakin vaikka lapseni ei edes ole koulussa. Sain tietää, että maksu on vapaa ehtoinen. Suomessa ei tarvitse maksaa lapsen opetuksesta.
Luokka koot ovat isoja. Ensimmäisillä luokilla oppilas tarvitsisi aikaa opetukseen. Onneksi vuosien mittaan luokka koko pienenee. Joka vuosi joku lähtee. Kaikki oppilaat kyllä otetaan vastaan.
Tyttäreni ei oppinut Steinerissä lukemaan, eikä kirjoittamaan. Minä opetin hänelle kumpaisenkin taidon. Tyttäreni on motivoitunut oppimaan. Minä käytin tähän aikaa tunnin päivässä reilun kuukauden ajan. Ajatus kuulostaa hienolta, että mennään lapsen tahtiin ja kunhan oppii kolmannella luokalla lukemaan. Käytännössä se ei toimi, sillä lapsi jää toisista jälkeen. Miten lapsi voi ymmärtää toisella luokalla aikamuotoja, jos ei osaa lukea? Tämä syö lapsen itsetunnon, sillä hän vertaa itseään toisiin.
Laitoin myös lapseni kouluun, jossa ei ole koulukiusaamista. Mielestäni syrjintä, yksinjättäminen on myös koulukiusaamista. Tämä oli alkanut toisella luokalla ja opettaja ei nähnyt tätä.
Aloin itse ihmettelemään, kun tyttäreni ei halunnut mennä kouluun ja alkoi puhua haluavansa vaihtaa koulua.
Kirjattomuuden koin myös hankalaksi. Oli haastavaa auttaa lastaan kotitehtävissä, kun ei ollut kirjallisia ohjeita.
Vanhemmat olkaa tarkkana ja kuunnelkaa lastanne.
Nyt vaihdamme peruskouluun lippu korkealla ja yhtä kokemusta rikkaampana. Meille koulu ei sopinut.
Luomuruoka on ainut asia mitä tulee ikävä.
Joku mainitsi vanhempainilloissa opettajan yksinpuhelun. Sitä se oli ja kouluun muutenkin liittyi ihme ihannonti. - Steineriin pettynyt
Steineriin pettynyt kirjoitti:
En tuntenut Steinerkoulua ollenkaan vielä nelisen vuotta sitten. Kävin koulun tutustumistilaisuuksissa ja niiden pohjalta päätin tyttäreni laittaa Steineriin. Oudoksuin jo silloin, miksi koulusta annettiin täydellinen kuva. Eihän mikään ole tietääkseni täydellistä.
Silloin oli pinnalla uuden koulun rakentaminen. Tämä hanke tarvitsi rahaa. Kun kyseenalaistin, miksi vanhempien tarvitsee rahoittaa uusi koulu. Sain vastauksen, että ikävää, kun nyt vain on sattunut lapsesi kohdalle uusi kouluhanke. Minä en henkilökohtaisesti pidä jatkuvasta rahan nyhtämisestä. Jopa vanhempain illoissa kerättiin pulla rahaa. Koulussa on vapaa ehtoista osallistua talkoisiin vuoden mittaan erilaisiin koulun tapahtumiin, jossa kerätään rahaa koululle. Onneksi tämä uuden koulurakennuksen rakentaminen meni puihin.
Koulussa kerätään kuukausimaksua. Kyseenalaistin miksi pitää maksaa kesä ja heinäkuultakin vaikka lapseni ei edes ole koulussa. Sain tietää, että maksu on vapaa ehtoinen. Suomessa ei tarvitse maksaa lapsen opetuksesta.
Luokka koot ovat isoja. Ensimmäisillä luokilla oppilas tarvitsisi aikaa opetukseen. Onneksi vuosien mittaan luokka koko pienenee. Joka vuosi joku lähtee. Kaikki oppilaat kyllä otetaan vastaan.
Tyttäreni ei oppinut Steinerissä lukemaan, eikä kirjoittamaan. Minä opetin hänelle kumpaisenkin taidon. Tyttäreni on motivoitunut oppimaan. Minä käytin tähän aikaa tunnin päivässä reilun kuukauden ajan. Ajatus kuulostaa hienolta, että mennään lapsen tahtiin ja kunhan oppii kolmannella luokalla lukemaan. Käytännössä se ei toimi, sillä lapsi jää toisista jälkeen. Miten lapsi voi ymmärtää toisella luokalla aikamuotoja, jos ei osaa lukea? Tämä syö lapsen itsetunnon, sillä hän vertaa itseään toisiin.
Laitoin myös lapseni kouluun, jossa ei ole koulukiusaamista. Mielestäni syrjintä, yksinjättäminen on myös koulukiusaamista. Tämä oli alkanut toisella luokalla ja opettaja ei nähnyt tätä.
Aloin itse ihmettelemään, kun tyttäreni ei halunnut mennä kouluun ja alkoi puhua haluavansa vaihtaa koulua.
Kirjattomuuden koin myös hankalaksi. Oli haastavaa auttaa lastaan kotitehtävissä, kun ei ollut kirjallisia ohjeita.
Vanhemmat olkaa tarkkana ja kuunnelkaa lastanne.
Nyt vaihdamme peruskouluun lippu korkealla ja yhtä kokemusta rikkaampana. Meille koulu ei sopinut.
Luomuruoka on ainut asia mitä tulee ikävä.
Joku mainitsi vanhempainilloissa opettajan yksinpuhelun. Sitä se oli ja kouluun muutenkin liittyi ihme ihannonti.Lapseni on ollut nyt muutaman kuukauden käynyt peruskoulua. Kannatti vaihtaa :)
- lapseni selviää koulutehtävistä, kirjat helpottavat oppimista ja hän pitää erityisesti tehtäväkirjoista
- jouluna tyttö sai todistuksen ja tiedän missä hän menee oppimisen suhteen, lisäksi kokeet helpottavat oppimisen seuraamista
- pieni luokka koko 15 oppilasta
- motivoitunut opettaja
- saa tukiopetusta koulu ajan jälkeen eli koululla on rahaa tarjota tämä etu
- saa yhteiskunnan tarjoaman edun kunnon opetukseen ja ei enää tarvitse kuulla/lukea, että koululla ei ole rahaa sitä tarjota
- itselleni sain huolettoman olon
Jos joku miettiin koulun vaihtoa peruskouluun. Suosittelen lämpimästi, meillä se
kävi kivuttomasti. Lapseni tottui nopeasti peruskoulun rytmiin ja tapoihin. Ja hän sai nopeasti uusia kavereita.
- äiti isä ja pojat
Hei,
Meillä on kaksi poikaa turun steinerkoulussa ja sekä opettajista (molemmista) että koulusta on - pelkästään hyviä kokemuksia. Minkään valtakunnan ylimielisyyttä emme ole kokeneet - ja opettajat ovat olleet upeita ja avoimia vanhempien näkemyksille ja kaikenlaiselle vuorovaikutukselle. Ja sitäpaitsi lapset saavat luomuruokaa päivittäin, jota arvostamme kovasti myös. Nimimerkki "Steinerfaijan" ks. edellä kirjoitukset ovat upeita myös ja varsinkin tuo kannanotto mitä steinerkoulun käyneestä lapsesta tulee: Hänestä voi tulla ihan mitä vain kuten muissakin kouluissa käyneistä lapsista ;- ) Hyvät ihmiset tervettä järkeä kehiin: Steinerkoulussa on normaali ihmisiä ja heidän tavallisia tai tavattomia lapsiaan! Ei sen kummempaa, eikä sen hullumpaa kuin muuallakaan; kädentaitoja ja yhteisöllisyyttä kenties KENTIES enemmän. - kuullut
Miksi moni hyvä nuori opettaja on lähtenyt koulusta?
- Ennilä
Turun Steiner-kouluun kaivataan uusia, nuoria opettajia!
Valitettavasti koululla on kuitenkin vielä muutama vuosi sitten löytynyt opettajien joukosta niitä ns. mätämunia, jotka vaikuttavat negatiivisesti koulun ilmapiiriin (ja sitä mukaan koulun maineeseenkin) lynttäämällä kaikki uudistusmieliset ajatukset yhdeltä istumalta maanrakoon. Vähitellen nämä "muinaisjäänteet" ovat kuitenkin vaihtamassa muihin työtehtäviin tai jäämässä eläkkeelle. Onneksi.
En tunne kaikkia nykyisiä opettajia, sillä omista Steiner-ajoistani on kohta jo kymmenisen vuotta, mutta muutama loisto-opettaja löytyy vieläkin koulun palkkalistoilta: Isotalo, Ruusuvuori ja Wallenius. Iltapäivätoiminnan Halminen ja Kultala ovat myös ihan mahtavia tyyppejä. Yksi opettajaveteraani tuolla näyttäisi vielä porskuttavan, joka voisi mielestäni jo harkita alan vaihtoa.
Summa summarum, mielestäni koulu kaipaa vahvaa, päättäväistä, itsevarmaa ja johtamiskykyistä nuorta opettajaa (/opettajia), joka uskaltaa sanoa noille vanhoihin tapoihin pinttyneille muinaisjäänteille vastaan ja johdattaa koulua entistä varmemmin kohti uusia tuulia.
Hmm... valmistun pian itse opettajaksi... Olisikos tässä meikäläiselle työnsarkaa?... :)- $aatana
Ei. Älä lähde steinerkouluun. Siellä ei ole erikseen äidinkielenopettajia, sinun välinpitämättömyytesi suomea kohtaa koituisi lapsille turmioksi...
Valitettavasti itse koulua käyvänä tiedän, että meillä on oikein mukava äidinkielen opettaja.
- Insider
Turun Steinerkouluun kaivataan steinerpedagogiikkaan perehtyneitä opettajia. Sellaisia siellä on vain pari.
Äänekkäät lapset saavat pääosat näytelmistä ja kympit kaikesta. Hiljaiset saavat sivuosat ja huonot numerot koska eivät uskalla suutaan avata.
Steinerpedagogiikkaan perustuva ajattelu jokaisen oikeudesta olla oma itsensä ei koulussa toteudu millään lailla.
- THN
Hyviä ja erittäin hyviä kokemuksia Turun Steinerkoulusta; mutta silti, kuten jokainen ymmärtää, täydellistä koulua tai mitään muutakaan, ei ole olemassakaan. Rauhaa!
- papa1
Harkitsen lapseni laittamista Turun steiner-kouluun, mutta harkitsen, harkitsen... niin kuin monet muutkin varmasti.
Tällä palstalla on ollut joitakin tosi asiantuntijoita. Kiva kuulla että loisto-opettajiakin on, mutta sitten on niitä muitakin. Lapseni menisi tokaluokalle. Kuulin, että tällä hetkellä siinä luokassa on vain 13 oppilasta. Onkohan sieltä joukolla lähdetty? Onko sen luokan opettaja Raudaskoski se veteraani jota tarkoitat Ennilä? - Kelta
Ennilä ei voi tarkoittaa nimeämääsi opettajaa, koska ko. opettaja on opettanut koulussa vasta reilun vuoden. Luokassa on ollut 13 oppilasta ekaluokan alusta saakka.
- Henkentiete
Rudolf Steiner oli hengentieteilijä, ja Turussa toimii myös aktiivinen hengentieteen seura. Kannattaa ihmeessä tutustua, ja vaikka liittyä jäseneksi:
http://turunhengentieteenseura.wordpress.com/
- PipostaKiristää
Turun Steiner-koulu ei vaikuta Steinerilta juuri lainkaan...Muuton vuoksi lapsen sinne laitoin, kun oli edelliselläkin paikkakunnalla Steinerissa.
Turussa opettajat ovat kireitä. Käytössä on myös Wilma turhine peruskoulumaisine merkintöineen. Luokanvalvoja ei vastaa viesteihin, paitsi sitten pari viikkoa myöhässä kireällä kaksisanaisella viestillä.
Ruoka ei ole enää luomua ja sen ottamista ja syömistä vahditaan tarkkaan. Opettajat tulevat sanomaan, jos on ottanut "liian vähän" tai "liikaa".
Ainoa syys, miksen ole ottanut lasta tuolta pois on se, ettei lapsi joutuisi vaihtamaan koulua jatkuvasti.Käytäntö toimii aivan hyvin ja on varmasti ollut samanlainen kaikilla kyseistä koulua josku käyneellä.
- DontGoThere
No jos jollekin toimii hyvin, niin on sitten oikeassa paikassa :D Siinäkin samaa mieltä, ettei vaikuta Steiner-koululta vaan tavalliselta tasapäistävältä peruskoululta. .
Olen ollut nyt 8 ja 1/2 vuotta Turun Steinerkoulussa ja olen erittäin tyytyväinen, että minut sinne vuonna 2007 laitettiin. Joskus 6-7 luokalla olin sitä mieltä, että koulu on huono ja olisin halunnut vaihtaa, olisin halunnut nuo klassiset kirjat ja päästä "helpolla" tekemällä tehtävät kirjoihin ja pänttäämällä kokeisiin. Olen näin myöhemmin erittäin tyytyväinen etteivät vanhempani antaneet minun vaihtaa koulua. Koulu on opettanut kuria, asiallisuutta ja ahkeruutta, vaikka se välillä onkin ollut erittäin raskasta ( uskon kaikkien koulun käyneiden samaistuvat ). Itseni oli alaluokilla vaikea oppia lukemaan, sillä minulla oli lukihäiriö. Sain siihen kuitenkin erittäin asian tuntevaa erityisopetusta ja nykyään ulkopuolinen ei edes tietäisi minulla olleen joskus lukihäiriö. Sanon kuitenkin älä laita lastasi kyseiseen kouluun, jos olet vanhempi joka ei hyväksy asioita tehtävän hieman eri tavalla. Lopuksi pitää vielä sanoa, että olen erittäin tyytyväinen saamiini luokkatovereihini, sillä meillä on aivan valtavan hyvä ryhmä henki.
- KovinSairasta
Koulussa on hyvin kireitä ja elämäänsä kyllästyneitä opettajia. Erään opettajan elämäntehtävä on arvostella oppilaiden luonteita, tapoja ja jopa kasvonilmeitä.Hän saa siis kiusata oppilaita päivästä toiseen. Harmittavan usein Steiner-kouluihin pääsee luonnehäiriöisiä opettajaksi
- Kotikiusattu
Mietippä sitä millainen koulu ympäristö voi olla jos osa työntekijöistä on työpaikkakiusattuja ja pidetty ulkopuolisena tulevista suunnitelmista
- TurunTauti
Ja sitten sitä puretaan lapsiin ja nuoriin. Turun Steinerkoulu on masentava ja tasapäistävä paikka jossa näköjään kaikkia ahdistaa.
- olenparas
Kokemukseni ei nyt liity suoranaisesti Turkuun, mutta tuota grandiositeettiongelmaa tuntuu olevan "steinerihmisten" keskuudessa enemmänkin. Erittäin tuttua tuo muiden yläpuolelle asettuminen ja muka paremmin tietäminen. Sillä asenteella saatetaan erinäisissä tilanteissa alistaa pahastikin toisia ihmisiä. Toivottavasta näissä steinerilaisissa laitoksissa ja yhteisöissä ei esiinnyt tätä grandiositeettia.
- minävaanjuu
Ehkä tällaiset "muita paremmat ja taiteellisemmat" ihmiset valitsevat mielellään steinerkoulun, kun tahtovat erottautua "normikansasta" kaikella mahdollisella tavalla. He jakavat ihmiset hyviin ja huonoihin. Ja arvatkaa, kumpia tällaiset grandiositeettiperheet ovat? Näennäisesti saattavat niiata niksautella vaatimattomasti, mutta kaiken takana on armoton "mut on kasvatettu hienosti, ja mä oon älykäs ja taiteellinen". Todella outoa porukkaa tämä grandiositeetti! Joskus pahimmat haluavat erottua ulkoisestikin, jotta kaikki näkevät, kun he astuvat tilaan. MINÄ, MINÄ, MINÄ, MINÄ!
- meollaanhyvii
Ovat kuitenkin pelokkaita, eivätkä esiinny yksin missään. Aina lauman mukana, toki, kun ollaan GRANDIOSITEETTIA!
- lastenparas
Minun kokemukseni mukaan Turun Steinerkoulussa pärjää, jos ei ole utelias, innostunut, energinen urheilua harrastava poika. Kokemukseni lasta opettavista opettajista olivat todella huonoja: lasta nöyryytettiin luokan edessä, opettajat eivät puuttuneet kiusaamiseen edes tunnilla. Kiusatun vanhemmille ilmoitettiin asiasta, ei kiusaajien. Kiva koulu-hanke oli aivan farssi: hankkeen vastuuopettaja kumosi aina vanhemman tuottaman asian sanomalla, että "kyllähän sinunkin lapsesi sitä ja tätä jne..." Luokanopettaja pyöritti päätään sanoen "ei pidä paikkaansa" vanhemman kertoessa mitä lapsi kiusaamisesta ja opettajan sanomisesta/käytöksestä oli kertonut. Psykologi kommentoi taustalla vaikka ei ollut koskaan lasta edes tavannut. Lapsi oli usein mustelmilla, vaatteita oli laitettu roskikseen etc. Mutta koulu ei lasta auttanut! Kiva koulu- farssi oli ainoa, missä koulu tuli vastaan vanhemman pitkän ajan yhteydenottojen jälkeen. Lapsi alkoi jo muuttua itkuiseksi eikä halunnut kouluun. Harmittaa vain, ettemme heti vaihtaneet koulua lapsen siitä puhuessa. Nyt on ilo katsoa lasta, joka menee kouluun mielellään ja jonka arvosanat nousivat kohisten jo ensimmäisessä peruskoulun todistuksessa, historian numerokin oli puhdas kymppi!
Ystävilläni on ollut lapsia eri Steinerkouluissa ja meno siellä on aivan erilaista. Opettajat ovat iloisia, sydämellisiä, ilman pätemisen tarvetta! Uskon tietenkin, että myös Turun Steinerkoulussa on lasta kunnioittavia ja työtään rakastavia opettajia. Harmi, etteivät nämä osuneet tiellemme!
Suurkiitokset iltapäiväkerhon tädeille! Opettajat, ottakaa heiltä oppia lasten kanssa olemisessa!
Ja juu, ruokaa kuulemma sai ottaa vähän, tai ei ollenkaan, jos oli loppu!!!! - Anonyymi
siellä on pedofiili opettaja ja jätettiin luokalle kosk historian vihko oli myöhässä, se oli hirveä koulu en suosittele
- Anonyymi
ja lapseni piti piirtää kukka keto, piirsi yhden ylimääräisen ja siitä suututtiin
- Anonyymi
home ongelmia on myös paljon
- Anonyymi
Se on okkultista perää oleva koulu....
Mm.
Lapseni luokkatoveri tuli 1/2vuotta myöhemmin ekaluokalle koska ei ollut vielä oppinut lukemaan
Siellä palvontaan enkeleitä ja aurinkoa jumaluuksina. - Anonyymi
tommi läntinen onko tosiaan ollut steinerkoulussa vai turun kunnallisessa ainakin oras tynkkynen on käynyt tampereella
- Anonyymi
Koulun naisrehtori on ylimielinen vanha akka, oon entinen työntekijä siellä ollut…En veisi lastani ikinä sinne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768