voiko olla mahdollista?

ei enää sitä

olen 50v nainen,parhaassa iässä:), mutta nyt kauhusta jäykkänä.Voiko olla mahdollista ja onko kellekkään käynyt vastaavaa. Olen pikkuhiljaa odotellut niitä kuuluisia vaihdevuosioireita ja tuudittautunut siihen uskoon, että ei tämänikäinen enää voi raskaaksi tulla. No joulukuussa kävi niin,että harrastin kiihkeää seksiä ilman ehkäisyä miesystäväni kanssaja nyt ovat kuukautiset myöhässä ja muitakin raskausoireita(ennestään 4lasta, joten tunnen ne hyvin),pahoinvointia ym. voiko tosiaan´olla, että olen raskaana?...järkyttävä ajatus!..jos olet kokenut saman,kerro ihmeessä?

69

21814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuorempi vv-nainen

      Tuskinpa olet, taitaa vaan ne vaihdevuodet alkaa. On erittäin harvinaista, että 50 vuotias tulisi enää raskaaksi.
      Toki se on mahdollista, mutta hyvin harva yli 43 vuotiaskaan tulee enää raskaaksi, saati sitten viisikymppinen.
      Tuntuu joillakin vanhoilla naisilla olevan aika harhaisia kuvitelmia lisääntymiskyvystään.

      Toki kuukautiset tulee, mutta munasolut ovat jo niin vanhoja, ettei niistä ole eläjäksi, vaikka ovulaatio sattuisi joskus tulemaankin.

      • Nainen 64 v.

        Nainen voi aina tulla raskaaksi jos " menkat" on, mutta se , että tuleeko lapsesta terve, onkin miettimisen arvoinen asia! Olen lukenut jostain, että ainakin jos lapsen isä on vanha , lapsesta voi tulla helposti " sairas" Eli johtopäätös: En hankkisi lasta naisena yli 45- vuotiaana ja miehellä jotakuinkin sama ikä olisi toivottava, kuka haluaisi sairaan lapsen? p.s. Kyllä naisen kannattaa käyttää ehkäisyä niin kauan, kun menkat on, ei tule sitten pahaa mieltä, kun on varustautunut! Seksi ja rakkauselämä on aina kahden kauppa, mutta nainen kantaa siitä suuremman vastuun aina! Terv. Nainen 64 v.


      • nainen44v

        Joo, ei se nyt niin valtavan harvinaista ole, vaikka toki jo 43-vuotiaana hedelmällisyys on huomattavasti vähentynyt. Omassa suvussa on kaksi yli tuon ikäisenä raskautunutta ja ihan terveet lapset saivat. Tuttava tuli raskaaksi 47-vuotiaana. Vielä 50-vuotiaanakin mahdollista, vaikka toki jo harvinaista. Mutta muistakaamme että nykyisin kun ehkäisy, jälkiehkäisy ja abortti on kaikkien saatavilla, sekä se että harva enää niin vanhana haluaa lapsia, aiheuttaa myös sen että harva enää sen ikäisenä saa. Monilla tehty leikkaus, meillä se tehtiin miehelle, kun lapsiluku täyttyi onneksi jo alle nelikymppisenä.


      • Anonyymi

        Mun äiti tuli raskaaksi kun se oli 50


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun äiti tuli raskaaksi kun se oli 50

        Aika hyvä tai huono tuuri, miten tuon sitten laskee. Yleensä menopaussin kynnyksellä hedelmöityminen on heikkoa ja johtaa hyvin usein varhaiseen keskenmenoon joka tulkitaan viivästyneenä kuukautisina.


      • Anonyymi
        Nainen 64 v. kirjoitti:

        Nainen voi aina tulla raskaaksi jos " menkat" on, mutta se , että tuleeko lapsesta terve, onkin miettimisen arvoinen asia! Olen lukenut jostain, että ainakin jos lapsen isä on vanha , lapsesta voi tulla helposti " sairas" Eli johtopäätös: En hankkisi lasta naisena yli 45- vuotiaana ja miehellä jotakuinkin sama ikä olisi toivottava, kuka haluaisi sairaan lapsen? p.s. Kyllä naisen kannattaa käyttää ehkäisyä niin kauan, kun menkat on, ei tule sitten pahaa mieltä, kun on varustautunut! Seksi ja rakkauselämä on aina kahden kauppa, mutta nainen kantaa siitä suuremman vastuun aina! Terv. Nainen 64 v.

        mä en oo huolissaan jos vauvalleni tulisi mun lievä älylinen kehitysvammani


    • Joutsenlauluko

      käy. Nainen kuvittelee olevansa raskaana ja kysymys onkin vaihdevuosien alkamisesta. Olisihan se kai mukavampaa olla raskaana kuin vaihdevuosissa. Tai ainakin hetken unelmoida.

    • 50+++

      mahdollista niin kauan kun menkat tulee vaikka epäsäännöllisestikin.
      gyneni sanoi minulle ollessani ikäisesi: "voi kun tietäisit kuinka moni nainen tulee raskaaksi vielä tuossa iässä".

      • Liioittelua

        vielä nähnyt tai kuullut, paitsi sota-ajan jälkeen kun 53 vuotias nainen sai vielä lapsen kun kaikki neljä poikaa olivat kaatuneet. Ei noita nyt niin hirveän paljoa ole. Lopetimme ehkäisyn kun olin 44 vuotias. Kuukautiset tulivat 53 vuotiaaksi, eikä yhtään lasta.


      • edell.
        Liioittelua kirjoitti:

        vielä nähnyt tai kuullut, paitsi sota-ajan jälkeen kun 53 vuotias nainen sai vielä lapsen kun kaikki neljä poikaa olivat kaatuneet. Ei noita nyt niin hirveän paljoa ole. Lopetimme ehkäisyn kun olin 44 vuotias. Kuukautiset tulivat 53 vuotiaaksi, eikä yhtään lasta.

        sota-aikana lapset piti vielä synnyttää, oli sitten minkä ikäinen tahansa, nykyään saa abortin ja moniko viiskymppinen nainen kehtaa kertoa ympäri kyliä tehneensä abortin kun se on mielletty teinien hommaksi, eli on sattunut vahinko. sitä gyne tarkoitti, eli raskaaksi tulleita on mutta lapsen synnyttäneitä ei.


      • ilman liioittelua
        Liioittelua kirjoitti:

        vielä nähnyt tai kuullut, paitsi sota-ajan jälkeen kun 53 vuotias nainen sai vielä lapsen kun kaikki neljä poikaa olivat kaatuneet. Ei noita nyt niin hirveän paljoa ole. Lopetimme ehkäisyn kun olin 44 vuotias. Kuukautiset tulivat 53 vuotiaaksi, eikä yhtään lasta.

        46v esikoisensa saanut nainen ilmoittautuu. Raskaaksi tulin heti ehkäisyn lopetettuani.


      • ihan kiva
        ilman liioittelua kirjoitti:

        46v esikoisensa saanut nainen ilmoittautuu. Raskaaksi tulin heti ehkäisyn lopetettuani.

        Onneksi olkoon! Imetitkö, kuinka pitkään? Missä iässä vaihdevuodet alkoivat?


      • ilman liioittelua
        ihan kiva kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Imetitkö, kuinka pitkään? Missä iässä vaihdevuodet alkoivat?

        Imetin 6kk saakka. Nyt olen 50v enkä koe että vaihtarit olisivat vielä alkaneet. Kierukka laitettiin synnytyksen jälkeen.


      • voit olla raskaana

        Tietääkseni vanhin Suomessa lapsen saanut nainen oli 56-vuotias. Kaiken lisäksi hänelle oli tehty sterilisaatioleikkaus parikymmentä vuotta aikaisemmin!

        Naisten hedelmällisyys vaihtelee kovasti, kaikki eivät saa lasta 20-vuotiaanakaan.

        Mikäli nainen tulee spontaanisti raskaaksi yli 50-vuotiaana, nainen tulee elämään hyvin vanhaksi, ehkä yli 100-vuotiaaksi. Munasarjojen toiminnan hiipuminen kertoo naisen kropan vanhenemisesta. Jotkut ihmiset elävät yli 100-vuotiaiksi ja heillä elimistö ei rupsahda samaan tahtiin kuin muilla. Ensimmäiset vanhenemismuutokset alkavat tulla 80-vuotiaina.

        Kierron pituus kertoo siitä tapahtuuko ovulaatiota. Jos kierto on käynyt hyvin lyhyeksi, ovulaatioita ei enää tapahdu vaikka kuukautisvuodot tulevatkin. Vaihdevuosien loppupuolella kierrot taas pitkittyvät.


      • en testailisi
        Liioittelua kirjoitti:

        vielä nähnyt tai kuullut, paitsi sota-ajan jälkeen kun 53 vuotias nainen sai vielä lapsen kun kaikki neljä poikaa olivat kaatuneet. Ei noita nyt niin hirveän paljoa ole. Lopetimme ehkäisyn kun olin 44 vuotias. Kuukautiset tulivat 53 vuotiaaksi, eikä yhtään lasta.

        itse en henkilökohtaisesti uskaltaisi ruveta testaamaan,kuinka kävisi.Minulla on viisi lasta,kaikki tulleet heti kerrasta,ei ole koskaan tarvinnut odottaa seuraavaan kuukauteen,kun ehkäisy on lopetettu.Nyt ikää 51 v. eikä tietoakaan että kuukautiset loppuisi.Ovat tulleet koko elämän ajan säännöllisesti ,paitsi kun on ollut raskaana tai imettänyt.


      • Supernainen
        voit olla raskaana kirjoitti:

        Tietääkseni vanhin Suomessa lapsen saanut nainen oli 56-vuotias. Kaiken lisäksi hänelle oli tehty sterilisaatioleikkaus parikymmentä vuotta aikaisemmin!

        Naisten hedelmällisyys vaihtelee kovasti, kaikki eivät saa lasta 20-vuotiaanakaan.

        Mikäli nainen tulee spontaanisti raskaaksi yli 50-vuotiaana, nainen tulee elämään hyvin vanhaksi, ehkä yli 100-vuotiaaksi. Munasarjojen toiminnan hiipuminen kertoo naisen kropan vanhenemisesta. Jotkut ihmiset elävät yli 100-vuotiaiksi ja heillä elimistö ei rupsahda samaan tahtiin kuin muilla. Ensimmäiset vanhenemismuutokset alkavat tulla 80-vuotiaina.

        Kierron pituus kertoo siitä tapahtuuko ovulaatiota. Jos kierto on käynyt hyvin lyhyeksi, ovulaatioita ei enää tapahdu vaikka kuukautisvuodot tulevatkin. Vaihdevuosien loppupuolella kierrot taas pitkittyvät.

        Herra mun kiesus!
        Sterilisaatio tehty 20 vuotta sitten ja tähän asti menkat säännölliset. Nyt sitten raskausoireita ja ikää kevyet 49 v. En usko. En.
        Olisihan se pommi...no katselen ja kuulostelen rauhassa. :D
        Aika se vinkeetä saada vielä neljäs lapsi näin aikuisena ja mieskin hyppäisi kattoon!


      • rgrgryhrty
        Supernainen kirjoitti:

        Herra mun kiesus!
        Sterilisaatio tehty 20 vuotta sitten ja tähän asti menkat säännölliset. Nyt sitten raskausoireita ja ikää kevyet 49 v. En usko. En.
        Olisihan se pommi...no katselen ja kuulostelen rauhassa. :D
        Aika se vinkeetä saada vielä neljäs lapsi näin aikuisena ja mieskin hyppäisi kattoon!

        Tiedän vastaavan tapauksen. Tosin päättyi keskenmenoon. Nainen ei olisi enää muutenkaan kestänyt synnytystä, hänellä oli perussairauksia.


      • Anonyymi
        ilman liioittelua kirjoitti:

        Imetin 6kk saakka. Nyt olen 50v enkä koe että vaihtarit olisivat vielä alkaneet. Kierukka laitettiin synnytyksen jälkeen.

        Tulitko luonnollisesti raskaaksi?


      • Anonyymi

        Samat jutut minunkin gynekologi sanoi , niin että rasakaus on mahdollista vielä 50 vuotiaanakin .


    • mahdollistako1

      Ei se mahdotonta ole, mutta oletko vielä tuntenut ovulaatiosi? Mullakin oli vuodot vielä 54 ikään asti ja siitä huolimatta gyne sanoi, että ei tarvi käyttää ehkäisyä(vuosi ennen, kun loppuivat) En kylläkään tuntenut ovulaation ajankohtaa enää pariin vuoteen eli munasolua ei enää kypsynyt, vaikka menkat tulikin.

      Saattaa olla, että kun nyt ajattelet olevasi raskaana, niin vuotosi ei välttämättä tulekkaan ja kuvittelet raskausoireet. Varmuuden saat ottamalla raskaustestin. Tei sen itsekkin, kun oli vähän sama tunne, kuin sulla nyt, mutta en ollut raskaana:)

    • *dolfina

      Mustakin tuntuu että tämän ikäiset luulevat liikoja omasta hedelmällisydestään. Ja itse olen kuin paraskin puhuja, olen tehnyt seitsämän apteekin raskaustestiä viisissäkymmenissä. Ne maksaa noin kuus euroa kappale ja sillä saa varmuuden. Ja kun testi näyttää miinusta, niin eikö vielä me viiskymppiset mietitä, että voikohan tulokseen luottaa :)

      • hih**

        on tämä viiskymppisten naiskentelu paljaalla..koskaan ei voi tietää milloin "pamahtaa" paksuksi mutta paljaalla pitää vaan nussutella ;)


      • Paljasta vaan
        hih** kirjoitti:

        on tämä viiskymppisten naiskentelu paljaalla..koskaan ei voi tietää milloin "pamahtaa" paksuksi mutta paljaalla pitää vaan nussutella ;)

        Sehän tässä iässä hauskaa onkin! ;D


      • Anonyymi

        Pari euroo marketeissa. Tein kyllä pari kun tunsin olevani raskaana 48-vuotiaana. Pidin lapsen, erittäin terve on.


      • Anonyymi

        Luulen että Moni nainen tekee testejä silloin kun vaihdevuodet alkaa , kun koskaan ei tiedä varmasti onko raskaana vai ne vaihdevuodet kun menkat loppu molemmissa tapauksissa


    • sdf dfs sdfds f ds

      Mikä on tilanne? Sun ekasta viesistä on yli kuukaus, asia lienee tullut selväksi??

      Lopetin ehkäisyn n. 43-44-vuotiaana, aiemmin säännöllinen 28-päiväinen kuukautiskierto oli lyhentynyt 21 vrk:een, enkä enää tuntenut mitään munasolun irtoamista. Ei palanut kakku pohjaan. Nyt olen 49-vuotias ja seksiä on silloin tällöin. Vakisuhteissa kondomi, muuten ilman ehkäisyä. No joo, näitä vakisuhteita on harvemmin ja harvemmin.

      • ja väärää tietoa!

        "Vakisuhteissa kondomi, muuten ilman ehkäisyä." Sinäkin olet sitten näitä aidsin ja kaiken maailman visvasyylien levittäjiä! Ei juolahda mieleesikään, että toimit tautien tartuttajana.

        Ja jos sinulla ei ole helppo tulla raskaaksi, ei se sitä katso ettei joku toinen tulisi. Vuosittain saa noin kymmenen 50-52 vuotiasta naista lapsen.


    • raskaana vai ei

      anteeksi nyt mutta mua hiukan hymyilyttää, muistan omat "luuloni" sun iässäsi, se oli niitä vaihtarivuosien ensi aikoja ja samaa sanoi pari ystävätärtänikin silloin kokeneensa...,

      varsinaisesti sitä on ymmällään tossa iässä; olenko minä sittenkin sellainen, jolle ei oikeastaan tulekaan kunnollisia vaihtareita.., tai olenko nyt raskaana sittenkin...

      no eihän sekään mahdotonta ole toki, mutta aika epätodennäköistä silti ja selvinneehän tuo kun ostaa raskaustestin...

      mutta realistisempaa on kuitenkin, että se on sitä toista vaihto-ehtoa, siinäkin on rinnat kipeenä jne.,

      kiva ajatus kuitenkin, vaikkakin tosiasiassa pikkuisen kauhistus niinkuin kirjoitit raskaus viiskymppisenä.

      Kirjoitukseni näyttää ikävän realistiselta ja tälläiseksi tulee kyyskymppisenä jolloin haluaisi vieläkin todeta olevansa "parhaassa iässä", mutta jos ei joka päivä niin ainakin jokatoinen!

      • Mennyt nostalgiakin

        niinhän se taitaa olla. Vähän surkuhupaisaa. Ihan kuin yrittäisi nuolaista vaikka on jo tipahtanut jo kauan sitten. Sitähän voi nyt sitten ryhtyä grand old ladyksi kun ei muuta enää voi. Hyvää jatkoa sinulle. On tämä elämä aika hulluakin.


      • Väärä luulo!!!!!
        Mennyt nostalgiakin kirjoitti:

        niinhän se taitaa olla. Vähän surkuhupaisaa. Ihan kuin yrittäisi nuolaista vaikka on jo tipahtanut jo kauan sitten. Sitähän voi nyt sitten ryhtyä grand old ladyksi kun ei muuta enää voi. Hyvää jatkoa sinulle. On tämä elämä aika hulluakin.

        lehtijutun suomalaisesta naisesta joka oli synnyttänyt 52-vuotiaana kolmoset, hyvin voivat kaikki.
        Vanhin tunnettu synnyttäjä Suomessa on ollu 56-vuotias. Vuosittain synnyttää muutama 50-52-vuotiaiden ikäluokkaan kuuluva äiti (tiedot tilastokeskukselta.)

        Abortteja lienee myös jossain määrin,niistähän ei kukaan kerro ymmärrettävistä syistä. Joten ei se nyt aivan mahdotonta ole, todellakaan!!!


      • Kaukonäköisyyttä
        Väärä luulo!!!!! kirjoitti:

        lehtijutun suomalaisesta naisesta joka oli synnyttänyt 52-vuotiaana kolmoset, hyvin voivat kaikki.
        Vanhin tunnettu synnyttäjä Suomessa on ollu 56-vuotias. Vuosittain synnyttää muutama 50-52-vuotiaiden ikäluokkaan kuuluva äiti (tiedot tilastokeskukselta.)

        Abortteja lienee myös jossain määrin,niistähän ei kukaan kerro ymmärrettävistä syistä. Joten ei se nyt aivan mahdotonta ole, todellakaan!!!

        jo tarvittu hedelmöitysklinikan apua. On jotenkin järkyttävää kun noin vanhat naiset haluavat ja saavat lapsia. Ei siinä enää ajatella niitä lapsia vaan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä halutaan äideiksi. Jokainen jolla on murrosikäisiä lapsia tietää mitä 13 tai 14 vuotias ajattelee 65 vuotiaasta äidistään kun muiden äidit ovat noin 30 - 40 vuotiaita. Ihanasta vauvasta kasvaa aikuinen ihminen, jolla ei enää ole vanhempia todennäköisesti elossa 30 vuotis päivänään.


      • äkäiset tädit
        Kaukonäköisyyttä kirjoitti:

        jo tarvittu hedelmöitysklinikan apua. On jotenkin järkyttävää kun noin vanhat naiset haluavat ja saavat lapsia. Ei siinä enää ajatella niitä lapsia vaan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä halutaan äideiksi. Jokainen jolla on murrosikäisiä lapsia tietää mitä 13 tai 14 vuotias ajattelee 65 vuotiaasta äidistään kun muiden äidit ovat noin 30 - 40 vuotiaita. Ihanasta vauvasta kasvaa aikuinen ihminen, jolla ei enää ole vanhempia todennäköisesti elossa 30 vuotis päivänään.

        Kukaan ei tiedä omia eikä toisensa elinpäiviä. Kyllä isopappaiässä isäksi tulleita on paaaljon enemmän. Mites lapsi sen kestää?
        Afrikassa naiset saavat lapsia paljon pidemmällä aikavälillä kuin meillä täällä pohjoisessa.
        Monellakin 5-kymppisellä on pikkuinen iltatähti! Siellä äidillä on tosin apua ihan toiseen malliin; aikuiset sisarukset hoitavat pienimpiä.


      • varman päälle
        äkäiset tädit kirjoitti:

        Kukaan ei tiedä omia eikä toisensa elinpäiviä. Kyllä isopappaiässä isäksi tulleita on paaaljon enemmän. Mites lapsi sen kestää?
        Afrikassa naiset saavat lapsia paljon pidemmällä aikavälillä kuin meillä täällä pohjoisessa.
        Monellakin 5-kymppisellä on pikkuinen iltatähti! Siellä äidillä on tosin apua ihan toiseen malliin; aikuiset sisarukset hoitavat pienimpiä.

        Ei yli 50v anneta hoitoa vaan kyllä niitä luomuna lapset tehdään. Jonkin verran on naisia jotka yli 50v synnyttävät, paljon enemmän niitä jotka päätyvät aborttiin. Jostain palstalla luin naisesta joka kirjoitti, neljä vuotta menkat oli poissa ja sitten tuli raskaaksi. Munatorvien "kiinni laitto" on pieni leikkaus joka tehdään navan kautta, sen voi teettää kun lapsiluku on "täyttynyt" niin ei tarvitse enää ehkäisyn kanssa "pelata" vakisuhteessa.


      • päälle
        varman päälle kirjoitti:

        Ei yli 50v anneta hoitoa vaan kyllä niitä luomuna lapset tehdään. Jonkin verran on naisia jotka yli 50v synnyttävät, paljon enemmän niitä jotka päätyvät aborttiin. Jostain palstalla luin naisesta joka kirjoitti, neljä vuotta menkat oli poissa ja sitten tuli raskaaksi. Munatorvien "kiinni laitto" on pieni leikkaus joka tehdään navan kautta, sen voi teettää kun lapsiluku on "täyttynyt" niin ei tarvitse enää ehkäisyn kanssa "pelata" vakisuhteessa.

        Olikos se joku satupalsta vai se "jostain palstalta"?


      • yli 50v äidiksi

      • Näinkin voi käydä
        äkäiset tädit kirjoitti:

        Kukaan ei tiedä omia eikä toisensa elinpäiviä. Kyllä isopappaiässä isäksi tulleita on paaaljon enemmän. Mites lapsi sen kestää?
        Afrikassa naiset saavat lapsia paljon pidemmällä aikavälillä kuin meillä täällä pohjoisessa.
        Monellakin 5-kymppisellä on pikkuinen iltatähti! Siellä äidillä on tosin apua ihan toiseen malliin; aikuiset sisarukset hoitavat pienimpiä.

        välttämättä kestäkkään. Tunnen henkilön, jonka isä oli 55 vuotias saadessaan lapsensa. Äiti häipyi kuvioista varhain. Lapsi jäi isälle. Koko ikänsä tuo lapsi oli vihainen isälleen, milloin mistäkin. Pahimpana hän piti huolehtimisen velvollisuutta. Hän ei voinut viettää samanlaista opiskelijaelämää kuin muut kaverit, kun piti aina mennä viikonlopuksi huoltamaan vanhaa isää. Rahasta ei ollut puutetta, mutta kaikesta muusta ilmeisesti. Lapsi nauroi kun vanhus lopulta kuoli. Hänelle oli suuri helpotus päästä omaishoitajan taakasta. Aika hirveää, mutta ymmärrettävää kun tuollainen tilanne estää esimerkiksi seurustelun kokonaan.


      • aina on aika
        Näinkin voi käydä kirjoitti:

        välttämättä kestäkkään. Tunnen henkilön, jonka isä oli 55 vuotias saadessaan lapsensa. Äiti häipyi kuvioista varhain. Lapsi jäi isälle. Koko ikänsä tuo lapsi oli vihainen isälleen, milloin mistäkin. Pahimpana hän piti huolehtimisen velvollisuutta. Hän ei voinut viettää samanlaista opiskelijaelämää kuin muut kaverit, kun piti aina mennä viikonlopuksi huoltamaan vanhaa isää. Rahasta ei ollut puutetta, mutta kaikesta muusta ilmeisesti. Lapsi nauroi kun vanhus lopulta kuoli. Hänelle oli suuri helpotus päästä omaishoitajan taakasta. Aika hirveää, mutta ymmärrettävää kun tuollainen tilanne estää esimerkiksi seurustelun kokonaan.

        Nykyään eletään vuotta 2010 ja elämän tilanne on aivan toisenlainen kuin esim. kolmekymmentävuotta sitten. En olisi voinut kuvitella viettäväni iltaa vanhempieni kanssa mutta nyt omien lasten (nuoret aikuiset) istumme iltaa ja esim. pelaamme lautapelejä. Opettaja, lasten kouluaikana valisti vanhempia että lapset eivät ole avoimia vanhemmille ym. Mutta lapsemme ja heidän kaverinsa on aina tulleet toverillisesti toimeen vanhempien ihmisten kanssa, käyttäytyvät moitteettomasti aina ym. Lapsemme ja heidän kaverinsa ovat aina saaneet matkustella meidän ja kavereiden vanhempien mukana. Lapset ovat aina saaneet tuoda kaverinsa koteihinsa. Jos luottamus on molemmin puolinen, myös lapset kasvavat terveessä ympäristössä. Äitini isä oli 66v kun äitini syntyi ja vain hyvää sanottavaa hänellä on ollut isästään. Kun näet huonosti käyttäytyvät nuoren, käyttää rivoa kieltä, haukkuu muita, tiedät että hän toistaa vain sitä mitä on kotona oppinut. Lapsesi on sinun sielunpeilisi.


      • unelmalapsi
        Kaukonäköisyyttä kirjoitti:

        jo tarvittu hedelmöitysklinikan apua. On jotenkin järkyttävää kun noin vanhat naiset haluavat ja saavat lapsia. Ei siinä enää ajatella niitä lapsia vaan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä halutaan äideiksi. Jokainen jolla on murrosikäisiä lapsia tietää mitä 13 tai 14 vuotias ajattelee 65 vuotiaasta äidistään kun muiden äidit ovat noin 30 - 40 vuotiaita. Ihanasta vauvasta kasvaa aikuinen ihminen, jolla ei enää ole vanhempia todennäköisesti elossa 30 vuotis päivänään.

        Minulle tehtiin sterilisaatio , kun sain5:n lapseni. Olin tuolloin 35v. Avioliittoni kariutui ja olin 48v. kun avioiduin toisen kerran. Miehelläni ei ole omia lapsia ja halusimme saada lapsen. Minulla oli kaikki ok, mutta miehen sperma oli huonolaatuista. Hän oli silloin 35v. Missään ei suostuttu tekemään minulle sterilisaation purkua, eikä inseminaatiota, koska olin ylittänyt 45v:n rajan. Nyt olen 55v ja kuukautiset jylläävät edelleen 7päivää putkeen niinkuin ennenkin. Kaipa ne vaihdevuodet joskus tulevat niinkuin mummolleni, jolta leikattiin alapäästä "kaikki pois", jotta kuukautiset loppuisivat. Hän oli silloin 58v. Miehelleni olisin lapsen suonut, mutta onneksi kelpaan näinkin. Kehoitan kuitenkin sterilisaatiota miettiviä ajattelemaan toisenkin kerran, ettei kävisi näin, kuin meille kävi


      • ei aina hoitoja
        Kaukonäköisyyttä kirjoitti:

        jo tarvittu hedelmöitysklinikan apua. On jotenkin järkyttävää kun noin vanhat naiset haluavat ja saavat lapsia. Ei siinä enää ajatella niitä lapsia vaan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä halutaan äideiksi. Jokainen jolla on murrosikäisiä lapsia tietää mitä 13 tai 14 vuotias ajattelee 65 vuotiaasta äidistään kun muiden äidit ovat noin 30 - 40 vuotiaita. Ihanasta vauvasta kasvaa aikuinen ihminen, jolla ei enää ole vanhempia todennäköisesti elossa 30 vuotis päivänään.

        tiedän adoptiotapauksen,jossa lapsen synnyttäjä oli 53-vuotias.Tuskin oli hedelmöityshoidoilla aikaansaatu,koska vanhemmat päätyivät lapsen adoptioon antamiseen.


      • Nainen vm. 1951
        äkäiset tädit kirjoitti:

        Kukaan ei tiedä omia eikä toisensa elinpäiviä. Kyllä isopappaiässä isäksi tulleita on paaaljon enemmän. Mites lapsi sen kestää?
        Afrikassa naiset saavat lapsia paljon pidemmällä aikavälillä kuin meillä täällä pohjoisessa.
        Monellakin 5-kymppisellä on pikkuinen iltatähti! Siellä äidillä on tosin apua ihan toiseen malliin; aikuiset sisarukset hoitavat pienimpiä.

        Lapsia ei pidä tehdä siksi, että vanhemmat lapset hoitavat! Tee vaan niin paljon lapsia, kuin itse pystyt hoitamaan! Aika hulivili olet!


      • Huhheijakkaa
        Näinkin voi käydä kirjoitti:

        välttämättä kestäkkään. Tunnen henkilön, jonka isä oli 55 vuotias saadessaan lapsensa. Äiti häipyi kuvioista varhain. Lapsi jäi isälle. Koko ikänsä tuo lapsi oli vihainen isälleen, milloin mistäkin. Pahimpana hän piti huolehtimisen velvollisuutta. Hän ei voinut viettää samanlaista opiskelijaelämää kuin muut kaverit, kun piti aina mennä viikonlopuksi huoltamaan vanhaa isää. Rahasta ei ollut puutetta, mutta kaikesta muusta ilmeisesti. Lapsi nauroi kun vanhus lopulta kuoli. Hänelle oli suuri helpotus päästä omaishoitajan taakasta. Aika hirveää, mutta ymmärrettävää kun tuollainen tilanne estää esimerkiksi seurustelun kokonaan.

        No huh huh. Enpä ole aikoihin kuullut noin epäkypsää mielipidettä. :(


      • Anonyymi
        Kaukonäköisyyttä kirjoitti:

        jo tarvittu hedelmöitysklinikan apua. On jotenkin järkyttävää kun noin vanhat naiset haluavat ja saavat lapsia. Ei siinä enää ajatella niitä lapsia vaan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä halutaan äideiksi. Jokainen jolla on murrosikäisiä lapsia tietää mitä 13 tai 14 vuotias ajattelee 65 vuotiaasta äidistään kun muiden äidit ovat noin 30 - 40 vuotiaita. Ihanasta vauvasta kasvaa aikuinen ihminen, jolla ei enää ole vanhempia todennäköisesti elossa 30 vuotis päivänään.

        Sorry vaan, mutta ei siinä mitään hoitoja tarvita, jos geenit niin ohjaa. Itse koin järkytyksen gynellä, koska hän totesi minun olevan aidosti hedelmällinen vähintään 56v saakka. Huh huh!
        On kuulemma niin aktiivista toimintaa munasoluissa edelleen, että gynen suosituksesta ehkäisyä = hormonikierukka jatkettiin varmuudeksi 57v saakka.
        Enkä gynen mukaan ole edes mikään poikkeus.
        Vielä kuulemma voisin tehdä siis kaverin omille lastenlapsille...
        Ps. Samaa mieltä olen lasten ja vanhempien ikäerosta: Jos liian suuri tai pieni, haastavaa on


    • helposti raskautunut

      Hei!
      Olen 47-vuotias nainen ja olen raskaan todistettavasti, tiedä sitten miten jatkuu, mutta terveyskeskuksen veritestillä on todettu.

      Luulin itsekkin, etten voi tulla enää raskaaksi, kun kierto oli jotain 24 päivää ja podin jatkuvia virtsatietulehduksia ja lääkäri vähän antoi ymmärtää, että tämän ikäiselle niitä nyt tulee iän takia ihan....Joten heitin ehkäisyt veks ja sanoin miehelle, että raskaaksitulomahdollisuuteni on minimaalinen.

      Nyt mieheni on tosi vihainen ja väittää minun huiputtaneen häntä jättämään ehkäisyn pois. Suosittelen varovaisuutta kaikille. Ei sitä aina tiedä.

      • ********

        Kai sulta se gyne otti munasarjoista ultran myös, kun kerran viittasi vaihtareihin? Kyllähän tolla kierrolla nyt vielä helposti raskaaksi tulee. Mulla kans lyheni kierrot ennen, kuin ne alkoi harventua..

        Itseltäni katottiin 53 ja puoliv munasarjat ja gyne sanoi, ettei ehkäisyä enää tarvita. En kyllä uskaltanut silti jättää ehkäisyä vielä pois, koska vuotoja tuli vielä ajoittain. Kävin uudelleen vielä puolen vuoden päästä ultrassa ja sama tulos, joten jätin ehkäisyn pois. Nyt ollaan vedelty vuoden ilman ja menkat on vieläkin tulleet viitisen kertaa tänä aikana. Kävin äskettäin vuosikontrollissa, otettiin ultra ja kaikki hyvin, kohdussa ohut limakalvo munasarjat untenmailla..

        ps. jos itse olisin 47 ja tulisin raskaaksi, niin toden näköisesti pitäisin lapsen(jos todetaan terveeksi)


      • niutyu
        ******** kirjoitti:

        Kai sulta se gyne otti munasarjoista ultran myös, kun kerran viittasi vaihtareihin? Kyllähän tolla kierrolla nyt vielä helposti raskaaksi tulee. Mulla kans lyheni kierrot ennen, kuin ne alkoi harventua..

        Itseltäni katottiin 53 ja puoliv munasarjat ja gyne sanoi, ettei ehkäisyä enää tarvita. En kyllä uskaltanut silti jättää ehkäisyä vielä pois, koska vuotoja tuli vielä ajoittain. Kävin uudelleen vielä puolen vuoden päästä ultrassa ja sama tulos, joten jätin ehkäisyn pois. Nyt ollaan vedelty vuoden ilman ja menkat on vieläkin tulleet viitisen kertaa tänä aikana. Kävin äskettäin vuosikontrollissa, otettiin ultra ja kaikki hyvin, kohdussa ohut limakalvo munasarjat untenmailla..

        ps. jos itse olisin 47 ja tulisin raskaaksi, niin toden näköisesti pitäisin lapsen(jos todetaan terveeksi)

        Ei kierrolla ja sen pituudella ole tekemistä raskaaksi tulemisen kanssa. Munasolun irtoaminen tarvitaan. Ja niitähän ei enää vaihtari porukalla välttämättä tapahdu vaikka kk tulisi suht säännöllisesti.


      • fdghdfhfghjgfh
        niutyu kirjoitti:

        Ei kierrolla ja sen pituudella ole tekemistä raskaaksi tulemisen kanssa. Munasolun irtoaminen tarvitaan. Ja niitähän ei enää vaihtari porukalla välttämättä tapahdu vaikka kk tulisi suht säännöllisesti.

        Kyllä on. Kieto lyhenee, kun vaihdevuodet ovat käynnistyneet. Ja siinä vaiheessa raskaaksi tulon todennäköisyys tai keskenmenoriski kasvaa. Tytöllä on jo syntyessään kaikki munasolut valmiina, ja niiden on kestettävä hedelmällisen iän ajan. Kun munasoluista alkaa olla pulaa, FSH piiskaa munasarjoja toimimaan tehokkaammin. Eli niistä käytetään viimeiset ikäloput munasolut. Tällöin usein kierto lyhenee. Munasolut eivät ole enää yhtä freshejä kuin nuorella naisella. Se vaikuttaa hedelmällisyyteen ja syntyvän lapsen terveyteen.


      • Anonyymi
        ******** kirjoitti:

        Kai sulta se gyne otti munasarjoista ultran myös, kun kerran viittasi vaihtareihin? Kyllähän tolla kierrolla nyt vielä helposti raskaaksi tulee. Mulla kans lyheni kierrot ennen, kuin ne alkoi harventua..

        Itseltäni katottiin 53 ja puoliv munasarjat ja gyne sanoi, ettei ehkäisyä enää tarvita. En kyllä uskaltanut silti jättää ehkäisyä vielä pois, koska vuotoja tuli vielä ajoittain. Kävin uudelleen vielä puolen vuoden päästä ultrassa ja sama tulos, joten jätin ehkäisyn pois. Nyt ollaan vedelty vuoden ilman ja menkat on vieläkin tulleet viitisen kertaa tänä aikana. Kävin äskettäin vuosikontrollissa, otettiin ultra ja kaikki hyvin, kohdussa ohut limakalvo munasarjat untenmailla..

        ps. jos itse olisin 47 ja tulisin raskaaksi, niin toden näköisesti pitäisin lapsen(jos todetaan terveeksi)

        Terveeksi ei voida todeta ketään. Testata voidaan vain pari kromosomipoikkeavuutta, kuten downinsyndrooma, missä on ylimääräinen kromosomi ja josta ei voida tietää kummalta vanhemmalta se on peräisin. Näitä synnyttävätkin nuoret naiset,jotka tietävät pystyvänsä huolehtimaan lapsistaan riittävän kauan.


    • ei enää lapsia

      Joo vuotelin 9 kk: menkkojen poissaolon jälkeen kuin seula. Menin lääkäriin ja lääkärini sanoi: kuparikierukka saattaa vuotaa otetaan se pois. No minä siihen: en halua enää lapsia. Lääkäri sanoi: et voi tulla enää raskaaksi. En uskonut ja pyysin lähetteen gynelle. Niin sain ja menin. Sama lausunto sieltä, että otetaan kierukka pois. Edelleen sanoin haluan olla varma, että en saa lasta enää ja saman vastaus ei 50-kymppinen enää saa lapsia. Ja niin siis kierukka pois ja sen kierukan oton jälkeen lääkäri katsoi vielä ja sanoi, ettei limakalvot täysin ole kuivat eli vielä voi muutamat kuukautiset tulla. No nyt vaan aviomieheni kanssa tuudittaudutaan siihen, etten voi lapsia saada. On tämä aika hirveetä...Miehenikin sanoi en uskalla laskee sisään...ihan kuin nuoret tenavat koittaisi ehkäistä ei tästäkään mitään tule... kaikkea sit vielä vanhoilla päivillä joutuu kokemaan.

      • fkasjfkdal

        Vanha viesti, mutta tällaisissa tapauksissahan voi mies käydä vasektomiassa, sitten ei ainakaan tarvitse pelätä enää.


    • voi 5-kymppinenkin

      Minä oon kotisin pitäjästä jossa oli 70-luvulla n 4000 asukasta. Tiedän tuttavapiirissä jopa kaksi vaihtari-ikäistä äitiä. Kumpikaan ei luullut tulevansa raskaaksi ja niinpä vain tulivat. terveitä lapsia saivat.
      ei tosiaan ole kiveen kirjoitettu, etteikö viisikymppinenkin voisi äidiksi tulla. Aihän se yleistä ole ja varmaan nykyään yhä harvinaisempaa, kun koko fertiili-iän popsitaan hormoneja ja toisaalta miesten sperman laatu heikkenee kaiken aikaa.

    • itsekin testattu

      ehkäisyneuvolassa ja gyne kertoi että niinkauan kun naisella ovat kuukautiset,tulee huolehtia ehkäisystä,joissakin epäsäännöllisissäkin kierroissa munasaolu kypsyy.raskaaksi siis voi tulla kun menkat tulevat.voit ihan hyvin ollakin raskaana.

    • hoh hoijaa

      No etkös jo tiedä neljän lapsen jälkeen, että raskaus on aina mahdollista, jos ei käytä ehkäisyä.

    • pikkuista?

      tässä yksi, 46, joka on seurustellut puoli vuotta... Ollut vaihtarioireiluina kuumia aaltoja, vuodot heitelleet.
      Äkkiä kuumat aaltoilut vain loppui marraskuulla.
      Nyt 2 kk ilman veren pisaraakaan, ja kovin tuntuu- iltapahoinvointeja. Myös rinnat pingottavat. Joitain kuten makeaa ei enään ole kuukauteen tehnyt mieli syödä ollenkaan. Kahvi saa aikaan kuvotusta.
      2 aikuista lasta on... pitänee lähteä varmistustestiin, ja varailla neuvola-aika. Mieskamun epäilykset asiaintilasta on heränneet myös... On aikuiset hänelläkin jo omat.
      Tilanne on lähinnä hämmentävä.

    • veretön

      50v nainen ja kuukautiset jo olleet epäsäännölliset parisen vuotta.Nyt menkkoja ei ole kuulunut 6 viikkoon. Pitäisikö mennä gynelle ei ole mitään erikoisia oireita.

      • uhyt

        Miksi pitäisi mennä? Ihan normaalilta tuo kuulostaa. Ei sinne lääkäriin heti tarvii mennä.


    • vaihtaritko

      Eiköhän ne vaihdevuodet sieltä tulossa, kun kuukautiset alkaa siinä iässä olla myöhässä:))

    • lukia

      Olen jostakin lukenut,että jos kuukautiset eivät ole tulleet vuoteen niin silloin olisivat jo vaihdevuodet alkaneet.

    • epätodennäköisyyslask

      Helsingissä pari 50-vuotiasta naista synnyttää vuodessa. En tiedä hedelmällisyyshoitoprosenttia.

      On totta, että iäkkäämpikin nainen voi tulla raskaaksi. Todellisuudessa hedelmällisyys kuintenkin on alkanut alentua jo 30 ikävuoden jälkeen, joten TODENNÄKÖISYYS tulla raskaaksi ja synnyttää on alentunut huomattavasti. Ero on selkeä jo 30- ja 40- vuotiaan naisen kohdalla.

      Aiempi synnyttäneisyys saattaa hieman lisätä todennäköisyyttä tulla raskaaksi myöhemmin - tai ainakaan aiempia fertiliteetin häiriöitä ei ole havaittu.

      Itselläni 2 raskautta, ei synnytyksiä. Olen ollut ilman ehkäisyä n. 35-vuotiaasta. Kierto tulee säännöllisesti. Uskoisin itse olevani se todennäköisempi tapaus. Kun lastensaantia lykkää, ei niitä enää luomusti saa. Pelkkä säännöllinen kuukautiskierto ei takaa hedelmällisyyttä. Itsellänikin on ollut pahoinvointeja jne., ja kierroissa, joissa seksiä ei ole edes harrastettu. Mieli on epäluotettava mittari.

      45 - 49 -vuotiaana 0,3 % naisista saa lapsia. Eli raskaus on mahdollinen, mutta ei todennäköinen.

    • Hedelmällinen

      Raskaus on mahdollinen ilman hedelmäityshoitoja myös päälle 50 vuotiaana ja puhun kokemuksesta!
      Itse olen ollut koko elämäni liiankin hedelmällinen, 4 lasta ensimmäisen mieheni kanssa jotka kaikki aikuisia. Odotin viidettä ollessani 32, imetin silloin 2-vuotiasta kuopustani ja kuukautiset tulivat säännöllisesti. Ainoa oire raskaudesta oli valtava väsymys ja olinkin shokissa kun sain tietää olevani jo 10-11 viikkoa raskaana. Avioliittomme natisi liitoksistaan joten keskeytin raskauden.
      Nykyisen mieheni kanssa menin vihille 47-vuotiaana, ehkäisy kunnossa, kuukautiset tulivat säännöllisesti kun sain häämatkamme päätteeksi rajun keskenmenon, ainut oire oli ollut arat ja turvonneet nännit, jonka tulkitsin hormonitasapainon heittelyksi.
      Tämän jälkeen alkoivat pikkuhiljaa vaihdevuosioireet ja hormoniarvot tutkittiin, gyne totesi ettei raskaus enää olisi mahdollinen ja aloitin hormonikorvaushoidon jota söin noin 2,5 vuotta. Hormonit aiheuttivat vuodon kuukausittain, mutta vajaa vuosi sitten elokuussa havahduin toistuvaan aamupahoinvointiin ja viikko ennen 51-vuotispävääni sain keskenmenon.

      Hormonikorvaushoito kiellettiin koska verenpaineeni oli korkea, kuukautisia ei tullut keskenmenon jälkeen lainkaan, mutta aivan järkyttävät vaihdevuosioireet. Kuukausi sitten aloitin Femostonin uudelleen ja elämä on tasaantunut, en enää heräile vajaan tunnin välein öisin kuumiin-/kylmiin aaltoihin tai kärsi pitkin päivää töissä niistä.

      Toivottavasti enää ei näitä yllätyksiä tule, nyt valmistaudun ensimmäisen lapsenlapsen syntymään.

    • Antzzu

      itse olen 50v ja vaimo 47v ens keväänä tulee 3v kun ollaan ilman ehkäsyä naitu ja eikä ole tullu paksuksi,aika näyttää tuleeko enää...
      Kuukautiset on säännölliset ja gyne sanoi ettei vaihtarit ole vielä alkanu,että kohta tuo sitten tiedetään miten käy

    • janex

      Olen 51-vuotias. Gynekologini sanoi, että suomen gynekologiliiton mukaan yli 50-vuotias ei tule suomessa normaaliolosuhteissa raskaaksi. Hänen mielestään raja on 52 vuotta. Lopetin pillerit syyskuussa täytettyäni toukokuussa 51 vuotta. Sen jälkeen kuukautisia ei ole tullut ja on vaihdevuosioireita. Toivon totisesti, että liitossa tiedetään, mistä puhutaan. Minulla on kaksi aikuista lasta ja olen kahden lapsen mummu. En todellakaan halua enää lapsia ja tuollaisia puheita ei saa julistaa, jos ei ole varmaa tietoa.

    • Anonyymi

      Olen 50 just täytin, menkat alkoi 18 vuotiaana.
      Menkat säännölliset, ei vaihdevuosi oireita.
      Kipeät rinnat, aamupahoinvointia, maitoa rinnoista, mielitekoja, kahvi ällöttävä. Lämpö noussut. Raskaustesti positiivinen viikon päästä menkkojen alku!

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon! Mitäs meinaat? Vielä oli sitten jonkun elämä sinussa, Elämä ja luonto ei todellakaan ole reilu. Sain itse lapsen "liian vanhana" ja sukulaistyttö keskenmenon. Raskausaika ei mennyt ihan putkeen, esim. jalat eivät kestäneet painon lisäystä ja käveleminen oli todella tuskallista, Muutenkin lapsi ilmeisesti vei kaiken, kun en koskaan elämässäni ole ollut yhtä laiha kuin vähän aikaa lapsen syntymän jälkeen. Muutenkin on ollut siinä mielessä vaikeata, että kun lapsen temperamenttityyppi on erittäin energinen ja aktiivinen, niin mummoäiti väsyy liian helposti.


    • Anonyymi

      Ei ole aivan mahdotonkaan tilanne. Yksi ystäväni oli aikoinaan synnyttämässä lastaan ja sairaalassa oli samaan aikaan 52-vuotias ensisynnyttäjä.
      Vaikka olisi vaihdevuodet niin varovainen täytyy olla juuri mahdollisen raskauden vuoksi, koska usein vielä vaihdevuosien aikana tulee kuukautiset silloin tällöin niin se tarkoittaa että sieltä vielä munasoluja irtoaa ja silloin raskaaksi tuleminen on mahdollista.

    • Anonyymi

      Moi, olen 53 ja minulle kävi noin muutama kk sitten. Tulin vahingossa raskaaksi. Asia selvisi vasta, kun tein raskaustestin, joka oli positiivinen ja pian sitten tulikin spontaani keskenmeno. Suurin osa näistä menee itsestään kesken. Kaipa nyt sentään olet tehnyt raskaustestin ja jos on positiivinen, mene lääkäriin. Pitää tarkistaa ettei ole kohdunulkoinen raskaus.

      • Anonyymi

        Katsoin vuosiluvun väärin, aloittajan viesti olikin aika vanha.. jos sieltä tuli vauva hän käy varmaan jo neljättä luokkaa :D


    • Anonyymi

      Saman kokenut mutta 43 vuotiaana. Tein abortin.

    • Anonyymi

      52-vuotias on Suomessa synnyttänyt aivan luonnollisesti alkuunsaatetun lapsen joten lottovoitolta se tosiaan tuntuu mutta ilmeisesti näitä raskauksia menee paljon kesken.

    • Anonyymi

      Tiedän erään naisen joka oli myös luullut että hänelle on vaihdevuodet (51vuotias) hän oli raskaana ja sai lapsen, niin että osta testi apteekista että tiedät.
      Sekin on niin erilaista yhdelle on mahdollista tulla raskaaksi vaihdevuosi iässä toiselle ei .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe