Watman vedensuodatin

Rautaa ja mangaania

Kuulun siihen lukuisaan joukkoon, joilla käyttövesi sisältää liikaa rautaa ja mangaania. Watman suodatin on korjannut veden laadun, mutta ongelmatonta se ei ole ollut. Kellokoneistoa on nimittäin pitänyt viritellä, jotta se kestäisi kunnolla kuormituksen, mutta siitä olen suoriutunut. Nyt laite tuntuisi olevan aika luotettavassa mallissa. Pikkuisen jurppii vielä suodatusmassalla tehtävä rahastus. 10kg "hiekkapussi" maksaa 78 euroa. Voisikohan tuon korvata jollakin normaalihintaisella materiaalilla? Tuo pussi kyllä riittää kolmeksi vuodeksi, ettei siitä vesikuutiota kohti tule merkittävää hintaa, mutta tuntuu tyhmältä ostaa ylihinnoiteltua tavaraa vain siksi, että kilpailu puuttuu.

61

23383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole tarkemmin perehtynyt tuohon laitteeseen ja sen toimintatapaan. Tietenkin 10kg hiekkaa tuntuu kalliilta, mutta onko se nyt ihan tavallista hiekkaa? Ja jos se kestää sen 3 vuotta, niin ei siitä kyllä kovin suuria kustannuksia tule. Kyllä on halvempaa, kuin kunnallisen verkoston perusmaksu.

      Minulla on hieman sameutta ja kiintoainetta, jota suodatan lankapatruunalla, 5-20mikronia vaihtoehtoina. Patruunan hinta n 10€, ostettuna K-raudasta, jossa on varmasti saatavilla. Suositusvaihtoväli 3kk, eli 3 vuoden hinta olis 120€. ihan hyvin pitää kutinsa ainakin itselläni tuo vaihtoväli puhdistuksen kannalta. No onneksi hanakoilla oli kesällä tarjouksessa 4.20€ patruuna, niin ostin 20 kerralla. Siltikin maksaa jonkin verran.

      Ole tyytyväinen, jos tuo on ainoa ongelma omassa vedessä ja sen saa noinkin halvalla hoidettua.

    • Rautapa rauta

      Kiinnostais kuulla paljonko tuli hintaa tuolle systeemille asennettuna? Kävin Watmanin verkkokaupassa ja siellä oli hinnat noille systeemeille jotain alkaen 1300 euroa, mikä on kuitenkin suht hinnakas minusta. Tuossa aiemmin joku Wetecin kauppias mainostaa jotain halvempaa systeemiä, onko kellään kokemuksia?

      • Tehoaine

        Porakaivomme rautapitoinen vesi puhdistetaan Calliduspuhdistimella.Siihen lisätään 20 kg säkki elvytys-suolaa joka maksaa 22 euroa säkki.Vuodessa menee 12 säkkiä, eli vuodessa 264 euroa,muita on pudistusaine 35 euroa 2 kertaa vuodessa.se on 70 euroa eli yhteensä noin, 334 euroa.Pakko maksaa ,muuten valkoiset kaakelit ruskeita, pesukoneet hajoo, vesikalusteet värjäytyy, hanat ruostuu ym.
        Muuten ,rauta ja kalkkisaostumat saa vaivattomasti pois Tekno-seesam saniteetti aineella.5 dl pullo maksaa n.9 euroa, saa rautakaupoista. Katso www.vesitekno.fi


      • Mökkivesi

        Meillä asennettiin mökille Watman-vedenpuhdistuslaitteet. Vedessä oli liikaa rautaa ja mangaania sekä pH oli väärä. Hintaa vehkeille tuli n. 4000 EUR asennettuna. Huoltotoimenpiteiksi sitten riittääkin suolan lisäys ja esisuodattimen vaihto muutaman kuukauden välein.


      • Rautaa ja mangaania
        Mökkivesi kirjoitti:

        Meillä asennettiin mökille Watman-vedenpuhdistuslaitteet. Vedessä oli liikaa rautaa ja mangaania sekä pH oli väärä. Hintaa vehkeille tuli n. 4000 EUR asennettuna. Huoltotoimenpiteiksi sitten riittääkin suolan lisäys ja esisuodattimen vaihto muutaman kuukauden välein.

        Minulla on ollut Watman jo vuodesta -03 ja suodatus ominaisuuksiin olen ollut täysin tyytyväinen. Enemmän ongelmia on ollut automaattista suodattimen pesua ohjaavan kellokoneiston kanssa, joka oli alunperin keskeneräinen kostruktio. Pienten itse kehiteltyjen parannusten jälkeen tuntuisi sekin toimivan suhteellisen luotettavasti. Hinnat kyseisellä firmalla tuntuvat olevan yhtä kiinteät, kuin apteekilla ja Alkolla, mutta tutun vesijohtoliikken kautta löytyi vähän huojennusta. Sikäli Watmanin toiminta on luottamusta herättävä, että siellä tehdään koesuodatus asiakkaan toimittamalla näytteellä ja laitteet tarjotaan sen mukaan. Asiointi on ollut myös helppoa ja teknistä neuvontaa olen saanut hyvin ongelmatilanteissa. Uusimmissa tuotteissa on kaiketi jo parempi kellosysteemi, kuin tässä -03 mallissa, mutta jos jollakin on tällaisen kellon kanssa pulmia, uskoisin että osaan auttaa.


      • Mökkivesi
        Rautaa ja mangaania kirjoitti:

        Minulla on ollut Watman jo vuodesta -03 ja suodatus ominaisuuksiin olen ollut täysin tyytyväinen. Enemmän ongelmia on ollut automaattista suodattimen pesua ohjaavan kellokoneiston kanssa, joka oli alunperin keskeneräinen kostruktio. Pienten itse kehiteltyjen parannusten jälkeen tuntuisi sekin toimivan suhteellisen luotettavasti. Hinnat kyseisellä firmalla tuntuvat olevan yhtä kiinteät, kuin apteekilla ja Alkolla, mutta tutun vesijohtoliikken kautta löytyi vähän huojennusta. Sikäli Watmanin toiminta on luottamusta herättävä, että siellä tehdään koesuodatus asiakkaan toimittamalla näytteellä ja laitteet tarjotaan sen mukaan. Asiointi on ollut myös helppoa ja teknistä neuvontaa olen saanut hyvin ongelmatilanteissa. Uusimmissa tuotteissa on kaiketi jo parempi kellosysteemi, kuin tässä -03 mallissa, mutta jos jollakin on tällaisen kellon kanssa pulmia, uskoisin että osaan auttaa.

        Meilläkin oli kellon kanssa ongelmia, mutta vaihtoivat sen kiltisti takuuseen (lähettivät siis uuden, itse piti asentaa).


      • Rautaa ja mangaania
        Mökkivesi kirjoitti:

        Meilläkin oli kellon kanssa ongelmia, mutta vaihtoivat sen kiltisti takuuseen (lähettivät siis uuden, itse piti asentaa).

        Niin vaihtoivat minullekin takuuseen ja itseasiassa jo kahteen kertaan, mutta olisi saanut vaihtaa taas pian uudelleen, ellen olisi viilaillut nokka-akselia älykkäämmän muotoiseksi. Tietyissä olosuhteissa kello jää raksuttamaan paikoilleen, kun vääntövoima ei jaksa aukaista paria venttiiliä ja hampaat lyövät yli. Kyseessä on selvä konstruktiovirhe.


      • seonnytniin
        Rautaa ja mangaania kirjoitti:

        Niin vaihtoivat minullekin takuuseen ja itseasiassa jo kahteen kertaan, mutta olisi saanut vaihtaa taas pian uudelleen, ellen olisi viilaillut nokka-akselia älykkäämmän muotoiseksi. Tietyissä olosuhteissa kello jää raksuttamaan paikoilleen, kun vääntövoima ei jaksa aukaista paria venttiiliä ja hampaat lyövät yli. Kyseessä on selvä konstruktiovirhe.

        W2000KD mikrosuodatin, 2000 l/h 0,01 µm suodatustarkkuudella minulta 580 €. Ei sähköasennuksia, suoraan paineelliseen vesijohtoverkkoon tuli se sitten rengaskaivosta, porakaivosta taikka järvestä. Suodattimen huuhtelu 1-2 kertaa kk, suodatin patruunan voi vaihtaa 3 vuoden välein 220€ ei sen takia etteä tukkeutuisi tai joku ihmeen massa loppuisi vaan ikä tulee kalvosuodattimella vastaan. Lis. tietoa www.finlandpremium.com


      • vesimiesvesi
        seonnytniin kirjoitti:

        W2000KD mikrosuodatin, 2000 l/h 0,01 µm suodatustarkkuudella minulta 580 €. Ei sähköasennuksia, suoraan paineelliseen vesijohtoverkkoon tuli se sitten rengaskaivosta, porakaivosta taikka järvestä. Suodattimen huuhtelu 1-2 kertaa kk, suodatin patruunan voi vaihtaa 3 vuoden välein 220€ ei sen takia etteä tukkeutuisi tai joku ihmeen massa loppuisi vaan ikä tulee kalvosuodattimella vastaan. Lis. tietoa www.finlandpremium.com

        Eli tuolla pystyy sitten liuenneen raudan ja mangaaninkin poistamaan? Samalla se myös varmaan poistaa suolan?


      • vesivehmaa
        Rautaa ja mangaania kirjoitti:

        Niin vaihtoivat minullekin takuuseen ja itseasiassa jo kahteen kertaan, mutta olisi saanut vaihtaa taas pian uudelleen, ellen olisi viilaillut nokka-akselia älykkäämmän muotoiseksi. Tietyissä olosuhteissa kello jää raksuttamaan paikoilleen, kun vääntövoima ei jaksa aukaista paria venttiiliä ja hampaat lyövät yli. Kyseessä on selvä konstruktiovirhe.

        että rauta tukkii kellokoneiston venttiilit, jolloin ne jumiutuvat, ja hampaat lyövät yli. Halvalla kun tehdään ja kuttaperkasta, nii eihän siitä hyvvee saa...


      • Rautaa ja Watman
        Rautaa ja mangaania kirjoitti:

        Minulla on ollut Watman jo vuodesta -03 ja suodatus ominaisuuksiin olen ollut täysin tyytyväinen. Enemmän ongelmia on ollut automaattista suodattimen pesua ohjaavan kellokoneiston kanssa, joka oli alunperin keskeneräinen kostruktio. Pienten itse kehiteltyjen parannusten jälkeen tuntuisi sekin toimivan suhteellisen luotettavasti. Hinnat kyseisellä firmalla tuntuvat olevan yhtä kiinteät, kuin apteekilla ja Alkolla, mutta tutun vesijohtoliikken kautta löytyi vähän huojennusta. Sikäli Watmanin toiminta on luottamusta herättävä, että siellä tehdään koesuodatus asiakkaan toimittamalla näytteellä ja laitteet tarjotaan sen mukaan. Asiointi on ollut myös helppoa ja teknistä neuvontaa olen saanut hyvin ongelmatilanteissa. Uusimmissa tuotteissa on kaiketi jo parempi kellosysteemi, kuin tässä -03 mallissa, mutta jos jollakin on tällaisen kellon kanssa pulmia, uskoisin että osaan auttaa.

        Voisitko neuvoa minkälaisia parannuksia pitäisi tehdä.? Varmaan liittyy nokka-akselin viilaamiseen.


      • Yks laiska ja pihi
        Rautaa ja Watman kirjoitti:

        Voisitko neuvoa minkälaisia parannuksia pitäisi tehdä.? Varmaan liittyy nokka-akselin viilaamiseen.

        Uusimmissa tuotteissa on erilainen kellosysteemi kuin näissä kymmenen vuotta vanhoissa malleissa ja tiedän että vanhoihin malleihin saa hankittua muutossarjan.
        Meillä ei liity nokka-akselin viilaamiseen vaan ejectoriin. Meillä on joka syksy niin paljon ruostetta että se tukki heti ejectorin muutamassa kuukaudessa ja silloin kello ei pystynyt tukkoista vääntään auki eikä laiskana jaksettu sitä joka syksy putsata. Dremelin hionta ja pora sarjalla muutin ejectorin kokoa isommaksi ja pikkasen muotoakin lyhkäsemmäksi niin ettei ruoste enää jäänyt kiinni eikä tukkinut ejektoria. Samalla viilasin vähän ejectorin suodattimen "karkeutta. Meillä on nyt käytössä kolme erilaista ejectoria. Kohotin samalla painetta koska 2,2 baria ei meinannut riittää. Laiska ja pihi kyllä keksii keinot vaikka muutaman ejectorin joutui uhramaan.
        Samalla periaatteella ollaan saatu kattilan öljyn kulutusta 6 % alemmaksi kuin normaalilla. Muutin vain liekinohjauslevyjen suuntausta ja savukanavat pysyvät nyt paljon paremmin auki. Jos savukanavat on tukossa niin öljyä kyllä menee rajusti ja näillä hinnoilla..... Mutta se on taas eri juttu.


    • jkjk

      Jos toi hiekka on kvartsihiekkaa, niin tilaa suoraan tehtaalta.

    • Watmanisti

      Moi vaan "Rautaa ja Watman"!
      Nokka-akselin keventäminen viilaamalla käy ilmi tuosta kuvasta:
      http://i5.aijaa.com/b/00429/11308826.jpg

      Kun akseli "paksunee" hitaasti kiertyessään, ei voimaa tarvita niin paljoa hetkellisesti, kuin jos akselin nokka suoraan alkaa kääntää vivun juuresta.

      • Muutossarja

        Onko kukaan vaihtanut pesukoneistoon uutta digitaalista koneistoa? Minä hankin sellaisen ja suoritin asennuksen onnistuneesti kohtaan, jossa olisi pitänyt asentaa paikoilleen "levyjousi" Se korvaa vanhassa mallissa olleet erilliset ventiilejä painavat jouset. Aikani ährättyäni päätin laittaa vanhat erillisjouset levyjousen tilalle, kun en kerta kaikkiaan saanut sitä paikoilleen. Tuntuu toimivan näinkin, mutta olisi kiva tietää miten se kuuluisi asentaa. Siis laitetaanko levyn suora reuna ensin muovirunkoon ja sitten jousien nokat venttiileihin, vaiko päinvastoin? Asennusohjeen opastus "asenna levyjousi paikoilleen" ei paljon valaise tekniikkaa.


      • Käsin
        Muutossarja kirjoitti:

        Onko kukaan vaihtanut pesukoneistoon uutta digitaalista koneistoa? Minä hankin sellaisen ja suoritin asennuksen onnistuneesti kohtaan, jossa olisi pitänyt asentaa paikoilleen "levyjousi" Se korvaa vanhassa mallissa olleet erilliset ventiilejä painavat jouset. Aikani ährättyäni päätin laittaa vanhat erillisjouset levyjousen tilalle, kun en kerta kaikkiaan saanut sitä paikoilleen. Tuntuu toimivan näinkin, mutta olisi kiva tietää miten se kuuluisi asentaa. Siis laitetaanko levyn suora reuna ensin muovirunkoon ja sitten jousien nokat venttiileihin, vaiko päinvastoin? Asennusohjeen opastus "asenna levyjousi paikoilleen" ei paljon valaise tekniikkaa.

        Huuhtelen käsin aina silloin tällöin, koppa pois, nuppi alas ka käsin huuhteluasentoon antaa olla siinä ja käy hetken päästä kääntämässä normaaliasentoon.
        Ei tarvi moottoria eikä nokkia viilata.


    • Iiikki

      Onko ollut Watmanin vedenpehmentimen kanssa onkelmia? Meillä v.2002 asennettu laitteisto. Ostettiin tää talo muutama kk sittten ja viime viikolla lisättiin 25kg elvytyssuolaa ja viime yönä teki automaattisesti huuhtelun, piti julmettua suhinaa eikä suolaa näy enää pöntössä. Suhina johtu todnäk suolan loppumisesta, mutta miten se voi viikossa loppua, vaikka asetukset pitäs olla kohdillaan?! Edellinen asukas lisännyt suolaa parin kk:n välein... Vesi on ollut mielestäni suolaisen makuista :(

    • suodatin2017

      Watman ollut käytössä vuodesta -97 ja hyvin on toiminut. Asiakaspalvelu on osaava ja nopea. Kyseessä ei ole säästöhalli laite vaan toimiva suodatin. Nyt olen päivittämässä uuteen suodattimeen. Käyttöohjeet kannattaa lukea läpi ja käyttää 30 minuuttia huoltoon puolen vuoden välein.

    • huonovesi

      Itsellä oli sama ongelma noin 3 vuotta sitten. Tilasin huollon suodattimelle, nyt toimii ihan tyydyttävästi.
      Älä unohda venttiilikoneiston huoltoa. Watman huolto toimii melko nopeasti.

    • Vesinainenpuhdas

      Vedensuodatin toimii hyvin mutta kuluttaa vetää jonkin verran. Käyttöohjeesta ei löydy miten vastavirtapesua voi lyhentää. Malli Watman FEACMM. Kuinka usein Teillä on vastavirtapesu käytössä?

    • Purkkivesi

      Pesu joka toinen päivä. Tyyppi Fea

    • Vesimiesrauta

      Watman Feac vedensuodatin pesu joka 4 päivä. Vedenlaatu muuttui hyväksi. Aluksi pesuväli oli 1-2 päivää.

    • Vesionhyvä

      Kaiko, Watman tai Hyxo osaa suodattimet eivät vain välitä Kiinasta.

    • Mökkimies2017

      Watman Trio helpottaa ei tarvitse kantaa mökille vettä. Etusuodatin vaihdettava melko usein n 4 kertaa kesässä.

      • Anonyymi

        " Etusuodatin vaihdettava melko usein n 4 kertaa kesässä." Mikä järvi? Kuinka paljon käyttöä?


      • Anonyymi

        Minulla on Trio-UV myös. Sitä ennen on 10 mikronin suodatin ja järvessä järvivesisuodatin 25 mikronia. Trio-UV:n suodatinsukka on yhden (1) mikronin. Pumppuna Grundfors 850W vesiautomaatti. Kesäkaudella noita 10:n ja 1:n mikronin suodatinsukkia menee ehkä 7kpl kumpaakin, vähän riippuen veden käyttömääristä ja paljonko vedessä on puhdistettavaa.

        Järvi josta vettä otetaan on Päijänne ja imupaikka on sellainen että kova tuuli sekottaa vettä tehokkaasti jolloin pohjasta nousee mutua ym. jonka vuoksi suodatin on noin 40cm pinnasta ja 2,5m pohjasta.

        Järvivesisuodatinta voi pestä ja se kannattaa tehdä niin säästyy suodatinkustannuksia. Pesun olen tehnyt niin että heti järvestä pois otettuna suodattimelle pesu kasteluletkulla jossa pistooli jolla vesisuihkuun saa voimaa. Kasteluletkun saan liitettyä siten että letkusta tulee vain järvivesisuodattimella puhdistettua vettä tai vaihtoehtoisesti vettä joka on kulkenut kaikkien 5kpl suodattimien lävitse. Pesun jälkeen kuivaus ilmavassa tilassa ja kuivuttuaan on suodin käyttövalmis. Järvivesisuodattimia menee 2-3kpl kaudessa. Aktiivihiiltä vaihdan myös ehkä 7 kertaa kesässä, minulla on ostettuna 20Kg säkki aktiivihiiltä, tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin ostaa aktiivihiiltä pienisssä erissä.

        Hanasta tuleva vesi on kirkasta ja juomakelpoista. Koska kloorausta ei ole käytössä ja jos vettä ei ole laskettu hetkeen (esim viikkoon) on syytä laskea vettä hanasta niin että putkistoon tulee koko matkalle uutta puhdasta vettä ennen veden nauttimista. Minulla on automaatio jolla voin edeltävästi, ennen paikalle saapumista, laskea vettä. Kylpytynnyri on harkinnassa ja se lisännee tarvetta vaihtaa suodattimia useammin, jos päädyn käyttämään tynnyrissä kokonaan suodatettua vettä.

        Veden kantaminen on loppunut ja hauskana yksityiskohtana olen huomannut että kun on vaikka viikon juonut watmanilla puhdistettua järvivettä niin kotiin palattua kunnallinen vesi maistuu pahalle (kloorin vuoksi).


    • prowat

      prowat400 on hieno suodatin mökille. Hyvää vettä huolettomasti.

    • Vesirauta

      Vanha Watman vedensuodatin. Watman venttiilikoneisto on kestävä, joten uuden sijaan voi ostaa vanhan suodattimen mihin uudet massat. Säästöä 
      Seuratkaa vedenlaatua.

    • Elvytyssuola

      Hei Raikasvesi palvelee.fi AAY suodatin rauta mangaani ei käytä kallista suolaa vastavirtahuuhtelussa.

    • Rautafe

      Minulla Watman joka ei myöskään käytä suolaa. Noin 7 vuotta vanha toimii hyvin. Huolto n. 2 vuoden välein. Hinta noin 200 €

    • Saimaanorppa

      Meillä on mökillä tuollainen empro-100 osmoosilaite rauta/magnaani kaivossa. Ei tarvitse massoja vaihdella =)

      • Artware

        Empro-100:
        Olen kanssa aikeissa hankkia sanan järjestelmän. Tavoittelen juomaveden saamista merivedestä.
        Minkälaiset pumput sinulla on?


      • elvytssuola

        www.raikasvesi.palvelee.fi Full House järjestelmä toimii😊


      • Saimaanorppa

        Minulla on ihan kaivopumpun jälkeen asennettuna tuo empro. Laitteessa itsessään on jakelupumppu eli hoituu kaikki yhdellä napin painalluksella.

        Nuo raikasveden vehkeet tehty indokiinassa indokiinalaisten vesijohtoveteen...


      • Tähtitiede

        Hei

        Meillä raikasveden suodatin. Huippu hyvä.
        Laitteen kyljessä lukee Made in USA.
        Google kertoo että 55 vuotta vanha tehdas


      • Saimaannorppa
        Artware kirjoitti:

        Empro-100:
        Olen kanssa aikeissa hankkia sanan järjestelmän. Tavoittelen juomaveden saamista merivedestä.
        Minkälaiset pumput sinulla on?

        Jokin kiinan ihme vesiautomaatti tokmannilta imee veden laitteelle. Loput laite tekee itse. Mereen varmaan jokin vähän laadukkaampi, että kestää suolan.


    • huolto

      Olen huoltanut suodattimia vuosia ja suosittelen isompien valmistajien laitteita, ovelta ovelle myyjiä riittää.
      Esim. Kaiko, Hyxo, Watman tai BWT.

    • huolto

      Olen nähnyt näitä onnen onkijoita mutta suosittelen tutustumaan yrityksiin. Onko kyseessä myyntiyritys vai vesiosaaja. Mikäli referenssejä löytyy esim. vesilaitoksille ja yritys pysynyt pystyssä vuosia niin sitten.

      • elvytyssuola

        JMS Vattenrening toiminut 25 vuotta Nyt Suomessa www.raikasvesi.palvelee.fi


    • Huolto

      Onko myyjällä referenssejä ? Onko koulutusta ? Onko osaaja?
      Ottamatta kantaa merkkiin niin suosittelen isoja kotimaisia toimittajia.

    • Ammatti2017

      Suosittelen Kaikon suodattimia en ostaisi ovelta ovelle kavereilta. Historia tuo turvaa.

    • Mökki12750

      Watman kuluttaa julmetusti vettä huuhteluissaan. Mökin kuivakaivo, joka huolehtii veden viemäröinnistä ei selviä vaaditusta 400 litran vesimäärästä. Siksi Watman ei tule kyseeseen.

    • Vesimestari

      Vedensuodattimen valinta lähtee vesianalyysistä joka on otettava kohteesta EDUSTAVASTI !
      1. Rengaskaivosta ns. noutajalla. Lisäksi esim. keittiön hanasta.
      Noutajasta vesi on laskettava näytepulloon letkulla pullon pojasta täyttäen. Samoin keittiön hanasta letkulla. Ennenkuin letku työnnetään hanan sisään hanan suuaukko on liekitettävä bakteerien eliminoimiseksi.
      -Näin tulee menetellä jotta saadaan; 1a) Edustava näyte liuenneen ja kokonaisraudan määrittämiseksi. 1b) Edustava näyte CO2 arvon määrittämiseksi.

      Kaliumpermanganaatin kulutus KMnO4 on tärkeää analysoida etenkin rengaskaivosta. Se kertoo humuksen = pintavesien vuodon. Porakaivossa raja-arvon ylittävä KMnO4 arvo viittaa huonoon pintavesieristykseen, taikka kallion pintaruhjevuotoon. Humuksen eli pintavesien vuoto kaivoon tulisi aina ensin estää mekaanisesti. Humusta sisältävillä vesillä on taipumus tukkea suodattimet ennenaikojaan ja aiheuttaa siten ylimääräistä suodattimen vastapesua / elvyttämistä. Analyysinäyte on toimitettava laboratorioon VÄLITTÖMÄSTI esim. kylmälaukussa (tietenkin viilentävien kylmäkallein kera). Terveystarkastajien pitäisi tämä homma hallita (valitettavasti kaikki ei osaa). Voit myö itse kysyä näytenoutajaa lainaan paikallisesta labrasta.

      Rauta on yleisin ongelma. Pohjavetemme ovat pääosin happamia joten raudanpoistossa tärkeää on pH arvon nosto. Liuennenn raudan saostumisnopeus on suoraan suhteessa pH arvoon. Kontroloimalla pH arvo saadaan rauta suodattumaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. ph:ta voi nostaa esim. kaivokalkkimurskeella tai varta vasten tarkoitukseen sopivalla granuloidulla kalkilla. Kalkkivaiheessa prosessia myös CO2 auttaa kalkin liotuksessa veteen syövyttävänä mediana mutta vesiputkistoon sitä ei saisi laskea. siten veden ilmastus kalkkivaiheen jälkeen on tärkeää. Samalla vapautuu mahdollinen radon. Tosin ilmastuksessa säteily tuplaantuu tietyksi aikaa radonin ns. tyttärien vapautuessa. Radon ongelmatilanteessa vettä tulisikin pitää ilmastoidussta viivetilassa ainakin vuorokausi jotta kokonaissäteily romahtaa ennen jatkoprosessointia, tai sen jälkeen. Parhaiten rauta on suodatettavissa porakaivovesistä ollessaan hapettomia ja raudan ollessa täysin liuenneena. Rengaskaivoissa on syytä kiinnittää huomio saumojen tiiviyteen ja pintavesien eristykseen kaivon päällä ja juurella. Pengerryksen ja eristekalvon on oltava kunnossa.

      Yleensä suodattimet ovat painesäiliötyyppisiä. Ioninvaihtosuodattimet ovat tehokkaita mutta niiden haittapuoli on elvytyssuolan käyttö. Vastahuhtelussa suola kulkeutuu maaperään saastuttaen suolaamalla jo muutoinkin maapallomme vähäisiä makeavesivaroja.

      Vesianalyyseissä määritellään yleensä sitä onko analysoitava näyte talousvedeksi kelpaavaa. Sitä ei ole kukaan koskaan määritellyt mitä TALOUSVESI -määritelmä tarkoittaa. JUOMAVETTÄ se ei ilmeisesti tarkoita, koska muutenhan se mainittaisiin.

      Maailmalla vesi jaetaan kolmeen määritelmään;
      1. Yleiskäyttövesi; Nurmikon ja puutarhan kastelu, auton pesu jne.
      2. Tekninen käyttövesi; Kiinteistön sisäinen puhdistettu käyttövesi
      3. Juomavesi; Tarvittaessa ultrapuhdistettu vesi
      - yleiskäyttövesi on puhdistamatonta
      - tekninen käyttövesi on puhdistettua pesuun sopivaa, eikä vesi likaa pyykkejä, vesikalusteita, eikä ole vesikalusteita syövyttävää.
      - juomavesi on käänteisosmoosi suodatettua ja tarvittaessa desinfioitua joko uv:llä taikka otsonilla.

      Maailmalla on siis ymmärretty että veden käsittely ei välttämättä onnistu yhdellä "ihmesuodattimella" vaan vaatii tapauskohtaisen räätälöinnin.

      Summa summarum; Kaikki lähtee vedensuodatuksessa analyysistä. Alan ammattilaisen huomaa analyysin ottamisen määrittelytavasta. Lycka til !

    • Kokemusonvalittia

      Suosittelen ammattilaisia. Ei kaupustelijoita....ollut suodatin käytössä vuosia.

    • Filteri

      Kotona käytössä Callidus ja Watman tuotteet toimineet hyvin. Mökillä oli halpis suodatin käytössä pari vuottan. Suolan hinta on melkoa kova :( Toivottavasti löytyy ratkaisu siihen.

    • Porakaivossa_rautaa
    • Vanhalaite

      Watman ollut käytössä kohta 20 vuotta, päivitettiin 8 vuotta sitten. Vesi ollut hyvä ja kaikki toiminut normaalisti. Huolto unohtuu välillä 😊

      • Museoaikainen

        Vaihdettiin uudenaikaisempaan merkkiin 😊 Watman on jäänyt huimasti jälkeen. Vanhanaikainen 😫


    • suodatinasennus

      Itselläni on Watman suodatin nyt vuoden toiminut ihan hyvin. Aikaisemmin oli
      vanha ruotsalainen käytössä kymmenisen vuotta mutta ukkonen hajotti sen mutta hyvin pelaisi oman ajan.

    • Kadehtija

      Olin kyläilemässä maalaisserkulla ja sattui suodatinkaupustelija taloon, noin 2 v sitten. Kaveri tutki vettä paikanpäällä ja kertoi löytävänsä runsaasti rautaa, kertoi myös määrän. Joka piti kutinsa vuotta aiemmin teetetyn kalliin analyysin kanssa. Serkku innostui ostamaan laitteen raudan poistoon. Oikeen Ameriikan vehkeitä. Hyvin ystävällinen kaupustelija teki tarjouksen ja lupasi pitkän takuun ja 24h valmiuden jos murheita ilmenee. Samalla kertaa sovittiin asennusaika. Viikon päästä asentaja toi laitteen ja asensi paikoilleen. Istuttiin noin vuoden päästä taas kaffeella maalaisserkulla, en tiennyt että kaupustelija oli tulossa käymään, hän tarkasti taas veden laadun, muutti hieman ohjelmointia ja myi ihmepulveria jolla rautaa poistetaan koneesta. Kertoi tulevansa tarkastamaan konetta taas uudelleen. Kaikista eniten huvittaa kun näissä jutuissa mollataan kaupustelijaa. Kun serkku kyseli muutaman vuoden ns ammattiliikkeistä, niin eivät korvaansa lotkauttaneet saati neuvoneet Maalaisserkkua. Serkku ei ole maalta kotoisin vaan sinne muuttanut ja torppansa laittanut. Olisiko asia oikeesti niin että ns ammattilaisia hatuttaa, kun kulkukauppiaat ovat nokkelaa väkeä ja myyvät parempia ja toimivia laitteita, eikä tullut olo ettei kaveri osaisi asiaansa. Jonkun vesihygieniaan liittyvän ammattikortinkin esitti. Päättelin että se on sama juttu kun mun ja maalaisserkun pimppikateus nuorukaisena, serkku sai ja minä en....

    • lvi_liikkeestä

      Mulle väitettiin liikkeessä hartaasti että Watman on vedensuodatinten mersu ja että laite toimii kuin ajatus. Meillä ainakin kolme ekaa vuotta näin on ollut eli ihan tyytyväinen kyllä.

    • Vanhapeli

      Watmanni kotona vuodesta 95 ja vielä toimii. Tosin kerran huollettu n. 350 €.

      • Vanhatekniikka

        Meillä watman ulos, Ei koskaan toiminnut kunnolla. Taitaa olla Watmannin miehiä jotka kirjoittavat näille sivuille sopivan väliajoin Voi Voi... Vanhanaikaisia putkiloita ovat.


      • asennan.ja.huollan
        Vanhatekniikka kirjoitti:

        Meillä watman ulos, Ei koskaan toiminnut kunnolla. Taitaa olla Watmannin miehiä jotka kirjoittavat näille sivuille sopivan väliajoin Voi Voi... Vanhanaikaisia putkiloita ovat.

        Kerroppa sinä meille muille minkämoisen "putkilon ostit uuden aikaisena" niin päästään me muut näkemään minkä firman myyntimies sinä olet !!!???
        Kymmenien vuosien kokemuksella selvää on että tässä maassa luotettavat suodattimet saat Watmanilta, BWT:ltä ja Kaikolta. Jos muuta väität niin sopii todistaa. Eli pistä sitä nimeä tulemaan jos kantti kestää.


    • Vanhatekniikka

      Softena Multimix Eire USA

      Eri alalla ollaan.

    • röörimies

      Asentajan tunnen BWT ja Watman suodattimet. Hyvin toimineet ja asiakkaat olleet tyytyväisiä ainakin niin ymmärsin. Toki muita hyviä laitteita voi olla.

      • Onko kokemuksia BWT ecomix 518 monitoimisuodattimesta?


      • Anonyymi
        marame kirjoitti:

        Onko kokemuksia BWT ecomix 518 monitoimisuodattimesta?

        Ukrainasta saa tilattua netistä Ecosoft


    • Purkki

      Watman käytössä nyt yli 10 vuotta . Vesi ok pikkuisen ilmaa vedessä mutta hyvän makuista.

    • Anonyymi

      Meilläkin alkuperäinen kesti 20v. Tuli vika , vaihettiin uusi, 500 euroa, alkoi vuotaa 2 vuoden jälkeen..lähetettiin tehtaalle. Todettiin ei voi korjata.. kysyttiin takuuta. On 1 vuosi. Joten pakkohan oli taas tilata uusi , 700 euroa plust työt. Tulee kallis vesi.
      Aattelin, et oliko virhe koneessa vai tilatussa asennusfirmassa...
      Onpa laatu heikentynyt!!!
      Oiskohan kuluttajansuojaa..
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe