oon kokeillu pientä 57 ohmin (0,5w)vastusta tuulettimen rajoitukseen. se syö noin 5 volttia jännitteestä mutta kuumenee niin penteleesti. oisko tehovastus hyvä tohon (3w tai enemmän). onko potikkojen tehonkestot kuinka suuria?
entä jos vastuksia laittaa rinnan niin tuleeko yksittäiselle vastukselle pienempi tehontarve?
vastus tuulettimen säätöön
4
887
Vastaukset
Omassa koneessani propelit on säädetty potikan avulla, ongelmia ei ole ilmennyt.
Jos laitat vastukset rinnan niin tehonkesto kyllä kasvaa mutta vastusarvo muuttuu myös. Eli kaksi 57 ohm vastusta rinnan vastaa yhtä 28,5 ohm vastusta. - kytkis
Laske R=U/I, P=I*U
I= virta, tuulettimen
U= jännite, vastukselle jäävä (haluttu) osuus
R= vastus (ohmia)
P= tarvittava tehonkesto, kannattaa kertoa kahdella
Tehovastus on hyvä, potikka taitaa kärähtää. Rinnankytkennässä vähäisempi tehontarve kun jokaisella vastuksella on pienempi virta.- kytkis
Tuuletin ei tietenkään ota samaa virtaa pienemmällä jännitteellä kuin sen nimellisjännitteellä. Nimellisjännitteellä esim. 12V virta voi olla 0,12A ja alennetulla jännitteellä, vaikka 7V, se on tietenkin pienempi, esim. 0,075A.
Eli taitaa mennä tuo edellinen antamani ohje hieman arviopeliksi. Virran voi tietenkin tarkasti selvittää yleismittarilla ja säädettävällä jännitelähteellä.
- Tumpelo
Katsoppa täältä ehkä jotain selviää.. :http://www.tehomylly.net/artikkelit/index.php?artikkeli=2
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824747- 1842053
- 1321752
- 1741380
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161241- 351086
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj16987- 78983
- 52956
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh288940