Onko kenelläkään kokemuksia sähköskoottereista? Paljonko esim. Keewaylla pääsee yhdellä latauksella? Saako ajaa 2 päällä? Hyytykö mäessä?
Sähköskootteri
26
10385
Vastaukset
- sähkötyöläinen
Jos valmistajan lupaus pitäisi, niin 92km. Laskin kulutuksista.
50km lienee lähempänä totuutta.
"Talavella pakkasella voi päästä pihasta tielle."
Saa ajaa 2 päällä. On yli 300kg rekalla painoa.
Takuulla hyytyy mäessä sillä teholla ja painolla,
Mutta eipä olekaan tyhymä variaattori viemässä vetoja,
eli vanhemmiten ei hyydykään niinkuin kuminauhapelit.
(Variaattorin rullia pitäisi keventää usein kilometrien myötä.
Sähkömoottorin tehokäyrä säilyy.)
Akkujen kuluminen voi tulla yhtä kalliiksi kuin bensan osto.
Latausväli lyhenee lyhenemistään.
Tyhjä akku tuhoutuu nopeasti lataamattomana.
Siitä huolimatta sopivaan ympäristöön siistein cruiseri.
Näin ennakkokäsityksenä.- dss
e-max kirjoitti:
http://www.aas.fi/e-max/index.html
Hintaa on jos tehojakin.Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
dss kirjoitti:
Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)- e-max
PappaSkootteri kirjoitti:
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)E-maxin 110s mallilla ajaa normaalikokoinen mies (90kg) 150 kilometriä. Tuohon lukemaan pääsee kun ei käytä boostia jatkuvasti ja lähtee liikkeelle siten ettei heti laita hanaa tappiinsa.
- gbgbb
e-max kirjoitti:
E-maxin 110s mallilla ajaa normaalikokoinen mies (90kg) 150 kilometriä. Tuohon lukemaan pääsee kun ei käytä boostia jatkuvasti ja lähtee liikkeelle siten ettei heti laita hanaa tappiinsa.
Lienee jotain litiumpiiakku-tyyppiä?Litiumakuille huono piirre on kun ne vanhenevat joka tapauksessa viidessä vuodessa.Käytti niitä tai ei.Eri juttu on jos akut uutta LiFePo4 tyyppiä.Uusien akkujen hinta on helposti puolet koko skootterin hinnasta.Sitä vaan ei mainoksissa muiusteta aina mainita.Ei ole halpaa lystiä vielä tuo sähkömopoilukaan?
- ksootteri
PappaSkootteri kirjoitti:
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)Prototyypit liikkuu jo paineilma-ajoneuvoista.
Akku ei pilaannu, toimintasäde on pitkä.
Allaolevan osoitteen seuraava suurempi kehitysmaalaite lupaa paljon,
kun katsotte teknisiä tietoja.
Paino kuin mopoautolla, 6 henkilöä, litra sadalla, 5000€.
Lataus käy sähköllä, tuulivoimalla tai kulkee hybridinä vaikka kalanmaksaöljyllä.
Tässä "moposkotteri", lataus sähköllä:
http://www.mdi.lu/english/airpod.php - gbgbb
ksootteri kirjoitti:
Prototyypit liikkuu jo paineilma-ajoneuvoista.
Akku ei pilaannu, toimintasäde on pitkä.
Allaolevan osoitteen seuraava suurempi kehitysmaalaite lupaa paljon,
kun katsotte teknisiä tietoja.
Paino kuin mopoautolla, 6 henkilöä, litra sadalla, 5000€.
Lataus käy sähköllä, tuulivoimalla tai kulkee hybridinä vaikka kalanmaksaöljyllä.
Tässä "moposkotteri", lataus sähköllä:
http://www.mdi.lu/english/airpod.phpTässä skootteri pitkäikäisillä akuilla.LiFePO4- eli LiFe-akut on valmistettu litium-rauta-fosfaatista, ja vasta äskettäin niiden hinta on pudonnut kohtuulliseksi. Nämä maksavat neljä kertaa niin paljon kuin lyijy-happo-akut, mutta ovat puolet kevyempiä, kestävät 10 kertaa yhtä kauan ja takaavat kolme kertaa yhtä pitkän toimintasäteen yhdellä latauksella.
http://www.tawi.fi/~cebotec/gemoto/cem510.htm - Labradori-isäntä
gbgbb kirjoitti:
Lienee jotain litiumpiiakku-tyyppiä?Litiumakuille huono piirre on kun ne vanhenevat joka tapauksessa viidessä vuodessa.Käytti niitä tai ei.Eri juttu on jos akut uutta LiFePo4 tyyppiä.Uusien akkujen hinta on helposti puolet koko skootterin hinnasta.Sitä vaan ei mainoksissa muiusteta aina mainita.Ei ole halpaa lystiä vielä tuo sähkömopoilukaan?
Käytetyistä akuista saa käypää fyrkkaa, esim Kuusakoski Oy ostaa lyijy, silikaatti ja litium akkuja. Ajoneuvokäytöstä poistetut muutkin akut käyvät vielä pitkään esim starttiakkuna normiautoihin, veneeseen, mökeillä aurinkosähkökäytössä yms...
- Jäykkät akut
dss kirjoitti:
Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
Raskaat akut sähköskoduis ja tönkkö ladata?
Pitää ladata ulkona, tai jossai ulkorakennukses? - gbgbb
Jäykkät akut kirjoitti:
Raskaat akut sähköskoduis ja tönkkö ladata?
Pitää ladata ulkona, tai jossai ulkorakennukses?Litium tyypin akut evät ilmeisestii siedä pakkasta.Talviajosta tulisi aikas työläs.Koska akku lämpiää ajossa,voisi sillä kyllä ajaa talvelle lämpimästä lämpimään...kai
- neubie
gbgbb kirjoitti:
Litium tyypin akut evät ilmeisestii siedä pakkasta.Talviajosta tulisi aikas työläs.Koska akku lämpiää ajossa,voisi sillä kyllä ajaa talvelle lämpimästä lämpimään...kai
Voisiko joku vastata tähän esim. jos on parempaa tietoa? Yo. kommentille kun on kumminkin annettu miinusääniä niin kiinnostaisi tietää että mikä kohta tuossa ei pidä paikkaansa...
- Marko1972
Olen ajellut nyt noin 400 km työmatkaa Helsingissä Cemoto City Cruiserilla. Skootterissa on 3 kW sähkömoottori. Olen itse 93 kg /186 cm ja turvaistuimessa vielä 3 v 12 kg poika. Ihan hyvin ollaan liikenteen mukana pysytty ja vaimokin on pari kertaa ongelmitta kyydissä ollut.
Mulla on työmatkalla yksi jyrkähkö nousu ja alle 35 km/h ei ole nopeus tippunut, jos on saanut pidettyä vauhtia mäen alla. Työmatkat menevät tuolla nopeammin kuin autolla kun voi jonokohdissa siirtyä pyörätielle (siis jos on sallittu). Autolla menee täällä hermot muutenkin, mutta tuolla on ihan leippoisaa kruisailla. Mittari näyttää sellaiset 47 - 48 km/h suorilla, loivassa alamäessä ehkä 52 km/h. Päivämatkaa mulla tulee maksimissaan noin 35 km ja sen menee kevyesti. Säästävällä ajolla uskoisin menevän sen luvatun 45-50 km kertalatauksella.- neubie
Mites talvella?
- Anonyymi
Talvella viimassa ja pakkasessa on mukava sähkömopolla kruisailla sormet, varpaat ja nokka jäässä. Oikein vitun mukava kulkupeli sohjoisilla kujilla on pieni pyöräinen sähkömopo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvella viimassa ja pakkasessa on mukava sähkömopolla kruisailla sormet, varpaat ja nokka jäässä. Oikein vitun mukava kulkupeli sohjoisilla kujilla on pieni pyöräinen sähkömopo.
Ei millään mopolla ajeta pakkasessa vitun idiootti :D
- alijori
Jep. Sama Cemoto CC ja painoa päällä pitkälti toistasataa kiloa. Edestakaisin duuniin yhteensä 40 km menee kevyesti yhdellä latauksella (375km mittarissa). Ja sallituilla pyöräteillä on somaa ohittaa Kehän ruuhkat. Salittujen pyöräteiden jatkuvuus kyllä välillä panee kypärän pyörälle. Sähköskode rules!
- 23493333
pääset pihasta tielle ja ehkä viellä tuurilla vähäsen matkaa niin akku tyhjänä ja saat taluttaa loppu matkan.
- snsxdnxn
Sähköskootterin huono puoli on laturi! Eli laitteen antaessa toimintasavut on edessä ongelma. Lähin toimiva uusi laturi on yleensä kiinassa, ja sieltäkin pitää löytyä se juuri oikeanlainen ja juuri sinun skootterisi akkupaketin varaamiseen sopiva laite. Näitähän ei myydä Biltemassa...
Omassa puolivuotiaassa sähköskodessa on kilometrejä parisen tuhatta ja kolmas laturi menossa. Takuuseen menee onneksi.
Talviajossa sähköskode toimii, mutta akkua ei voi ladata kylmässä ja kosteassa tilassa - mitäjärkeetonlevee
https://www.tuontitukku.fi/tuote/sahkoskootteri-fatscooter-1000w-60v-laskiskootteri-hieno/997700167020/?keywords=fatscooter
meniskö kovempaa sääteliäämin kapeammilla renkailla - Anonyymi
Keewayn e-...jotain oli itsellä ehkä 4 vuotta, yhdet akut ja laturin jouduin uusimaan. Bensakuluihin suhteutettuna -0 eikä kovin pitkää lenkkiä uskaltanut tehdä, jotain 40km ehkä maksimi uusilla akuilla, jotka muuten pirullista vaihtaa ei onnistu ainakaan tumpelolta talvipakkasessa. Muuten ei bensaversiosta poikkea oikeastaan mitenkään.
- Anonyymi
Nyt on NIU aika kova sana:
https://www.bikeworld.fi/sahkomoottoripyorat/niu-sahkoskootterit
Hirveästi joka testissä kehuttu.- Anonyymi
Niulla kävin koeajolla. kulki nätisti ja vaikutti laadukkalta (panasonic akku ja bosch moottri). Sellasen voisi laittaa tähän talouteen keväämmällä
- Anonyymi
NIU on paras tällä hetkellä.
- Anonyymi
Mäkin hommasin Niu m sportin, on kyllä mahtava laite!!! erillainen kuin vanha peugeutin skootteri mutta yllätti hyvällä tavalla koeajolulla!!
- Anonyymi
Mullapa on 86cc derbi, ei paljoo mäkiin hyydy, ei ole semmonen laiska luumu josta ei tiedä että liikkuko edes huomenna. Tehot pysyvät samoina, toimintasäde on kolme kertaa isompi, hauskempi ajaa
Laadukkaammat:
- Renkaat
- Jarrut
- Jousitus
- Runko
- Ja miksei kaikki muukin
Derbi on sentään espanialainen ja niu joku vinkuintialainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561866Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481628- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51507Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41128