Voiko rakennusinsinööri olla pelkkä rakennussuunnittelija?

Jojanna

Hei.
Voiko rakennusinsinööri olla pelkkä rakennusten suunnittelija vai täytyykö heidän aina olla myös rakenteiden suunnittelija? En tarkoita nyt mitään assistenttia joka piirtää puhtaaksi toisten piirrustuksia vaan se, että itse suunnitella taloja.

Voiko isoissa suunnittelutoimistoissa olla erikseen insinöörejä jotka piirtää ja erikseen niitä jotka laskee?
Ja jos tälläisiä on niin tienaakohan ne mitään?

Opiskelen rakennusinsinööriksi ja haaveeni on suunnitella taloja, mutta ei laskea rakenteita! Arkkitehdiksi on mahdoton päästä amiksen papereilla..
Mietityttää vain, että olenko aivan väärässä koulussa kun opettajat hokee, että insinööri on se joka laskee ja arkkitehti se joka piirtää.

-Jossu

16

6383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+13

      Kyllä insinööri voi toimia myös rakennusuunnittelijana jos ottaa tarpeeksi kursseja. A-pätevyydet luulisi saavan tarpeeksi kursseja ottamalla. Lisäksi vaikka työskentelee arkkitehtitoimistossa eikä ole itse arkkitehti, niin omien resurssien mukaan voi kyllä päästä suunnittelemaan ainakin jotain kohteita mihin omat pätevyydet eivät riitä. Arkkitehti vaan ottaa sitten viimekädessä vastuun, eli piirrät tavallaan hänen nimen alla. Ei monissa arkkitehtitoimistoissa välttämättä ole edes kuin yksi tai kaksi arkkitehtiä. Samalla tavallahan rakennesuunnittelijat, olivat sitten inssejä tai diplomi-inssejä ainakin aloittavat rakennesuunnittelun.

      Mutta kuitenkin valitettava tosiasia taitaa olla se, että jos haaveenasi on päästä vaativien rakennuksien kautta tavallaan toteuttamaan itseäsi, niin kyllä se sitten vaatii arkkitehdiksi opiskelua. Perusrakennukset varmasti annetaan myös insseille.

      Tarkemmin en osaa neuvoa koska olen itse tuotannon puolen ihmisiä.

    • m. määrälaskija

      Siis se laskeminen/mitoittaminenhan ON sitä suunnittelua. Arkkitehdit piirtävät jotain suuntaa-antavia luonnoksia huonejakoihin liittyviä pohjakuvia (jos piirtävät, riippuu vähän hankkeesta), mutta näitäkin rakennesuunnittelija tai firman koosta riippuen joku kustannuksista välittävä henkilö muuttaa tarpeen mukaan. Näin Suomessa, joissain muissa maissa asiat ovat ihan toisin.

      Mutta ehdottomasti olet väärässä alalla jos ei laskeminen tunnu mielekkäältä, kyllä se on käytännössä se insinööriyden ydin. Kyllä rakennesuunnittelijan täytyy kohtuullisen luovakin olla, ainakin se helpottaa huomattavasti suunnittelua, monissa ns. insinööri-rakennelmissa (esim. sillat, varastot, teollisuuslaitokset, myymälät jne.) ulkonäkö-asiat ovat myös rakennesuunnittelijan vastuulla, rakennustuote-teollisuudessa tietty myös.

      • jokuvainsdf

        Sä nyt sekotat rakenne- ja rakennussuunnittelijan keskenään tai olet muuten vaan kujalla. Rakennussuunnittelija oli se sitten inssi tai arkkitehti huolehtii ulkonäöstä ja rakennesuunnittelija tekee ARK-kuvien pohjalta rakennekuvat RAK, sen mukaan että koko paska pysyy pystyssä ja täyttää määräykset.


    • Vaikkapa

      Johtajan pikkuapulainen.

      • tonttu melkin lapis

        eli kiinnostaa tuoraksainssin koulutus ja suunnitttelu mutta mulle on aina tuosuunnittelu ollut niin harmaata aluetta että tiedän vain että siinä jollain tietsaohjelmalla piirrelllään esim acad. mutta onko se puhtaaksipiirtämistä vai pitääkö siinä keksijäpellenerona luovasti suunnitella jotain omasta päästä vai mitä siinä suunnitelllaan`? eihän valmista enää suunnitella esim joku RUUVI. eli miten tämä suunnittelu tapahtuu


      • ---------
        tonttu melkin lapis kirjoitti:

        eli kiinnostaa tuoraksainssin koulutus ja suunnitttelu mutta mulle on aina tuosuunnittelu ollut niin harmaata aluetta että tiedän vain että siinä jollain tietsaohjelmalla piirrelllään esim acad. mutta onko se puhtaaksipiirtämistä vai pitääkö siinä keksijäpellenerona luovasti suunnitella jotain omasta päästä vai mitä siinä suunnitelllaan`? eihän valmista enää suunnitella esim joku RUUVI. eli miten tämä suunnittelu tapahtuu

        samakoskeke liikenne ja rakennussuunnittelua


      • fasdfas
        tonttu melkin lapis kirjoitti:

        eli kiinnostaa tuoraksainssin koulutus ja suunnitttelu mutta mulle on aina tuosuunnittelu ollut niin harmaata aluetta että tiedän vain että siinä jollain tietsaohjelmalla piirrelllään esim acad. mutta onko se puhtaaksipiirtämistä vai pitääkö siinä keksijäpellenerona luovasti suunnitella jotain omasta päästä vai mitä siinä suunnitelllaan`? eihän valmista enää suunnitella esim joku RUUVI. eli miten tämä suunnittelu tapahtuu

        se että on rakennusinssi niin ei tarkota sitä että on automaattisesti laskemassa mitään, voi mennä vaikka autoja myymään jos siltä tuntuu. insinööriksi opiskeltaessa voi valita suunnittelupuolen joka on laskemista, esim. juurikin naulaliitosten kestävyyttä ja rakenteiden mitoitusta. voi myös valita tuotantopuolen jolla on sitten vähemmän mitotusta eli laskentaa


      • fasdfas kirjoitti:

        se että on rakennusinssi niin ei tarkota sitä että on automaattisesti laskemassa mitään, voi mennä vaikka autoja myymään jos siltä tuntuu. insinööriksi opiskeltaessa voi valita suunnittelupuolen joka on laskemista, esim. juurikin naulaliitosten kestävyyttä ja rakenteiden mitoitusta. voi myös valita tuotantopuolen jolla on sitten vähemmän mitotusta eli laskentaa

        mäkin oon miettinyt samaa kuin tän aloittaja. mä tykkään suunnitella talojen pohjapiirrustuksia mut en laskeskele kaikkia mahottomia asioita. mietin titysti huoneen koon esim 4mx4m, mut en sillee tarkasti. en siis laske mitään pinta-aloja ym. oon 14-vuotias ja aijon varmaan mennä ammattikouluun.


    • Pottumuussi

      Kyllä se on mahdollista, riippuen minne päin suuntaudut: Rakennussuunnittelijaksi, rakennesuunnittelijaksi, tuotanto- vai infrapuolelle.
      Rakennussuunnittelija linja painostaa enemmän piirtämiseen ja mallennus-ohjelmien(Revit, ArchiCad, Autocad ym.) käyttöön kuin muut linjat. Se valmentaa lähinnä arkkitehdin apulaiseksi, mutta voihan sitä myöhemmin lähteä opiskelemaan lisää. Pätevyydet riittää että voit itse suunnitella itsellesi omakotitalon, mutta esim. kerrostaloja suunnitteltaessa se on se arkkitehti joka suunnittelee rakennussuunnitelijan kanssa. Siihen pitää käydä lisää koulua myöhemmin mikäli haluat päästä isompia kohteita itse suunnittelee.

      Ja rakennussuunnittelija linjallaki joutuu aika paljon laskemaan: Statiikka jatkokurssi, lujuusoppi, Matikkaa, Fysiikkaa, Betoni rakenteita, rakennetekniikan perusteet ym. Ei kuitenkaan niin paljoa kuin rakennepuolen pojat.

      Jos karkeasti jaetaan niin talonsuunnittelija porukka voi jakaa:

      Pääsuunnittelija: (Arkkitehti)
      Rakennussuunnittelija (piirrustus/mallennus/arkkitehdin assistentti)
      Rakennesuunnittelija (rakenteiden mitoittaminen)
      Sähkösuunnittelija
      LVI-suunnittelija

      Rakennussuunnittelijoiden palkka on tietääkseni hieman pienempi kuin rakennesuunnittelijoiden. Rakennussuunnittelijasta VOI tulla myös pääsuunnittelija kokemuksen ja lisäkoulun myötä.

      Rakennussuunnittelu linjan on valittavissa ainakin Kuopion Teknillisessä Korkeakoulusta, en ole varma onko muualla tätä linjaa.
      Itse olen toisen vuoden opiskelija rakennussuunnittelija linjalla.

    • Rakennesuunnittelija

      Moi!

      Rakennusinsinöörin koulutuksella voit suunnitella esimerkiksi omakotitaloja, kesämökkejä ja siitä pienempiä kohteita. Poikkeuksena suurissakin teollisuusrakennuksissa pääsee joskus toimimaan arkkitehtinä, joskaan siellä ei kyllä voi hirveästi kikkailla. Jos haaveena on suunnitella kauppakeskuksia tai kerrostaloja yms. Kannattaa harkita vaihtoehtoa: iltalukio ja sen jälkeen yliopistoon.

    • juakola

      Siis AMK-tasollakin voi tehdä ylemmän tutkinnon, joka rinnastetaan DI-tutkintoon. Ylemmän AMK-tutkinnon suoritus tosin vaatii joitakin vuosia työkokemusta valmistumisen jälkeen.

      Ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneilla on samat AA-tason suunnittelijan pätevyydet kuin dippalinsseilläkin. Eli saa suunnitella ja mitoittaa myös erittäin vaativia kohteita.

    • Khehe hölmöt

      Mitä eroa on insinöörillä ja esinahalla ? - Esinahka älyää mennä sivuun kun hommat alkaa.

    • Amis otaniemessä...

      Ei amiksen papereilla ole mahdoton päästä arkkitehdiksi!!!!
      Paitsi jos on keskiarvo joku 2!

    • PätevyysluokatOnVitsi

      Olen rakennusinsinööri suuressa rakennusliikkeessä ja suunnittelen suuria julkisen puolen rakennuksia alusta lähtien. Arkkitehtitoimisto viimeistelee ja allekirjoittaa rakennuslupapiirustukset koska määräyksien mukaan en ole pätevä vaikka harva arkkitehti pystyy yhtä haastavia kohteita suunnittelemaan tasokkaasti. Tiedän useita vastaavia suunnittelijoita.

    • HarmaaRI

      Mene oppilaitoksen sivuille ja katso, kaikki ne on näihin siiloihin, eikä niistä paljoa lipsuta yrityselämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe