Miksi mulle ei haettu kuntoutustukea?

Ihan tajuton

300 sairaspäivän ollessa päättymässä lääkärin mukaan olen "edelleen työkyvytön nykyiseen työhön ja ennuste vaikuttaa pysyvästi huonolta" Yksissä tuumin keskustelimme ammatin vaihdon olevan kannaltani paras vaihtoehto.

Lääkäri teki B-lausunnon kuntoutusRAHAA varten. Hän ei laittanut mitään rasteja määräaikaisesti tai muuhunkaan kotaan. Kuntoutustukea ei siis minulle haettu, vaan työeläkelaitokselta tuli myönteinen päätös ammatillisesta kuntoutuksesta ja kielteinen työkyvyttömyyseläkepäätös. Olen siis työkyvytön ja saan rahaa vasta kun menee opiskelemaan/työkokeiluun.

Menikö tämä hakemusasia ihan oikein?

8

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan oikein

      " Yksissä tuumin keskustelimme ammatin vaihdon olevan kannaltani paras vaihtoehto." Se kuntoutusRAHA on sitä uuden ammatin opiskelua varten, jota varten taas kuntoutustuki eli entinen määräaikainen eläke taas ei ole.

      Eli ihan on oikein mennyt koska olette keskustelleet ammatin vaihdosta ja sen opiskelua varten saat nyt sitten kuntoutusrahaa.

      • Ihan tajuton

        Vaan millä elän tämän välin ennen kuin kuntoutus alkaa? Konehommat on tällä selällä ja niskalla tehty ja sairaloma loppu. Vakuutuslääkärin mielestä olen kykenevä tähän hommaan vaikka hoitava lääkäri kirjasi totistukseen toisenlaisen lausunnon. Johtuuko siitä että olen metsäkoneyrittäjä enkä vieraan palveluksessa. Siitä tuli mieleen että olisko minulla oikeus kuntoutustukeen vaikka kyllä myönnyin uuteen ammattiin.


      • Tsemppiä**

        Moi, siis päätösprosessi on pitkä ja lopputulos on äärimmäisen epävarma.
        Veikkaisin että hylätään, oli asia mikä tahansa.

        Kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea liitolta rahat siihen asti, kun Kelan /työeläkelaitoksen kuntotusrahapäätös tulee.
        Kannattaa soittaa myöntäjän vakuutussihteerille, he tekevät ammatillisen kuntoutussuunnnitelman.
        Siihen voi yrittää vaikuttaa, mutta ei yleensä.

        Raha ei sillä välin tipahda taivaasta, vaan itse on haettava rahaa ennen päätöstä. Ja se on työvoimatoimisto.


      • en tajua
        Tsemppiä** kirjoitti:

        Moi, siis päätösprosessi on pitkä ja lopputulos on äärimmäisen epävarma.
        Veikkaisin että hylätään, oli asia mikä tahansa.

        Kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea liitolta rahat siihen asti, kun Kelan /työeläkelaitoksen kuntotusrahapäätös tulee.
        Kannattaa soittaa myöntäjän vakuutussihteerille, he tekevät ammatillisen kuntoutussuunnnitelman.
        Siihen voi yrittää vaikuttaa, mutta ei yleensä.

        Raha ei sillä välin tipahda taivaasta, vaan itse on haettava rahaa ennen päätöstä. Ja se on työvoimatoimisto.

        Kävin jo työkkärissä; siellä oltiin huuli pyöreenä tämmösen tilanteen kanssa. Ei kuulemma ollut tullut samanlaista hakemusta vastaan että suoraan sairaslomalta hajetaan kuntoutusrahaa ilman kuntoutustukea siinä välissä. Jos meikäläinen ei olisi yrittäjä, mitään onkelmaa ei olisi. Nyt piti paperit täyttää kokousta varten jossa päätetään maksetaanko mulle työttömyyskorvausta harkinnanvaraisesti.

        Vaimo soitti vakuutussihteerille joka vain hoki ettei rahhaa makseta koska työkyvyttömyyeläkeanomus on hylätty ja rahhaa tullee kun kuntoutus alkaa. Päätöksestä voi valittaa, mutta miten se tehhään jos lääkäri ei sitä B-lausuntoa ei ole kunnolla tehnyt ja siitä puuttuu ne rastit kuntoutustukiakemuksen kohasta kokonaan. Ei maha lääkäri tykätä jos käy sitä neuvomaan että laita se kruksi oikiaan kohtaan.


      • jkjkjkjkjkjkjkjk
        en tajua kirjoitti:

        Kävin jo työkkärissä; siellä oltiin huuli pyöreenä tämmösen tilanteen kanssa. Ei kuulemma ollut tullut samanlaista hakemusta vastaan että suoraan sairaslomalta hajetaan kuntoutusrahaa ilman kuntoutustukea siinä välissä. Jos meikäläinen ei olisi yrittäjä, mitään onkelmaa ei olisi. Nyt piti paperit täyttää kokousta varten jossa päätetään maksetaanko mulle työttömyyskorvausta harkinnanvaraisesti.

        Vaimo soitti vakuutussihteerille joka vain hoki ettei rahhaa makseta koska työkyvyttömyyeläkeanomus on hylätty ja rahhaa tullee kun kuntoutus alkaa. Päätöksestä voi valittaa, mutta miten se tehhään jos lääkäri ei sitä B-lausuntoa ei ole kunnolla tehnyt ja siitä puuttuu ne rastit kuntoutustukiakemuksen kohasta kokonaan. Ei maha lääkäri tykätä jos käy sitä neuvomaan että laita se kruksi oikiaan kohtaan.

        vakuutukset. Myös tälläisiä tilanteita varten.
        Työkkäriin työnhakijaksi.

        Aivan varmasti on tapauksia jossa on haettu suoraan kuntoutusrahaa sairauslomana päättymisen jälkeen. Miksi ihmeessä olet tavallaan näin myöhään liikeellä, miksi sitä työkokeilu/opiskelupaikkaa ei ole haettu jo aikoja sitten? Siis sen sairausloman aikana!


      • it
        jkjkjkjkjkjkjkjk kirjoitti:

        vakuutukset. Myös tälläisiä tilanteita varten.
        Työkkäriin työnhakijaksi.

        Aivan varmasti on tapauksia jossa on haettu suoraan kuntoutusrahaa sairauslomana päättymisen jälkeen. Miksi ihmeessä olet tavallaan näin myöhään liikeellä, miksi sitä työkokeilu/opiskelupaikkaa ei ole haettu jo aikoja sitten? Siis sen sairausloman aikana!

        Sairasloman lopussa kävelin kyynärsauvoilla helevetillisten selkä ja lonkkakipujen takia. Niska on myös paskana ja lista diagnooseja miten ruoto on huonossa kunnossa. verenpainetauti on lisänä. En olisi pystynyt kouluun kun vessaankaan ei päässyt ilman apua. Nyt on opiskelupaikka ja koulu alkaa tammikuun lopussa.

        Sitähän tässä ihmettelenkin että miksi sitä kuntoutustukea ei haettu vaikka sanoin että kouluun menen kun vaan pystyn. Suoraan tuli kielteinen työkyvyttömyyseläkepäätös. Eikös sitä kuntoutustukea myönnetä justiinsa sitä varten jos on niin raato ettei vielä pysty opiskelemaan tai menemään työkokeiluun.

        Eikö näistä eläkeasioista ole lakia olemassa, että tietyllä tavalla toimitaan.


      • ????????????
        it kirjoitti:

        Sairasloman lopussa kävelin kyynärsauvoilla helevetillisten selkä ja lonkkakipujen takia. Niska on myös paskana ja lista diagnooseja miten ruoto on huonossa kunnossa. verenpainetauti on lisänä. En olisi pystynyt kouluun kun vessaankaan ei päässyt ilman apua. Nyt on opiskelupaikka ja koulu alkaa tammikuun lopussa.

        Sitähän tässä ihmettelenkin että miksi sitä kuntoutustukea ei haettu vaikka sanoin että kouluun menen kun vaan pystyn. Suoraan tuli kielteinen työkyvyttömyyseläkepäätös. Eikös sitä kuntoutustukea myönnetä justiinsa sitä varten jos on niin raato ettei vielä pysty opiskelemaan tai menemään työkokeiluun.

        Eikö näistä eläkeasioista ole lakia olemassa, että tietyllä tavalla toimitaan.

        Sinulla on se koulupaikka ja saat sitten sen alettua sitä kuntoutusrahaa. Minkä aikavälin jouduit olemaan ilman rahaa?
        Eikö sinulla yksityisyrittäjänä ole ollut sitten vakuutukset kunnossa? Eläkevak.ym.


      • S. A
        Ihan tajuton kirjoitti:

        Vaan millä elän tämän välin ennen kuin kuntoutus alkaa? Konehommat on tällä selällä ja niskalla tehty ja sairaloma loppu. Vakuutuslääkärin mielestä olen kykenevä tähän hommaan vaikka hoitava lääkäri kirjasi totistukseen toisenlaisen lausunnon. Johtuuko siitä että olen metsäkoneyrittäjä enkä vieraan palveluksessa. Siitä tuli mieleen että olisko minulla oikeus kuntoutustukeen vaikka kyllä myönnyin uuteen ammattiin.

        Hei !

        Surffaile nettisivulla "työeläkelaikipalvelu", siellä on mm. allaoleva ohje.

        "Kun kuntoutujalla on todettu olevan oikeus kuntoutukseen, mutta aktiivinen kuntoutus ei ole vielä käynnistynyt, kuntoutujalle voidaan maksaa odotusajan kuntoutusavustusta. Sitä voidaan maksaa esimerkiksi silloin, kun kuntoutuja opiskelupaikan saatuaan odottaa opiskelun alkamista. Odotusajan kuntoutusavustuksen maksaminen voi olla tarpeen myös niissä tilanteissa, joissa työn tekeminen ennen kuntoutuksen alkamista ei ole terveydentilan kannalta suotavaa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2779
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      370
      2645
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1818
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      142
      1687
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1462
    Aihe