Äitiyspäiväraha+verokortti

Ihan pihalla =(

Sain uuden verokortin, jossa veroprosenttini on merkattu 12 ja bruttotuloiksi 18 300,00 tälle vuodelle. Olen kuitenkin nyt ollut viime kesän jälkeen koko ajan työttömänä ja toukokuussa jään äitiyslomalle, joka kestää ensi vuoden helmikuuhun asti.

Täytyykö tästä tehdä uusi ilmoitus verotoimistoon tai toimittaa nykyistä korttia jonnekin esim. kelaan tai liittoon? Liiton jäsenmaksua en työttömyysajaltani ole joutunut maksamaan kuten en joudu äitiyslomaltakaan. Vai voinko mennä eteenpäin noteeraamatta postitettua verokorttia? Vai miten nuo tiedot tämän vuoden sosiaalietuuksista menee verotoimistolle ja millä prosentilla?

Joka vuosi olen halunnut vuoden lopussa palautuksia ja täten en olisi ainakaan sitä pienentämässä. Nyt kun syötin verolaskuriin arvion tämän vuoden sosiaalietuuksista 14 529,00e, niin veroprosentiksi tulee 24.

Käsittääkseni sosiaalietuuksissa kuitenkin käytetään vähintään veroprosenttina 20. Olen ihan pihalla millä prosentilla mun pitäisi mennä tämä vuosi, jotta kuitenkin saisin palautuksia ensi vuonna?

1

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nimimerkkiä

      Itse olin kokolailla samassa tilanteessa 2007, veroprosenttini oli silloin muistaakseni 22 ja seuraavana vuonna sain useamman satasen takaisin, nyt olen uudelleen raskaana ja tuloni tulevat jäämään pieniksi tänä vuonna, mutta hieman suuremmat kuitenkin kuin viime vuonna. Veroprosentiksi sain 12, mutta koska etuuksissa on aina se 20% pidätystä, niin en taida lähteä miettimään sitä sen kummemmin, mennään sillä mitä verotetaan sitten. Etuuksissa on aina kuitenkin suurempi verotus kuin vastaavasta summasta palkkatuloissa, joten sillä selittyy se suurempi prosentti pienemmillä tuloilla. Palautuksissa se otetaan myös huomioon, joten saat myös enemmän palautusta koska on verotettukin enemmän tuloihin nähden. Jos olet asuntovelallinen, niin silloin ainakin kannattaa pitää myös etuuksissa paria yksikköä suurempaa prosenttia, koska lainojen korot ovat alhaalla ja sekin vaikuttaa palautuksiin. Jos olet vuokralla, niin ei tarvetta nostoon. Kysy kuitenkin vielä verotoimistosta, mutta itse ainakin ajattelin mennä muuttelematta. Sen pitäisi riittää ainakin mätkyttömyyteen, kaikki muu sitten on plussaa ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe