Hei!
Voiko murkkuikä alkaa jo 8v tytöillä?
Vai onko muu selitys sille,että 8v tyttö hinkkaa itseään "itsetyydytysmielessä"? Ei tosin varmaan ihan tuossa merkityksessä itse vielä asiaa tiedosta.
Isänä olen hyvin hämmentynyt tästä ja olisi aika rauhoittavaa kuulla muiden kokemuksia asiasta.
Miten tähän pitäisi suhtautua?
Aiemmin meillä ei ole tällista hinkkailua esiintnyt,siksi ihmetyttää.
Kiitos kaikille jotka vastaavat,toivon ettei tulisi niitä epäasiallisia vastauksia kovin montaa.
millon alkaa murkku
3
642
Vastaukset
- asffeeeeee
jotkut ihan pienestä asti. siis koskettelevat itseään ja tutkivat paikkojaan. mielestäni murrosikä ei tuohon välttämättä liity, ainakan tytöillä niin paljoa kuin pojilla.
jospa tyttösi on vasta nyt keksinyt omat "paikkansa"? sun tarttee vaan neuvoa ettei mitenkään julkisesti itseään hinkkaile. noloa se on vanhemmille ainakin, lapset eivät vielä välttämättä tajua koko asiaa kunnolla..
monet tytöt myös painavat itseään "sieltä" kun pissattaa, se jotenkin helpottaa ja samalla tuntuu hyvältä :D itselläni oli lapsuudessa kaveri kuka teki itselleen noin ja se tapa tuntuu jääneen hänelle vähän päälle vaikka onkin jo aikuinen. noloa siis muille, itse ei varmaan edes tajua. eikä kukaan ilkeä hälle asiasta mainita :)- ÄitiLiisi
Ihan normaalia on. Meille kerrottiin jo neuvolassa joskus 5 - 6 v. tarkistuksissa, että tyttöjenkin on hyvä oppia tietämään, että heillä on 3 reikää pimpin-pepun alueella. Olen ihan samaa mieltä. Ei se tyttöjen tutkiminen ja hinkkaaminen sen ihmeellisempää ole kuin pojillakaan. Mietipä itseäsi pienempänä. Vanhempien on hyvä opettaa, että itsensä tutkiminen on yksityistä, eikä sitä ole tapana tehdä muiden aikana, mutta muuten ihan sallittua. Näin ei tulisi väärinkäsityksiä ja lapselle ei jää kuva, että seksuaalisuus on jotenkin kiellettyä (jos siis kokonaan kielletään). Rauhallinen keskustelu aiheesta vaikka ihan ohimennekin auttaa tilanteessa.
Murrosiän oireita voi toki alkaa tulemaan varhaisimmillaan jo 8 v. alkaen, lähinnä esimurrosikäisen oireilua siis. Ei itsensä tutkiminen tai mielihyvän löytäminen kuitenkaa mitenkään liity murrosikään. Pienillä pojillahan se alkaisi jo alle kouluikäisenä =) . Ainakin meillä pojat ovat olleet paljon ahkerampia ja aikaisempia itsensä näpeltelijöitä kuin tytöt.
- minäkinkö?!?!?!?!@
Minun mielestäni tuo voi hyvin olla murrosikäänkin liittyvää sillä itsellänikin oma keho alkoi uudella tavalla kiinnostaa ja kiehtoa jo tuossa iässä. Muuten en osaa neuvoa kuin että älä anna lapselle kielteistä tai kieltävää kuvaa omaan kehoon tutustumisesta. Ja naisena sanoisin että tyttöjä ei niinkään kiinnosta oma sukupuolelin ennen esimurrosikää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1285295Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1935007"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste863486Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1093008Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan302384Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2531826Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan41445- 1081374
Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.821355Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.761082