millon alkaa murkku

tietämätön isi

Hei!
Voiko murkkuikä alkaa jo 8v tytöillä?
Vai onko muu selitys sille,että 8v tyttö hinkkaa itseään "itsetyydytysmielessä"? Ei tosin varmaan ihan tuossa merkityksessä itse vielä asiaa tiedosta.
Isänä olen hyvin hämmentynyt tästä ja olisi aika rauhoittavaa kuulla muiden kokemuksia asiasta.
Miten tähän pitäisi suhtautua?
Aiemmin meillä ei ole tällista hinkkailua esiintnyt,siksi ihmetyttää.
Kiitos kaikille jotka vastaavat,toivon ettei tulisi niitä epäasiallisia vastauksia kovin montaa.

3

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asffeeeeee

      jotkut ihan pienestä asti. siis koskettelevat itseään ja tutkivat paikkojaan. mielestäni murrosikä ei tuohon välttämättä liity, ainakan tytöillä niin paljoa kuin pojilla.
      jospa tyttösi on vasta nyt keksinyt omat "paikkansa"? sun tarttee vaan neuvoa ettei mitenkään julkisesti itseään hinkkaile. noloa se on vanhemmille ainakin, lapset eivät vielä välttämättä tajua koko asiaa kunnolla..

      monet tytöt myös painavat itseään "sieltä" kun pissattaa, se jotenkin helpottaa ja samalla tuntuu hyvältä :D itselläni oli lapsuudessa kaveri kuka teki itselleen noin ja se tapa tuntuu jääneen hänelle vähän päälle vaikka onkin jo aikuinen. noloa siis muille, itse ei varmaan edes tajua. eikä kukaan ilkeä hälle asiasta mainita :)

      • ÄitiLiisi

        Ihan normaalia on. Meille kerrottiin jo neuvolassa joskus 5 - 6 v. tarkistuksissa, että tyttöjenkin on hyvä oppia tietämään, että heillä on 3 reikää pimpin-pepun alueella. Olen ihan samaa mieltä. Ei se tyttöjen tutkiminen ja hinkkaaminen sen ihmeellisempää ole kuin pojillakaan. Mietipä itseäsi pienempänä. Vanhempien on hyvä opettaa, että itsensä tutkiminen on yksityistä, eikä sitä ole tapana tehdä muiden aikana, mutta muuten ihan sallittua. Näin ei tulisi väärinkäsityksiä ja lapselle ei jää kuva, että seksuaalisuus on jotenkin kiellettyä (jos siis kokonaan kielletään). Rauhallinen keskustelu aiheesta vaikka ihan ohimennekin auttaa tilanteessa.

        Murrosiän oireita voi toki alkaa tulemaan varhaisimmillaan jo 8 v. alkaen, lähinnä esimurrosikäisen oireilua siis. Ei itsensä tutkiminen tai mielihyvän löytäminen kuitenkaa mitenkään liity murrosikään. Pienillä pojillahan se alkaisi jo alle kouluikäisenä =) . Ainakin meillä pojat ovat olleet paljon ahkerampia ja aikaisempia itsensä näpeltelijöitä kuin tytöt.


    • minäkinkö?!?!?!?!@

      Minun mielestäni tuo voi hyvin olla murrosikäänkin liittyvää sillä itsellänikin oma keho alkoi uudella tavalla kiinnostaa ja kiehtoa jo tuossa iässä. Muuten en osaa neuvoa kuin että älä anna lapselle kielteistä tai kieltävää kuvaa omaan kehoon tutustumisesta. Ja naisena sanoisin että tyttöjä ei niinkään kiinnosta oma sukupuolelin ennen esimurrosikää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe