Sopiva jänis,supi,kettu kalipeeri

calll

Mikä olisi sopiva kalipeeri jäniksille, supikoirille, kettulle ja muille pien riistalle

32

10793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .223

      .223

    • OrginalCheyenne

      222.

      • pistekaxkaxkax

        Tämä .222 riittää näille ja on yleinen kaliiperi.


    • ...

      7mm-08

    • 12

      12

      • 12_76

        Haulikko on oikea peli jos perusteena on se, että tarkoitus on myös saada saalista.


      • mausseri
        12_76 kirjoitti:

        Haulikko on oikea peli jos perusteena on se, että tarkoitus on myös saada saalista.

        Mutta voiko sillä myös ampua pimeällä?
        Itse uottasin kylllä luotiaseeseen.


      • 12_76
        mausseri kirjoitti:

        Mutta voiko sillä myös ampua pimeällä?
        Itse uottasin kylllä luotiaseeseen.

        .223 jos haaveilet haaskapyyntiä. Se on sitten vain kettu ja supi.

        Jos haaveilet pyytää jänistä ja muuta pienenpää elukkaa pimeässä niin olet kehittänyt uuden metsästyslajin: jäniksen haaskapyynnin.

        Haulikolla voi myös ampua pimeässä. Toinen asia on sitten, että miksi.


      • Nimimerkki-Erkki
        12_76 kirjoitti:

        .223 jos haaveilet haaskapyyntiä. Se on sitten vain kettu ja supi.

        Jos haaveilet pyytää jänistä ja muuta pienenpää elukkaa pimeässä niin olet kehittänyt uuden metsästyslajin: jäniksen haaskapyynnin.

        Haulikolla voi myös ampua pimeässä. Toinen asia on sitten, että miksi.

        Pelimiehille .22 Hornet. Muuten .222- ja .223 Rem.


      • OrginalCheyenne
        mausseri kirjoitti:

        Mutta voiko sillä myös ampua pimeällä?
        Itse uottasin kylllä luotiaseeseen.

        Itse nimenomaan haulikolla olen enemmän pimeällä tykännyt ampua haaskalta ja kulkureitiltä kettuja.
        Jänistä koiran ajosta tai kulkureitiltä/ syömäpaikalta kyttäämällä.
        Puolikuulla näkee ilman lisäoptiikkaa juuri sopivasti sen haulikkohollin verran, ja kirkkaammalla kuulla näkee pitemmälle, mutta voihan sitä odottaa lähemmäs ;)
        Itse olen haulikkoon tehnyt "yötähtäimiä" joko perinteisempää avotähtäinmallia (hahlo jyvä) ja kiskon päälle sopivaa patterilla toimivaa ledi tähtäintä mallia "kaksi jyvää"...


      • ajhz
        Nimimerkki-Erkki kirjoitti:

        Pelimiehille .22 Hornet. Muuten .222- ja .223 Rem.

        muuten vaan että .22 Hornet ja .223 Rem on sama asia


      • 12_76
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Itse nimenomaan haulikolla olen enemmän pimeällä tykännyt ampua haaskalta ja kulkureitiltä kettuja.
        Jänistä koiran ajosta tai kulkureitiltä/ syömäpaikalta kyttäämällä.
        Puolikuulla näkee ilman lisäoptiikkaa juuri sopivasti sen haulikkohollin verran, ja kirkkaammalla kuulla näkee pitemmälle, mutta voihan sitä odottaa lähemmäs ;)
        Itse olen haulikkoon tehnyt "yötähtäimiä" joko perinteisempää avotähtäinmallia (hahlo jyvä) ja kiskon päälle sopivaa patterilla toimivaa ledi tähtäintä mallia "kaksi jyvää"...

        Kuunvalossa näkee sitä sun tätä. Iltahämärässä haaskalla käyvä supi, kettu ja naapurin Musti on kovasti saman oloisia otuksia. Äläpä tapa sitä Mustia.

        Amerikanherkkuina olen jossakin nähnyt semmoisen itsevalasisevan haulikon jyvän myynnissä. Ei tarvitse pattereita teipata etutukkiin kiinni. Sille jyvälle vaan annetaan taskulammpuhoitoa ensin ja se sitten hehkuakillittää sen puoli tuntia ainakin.


      • snipe-eye
        12_76 kirjoitti:

        Kuunvalossa näkee sitä sun tätä. Iltahämärässä haaskalla käyvä supi, kettu ja naapurin Musti on kovasti saman oloisia otuksia. Äläpä tapa sitä Mustia.

        Amerikanherkkuina olen jossakin nähnyt semmoisen itsevalasisevan haulikon jyvän myynnissä. Ei tarvitse pattereita teipata etutukkiin kiinni. Sille jyvälle vaan annetaan taskulammpuhoitoa ensin ja se sitten hehkuakillittää sen puoli tuntia ainakin.

        Jos kivääriä aiot osta 308Win. Sillä ammut pienpetoja kuten kettua ja supia sekä jänistä ja rusakkoakin. Lisäksi voit ampua sillä myös kaurista, peuraa, hirveä' ja karhuakin.Patruunoissa löytyy
        jokaiselle likimain omansa ja itselataamalla voi muovata mieleisiä.

        Toinen vaihtoehto on haulikko vaihtopiipuilla.


      • .308
        snipe-eye kirjoitti:

        Jos kivääriä aiot osta 308Win. Sillä ammut pienpetoja kuten kettua ja supia sekä jänistä ja rusakkoakin. Lisäksi voit ampua sillä myös kaurista, peuraa, hirveä' ja karhuakin.Patruunoissa löytyy
        jokaiselle likimain omansa ja itselataamalla voi muovata mieleisiä.

        Toinen vaihtoehto on haulikko vaihtopiipuilla.

        Eihän Jäniksestä jäisi mitään syötävää jos ampuaisi .308


      • OrginalCheyenne
        .308 kirjoitti:

        Eihän Jäniksestä jäisi mitään syötävää jos ampuaisi .308

        Eikö jos käyttäisi kokovaippa-luotia?
        Eikös kuitenkin ennen aika paljon lintuja (metsoja ja teeriä) tiputeltu lähes vastaavalla 7,62X53 paukulla (sotilaskivääri)...?


      • Salainen_Agentti
        ajhz kirjoitti:

        muuten vaan että .22 Hornet ja .223 Rem on sama asia

        Ei ole. Hornet = 5,6 x 35R, .223 Rem = 5,56 x 45.


      • nown under
        Nimimerkki-Erkki kirjoitti:

        Pelimiehille .22 Hornet. Muuten .222- ja .223 Rem.

        22hornet on nykyisillä varmit luodeilla tehokas ase!(korvaa mm .17 rhm n) Jäniksen nylkemiseen (rintakehä osuma) ei juuri puukkoa tarvitse!Kettu kuolee "hipaisusta"! 223 on tehty laihoille Wietnamisaisille ja muille isänmaataan puolustaville joilla ei ole Mc Donaldsia. Jos on pakko ampua yli 150m... ammu maalitauluun tai kastele polvesi kunnes olet 80-100n päässä.Sitä sanotaan Metsästykseksi! Yks mielipide.


      • Down under
        nown under kirjoitti:

        22hornet on nykyisillä varmit luodeilla tehokas ase!(korvaa mm .17 rhm n) Jäniksen nylkemiseen (rintakehä osuma) ei juuri puukkoa tarvitse!Kettu kuolee "hipaisusta"! 223 on tehty laihoille Wietnamisaisille ja muille isänmaataan puolustaville joilla ei ole Mc Donaldsia. Jos on pakko ampua yli 150m... ammu maalitauluun tai kastele polvesi kunnes olet 80-100n päässä.Sitä sanotaan Metsästykseksi! Yks mielipide.

        Pitää olla lunta ja kirkas taivas!
        Hyvä/laatu tähtäin esim 6x42.
        ja odota kunnes pupu istuu.Ammu sivulta rintakehään tai niskan alaosaan takaa.
        Sama ketulle,paitsi navasta kirsuun riittää.
        Onnea


      • 30 v metsästystä
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Eikö jos käyttäisi kokovaippa-luotia?
        Eikös kuitenkin ennen aika paljon lintuja (metsoja ja teeriä) tiputeltu lähes vastaavalla 7,62X53 paukulla (sotilaskivääri)...?

        millaisia viestejä. Ensiksikin jos 22hornetilla jänistä ampuu niin kyllä siitä jää jäljelle nyljettävää samoin kuten kolmenollakasillakin ammuttaessa, ampuuhan moni teeriäkin kolmenollakasilla ja siisti pieni reikä jää..tuo hornetti on kyllä onneton jänikselle, haulikko paras pitkäkorvalle.
        Sitten tuo yksi väite: 22hornet sama kuin 223rem..erohan on kuin yöllä ja päivällä.
        Tuo 22hornet on aika onneton metsästyskäytössä verrattuna esim 223 tai 243 kaliiperiin.


    • sss9

      223 olen itse ampunut jänistä teertä metsoa
      supia kettua
      223:ssa on sama luoti kuin 222 mutta itse lataamalla voi säädellä lähtönopeuksia ja luodinpainolla

    • kuksaveikko

      Ite käytän pienriistalle 30-06 kivääriä. Raskaalla luodilla. Kuustoista krammasta käytän. Sopii ihan kaikille ja myös isommille eläimille. Yksi ase riittää kaikkeen.

    • patalappukuningas

      Jos on jokin .223 tai vastaava kaliiperi niin se on aika yks hailee mikä sen lähtönopeus on, se on pelkkää hifistelyä hiusten halkominen.

      Näitä riittää tällaisia kysymyksiä mikä paras kaliiperi millekin riistalle. Metsästyskortti saataville vasta kun on suorittanut 3 vuoden koulutuksen metsästykseen kun alkaa noita urbaanimetsästäjiä olla jo niin paljon ja vielä suurin osa tietämättömiä millä aseella ja millä kaliiperilla mitäkin vois ampua, on niitäkin jotka jollain .243 kaliiperilla alkaisi metsästämään järvellä sorsia aloitushetkenä :) ..no eipähän se kysyvä tieltä eksy mutta täällä netissä voi eksyäkin.

      • Elämäntapa

        Ja sinunko kirjoitus oli asiaa? Sillä on suurikin merkitys millä nopeudella mikäkin luoti lähtee. Tuommosella asenteella ei pitäisi olla asiaa metsään. Hitaampi nopeus painavemmalla luodilla säästää lihaa aika lailla. Tai turkista jos sen haluaa. Eri luodit käyttäytyy eri tavalla osuttuaan kohteeseensa, ja nopeudella pystyy hyvin säätelemään luodin käyttäytymistä. Moniko edes tietää mikä rihlanousu omassa aseessa on?Metsästäjän tulee tuntea aseensa ja patruunansa, varsinkin jos luodikolla ampuu.


    • jänkhän jätkä

      Mites olis kova sana - yhdistelmä?
      12/76 .222 rem tai vastaava kombo...
      Pikajaloilla kunnon 7x50 tai 8x56 kiikari ja semmonen mihin saa piiput vaihdettua...

    • Näin Britanniassa
    • tarkkuuttatarkkuutta

      Rihlakko hyvä kompromissi jos ei viiitsi kahta asetta kantaa mutta voin sanoa että kiikarikivääriä hieman aina kaipaa kun yrittää teertä latvasta tiputtaa, ampumamatkat on lyhennettävä kun vaihtaa kiväärin rihlakkoon mutta hyvin pärjää.

      Itse taidan kumminkin ensi syksyksi hankkia kunnon kiikarikiväärin takaisin teerijahtiin. En viitsi enää pelata pikajalkojen ym kanssa, korkeahko on paketti kiikarin kans kun alimpana luotipiippu, olisikin niin että haulipiippu alimpana ja luotipiippu ylimpänä.

      • voe tokkiinsa

        Vanhassa Valmettilaisessa oli piiput luotipiippu ylemmpänä haulipiippu alempana.
        Ei vaan juurikaan löydy myynnistä (ainakaan hyväkuntoisia).


    • zeissimies

      Drillinki 12/70 222 Rem. Siitä se lähtee.

    • 22-250

      22-250rem itseladattuna hyvä. toimii myös linnuille.

    • quadman

      Noille otuksille riittää hyvin .22 WMR.
      Sen saa hiljaiseksi, tarkaksi, edullisesti, eikä tarvi niin pelätä kimmokkeita sun muita, jotka järeemmillä on otettava huomioon (vieläkin) tarkemmin.

    • Anonyymi

      Hyvä kivääri lyhyille matkoille piharusakoille olisi 22lr.mutta suomen laki sitä ei hyväksy.joten 17hrm tai 22wmr

    • Anonyymi

      277 Fury, on paineet kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe