Meillä on kohta 1kk täyttävä poikavauva. Ongelmana on päiväunien nukkuminen. Poika kun herää aamulla joskus 9 jälkeen niin sitten sitä ollaan valveilla monta tuntia. Tänäkin päivänä 6 tuntia on valvonut ja nyt vasta sai nukkumaan. Tissillä haluaa olla melkein kokoajan. Nukahtaa monesti tissille ja mutta ku nukkumaan pitäis laittaa niin onkin tosi pirteä. Yöt nukkuu ihan hyvin. Saa ennen nukkumaan menoa korviketta. Miten teillä tämänikäisten kanssa? Kuinka paljon pitäisi lapsen päivisin nukkua?
1kk ikäisen nukkuminen
7
1119
Vastaukset
- werw
niin hirveän yksilöllistä. Kyllä niitä tietysti on suosituksia siitä, kuinka monta tuntia vastasyntynyt nukkuu, muttei ne ainakaan meillä paikkaansa ole pitäneet koskaan. Kuukauden iässä saattoi illalla hyvinkin valvoa jo 6-8h putkeen. Uneen et saanut yhtään millään rauhoitteluilla, syötöillä tms. Ja joku sanoi, että vauvat vain syö ja nukkuu :)) Ei ainakaan meillä. Kokeile imettää sängyssä niin ei herää siihen, että siirretään sänkyyn tai laita vauva kapaloon. Niistä voi olla apua.
- jemppa87
Sitä olen miettinyt että riittääkö minun maito? Kun nukahtais varmasti,jos antais korviketta päivälläkin lisäksi. Söisi itsensä "tyrmään"... :) Jospa tämä tasaantuisi sitten ku pojalle tulee ikää lisää.
- suloisa
Täällä toinen äiti, jolla kohta kuukauden vanha vauva. Meillä on aivan sama tilanne. Parhaimmillaan vauva on valvonut aamusyötöltä jopa 10 h! Yöllä herää muutaman kerran syömään ja nukahtaa samantien. Kysyin asiaa neuvoltasta ja sieltä todettiin, että on niin yksilöllistä ettei voi sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Sanoivat kuitenkin, että mikäli vauva on muuten hyvänvointinen ei syytä huoleen. Enemmän huolestuttavaa on kaiketi jos nukkuu liikaa. Ja meillä mennään lähes täysin korvikkeilla, joten tuskin on tissimaidostakaan kiinni. :)
- ...
meillä pikkuine on alusta asti valvonut 7-10 tuntia putkeen, ilman mitään hätää :)
sillon ajattelin että onkohan normaalia kun jossain joku kauhisteli kuinka heidän vauva jaksaa olla 4h putkeen hereillä :DD
nyt kyllä alkanut nukkumaan enemmän ja on reilu 5vko vanha.
ja korvikkeilla mennään meilläkin.
- S-81
ollut päiväunia kunnolla ennen kuin 3kk iässä. Yöllä heräsi kerran. nyt 6kk iässä ottaa jo kahdet torkut päivässä ja 10 tunnin yöunet.
- jemppa87
Mukava kuulla,että muillakin on samanlaisia tapauksia. Mitä ohjelmaa tämän ikäiselle voisi keksiä päivälle? Että tekisi muutakin kuin lutkuttaisi ajan kuluksi tissiä.
- S-81
oikein voi ennen kuin alkaa oppia itse kommunikoinnin. kauaa siihen ei enää mene. yritä siis herättää mielenkiintoa ympäristöön.
minä aina lauleskelin ja luin satuja, tyrkin aina leluja syliin tai yritin saada niistä hieman enemmän kiinostumaan.
jotkut käyttää kantoliinoja niin lapsi on silloin hyvin aina mukana menossa.
puhele niitä näitä. mulla istu sitterissä (edelleenkin) keittiössä ja selitin aina mitä teen, vaikka silloin kun leivon. lenkkeilty vaunujen kanssa, nyt talvella se tosin on pirullista jos on huonot tiet.
jos luin itse kirjaa, niin lueskelin ääneenkin. Makas vaan sylissä kun katselin telkkaria ja kertoilin kaikkea.
puhe ja läheisyys lienee tärkeintä, ei hiljaisuuskaan pahaa tee. joskus vaan ollaan oltu, minä koneella vauva vieressä ja välillä vähän huhuiltu jotain. ja on muuten äänekäs poika nykyään :) ja tosi sosiaalinen ja sanon suoraan etten tunne olevani siihen millään tavalla osallisena.
jos et puhele niin laita radio päälle, tai kasettikirja, tai mitä tahansa musiikkia. Musiikki kiinostaa aina vauvoja.
mulla oli noihin aikoihin paha masennus enkä hirveesti tahtonut mihinkään mennä, mutta käy itse jos vain voit niin vauva-kerhoissa sun muissa. neuvolan seinältä löytyy yleensä vaikka mitä. 3kk on yleensä se rajaikä kaikkeen tekemiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k323748Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet501677- 731359
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751201Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1721057Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911041- 84925
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua40819Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49771- 39750