Mietin miten lohduttaa surevaa. Ongelmakseni on muodostunut (ehkä jonkun mielestä hölmökin asia) termit, joita käytetään.
Otan osaa suruusi. - mitä tämäkin tarkoittaa? otan osaa? enhän minä voi ottaa osaa toisen suruun! jokainen kokee surunsa itse, eikö!?
Surunvalitteluni. Vielä epämääräisempi?! Valitan, että sinulla on surua? :o Eikö suru ole hyvä asia? Hyvä asia, että pääsee eteenpäin ihmisen kuolemasta. Surutyö on osa tätä. Eikö?
Omalle kohdalleni on osunut lyhyellä aikavälillä kolme hyvin erilaista kuolemantapausta ja kertaakaan en ole kyseisiä termejä käyttänyt. Olen kuunnellut ja keskustellut asiasta, mutta en osaa käyttää edellä mainitsemiani termejä, koska ne ovat mielestäni niin hulluja. Mieltäni kaihertaa, että yksi osallinen odottaa minulta sanoja, joita en osaa lausua. Mitä voin vielä tehdä? Onko olemassa jokin toisenlainen ja "järkevä" lohdutuksen sana, jonka voin esittää?
Miten lohduttaa surevaa?
18
15068
Vastaukset
- TyttöInSorrow
Olet varmasti kuullut tämän aikaisemmin sanottunakin, mutta voit vain olla läsnä ja kuunnella. Kuulostaa vähältä, mutta nuissa tilanteissa se on vaikeaa, joillekin mahdotonta. Ei ole helppo olla lähellä ihmistä, jolla on paha olla, ihmistä, joka kärsii.
Riittämättömyys ja syyllisyys valtaavat mielen. Jokainen auttaja kokee kyseisiä tunteita, ihmisyytemme alistaa meidät. Haluamme auttaa toista, tehdä paljon enemmän kuin kykenemme. Kärsimystä kohdettaessa vihaamme ihmisyyttämme kaikista eniten. Kuitenkaan emme pääse karkuun ihmisyyttämme, kuten tiikerikään ei pääse raidoistaan eroon .
Ystäväni kotona oli tappouhkaus, hänen veljensä on ollut sairas pitkään. Ystäväni tuli hädissään luokseni, halusi yösijaa. Otin hänet luokseni, olin vain läsnä, annoin mahdollisuuden puhua. Aito kuuntelija ei turhaan kysele ja on ennen kaikkea nöyrä. Pelko epäonnistumisesta valtaa mielen. Äitini sanoi, että oikea auttaja kamppailee näiden tunteiden kanssa, pelko epäonnistumisesta asuu sisällä aina. Riittämättömyys ja syyllisyys ovat osa meitä aina, mutta voimme oppia elämään tunteidemme kanssa. Meidän on opittava elämään ihmisyytemme kanssa.
Toivottavasti nuista sanoista oli sinulle lohtua. Nämä olivat omia tuntemuksiani kun olen joutunut kohtamaan kärsineitä ihmisiä. Oman suruni kautta olen saanut voimaa ja viisautta kohdata muita kärsineitä. Koskaan se ei ole helppoa, eikä sen pidäkkään olla sitä. Voimia sinulle rakkaidesi tukemiseen. Muista, että sinäkin tarvitset tukea. Et jaksa tukea loputtomiin yksin...- Essil
Kiitos sinulle TyttöInSorrow! Taidan tallentaa sanasi.
Sekin on tullut koettua, että yksin ei jaksa tukea loputtomiin. Paloin loppuun jatkuvasta kuormasta.
Niin minäkin olen yrittänyt sitä ymmärtää, että voin olla läsnä ja kuunnella, mutta jostakin syystä tunnen, että minulta odotetaan jotain mikä ei tule suustani luonnostaan. Kuten kirjoituksessani kirjoitin. Ehkä on vain parempi olla välittämättä odotuksista, ja elää niin kuin itsestä tuntuu. - Suru ja ikävä
Essil kirjoitti:
Kiitos sinulle TyttöInSorrow! Taidan tallentaa sanasi.
Sekin on tullut koettua, että yksin ei jaksa tukea loputtomiin. Paloin loppuun jatkuvasta kuormasta.
Niin minäkin olen yrittänyt sitä ymmärtää, että voin olla läsnä ja kuunnella, mutta jostakin syystä tunnen, että minulta odotetaan jotain mikä ei tule suustani luonnostaan. Kuten kirjoituksessani kirjoitin. Ehkä on vain parempi olla välittämättä odotuksista, ja elää niin kuin itsestä tuntuu.Niin, ehkäpä se onkin vain meissä itsessä oleva tunne, että pitäisi sanoa jotakin. Itse menetin veljeni yllättäen kaksi kuukautta sitten. En välitä fraasimaisista sanoista. Mutta tuntuu hyvältä, jos itse alan puhua asiasta ja toinen osoittaa olevansa kiinnostunut tai myötätuntoinen - edes muutamalla sanalla.
- sanat sivuseikka
Yritä puhua tai vaikka vain kuunnella hiljaa niin kuin tuntuu oikealta ja aidolta, se on tärkeintä...
Lyhyttä osanottoa esittäessä sen voi muotoilla ehkä jotenkin niinkin, että pyytää toista ottamaan vastaan osanoton. Mutta tärkeämpää kuin sanat on se, että välittäisi jonkin aidon viestin. Vaikka sitten olemalla vain hiljaa.- Essil
Näin olen toiminut.
Suomenkieli on tehnyt minulle ohraisesti tämän asian kanssa. Olen mieluummin sitten hiljaa. - *veera
Essil kirjoitti:
Näin olen toiminut.
Suomenkieli on tehnyt minulle ohraisesti tämän asian kanssa. Olen mieluummin sitten hiljaa.Hei,
surevakin varmaan ymmärtää toisen osapuolen hämmennyksen. Minustakin tuntuu aina niin vaikealta sanoa tuollaiseen tilanteeseen sopivia sanoja, jotenkin valmiit "fraasit" tuntuvat niin tyhjiltä. Mitä jos sanoisit jotenkin niin, että sinun on vaikeaa löytää sopivia sanoja, mutta ilmaiset osanottosi suruun ja kysyt, voitko jotenkin auttaa tai tukea surevaa ihmistä. - Essil
*veera kirjoitti:
Hei,
surevakin varmaan ymmärtää toisen osapuolen hämmennyksen. Minustakin tuntuu aina niin vaikealta sanoa tuollaiseen tilanteeseen sopivia sanoja, jotenkin valmiit "fraasit" tuntuvat niin tyhjiltä. Mitä jos sanoisit jotenkin niin, että sinun on vaikeaa löytää sopivia sanoja, mutta ilmaiset osanottosi suruun ja kysyt, voitko jotenkin auttaa tai tukea surevaa ihmistä.Hei, *veera!
Tuota en osannut ajatellakaan, että voisin sanoa, että en löydä sanoja. Osanottoni suruun, ei edelleenkään kuulu sanastooni. Katselin eilen televisiota ja siellä pahoiteltiin tapahtunutta. Sekin voisi olla mahdollista. "Olen pahoillani"
- osanottaja
Hei! Pidin otan osaa -sanontaa falskina ennen. Kun sitten itse jouduin vastaanottamaan tuon sanonnan ei siinä ollut enää mitään falskia. Tuntui hyvältä kun vieraammatkin ihmiset huomioivat läheisen poismenon noilla sanoilla.
- Minä se vaan
on sinulla ideaa...
Minä ainakin halusin, että ystäväni ovat vaan kanssani ja kuuntelevat. En mitään pakollisia otan osaa kliseitä.
Ehdottelivat myös kaikenlaista tekemistä, siinä saa hetkeksi rauhan ajatuksiltaan, vaikka mikään ei oikein huvittanutkaan.- leski09
Vaikka sanonta otan osaa voi -kuulostaa sanojasta oudolta, omaan suuhun sopimattomalta, niin sureva sen kuitenkin mielellään kuule, ei ainakaan pahastu. Jos kyseessä riittävän läheinen ihminen, niin halaa, jos taas kaukainen, niin kättele tai taputa olkapäälle. Kosketus tekee niin hyvää.
Kysy miten voit auttaa, haluaako toinen puhua tapahtuneesta tai ehdota että mennään joskus vaikka kahville tai kävelylle. Soita ja kysy kuulumisia, ehdota tapaamista, tyyliin käykö huomenna. Kysy mitä sureva haluaa, esim työpaikalla kysy kollegaltasi miten hän haluaa itseään kohdeltavan, esim haluaako että kysytään jokä päivä miten hän voi, onko saanut nukuttua jne.
Ole oma itsesi, jos olet hämmentynyt, niin sano se.
Pidä myös huoli itsestäsi ja omasta jaksamisesta. Ei sinun tarvitse jokaisen surevan ihmisen tukihenkilöksi ruveta.
Kiitos kun kysyit neuvoja! - Minä se vaan
leski09 kirjoitti:
Vaikka sanonta otan osaa voi -kuulostaa sanojasta oudolta, omaan suuhun sopimattomalta, niin sureva sen kuitenkin mielellään kuule, ei ainakaan pahastu. Jos kyseessä riittävän läheinen ihminen, niin halaa, jos taas kaukainen, niin kättele tai taputa olkapäälle. Kosketus tekee niin hyvää.
Kysy miten voit auttaa, haluaako toinen puhua tapahtuneesta tai ehdota että mennään joskus vaikka kahville tai kävelylle. Soita ja kysy kuulumisia, ehdota tapaamista, tyyliin käykö huomenna. Kysy mitä sureva haluaa, esim työpaikalla kysy kollegaltasi miten hän haluaa itseään kohdeltavan, esim haluaako että kysytään jokä päivä miten hän voi, onko saanut nukuttua jne.
Ole oma itsesi, jos olet hämmentynyt, niin sano se.
Pidä myös huoli itsestäsi ja omasta jaksamisesta. Ei sinun tarvitse jokaisen surevan ihmisen tukihenkilöksi ruveta.
Kiitos kun kysyit neuvoja!otan osaa on vaan jotenkin sellainen automaattinen reaktio, itsekkin sanoin ystävälleni niin kun hänen mummonsa kuoli. Ystäväni vaan naurahti ivallisesti ja sanoi niin niin...
Siis se on mielestäni homman pointti ettei tuollaista pidä sanoa jollei vainajaa ole tuntenut. Olisiko hyvä sääntö? muuten koko homma kuulostaa vitsiltä?
Ei minulla ainakaan ole minkäänlaisia tuntemuksia jos jokin tuntematon henkilö kuolee. Tietty voin koittaa kuvitella miltä se tuntuu. Sitä ajoin takaa...
- Sirpakkka
Mielestäni taas osanotto sopii myös tilanteisiin, jossa vainajaa ei tunneta tai omainen ei ole kovin läheinen. Se on kohtelias tapa osoittaa, että tuntee myötätuntoa.
Teennäiseltä se tuntuu, jos omaiset/omainen on hyvin läheinen. Silloin myötä tunnon voi osoittaa muutenkin. - largerlund
kunnon annoksella broilerinnahkalihapullia! tiedän kokemuksesta. menetin hamsterini vuosi sitten, jolloin äitini tuli tekemään minulle broilerinnahkalihapullia. sain tästä herkusta suunnattomasti apua ja lisäkiloja.
- Loputon suru
MInua on eniten lohduttanut itkevät ihmiset tai se kun näkee, että ihmisten silmät kostuvat kyynelíin., jopa miesten, joita en edes ole tuntenut. Ihmiset jotka ovat itkeneet niin, että melkein olen itse ruvennut heitä lohduttamaan. Turhaan ei raamatussa kehoteta itkemään itekvien kanssa ja myös iloitsemaan iloitsevien kanssa.
Kun joku sanoo ottavansa osaa, voisin kysyä, minkä osan otat? Ei, kyllä sekin on ihan hyvä tapa lohduttaa, varsikin, jos ei niin tuneta, parempi kuin ei mitään. - dfftyuiop
-sanat: otan osaa on perinteinen, lämmin ja lohduttaa omalla tavallaan.
-ei kannata syöksyä käteen kiinní ja aloittaa oman surun kaatamista surevalle, hänellä on jo käsiteltävää. Muiden lohduttaminen siinä voi tuntua raskaalta.
-kuuntele ja juttele ihan tavallisia. Elämä jatkuu ja anna hänen aloittaa keskustelu surusta sitten kun hän on valmis. En kannustais kyselemään siitä. Mutta ihan tavallisten juttelu ja olemalla läsnä auttaa paljon.
Tapoja on monia, noi tuli ensin mieleen. - Valoa kohti
Miksi tehdä asioista turhan vaikeita? Voi hyvinkin olla, että sanojasta itsestään saattaa "osanottoni" tai "otan osaa suruusi/suruunne" tuntua kliseiseltä, vaikealta ja ehkä jopa kornilta - etenkin jos hän ei lainkaan tunne kuollutta henkilöä.
Mieheni kuoli 3 vuotta sitten ja minusta tuntui hyvältä, kun naapurit, työtoverit, ystävät, mieheni ystävät ja tuttavat - minulle tuntemattomatkin - tulivat esittämään surunvalittelunsa ja osoittamaan myötätuntoa suruani kohtaan.
On kyse myös hyvästä käytöksestä, kauniista tavasta huomioida toisen suru. Tuntui tosipahalta kokea, että jotkut suorastaan karttelivat, jopa vaihtoivat kadun toiselle puolelle ollakseen kohtaamatta. Jälkeenpäin olen ajatellut tuollaisen tilanteen selittyvän kenties sillä, ettei karttelija tiennyt, mitä sanoa. Ehkä kotona saatu tapakasvatus oli siltä osin puutteellinen. - LohdutuksenSanat
Haluaisin sanoa jotain kaunista kuolleen läheisille, mutta tuo "Otan osaa" tai "Osanottoni" ei vain istu suuhuni eikä luonteeseeni, sillä en voi sanoa sellaista, mikä ei ole kirjaimellisesti totta, eli kun en tiedä, miten otan osaa hänen suruunsa, tuskaansa ja menetykseensä, kuinka voisin niin sanoa.
Sanoisin mieluummin: "Olen tosi pahoillani, että hän on kuollut.
Ja riippuen siitä, kuinka hyvin tunnen tämän henkilön, joka on menettänyt läheisensä, voin sanoa lisäksi: "Toivon sinulle paljon voimia, ja jos tarvitset apua tai kuuntelijaa, niin mielelläni autan.
Jos kyseessä on jo vanha ihminen, joka on elänyt suht hyvän elämän, en ole pahoillani siitä, että hän on päässyt pois täältä, mutta siinäkin tilanteessa haluan sanoa jotain lohduttavaa heille, jotka vanhusta ikävöivät.
Amerikkalaiset käyttävät sanontaa "I'm sorry for your loss - olen pahoillani menetyksesi vuoksi. Voi suomentaa toisinkin. Minusta tuo on hyvä tapa. - nuorileski
Juuri leskeytyneenä ns. nuorena leskenä sanon, että 'otan osaa' tai 'osanottoni' ovat ne parhaat tavat ilmaista tukensa leskelle. En halua kuulla mitään olen pahoillani tai muutakaan kiertoilmaisua. Myös se on ihan ok, jos toinen sanoo, ettei tiedä mitä sanoa tai ei osaa sanoa mitään, mutta perinteinen osanotto on kuitenkin parasta ja lohduttavinta, joita tässä tilanteessa voi kuulla.
Omasta mielestänikin ennen otan osaa kuulosti jotenkin omituiselta, enkä osannut kohdata surevaa omaista. Nyt omakohtaisen kokemuksen kautta tiedän, että ne sanat kannattaa kuitenkin sanoa surevalle ihmiselle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804073Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303139- 1502524
- 141825
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281472Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39953Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852