Saako vaihtolavalaitteet tehdä itse?

Ford

Minulla on kevytkuorma-auto 3800kg kantavuudella, ja siihen tekisi mielei hankkia vaijerilaitteet päälle. Tarvitsisi kolmea lavaa vaihdella, ns.rahtilava nosturilla, umpikori ja autokuljetuksiin pidempi lavettilava.
Saako vaihtolavalaitteet tehdä itse omaan käyttöön? Harrastuksen piikkiin tuollaisen itse valmistaminen ei suuri operaatio olisi, autossa valmiiksi 4t kippi ja hydr.venttiilit ym tarpeet löytyisi omasta takaa. Mitä mahtaa viranomaiset sanoa? Valmiita on kyllä tarjolla, mutta ovat turhan raskaita ja kalliita.

6

4069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskelmia tarvitaan

Valmistajalla ei ole väliä, mutta on paljon asioita jotka vaikeuttavat asiaa.
      Kuorma-auton päällirakenteen kiinnittäminen ajoneuvoon sekä itse laitteen lujuus on pystyttävä todistamaan päällirakennelaskelmalla. Muutoskatsastuksessa katsastustoimipaikka tarkastaa laskelman ja lähettää sen AKE:een säilytettäväksi.
      Päällirakennelaskelman tekijä vastaa täten allekirjoituksellaan suunnittelemastaan laitteesta. Vastuuta siis kertyy hänelle melkoisesti, sekä lujuuden, että muutoin koneen turvallisuudesta vastaavan direktiivin täyttymisestä. Lujuuslaskelman tekijän on oltava koulutukseltaan vähintään teknikkotasoa ts. osata tekninen lujuuslaskenta.

Myös tehdastekoisen vaihtolavalaitteen kiinnitykseen kuorma-autoon on oltava päällirakennelaskelma, siis kiinnityksen osalta, eli apurungon ja runkokiinnityksen osalta. Myös hallintalaitteiden tuli täyttää yleiset konetekniset direktiivit.

• Ford

Tässä tapauksessa ei varmaan kelpaa akelle lähetettävä todistus, jossa omistaja vakuuttaa omalla allekirjoituksella rakenteen riittävän lujuuden ja ottaa siitä vastuun, kuten joissain väliseinämuutoksissa ja maanhantuotavien autojen katsastuksen kohdalla.

• Laskelmia tarvitaan
        Ford kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei varmaan kelpaa akelle lähetettävä todistus, jossa omistaja vakuuttaa omalla allekirjoituksella rakenteen riittävän lujuuden ja ottaa siitä vastuun, kuten joissain väliseinämuutoksissa ja maanhantuotavien autojen katsastuksen kohdalla.

On pystyttävä laskelmin osoittamaan asetuksessa määrätyt vähimmäislujuusvaatimukset.

Vielä muutama vuosi sitten tilanne oli toinen näissäkin asioissa. Silloin katsastusmies voi todeta riittävän kiinnityksen silmämääräisesti arvioimalla. Nyt vaatimukset ovat AKE:n taholta koventuneet näissäkin päällirakennemuutosten muutoskatsastuksissa.

• nääs...

Vaikeeks taitaa mennä noiden katsastus viranomaisten takia, vaikkei itse laitteen rakentaminen sitä olisikaan. Mitenkähän vaihtoehtona "kiilatappi" kiinnitys. Riippuu tietenkin siitä kuinka paljon lavan vaihtoa on... ei korvaa vaihtolava laitetta mitenkään jos lavan vaihtoa päivittäin, tai sitten jos tarvitsee saada lava laskettua maahan. Elikkäs kipin sylinterin yläpäähän irrotettava tappi ja taka saranat sellaiset että autossa tapit joihin tulee lavan pohjassa olevat u- kiinnikkeet alassuin ja niiden alapäässä lukitus tapit. Lavaan jalat taakse ja etuosan sivuille. Kun kyse noin pienistä lavoista niin takapään saa ylös tunkilla tai sitten kipillä sitomalla lavan etu reuna auton runkoon(isommissa nostetaan peräpää telillä ja lasketaan sitten jalkojen varaan)

• telipyörät

...aloittajalla, kun kertoo auton olevan "kevytkuorma-auto 3800 kg:n kantavuudella". Kannattaisiko lukea viesti ennen kuin siihen vastaa.

• ïïïïïïï
        telipyörät kirjoitti:

...aloittajalla, kun kertoo auton olevan "kevytkuorma-auto 3800 kg:n kantavuudella". Kannattaisiko lukea viesti ennen kuin siihen vastaa.

Jos nyt telipyörä itsekin lukisit nuo viestit niin huomaisit, ehkä, että ei kukaan ole aloittajan autossa (Ford) telinnostoa nähnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      21
      5067
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3343
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1288
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      773
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe