Minulla on kevytkuorma-auto 3800kg kantavuudella, ja siihen tekisi mielei hankkia vaijerilaitteet päälle. Tarvitsisi kolmea lavaa vaihdella, ns.rahtilava nosturilla, umpikori ja autokuljetuksiin pidempi lavettilava.
Saako vaihtolavalaitteet tehdä itse omaan käyttöön? Harrastuksen piikkiin tuollaisen itse valmistaminen ei suuri operaatio olisi, autossa valmiiksi 4t kippi ja hydr.venttiilit ym tarpeet löytyisi omasta takaa. Mitä mahtaa viranomaiset sanoa? Valmiita on kyllä tarjolla, mutta ovat turhan raskaita ja kalliita.
Saako vaihtolavalaitteet tehdä itse?
6
4154
Vastaukset
- Laskelmia tarvitaan
Valmistajalla ei ole väliä, mutta on paljon asioita jotka vaikeuttavat asiaa.
Kuorma-auton päällirakenteen kiinnittäminen ajoneuvoon sekä itse laitteen lujuus on pystyttävä todistamaan päällirakennelaskelmalla. Muutoskatsastuksessa katsastustoimipaikka tarkastaa laskelman ja lähettää sen AKE:een säilytettäväksi.
Päällirakennelaskelman tekijä vastaa täten allekirjoituksellaan suunnittelemastaan laitteesta. Vastuuta siis kertyy hänelle melkoisesti, sekä lujuuden, että muutoin koneen turvallisuudesta vastaavan direktiivin täyttymisestä. Lujuuslaskelman tekijän on oltava koulutukseltaan vähintään teknikkotasoa ts. osata tekninen lujuuslaskenta.
Myös tehdastekoisen vaihtolavalaitteen kiinnitykseen kuorma-autoon on oltava päällirakennelaskelma, siis kiinnityksen osalta, eli apurungon ja runkokiinnityksen osalta. Myös hallintalaitteiden tuli täyttää yleiset konetekniset direktiivit.- Ford
Tässä tapauksessa ei varmaan kelpaa akelle lähetettävä todistus, jossa omistaja vakuuttaa omalla allekirjoituksella rakenteen riittävän lujuuden ja ottaa siitä vastuun, kuten joissain väliseinämuutoksissa ja maanhantuotavien autojen katsastuksen kohdalla.
- Laskelmia tarvitaan
Ford kirjoitti:
Tässä tapauksessa ei varmaan kelpaa akelle lähetettävä todistus, jossa omistaja vakuuttaa omalla allekirjoituksella rakenteen riittävän lujuuden ja ottaa siitä vastuun, kuten joissain väliseinämuutoksissa ja maanhantuotavien autojen katsastuksen kohdalla.
On pystyttävä laskelmin osoittamaan asetuksessa määrätyt vähimmäislujuusvaatimukset.
Vielä muutama vuosi sitten tilanne oli toinen näissäkin asioissa. Silloin katsastusmies voi todeta riittävän kiinnityksen silmämääräisesti arvioimalla. Nyt vaatimukset ovat AKE:n taholta koventuneet näissäkin päällirakennemuutosten muutoskatsastuksissa.
- nääs...
Vaikeeks taitaa mennä noiden katsastus viranomaisten takia, vaikkei itse laitteen rakentaminen sitä olisikaan. Mitenkähän vaihtoehtona "kiilatappi" kiinnitys. Riippuu tietenkin siitä kuinka paljon lavan vaihtoa on... ei korvaa vaihtolava laitetta mitenkään jos lavan vaihtoa päivittäin, tai sitten jos tarvitsee saada lava laskettua maahan. Elikkäs kipin sylinterin yläpäähän irrotettava tappi ja taka saranat sellaiset että autossa tapit joihin tulee lavan pohjassa olevat u- kiinnikkeet alassuin ja niiden alapäässä lukitus tapit. Lavaan jalat taakse ja etuosan sivuille. Kun kyse noin pienistä lavoista niin takapään saa ylös tunkilla tai sitten kipillä sitomalla lavan etu reuna auton runkoon(isommissa nostetaan peräpää telillä ja lasketaan sitten jalkojen varaan)
- telipyörät
...aloittajalla, kun kertoo auton olevan "kevytkuorma-auto 3800 kg:n kantavuudella". Kannattaisiko lukea viesti ennen kuin siihen vastaa.
- ïïïïïïï
telipyörät kirjoitti:
...aloittajalla, kun kertoo auton olevan "kevytkuorma-auto 3800 kg:n kantavuudella". Kannattaisiko lukea viesti ennen kuin siihen vastaa.
Jos nyt telipyörä itsekin lukisit nuo viestit niin huomaisit, ehkä, että ei kukaan ole aloittajan autossa (Ford) telinnostoa nähnyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1432390
- 1751661
- 911556
- 681508
- 79904
- 68841
- 55786
- 58773
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6765Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152725