Kuukautiskysely!!

Kyselijä...

Hei! Haluan tietää hiukan muiden kuukautisista ym. joten järjestin tällaisen kyselyn.

IKÄ?
-14.v
MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
-viime toukokuussa
MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
-siteitä
MIKSI?
haluaisin kyllä käyttää tampooneja mutta ensiksi, äitini on hiukan vanhanaikainen tai miten sen nyt voisi sanoa ja ei anna minun käyttää tampooneja. Toiseksi olen pari kertaa niitä käyttänytkin mutta en jostain syystä saa sitä tarpeeksi syvälle/oikeaan kohtaan joten tampoonejen käyttö tuntuu epämiellyttävältä.
Mikään ei olisi mahtavampaa kuin että oppisin käyttämään tampooneja ja kuukautisista tulisi vähemmän epämiellyttävät!! :(

20

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile...

      En nyt vastaa tähän galluppiisi, mutta oletko kokeillut tamponeja joissa on asetin? Niillä tamponi sujahtaa kuin itsestään oikeaan paikkaan, sinun tarvitsee vain lukea ohjeet tarkasti. Äitisi ei tarvitse tietää tamponien käytöstäsi, enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksei hän antaisi niitä sinun käyttää. Tamponit ovat kuitenkin jo melko vanha kuukautissuojatyyppi.

    • njjau

      oon 15 vuotta ja mun kuukatiset alko noin 2 vuotta sitten. ne on edelleen vähän epäsäännöliset. käytän siteitä, koska en uskalla edes kokeilla tampoonia. ja inhoan menkkoja yli kaiken! ne on niin epämiellyttävät. varsinkin aina aamuisin. kertokaapa miten voisin päästä pelosta yli ja uskaltautua kokeilemaan tamponia. minustakin se olisi paljon mukavampi vaihtoehto kuin side.

      • kokeile...

        Sinullekin voin sanoa, että ihan rohkeasti vaan kokeilemaan tamponia. Oletko tutustunut omaan anatomiaasi sen verran, että tiedät millainen emättimen aukkosi on? Jos olet neitsyt, niin tamponin käyttö vaatii vähän harjoittelua, mutta ei sen kokeilemista nyt sentään pelätä tarvitse! Sinä itsehän sitä paikoilleen asettelet, toisin sanoen jos se tuntuu epämukavalta niin voit heti lopettaa tamponin asettamisen. Sinullekin suosittelisin, että osta kaikkein pienintä kokoa asettimellisia tamponeja, lue ohjeet huolella ja sitten vain kokeilemaan. Muista, että useimmiten emätin kallistuu hieman taaksepäin, joten ei kannata yrittää työntää tamponia tai asetinta suoraan ylöspäin tai etuviistoon. Vessanpöntöllä kokeileminen onnistuu ehkä parhaiten. Koeta vain rentouttaa itsesi ja sitten kokeilet ihan rauhallisesti. Kun olet oppinut miten saat tamponin parhaiten paikalleen ei mitään ongelmaa sen käyttämisessä enää ole. :)


    • klmkkk

      IKÄ?
      27

      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      14-vuotiaana muistaakseni, 8. luokan alussa

      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      nykyään käytän kuukuppia. nuorempana käytin vain siteitä, joista lopulta uskaltauduin siirtymään tamponeihin (minikokoiset ob:t on hyviä harjoitteluun, asetinta tosin ei minun käyttämissäni ole). Kuukuppia en ole käyttänyt kovin pitkään, mutta siirryin siihen koska minulla oli vähän alapäävaivoja (ja kupin ei pitäisi kuivattaa limakalvoja ja lisätä vaivaani).

      MIKSI?
      siteitä käytin aluksi vuosia, koska ajatuskin jonkin asian laittamisesta sisääni pelotti jostain syystä. Inhoan kuitenkin siteitä, joten lopulta opin käyttämään tamponia. Ja kupin perustelu tulikin jo tuossa edellisessä.

    • ansku<3

      Moi! Inhoan käyttää siteitä ne on aina rullalla tai jotenkin tosi epämiellyttävät.
      Oon koittanut tamppooneja mut en saa laitettua sitä sinne oikeaan paikkaan ja se sattuukin vähän...
      Mitä mun kannattais koittaa????

      • heijohoi

        ansku


      • norbbis
        heijohoi kirjoitti:

        ansku

        IKÄ?
        -13
        MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
        -viime viikolla
        MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
        -siteitä
        MIKSI?
        no, ööh, siis voisinhan mä käyttää tamponeitakin, mut äiti ja systeri käyttää siteitä eli ne ei osta tamponeja enkä mä jaksa mennä kauppaa ku siteet tuodaa kotio asti ;). Toki kiinnostas joskus koittaa tamponia mutta siteet kelpaa.


      • hjkmfh
        norbbis kirjoitti:

        IKÄ?
        -13
        MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
        -viime viikolla
        MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
        -siteitä
        MIKSI?
        no, ööh, siis voisinhan mä käyttää tamponeitakin, mut äiti ja systeri käyttää siteitä eli ne ei osta tamponeja enkä mä jaksa mennä kauppaa ku siteet tuodaa kotio asti ;). Toki kiinnostas joskus koittaa tamponia mutta siteet kelpaa.

        1. 26v
        2. 12-vuotiaana
        3. Siteitä vain ja ainoastaan, joskus harvoin tamponeja.
        4. Siteet on parhaita ja miellyttävimpiä minusta. En voisi käyttää mitään sisäisiä suojia yök.


    • Vastaus..

      IKÄ?
      24
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      13-vuotiaana
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      Kuukuppia.
      MIKSI?
      Koska on huomattavasti helpompi ja mukavampi käyttää kuin tamponit ja myös hygienisempi. Kuukautiset voi käytännössä unohtaa kunhan muistaa vain tyhjentää kupin 12 tunnin välein. Siteitä en ole koskaan käyttänyt, yököttää ajatellakin, vaipat on tarkoitettu vauvoille.

    • kghjsofhj

      13vuotta
      n. 1 vuosi sitte
      siteitä
      ei ole tullu kokeiltua muita:)

    • **rekisteröitymätön

      IKÄ?
      -32 v.
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      -11-vuotiaana
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT? MIKSI?
      -käytin pitkään siteitä, koska minulla on aina ollut hyvin runsaat kuukautiset ja tamponeissa ei vain ole riittänyt imutehoa vaan ne tulivat todella usein holisemalla läpi jos niitä ei ollut koko ajan vaihtamassa. Siteet olivat hiostavia ja ikäviä, mutta minkäs teit?
      Kuukuppi on ollut suuri löytö - se pidättelee runsaankin vuodon ja on tavattoman miellyttävän tuntuinen - siis ihan huomaamaton! On myös ihan mahtavaa, että sen kanssa ei voi joutua tilanteeseen, jossa kuukautissuojat loppuvat keskellä jotain periferiaa. Eikä tarvitse ihmetellä vaikka vierailulla, että mihin sen käytetyn siteen vessassa tunkisi.

    • ...............

      Sinun seksuaalisuutesi ei kuulu äidillesi. Mitä pahaa on oman kehon tuntemisessa?
      Et mene siitä millään tavalla pilalle, jos laitat tampoonin/kuukupin/oman sormesi...
      emättimeesi. Itsetyydytyskin on vain hyväksi. Tyttöjä ja naisia EDELLEENKIN ns. tasa-arvon aikana syyllistetään omasta seksuaalisuudestaan. Kai se on meidän kulttuurisessa DNA:ssamme.

      Kuukuppi on muuten paljon mukavampi, hygieenisempi ja edullisempi käyttää kuin tamponi.
      Lisätietoja saat netistä. Apteekeista saa nykyisin suomalaisia lunette-kuukuppeja. Kuppi on
      fiksun tytön valinta :) Ainakin hieman myöhemmällä iällä kannattaa ehdottomasti kokeilla!

      Vastaukset kysymyksiin:

      - 27 v.

      - 14-vuotiaana.

      - Ensimmäiset vuodet siteitä. Kuukuppia olen käyttänyt
      nyt viisi vuotta, viiteen vuoteen en ole siis mitään muuta
      suojaa tarvinnutkaan, yksi ainoa kuppi on riittänyt.

      - Miksi kuppi? Se on ainoa suoja, josta voi oikeasti sanoa, että
      on mukava (sitä ei tunne lainkaan).
      Lisäksi naurettavan edullista (30 euroa viidessä vuodessa kuukautisiin).
      Se on kaikkein hygieenisin suoja, varmin, ja plussana vielä luontoystävällisyys.
      Oikeastaan tätä luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään...

    • 6

      IKÄ?
      -24
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      -Kun olin 11v
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      -siteitä
      MIKSI?
      Mjaa.. En oikeen osaa sanoa, tuntuu mukavimmilta ja varmemmilta. Tamppooneita on kyllä tullut kokeiltua ja niistä en pidä lainkaan. Ja kuukuppi hieman epäilyttää...

    • 78946513574

      IKÄ:
      13,5
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      marraskuussa 2008
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      siteitä
      MIKSI?
      äiti ostaa siteitä ja en viiti pyytää et ostas tamponeja... :( oon pari kertaa kokeillu o.b :tä ja ne oli minusta hyviä! sain ne kaverilta:)

      • xez

        IKÄ:
        25
        MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
        11-vuotiaana
        MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
        tamponeja (yleensä tampax, joskus myös ob)
        MIKSI?
        Tamponi ei hankaa eikä haudo ja voin vapaasti urheilla, käyttää tiukkoja housuja, uida ja nukkua alasti. Tamponi on mukavan siisti ja huomaamaton. Asettimella saa kätevästi paikalleen. Olen harkinnut myös kuukupin kokeilemista, mutta on kertaosotoksena niin kallis, etten ole vielä viitsinyt ostaa. Siteitä käytin vain silloin, kun kuukautiseni olivat juuri alkaneet.


      • 1996
        xez kirjoitti:

        IKÄ:
        25
        MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
        11-vuotiaana
        MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
        tamponeja (yleensä tampax, joskus myös ob)
        MIKSI?
        Tamponi ei hankaa eikä haudo ja voin vapaasti urheilla, käyttää tiukkoja housuja, uida ja nukkua alasti. Tamponi on mukavan siisti ja huomaamaton. Asettimella saa kätevästi paikalleen. Olen harkinnut myös kuukupin kokeilemista, mutta on kertaosotoksena niin kallis, etten ole vielä viitsinyt ostaa. Siteitä käytin vain silloin, kun kuukautiseni olivat juuri alkaneet.

        ikä: 13 koht 14
        menkat alko: 11,5
        käytin eka siteitä nyt tamponeja koska vuoto on runsasta ja super tamponit imee parhaiten!1


      • 17+16
        xez kirjoitti:

        IKÄ:
        25
        MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
        11-vuotiaana
        MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
        tamponeja (yleensä tampax, joskus myös ob)
        MIKSI?
        Tamponi ei hankaa eikä haudo ja voin vapaasti urheilla, käyttää tiukkoja housuja, uida ja nukkua alasti. Tamponi on mukavan siisti ja huomaamaton. Asettimella saa kätevästi paikalleen. Olen harkinnut myös kuukupin kokeilemista, mutta on kertaosotoksena niin kallis, etten ole vielä viitsinyt ostaa. Siteitä käytin vain silloin, kun kuukautiseni olivat juuri alkaneet.

        Sinustako 20-30 euroa on kallis ostos? Tuskin ajattelet sitä ostaessasi uusia kenkiä, tai vaatteita. Minusta 20-30 euroa, jota ei tarvitse kuukautisiin tuhlata kuin kerran 5 vuodessa, on älyttömän halpaa, verrattuna siihen, kuinka paljon vuodessa menee rahaa siteisiin tai tamponeihin.


    • 3+19

      IKÄ?
      -12 v.
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      - Viime maaliskuussa.
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      - Siteitä
      MIKSI?
      - KKoska, äidin kanssa ei välit oo niin hyvät ja mun on hankala mistään "intiimi asioista" puhua äidille, joka siis kaupasta tuo aina vaan siteitä, joten tyydyn siteisiin siihen asti kunnes kaupasta viittin itse hakee tamponeja. Ei se yleensä onneks kysele mtn mun menkoista, ja itsekin käyttää vain tamponeja, joten luulen sen ymmärtävän hyvin että haluan niitä kokeilla ja käyttää. No miksi sitten haluan käyttää tamponeja?:

      1) Siteet on ällöjä, haisevia, isoja, epämiellyttäviä ja perseeseen takertuvia ja märkiä

      2) Voin tuntea kuinka pilaantunut veri lorahtaa siteeseen, hyvin ällöä, kun veri imeytyy tamponiin, en tunne enkä huomaa mtn.

      3) Siteistä tulee valtavasti enemmän roskaa kuin asettimettomista tamponeista, joista tulee vain muovikuori joka pitää tamponi paketit yhdessä, tamponipaketit, ja tamponin muovikääre, ja sitten itse pieni tamponi. No mitä sitten tulee siteistä? Sidepaketin muovi joka pitää siteet yhdessä, siteiden muovisuoja, itse side, joka on valtava jätös verrattuna tamponiin.

      4) Tamponien kanssa voin käydä uimassa, ja suihkussa ilman että mietin, miten kuivaisin jalkovälini, ilman että pyyhe on punainen verestä.

      5) Tamponi ei oikein asetettuna tunnu missään, side sen sijaan oikein tai väärin asetettuna tuntuu koko ajan.

      6) Ym. muita lukuisia syitä miksi käyttäisin mielummin tamponia kuin sidettä.

    • Anonyymi

      Hei! Haluan tietää hiukan muiden kuukautisista ym. joten järjestin tällaisen kyselyn.

      IKÄ?
      -12
      MILLOIN KUUKAUTISESI ALKOIVAT?
      - kun olin 11
      MILLAISIA KUUKAUTISSUOJIA KÄYTÄT?
      -siteitä ja kestositeitä joskus tamponeja
      MIKSI?
      Siteitä koska ne on helppoja ja mukavia ja kestoja paihimpina atooppisen ihon kausina kun ei kroppa kestä kertiksiä ei ees vuokkosia ja tamponeja vaan uidessa

      • Anonyymi

        Kopioin kässärit niin siks toi yläteksti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe