Hei.
Joudun suureksi surukseni lähtemään eron vuoksi nykyisestä kodistani, enkä ole vielä toistaiseksi onnistunut löytämään itselleni sopivan edullista, käypää asuntoa siltä seudulta, jonne haluaisin muuttaa. Puolisoni ei kuitenkaan enää kestä minua nurkissaan, joten lähdettävä on.
Aion suunnata nykyisestä asuinkunnastani pääkaupunkiseudulle, sillä opiskelupaikkani sijaitsee Helsingissä. Olen tällä hetkellä sekä Espoon, Vantaan että Helsingin kaupunkien asuntojonoissa, mutta jonot lienevät vuosien mittaisia, kun kyse on yksinäisestä, lapsettomasta asunnonhakijasta. Joudun siis majailemaan erinäisten tuttujeni luona, kunnes löydän itselleni kyllin halvan vuokrakämpän.
Olen sairauslomalla oleva opiskelija, enkä ole enää oikeutettu opintotukeen (yliopisto-opintoni ovat pitkittyneet vakavan masennuksen vuoksi ja olen käyttänyt jo kaikki opintotukikuukauteni). Kela eväsi sairauspäivärahapäätökseni, ja vaikka vaadin oikaisua ja mahdollisesti sellaisen saisinkin, menee asian käsittelyyn luultavasti vuosi tai enemmänkin (mikä on ihan järkyttävää!). Olen tällä hetkellä täysin tuloton, ja ainut selviytymiskeinoni on toimeentulotuki.
Voinen hakea Helsingistä, Espoosta tai Vantaalta toimeentulotukea, jos siirryn asunnottomaksi kiertolaiseksi pääkaupunkiseudulla asuvien tuttavieni luokse, mutta minne minun pitäisi tehdä osoitteenmuutos? Jonkun tuttuni luo, vaikken sinne pysyvästi muuttaisikaan, vaan nukkuisin vierassohvalla pari yötä silloin tällöin (kunnes siirtyisin jonkun toisen sohvalle), vai kelpaako Poste restante -tiedot? Mikä mahtaa olla käytäntö, onko kellään tietoa ja/tai omakohtaisia kokemuksia?
Lämmin kiitos kaikille asiallisille kommentoijille, jotka oikeasti haluavat auttaa!
Asunnoton ja Poste restante -osoite?
12
7487
Vastaukset
Poste restante kelpaa ja tt-tuen maksaa se kunta jossa asumisesta kulusi ovat syntyneet - siis huolimatta poste restanten sijainnista.
http://www.toimeentulotuki.net- ******
Voit hakea toimeentulotukea pääsääntöisesti siitä kaupungissa, jossa olet kirjoilla väestörekisterikeskuksen mukaan.
http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Sosv/fi/Aikuisten palvelut/Asunnottomien palvelut
Täältä voisit tiedustella itsellesi asuntoa --->
http://www.pelastusarmeija.fi/index.php?id=93
http://www.suomenvalkonauhaliitto.fi/tyomuodot/index.php?sivu=Naisten huoltokoti
http://www.helsinginvieraskoti.fi/asumispalveluyksikko.html
http://kotiweb.kotiportti.fi/kodittomien.tuki/indeks.html
Kovasti voimia sinulle kaiken koettelemusten keskelle!!- Aarnious
Suuret kiitokset teille.
Nuo asuntolat eivät valitettavasti oikein käy minulle koirani vuoksi - ja isohkon, maalaiselämään tottuneen koiran takia sopivan (ja kyllin edullisen) asunnon löytäminen pääkaupunkiseudulta on melkoinen haaste :( . Koirastani en kuitenkaan missään nimessä halua luopua, sillä se on ollut viime kuukausina oikeastaan ainut asia, joka on pitänyt minut jonkinlaisessa ryhdissä. Ilman koiraa kaupunkiin muuttaminen olisi totta kai paljon helpompaa, mutta tarvitsen tuota omaa, kultaista tassuterapeuttiani jaksaakseni rämpiä ankean arjen läpi. Ilman lemmikkiäni en usein jaksaisi edes nousta sängystä koko päivänä.
Onneksi päivät pidentyvät kovaa vauhtia ja puhtoinen lumi tekee maisemat virkistävän kauniiksi :) . Siitä saa edes vähän energiaa - ainakin minä, ja toivottavasti kaikki muutkin! - Parhaatkaverit
Terveisiä koirallesi, taitaa olla oikea hengen vartija. Lisäksi se on turvallisuusvastaavasi. Itse pidin lemmikkini isohkon remontin ajan- joutui sompailemaan niin olemisteni kuin sen kanssa, mutta pitkäaikainen karvainenkin kamu on- kamu.
Poste restante pitää kelvata, missä vain osoitteeksi. Kyllä sinä asunnon löydät, vaikutat ihan järkikaverilta.
- Artturi
Itse olin samassa tilanteessa reilu vuosi olin Espoossa töissä ja olin asunnoton ,Mut silloin ainakin Espoon posterestante onnistui otaniemen postissa oli pitkään Posterestante,mut olen kuullut et Helsingissä ei ainakaan enää saisi Posterestantea.Kannatta ottaa yhteys ESPOON postiin,ja kyl ase Tampereellakin onnistu,kunnes sain kämpän.
- itellatäti
Poste Restanten saa mistä tahansa postin toimipisteestä.Eli menet sinne ja pyydät muuttoilmoituslomakkeen.Neuvovat siellä täyttämisen,mutta osoite kohtaan tulee alueen posterestante postinumero.Alakulmassa taitaa olla paikka Poste Restanten hankkivalle.
Tavallisesta muuttoilmoituslomakkeesta löytyy siis tarvittava juttu miten siirrät tietosi restanteen.Ja voit valita mistä tahansa itsellesi sopivan paikan.Valitse sellainen paikka minne on helppo mennä postit hakemaan.Jokaisessa postissa on tuo posti restante mahdollisuus - Tre sossu
Eli maksaako esim. Tampereen sossu tai Kela Poste Restanteen tuet?
Tarvitseeko hakea Maistraatista joku todistus?
Millä todistaa että "kulut" ovat syntyneet Tampereella? - potutusjavetutus
Tampereella toimeentulotuki on jopa 200 euroa vähemmän kuin Pk-seudulla ja Helsingissä. Eikä töitä ole edes koulutetuille ja kokeneille. Tampere on syvässä lamassa ja se on työttömälle vihonviimeinen paikka muuttaa. Helsingistä sain heti toimeentulotuen ja asumistuen joista jäi käteen 350 euroa enemmän kuin Tampereella. Helsingissä on vielä rahaa, kun on varakkaita veronmaksajia.
- Oleskelukunnasta
Toimeentulotukea kuuluu hakea siltä kunnalta, jossa suurimman osan ajasta viettää, sen ei tarvitse olla kotikunta. Esimerkiksi jos olet viikon Helsingissä ja kolme Espoossa, haet toimeentulotukea Espoolta. Jos taas olet viikon Espoossa, toisen Vantaalla ja kaksi viikkoa Helsingissä, haet toimeentulotukea Helsingiltä. Mutta aina ei voi etukäteen tarkkaan tietää, miten paljon viettää aikaa missäkin kunnassa.
- Jkjjkjjkkkjjjk
Muistaakseni pk-seudulla oli joku kaupunkien yhteinen sopimus asunnottmien tukiasioista ja se kaupunki jonka alueella on viimeksi ollut vakinaisessa osoitteessa vastaa kyseisen henkilön sosiaaliasioista. Syynä oli se ettei kaikki pk-seudun asunnottomat kaadu Helsingin vastuulle.
- Petu_
Olet oikeassa. Tuollainen sopimus oli, ja lienee vieläkin olemassa. Sopimus sinällään oli ja on yhä lainvastainen, mutta HaO ei tukiasioissa käsittele sopimusten (edes kuntien välisten) laillisuutta, vaan pelkästään sitä, että henkilö saa hänelle kuuluvat tuet - tämä tuli selväksi kun järjestin eräälle asiakkaalleni hänelle kuuluvan tuen "muuttamisesta huolimatta". Ja vaikka hän oli aluksi hakenut tukea juuri kuten laki edellytti.
Kunnat saavat siis tehdä jo toimeenpanna laittomia sopimuksia myös pk-seudulla kunnes joku uskaltaa...
Mielestäni suurin ongelma on, että tällaisista laittomista sopimuksista, kuten muistakaan laittomista päätöksistä (toimeentulotuessa) viranhaltijat eivät joudu vastuuseen. (menepäs ja aja ylinopeutta - tms. Paitsi tietysti:virka-ajossa).
"Suomi on - ..."
- Lexor
Peruspalveluministerille kirjettä menemään jos asioissa on mielestäsi huomautettavaa. Toimeentulotuen saat siitä kunnasta mistä olet muuttanut jos sinulla on poste restante osoite. Et voi itse tuosta vaan valita mistä haet tukia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402989Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332807100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482443Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452111Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212024Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581790- 441697
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371550- 451473
- 261321