Collie ei anna leikata kynsiä

pitkäkynsi

Kaikkea muita hoitotoimenpiteitä se antaa tehdä: harjata, leikata tassukarvoja, pestä jne mutta kynsienleikkuu on tuskaa. Kynsiä saa tutkia vaikka 2 tuntia, mutta heti kun otetaan sakset esiin niin koira panee stopin: karkaa pöydän alle tai vastaavaa. Jos yritätä väkisin leikata, niin näykkii kädestä.
Mitä avuksi ? Kuonokoppa ?
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan....

8

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko sattunut

      mikä yleensä aiheuttaa tuollaisen käytöksen, onko leikkaaja sama ihminen ja miten vahingon sattuessa käytäydyitte ja miten paha se oli? Missään tapauksessa colleille EI kuonokoppaa, aiheuttaa täyspaniikin.

      • apuvaaaa

        mutta aina on ollut vähän niin ja näin (=vaikeaa). Olen leikannut aina yhden kerrallaan ja en mielestäni koskaan ole osunut elävään osaan vaan leikannut muutaman millin kerrallaan.
        Kuvittelisin että leikkauksen "napsahtava" ääni on se, josta koira ei tykkää.. Mutta nyt koira on pannut täyden stopin, en saa leikattua edes yhtä kerralla... heti kun nostaa tassun ja koira näkee sakset niin alkaa näykkimään... karvoja olen leikannut usein ja se ei aiheuta mitään reaktiota.

        Mitä teen ?


      • Riinaliisa49
        apuvaaaa kirjoitti:

        mutta aina on ollut vähän niin ja näin (=vaikeaa). Olen leikannut aina yhden kerrallaan ja en mielestäni koskaan ole osunut elävään osaan vaan leikannut muutaman millin kerrallaan.
        Kuvittelisin että leikkauksen "napsahtava" ääni on se, josta koira ei tykkää.. Mutta nyt koira on pannut täyden stopin, en saa leikattua edes yhtä kerralla... heti kun nostaa tassun ja koira näkee sakset niin alkaa näykkimään... karvoja olen leikannut usein ja se ei aiheuta mitään reaktiota.

        Mitä teen ?

        Entä jos samalla kun laittaa ne sakset pöydälle, palkkaa jollain herkulla, ja toistaa sitä kunnes sakset ei aiheuta paniikkia ja pikkuhiljaa edetä, joku kaverina leikatessa, lahjoo samalla koiraa, ja tietenkin aloittaa vaikka kynsi päivässä. Kehuja kovasti oikeassa tilanteessa.
        Mitä useammin se pääsee tilanteesta rimpuilemalla, pakenemalla.. sitä enemmän se lisää huonoa käytöstä.
        Varmat otteet!!
        Tsemppiä harjoituksiin!
        Ja jos et millään saa onnistumaan, niine eipä siinä ole vaihtoehtona kun eläinlääkärissä leikkuuttaa:(


      • Draama Queen
        Riinaliisa49 kirjoitti:

        Entä jos samalla kun laittaa ne sakset pöydälle, palkkaa jollain herkulla, ja toistaa sitä kunnes sakset ei aiheuta paniikkia ja pikkuhiljaa edetä, joku kaverina leikatessa, lahjoo samalla koiraa, ja tietenkin aloittaa vaikka kynsi päivässä. Kehuja kovasti oikeassa tilanteessa.
        Mitä useammin se pääsee tilanteesta rimpuilemalla, pakenemalla.. sitä enemmän se lisää huonoa käytöstä.
        Varmat otteet!!
        Tsemppiä harjoituksiin!
        Ja jos et millään saa onnistumaan, niine eipä siinä ole vaihtoehtona kun eläinlääkärissä leikkuuttaa:(

        Kynsien leikkuuhan ei saa olla vaihtoehto kysymys. Kynnet leikataan halusi koira sitä tai ei! Meidän collie on yrittänyt "filmata" meitä eli esittänyt kauheaa paniikkia kun kynsiä on alettu leikkaamaan, mutta kun huomasi ettei se auta niin nykyään kynsien leikkuu sujuu oikeen hyvin.
        Niiku näissä keskusteluissa on tullu ilmi että collie on erittäin älykäs koira, joten kyllä ne myös osaavat filmata omistajaa jotta pääsisivät ei niin kivoista toimenpiteistä helpomalla. =)


      • unasina
        Draama Queen kirjoitti:

        Kynsien leikkuuhan ei saa olla vaihtoehto kysymys. Kynnet leikataan halusi koira sitä tai ei! Meidän collie on yrittänyt "filmata" meitä eli esittänyt kauheaa paniikkia kun kynsiä on alettu leikkaamaan, mutta kun huomasi ettei se auta niin nykyään kynsien leikkuu sujuu oikeen hyvin.
        Niiku näissä keskusteluissa on tullu ilmi että collie on erittäin älykäs koira, joten kyllä ne myös osaavat filmata omistajaa jotta pääsisivät ei niin kivoista toimenpiteistä helpomalla. =)

        ei sitä kysytä.
        Kuonokoppaa ei collielle?
        Toki leikkuun ajaksi se pehmeä, nylonkoppa, se on yleinen rotuun katsomatta.

        Jos ei olla osattu totuttaa pennusta asti. Mä en lähde koiralta kyseleen, meillä leikataan.


    • Anni2010

      Voin lohduttaa...minulla on PK Collie kohta 4 vuotias ja alkoi parin vuoden iässä leikkiä kuollutta kun otin kynsisakset esiin,...teki sitä aikansa, kunnes vissiin tajusi, saa aina tassukeksin kun kynsileikkuri on esillä!

      Ei ole enää leikkinyt kuollutta koiraa enää...

      • tsemp

        tehkää pliide näin, että ette missään nimessä mitään koppaa! sitä koira jo säikähtää ja kokee kynsien leikkuun vieläkin epämieluisana. kannattaa tehdä näin: otatte sakset esiin. ette heti ala leikkaan kynsiä, vaan annatte sen rauhassa totutella niihin (makupalan kans)... kun koira oppii, että siitä saa vaan hyvää jos se hyväksyy sakset lähelleen voitte viedä niitä kynsien luo. mutta älkää tässäkään vaiheessa leikatko. antakaa makupalan jos se päästää sakset kynsien lähelle. toistakaa harjoitus. sit voit ruveta yksi kynsi kerrallaan (päivässä) leikata ja antaa makupalan, kun se sen hyväksyy. näin se kokee että ne kynsien leikkuut ovat mukava asia! saattoi viesti tulla vähän myöhään, mutta toivon, että tästä olisi apua ihmiselle, joka ei vielä välttämättä tiedä, mutta ei kysy sitä


    • kynsienleikkuusta

      Mä ehkä olen Koirakuiskaaja -koulukuntaa... Meillä tehtiin kynsienleikkuukammoisen koiran kanssa niin, että ensinnäkin mies leikkaa, koska se ei stressaa (minä stressaan ja pysyn siis kaukana tilanteesta, en edes yritä mennä siihen tartuttamaan hermostustani) ja stressittömyys on herkälle koiralle ja sille tilanteelle hyväksi. Eli stressitekijät pois. Sitten sakset esille, koira makaamaan. Leikkaaja odottaa (rauhallisena ja hyväntahtoisena johtajana) niin kauan, että koira rentoutuu. Kun rentoutuu, leikataan. Jos jännitys palaa, odotetaan taas. Voi kestää aivan tajuttoman kauan (meillä eka kerta kesti toista tuntia) mutta jos tän tekee huolella, seuraavat kerrat on helpompia. Nyt se kestää sen 10 minuuttia eikä ongelmaa. Ei koira sitä puuhaa edelleenkään rakasta, mutta luottaa leikkaajaan eikä panikoi tai näyki enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe