Mökin polttopuut

Nytpä oli kivaa ajella mökille polttopuut parin vuoden tarpeisiin kun jäät kantoi hyvin moottorikelkkaa ja samalla rojauttaa kaadoin järveen päin kallistuneet puut.

Talvella on helpompaa tehdä kuljetukset saareen kun kesällä pienellä veneellä, siihen kun ei paljon mahdu tavaraa ja eikä ole edes turvallista lastata mottia klapeja :)

Liekkö muut ollet samanlaisissa touhuissa ?

14

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PUUT::::

      .

      mökin lähettyviltä

      Talvella on hyvää aikaa sahailla ja halkoa niitä ihan käsipelillä

      .

      • Mantere rules

        Lahoja leppiä rannasta kaatelen vasta kantohankien aikana. Ei tarvi kahlata hangessa. Polttopuut on mukava näpsiä pieniksi pikku pakkasilla. Paljo työläämpi kesällä näpsiä kun on niin sitkasta. Jäinen puu napsahtaa helposti kirveellä. Ja on hyvää hyötyliikuntaa.


      • kummitus1
        Mantere rules kirjoitti:

        Lahoja leppiä rannasta kaatelen vasta kantohankien aikana. Ei tarvi kahlata hangessa. Polttopuut on mukava näpsiä pieniksi pikku pakkasilla. Paljo työläämpi kesällä näpsiä kun on niin sitkasta. Jäinen puu napsahtaa helposti kirveellä. Ja on hyvää hyötyliikuntaa.

        Talvella minäkin puita kuljettelen. Etelä-Suomen meren jää tosin on vielä paikoitellen huolestuttavan heikkoa.

        Paitsi polttopuita, yritän ennakoida myös ensi kesän rakennus- ja kunnostusprojekteja, ja kuljettaa muutakin tavaraa mökille näin talvisaikaan. Puuterilunta vaan on jään päällä sen verran, että täytyy vielä odotella kunnon hankikantoa.

        Lumen takia jää ei oikein tahdo vahvistua...


    • sahatatar

      ja siitä sitten motivaation puitteissa karsitaan, pätkitään ja pilkotaan klapit pinolle kuivumaan. Syksyllä ne kannetaan kuivina liiteriin, kesän kun ovat auringossa ja tuulessa kuivuneet. Liiterissä saavat jatkaa kuivumistaan ehkä montakin vuotta, poltettavaa kun on aiemmiltakin vuosilta ihan riittävästi.

      • 37

        Minä aion kaataa nuo muutamat koivut ja haavat keväällä, huhtikuussa. Odotan sitten, että niihin tulee kaadon jälkeen lehdet, mikä imee puusta kosteutta. Sen jälkeen puut ensin haloiksi ja siitä klapeiksi pinoon kuivumaan ensi vuoteen. Oksista ehdin tekemään muutaman vihdan ja loput poltan juhannuskokossa.

        uusi mökkiläinen


      • Ihmetteleen ja paljo
        37 kirjoitti:

        Minä aion kaataa nuo muutamat koivut ja haavat keväällä, huhtikuussa. Odotan sitten, että niihin tulee kaadon jälkeen lehdet, mikä imee puusta kosteutta. Sen jälkeen puut ensin haloiksi ja siitä klapeiksi pinoon kuivumaan ensi vuoteen. Oksista ehdin tekemään muutaman vihdan ja loput poltan juhannuskokossa.

        uusi mökkiläinen

        Kaadat huhtikuussa ja odotat että tulee lehdet puuhun ja sitten vielä teet vihdat. Kuinka tuollainen onnistuu ?
        Ja imee puusta kosteutta vielä lisäksi huhtikuussa kaadettu puu ?

        Kysyn vaan ;)


      • vanha mökkiläinen
        Ihmetteleen ja paljo kirjoitti:

        Kaadat huhtikuussa ja odotat että tulee lehdet puuhun ja sitten vielä teet vihdat. Kuinka tuollainen onnistuu ?
        Ja imee puusta kosteutta vielä lisäksi huhtikuussa kaadettu puu ?

        Kysyn vaan ;)

        Mitä ihmettelemistä tuossa on?
        Minä olen kaatanut joulukuussa koivun, ja siihen on seuraavana keväänä vielä tullut lehdet.

        Ja tottakai lehdet tarvitsevat kosteutta ja ravinteita kasvaakseen, ja myöhemmin yhteyttääkseen. Mistäpä muusta ne sen imisivät kuin puusta, vaikka se kumossa olisikin?


      • cityrabbit.
        vanha mökkiläinen kirjoitti:

        Mitä ihmettelemistä tuossa on?
        Minä olen kaatanut joulukuussa koivun, ja siihen on seuraavana keväänä vielä tullut lehdet.

        Ja tottakai lehdet tarvitsevat kosteutta ja ravinteita kasvaakseen, ja myöhemmin yhteyttääkseen. Mistäpä muusta ne sen imisivät kuin puusta, vaikka se kumossa olisikin?

        Haapavärkkiä on vastaavalla ajatuksella kaadettu. Sanovat sitä rasiin kaatamiseksi. Tyvi nostetaan sitten kannon päälle. Oksat pitää muun runko-osan irti maasta. Lehdet "imee" ravinteet rungosta eikä iske tuholaiset.
        Toinen tapa oli kuivattaa lehtirunko pystyyn. Havupuuta pihkoitettiin pystyyn. Tervakseksi tai rakennusaineeksi. Kyllästys tuli luonnon puolesta kun runko pihkottui.

        Kovasti viisaita olivat aikoinaan Suomalaiset, metsäkansa. Nyt jengi kasvattaa p..skapaperia ja sitä kutsuvat metsäksi? Voi meitä..


      • että tulevat
        vanha mökkiläinen kirjoitti:

        Mitä ihmettelemistä tuossa on?
        Minä olen kaatanut joulukuussa koivun, ja siihen on seuraavana keväänä vielä tullut lehdet.

        Ja tottakai lehdet tarvitsevat kosteutta ja ravinteita kasvaakseen, ja myöhemmin yhteyttääkseen. Mistäpä muusta ne sen imisivät kuin puusta, vaikka se kumossa olisikin?

        Mutta saunavastaksi asti lehdet eivät taida kasvaa.


      • Wooddoo
        37 kirjoitti:

        Minä aion kaataa nuo muutamat koivut ja haavat keväällä, huhtikuussa. Odotan sitten, että niihin tulee kaadon jälkeen lehdet, mikä imee puusta kosteutta. Sen jälkeen puut ensin haloiksi ja siitä klapeiksi pinoon kuivumaan ensi vuoteen. Oksista ehdin tekemään muutaman vihdan ja loput poltan juhannuskokossa.

        uusi mökkiläinen

        Enpä tullut ajatelleeksi.


      • Saanan kulkija
        37 kirjoitti:

        Minä aion kaataa nuo muutamat koivut ja haavat keväällä, huhtikuussa. Odotan sitten, että niihin tulee kaadon jälkeen lehdet, mikä imee puusta kosteutta. Sen jälkeen puut ensin haloiksi ja siitä klapeiksi pinoon kuivumaan ensi vuoteen. Oksista ehdin tekemään muutaman vihdan ja loput poltan juhannuskokossa.

        uusi mökkiläinen

        Kuuntelin Kilpisjärvellä kuinka paikalliset kaatavat tunturikoivuja polttopuiksi.

        Kaatavat loppukesästä kun on runsaat lehdet. Jättävät lojumaan niin että lehdet imevät kosteuden nopeasti rungosta. Sillä tavalla kuivuminen nopeutuu huomattavasti. En ole varma milloin oksivat ja kuljettavat.


      • Lapissa myös
        Saanan kulkija kirjoitti:

        Kuuntelin Kilpisjärvellä kuinka paikalliset kaatavat tunturikoivuja polttopuiksi.

        Kaatavat loppukesästä kun on runsaat lehdet. Jättävät lojumaan niin että lehdet imevät kosteuden nopeasti rungosta. Sillä tavalla kuivuminen nopeutuu huomattavasti. En ole varma milloin oksivat ja kuljettavat.

        Moottorisahalla vetävät usein myös viillon runkoon ja kuivumaan laitetaan pystyyn ns. kodan malliseen kasaan. Ei hautaudu lumeen ja on siten helppo löytää ja maasta irti.

        Kyllä lehtipuu kuivuu hyvin kun se kaadetaan juhannuksen aikaan rasiin, mutta en ole kyllä tavannut et huhtikuussa jo kaadetaan rasiin kun ei vielä lehteäkään puussa :)


      • c.rabbit
        Lapissa myös kirjoitti:

        Moottorisahalla vetävät usein myös viillon runkoon ja kuivumaan laitetaan pystyyn ns. kodan malliseen kasaan. Ei hautaudu lumeen ja on siten helppo löytää ja maasta irti.

        Kyllä lehtipuu kuivuu hyvin kun se kaadetaan juhannuksen aikaan rasiin, mutta en ole kyllä tavannut et huhtikuussa jo kaadetaan rasiin kun ei vielä lehteäkään puussa :)

        http://wikikko.info/wiki/Mets%C3%A4ty%C3B6

        Tämmönen tuli toisessa avauksessa vastaan..


      • c.r

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      110
      2395
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      448
      1799
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      94
      1401
    4. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1393
    5. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      21
      1341
    6. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      331
      1253
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1239
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      194
      1105
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1099
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1021
    Aihe