Alhainen moottorinlämpö

timothyd79

Arvoosa rattorikansa... Kertokaahan typerältä kuulostavaan kysymykseen helpottava vastaus. Traktorina 390 fergu, vm: -90 Ei turbotettu.
Ongelmana on seuraava: Kahden viimeisen vuoden aikana varsinkin talvisaikaan moottori ei lämpene kunnolla. Tänään mittailin virallisiksi tuloksiksi sellaisia 30 asteen lukemia. Termostaatti vaihdettu, uusi syyläri kesästä lähtien, ja jopa syyläri peitetty paffilla.
Koneelle tehty remppa jokin aika sitten.

Mittarivirhe ei voi olla syynä, samoin miten voi olla mahdollista, että uusikin termostaatti voisi olla viallinen???

53

8729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JanneK_69

      Usein termostaatin ympärillä on kumitiiviste. Jos se puuttuu, niin vuotaa joka reunasta ja eipä lämmöt nouse. Jos siihen ei tiivistettä kuulu, niin varmista jollain muulla keinolla, ettei vuoda reunoista. Vetäise vaikka silikonikumia reunoihin.

      Samalla kun termostaatti on irti, niin on helppo koeajaa vesikattilassa ettei ihan alhaisessa lämpötilassa avaudu.

      • timothyd79

        Tuossa vanhaa termostaattia kattilassa keiteltyäni huomasin sen avautuvan siinä hieman yli 80 asteen lämmössä, ja lukemat olivat 82, mitä termostaattiin oli stanssattu.
        En sitten tiedä siitä kummitiivisteestä, pitääkö se olla missä välissä...? En mielestäni ainakaan vanhassa mitään tiivistettä nähnyt, ja tiviisti se meni kiinni.

        Toki tiiviste on siinä termostaattikotelossa paikoollaansa.

        Voiko putkien rikkoontuminen vaikuttaa siihen, että vesi kiertää jotenkin väärästä paikasta, ohittaakseen termostaatin?


      • timothyd79
        timothyd79 kirjoitti:

        Tuossa vanhaa termostaattia kattilassa keiteltyäni huomasin sen avautuvan siinä hieman yli 80 asteen lämmössä, ja lukemat olivat 82, mitä termostaattiin oli stanssattu.
        En sitten tiedä siitä kummitiivisteestä, pitääkö se olla missä välissä...? En mielestäni ainakaan vanhassa mitään tiivistettä nähnyt, ja tiviisti se meni kiinni.

        Toki tiiviste on siinä termostaattikotelossa paikoollaansa.

        Voiko putkien rikkoontuminen vaikuttaa siihen, että vesi kiertää jotenkin väärästä paikasta, ohittaakseen termostaatin?

        On sitten keitetty alkuperäänen ja uusi termostaatti kattilassa, ja hameväki alkoo heti tykkäämään kyttyrää, no kyllähän se avautu ja sulkeutu. Pistin vielä varmuudeksi pahvitiivisteen ilman termostaattia, ja pahvissa oli ensimmäisellä kerralla reikä : ei vaikutusta. Sitten kokonaan umpeen, nyt lämmöt nousi 30min käytön jälkeen noin 3 astetta.
        Ei vaikuta mitenkään toimivan...


      • JanneK_69
        timothyd79 kirjoitti:

        On sitten keitetty alkuperäänen ja uusi termostaatti kattilassa, ja hameväki alkoo heti tykkäämään kyttyrää, no kyllähän se avautu ja sulkeutu. Pistin vielä varmuudeksi pahvitiivisteen ilman termostaattia, ja pahvissa oli ensimmäisellä kerralla reikä : ei vaikutusta. Sitten kokonaan umpeen, nyt lämmöt nousi 30min käytön jälkeen noin 3 astetta.
        Ei vaikuta mitenkään toimivan...

        Siis tukit kokonaan termostaatin aukon eli jäähdyttimeen ei pitäisi olla kiertoa ollenkaan? Ja silti ei lämpene? Nyt kyllä alkaa loppua meikäläiseltä ymmärrys :-(

        Onko se termostaattikotelo sellainen perinteinen malli missä termostaatin päältä lähtee ylävesiletku jäähdytimeen vai joku ihmeviritys?


      • timothyd79
        JanneK_69 kirjoitti:

        Siis tukit kokonaan termostaatin aukon eli jäähdyttimeen ei pitäisi olla kiertoa ollenkaan? Ja silti ei lämpene? Nyt kyllä alkaa loppua meikäläiseltä ymmärrys :-(

        Onko se termostaattikotelo sellainen perinteinen malli missä termostaatin päältä lähtee ylävesiletku jäähdytimeen vai joku ihmeviritys?

        Sama ymmärrys on loppunut monelta muultakin. On käynyt yhtä sun toista huoltomiestä ihmettelemässä asiaa. Tosiaan ihan normaalilta se näyttää, eikä siitä lähde mitään ihme virityksiä. Pumpulta toki lähtee putki jos toinenkin.

        Kyllä kokonaan tukin termostaatin aukon jolla halusin selvittää onko vika termostaatissa, eli pysyykö se koko ajan auki. En viitsinyt hallissa käyttää puolta tuntia kauempaa konetta, kun ei siitä ollut mitään hyötyä, kun lämmöt eivät olleet nousseet.


      • autoinsiin
        timothyd79 kirjoitti:

        Sama ymmärrys on loppunut monelta muultakin. On käynyt yhtä sun toista huoltomiestä ihmettelemässä asiaa. Tosiaan ihan normaalilta se näyttää, eikä siitä lähde mitään ihme virityksiä. Pumpulta toki lähtee putki jos toinenkin.

        Kyllä kokonaan tukin termostaatin aukon jolla halusin selvittää onko vika termostaatissa, eli pysyykö se koko ajan auki. En viitsinyt hallissa käyttää puolta tuntia kauempaa konetta, kun ei siitä ollut mitään hyötyä, kun lämmöt eivät olleet nousseet.

        kun käytät niin ota siivet irti ja kokeile jäähdytintä lämpeneekö, ennenkuin´lämmöt kohdallaan


    • moottori.

      rasituksessa? Laita vaikka linko perään ja vedät umpihankeen toinen luukku kiinni, pikkuisen liian isolla vaihteella, ihme on jos ei ala lämpöä löytyä. Paikallaan tyhjäkäyntiä käydessä ei lämpene muutkaan traktorit, ainakaan tuon ikäiset.

      • timothyd79

        Perässä on ollut linkoa, 3m:n vamaa, auraa sun muuta vempainta, ja kolmen tunnin aurauksen jälkeen sama juttu. Sillä kerralla toki ei ollut pahvia syylärin edessä. Mutta sitä pahviakin on kokeiltu, sekä termostaatin kanssa että ilman.
        Ja mitä tulee siipiin, niin on aikalailla kiven takana ottaa irti, joten taitaa jäädä siivet paikoilleen. VEsipumppu kerta on saman hihnan takana, joten siinä myös toinen mutta. Ainakin omasta mielestäni.


      • on..
        timothyd79 kirjoitti:

        Perässä on ollut linkoa, 3m:n vamaa, auraa sun muuta vempainta, ja kolmen tunnin aurauksen jälkeen sama juttu. Sillä kerralla toki ei ollut pahvia syylärin edessä. Mutta sitä pahviakin on kokeiltu, sekä termostaatin kanssa että ilman.
        Ja mitä tulee siipiin, niin on aikalailla kiven takana ottaa irti, joten taitaa jäädä siivet paikoilleen. VEsipumppu kerta on saman hihnan takana, joten siinä myös toinen mutta. Ainakin omasta mielestäni.

        Tilanne se, että joku asia noissa viesteissä ei pidä paikkaansa. Jos traktoria rasitetaan kunnolla kolme tuntia, se lämpenee ihan varmasti. Esimerkiksi lingon edessä pakoputken päässä on puolimetrinen liekki, jos lunta ja nopeutta on riittävästi. Jossakin päin traktoria on silloin ihan varmasti lämmintä.
        Tai sinun massikkaasi eivät fysiikan lait koske. Tai koko kirjoitus on paskapuhetta.


      • timothyd79
        on.. kirjoitti:

        Tilanne se, että joku asia noissa viesteissä ei pidä paikkaansa. Jos traktoria rasitetaan kunnolla kolme tuntia, se lämpenee ihan varmasti. Esimerkiksi lingon edessä pakoputken päässä on puolimetrinen liekki, jos lunta ja nopeutta on riittävästi. Jossakin päin traktoria on silloin ihan varmasti lämmintä.
        Tai sinun massikkaasi eivät fysiikan lait koske. Tai koko kirjoitus on paskapuhetta.

        Arvasin heti että joku varmasti väittää puhetta täydeksi paskaksi, mutta se olkoon hänen mielipiteensä. Tosi on kuitenkin se, etten ole vielä tähän päivään asti saanut yhdenkään koneen pakoputken päästä lähtemään puolimetristä lieskaa... tuo se vasta paskaa taisi ollakin, että mieti vähän mitä oikein puhelet. Toki voi olla mahtollista, jos olet jollain vetotraktorilla sitä linkoa vedellyt, mutta ei meilläpäin semmoosilla.
        Fysiikan lakeja en mene vannomaan. Ehkä se vaan pääsöö kiertämään turhan paljon jostain päästä.


      • on...
        timothyd79 kirjoitti:

        Arvasin heti että joku varmasti väittää puhetta täydeksi paskaksi, mutta se olkoon hänen mielipiteensä. Tosi on kuitenkin se, etten ole vielä tähän päivään asti saanut yhdenkään koneen pakoputken päästä lähtemään puolimetristä lieskaa... tuo se vasta paskaa taisi ollakin, että mieti vähän mitä oikein puhelet. Toki voi olla mahtollista, jos olet jollain vetotraktorilla sitä linkoa vedellyt, mutta ei meilläpäin semmoosilla.
        Fysiikan lakeja en mene vannomaan. Ehkä se vaan pääsöö kiertämään turhan paljon jostain päästä.

        Jos et ole pakoputken päässä tulta nähnyt, kovin on vähän kokemusta traktorilla ajamisesta. Käy joskus pimeallä kokeilemassa ja rasita edes sen verran että saat lämmöt nousemaan.

        Tarkistahan vielä kerran että on siellä yleensä koko termostaattia, jos on, tuki jäähdytin kokonaan vaikka pahvilla ja katso mitä tapahtuu.

        Jos se massikka kuluttaa ajettaessa poltinainetta, se hävittää sitä polttamalla ja siitä aiheutuu lämpöä, josta osa muuttuu enrgiaksi, siis traktoria liikuttavaksi voimaksi, osa menee hukkaan lämpönä pakoputkesta tulevien pakokaasujen mukana, (kai siinä edes pakokaasut on lämpimiä?) Ja yleensä polttomoottoreissa jää vielä jonkin verran hukkalämpöä, joka johdetaan veden välityksellä jäähdyttäjään, jossa sitä jäähdytetään ilmalla.
        Jos nyt aletaan miettimään että mistä kertomasi ongelma voi johtua, ei jäljelle jää kovin monta vaihtoehtoa. Polttoaineen sisältämä energiamäärä on sama, olipa traktori mikä tahansa. Traktorin liikuttamiseen ei voi mennä niin paljoa energiaa, että sitä ei jäisi hukkalämmöksi. Pakoputkesta se ei voi karata. Jäljelle jää jäähdytysjärjestelmä. Siellä on vaihtoehtoina esimerkiksi se, että termostaatti ei ole paikoillaan, se on auki tai se on väärin asennettu. Tai kuten taisit mainita, olet vaihtanut vesipumpun, se ei toimi kuten pitäisi ts. ei ole terkoitettu kyseiseen moottoriin tai käyttöön, Perkins tekee moottoreita vaikka ja mihin ja niitä käytetään veneistä paikallismoottoreihin, joten samaan moottorityyppiin voi löytyä erilaisia osia. Voiko vesipumppu kierrättää vettä jäähdyttimessä ohi termostaatin? Joka tapauksessa, lämpö ei voi kadota minnekkään muualle kuin jäähdyttäjään, kun selvität että mistä kautta se pääsee sinne termostaatin ohi, viisari taatusti värähtää;)


      • timothyd79
        on... kirjoitti:

        Jos et ole pakoputken päässä tulta nähnyt, kovin on vähän kokemusta traktorilla ajamisesta. Käy joskus pimeallä kokeilemassa ja rasita edes sen verran että saat lämmöt nousemaan.

        Tarkistahan vielä kerran että on siellä yleensä koko termostaattia, jos on, tuki jäähdytin kokonaan vaikka pahvilla ja katso mitä tapahtuu.

        Jos se massikka kuluttaa ajettaessa poltinainetta, se hävittää sitä polttamalla ja siitä aiheutuu lämpöä, josta osa muuttuu enrgiaksi, siis traktoria liikuttavaksi voimaksi, osa menee hukkaan lämpönä pakoputkesta tulevien pakokaasujen mukana, (kai siinä edes pakokaasut on lämpimiä?) Ja yleensä polttomoottoreissa jää vielä jonkin verran hukkalämpöä, joka johdetaan veden välityksellä jäähdyttäjään, jossa sitä jäähdytetään ilmalla.
        Jos nyt aletaan miettimään että mistä kertomasi ongelma voi johtua, ei jäljelle jää kovin monta vaihtoehtoa. Polttoaineen sisältämä energiamäärä on sama, olipa traktori mikä tahansa. Traktorin liikuttamiseen ei voi mennä niin paljoa energiaa, että sitä ei jäisi hukkalämmöksi. Pakoputkesta se ei voi karata. Jäljelle jää jäähdytysjärjestelmä. Siellä on vaihtoehtoina esimerkiksi se, että termostaatti ei ole paikoillaan, se on auki tai se on väärin asennettu. Tai kuten taisit mainita, olet vaihtanut vesipumpun, se ei toimi kuten pitäisi ts. ei ole terkoitettu kyseiseen moottoriin tai käyttöön, Perkins tekee moottoreita vaikka ja mihin ja niitä käytetään veneistä paikallismoottoreihin, joten samaan moottorityyppiin voi löytyä erilaisia osia. Voiko vesipumppu kierrättää vettä jäähdyttimessä ohi termostaatin? Joka tapauksessa, lämpö ei voi kadota minnekkään muualle kuin jäähdyttäjään, kun selvität että mistä kautta se pääsee sinne termostaatin ohi, viisari taatusti värähtää;)

        Jaahas että sitä mentiin heti tuolle linjalle. No, valaistaanpas vielä maan matosta. Syylärin edessä on ollut pahvi ja termostaatti paikoollaan. Silloon avaalin sitä mettäautotietä perälevyn kanssa. Kyllä se siinä samassa hommassa lämpees kolme vuotta sitten liiankin hyvin, mutta nyt ei tapahtunut mitään. Enkä tosiaankaan ole saanut tulemaan yhdenkään traktorin pakoputkesta puolimetristä lieskaa, vaikka on sitten ajeltu missä.
        TAitaa sulla olla sitä energiavuotoa siellä pakoputken päässä... Nimittäin eikös se lieska ole justuun sitä energiaa, joka pitäisi palaa siellä moottorissa eikä pakoputken ulkopuolella... Ja traktoreita on ollut pian semmooset kymmenen kappaletta, eikä niissä yhdessäkään ole tullut putken päästä lieskaa...

        Ja jos olisit jaksanunna lukia nua tekstit tuolta ylempää sekä alempaa, niin ei sun tarttis samoja asioota kysellä enää, mitä minä oon jo kirjoottanu muutama päivä sitten, vai tietysti jos sää oot sokia tai et ymmärrä tekstiä...
        No mutta silti. Tänään kokeillaan taas yhtä viriviritelmää...


      • pitää
        timothyd79 kirjoitti:

        Jaahas että sitä mentiin heti tuolle linjalle. No, valaistaanpas vielä maan matosta. Syylärin edessä on ollut pahvi ja termostaatti paikoollaan. Silloon avaalin sitä mettäautotietä perälevyn kanssa. Kyllä se siinä samassa hommassa lämpees kolme vuotta sitten liiankin hyvin, mutta nyt ei tapahtunut mitään. Enkä tosiaankaan ole saanut tulemaan yhdenkään traktorin pakoputkesta puolimetristä lieskaa, vaikka on sitten ajeltu missä.
        TAitaa sulla olla sitä energiavuotoa siellä pakoputken päässä... Nimittäin eikös se lieska ole justuun sitä energiaa, joka pitäisi palaa siellä moottorissa eikä pakoputken ulkopuolella... Ja traktoreita on ollut pian semmooset kymmenen kappaletta, eikä niissä yhdessäkään ole tullut putken päästä lieskaa...

        Ja jos olisit jaksanunna lukia nua tekstit tuolta ylempää sekä alempaa, niin ei sun tarttis samoja asioota kysellä enää, mitä minä oon jo kirjoottanu muutama päivä sitten, vai tietysti jos sää oot sokia tai et ymmärrä tekstiä...
        No mutta silti. Tänään kokeillaan taas yhtä viriviritelmää...

        Koko traktorissa ei tarvitsisi jäähdytintä, jos ylimääräinen lämpö voisi kadota jonnekkin muualle kuin jäähdyttimeen noin tarkoin kun kirjoituksissasi väität.
        Liekki, siis tulta näkyy pimeässä putken nokassa aina, kun kone savuaa vähänkään enemmän. Ts. syöttö on turhan isolla.

        Ps. Opetetaanko pohojanmaalla kouluissa, notta piilota se puuttehellinen kirijootutaitos murtehella kirijoottamisehen? Ootta nimittään ainut porukka joka niin teköö. Yrittääsittä etes jonkiinlaista suomee kirijootella. Ainakin silloin kun haluatte asiallisia vastauksia. Rasittavaa luettavaa.


      • timothyd79
        pitää kirjoitti:

        Koko traktorissa ei tarvitsisi jäähdytintä, jos ylimääräinen lämpö voisi kadota jonnekkin muualle kuin jäähdyttimeen noin tarkoin kun kirjoituksissasi väität.
        Liekki, siis tulta näkyy pimeässä putken nokassa aina, kun kone savuaa vähänkään enemmän. Ts. syöttö on turhan isolla.

        Ps. Opetetaanko pohojanmaalla kouluissa, notta piilota se puuttehellinen kirijootutaitos murtehella kirijoottamisehen? Ootta nimittään ainut porukka joka niin teköö. Yrittääsittä etes jonkiinlaista suomee kirijootella. Ainakin silloin kun haluatte asiallisia vastauksia. Rasittavaa luettavaa.

        Ei tartte saatana mulle alkaa paskaa jauhamaan... elä tule tänne lukemaan viestejä, jos ottaa jokaisen kirjoitus päähän... voivoi


      • tultamunille
        timothyd79 kirjoitti:

        Jaahas että sitä mentiin heti tuolle linjalle. No, valaistaanpas vielä maan matosta. Syylärin edessä on ollut pahvi ja termostaatti paikoollaan. Silloon avaalin sitä mettäautotietä perälevyn kanssa. Kyllä se siinä samassa hommassa lämpees kolme vuotta sitten liiankin hyvin, mutta nyt ei tapahtunut mitään. Enkä tosiaankaan ole saanut tulemaan yhdenkään traktorin pakoputkesta puolimetristä lieskaa, vaikka on sitten ajeltu missä.
        TAitaa sulla olla sitä energiavuotoa siellä pakoputken päässä... Nimittäin eikös se lieska ole justuun sitä energiaa, joka pitäisi palaa siellä moottorissa eikä pakoputken ulkopuolella... Ja traktoreita on ollut pian semmooset kymmenen kappaletta, eikä niissä yhdessäkään ole tullut putken päästä lieskaa...

        Ja jos olisit jaksanunna lukia nua tekstit tuolta ylempää sekä alempaa, niin ei sun tarttis samoja asioota kysellä enää, mitä minä oon jo kirjoottanu muutama päivä sitten, vai tietysti jos sää oot sokia tai et ymmärrä tekstiä...
        No mutta silti. Tänään kokeillaan taas yhtä viriviritelmää...

        Kyllä oon ajanut majorilla josta tuli puolen metrin tulilieska pakopukesta . Syy oli syöttöpumpun säädössä.


    • Loimella peitelty

      Syyläristäkö?
      Mitä traktorin oma mittari näyttää?
      Itsellä vähän samaa ongelmaa, mutta traktorin mittarin mukaan nousee kuitenkin hieman yli kylmän alueen sektorin.
      Syyläristä olen silloin mitannut noin 70 astetta.
      Mittarin normaalialuesektorin keskiväli on noin 90 astetta syyläristä mitattuna.

      Termostaatti on 79 astetta.

    • Onkos alkuperäisessä termostaatissa ohivirtausreikä? Yleensä se on n. D 3mm ja siinä on metallihaulihärpäke lisäksi. Jos tällaista viritystä ei ole niin pitää löytyä toinen termostaatin ohittava kanava jossa myös on ek. hauliviritys joka lienee sitten poistunut ja laskee liikaa nestettä ohi termostaatin.
      Tällainen systeemi oli vm.- 81 Escortin moottorissa eikä Fordilla vikaa kylmään moottoriin löytynyt. Omat tutkielmat syyn lopulta selvitti eikä uskoisi miten pienestä reiästä menee niin paljon nestettä ettei moottori lämpene.

      • timothyd79

        Kyllä niissä molemmissa termostaateissa on se haulihärpätin ja molemmissa vielä se hauli paikoillaan, eli reikä pitäisi mennä umpeen. TIedä sitten toimiiko se paikoillaan ollessa, eihän sinne kotelon sisälle näe mitenkäänpäin.
        Traktorin oma lämpömittari ei nouse viisarin vahvuutta enempää ylöspäin. Ja lämpötiloja olen mitannut monestakin kohdasta. Syyläristä, termostaattikotelosta, lähkon pinnasta, kannesta. Lämppärille menevät letkutkin olen mitannut, ja ne näyttivät sillä pahviviritelmällä noin 20 astetta letkun päältä.


      • timothyd79 kirjoitti:

        Kyllä niissä molemmissa termostaateissa on se haulihärpätin ja molemmissa vielä se hauli paikoillaan, eli reikä pitäisi mennä umpeen. TIedä sitten toimiiko se paikoillaan ollessa, eihän sinne kotelon sisälle näe mitenkäänpäin.
        Traktorin oma lämpömittari ei nouse viisarin vahvuutta enempää ylöspäin. Ja lämpötiloja olen mitannut monestakin kohdasta. Syyläristä, termostaattikotelosta, lähkon pinnasta, kannesta. Lämppärille menevät letkutkin olen mitannut, ja ne näyttivät sillä pahviviritelmällä noin 20 astetta letkun päältä.

        Jotakinhan on remontissa tapahtunut, eihän tuota muuten voi käsittää. Onkos se ns. alkup. termostaatti varmasti originaali?
        Kun ei henkimaailman juttuihin oikein usko niin on sanottava, että jotakin kautta se neste ohittaa termarin ja tuo reitti on vaan löydettävä.


      • timothyd79
        Faari45 kirjoitti:

        Jotakinhan on remontissa tapahtunut, eihän tuota muuten voi käsittää. Onkos se ns. alkup. termostaatti varmasti originaali?
        Kun ei henkimaailman juttuihin oikein usko niin on sanottava, että jotakin kautta se neste ohittaa termarin ja tuo reitti on vaan löydettävä.

        TErmostaatista... SOittelin K-maatalouden varaosapuolelle, ja kysääsin sieltä termostaatista, niin sanoovat notta se on ihan orikinaali, samoin kuin se uusikin termostaatti.
        Se kierto varmasti voisi olla viimeinen mahdollisuus, mutta en ole vielä löytänyt sitä koloa tai kanavaa...


    • P.Ölvästi

      Mikä moottorityyppi? A4.248? vaiko uudempi 4.236 vai mikä se nyt oli....

      Onko öljynlauhdutinta?

      Jos ei ole öljynlauhdutinta, niin lämpeneekö öljypohja työssä normaalisti?

      Onko vesipumppu vaihdettu?

      Jos on vaihdettu, onko Perkins Powerpart vai tarvike?

      Se mitä ajan takaa on, että jos öljypohja lämpenee normaalisti, silloin nesteen täytyy päästä kiertämään jostain ympäri, se on fakta. Toinen asia mitä veikkailen on, että olet saanut (tai koneeseen on jo aiemmin) laitettu vesipumppu, joka käy useampaankin kohteeseen (voi olla myös alkuperäisosa!) Nyt siellä on sitten mennyt remontissa väärä tiiviste. Pitäis jostain löytää se alkuperäinen tiiviste, joka tietysti on mennyt roskiin. Siitä saisi mallin millainen tiiviste pitää sinne värkätä! Itselläni ollut joskus samanlainen ongelma!

      • wear

        lämpiääkö kenno yhtä aikaa moottorin kanssa, jos lämpiää niin jostakin valskaa kennoon ennen aikojaan. Ensin pitää olla moottorin selvästi lämmin, ennen kuin kenno rupeaa lämpiämään.


    • trollitrollitrollitr

      Jos sulla on pahvi siellä nokalla ja pistät vaikka lumilingon perään siihen bäxteriin, niin taatusti lämmöt nousee, vaikka sulla ei olis siellä minkään valtakunnan termostaattia, saat jopa keittämään sen moottorin. Jollet usko, niin rasitat sitä kunnolla ja kokeilet letkuja, ne eivät voi olla kylmiä enään, vaikka lämpömittari ei näyttäisi mitään. Lämpömittari voi toki olla epäkunnossa. Esittämilläsi seikoilla pitäisi traktorissasi olla jossain piilossa toinen jäädytinkenno, jonne lämpö siirtyisi tms., jota suuresti epäilen.

      • timothyd79

        Eipä täällä taas oikein moni näytä asian tilannetta ymmärtävän... tai sitten kaikki ja nimenomaan joka ikinen huoltomies joka asian on käynyt toteamassa eivät tiedä moottoreista mitään. Tilanne tosiaan on tämä, että tietä lingotessani traktorin moottori ei jostain syystä lämmennyt. Koneremontti on tehty 2008 kesällä, ja siitä lähtien on ollut ongelmia lämmityksen kanssa talvisin. Kyllä se nyt jotenkin nostaa lämmöt kesäaikaan, mutta talvella ei mitenkään. Mittarivirheestä ei ole kyse, koska veden lämpötila on mitattu sen 3 tunnin ajon jälkeen paikallaan seisseestä ja heti ajon jälkeen sammutetusta koneesta. Mittari heittää korkeintaan noin puoli astetta suuntaansa. Se nimittäin on kalibroitu!!!!! Sama se mitä koneen oma mittari näyttää, niissähän virheitä voi olla.

        Oljyb lauhdutin on, kiertää putkena siitä syylärin etupuolelta, vai mitenkä se oli. Öljypohjan pinnasta mitattu lämpötila on noin 20 astetta. Eli mielestäni myös öljyt ovat hieman liian kylmiä.
        Vesipumppu pitääs olla alkuperäänen, koska koneremontin yhteydessä sitä ei ole vaihdettu eikä myöskään ennen tai jälkeen.
        Moottorityyppi taitaa olla tuo 4.248
        Ja syylärissä oleva neste on melkein saman lämpööstä, mitä termostaattikotelon pinnasta mitattu lämpötila. Toki rauta luovuttaa heikommin lämpöä, eli se voi olla koneessa hieman suurempi, mitä tuo raudan pinnasta mitattu arvo.

        Seuraavaksi taidan ottaa kuitenkin ne siivet siitä syylärin takaa irti, ja kokeilla onko sillä suurta merkitystä...


      • 880
        timothyd79 kirjoitti:

        Eipä täällä taas oikein moni näytä asian tilannetta ymmärtävän... tai sitten kaikki ja nimenomaan joka ikinen huoltomies joka asian on käynyt toteamassa eivät tiedä moottoreista mitään. Tilanne tosiaan on tämä, että tietä lingotessani traktorin moottori ei jostain syystä lämmennyt. Koneremontti on tehty 2008 kesällä, ja siitä lähtien on ollut ongelmia lämmityksen kanssa talvisin. Kyllä se nyt jotenkin nostaa lämmöt kesäaikaan, mutta talvella ei mitenkään. Mittarivirheestä ei ole kyse, koska veden lämpötila on mitattu sen 3 tunnin ajon jälkeen paikallaan seisseestä ja heti ajon jälkeen sammutetusta koneesta. Mittari heittää korkeintaan noin puoli astetta suuntaansa. Se nimittäin on kalibroitu!!!!! Sama se mitä koneen oma mittari näyttää, niissähän virheitä voi olla.

        Oljyb lauhdutin on, kiertää putkena siitä syylärin etupuolelta, vai mitenkä se oli. Öljypohjan pinnasta mitattu lämpötila on noin 20 astetta. Eli mielestäni myös öljyt ovat hieman liian kylmiä.
        Vesipumppu pitääs olla alkuperäänen, koska koneremontin yhteydessä sitä ei ole vaihdettu eikä myöskään ennen tai jälkeen.
        Moottorityyppi taitaa olla tuo 4.248
        Ja syylärissä oleva neste on melkein saman lämpööstä, mitä termostaattikotelon pinnasta mitattu lämpötila. Toki rauta luovuttaa heikommin lämpöä, eli se voi olla koneessa hieman suurempi, mitä tuo raudan pinnasta mitattu arvo.

        Seuraavaksi taidan ottaa kuitenkin ne siivet siitä syylärin takaa irti, ja kokeilla onko sillä suurta merkitystä...

        Onko tarmostaatti varmasti oikein päin?


      • P.Ölvästi
        timothyd79 kirjoitti:

        Eipä täällä taas oikein moni näytä asian tilannetta ymmärtävän... tai sitten kaikki ja nimenomaan joka ikinen huoltomies joka asian on käynyt toteamassa eivät tiedä moottoreista mitään. Tilanne tosiaan on tämä, että tietä lingotessani traktorin moottori ei jostain syystä lämmennyt. Koneremontti on tehty 2008 kesällä, ja siitä lähtien on ollut ongelmia lämmityksen kanssa talvisin. Kyllä se nyt jotenkin nostaa lämmöt kesäaikaan, mutta talvella ei mitenkään. Mittarivirheestä ei ole kyse, koska veden lämpötila on mitattu sen 3 tunnin ajon jälkeen paikallaan seisseestä ja heti ajon jälkeen sammutetusta koneesta. Mittari heittää korkeintaan noin puoli astetta suuntaansa. Se nimittäin on kalibroitu!!!!! Sama se mitä koneen oma mittari näyttää, niissähän virheitä voi olla.

        Oljyb lauhdutin on, kiertää putkena siitä syylärin etupuolelta, vai mitenkä se oli. Öljypohjan pinnasta mitattu lämpötila on noin 20 astetta. Eli mielestäni myös öljyt ovat hieman liian kylmiä.
        Vesipumppu pitääs olla alkuperäänen, koska koneremontin yhteydessä sitä ei ole vaihdettu eikä myöskään ennen tai jälkeen.
        Moottorityyppi taitaa olla tuo 4.248
        Ja syylärissä oleva neste on melkein saman lämpööstä, mitä termostaattikotelon pinnasta mitattu lämpötila. Toki rauta luovuttaa heikommin lämpöä, eli se voi olla koneessa hieman suurempi, mitä tuo raudan pinnasta mitattu arvo.

        Seuraavaksi taidan ottaa kuitenkin ne siivet siitä syylärin takaa irti, ja kokeilla onko sillä suurta merkitystä...

        Mutta jouduttiinko se vesipumppu irroittamaan, ja kiinnittämään uuden tiivisteen kera?

        Meinaan että pakko sen nesteen jostain on mennä jäähdyttäjään jatkuvalla virtauksella. Muuten se kone lämpiää tiukassa ajossa varmasti. Tuollainen moottori tekee hukkatehoa (lämpöä) väkisinkin sen verran että se lämpiää. Myöskään öljynlauhdutin, eikä teräsrunkokaan pysty johtamaan sitä kaikkea lämpöä pois lohkosta. Mutta jos syylärin eteen on laitettu pahvi tukkeeksi, aletaan lähestyä ihmettä. Siis kyllähän tuollaisen koneen saa KÄYMÄÄN niin pienellä polttoainemäärällä, että 20 asteen pakkasella se ei lämpene, mutta ei se kyllä silloin vedäkään mitään.


      • timothyd79
        880 kirjoitti:

        Onko tarmostaatti varmasti oikein päin?

        Vai että eppäälet termostaatin asennusta, no kyllä se ihan oikeinpäin siellä kotelossa on. Tuossa mallissa sitä ei saa väärinpäin...Termostaattikotelon yläpää on senverran ahdas, ettei sitä voi väärinpäin laitettua paikoilleen...


      • timothyd79
        P.Ölvästi kirjoitti:

        Mutta jouduttiinko se vesipumppu irroittamaan, ja kiinnittämään uuden tiivisteen kera?

        Meinaan että pakko sen nesteen jostain on mennä jäähdyttäjään jatkuvalla virtauksella. Muuten se kone lämpiää tiukassa ajossa varmasti. Tuollainen moottori tekee hukkatehoa (lämpöä) väkisinkin sen verran että se lämpiää. Myöskään öljynlauhdutin, eikä teräsrunkokaan pysty johtamaan sitä kaikkea lämpöä pois lohkosta. Mutta jos syylärin eteen on laitettu pahvi tukkeeksi, aletaan lähestyä ihmettä. Siis kyllähän tuollaisen koneen saa KÄYMÄÄN niin pienellä polttoainemäärällä, että 20 asteen pakkasella se ei lämpene, mutta ei se kyllä silloin vedäkään mitään.

        Muistaakseni huoltomies tuumas ettei sitä vesipumppua ole tarvinnut irroittaa lohkosta ollenkaan sen remontin aikana, tai niin se ainakin muisteli. Toki kone vetää nyt rempan jälkeen kuin pieni eläin. Ainut ero vanhaan on se, että pumppu oli ruuvattu niin ylös mitä vaan suinkin on mahdollista, ja nyt syöttö on ruuvattu takaasin "vakio" säätöihin. Polttoainetta menöö nyt ainakin vähemmän, mitä aiemmin, ja näinollen luulisi että koneesta tulee suhteessa sitä hukkalämpöäkin vähemmän...
        Voi toki olla väärä teoria.


      • trollitrollitrollitr
        timothyd79 kirjoitti:

        Eipä täällä taas oikein moni näytä asian tilannetta ymmärtävän... tai sitten kaikki ja nimenomaan joka ikinen huoltomies joka asian on käynyt toteamassa eivät tiedä moottoreista mitään. Tilanne tosiaan on tämä, että tietä lingotessani traktorin moottori ei jostain syystä lämmennyt. Koneremontti on tehty 2008 kesällä, ja siitä lähtien on ollut ongelmia lämmityksen kanssa talvisin. Kyllä se nyt jotenkin nostaa lämmöt kesäaikaan, mutta talvella ei mitenkään. Mittarivirheestä ei ole kyse, koska veden lämpötila on mitattu sen 3 tunnin ajon jälkeen paikallaan seisseestä ja heti ajon jälkeen sammutetusta koneesta. Mittari heittää korkeintaan noin puoli astetta suuntaansa. Se nimittäin on kalibroitu!!!!! Sama se mitä koneen oma mittari näyttää, niissähän virheitä voi olla.

        Oljyb lauhdutin on, kiertää putkena siitä syylärin etupuolelta, vai mitenkä se oli. Öljypohjan pinnasta mitattu lämpötila on noin 20 astetta. Eli mielestäni myös öljyt ovat hieman liian kylmiä.
        Vesipumppu pitääs olla alkuperäänen, koska koneremontin yhteydessä sitä ei ole vaihdettu eikä myöskään ennen tai jälkeen.
        Moottorityyppi taitaa olla tuo 4.248
        Ja syylärissä oleva neste on melkein saman lämpööstä, mitä termostaattikotelon pinnasta mitattu lämpötila. Toki rauta luovuttaa heikommin lämpöä, eli se voi olla koneessa hieman suurempi, mitä tuo raudan pinnasta mitattu arvo.

        Seuraavaksi taidan ottaa kuitenkin ne siivet siitä syylärin takaa irti, ja kokeilla onko sillä suurta merkitystä...

        mulla on itselläni yhdessä koneessa, siis leikkuupuimurissa samainen perkins 4.248 ja ilman termostaattia olen ajellut ja puintiaikaan, kun sitä puimuria nyt sitten käytetään, niin silloinkin saa olla tarkkana, ettei lämmöt nouse, hyvin pitää puhdistaa jäähdytin ajoittain paineilmalla, että pelittää. Talvella harvemmin sillä ajellaan, mutta monasti olen viennyt tämän koneen kauimmaisille rypsilohkoille ja se on sitten tuotu pois sieltä kun on muistettu lumien aikaan, kyllä silloinkin lämmöt nousee n. 70C, joten pistät vaan pahvia tiukasti jäähdyttimen pintaa, niin alkaa tapahtumaan.


      • puavo perkele
        timothyd79 kirjoitti:

        Muistaakseni huoltomies tuumas ettei sitä vesipumppua ole tarvinnut irroittaa lohkosta ollenkaan sen remontin aikana, tai niin se ainakin muisteli. Toki kone vetää nyt rempan jälkeen kuin pieni eläin. Ainut ero vanhaan on se, että pumppu oli ruuvattu niin ylös mitä vaan suinkin on mahdollista, ja nyt syöttö on ruuvattu takaasin "vakio" säätöihin. Polttoainetta menöö nyt ainakin vähemmän, mitä aiemmin, ja näinollen luulisi että koneesta tulee suhteessa sitä hukkalämpöäkin vähemmän...
        Voi toki olla väärä teoria.

        Taitaa tuo timo poika puhua täyttä paskoo tahtoopi vaan kiusata täällä viihtyviä on meirän kylän poikia ja pienestä lähtien puhunut läpiä päähänsä eipä sillä oo koskaan rattoria ollutkaan,poika kusettaa kaikkia ÄLKÄÄ USKOKO mitään!


      • trollitrollitrollitr kirjoitti:

        mulla on itselläni yhdessä koneessa, siis leikkuupuimurissa samainen perkins 4.248 ja ilman termostaattia olen ajellut ja puintiaikaan, kun sitä puimuria nyt sitten käytetään, niin silloinkin saa olla tarkkana, ettei lämmöt nouse, hyvin pitää puhdistaa jäähdytin ajoittain paineilmalla, että pelittää. Talvella harvemmin sillä ajellaan, mutta monasti olen viennyt tämän koneen kauimmaisille rypsilohkoille ja se on sitten tuotu pois sieltä kun on muistettu lumien aikaan, kyllä silloinkin lämmöt nousee n. 70C, joten pistät vaan pahvia tiukasti jäähdyttimen pintaa, niin alkaa tapahtumaan.

        Kyllä se noin tosiaan lämpiää varmasti mutta täytyyhän se vikakin jostain löytää.
        Jos itsellä noin sitkas vika oikeasti kiusaisi niin viim. tässä vaiheessa kurkkaisin vesipumppua. Onkohan siellä enää siipiä ensinkään ja nesteet virtailee miten sattuu, vaikkapa alavesiletkun kautta syyläriin rylläisi. No, hullultahan tämäkin kuulostaa mutta hullut on oireetkin!


      • timothyd79
        Faari45 kirjoitti:

        Kyllä se noin tosiaan lämpiää varmasti mutta täytyyhän se vikakin jostain löytää.
        Jos itsellä noin sitkas vika oikeasti kiusaisi niin viim. tässä vaiheessa kurkkaisin vesipumppua. Onkohan siellä enää siipiä ensinkään ja nesteet virtailee miten sattuu, vaikkapa alavesiletkun kautta syyläriin rylläisi. No, hullultahan tämäkin kuulostaa mutta hullut on oireetkin!

        Kyllä tuo vesipumppu on alkanut vihjailemaan ittestään entistä enemmän. Se kun on alkuperäänen ja käytössä kulunu. EN tiedä sitten voiko ne siellä väärinpäin kulkea, mutta jos termostaatti on kiinni, niin ei ne vedet kyllä niin huluppeesti sinne jäähyttäjään kierrä, että olisivat saman lämpöisiä mitä lohkossakin.
        Huomenna pistän termostaatin takaisin, ja seuraavaksi kyllä kurkkaan sen vesipumpun...


      • Ferguson.
        timothyd79 kirjoitti:

        Kyllä tuo vesipumppu on alkanut vihjailemaan ittestään entistä enemmän. Se kun on alkuperäänen ja käytössä kulunu. EN tiedä sitten voiko ne siellä väärinpäin kulkea, mutta jos termostaatti on kiinni, niin ei ne vedet kyllä niin huluppeesti sinne jäähyttäjään kierrä, että olisivat saman lämpöisiä mitä lohkossakin.
        Huomenna pistän termostaatin takaisin, ja seuraavaksi kyllä kurkkaan sen vesipumpun...

        Vitun pelle.


      • timothyd79
        puavo perkele kirjoitti:

        Taitaa tuo timo poika puhua täyttä paskoo tahtoopi vaan kiusata täällä viihtyviä on meirän kylän poikia ja pienestä lähtien puhunut läpiä päähänsä eipä sillä oo koskaan rattoria ollutkaan,poika kusettaa kaikkia ÄLKÄÄ USKOKO mitään!

        Jaa a No oleppas nyt niin hyvä sitten ja sano edes mistä kunnasta... Miten näitä tilan hommia on sitten saatu tehtyä ilman traktoria ja koneita saakeli. Taisi mennä arvaaus pahasti mettään. Ja jos kerta kunnan tiedät niin sano vielä sitten se kylänkin nimi. Enhän minä muuten voi tietää oletkos oikias.
        Ja mitä tuloo sen läpin päähän puhumiseen, niin myös siinä taisit arvata hiukan väärin. Jos kerta ollaan saman kylän poikia tai kuten luulet, tai ainakin luulet tietäväsi, niin tuuppa käymään... ja totea tilanne ittekin, niin ei tartte alkaa täällä yleistämään, jos jossain kunnassa sattuu semmoinen ihminen olemaan, joka läpiä päähänsä puhuu. Että tervetuloa vaan...


      • timothyd79
        Ferguson. kirjoitti:

        Vitun pelle.

        Mielenkiintoisia vastauksia... tuohan auttaakin koneen lämpenemiseeen. TÄytyykin yrittää manaamista, jos siitä vaikka olisi hyötyä. Tähän asti vielä ei ole auttanut.
        Ai niin sää vissiin tarkotit ittees...


      • amerikkaan
        timothyd79 kirjoitti:

        Mielenkiintoisia vastauksia... tuohan auttaakin koneen lämpenemiseeen. TÄytyykin yrittää manaamista, jos siitä vaikka olisi hyötyä. Tähän asti vielä ei ole auttanut.
        Ai niin sää vissiin tarkotit ittees...

        niillä meinaa nuo sukkulat kuumeta vähän liikaakin takasinpäin tulles, ovat varmasti kiinnostuneita ostamaan tuommosen thermodynaamisen mahdottomuuden ihan tutkimusmielessä


      • myöskin
        amerikkaan kirjoitti:

        niillä meinaa nuo sukkulat kuumeta vähän liikaakin takasinpäin tulles, ovat varmasti kiinnostuneita ostamaan tuommosen thermodynaamisen mahdottomuuden ihan tutkimusmielessä

        muita kiinnostuneita, WWF on tiettävästi kiinnostunut vastustamaan ilmastonlämpenemistä 390 Massey Fergusonilla. Kolmen tunnin perälevytyöskentelyllä maapallon keskilämpötila laskee 0.2°C.


      • timothyd79
        amerikkaan kirjoitti:

        niillä meinaa nuo sukkulat kuumeta vähän liikaakin takasinpäin tulles, ovat varmasti kiinnostuneita ostamaan tuommosen thermodynaamisen mahdottomuuden ihan tutkimusmielessä

        ja lisää näköjäänsä asiattomuuksia, mutta kyllähän näitä maailmaan mahtuu. Ja Suomi on ainakin tainnut olla siinä suhteessa vapaa maa...


    • Ensinnäkin Suomessa on ollut niin kylmää ettei aikoihin. Kunnossakin olevien dieseleiden lämpenemisessä on vissi ero -10 ja -20 välillä.
      Toiseksi pieni virtaus termostaatin ohi on normaalia sen ohivirtausreiän kautta. Ylävesiletku siis lämpenee tästä johtuen.
      Kolmanneksi traktorissa lienee hytti ja lämmityslaite? Jos on, niin lämppärin kennokin on tehokas jäähdytin ja tulisi virtaus sinne koemielessä sulkea.
      Neljänneksi siinä on öljynlauhdutin. Näillä keleillä sitä ei tarvittaisi. Voiko kierron sinne helposti sulkea tai onko kiertoa autom. ohjattu lämpötilan mukaan?
      Tässä voi olla osaksi turhaakin toistoa mutta koeta kestää.

      • timothyd79

        Vika paikallistettu, ja osittain siihen termostaatin ympäristöön paikallistui. Siellä oli tiivistepahvi liikaa, ja näinollen paineen kasvaessa termostaatti ei pysynyt paikoillaan. Sieltä kotelon rungon ja termostaatin välistä vesi virtasi riittävän hyvin väärälle puolelle. Kiitokset asiallisista vastauksista, mutta olipahan niitä vittuilijoitakin joukossa...


      • ESKO SETÄ
        timothyd79 kirjoitti:

        Vika paikallistettu, ja osittain siihen termostaatin ympäristöön paikallistui. Siellä oli tiivistepahvi liikaa, ja näinollen paineen kasvaessa termostaatti ei pysynyt paikoillaan. Sieltä kotelon rungon ja termostaatin välistä vesi virtasi riittävän hyvin väärälle puolelle. Kiitokset asiallisista vastauksista, mutta olipahan niitä vittuilijoitakin joukossa...

        kysäisen,oliko sinulla vahingossa 2 tiivistettä päälekkäin(vanha ja uusi)
        Vai oliko uusi tiiviste liian paksu?
        ystävällisin terveisin


      • poltit
        timothyd79 kirjoitti:

        Vika paikallistettu, ja osittain siihen termostaatin ympäristöön paikallistui. Siellä oli tiivistepahvi liikaa, ja näinollen paineen kasvaessa termostaatti ei pysynyt paikoillaan. Sieltä kotelon rungon ja termostaatin välistä vesi virtasi riittävän hyvin väärälle puolelle. Kiitokset asiallisista vastauksista, mutta olipahan niitä vittuilijoitakin joukossa...

        ihan turhaan, täällä oli montakin jotka tiesivät, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin jääähdytysjärjestelmä.

        "Jäljelle jää jäähdytysjärjestelmä. Siellä on vaihtoehtoina esimerkiksi se, että termostaatti ei ole paikoillaan, se on auki tai se on väärin asennettu."

        Tuon luettuasi, julistit minut vittuilijaksi. No, onneksi viimein rupesit tarkistamaan niitä edellisen remonttimiehen asennuksia. Ja maapallon lämpeneminen jatkuu ;)


      • timothyd79
        poltit kirjoitti:

        ihan turhaan, täällä oli montakin jotka tiesivät, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin jääähdytysjärjestelmä.

        "Jäljelle jää jäähdytysjärjestelmä. Siellä on vaihtoehtoina esimerkiksi se, että termostaatti ei ole paikoillaan, se on auki tai se on väärin asennettu."

        Tuon luettuasi, julistit minut vittuilijaksi. No, onneksi viimein rupesit tarkistamaan niitä edellisen remonttimiehen asennuksia. Ja maapallon lämpeneminen jatkuu ;)

        Ensinnäkään, noista ei virallisesti ollut mikään se oikea ratkaasu, eli termostaatti oli oikein paikoillaan, samoin että se olisi auki tai väärin asennettu. KAikki meni päin honkia, mutta eikai siitä kannata välittää. Sitäpaitsi se termostaatti oli pelkästään liian väljä ja pääsi falskaamaan pystysuunnassa. Huoltomiehen laittama paffitiiviste oli liikaa. Että siinä sulle ne vittuilut.


      • timothyd79
        ESKO SETÄ kirjoitti:

        kysäisen,oliko sinulla vahingossa 2 tiivistettä päälekkäin(vanha ja uusi)
        Vai oliko uusi tiiviste liian paksu?
        ystävällisin terveisin

        Ei siellä ollut kuin yksi uusi tiiviste, ja sekin oli liikaa. VAnhassa termostaatissa oleva "pokkaus" oli vahvempi, mitä vastaava uudessa. Siinä syy, mistä johtui että vesi pääsi menemään välistä syyläriin. Nyt pahvitiivisteen tilalla on pelkkä tiivisteliima


      • joku oli
        timothyd79 kirjoitti:

        Ensinnäkään, noista ei virallisesti ollut mikään se oikea ratkaasu, eli termostaatti oli oikein paikoillaan, samoin että se olisi auki tai väärin asennettu. KAikki meni päin honkia, mutta eikai siitä kannata välittää. Sitäpaitsi se termostaatti oli pelkästään liian väljä ja pääsi falskaamaan pystysuunnassa. Huoltomiehen laittama paffitiiviste oli liikaa. Että siinä sulle ne vittuilut.

        pielessä?
        "Sitäpaitsi se termostaatti oli pelkästään liian väljä ja pääsi falskaamaan pystysuunnassa. Huoltomiehen laittama paffitiiviste oli liikaa."
        Eli mielstäsi asennuksessa ei ollut mitään vikaa? Kaikki oli oikein asennettu? Vika ei ollut jäähdytysjärjestelmässä?
        Et tunnu ymmärtävän tekniikasta yhtään mitää, joten jos sinulla on koneitten kanssa ongelmia, yritä edes olla vittuilematta silloin, kun sinulla ei ole hajuakaan mistä on kysymys ja toiset koittavat auttaa.
        Intä vaikka siitä paskan lapioimisesta ja lehmien hipelöimisestä sellaisilla palstoilla jossa sen henkiset keskustelevat. Ne ovat sellaisia asioita joista minulla ei ole hajuakaan, tosin en kyllä ota kantaakaan sellaisiin asioihin joita en ymmärrä.


      • jeremias -49
        joku oli kirjoitti:

        pielessä?
        "Sitäpaitsi se termostaatti oli pelkästään liian väljä ja pääsi falskaamaan pystysuunnassa. Huoltomiehen laittama paffitiiviste oli liikaa."
        Eli mielstäsi asennuksessa ei ollut mitään vikaa? Kaikki oli oikein asennettu? Vika ei ollut jäähdytysjärjestelmässä?
        Et tunnu ymmärtävän tekniikasta yhtään mitää, joten jos sinulla on koneitten kanssa ongelmia, yritä edes olla vittuilematta silloin, kun sinulla ei ole hajuakaan mistä on kysymys ja toiset koittavat auttaa.
        Intä vaikka siitä paskan lapioimisesta ja lehmien hipelöimisestä sellaisilla palstoilla jossa sen henkiset keskustelevat. Ne ovat sellaisia asioita joista minulla ei ole hajuakaan, tosin en kyllä ota kantaakaan sellaisiin asioihin joita en ymmärrä.

        No ei tainnut mennä oikein vahvasti, tuo ylläoleva kirjoitus. Mistäs sinä tiedät paljonko tekniikasta asianomainen tietää, vai tunnetko kyseisen henkilön hyvinkin. Ja mene hipelöihtemään niitä mainitsemiasi lehmiä, niin pääset niitten kanssa sinuiksi, ja voi alkaa väittämään sitten asiasta jonkun tietäjän kanssa.
        Kyllä tuo alkuperäinen vika kuulosti hiukan oudolta, mutta et varmaan itsekään olisi sitä hetimmiten selvittänyt, herra kaikkitietävä...
        Näin sivusta seuranneena ei monenkaan vastaus ollut suoraansanottuna mistään kotoisin. Kaikki meni jokseenkin asian vierestä, mutta oikeaa vastausta asiasta ei viestin kirjoittajalle selvinnyt...


      • tuntea
        jeremias -49 kirjoitti:

        No ei tainnut mennä oikein vahvasti, tuo ylläoleva kirjoitus. Mistäs sinä tiedät paljonko tekniikasta asianomainen tietää, vai tunnetko kyseisen henkilön hyvinkin. Ja mene hipelöihtemään niitä mainitsemiasi lehmiä, niin pääset niitten kanssa sinuiksi, ja voi alkaa väittämään sitten asiasta jonkun tietäjän kanssa.
        Kyllä tuo alkuperäinen vika kuulosti hiukan oudolta, mutta et varmaan itsekään olisi sitä hetimmiten selvittänyt, herra kaikkitietävä...
        Näin sivusta seuranneena ei monenkaan vastaus ollut suoraansanottuna mistään kotoisin. Kaikki meni jokseenkin asian vierestä, mutta oikeaa vastausta asiasta ei viestin kirjoittajalle selvinnyt...

        Riittää kun lukee noita viestejä. Jos tietää tekniikasta, ei tuommosia tarvitse kysellä. Ja se syy vikaan kerrottiin noissa viesteissä monta monituista kertaa, joku ei vain suostunut sitä uskomaan. Lehmiin en sekaannu, se on varma. Ja intän vain asioista, joista tiedän.


      • mutterimasa
        joku oli kirjoitti:

        pielessä?
        "Sitäpaitsi se termostaatti oli pelkästään liian väljä ja pääsi falskaamaan pystysuunnassa. Huoltomiehen laittama paffitiiviste oli liikaa."
        Eli mielstäsi asennuksessa ei ollut mitään vikaa? Kaikki oli oikein asennettu? Vika ei ollut jäähdytysjärjestelmässä?
        Et tunnu ymmärtävän tekniikasta yhtään mitää, joten jos sinulla on koneitten kanssa ongelmia, yritä edes olla vittuilematta silloin, kun sinulla ei ole hajuakaan mistä on kysymys ja toiset koittavat auttaa.
        Intä vaikka siitä paskan lapioimisesta ja lehmien hipelöimisestä sellaisilla palstoilla jossa sen henkiset keskustelevat. Ne ovat sellaisia asioita joista minulla ei ole hajuakaan, tosin en kyllä ota kantaakaan sellaisiin asioihin joita en ymmärrä.

        Kuten otsikossa kerroin harvapa on ammattilainen aloittaessaan.
        Itsekin koneiden kannssa temmeltäneenä tulee silloin tällöin eteeni asioita joihin pitää paneutua ja miettiä oikein kunnolla.
        Maltilla ja rauhallisella asiaan perehtymisellä ne ongelmat ratkotaan.
        Arvailin jotain hämminkiä olevan termostaatissa ja sen asentamisessa.
        Liian paksu tiiviste siis muutti termostaattikotelon korkeutta jolloin uusi ohuempi pokkauksinen termostaatti " hölskyi"paikallaan ja päästi vettä kokoajan kiertoon.
        Pikkuviasta suurempi lopputulos.

        Lopputulosta ajatelleen onnistunut vian paikallistaminen ja korjaus.
        Onnittelen asentajaa neuvokkudesta.

        Eikun massikka tulille ja konekuumaks ja koppiin lämmittelemään.


      • P.Ölvästi
        timothyd79 kirjoitti:

        Ei siellä ollut kuin yksi uusi tiiviste, ja sekin oli liikaa. VAnhassa termostaatissa oleva "pokkaus" oli vahvempi, mitä vastaava uudessa. Siinä syy, mistä johtui että vesi pääsi menemään välistä syyläriin. Nyt pahvitiivisteen tilalla on pelkkä tiivisteliima

        Nyt varmaan ymmärrät miksi olin huolissani noiden tiivisteiden oikeellisuudesta ;-)

        Tuohon pumppu termari malliin on olemassa useita eri variaatioita, ja kun niiden kanssa pelaa täytyy aina tarkasti katsoa että laittaa uudet juuri oikeanlaiset vanhojen tilalle.

        Vaan hyvä että ongelma selkis.


      • P.Ölvästi

        Noissa lähtee suodattimen jalalta putki lauhduttimelle ja se palaa sieltä samaan jalustaan. Tietty jossain voi olla muitakin ratkaisuja, mutta tuo on yleisin. Sitä ei voi muuten ohittaa kun tekemällä putkesta "lenkin" joka palauttaa öljyn heti takaisin suodattimelle.


      • voih
        timothyd79 kirjoitti:

        Vika paikallistettu, ja osittain siihen termostaatin ympäristöön paikallistui. Siellä oli tiivistepahvi liikaa, ja näinollen paineen kasvaessa termostaatti ei pysynyt paikoillaan. Sieltä kotelon rungon ja termostaatin välistä vesi virtasi riittävän hyvin väärälle puolelle. Kiitokset asiallisista vastauksista, mutta olipahan niitä vittuilijoitakin joukossa...

        kerettiin jo lähettää insinööri matkalle, tarjoa sille nyt edes kahvit, kun noin pahasti vedätit


    • Syyläri

      Mun foorttis ei lämmö nouse kunnolla mittarin mukaan. Siihen on laitettu uus vesipumppu ja syyläri. Kun moottoria kärellä kokeeloo niin kyllähä se lämpöönen o.
      Onkohan vika liian tehokkaas syyläris ja vesipumpus vai mittaris?

      • Anonyymi

        Sinussa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe