Eilen oli vuoden masentavin päivä, "Sininen maanantai", brittiläinen tutkimus väittää.
Masentavuus syntyy huonoista sääoloista, vuodenvaihteen lomilta ja joulusta kertyneestä velasta sekä siitä, että monella palkkapäivä on vasta edessäpäin.
Oliko näin?
Kirjoittaessani tätä pikku juttua nyt tiistaina eli dagen efter ja vielä "sinisellä kynällä, en huomannut mitään eroa muihin päiviin verrattuna.
Tosin säät ovat olleet suht. koht. normaalit talvisäät täällä napapiirin tuntumassa, jouluna ei kertynyt velkaa ja palkkapäivä on taas vajaan parin viikon kuluttua.
Mutta masennus on ikävä tauti.
Yksi hyvä konsti torjua masennusta on mennä aamulla heti herättyään peilin ääreen ja nauraa itselleen.
Olen kokeillut monesti ja tepsii.
Toinen hyvä keino torjua masennusta tai sen lievempää muotoa alakuloa on nauttia päivän sinisestä hetkestä. Sininen hetki on se hetki, kun päivää alkaa mennä mailleen ja hämärtää, mutta ei ole vielä pimeää. Se kestää vain hetken, kuten kaikki kiva, mutta siitä voi nauttia ja unohtaa kaikki muu.
Kysymys on loppujen lopuksi positiivisesta ajattelusta positiv thinking.
Eräs nyt jo manan majoille siirtynyt ystäväni sanoi kerran keskustellessamme maailman ongelmista, että maailmassa on paljon parsittavaa, mutta onneksi on myös paljon parsijoita.
Sininen maanantai
32
610
Vastaukset
- pilvi*
Jos nyt muistelen, niin sininen taivas näyttäytyi ensimmäisen kerran viikkoihin täällä eteläsuomessa! Näkyi muutama valkea pilvenhattarakin, vaikka ei kauan kestänytkään. Velattomana pyrin minäkin elelemään, eikä ole tarvetta ilmennyt enään lainanottoon.
Tuo aamulla peilistä kurkkaaminen on hyvä konsti, niin hassu naamahan se sieltä tiirailee, ettei sille voi kuin nauraa! Oppis sen vielä tuntemaan perinpohjin, mutt'ei aina se yllättää!
Hyvää jatkoa!- !!!
Noscete ibsum!
- pilvi*
!!! kirjoitti:
Noscete ibsum!
käännätkö suomeksi? Lienee latinaa, enkä tavoitaa poikaani...
- se vallaton*
pilvi* kirjoitti:
käännätkö suomeksi? Lienee latinaa, enkä tavoitaa poikaani...
Tunnenhan toki,
mutta se villi vallaton
onnistuu aina :D
Se kun tietää,että
kuolisin tylsyyteen muuten!
- *Kukkahame*
Nyt sitten on masennukset ja känttyämiset takanapäin, voidaankin jatkaa kevään odotusta valon voimalla.
Eilen jo vilahti aurinko aika tuntuvasti, kun se on vielä niin matalalla se valon voima on häikäisevä, saa odottaa että häikäisy haihtuu.
Onko se vaan meillä pohjoisen asukkailla, keskinen Eurooppa sentään elää valossa talviaikanakin.
En ole talven kannattaja, vaikka elettävä silloinkin on, nyt tuo lumi toi valon ja kuin elämän tullessaan, pimeällä lumettomalla ei erota eläinten olemassaoloa, tuntuu kuin nekin häipyisivät jonnekin, nyt lumella on jos minkälaista jälkeä ja kuviota, luonto elää.
Vielä muutamia viikkoja ja keltainen herättää kevään, leskenlehdet, rentukat ja voikukat, valon väriset kukkaset tuovat toukokuun. - Maalaismies*
Maailman parantamisesta olen sitä mieltä, että kun tulee itsensä kanssa toimeen niin maailmassa on yksi turhautunut vähemmän.
- Ramoona*
on suruista tehty, murehista muovaeltu." Meillä on verenperintönä pohjoisen pimeän maan asukkeina surumielinen pojavire, Ilmankos blues ja jazz niin viihdyttävät meitäkin. Ne ovat juuri sinisen hetken musiikkia.
Pahinta olisi, jos olisi aina tasaisen lattea olo, silloinhan olisi kuollut.Laita Sinäkin siemeniä versomaan ikkunalaudalle, vaikka muutama herne ja sipulin kanta. Hienoissa ravintola-annoksissakin on usein kaksi ruohosipulin vartta tai herneenversoa ristissä . Eipä aikaakaan, kun ruukkukasveihin saa vaihtaa mullat. Se on jo todellinen kevään merkki.- sinikynä ekv
En ihan purematta nielaise tuota Ramoonan esittämää teoriaa siitä, että meillä suomalaisilla olisi verenperintönä surumielinen pohjavire.
Uskon mieluummin siihen teoriaan, että se surumielinen pohjavire on opittu vuosisatojen saatossa.
Mm. luterilainen kirkko, joka oli ainoa "opinahjomme" aina 1800-luvun lopulle asti, kunnes kansakouluasetus astui voimaan, on paasannut ja aivopessyt meitä ja esivanhempiamme syyttämällä meitä kaikkia rikollisiksi syntiemme tähden. Vähemmästäkin saa traumoja ja surumielisen pohjavireen.
Esimerkiksi vanhojen puukirkkojen seinä -ja kattomaalaukset ovat niin karmeita, että vähemmästäkin pelästyy, kun niitä katselee. Maalauksissa kuvataan helvetin tuskaa ja kadotuksen ammottavaa kitaa.
Kyllä siinä vähemmästäkin masentuu.
Onneksi viime vuosikymmeninä on myös anteeksianto ja rohkaisu saaneet jalansijaa kirkonkin piirissä. Positiivista. - Lämmin osanotto!
sinikynä ekv kirjoitti:
En ihan purematta nielaise tuota Ramoonan esittämää teoriaa siitä, että meillä suomalaisilla olisi verenperintönä surumielinen pohjavire.
Uskon mieluummin siihen teoriaan, että se surumielinen pohjavire on opittu vuosisatojen saatossa.
Mm. luterilainen kirkko, joka oli ainoa "opinahjomme" aina 1800-luvun lopulle asti, kunnes kansakouluasetus astui voimaan, on paasannut ja aivopessyt meitä ja esivanhempiamme syyttämällä meitä kaikkia rikollisiksi syntiemme tähden. Vähemmästäkin saa traumoja ja surumielisen pohjavireen.
Esimerkiksi vanhojen puukirkkojen seinä -ja kattomaalaukset ovat niin karmeita, että vähemmästäkin pelästyy, kun niitä katselee. Maalauksissa kuvataan helvetin tuskaa ja kadotuksen ammottavaa kitaa.
Onneksi viime vuosikymmeninä on myös anteeksianto ja rohkaisu saaneet jalansijaa kirkonkin piirissä. Positiivista.minun syntieni takia on varmaan ollut suuri ja raskas kuorma.
Sitten kaikki sodat vainajinenn kauhea jatkuvan surun aihe.
Olemme sotineet ruotsalaisten puolesta.
Vähän yötä, kylmää ja kaamosta kaiken ylle,
nostan hattua sitkeille ja hyville suomalaisille! - Ramoona*
sinikynä ekv kirjoitti:
Onneksi viime vuosikymmeninä on myös anteeksianto ja rohkaisu saaneet jalansijaa kirkonkin piirissä. Positiivista.Kirkko on varmasti vuosisatoja tehnyt parhaansa tai enemmänkin pahimpansa kansan synnintuntoon painajana. Kristinuskon vaikutus Suomessa on kuitenkin verrattain nuorta, tuo Kantelettaren säe edustaa vanhimpia henkisen perinnön kerroksia, ja samaa edustaa huomattava osa muutakin kansanrunoutta, ajalta jolta perimätieto on suullisena säilynyt. Armoton taistelu jokapäiväisestä ravinnosta ja lämpimänä pysymisestä on pitänyt ihmiset totisina. Jopa kehtolauluissa toivotti äiti lasta alle nurmen nukkumahan, koska maailma on niin kova ja kylmä paikka. Suomalainen iskelmälyriikka on jatkanut samaa linjaa.
Tämä "teoria" on ihan ymmärrettävä, ei mitenkään minun oma keksimäni , vaan paljon suulla suuremmalla usein esitetty. Meillä on perinteisesti luterilainen ylikorostunut työn arvostus, joka on omiaan nykyisinkin masentamaan niitä, jotka sitä ilman jäävät. Syitä surumielisyyteen on historiassa ja tässä päivässä, mutta onneksi elävän mieli on eteenpäin ja ilonaiheitakin paljon. Kirkon tehtävä onkin jakaa toivoa ja valoa, kuten sanot. - P A H A A
Lämmin osanotto! kirjoitti:
minun syntieni takia on varmaan ollut suuri ja raskas kuorma.
Sitten kaikki sodat vainajinenn kauhea jatkuvan surun aihe.
Olemme sotineet ruotsalaisten puolesta.
Vähän yötä, kylmää ja kaamosta kaiken ylle,
nostan hattua sitkeille ja hyville suomalaisille!t e h n y t.
Onhan se asia, jota ei olisi toivonut aiheuttavansa.
Virressäkin laulettiin:
- Voi kuinka Herra Taivaan
säikähtyy sieluni,
kun kärsimääsi vaivaan
on syynä syntini.
Onko tämä ollut tarkoitusellista kansan alistamista?
' - pilvi*
Ramoona* kirjoitti:
Kirkko on varmasti vuosisatoja tehnyt parhaansa tai enemmänkin pahimpansa kansan synnintuntoon painajana. Kristinuskon vaikutus Suomessa on kuitenkin verrattain nuorta, tuo Kantelettaren säe edustaa vanhimpia henkisen perinnön kerroksia, ja samaa edustaa huomattava osa muutakin kansanrunoutta, ajalta jolta perimätieto on suullisena säilynyt. Armoton taistelu jokapäiväisestä ravinnosta ja lämpimänä pysymisestä on pitänyt ihmiset totisina. Jopa kehtolauluissa toivotti äiti lasta alle nurmen nukkumahan, koska maailma on niin kova ja kylmä paikka. Suomalainen iskelmälyriikka on jatkanut samaa linjaa.
Tämä "teoria" on ihan ymmärrettävä, ei mitenkään minun oma keksimäni , vaan paljon suulla suuremmalla usein esitetty. Meillä on perinteisesti luterilainen ylikorostunut työn arvostus, joka on omiaan nykyisinkin masentamaan niitä, jotka sitä ilman jäävät. Syitä surumielisyyteen on historiassa ja tässä päivässä, mutta onneksi elävän mieli on eteenpäin ja ilonaiheitakin paljon. Kirkon tehtävä onkin jakaa toivoa ja valoa, kuten sanot.jotka saamme plakkariimme:) syntymälahjoina. Ulos-tai sisäänpäin kääntyneitä. Mutta kyllä uskonto panee ihmisen punnitsemaan itsensä, siitä jos selvii ehjin nahoin on jo hyvä *mato matkamies maan? Mulla tuo huumorintaju sai kerran ylivallan kun tajusin miten surkeina virsi meidät kuvaa! Ja vielä (vaivainen olen,( mä kyllä kuolen nauruun viel)mato:D)
Hartaanako sitä täytyis laulaa? - DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
pilvi* kirjoitti:
jotka saamme plakkariimme:) syntymälahjoina. Ulos-tai sisäänpäin kääntyneitä. Mutta kyllä uskonto panee ihmisen punnitsemaan itsensä, siitä jos selvii ehjin nahoin on jo hyvä *mato matkamies maan? Mulla tuo huumorintaju sai kerran ylivallan kun tajusin miten surkeina virsi meidät kuvaa! Ja vielä (vaivainen olen,( mä kyllä kuolen nauruun viel)mato:D)
Hartaanako sitä täytyis laulaa?hahahah pilviäjonka plakkarissa on "introvertti ja ektrovertti"
Aina uudelleen saa huomata sen.
Meillä täällä napapiirin tuntumassa yötä on vielä enemmän kuin heidän saarillaan,
joten syytä pieneen alakuloonkin on.
Palstalla olen huomannut monien puhuvan myös unettomuudesta,
joka ei onneksi oma ongelmani ole.
Sen on kuitenkin {HS:n mukaan} huomattu - ihan tutkitusti - johtavan helposti masennukseen,
sillä unenpuute aikeuttaa alavireisyyttä, joka vaikuttaa aivojen reagointiin stressiin.
Stressinsietokyky vähenee, myös keskittyminen on vaikeampaa.
Nämä sitten puolestaan aiheuttavat ärtyneisyyttä.
Täälläkin lienee huomattu tätä?
Mutta ei hätää, valo lisääntyy kaiken aikaa,
auringon ensimmäinen näyttäytyminen oli jo eilen,
"sinisenä maanantaina"!
:)- *Kukkahame*
Eikös maanantait yleensä työelämässä ole hankalia, eniten sattuu vahinkoja, kolareita ja vastoinkäymisiä juuri tuona päivänä.
Suuria määriä tuotannosta on maanantai kappaleita, niitä jotka eivät priima mainintaa saa, sama kai lienee ihmisissä jos siihen mennään, harmittaisi olla maanantai lapsi, vaikka en kyllä tiedä, elämä on kuitenkin ollut puolellani ja hyvät haltijat, voittoja on tullut.
Ei se eilinenkään näin nyt ajatellen ollut mitenkään huono päivä, ainakaan minulle, tuskin sen paremmin menee ensi maanantainakaan vaikka ei niin sininen enää olekkaan.
Suuntana tulevaisuus. - A n i h a r v o i n
*Kukkahame* kirjoitti:
Eikös maanantait yleensä työelämässä ole hankalia, eniten sattuu vahinkoja, kolareita ja vastoinkäymisiä juuri tuona päivänä.
Suuria määriä tuotannosta on maanantai kappaleita, niitä jotka eivät priima mainintaa saa, sama kai lienee ihmisissä jos siihen mennään, harmittaisi olla maanantai lapsi, vaikka en kyllä tiedä, elämä on kuitenkin ollut puolellani ja hyvät haltijat, voittoja on tullut.
Ei se eilinenkään näin nyt ajatellen ollut mitenkään huono päivä, ainakaan minulle, tuskin sen paremmin menee ensi maanantainakaan vaikka ei niin sininen enää olekkaan.
Suuntana tulevaisuus.pitävät kutinsa.
- Satu*
Lontoossa
jopa virkavaltakin suhtautuu ihmisiin niin, että voisi melkein lisätä 'dear' jokaisen lauseen loppuun,
kuten siellä tekevätkin useimmiten.
Heillä eivät venäläisten kasakoitten korot ole jättäneet jälkiään kansan sieluun.
Heillä ei ole tarvinnut käydä sotia niin paljon kuin meillä on jouduttu käymään. - pilvi*
LateVaan kirjoitti:
Nyt on tiistai ja juuri se sininen hetki.
ollaan samalla longituudilla! Nyt täällä imuri soi niin etten kuulekkaan mitään, on se tehokas vironrouva! Mä meen karkuun nyt...
Hieno sininen pastellin tuntuinen kajo. - 2345678
*Kukkahame* kirjoitti:
Suuntana tulevaisuus.tässäk'ään kirjoituksessasi ole mitään järkeä, Tämä ei ole vastaus avaukseen eikä edelliseen viestiin eikä tähän muutkaan ole vastanneet kuten ei muihinkaan kirjoituksiisi. Mitä oikein tällä sanallisella sonnalla tarkoitat ? kysympä vaan.
Jos olet ahterriisi saanut rupia ei niitä kukaan laske voitoiksi. - 567854
*Kukkahame* kirjoitti:
Suuntana tulevaisuus.kirjoita asiaa, elä tee tyhjää palstan täytettä.
- Miss Suomi
567854 kirjoitti:
kirjoita asiaa, elä tee tyhjää palstan täytettä.
Kyllä sinä olet nolla isolla oolla!
Kaikki aiheet sulle liika olet vain kaiken aikaa selän takana ja arvostelet Kukkahametta, kirjoitukset ovat avaukseen, mutta eihän sitä voi sinulta odottaa, jos lukutaitokin on vajavainen.
Lopeta jo, etkö tajua!
- Korven Jaakko
Tämän läppärin akusta alkaa virta olla lopussa.
Sähköä ei ole koskaan ollutkaan täällä kiveliössä.
Bensageneraattorilla lataaminen tulee huisin kalliiksi ja bensakin on siitä ihan lopussa.
Lähin bensa-asma on yli 20 km päässä.
Eikä sinne ole edes tietä.
Suksilla voisin tietty lähteä, mutta kunto on mitä on ja pakkastakin parikymppiä.
Mootorikelkkakin on, mutta sillä siellä käynit maksaa suunnilleen 40€.
On minulla yksi lohtu tuolla nurkassa. Se on sellanen polkugeneraattori. Sitä jos jaksaa polkea muutaman tunnin ja läppäri siinä kiinni, niin sitten voi taas muutaman tunnin surfailla netissä.
Mutta siinä tulee hiki ja tällä nuo vaatteitten pesumahollisuuvet on vähän niin ja näin, näin talvella meinaan.
Mutta on minulla vielä halkoja takkaan ja vähän valopetroolia noihin lamppuihin, ettei tarvii pärettä vielä polttaa.
On täällä aika hiljaista, niin että tukee käymään, mutta tuokee omat evväät mukanne.
Terveisin
Korven Jaakko- n a m nam
Fazerin Sininen poistaa parhaiten masennuksen. Otetaan oikein monta palaa, niin johan alkaa elämä maistumaan!
- oon juonnunna*
n a m nam kirjoitti:
Fazerin Sininen poistaa parhaiten masennuksen. Otetaan oikein monta palaa, niin johan alkaa elämä maistumaan!
oikein vaffaa, se on sitten hyvvää! Aamulla on niiin hyvä olokin jotta:D
- Salokylän Sanelma
Bentsiiniasema toenperrään jäi sinne moottortien liittymän alle, tie männöö sen piältä nyt. Mitäpä jos tuon mönkijän tuosta liiteristä nappoon ja tuon sulle kanisterin pensoo, suat sen akkrekaattis kääntiin ja hommat pelloomaan. Pittäähän se sinun läppäri suaha kääntii, ku ei se läpän heittokaa taijja yksin niin kivvoo olla, pallaatetta pittääsuaha. Se polokukeneraattor käyp kyllä kuntoilulaitteesta, ja elä piä niin paljon vuatetta piälläs kun sitä polet. Eikö sulla löytys sellasta reikäaluspaitoon niinku Turhapuron Uunolla, siitä hiki het haihtuu.
Kai sinulla on kahvit tarjota, tuon mukanain lettutarpeet, jos ossoisit niitä kiännellä viskoomalla ilimaan, ois se sommoo katella. - *Kukkahame*
Salokylän Sanelma kirjoitti:
Bentsiiniasema toenperrään jäi sinne moottortien liittymän alle, tie männöö sen piältä nyt. Mitäpä jos tuon mönkijän tuosta liiteristä nappoon ja tuon sulle kanisterin pensoo, suat sen akkrekaattis kääntiin ja hommat pelloomaan. Pittäähän se sinun läppäri suaha kääntii, ku ei se läpän heittokaa taijja yksin niin kivvoo olla, pallaatetta pittääsuaha. Se polokukeneraattor käyp kyllä kuntoilulaitteesta, ja elä piä niin paljon vuatetta piälläs kun sitä polet. Eikö sulla löytys sellasta reikäaluspaitoon niinku Turhapuron Uunolla, siitä hiki het haihtuu.
Kai sinulla on kahvit tarjota, tuon mukanain lettutarpeet, jos ossoisit niitä kiännellä viskoomalla ilimaan, ois se sommoo katella.Otan pakasteesta villivadelmia ison rasian ja kermavaahtoa, istutaan alas ja jutellaan mukavia.
Tee sitä lettutaikinaa sen verran että riittää, tai kaupathan on auki puoleen yöhönkin paikoin, ei hätää kyllä sitä herkkua löytyy.
Siksi aikaa kyllä koneet suljetaan että puhutaankin sitten oikein ääneen. - Korven Jaakko
*Kukkahame* kirjoitti:
Otan pakasteesta villivadelmia ison rasian ja kermavaahtoa, istutaan alas ja jutellaan mukavia.
Tee sitä lettutaikinaa sen verran että riittää, tai kaupathan on auki puoleen yöhönkin paikoin, ei hätää kyllä sitä herkkua löytyy.
Siksi aikaa kyllä koneet suljetaan että puhutaankin sitten oikein ääneen.Meinaan, jos parittainki akkoja tulis käymään. Lettuja olis toki kiva paistella ja kyllä mulla on sellanen heittopannukin jossain tallella. Nuo nykyiset teflonit taitaa olla vähän liian raskaita siihen hommaan.
Ai että oikein hillot ja kermavaahot ja kaikki. Ihan sylki herahtaa kielelle. ja kyllä se varmaan ne kielenkannatki irrottas tälläseltä erakoltaki.
Jos jottai on unohtunna matkasta, niin siinä bensa-asemalla on sellanen pieni sekatavarakauppa, josta saapi kaikenlaista.
No siitäkö bensa-asemalta lähettä, niin ajakee ensi siinä pari kilomertiä pohjoseen ja sitten käännytte tieltä koilliseen semmose puron kohalta. Minä laitoin lippuja sinne mettään tien merkiksi, etten eksy, kun pimiässa joskun kulen. Kaippa ne auttavat teitäki. Saattapi olla, että mönkijällä on kulkuvaikeuksia. Sen verran on tuota lumenroskaa maahan tullu. Vaan yrittäkkee ja jos kiinni jäätte, niin huutakee, minä tulen sitte kelkan kanssa avuks.
Kyllä minulla sumppitarpeita täällä on ja ruokaakin, että tervetulloo vaan.
Ai niin, elkää pelästykö sitä sutta, joka saataa norkoilla pirtin nurkilla. Se on melko kesy, vaikka pahan näkönen onki.
Terveisin Jaakko
Olin iltapäivällä autolla liikkeellä. Luonto yhdessä kirkkaan pakkassään myötä loihti aivan uskomattomat upeat maisemakuvat näytille. Lämpimien maiden ihmiset ehkä hullaantuisivat moisesta luonnon panoraamasta.
Aurinko kultasi metsät ja maastokohdat niin upeiksi, että saattoi vain ihastella.
Illalla fiilikset romahtivat syystä tai toisesta rajusti miinuksen puolelle. Kysyin itseltäni, voiko noin huimaan potutukseen kuolla. Otin myöhäillalla tuplarosauksen brandya.
Uni tuli kuin tukkipojalle. Unessa itse UKK oli vielä voimissaan. Hän oli hiihtomatkalla pohjoisessa. Olin seurueessa jostain syystä. Uni palautti voimat ja heräsin virkeänä.
Niin että jotain perää tuossa tammikuun 18 päivän tienoon surkeissa fiilistuntemuksissa voi joillekin olla. Tai sitten ei.- *Kukkahame*
Taitaa se auringon valokin pitkän piilottelun jälkeen saada aikaan innostusta ja yrittämistä, kun vaan häärää tekee hommia, siinä hyvässä valossa, väsyy ja 'putoaa'.
Minulla taas oli hyvä ilta katsoin myöhäiselokuvan nukahtamatta sohvalle, tietty söin tummaa suklaata se kyllä hiukan väsytti kun sokerit nousi.
Vasta puolen yön jälkeen kömmin sänkyyn otin kyllä sen pakollisen hömpsyn, olen koko talven sitä harrastanut, yksi suullinen, irvistys ja syvään henkeä...nukkumaan ja uni tulee ;-D! - Satu*
*Kukkahame* kirjoitti:
Taitaa se auringon valokin pitkän piilottelun jälkeen saada aikaan innostusta ja yrittämistä, kun vaan häärää tekee hommia, siinä hyvässä valossa, väsyy ja 'putoaa'.
Minulla taas oli hyvä ilta katsoin myöhäiselokuvan nukahtamatta sohvalle, tietty söin tummaa suklaata se kyllä hiukan väsytti kun sokerit nousi.
Vasta puolen yön jälkeen kömmin sänkyyn otin kyllä sen pakollisen hömpsyn, olen koko talven sitä harrastanut, yksi suullinen, irvistys ja syvään henkeä...nukkumaan ja uni tulee ;-D!herättyäni ja alkuverryttelyt tehtyäni tulin laittamaan aamiaisen sekä painoin sunnuntai-iltana valmiiksi lataamani tiskikoneen päälle, sillä vieraiden kanssa illalla meni hiukan myöhempään.
Hyvältä tuntuu, kun saa nukkua riittävän pitkään.
Viime aikoina on ollut paljon lauluharjoituksia, kun on se esiintyminen.
Ne kyllä tekevät sielulle hyvää, kannattaa mennä yhdessä laulamaan.
Tänä iltana oli todella sininen hetki taas illan suussa, kute Late kirjoittikin.
Illasta on päivä jo hiukan pidentynyt, valoa kohti ollaan matkalla.
:) sinäpäs sen sanoit.Entisestään tiedän,että tammikuu on aina ollut minullekin "kova paikka", liekkö sitten vaikuttimena vaikka loppusyksyn hengissäpysymiskonstien keksiminen ja huokaisut,että taisinpa taas selvitä.
Mutta käsittämättömiä ovat nuo "käsittämättömät" mielentilan vaihtelut.
No,en sen enempää tätä päivämäärän setvimistä jatka, mutta rankkaa aikaa on tämäkin herkille ihmisille.
Tänä aamuna heräsin minäkin kuin "toisena ihmisenä", onneksi pystyy vielä sanomaan vanhan fraasin....elämä voittaa.
Pysyttelin ihan poissa täältä palstaltakin muutaman päivän...sen verran vilkaisin noita kirjoituksia, etteivät sen enemmän vilkaisun ja kannanoton arvoisia ole.
Olipa taas ihan itsekunnioituksen arvoista, kun pystyi pitämään itsensä kurissa eikä tänne ruvennut itseään purkamaan. Tulipa itseään punnittua ja tutkittuakin ihan "omin voimin."
Ihan taas hätkähtäen hoksasin omaa meditaatiotani intuitiivisesti käyttäneeni jo kymmenet vuodet....kaipa silläkin oma merkityksensä näinkin kauan suht.hengissäselviämiseen.
Voimia sinullekin....tunnen hengenheimolaisuutta kanssasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172234Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2091851Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071742Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021421Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481316Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu541119Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1671106- 891021
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.147928Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14881