miten kerron äidille?

-

kuukautiseni ovat alkaneet mutta miten kertoa äidille?

152

7455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      nyt äidille kertomaan, älä suotta ujostele. Omalla tytölläni 13v. alkoi kuukautiset vajaa vuosi sitten, hieman ujostellen kertomaan niistä minulle tuli. Olin aiemmin jo hänelle sanonut, että pitää sitten kertoa äidille heti, kun kuukautiset alkaa, ettei yksin saa sellaisen asian kanssa pähkäillä.

      • toivotonta...

        moi!
        Sanokaa mitä mä teen kun, pariviikkoo sitten liikkatunnilla meillä oli terveystietoo nii jotkut rinnakkais luokan tytöt on saanu päähän kirjottaa jonkun ihmeen ketjuviestin, mitä ne lähettelee kaikille muille niiden kavereille ja mun luokkalaisille, et mulla ja mun parilla kaverilla ois alkanu kuukautiset, mut ei ne ees tiiä onko meillä alkanu nii , arvatkaa onko hävettävää kävellä koulussa semmosen ohi joka on lukenu se viestin...


      • aikaine

        Minulla aikoinaan alkoi 9v. Ei se kertominen musta vaikeeta ollut...:) Sanoin vaan äidille että "Onks nää ne kuukautiset? Ei kai mun tartte käyttää siteitä" :D


      • kiusaajatjaniidenrum
        toivotonta... kirjoitti:

        moi!
        Sanokaa mitä mä teen kun, pariviikkoo sitten liikkatunnilla meillä oli terveystietoo nii jotkut rinnakkais luokan tytöt on saanu päähän kirjottaa jonkun ihmeen ketjuviestin, mitä ne lähettelee kaikille muille niiden kavereille ja mun luokkalaisille, et mulla ja mun parilla kaverilla ois alkanu kuukautiset, mut ei ne ees tiiä onko meillä alkanu nii , arvatkaa onko hävettävää kävellä koulussa semmosen ohi joka on lukenu se viestin...

        tajuatko, että tuo on kiusaamista?


      • -..-.-..-.-
        toivotonta... kirjoitti:

        moi!
        Sanokaa mitä mä teen kun, pariviikkoo sitten liikkatunnilla meillä oli terveystietoo nii jotkut rinnakkais luokan tytöt on saanu päähän kirjottaa jonkun ihmeen ketjuviestin, mitä ne lähettelee kaikille muille niiden kavereille ja mun luokkalaisille, et mulla ja mun parilla kaverilla ois alkanu kuukautiset, mut ei ne ees tiiä onko meillä alkanu nii , arvatkaa onko hävettävää kävellä koulussa semmosen ohi joka on lukenu se viestin...

        haahaa ne kiusaa sua ;P


      • kfjk
        -..-.-..-.- kirjoitti:

        haahaa ne kiusaa sua ;P

        oo hiljaa


      • dfghjkldd

        Mulla alko 14 vuotiaana enkä oo kertonu vieläkää vaik oon jo 16 :D Musta vaa tuntuu et kyl mä pärjään omillani ja äidin siteitä olen ottanut.... Mut musta kyllä tuntuu et äiti sen on jo tajunnu ku siteitä hävinny. Mut ei se oo sanonu mitää :D Eikä mulla oo minkäänlaisia kipuja ja nii


      • E H
        dfghjkldd kirjoitti:

        Mulla alko 14 vuotiaana enkä oo kertonu vieläkää vaik oon jo 16 :D Musta vaa tuntuu et kyl mä pärjään omillani ja äidin siteitä olen ottanut.... Mut musta kyllä tuntuu et äiti sen on jo tajunnu ku siteitä hävinny. Mut ei se oo sanonu mitää :D Eikä mulla oo minkäänlaisia kipuja ja nii

        No mun vanhemmat on koko ajan mun perässä kysymässä et onks ne alkanu ja en haluu kertoo niille ku asia ei niille kuulu nii miten mä sen muka voin piilottaa


    • ö

      1. Kävelet äidin luokse ja sanot: "Mulla alkoi kuukautiset."
      2. Kirjoitat äidille viestin lapulle tai kännykällä.

      • vaan!

        mulla alkoi menkat viimekuussa ja jännitti kyllä ihan liikaa. Pidättelin asiaa noin kolme päivää ja käytin äidin siteitä kunnes äidin ollessa töissä päätin tekstata. "Mulla alko menkat, lainasin sulta siteen" Äidin vastaus oli "Onnea, onko maha kipeä?" hehe. ei se sitten ollutkaan ihan niin noloa kuin luulin. Eli rohkeasti kertomaan vain, ei se sua pure.


      • :DDDD

        Mä kirjotin äidilleni lapun että "mun kuukautiset alko" ja pistin sen lapun äidin käsilaukkuun ja huomas sen lapun töissä ja iltapäivällä kun se tuli sieltä töistä niin se oli ostanut mulle siteitä ja suklaalevyn ja onnitteli kovasti. :DD


      • 13wee

        mää taidan käyttää vaihtoehtoo 2


      • Anonyymi
        13wee kirjoitti:

        mää taidan käyttää vaihtoehtoo 2

        Ei tule päättymään hyvin


    • nyt15vuotta

      mene vain kertomaan äidillesi! minä olin 13v. kun minun kuukautiseni alkoivat. kerroin niistä äidille viestillä. se ei ollut niin vaikeaa kuin että puhuminen. :)

      • norbbis

        eli viime perjántaina, vitsit mua pelotti kertoo äidille! Mä panttasinkin sitä sunnuntaiaamuun asti kunnes kerroin. Kerro rohkeesti! Ei se sitte ollukkaa nii noloo.


      • ööööö..
        norbbis kirjoitti:

        eli viime perjántaina, vitsit mua pelotti kertoo äidille! Mä panttasinkin sitä sunnuntaiaamuun asti kunnes kerroin. Kerro rohkeesti! Ei se sitte ollukkaa nii noloo.

        muaki nolotti sillon ihan hirveesti ja jännittiki,olin neljätoist vuotias..kerroin vasta seuraavana päivänä.


    • edtu

      minulla alkoi kuukautiset viime vuoden lopussa enkä ole vieläkään kertonut :) äitini oli ostanut k-suojia ja jos ei olisi olisin ostanut itse. Ei varmaan tarvitse kertoa jos et uskalla :)

      • tidityy

        kannattaa silti kerota vaikk ei välttis tarviis. ku kyllä äiti saa kuitenkin jossain vaiheessa tietää asiasta.


      • pööööö15v
        tidityy kirjoitti:

        kannattaa silti kerota vaikk ei välttis tarviis. ku kyllä äiti saa kuitenkin jossain vaiheessa tietää asiasta.

        itsellä äitini tajusi sen oikeastaan jo ennen minua xDD olin 12-vuotias ja ihmettelin verta lakanallani, ihmettelin ääneen äidillenikin tajuamatta mistään mitään ja äiti kuitenkin tajusi.

        Viitsitkö vaikka kysyä milloin ne äidilläsi alkoivat ja sitten sanot että sinulla juuri alkoi.
        Viesti ym. on myös hyvä idea.

        Älä ole huolissasi koska äidit varmaan oikeasti pitävätkin siitä kun heidän tyttärellään alkaa kuukautiset. Se kertoo siitä että tyttö on kasvamassa aikuiseksi =)


      • niinpä niin
        tidityy kirjoitti:

        kannattaa silti kerota vaikk ei välttis tarviis. ku kyllä äiti saa kuitenkin jossain vaiheessa tietää asiasta.

        Ettei käy niin nolosti kuin mulle joskus kauan sitten 15-vuotiaana.. Silloin ei tekstareita sun muita tekniikoita ollu.. En mitenkään uskaltanu kertoa äidille. Olin jo monta kertaa vetämässä henkeä sana huulillani, kunnes peräännyin. Siinä sitten käytin äidin siteitä, kunnes pakkauksen hupenemisesta olisi huomannut. Siirryin isoon vessapaperitolloon, vuotoni oli alussa niin niukkaa. No siinä ehti kulua parikin vuotojaksoa pitkien väliaikojen kera kunnes unohdin kerran iltamyöhään vetää vessan jäljiltäni.. Aamulla äiti huomasi ollessani vielä sängyssä. Olin niin nolona, että aloin itkeä! Pakko sanoa vaikka, että me edellinen nuori sukupolvi olimme ehkä henkisesti vielä lapsia vaikka kuukautiset alkoivatkin ;)


      • A.kk
        tidityy kirjoitti:

        kannattaa silti kerota vaikk ei välttis tarviis. ku kyllä äiti saa kuitenkin jossain vaiheessa tietää asiasta.

        Mä oon 12v, kohta 13v mulla alko kuukautiset 10 vuotiaana enkä oo kertonu äidille vielä!!!! oon monesti yrittäny kertoo mut ei onnistu..Oon käyttäny salaa äidin suojia. Kerran mulla oli tullu housuista läpi ja äiti laitto housuni pesuun ja kysy multa:- onko sulla vuotanu verta? Rupesin hirveesti selittelee et : kun leikkasin kynnet niin leikkasin liian syvältä niin kynnestä oli tullu ne veret mun housuille.. (mut oikeesti ne oli kuukautisten jäliltä)... ja se varmaan sit usko ja laitto housut pesuun... mut mä en oo uskaltanu sanoo äidille enkä voi puhuu kavereillekkaan niistä, kun kellää ei oo viel alkanu, en ihan viittii.


      • Valittaja..
        niinpä niin kirjoitti:

        Ettei käy niin nolosti kuin mulle joskus kauan sitten 15-vuotiaana.. Silloin ei tekstareita sun muita tekniikoita ollu.. En mitenkään uskaltanu kertoa äidille. Olin jo monta kertaa vetämässä henkeä sana huulillani, kunnes peräännyin. Siinä sitten käytin äidin siteitä, kunnes pakkauksen hupenemisesta olisi huomannut. Siirryin isoon vessapaperitolloon, vuotoni oli alussa niin niukkaa. No siinä ehti kulua parikin vuotojaksoa pitkien väliaikojen kera kunnes unohdin kerran iltamyöhään vetää vessan jäljiltäni.. Aamulla äiti huomasi ollessani vielä sängyssä. Olin niin nolona, että aloin itkeä! Pakko sanoa vaikka, että me edellinen nuori sukupolvi olimme ehkä henkisesti vielä lapsia vaikka kuukautiset alkoivatkin ;)

        Hei Niimpä niin! Kiva kohtalokas kuukautisdrauma.. Ise olen 11 ja menkkani alkoivat jo Helatorstaina.. Nyt paria viikkoa myöhemmin minulla alkoi taas vuoto (toista kertaa) Aamulla huomasten että pikkarit ypaidan housut lakana patja oli ihan veressä.. Onnenani minulla aina vuotaa nenästä verta niin sanoin äiskälle että tiiätkömitä nenäst oli tullu yöllä verta!! Pariviikkoa myöhemmin kun katsoimme leffaa niin korvastani tuli verta Kun joskus kauan kauan sitten mä putsasin korviani ja kaverini pelästytti mut ja pelästyinhän minä ja työnsin pelästyksissäni korvapuikon tärykalvoon asti esitäuidakkaan siedä.. Niin ei tarvitse menkka aikaan uida kun korvaa voi valittaaa...


      • tytyyy
        A.kk kirjoitti:

        Mä oon 12v, kohta 13v mulla alko kuukautiset 10 vuotiaana enkä oo kertonu äidille vielä!!!! oon monesti yrittäny kertoo mut ei onnistu..Oon käyttäny salaa äidin suojia. Kerran mulla oli tullu housuista läpi ja äiti laitto housuni pesuun ja kysy multa:- onko sulla vuotanu verta? Rupesin hirveesti selittelee et : kun leikkasin kynnet niin leikkasin liian syvältä niin kynnestä oli tullu ne veret mun housuille.. (mut oikeesti ne oli kuukautisten jäliltä)... ja se varmaan sit usko ja laitto housut pesuun... mut mä en oo uskaltanu sanoo äidille enkä voi puhuu kavereillekkaan niistä, kun kellää ei oo viel alkanu, en ihan viittii.

        Hei ei voi olla noin vaikeeta, pääsisit paljo helpommalla. mulla alkoi vuoden aikasemmin about ja onneksi kerroin heti, veripikkarit on yäk! ;) Lakanista puhumattakaan :DD Olen nyt 13


      • jhfio
        A.kk kirjoitti:

        Mä oon 12v, kohta 13v mulla alko kuukautiset 10 vuotiaana enkä oo kertonu äidille vielä!!!! oon monesti yrittäny kertoo mut ei onnistu..Oon käyttäny salaa äidin suojia. Kerran mulla oli tullu housuista läpi ja äiti laitto housuni pesuun ja kysy multa:- onko sulla vuotanu verta? Rupesin hirveesti selittelee et : kun leikkasin kynnet niin leikkasin liian syvältä niin kynnestä oli tullu ne veret mun housuille.. (mut oikeesti ne oli kuukautisten jäliltä)... ja se varmaan sit usko ja laitto housut pesuun... mut mä en oo uskaltanu sanoo äidille enkä voi puhuu kavereillekkaan niistä, kun kellää ei oo viel alkanu, en ihan viittii.

        kerro sen helponpaa mitä aijemmin kerrot


    • arvaa mitä?

      Mä huomasin aamulla että kuukautiseni olivat alkaneet. En uskaltanut heti kertoa joten laitoin äidin siteen ja lähdin kouluun. Tultuani sieltä sanoin äidille: arvaa mitä tapahtui tänään?? Ja siitä äiti aika nopeasti arvasi, ehkäpä hieman hermostuneella olemuksellani ja muulla oli vaikutusta asiaan. Sitten sanoin vain että: joo, ja lähdin ylös omaan huoneeseeni. Ei yhtään vaikeaa! :D

      • princessss96

        mullla alko eilen illalla ja tänäaamuna kerrroin äidille kun ihmettelin hiukan. ei ollut vaikeaa, antoi siteen käteen ja sanoi "ota toi" ja lähti takaisin tietokoneelle mistä tulikin. varmaan itsekin tietää että tuollainen on vaikeaa kertoa =)


      • ´Minni

        Vaude arvaa mitä!!


    • äXyDee

      Kävelet vaa reippasti sen luo ja sanot normaalilla äänellä "Mul alko menkat". se ymmärtää varmasti että ujostuttaa, onhan seki ollu samassa tilanteessa :). Melkein kaikki naiset on kokenu sen tilanteen joskus. Hyvä tapa on myös tekstari. Kannattaa kertoa koska muuten joudut itse ostaa siteesi

    • dghiswg

      Se vähän riippuu. Itse sanoisin, että rohkeasti menet ja kerrot.

      Olettaen, että äitisi suhtautuu siihen uutiseen normaalisti.

      Itsellä alkoi 12-vuotiaana (olin kylläkin pian täyttämässä 13-vuotta) ja kun kerroin äidilleni asiasta, sain litsarin naamaan ja käskyn pitää ne menkat mahd. piilossa. Eli piti varoa vahinkosotkua, esim vaikkapa verisiä alusvaatteita tai lakanoita..siitä lähtien olen oikeastaan vihannut kuukautisia, kipu tietenkin on omiaan lisäämään inhoa niitä kohtaan. Ja olen sentään jo 19. Nyt menkat ovat jääneet melko niukiksi laihtumisen takia, ja olen enemmän kuin iloinen. Suhtautuminen kuukautiisinii on siis todella typerä ja väärä, mutta minkäs teet.

      • tänäänki menkat....

        Itse oli 12-v kun menkkani alkoi. Olin koulussa ja menin WC:hen ja hoksasin että pikkareissa oli punanen pläntti. Mietin eka et mitä ihmettä mitä likaa toi on?! Sit hoksasin et ai noi onki menkat. Itellä ei ollu siteit koska en ollu osannu aatella että ne alkais joten otin WC:n lääkekaapist jossa tiesin olevan aina pari sidettä varalta jos alkaa yllättäin. Seuraavalla välkällä soitin äidille ja sanoin jotenki näin: Mulla alko nyt. Käytkö kaupassa? :) Siihe äiti vaa : On kotona muutama side mut käyn tullessa ostaa lisää.
        Ei se kertominen oo niii kauheaa ko sen vois kuvitella!:)
        Rohkeasti vaa!!! :)


      • nojookaikkionvarattu

        häh? MIKÄ ÄITI! Törkeää!


      • vittuuntunut

        Sait litsarin, kun kerroit et menkkas alkoi?! Helvetin ärsyttävää ois jos mun äiti ois tommone. Aina naisten pitää olla häpeilemässä jotain, vittu mä alan aikuisena feministiksi.


    • yfthj

      Eihän sitä tosiaan ole pakko kertoa äitille kun kuukautiset alkaa, mutta turha sitä on pahemmin pelätäkään. Varmaankin äitille yhtä jännä hetki kun itellesikin :)

      Itelläni alkoi pari päivää sen jälkeen kun täytin 13, keskellä yötä. Aamulla herätessä huomasin vähän verta lakanalla. Aamupäivän yritin miettiä miten siitä uskaltaisi kertoa, kun ei oltu oikein muutenkaan niistä asioista puhuttu.

      Päivemmällä sitten pyysin äitin käymään huoneessa, ja siirsin peiton pois lakanan päältä. En muista sanoinko sanaakaan :) Äiti vaan hymyili yllättyneen näköisenä ja kysyi muistaakseni "Onks sulla alkanut?". Sitten vaan äiti kertoi missä säilyttää siteitään että voin ottaa sieltä. Kertoi samalla että vanhempi siskoni oli kanssa kertonut, mutta meistä keskimmäinen ei.

      Eli ei se sitten niin pelottavaa ollutkaan :) Sitten jatkettiin päivää niinkun ennenkin, ja tosiaan, varmasti yhtä hermostuttava hetki äiteillekin kuin meille.

      • ei ihan noin...

        No tähän on kyllä pakko sanoa, että jos äitisi on ihan normaali aikuinen ihminen, niin tyttären menkkojen alkamisessa ei ole hänelle mitään hermostuttavaa. :D Äidit osaavat sitä odottaa ja pitävät sitä täysin luonnollisena, teinityttö vaan on kehossaan suurten muutosten keskellä ja sen takia on hermostunut ja epävarma. Äiti on käynyt ne läpi, tietää etteivät naiseksi kasvamisen merkit ole vaarallisia ja pitää niitä luonnollisina.


      • yfthj
        ei ihan noin... kirjoitti:

        No tähän on kyllä pakko sanoa, että jos äitisi on ihan normaali aikuinen ihminen, niin tyttären menkkojen alkamisessa ei ole hänelle mitään hermostuttavaa. :D Äidit osaavat sitä odottaa ja pitävät sitä täysin luonnollisena, teinityttö vaan on kehossaan suurten muutosten keskellä ja sen takia on hermostunut ja epävarma. Äiti on käynyt ne läpi, tietää etteivät naiseksi kasvamisen merkit ole vaarallisia ja pitää niitä luonnollisina.

        Siis tarkoitin että se keskusteluhetki voi olla hermostuttava äitillekin :)
        Että mitä kaikkea sitä pitäisi osata sanoa.


    • kahden tytön äiti

      Kuukautisten alkaminen kertoo siitä, että
      - sinulla on normaalit naisen sukuelimet (= kohtu, munasarjat ja emätin)
      - hormonitoimintasi on käynnistynyt niinkuin sen pitäisikin ja kehityksesi naiseksi etenee normaaliin tapaan
      - voit myöhemmin saada lapsia

      Nämähän ovat suorastaan upeita asioita!

      Useimmat äidit ovat todella iloisia tyttäriensä puolesta, kun heillä alkavat kuukautiset. Tietysti on myös hiukan haikeaa se, että pienestä tytöstä on tulossa nainen, vaikka aikuisuuteen onkin vielä pitkä matka.

      Itselläni on kaksi tytärtä, joista toisen 13 v kuukautiset alkoivat vajaa vuosi sitten. Olin puhunut menkoista vanhemman kanssa jo ennen kuin ne alkoivat (kuten myös nuoremman). Siitä huolimatta huomasin, että hänelle oli aluksi jotenkin noloa puhua asiasta - eikä hän itse asiassa oikein ollut ymmärtänytkään että kyseessä oli oikea kuukautisvuoto. Huomasin sen itse asiassa siitä, että pyykkiin ilmaantui verisiä pikkuhousuja. Otin sitten itse asian puheeksi, ja sen jälkeen olemme voineet jutella asiasta. Hiljan kun olimme menossa lomalle, hankin tyttärelle kuukautisten siirtopillerit, ettei vuoto olisi sotkenut lomasuunnitelmia. Hänelle oli iloinen yllätys että niinkin voi tehdä! Oli raukka jo varautunut pysymään rannalla...

      Jutteleminen äidin kanssa kannattaa! Ensinnäkin, kuukautissuojat eivät ole ihan ilmaisia. Äidilläsi on todennäköisesti vuosien kokemus eri merkkien käytöstä, ja hän voi suositella (ja hankkia) sinulle niitä. Toiseksi, äideillä ja tyttärillä kuukautisasiat menevät usein samaa rataa (vuodon alkamisikä, vuotojen määrä, kierron pituus, kivut) - tai ainakin niiden pitäisi. Runsaat vuodot tai kivut voivat kulkea suvussa, ja on hyvä tietää jos niihin tarvitaan alusta alkaen jotain lievitystä. Äitisi voi myös neuvoa mitä tehdä vuodon takia likaantuneille vaatteille, kuivunutta verta kun on vaikea saada kankaasta irti.

      Harva äiti käyttäytyy kuten erään yllä kirjoittaneen. Ehkäpä tuo äiti on itse saanut kokea häpeää tai vaikeuksia menkkojen takia, eikä pysty siksi asiaa luontevasti käsittelemään. Käytä sitä kertomiskeinoa, mikä sinulle on luontevinta. Ja ole ylpeä itsestäsi, koska kroppasi toimii niinkuin sen pitäisi!

      • efsdt3wq45tgrsfdgt

        "- voit myöhemmin saada lapsia"

        Oikeestiko?

        Sitähän meistä ei kukaan tiedä pelkkien kuukautisten perusteella.


    • rohkeesti vaan

      en äitilleni heti kertonut, koska vuoto oli niukkaa ja kesti päivän tai pari... Mutta sitten 13-vuotiaana alkoivat runsastua ja tulla säännöllisemmin niin alkoi olla pikku pakko kertoa, joten kouluun lähtiessäni jätin äitille lapun keittiön pöydälle. " Minähän olen jo 13-vuotias, minulla alkoi naisten vaivat!" Äiti tuli hakemaan minut iltapäivällä koulusta ja kävimme kaupassa. Kotimatkalla sitten juttelimme kaikenlaista asiaan liittyvää ja äiti oli ylpeä ja iloinen koska ei enää ollut talon ainut menkkaränkkä :D

      ei muuta ku kertomaan, koska äidit on ihania ja ovat itekkin joskus samassa tilanteessa olleet.

      Ja oma olosikin helpottuu, kun ei tarvitse salata.

      • BÖÖÖÖÖ

        Voi kiitos, näin minäkin teen, saa nähdä miten äiti suhtautuu.. :)


    • supersuska

      no .. ei se oo helppoo kertoo. tiän kokemuksesta. mutta se kannattaa ! :) itselläni alkoi pari kolme kuukautta sitten, joulukuun keskivaiheilla.
      illalla vaihtaessani yöpukuun huomasin tosi vähän jotain punaista pikkareissani. no , ajattelin että kai ne menkat on. tekstasin kamulleni, jolla oli jo alkanut. hän rohkaisi minua kertomaan ja kertoi mitä itse oli sanonut. no, olin menossa sanomaan, kun huomasin että äiti nukkuu jo. no, hain sitten lääke/(nykyään)sidepussukasta yhden varasiteen ja menin nukkuu. aamulla eka menin vessaan. sitten katsoin: eihän ole tullut mitään. no menin vaihtamaan vaateita huoneessa: yllätys vaan; siteelle ei ollut tulllut yhtään, mutta lakanakos oli aivan veressä. no sitten oli pakko kertoa äidille. mutta koska olen aika ujo, tekstasin. laitoin : "voi vitsi mul alko ne ja lakana ja peitto iha veres" sitten äiti tuli huoneeseeni ja kysyi oliko mahani kipeä. juttelimme siinä hetken, kunnes siskoni heräsi ja äiti meni laittamaan hänelle aamupuuroa.:))

      eli ei kannata olla kertomatta, vaan kertoa heti, sillä voi käydä näinkin

    • minä-85

      Rohkeaasti vaan äidille kertomaan! :) mulla kun alko menkat, olin 11-vuotiaana ollessani isälläni toisella puolella Suomea..muistan sen kuin eilisen päivän! Istuin iskällä takan edessä ja itkin, että miten kertoa äiskälle..mietin monta tuntia asiaa kunnes isäni sanoi, että soitanko mä äiskälle vai se. :D Ajattelin et soitan sitte ite, soitinkin mutta en osannut muuta kun itkeä, äiti kysy et mikä mulla on et tahonko kotiin..kesti kauan saada sanotuksi että menkat alko..lopulta kun sain kakistettua ulos, niin äiti kysy että miks mä itkin..vastasin et luulin et oot vihain. :D hyvä ettei se tullu puhelinlankoi pitkin, ja sano et kai se nyt tollaselle vihanen oo. :D

      • MINÄ-99

        Mä oikein itkin ja nauroin hieman kokemuksellesi, mutta ei mitenkään pahalla.
        Itselläni alkoivat kuukautiset vuonna 2011 kesäkuussa


    • :)

      Itse en äitini kanssa mistää pahemmin puhu.. joten itselleni kertominen oli todella hankalaa! Pidättelin asiaa KAUAN! Olin melkein 16, joten äitini oli suorastaan helpottunut, kun kerroin asiasta. Kuukautiset ovat hyvä uutinen ja kertovat siitä että olet kehittynyt kunnolla ja olet terve!

      • tietämätön ?

        en ole varma ovatko kuukautiseni alkaneet, eilen illalla kun menin vessaa oli aika paljon verta pikkareissa. Mutta kun laitoin siteen ja menin nukkumaan heräsin yöllä, side oli ruskea osittain,
        kerroin äidille että kuukautiset ovat varmaan alkaneet. Mutta miksi vuoto on ruskeaa vai onko se edes vuotoa? ja huomaako niukassa vuodossa edes vuotoa että sitä vain ilmestyy siteelle ? koska itse en sitä ainakaan huomaa.


      • ööäöäö
        tietämätön ? kirjoitti:

        en ole varma ovatko kuukautiseni alkaneet, eilen illalla kun menin vessaa oli aika paljon verta pikkareissa. Mutta kun laitoin siteen ja menin nukkumaan heräsin yöllä, side oli ruskea osittain,
        kerroin äidille että kuukautiset ovat varmaan alkaneet. Mutta miksi vuoto on ruskeaa vai onko se edes vuotoa? ja huomaako niukassa vuodossa edes vuotoa että sitä vain ilmestyy siteelle ? koska itse en sitä ainakaan huomaa.

        kuukautisten alussa voi olla ruskeaa vuotoa, elä ole huolissasi!


      • 2+5
        ööäöäö kirjoitti:

        kuukautisten alussa voi olla ruskeaa vuotoa, elä ole huolissasi!

        ku mun menkat alko mun piti monta kertaa sanoo äitille, mut en vaan "kehdannu". Äiti kumminki huomas ku rapistelin siteitten kanssa vessassa ja se oli vielä nolompaa mun mielestä.


    • Menkkaprinsessaa

      No mul alko ku olin 12. Sit vaan illalla nukkumaan mennessäni ku äiti tuli sanoon öitä ni vastasin "Öitä ja mul alko menkat" Äiti vaan siihen et, "Okei, vessan kaapis on siteitä"

    • 113

      Siis, kun kyse on OMASTA äidistä, liikkaopesta tai terveydenhoitajasta niin ei mul oo mitään ongelmaa! : D Siis kuitenkin sun äiti on kokenu ton saman jutun niin mikä siinä on ihmeellistä? Itellä alko pari päivää sitten ja kävin vaan pamauttaa suoraan kun huomasin! : )))

      • 98989898989898

        Mulla ei viel oo alkanu menkat, mut sit ku ne alkaa ni en aio kertookaa. Se taas johtuu siit et mulla ja mun äidillä ei oo hyvät välit näiden juttujen kanssa se on taipuvainen kailottamaan asioita. esim. kerran mun aiti sanoo ruokapöydässä et ompas sun tissit kasvanu , haluisitkos rintsikat, minähän siinä vaiheessa nousin pöydästä ja menin omaan huoneeseeni. Tai sitten kerran ku olin jo nukkumas se oli saanu päähänsä et mulla on alkanu ja keskellä yötä se tulee mun huoneeseen ja kysyy onkos mulla alkanu ja sanoin et ei.

        mun äiti on niin kummallinen et varmaan jossain suku juhlas kävis kertoo ihan jokaselle et mulla on alkanu tai höpisis mun menkoista jokaiselle vastaan tulialle.


      • iiidu
        98989898989898 kirjoitti:

        Mulla ei viel oo alkanu menkat, mut sit ku ne alkaa ni en aio kertookaa. Se taas johtuu siit et mulla ja mun äidillä ei oo hyvät välit näiden juttujen kanssa se on taipuvainen kailottamaan asioita. esim. kerran mun aiti sanoo ruokapöydässä et ompas sun tissit kasvanu , haluisitkos rintsikat, minähän siinä vaiheessa nousin pöydästä ja menin omaan huoneeseeni. Tai sitten kerran ku olin jo nukkumas se oli saanu päähänsä et mulla on alkanu ja keskellä yötä se tulee mun huoneeseen ja kysyy onkos mulla alkanu ja sanoin et ei.

        mun äiti on niin kummallinen et varmaan jossain suku juhlas kävis kertoo ihan jokaselle et mulla on alkanu tai höpisis mun menkoista jokaiselle vastaan tulialle.

        Mie en aio koskaan kertoa sille, ku mulla on alkanu menkat. Kuitenki kailottas kaikille sen, ja sit oisin vaa kotona ku en kehtais missää liikkua.


      • jioacf
        98989898989898 kirjoitti:

        Mulla ei viel oo alkanu menkat, mut sit ku ne alkaa ni en aio kertookaa. Se taas johtuu siit et mulla ja mun äidillä ei oo hyvät välit näiden juttujen kanssa se on taipuvainen kailottamaan asioita. esim. kerran mun aiti sanoo ruokapöydässä et ompas sun tissit kasvanu , haluisitkos rintsikat, minähän siinä vaiheessa nousin pöydästä ja menin omaan huoneeseeni. Tai sitten kerran ku olin jo nukkumas se oli saanu päähänsä et mulla on alkanu ja keskellä yötä se tulee mun huoneeseen ja kysyy onkos mulla alkanu ja sanoin et ei.

        mun äiti on niin kummallinen et varmaan jossain suku juhlas kävis kertoo ihan jokaselle et mulla on alkanu tai höpisis mun menkoista jokaiselle vastaan tulialle.

        kantsii kertoo esim koulussa väli tunnilla otat puhelimen ja lähetät et mul alko ne nii käy kaupas ostaa mulle siteit


      • Pelottaa
        98989898989898 kirjoitti:

        Mulla ei viel oo alkanu menkat, mut sit ku ne alkaa ni en aio kertookaa. Se taas johtuu siit et mulla ja mun äidillä ei oo hyvät välit näiden juttujen kanssa se on taipuvainen kailottamaan asioita. esim. kerran mun aiti sanoo ruokapöydässä et ompas sun tissit kasvanu , haluisitkos rintsikat, minähän siinä vaiheessa nousin pöydästä ja menin omaan huoneeseeni. Tai sitten kerran ku olin jo nukkumas se oli saanu päähänsä et mulla on alkanu ja keskellä yötä se tulee mun huoneeseen ja kysyy onkos mulla alkanu ja sanoin et ei.

        mun äiti on niin kummallinen et varmaan jossain suku juhlas kävis kertoo ihan jokaselle et mulla on alkanu tai höpisis mun menkoista jokaiselle vastaan tulialle.

        Mulla on aivan samanlainen äiti, jos sille sanoo että et kerro kellekkään ilman mun lupaa tommosia juttuja ni saattaa silti kertoa joten pelottaa kertoa ihan hirveästi. Ja sitten vielä se että meidän talossa asuu mun isoveli joka on 15 ja kuitenki lounaalla sanoo jotain siihen liittyvää sille. Ja kuitenki haluisin että se joko itse huomaa tai sitten itse vähän niinkuin vihjailevasti sanon jotain sinne päin. En vain tiiä mitä tee sen kertomisen kanssa sitten kun ne kuukautiset alkaa. PELOTTAA😖😭😖


      • Anonyymi
        98989898989898 kirjoitti:

        Mulla ei viel oo alkanu menkat, mut sit ku ne alkaa ni en aio kertookaa. Se taas johtuu siit et mulla ja mun äidillä ei oo hyvät välit näiden juttujen kanssa se on taipuvainen kailottamaan asioita. esim. kerran mun aiti sanoo ruokapöydässä et ompas sun tissit kasvanu , haluisitkos rintsikat, minähän siinä vaiheessa nousin pöydästä ja menin omaan huoneeseeni. Tai sitten kerran ku olin jo nukkumas se oli saanu päähänsä et mulla on alkanu ja keskellä yötä se tulee mun huoneeseen ja kysyy onkos mulla alkanu ja sanoin et ei.

        mun äiti on niin kummallinen et varmaan jossain suku juhlas kävis kertoo ihan jokaselle et mulla on alkanu tai höpisis mun menkoista jokaiselle vastaan tulialle.

        HÄH kauheen ilkee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÄH kauheen ilkee

        se tekee ton tahalleen


    • sdgazdfg

      Itsellä alkoi 10-vuotiaana. Voi että kertominen oli noloa! Mutta suoraan vaan sanomaan, kyllä äitiskin varmaan muistaa millaista kuukautisten alkaminen oli. Ei mitään hävettävää.;)

    • 96Ysikutonen96

      Oon 14 eikä menkat oo viel alkanu. Sit ku ne alkaa nii en tiiä miten viittiin sanoo äitille ku me ei oo puhuttu ollenkaa näist jutuist. Jos ei koulus kerrottais ni en varmaa ees tietäis mitkä menkat on. :) Oon 165 cm pitkä ja painan n. 48 kg. Treenaan 5 krt viikossa. Voiks se vaikuttaa siihen et menkat ei oo viel alkanu? :)

    • s

      kävin äskön vessassa ja huomasin että menkat oli alkanu, vähä hämmentää ku en oo muuten kovin kehittyny :D mut siskolla tapahtu samalla lailla, joten kai se on joku suku juttu? :D nyt en sit tiiä et miten kerron äitille :/

      • ääh

        mulla sama mut en usko että on mikää sukujuttu, ainakaa mulla ei oo.. huooh kaippa pitäs ny kertoo..


    • .....

      mie olin 11v kun menkat alko..olin toki kuullut niistä koulussa, ja tiesin että mutsilla on vuokkosia aina vessassa..ja se on silloin tosi pahalla päällä :D menin ihan paniikkiin, ja huusin et mutsi tuu tänne.. :D et miten usein näitä siteitä pitää olla vaihtamassa..mutsi sano ettei niitä tartte joka pikku tipan takia vaihtaa..seuraavana pnvä vessaan oli ilmestynyt pari pakettia omia siteitäni, missä oli oma nimenikin.. :) eli ei se niin vaikeeta voi olla kertoa.

    • eiseniinkamalaaollut

      mä jahkailin kauan asian kertomista. tammikuussa menkat tuli ekaa kertaa, maha oli todella kipeä, enkä voinu oikeen liikkumaan. äiti sano mulle että "kohta sulla alkaa varmaa menkat". en viittiny kertoo et itseasiassa ne alko jo vaa vastasin et kivakiva. (oon aina ollu vähän ujo tällasien asioiden kertomisessa). menkat kesti 6 päivää enkä ollu viel saanu rohkeutta kertoo äitille. Aattelin et kerron sit kuukauden pääst ku ne tulee uudestaa. Menkkoi ei kuitenkaa näkyny 2 kuukautee. Nytku ne taas sunnuntaina tuli ni aattelin et nyt mun on pakko kertoo äitille. Monta kertaa olin jo avaamassa suuni, mut pelko valtas. Vasta tiistaina koulun jälkeen uskalsin kirjottaa äitille tekstarin. kirjotin vaan et " mul alko menkat", enkä mitään muuta. Katoin viesti monet kerrat ja kumitin sen aina uudestaan ja uudestaan, en vaa uskaltanu lähettää. lopulta aattelin et ei se niin kamalaa voi olla ja lähetin viestin. sen jälkeen vasta jännitys tuliki ku mietin et mitä äiti vastaa. En voinu olla sisällä, joten lähin kävelylle rauhottumaa. Vähä ajan pääst äitilt tuli tekstari et " Onneksi olkoon nuori naiseni !! ". sen jälkeen oli helpottunu olo ! mua kyllä viel pelotti et mitä äiti alkais mulle kotiin tultuaan vielä kertomaan ( keskustelut äitin kanssa tällaisista asioista tuntuu niin epämukavilta) äiti kuitenki vaa onnitteli uudestaa ja kerto missä siteitä on . Nyt ku asiaa miettii ni ei se ollu ees niin kamalaa ollenkaan. Ottakaa tytöt nyt vaan asia reippaasti puheeks, vaik se kamalasti jännittää. suosittelen tekstiviestii, se on tosi hyvä tapa jos pelottaa kertoo kasvotusten! itekki luin eilen illalla täältä tapoja kertoa ja ajattelin et niinhän noi ihmiset vaa sanoo et ei se niin kamalaa ollukkaa mut ei se oikeesti ole ! rohkeesti vaan, äitinne on ihan saman käyny joskus läpi, kyllä ne äidit tietää miten jännittävä tilanne se meille on ! Tsemppiä!

    • Joku tyhmä

      Ei ees oo paha kertoo sen jälkeen, ku on kertonut, että emätin haisee , ja kaikki haistaa sen. Kerroin itse eilen, ku en oo ees varma oks nää menkat, mutta aika varmasti ovat. Mee rohkeesti vaa kertoo!! :)

    • eiujostellu

      sillo ku mul alko menkat nii olin äitin kaa kahestaa olkkaris ja sit siin välis kävin vessas ja ku tulin pois nii sanoin vaa tällee: "noo nyt ne menkat näköjää alko." ja olin silloin 12-13 vuotias

    • 4mandaaa

      Mä oon sanonu mun siskolle (itse 20 sisko 13) et kertoo sit heti koska alkaa, ni mennää ulos syömään ja juhlitaan yhdessä. Se on hieno asia että tytöstä tulee naisenalku:) Mulla alkoi kun olin vitosella eli 11-13 vuotiaana? En nyt jaka laskea... odottelen itse että tulis vaikka tekstari siskolta. Veisin hänet varmaan syömään ja syötäis paljon jotain suklaata, joka auttais kipuihin jos sellasia olis:) Ihanaa kun saa seurata ku pienokainen on jo kasvanu niin isoksi.

    • pelokas12w

      Mä olin 11.....(oon ny 12w).........mul alko 2010 kesänä 3 päivää ennen kesälomaa.....muistan sen ku eilisen päivän se meni tarkalleen näin:

      Tulin koulusta ti.Menin vessaa ja kun pyyhin niin tuli punasta juttua papruu..kyyläsin siin tyylii 5 minaa silmät-apposen auki!...Sit tuli yks kyynel silmää ja hoin puol tuntii ei ei ei !..)=........Sit lähetin ISÄLLE viestin et:
      Mul on verta pikkareissa. pelotti et mitä se vastaa..... noh se SOITTI!

      se oli sellai:
      Ai!......nytkö ne tuli)=........mä sanoin joo..


      noh sun pitäis ottaa varmaan niitä siteitä sieltä laatikosta.....mä sanoin et okei...


      Mun isä ja äiti on eronnu ja ne oli pääasiassa siskon käytös.....


      Mun äiti ei tiedä vielkää ,et mul on menkut.......)=


      OOn ainut mun luokasta ja rinnakkais luokasta......

      En oo kertonu ku mun yhelle kamulle toisiks parhaalle et mul on ne.. ja nyt mua mietityttää ku en kertonu besulle......onkohan se enää mun besu? -.-.....oon miettiny tätä jo vuoden....)=.......JA oon saanu kärsii niistä jo ne on tahrinu: 8 pikkarit,paidan.3 housut,patian,lakanan,pussilakanan ja mikä pahinta mun ISÄN päiväpeiton!......Piti sanooo et ne veret oli tullu nenästä ja jouduin ottaa SITEESTÄ verta ja sivelee sitä mun suun ympärille ja sit piti marssia isän etee...MUA PELOTTAA!!!!!!...Oon aatellu itsariaki jo....pitäsköhän tehä se kaiken lisäks mä oon ruma,läski,hirvee ja paska koulussa!....En enää tiiä mitä pitäs tehä.....APUA!..)=

      • oioioioioioi

        Juu, itsaria vaan :)


      • klöfgdz

        et tee itse murhaa vittu kerro tekstaril vittu


      • onnee

        hei älä nyt itsaria aattele!!! ja toi nenästä verta tuleminen... ei siinä oo mitään hävettävää!!!! kerro vain totuus! älä pliide itsarii, kyllä meillä muillakin on... tsemppiä!! ps. itselläni oli kerran 5 viikon kuukautiset kun olin 12v, enkä aatellutkaan itsarii, ja hei oon mäkin vähän ylipainoinen mut jos ylipaino ahdistaa niin treenaa! kaikkeen on vastaus :) ihan oikeesti itsarit pois päästä!


    • juuniemienki

      heii, älä huoli ,menkat on ihan normi juttu tytöille. Kyllä mäkin muistan kun vitosluokan pojat nauroivat kippurassa luokan perällä kun terkkari puhui kuukautisista tytöille. Se tuntui sillon itsestä nololta mutta itseasiassa ne pojat noloja olivat..oikeasti, mitä hauskaa menkoissa on? Se on ihan normaalia, sama kun pojilla siemensyöksyt... ja merkki askeeesta aikuisuuteen ;)

      Ite oon 14 ja mulla alko tänään...tosi niukasti tuli vielä. Luulen et se alko sillon kun olin ratsastamassa, tiedän tosi monia joilla on alkanu sillon kun ne on ratsastanut esim leirillä. Sanoin äitille et mun pikkareissa on jtn nii sevaa et ooks rupsauttannu :D:D:D:Dd. Joo,sanon huomenakun jaksan sit sanon vaaa ohi mennen et mullon tainnu alkaa menkat? yllättävän vaikeaa tässä vaikka sitä jo etukäteen tuli mietittyy tota mitne sanoa...

      • opikjopkopp

        Miksette te tytöt sitten nauranu niille peräpulpetin pojille niitten siemensyöksyistä ja sikamaisista kuvitelmista jokaisesta vastaan kävelevästä naisesta/mummosta?


    • N29v

      Mulla menkat alkoi 14-15 vuotiaana, koulun jälkeen huomasin pienen veriläikän alkkareissa. Ei onneks alkanut mitenkään tulvimalla vaan tosi niukkana. Sain kerrottua äidille heti, mutta äidin oli/on tosi vaikea suhtautua asiaan. Toisaalta äiti oli ylihuolehtiva, mutta menkoista puhuminen oli todella vaivaannuttavaa kiertoilmaisua. Menkat tuntui olevan kaikin puolin häpeällinen asia. Parhaan kaverin mutsi oli toista maata, kun käytettyjä siteitä lojui pitkin vessan lattiaa ja saunaankin se saattoi tulla pepunväli punaisena... Jotenkin huvittavaa (näin jälkikäteen) oli, että mun menkkojen alettua saman tien äiti osti vessan kaappiin paniikinomaisesti pakettikaupalla siteitä ja niitä samoja mitä se ite käytti. Pari vuotta käytin niitä largesiteitä, ennen kuin muutin kouluun kaupunkiin niin aloin ostamaan ite vaikka silloinkin äiti tyrkytti aina omia siteitään mukaan. No toivotaan, että aikanaan osaan paremmin käsitellä asiaa mahd. omalle tyttärelle... Mut jaksamista jokaiselle naisenalulle!

    • Panikoinut

      Mulla alko menkat 10-vuotiaana eräänä päivänä koulusta tultuani enkä aluks ees tajunnu mitä se on, ryntäsin vaan vessasta keittiöön siskon luo housut kintuissa ja huusin et mun housuissa on verta! :D Sit sisko viisaana opasti takas vessaan ja sidehyllylle. En kertonu äitille mut sisko kerto ja sit äiti tuli illalla juttelee, mikä oli sillon tosi noloa mut äitistä huomas että oli sille iso juttu ja ylpeyden aihe. Sain tarpeelliset infot ja olin heti keskustelun jälkeen melko ylpeä itsestäni :)

      Nyt 24-vuotias ja vielä hymyilyttää tuo tapahtuma :D

    • ^^

      Ei ole alkanut menkat vielä. Pelkään sitä, että ne ei ala ollenkaan. Joutuu jonnekkin paikkaan missä kaikki sitten vaan tutkii että miksi ei ole alkanut ollenkaan menkat. Olen 10w joten pian varmaan alkaa. Pohdiskelen yöt ja päivät että miten sen kertoisin mutta täältä sain vastauksen ^^ Öitä ^^

      • SiiRiHiiRiHeSaStA!:)

        No mä oon pian 14-vuotias tyttö, ja mun menkat ei oo alkanu.. Mulla alko valkovuoto joskus 9-vuotiaana, ja siks mä huolehdinki et eiks ne ala koskaa, ku pitäs noin 2 vuoden sisällä valkovuodon alkamisajasta alkaa menkatki:( En varmasti uskalla sanoa äitille ku se aina vaan voivottelee et toivottavasti mulla ei ala vielä:( Toivon että alkaisi mahdollisimman pian ja jossain vaikka leirillä niin saisi laittaa viestin eikä tarttis suoraa päin naamaa sanoa, ja sit se kyselis kokoajan.. Mä en oo saanu vielä oikeen kauheeta kasvupyrähdystä.. Oon 164cm pitkä ja 56kg eli muuten ihan normaalin aikuisen kokoinen mutta näytän läskiltä lapselta koska mulla ei ole edes rintoja. Jos olis, olisin varmasti nätimpi:) JOtkut ihmiset on tosi kauniita ilmankin mutta mä en ole....Rinnat sais mun vartalon näyttämään hoikemmalta, varsinkin mun kyljet ja mahan ..kauheet lenkkimakkarat mahassa.. Yritän laihduttaa, vakka kaikki sanoo ettei 56 kiloo oo paha, mut en ajattele aina sitä numeroa vaan mun ulkonäköä.. Kaikki sanoo etten oo läski, ja uskon sen, mutta mun naamasta ja mahassta, resisissä ja yms on vähän läskiä.. En pysty edes istuessani ottaa varpaanpäistäni kiinni, kun maha tulee tielle.. Oon vain vähän pömppömahainen ja paksunaamanen, mutta en niinkään pyöreä läski. JOs olisin 10 kg laihempi, olisin tosi siro. Tasasesti oon joka vuosi tasan tietyn määrän kasvanut, nyt oon viimme maaliskuusta 2 senttiä enemmän kun normaalisti, ja häpy/kainalokarvoitusta on vain vähän, mutta säärissä, niin paljon että kokoajan saan olla niitä sheivaamas.. Monet sanoo et rintojen kasvu on ehdottomasti suurin merkki kuukautisten alkamisesta, ja mulla on tosi iso (ei kauheen läski kuitenkaaan) niinku ympärysmitta, mut sitte taas mun rinnat on AA tai A kokoset, nii on ollu tosi vaikee löytää oikeen kokosii rintsikoita, mut nyt mulla on 75A ja oon vihdoin tottunu niihin..kun kuukausi sitten en voinut edes kuvitella pitäväni koskaan rinstikoita vaikka merkkia ja kokoa ja muotoa oli mistä valita, niin ei..kaikki oli inhottavia.. . Vasen rinta on vähän pienempi ja siihen vois riittää AA ja se vähän häirittee mua, mut kyllä se varmaan tosta tasottuu:) JOten uskon että kun nuo rinnat tuosta kasvaa niin noi menkatki alkaa.. toivottavasti. Mua ei haittaisi että en olisi vielä niin kehittynyt, eikä mulla olisi rintoja, jos olisin lyhyt, laiha, nätti ja sellainen siro pikkuinen, mutta se haittaa kun oon niin väärän mallinen ihminen.. mun keho ja luut on isoja ja paksuja ja oon liian isokokonen siihen verrattuna et oon muuten niinku aikusen kokonen, mut vähä läski naamasta ja ihan lapsivartaloinen vielä....ihan niinkuin joku 10 vuotias jättilapsi joka kasvaa vain pituutta ja leveyttä, en mitään muuta enkä oo muuta kasvanutkaan 4 luokasta asti.. Että älkää 10-11 vuotiaat olko vielä ihmeissään jos ei oo alkanu menkat.. huolestukaa vasta ku täytätte 16:) Toivon että kasvaisin pituutta, samalla vähän laihtuisin ja saisin rinnat, niin olisin 15-16 vuotiaana varmasti kauniimpi.. Olisin teinin vartaloinen, koska en halua olla tälläinen välikappale.. Hupsis tuli vähän pitkä..


    • Hmmm...

      Mulla alko kesäkuussa just sinä päivänä kun mun piti lähtee leirille. No varastin äidiltäni 6 sidettä ja lähdin sitten hyvillä mielin. Mutta siis nyt tänään alko taas ja mun pitäis jotenkin saada kerrottua äidille, ku huomenna lähetään Bulgaariaan. Voi ku nää ärsyttää. Joskus 9 vuotiaaana halusin et mulla ois ollu menkat mut nyt en enää.

    • kääkkkä

      Hyvä ^^,
      Sinuna olisin ikionnellinen 10-vuotiaana, että kuukautisia ei vielä näy eikä kuulu. Niitä ehtii kyllä tulla monta vuotta, kyllästymiseen saakka. Itse olin mielestäni onnekas, kun ne alkoivat vasta 15-vuotiaana, jolloin osasin suhtautua asiaan paremmin kuin olisin muutamaa vuotta aiemmin. Keskity siis oikeasti tärkeisiin asioihin. Kyllä ne menkat tulevat ajallaan. Jos eivät ole alkaneet murrosiän loppupuolella, sitten voi kysellä lääkäristä.

      Ja vielä sinulle nimimerkki "Hmm..." Kannattaa kertoa äidille, niin moni asia on sitten matkallakin helpompi eikä tarvitse piilotella ja salailla. Kyllä äitisi ymmärtää (onhan hänkin joskus ollut nuori tyttö) eikä varmasti hermostu, ellei ole ihan pihalla... Tai sitten ei muuta kuin itse marssit kauppaan ostamaan siteitä/tamponeja (suosittelen jälkimmäisiä, jos olet menossa rantalomalle) Tsemppiä ja hauskaa reissua! :)

    • Mietityttää...O.o

      11 ei oo vielä alkanu kuukutiset, mutta milloin voisi mahollisesti alkaa?
      144-150cm ja 40.5kg ja rinnat kasvaneet.
      Karvoitusta häpyalueella pikkusen. Nännit näkyy läpi paidasta ja luokkkalsiet kertoo opelle jos käyttä mittän semmosii toppeja tai ns. harjotusrintsikoita.

    • einimimimiä

      Äidit ovat iloisia tyttäriensä kuukautisuutisista. Jokaisen kannattaa ihan rohkeasti ja ujostelematta kertoa, onhan se äidillekin iso ja iloinen asia että hänen "pikku tytöstä" jonka vaippoja on vasta vaihtanut on tullut vihdoin nuori nainen. :)

    • äidyllinen

      Itse olin todella huono näissä kertomisjutuissa omalle äidilleni, en uskaltanut puhua mistään kuukautis - / meikkijutuista. Kai oletin äitini olevan todella tiukka niiden suhteen, tai jotain sinne päin.

      Kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana, mökillä. En silloin oikein osannut suhtautua asiaan mitenkään, olin iltapäivän hiljaa ja mainitsin sitten ohimennen elokuvaa katsellessamme asiasta äidilleni. Äiti onnitteli ja pyysi että kertoisin seuraavista menkoista hänelle. Nyökkäsin vain ja jatkoimme elokuvan katselua.

      En kuitenkaan uskaltanut kertoa asiasta, en sitten millään! Olin asiasta vaiti vuoden - kävin vain hakemassa äidin siteitä ja välillä ostin omani itse. Piilottelin pakettia sukkieni seassa. Yhtenä päivänä äiti sitten ensimmäistä kertaa pitkään aikaan katsahti vaatekaappiini, enkä ollut itse paikalla. Kun tulin kotiin, äiti hymyili ja kuiskasi " mä löysin sun kaapista sidepaketin. " Vastasin vaan että joojoo ja kerran oli ja olin asiasta aivan nolona. Äiti ei sanonut muuta kuin että " no kannattaisko heittää noi käytetyt siteet kumminkin pois ", ja naurahti sitten.

      Sen jälkeen emme ole koommin puhuneet koko asiasta, ja nyt odotan omien tyttärieni teini-ikää, ja toivon että he voisivat kertoa minulle asiasta suoremmin.

      Kannattaa todellakin kertoa sellaisella tavalla, miten itse parhaaksi näkee, äidit ovat äitejä ja ovat itsekin olleet joskus samassa tilanteessa !

    • tsemppiä kiusatulle

      hei ,ne tytöt on tosi ilkeitä ja harrastaa henkistä kiusantekoa.mutta heillä itselläänkin on se menkkojen tulo edessä ja hämmentävä fyysinen kasvaminen ja muutos-eräänä hetkenä hekin lautakasat huomaavat ja alkavat häpeissään pitää löysiä paitoja ettei rintojen kasvu näkyisi.ja kuukautiset alkavat heilläkin ihan missä vaiheessä vain.mulla alkoi 11vuotiaana ja salasin asiaa seiskaluokalle saakka.ostin siteitä ja paperia sulloin...outoa että sitä pitää hävettävänä asiana.mutta isompana sitä onkin jo naisellisuudestaan uylpeä,vaikka alaasteella ja yläasteella ne kehityserot ovatkin valtavat tyttöjen fysiikassa.jos saat viikkorahaa niin osta niillä siteitä jos et kehtaa puhua kailottavalle äidilles.mun mielelstäni murrosikä on herkkää aikaa ja ei sais huomauttaa rinnoista.vanhempia on m onenlaisia.mun tytär aikanaan 13vuotiaana laittoi kirjeen että -mulla alkoi menkat joten osta siteitä.ja sitten ostettin.menkat ja murkkuikä on aina sukupolvets atoiseen aina hämmentävää aikaa,itse muistan kun jotkut tytöt olivat kasiluokalle asti lautoja ja pikkulikan näköisiä ja mä olin jo isopovinen viidennellä luokalla ja pidin löysiä vaatteita....tyttönä on hämmentävää-ja ne kiusaavat tytöt ovat julmia ja tyhmiä-heolle voisi sanoa että teilläkin alkaa jokun päivä! ja se on totta

    • pähkäilijä12345

      miksi kuukautiseni eivät ole alkaneet ? esim minun ystävälläni on alkanut ja hänellä ei ole melkein minkään kokoiset rinnat. minulla nyt on sellaiset sopivat ja karvoitustakin on, mutta mietin vain että miksi minulla ei ole alkanut kuukautiset ?

      • pähkäilijä123456

        olen noin 152 pitkä ja painan 40kg. harrastan jalkapalloa. tää unohtu vaan kirjottaaa viellä.


      • huoli pois!
        pähkäilijä123456 kirjoitti:

        olen noin 152 pitkä ja painan 40kg. harrastan jalkapalloa. tää unohtu vaan kirjottaaa viellä.

        Kyllä ne sieltä varmasti tulee kun olet jo muutenkin alkanut kehittyä. Toisilla alkaa eri aikaan kuin toisilla, ei sitä pakosti voi kaverin kanssa vertailla. Mulla alko kun olin kai 13v, ja olin aika rimpula. Jalkapallolla voi olla osaa asiaan tai sitten ei, olet hoikka. Niin olin minäkin ja silti alkoi, eli huoli pois. Jos et vielä 16 vanhana ole kuukautisia saanut niin sitten ihmettele! :)


    • Japau

      oon 12 vuotias, ja mun menkkojen alkamisesta ei oo kauvaa.
      Mun äiti asuu eripaikkakunnalla kun isä. Asun isän luona. Eräänä päivänä huomasin housuissani punasen läikän. Menin sanoo suoraa isälle et " iskä mul on alkanu menkat, haeks mulle siteitä " no lupas hakee ja niin hakiki. Soitin toki äidillle myöhemmin illalla. ei ollut vaikee kertoo ees isälle.

    • kurkku suorana

      Aika jännää, mulla alko ku olin 12 enkä mä varmaan ymmärtäny että niissä on mitään noloa. Istuin vessassa ja huusin äitille: "Tuo siteitä, minä en löydä täältä! Nii ja puhtaat alkkarit voisit tuua kans..."

    • tyttö

      No, mä kerroin sillen, että äiti oli menossa kauppaan, niin sanoin sille vaan: "Tuo sit mulle kaupasta siteitä"

    • Reppana kakara

      Itse olin 10 vee kersa, ku kävin normaliin tapaan normaalina iltana normaalisti suihkussa ja menin suihkun jälkeen sohvalle kattelemaan telkkaria. Sitten äityli kävelee huoneeseen ja kysyy, et alkoikos sulla kuukautiset kultapieni. Vähän aikaa mietin et mitenkäs niin, kunnes äiti sanoi, et puolet vaatteista pyykkikorissa on veressä ja näytti kuin joku olisi tapettu sinne. Noh, siinä käytiin 2 min pikakurssi siteiden käytöstä ennenkuin joku vieras epäilee meitä henkirikoksesta jonka olemme tehneet vessassa, ehdin juhlia ekat puoli vuotta kivuttomista menkoista, kunnes siitä lähtien homma on ollut pelkkää alamäkeä, sillä kohdallani on endometrioosiepäily 4-5 vuoden järkyttävien kärsimysten jälkeen.

      Nautitkaa te onnekkaat, jotka selviätte pelkällä vuodolla. (:

    • Jepsjanskuliini13

      mä huomasin just äsken et mulla alko kuukautiset ku kävin vessassa sit vaan soitin mutsille että käyks ostaa siteitä ku tuut töistä ku mulla alko menkat. oon siis 13 v. nopee muutos kyl kun kuukaus sitte olin iha lauta ja nyt on kasvanu tissit ja menkatki alko : D

    • 3lisa-

      hah, mä olin 11vuotias sillon ku mul alko menkat. En tietenkää vittiny kertoo mutsille, koska me ei oltu vielä puhuttu paljo mistää, ja oon muutenki tosi ujo puhumaan tällasista jutuist. Noh, kuitenki. En saanu kunnol unta ku mietin, et mite kertosin äidille. Sitte vaa ajattelin, että kerron sille huomen aamulla. No en sitte kehannukkaa kertoa, ja sanoin mutsille, että oon kipee, ni en voi mennä kouluu, mut kuitenki lähetin sille sitte myöhemmi tekstarin. Se vaa lähetti jotai et 'onnea pikkuinen!' tms. :D:D sitte illalla me juteltii enemmä ja tajusin et ei siin kertomises ollu mitää noloo..

      Oon nyt 13, ja jos mulla ois alkanu 15 vuotiaana nii oisin tosi onnelline..
      Pelkään vaa, et mulle tulee kauheet kivut sitte vanhempana D:

    • <3

      Siis vitsi muaki jännitti, olin 13 vuotias ku menkat alko. Ne alko silleen et en tienny mitä tää mun pöksyissä on, kunnes vasta tajusin..:) Se oli niin noloa ja mua jännitti niin että meinasin pökertyä, koska mielestäni se oli salaisuus, mutta pakkohan mun oli tottakai kertoa. Äiti lähti ulos ja laitoin viestin; mulla alkoi menkat :)
      Ei se ollutkaan niin noloa kuin mietin että kaikille maailman naisille on käynyt näin tai tulee käymään näin..
      Suosittelen kertomista ja kertomista etenkin viestillä jos paljonkin jännittää.

    • help mee

      Mulla alko menkat 7 päivä tätä kuuta. En ensiks älynny sitä mut sitte huomasin että ne oli menkat. Eilen yritin kertoo äidille mut aina kun meinasin sanoo pysähdyin ja en sanonu mitää. Sitte yöllä mietin että aamulla kerron. No en vaan pystyny ja lähin kouluun. Mietin kans viestiä, mut en sitte tiiä. En tiiä edes mikä mua siinä pidättelee mut en vaa pysty sanoo sitä. Miten teen sen?

      • Tartsanineiti

        Oletan että olet jo varmaan keksinyt keinon kertoa, mutta voit jättää lapun, lähettää tekstarin yms. Ja jos nolottaa puhua asiasta, niin ei muuta kuin mukaan toivomus ettei asiasta paljon keskusteltaisi.


    • lollero

      haha :D mulla alko joskus 13 vuotiaana uudenvuoden aaton yönä, muistan niiiin hyvin kun olin mun kaverin kanssa meillä (ja porukatkin olohuoneessa) menin vessaan ja tajusin veriläikän keskellä alkkareita, ennen sitä mulla oli tajuttoman kovat kivut alavatsassa ja alaselässä, tuijotin varmaan 5 minuuttia monttu auki mun alushousuja ja en tienny yhtään mitä tehä :D kieritin vessapaperia alkkareiden ympärille ja menin hätäsenä kertomaan kaverille. En paljoo siinä mietiskelly miten kerron äitille vaan puolishokissa huusin sen mun huoneeseen ja sanoin että ''mulla alko menkat'' se kysy että ''niin mitä sitten?'' ajatteli vissiin että ei ollu eka kerta kun oli alkanu :-D neuvo sitten siteiden käytön jne. huhhuh mikä kokemus :D en ikinä unoha!

    • pöööä99

      Muaki jännitti iha kamalasti sen kertominen :'D Mulla alko kerran lomalla aamulla. Heräsin ja aattelin et : "mun alapää on jotenkin märän oloinen" ja menin vessaan. Pyyhkäsin vessapaprul ja katoin sitä TOSI veristä paperii täl ilmeel o_O ja istahdin pöntölle. Olin aika paniikis ja hätääntyny et voi eeeei nyt !! :DD sit menin vaa olohuoneesee jossa äiti sitte oliki ja istuin nojatulii iha normisti enkä kertonu äitille...

      Sit tuli ne karmeet vatsakivut ja otin buranaa eikä hirveesti kyl auttanu :((
      Sit ihanasti samana päivänä äiti sanoo et : "tänään me sitten laitamme saunan päälle" olin sillee öööö, mitä teen. sitte yritin väittää äitille et : "en voi mennä saunaan,mulla on kuumeinen olo ja maha kipee" äiti sano et : "ei sulla kuumetta oo ja mene vaa sinne saunaan"

      Sit rohkaisin itteni ja menin saunaan ja olin siellä vähä aikaa. (otin lauteille vähä wc-papruu et ei mee verta lauteille enkä jaksais huuhdella sit sitä verta pois siit.Sitte menin suihkuun enkä aatellu menkkoi ollenkaa ja sillee :DD aikamoinen tarina. (: suraavana päivänä kerroin äitille tekstaril et mulla alko menkat.. äiti sano et okei, siel vessan kaapin on siteitä. olin sillee okeeeei.

      ETTÄ KYLLÄ MENKKOJEN ALKAMISEN KERTOMINEN KANNATTAA !! :DD

    • Oon itte 11.v ja ei oo viellä alkanu menkat... jotain valkosta juttuu mulla on aina pikkuhousuissa onko se ihan normaalii ??? tuntuu tosi oudolta illalla mennä nukkuu ku ei tiiä millo ne alkaa... siis huomenna mennään koulusta uimahalliin ja tuntuu oudolta ku oon ainut meidän luokan tytöistä kenellä on Tissit alkanu kasvaa ja karvaa... en oo kehdannu kysyy äitiltä et ostais mulle rintsikat :d Mulla on Melkee saman kokoset tissit ku mun isosiskolla (se on 16.v ) joten oon sen käyttäny. Tuntuu kyllä aika oudolta ku on saman kokoset tissit ku kutos luokan tytöillä :/ tuntuu jotenkin jännältä ku en syö enää aamusin yhtään mitään enkä iltasin... johtuukohan se jotenkin et menkat olis alkamassa ??

    • Seolivaikeaaa

      Minua jännitti jumalattomasti..Meinasin jokakerta ottaa sen puheeksi..muttaei.. Sitten päätin rohkaista itteäni. Kerroin asiasta kun olin äitin kanssa saunassa, hän suhtautui asiaan hyvin, ja antoi neuvoja. Kertominen siis kannataa !! (:

    • don't worry

      Kerro tekstiviestillä, lapulla tai sanot suoraan. Tai esim. kun televisiosta tulee sidemainos niin voit siinä samalla kysäistä, että voisiko äitisi ostaa sinulle siteitä kun sinulla alkoi kuukautiset.

      :)

    • MARZALHALLL

      Ei siitä aina tarvitse äidille kertoa. Itselläni alkoi kuukautiset ollessani vajaa 13vuotias. Ensimmäiset kuukautiseni alkoivat todella tuskallisissa merkeissä , mökillä ja pelkäsin että kuolen , vatsaan sattui niin paljon. Olin aijemmin lukenut kuukautisista sen verran että pärjäsin ja tiesin että ne on menkat.

      Nyt olen 16vuotias ja menkat olleet päälle 3v , enkä ole kertonut äidille. Vaikka kävi se alkuaikoina mielessä.

      Mutta niin minä 13vuotiaana hain itse siteeni kauapasta kun aina oli rahaa. Vaikka kyllähän se alkuun nolotti mutta joskushan kaikkien on siteensä ensimmäistä kertaa ostettava niin miksei ennemmin mielummin kuin myöhemmin.

    • apua menkat!

      apuaa! mun menkat alko eilen! olin menossa suihkuun, otin alkkarit pois ja siellä se oli! punanen läikkä. pelästyin kun tajusin et ne on menkat.. oon aika lauta ja 14w enkä oottanu niitä viel vaikka valkovuotoo olllu 2 vuotta....maha ollu aika kipee, ja ärsyttää kun pitää koko ajan kytätä en paljonko on tullu.. sidettä vaihdan n 4 tunnin välein. vähän jännittää miten tää nyt onnistuu elää tän kans.:o

    • Minää:)

      Mun menkat alko n.12 v. (nyt oon 14) Mulla oli alkamispäivää edeltävänä päivänä ekaa kertaa migreeni ja kauheet alavatsakivut. Sit seuraavan aamun ku menin vessaan tajusin et nyt ne alko. Ei se must mitenkää kauheet ollu, otin vaa äidin sidevarastolt siteen ja siin se. Sit pian äiti tuli mun huameeseen ja sano et " sovein tosa serkkujen kans et tänään mennään uimaan ja saunomaan ku sitä oot nii paljo toivonu!" Mä aatelin et APUA, mut olin vaa sillee et " joo" Sit laitoin vaa jonku pikkuhousun suojan bikinien alaosaan ja menin uimaan. No sehän turpos iha kauheeks mut pidin sitä loppu ajan!:D Sit ku oltii lähös ni vetäsin suojan vaa pois ja laitoin lähimpää roskiksee. Sit autol otettiin uikkarit pois ja tajusin bikinialaosan olevan vähän veres. No laitoin vaa bikinit koton pesuun ja ei siin mitää.
      Sit seuraavan päivän jännitti ihan sairaast! Mietein miten kerron äidille. No sit vaan kirjotin lapun: " Älä nyt ala hössöttää tai mitää, äläkä kerro kenellekkää, mut mul alko kuukautiset" :D Äiti istu keittiö pöydä vieres lukemas jotai lehtee ja heitin vaa lapu sen etee ja kävelin nopeest takasin mun huaneesee:D Pian äiti vaan tuli mun huaneesee, hymyili, ja sano et " sä varmaan tiedät mis siteet on" ja mä katoin vaa telkkarii enkä ees kattonu äitii päin ku nolotti nii paljo ja sanoin vaa "joo" Sit äiti varmaa tajus et olin iha nolona ja istu mun vieree ja kerto siit miten sen kuukautiset oli alkanu ja miten se oli kertonu sen äidil ja käski mun sanoo sit ku tarviin lisää siteitä et se ostaa. Sit se nolous jotenki vähä katos ja uskalsin jopa kattoo äitii ja jopa kysyin pari kysymyst ja se vastas. En silti kertonu et ne oli alkanu jo edellisen päivän:) Kaikki meni hyvi mut sit se laitto isäl viestin et mun menkat alko ja olin nii nolona ku näin sen seuraavan kerran mut ei me olla (onneks) puhuttu koko asiast sanallakaa. Äiti ja isä on eronnu. Kyl mä nykyään uskallan jo paremmin puhuu asiast äidil:) Sillon vaa ku oon isäl ja sen uuden vaimon tykön ni mua aina stressaa et jos pitäs mennä saunaa ni mitä sanon ja jos tahraan lakanat. Kerra meni lakanoihi ja koitin saada länttiä pois siitä mut ei se siit lähteny. En puhunu koko asiast. Pelotti et isän vaimo huamaa ku se vaihtaa mun ja mun veljen lakanat ain ku lähetää takas äidille.

    • Anna<3

      Itse en aijjo kertoa äidilleni enkä sen enempää isällenikään kuukautisita, kun ei olla puhuttu aikaisemminkaan mitään siitä! Itse ajattelen, että pidän sen omana salaisuutenani... En haluu kertoo ku pelottaa et rupee lässyttää muille siit et " meijjä Annal on alkanu menkat" tai jtn et " Meijjä annanl on alkanu tissit kasvaa" Vaik kerraku oltii sauna iha mä, mun äiti, mummo ja serkku oltii saunas nii mun äiti vaa et " MEIJJÄ ANNAL ON ALKANU TISSIT KASVAA" juoksin sit saunast pois iha nolon enkä puhunu äitin kaa koko iltan sen enempää... En aijjo kertoo mistää jutust mun äitille! Oon sanonu siit mun kamuille nii ne on sellai et ehk kannattais kertoo mut nauroin vaa! Olen kyllä huomannu valkosen tai sellasen oudon läikän mun pikkareis mut en kerro kyl siitkää!

    • Hei! Mä oon tälläne 12.v tyttö ja mul alko edellispäivänä menkat ja ku mul on poika ystävä nii me oltii niiku.... sängys mut nii voiks mä tulla raskaaks ja viel et miten mä saan siteit tai tampooneit jos en haluu kertoo mun mutsille nii onks tääl sellasii jotka vois kertoo mulle viel enemmä niis kuukautisist. Ja jos voisitte te muutki olla kilttein nii voitteko teki kertoo kaiken niis meinaa mä oon iha pihal ku en tiiä mitä tehä :)

      • voieiiii

        et kai sä nyt harrasta 12 vuotias!!!!!!!!!


    • :ooo

      MOI!
      voiko joku vastata mulle, ku alan olla huolissani :s
      Miks mulla ei oo alkanu menkat, vaikka oon 14-v. ,karvoitusta on jo kainaloissa ja häpyalueella, rinnat on jo vähän kasvaneet, siis että rintsikoita pitää jo käyttää, minulla on valkovuotoa... ja olen noin 152cm ja noin 40kg.
      pelottaa, että onko minussa joku ongelma o: kiitos jo etukäteen vastauksesta !

    • 14-vuotias

      Menet vaan sanomaan, kerroin itse omalle äidilleni menkkojen alkamisesta ihan reippaasti ja kyllä äitisi ymmärtää sen olevan normaalia teineiltä =)

    • nolis

      mul alko tänää aamul menkat enkä pysty kertoo äitille! mä olin menos kertoo mut sit menin vaa iha lukkoo ja kävelin omaa huoneesee vaikka tiiän että siin ei oo mitää hävettävää. aattelin et lähettäisin tekstarin sille huomen ku se menee töihin mut siinäki on ongelma ku mä lähen mun kaverin mökille huomen ennen ku äiti ees ehtii tulee töistä ja tarttisin siteitä... enkä mitää lappuukaa viitti laittaa sille... mitäs nyt keksis?

    • jsuusskkkkdddddddddd

      Eihän se sua tapa. Ittelläni alkoi 11 vuotiaana menkat, kun olin yksin kotona. Kun sitten huomasin verta housuissa tajusin että ne on kuukautiset. Soitin sitten äidille: Hei arvaas mitä? Mulla alko menkat=D En edes ajatellut, että kertominen olisi noin kamalaa kuin joillakin täällä. Sehän on normaali kasvamisen ja aikuistumisen merkki. Onnea kaikille niille joilla kuukautiset ovat juuri alkaneet. Mutta rohkeasti vaan kertomaan! Kyllä ne äipät ovat kokeneet ihan saman kuin mekin:)

    • narskulinarsku

      Mulla alko n. kaks kk sitten ja oltiin kaupungilla, määä kävin vessassa jaa melkeen rupesin itkeen:D sit ku mentiiin parkkipaikalle ja iskä lähti toiseen kauppaan ni mää sano et et jaksa tulla, ku mun selkä oli ollu kokopvn tosi kipee ja menn autoon. mää kirjotin äitille sen vestin ja sit omaks onnekseni olin lähetäny sen viestin vahingossa ja äiti kävin ostaan mulle siteitä:D

    • gljgljgikjilujhohhdh

      voinko kertoo silleee et ku ollaan kupas nii otan vaan siit hyllystä siteitä?? :OO äiti varmaan sit kysyis et onks sulla noi jo? sanosin vaa et joo :)
      OISKO HYVÄ TAPA KU EN MUUTE USKALLA!

    • pullaa

      Kannattais ennemminki tehä sillee et meettee kauppaa, ja sit kaupassa yrität mennä sun äitis kaa sideosaston lähettyville ja olla vaa sillee ``ai nii, mulla alko menkat`` ja pyytää siteitä, ite tein sillee :)

    • Helppoa

      Minulla alkoi neljätoista vuotiaana ja voi että olin paniikissa! Olin jo aijemmin miettinyt että mitä teen kun ne alkaa. Humasin aamupäivällä että oli alkkarit vähän suttaantunut, mutta en uskaltanut kertoa kellekkään.
      Soitin äidille seuravaana päivänä mutten saanut sanottua mitään. Sitten lähetin hälle viestin että "huomasin et mul on sitte alkanu menkat." kädet hikosivat ja tärisin ihan kun jännitti niin mitä äiti sanoo!
      Sitten kun seuraavan kerran nähtiin hän sanoi että "Nii sulla alko ne menkat sitte. Sä voit käyttää noita mun suojia." ja sitten kertoi kuinka usein vaihdetaan ja niin edelleen.
      Sitten helpotti.

      Nyt minulla on 15-vuotias tyttö. Huomasin viikko sitten että roskiksessa oli verinen side ja kävin sitten kysymässä että onko sulla alkanut menkat? Yritin olla mahdollisimman luonnollinen ja helpottaa noloilevan tyttäreni oloa. Sanoin että ostan hänelle suojia ja voi tulla koska vaan puhumaan minulle jos on jotain asiaa kuukautisista, kun selvästi hän häpeili niitä.

      Voin sanoa että jokainen äiti jolla on tytär, tietää että hänenkin lapselleen ne menkat ilmestyy ennemmin tai myöhemmin melko varmasti ja osaa varmasti odottaa uutisia, joten rohkeasti kaikki vaan, kerran se vaan kirpaisee!

    • Apuatarvitsevatyttö

      Mulla alko tänään toisen kerran menkat, oon 13-vuotias ja en oo vieläkää kertonut äidille tästä, ja oon hirveen ujo puhumaan tämmösist asioist äidille, pelottaa niin sairaasti :c Voiks joku auttaa :c

    • help me

      mulla alko tänää menkat ja en viitti kertoo millään , oon ujo näissä asioissa ja kun pelkään että se ei ymmärrä :P
      ja mitä mä teen mun alushousuille joissa on verta , en kehtaa laittaa niittä pyykkikoppaan tai mitäään , auttakaa :P !

    • SiiRiHiiRiHeSasTa!:)

      Mä kirjotin tänne ton pitkän jutun, jos joku lukee sen loppuun asti ja vois auttaa mua! MItä teen !? Pelkään että koska ne alkaa ja jos tulee housuista läpi:(

    • Miiiii

      Kun mulla alko ihmettelin päivän sitte otin siteen pois odottelin eetä verta tulisi pikkareihin ja huusin äitin vessaa kattoo

    • Päättänyt! :)

      Itselläni menkat alkoivat 2.6.2012, juuri silloin kun koulusta haettiin todistukset :D Pääsin silloin 7lk pois ja olin 13... Nyt minulla on ollut kuukautiset 6kertaa ja tänään alkoi taas... Ongelma on etten ole äidilleni kertonut... Mutta tänään aijon laittaa sille viestiä esim. et: "Mun menkat alko" Se on viel töissä ni ei tartte kuunnella et mitä se sanois :D

    • mooi2

      Mä oon 13 täytän kohta 14 ja mul alko 12 vuotiaan menkat. En oo vieläkään kertonu vaikka haluaisinkin, mutta mua nolottaa se asia. Käytän salaa äitini siteitä silleen ettei se huomaa ja välillä on semmoinen tunne, kun kertoisin menkoistani niin se tietäisikin jo.. Nytkin mä haluaisin kertoa, mut en vaan pysty. :( Jokapäivä aattelen vaan sitä asiaa, että mun on pakko kertoa. Tosi ärsyttävää, kun mä en vaan pysty kertoa. Nytse on musta vaikeempaa kertoa mitä se sillon ois ollu.. Ähh, miten se voi vaan olla niin vaikeeta? Ja oikeestaan mun on pakko kertoo, koska äitini laittaa kaikkiin lappuihinkin mitä tulee joskus kotiin, että ei ole alkanut kuukautiset, mut silti tuntuu, että se tietäs. Me ei olla koskaan puhuttu mistään tämmösistä jutuista. Jos mä kertoisin siitä niin kaikki ois niin paljon helpompaa, eikä tarvis kokoajan miettiä menkkojen kertomista. Tuntuu, et oisin vankina tän asian kanssa. Niinkun taidan ollakkin. Ootan sitä hetkee millon sen vois kertoo, mut koskaan sitä ei tuu ja jos tulee mä luistan siitä pois.
      Mut kylmä luulen, et se ottais sen iha hyvin. Musta tuntuu, et se oottaakin sitä et kerron, ku ainaku meen vaik aamulla kertomaa esim. oon kipee ni sen ääni ja mieliala on semmone... En osaa selittää mut semmonen vastaan ottava, kiltti ?
      Toivottavast joku päivä mä pystyn kertomaan, ku oon vaan valmis. D:

    • minävaan354

      itell alko ku olin 13 vuotta, me oltiin oltu perheen kanssa reissussa jossain lapissa. Kotimatkall pysähdyttiin apsille, menin vessaan äiskän kaa.. ja tottakai menkat! olin tosi kauan siellä vessassa ja äiti odotti ulkopuolella, sitte tulin nolona ulos vessast ja mull tais olla iha tärisevä ääni ja sanoin et ''mull alko menkat..'' sitte mun äiskä sano kaikkee onnee ja kerto menkoista&siteistä:D sanokaa iha rohkeesti! kaikkien äidit on kokenu, ja he tietävät varmasti miltä tuntuu :)

    • lål

      mullaki alko toissailtana, sitte en viittiny sanoo äitille ku huomasin vasta joskus 11 illalla ja oltiin katottu vanhempien kans elokuvaa ja iskä oli siinä nii en vaan viittiny :D sitte eilen piti monesti sanoa ku olin äiti kanssa kahden mut en vaa kehdannu, en sitte tiiä miks :D eilen riitelin 3 kaverin kanssa ja kerroin sen äitille ja puhuttiin siitä ja näin, sitte halattiin ja sanoin et "öitä, ja mulla alko muuten kuukautiset!" sitte äiti kysy innostuneena että "oikeesti, päivälläkö? mikset sanonu aiemmin?" ja sanoin et en muistanu ku meil oli vieraita ja mun kaveriki kävi ja näin :D sitte se vaa sano et oota annan siteitä mut meillä oliki jo yläkerras, ku siskolla on alkanu jo aiemmin! sitte tänää aamulla se vaa sano että "niin ja sitte ku on menkat nii pitää illoin aamuin pestä alapää ettei tuu tulehduksia!" ihana äiti mulla :''D

    • Kokenut....

      Kannattaa kertoa äidille, sillä se tuo olosi paljon paremmaksi ja kevyemmäksi, kun ei enää tarvitse miettiä miten kertoisi ja piilotella niitä verisiä pikkareita jossain ojan pohjalla. Suosittelen kertomaan vaikka tekstiviestillä. Kyllä ne vielä joskus saa tietää niistä, mutta toivottavasti kerrotte ensin ennen kun äitisi löytää ne veriset pikkarit jostain.. Sehän vasta noloa olisi ainankin mun mielestä.

    • --------------------

      Miten nykyää ihmiset ei naisen elon normaalista asiasta uskalla puhua vanhemmalleen? Se tapahtuisi kuiteskin, eikä o sairaus, ei tee sinusta rikollista, tms. vaan alat tulla naiseksi.

      Eli pyydä äitiäs kuunteleen hetki. Kerro että sinulla on verivuotoa7on ollut verivuotoa. Samalla voit kysyä äidiltäsi kuukautisten asioista, esim. kivuista, verivuodon laadusta tms. mistä vaan.
      käsittää helposti niin, että nukyään nuoret ja vanhemmat on kuin vieraita, ei voi puhua sen takia-
      Ajattele, oma äitisikin alkoi joskus vuotaa. Jos sai keskusteluapua, antaa mielellään. jos ei, niin vielä mielummin.

    • ihan normaalia

      Kerro vaan ihan rohkeesti! itekki jännitin kertoo äidille, mut onhan ne teidän äitinnekin sen kokeneet!!! se on ihan normaalia.Ite lähetin äidille viestin "mulla tais alkaa menkat..." äiti oli vaan sillei että okei ja oli ostanut sitten siteitä mulle :)

    • heiheivaan

      mullakin eilen alko enkä oo kertonu mun äidille. mua jännittää kauheesti kertoo sille ku se haluaa aina jutella kaikesta ja mä en. mitä mä teen ja mitä sille sanon ?!

    • Kfryfgbkggv

      Moi!

      Mä oon 14-vuotias ja mulla alko menkat viime viikolla ekaa kertaa. Mulla oli sillon TET-viikko,jolloin mä olin päikyssä. Ku tulin sieltä kotiin ja kävin vessassa, nii huomasin et nyt ne alko. En viittiny kertoo heti äitille, mut seuraavana aamuna kirjoitin sille lapun, jossa luki et " Mulla alko naisten vaivat, otin yhden sun siteen kaapista",nii se vaan illalla sano et hyvä että mä kerroin nii sit se osti mulle sidepaketin. Mua jännitti sillon iha sairaasti kertoa asiasta mut ei se ollu haitaks. Kannattaa ihmeessä kertoo heti:)

    • oonkokenut

      mulla alko tänään. (oon 12v) se todellakin tuntui nololta. mutta kun olet kertonut, olo on paljon helpompi kun ei tarvitse enää koittaa salailla. mä soitin äitille, koska se on työmatkalla, en kehdannut kertoa iskälle. sanoin vain ''äiti mulla alko menkat'' sun ei tarvitse sanoa kuin se, silloin kaikki on melkeinpä hoidettu.

      • Nuori :(

        Mä taas haluisin et alkais. Mut oon vast 11v. En haluu olla luokkani vika. Äidillä alko vast 15v. Oon jopa luokan lyhyin tyttö. Ja toka nuorin. Mistä tiiän koska ne alkaa? Pitääkö lopettaa ratsastus.


      • mjhgvhjnkjhbgvhbnjk
        Nuori :( kirjoitti:

        Mä taas haluisin et alkais. Mut oon vast 11v. En haluu olla luokkani vika. Äidillä alko vast 15v. Oon jopa luokan lyhyin tyttö. Ja toka nuorin. Mistä tiiän koska ne alkaa? Pitääkö lopettaa ratsastus.

        Joo pitää lopettaa ratsastus :' DDDDD
        mitvit...

        Tuskin oot luokkasi vika jos ootte jtn 11-12v


      • jokuvaan123344
        Nuori :( kirjoitti:

        Mä taas haluisin et alkais. Mut oon vast 11v. En haluu olla luokkani vika. Äidillä alko vast 15v. Oon jopa luokan lyhyin tyttö. Ja toka nuorin. Mistä tiiän koska ne alkaa? Pitääkö lopettaa ratsastus.

        Ei pidä missään nimessä lopettaa ratsastusta... Ja eiks se oo just parhainta että ne menkat alkaa vikana omasta luokastansa; D ainakin ite haluisin olla vika.. hehhehee ... EN IKINÄ HALUIS OLLA MEIDÄN LUOKAN ENSIMMÄINEN JOLLA ALKAA KUUKAUTISET D:


      • Sama ku nuori
        jokuvaan123344 kirjoitti:

        Ei pidä missään nimessä lopettaa ratsastusta... Ja eiks se oo just parhainta että ne menkat alkaa vikana omasta luokastansa; D ainakin ite haluisin olla vika.. hehhehee ... EN IKINÄ HALUIS OLLA MEIDÄN LUOKAN ENSIMMÄINEN JOLLA ALKAA KUUKAUTISET D:

        Ok :/


    • khgfjfv

      Voi helevetti ku luin nuit juttui..vessapaperiikii joku käyttäny. pari omakohtast kokemust löyty silti. Siis joo, oon nyt 15v ja mul alko menkat 11v. 3 kuukautta otin mutsin siteit kunne yks päivä mutsi kysy et alkoko mulla menkat ku siteit hävinny :D Hävetti niin paljon et aloin vaa itkee ja vastasin myöntävästi. Äiti onnitteli ja menimme kauppaan. Siellä hän osti minulle ripsarin aikuistumisen kunniaksi... ohimennen nolasi kunnolla huutamalla "Tuuppas kattoo näit siteit" -.- Hävetti mut nyt on siitki päästy yli. Menkat on hirveet ja turhat ja runsaina kovin vittumaiset. Kannattaa hankkia pillerit että niukentuis. SUOSITTELEN!! :)

    • Kerro ihmeessä

      Ittelläni alkoi noin 6 kuukautta sitten, kyllä mua vähän nolotti ja pelotti kertoa äidille että ne alkoi.. Pidin salaisuutta yhden päivän kunnes päätin kertoa, lähetin viestin äidille ku se oli töissä vastas mulle "ok, haluatko puhua tarkemmin niistä? Menen kauppaan ostamaan siteitä" ei se niin noloa ollutkaan :D

    • ÄRSYTTÄVÄÄ

      Mul on muutenki aikas nolo äiti, varmaa hyppis seinille riemusta ku kertoisin. Mulla ei siis oo alkanu, ärsyttää, ku just nyt oisin siihen valmis että ne alkas.. Joo oon 13 wee ja harrastan ratsastusta. Oon 167 cm pitkä ja painoo jotain 50-55 kiloo. Rinnat on kehittyny, vähän vaa :( sekin ärsyttää. En kehtaa pyytää äitii ostaa ees kunno rintsikoit.


      :D eihän tästä nyt Nii pitkä tullukkaa ku suunnittelin :D

      • Cchvbbn

        Mun kuukautiset alko Toukokuussa ja aamulla olin kattonu tvtä ja syönny aamupalan ja sit menin vessaa ja huomasin et pikkarit oli veressä... Meni heti kertoon äitille ja äiti anto siteitä... Siteitten pyytämin ekaa jertaa oli nolompaa kun itse menkkojen kertominen...


    • En kerro.

      Miksi sinun pitäisi äidille kertoa?

      Olen 20-vuotias enkä ole vieläkään sanonut ääneen koko asiasta, ei ole ollut syytä koska ajattelin että mitä se tieto äitiä auttaa, ei mitenkään. Äiti oli minulle ostanut siteitä monta vuotta aiemmin kun menkat edes tuli. Jos ei olisi ostanut, niin olisin käynyt itse ostamassa. Kai se äiti sen huomaa, vaikket kertoisikaan. Ainakin minun housuista on huomannut kun on lojuneet pyykkikorissa. On sen verran punaiset. :D

      Mutta jos se on niin ujostuttavaa kertoa, niin ei sinun tarvitse kertoa.

      • mielummin kertoo

        Jos jotain häikkää niiden suhteen myöhemmin tulee, on huomattavasti helpompaa kertoa siitä silloin kun on saanut kerrottua sen, että ne ovat alkaneet. Jos taas ei kerro ja tuleekin huolia niiden kanssa miten sitten rohkenee kertoa niistä? Aina kaikki kuitenkaan ei ole niin yksinkertaista. Ja uskon, että jokainen äiti haluaisi, että tyttären kanssa olisi sen verran avoimet välit, että menkoistakin pystyy puhumaan. Kaikilla ei näin ole, mutta paljon se on kiinni tyttärestäkin eikä vain äidistä.


    • En kerro.

      Minun tapa on toimia ongelmatilanteessa niin että otan selvää netistä mahdollisista sairauksista,vinkeistä tms. Niin kuin varmasti äitikin tekisi. Jos epäilen vakavampaa niin menen lääkäriin.

      • kannattaa kertoo

        No ei kai sinun iässä siinä enää järkeä olekaan kyllä hän jo tietää niiden alkaneen! Mutta kyllä täällä lähinnä pikkutytöistä on kyse jolloin kannattaa kertoa. Kyllä se elämää helpottaa huomattavasti. Kaikkien äidit ei ostele siteitä ja huomaa antaa rahaa ja muuta elämää hankaloittavaa asiaa voi tulla vastaan.


    • En kerro.

      No ei tietenkään enää! Puhuinkin minusta jo nuorempana, samalla tavalla ajattelin silloinkin kuin nyt.

    • lintsu

      Moikka. itellä ei oo alkanu menkat, mut olin äitin kaa kouluterveydenhoitajaa terkastuksella (meidä koulussa 1lk 5 lk ja 9lk on tarkastus mihin tulee äitit tai isä tai kumpikin.) se kyseli kaikke ja sit sano et kysyelee vähän aikuistumisesta. sain valita lähteekö äiti. annoin sen jäädä. sit se katto mun housuihin ja sano "joo hyvä karvoitus on jo alkonut entäs menkat?Sanoin niikun oli "ei oo" katoin äitii ja se hymyili. eiköhän se nää et ne on alkanut ku roskiksest löytyy sitetit vaik sil ei oiskaa aika kuusta.

    • fsdfsdgfjg

      Onko teillä terkkari kahtonut alapäähän :o ei meillä sellaista ollut koulu aikana. 9luokalta pääsin kaksi vuotta sitten.

    • tietäjät tietää ;D

      no se on kuules yksin kertanen juttu joko et kettu kerro tai oot sillee että nyt alko kk ja pitäis mennä kauppaa ostaa siteit.. vittu mitä kysymyksiä ;DD idiootit !

    • outs1

      Mä oon nyt 11 ja huomasin eilen sen et ne on alkanut.Tai en oo aivan varma....APUA!

    • Auttakaanopeasti12

      Siis täytin 8 pv sitten 15v ja menkkoja ei ole kuulunut. ValkovuotoValkovuotoa ei 2 pv tullu ja olin ihan ihmeissäni ja tänään nyt illalla housuissani oli jotain ruskea. Tarkoittaako tämä sitä että mulla on alkanut kuukautiset🤔😲 en uskalla kertoa äidilleni. Mitä teen?

    • Nainen80luvulta

      En minä ainakaan aikoinani kehannut sanoa. Ei ois tullu pieneen mieleenkään puhua semmosia kodissani.mikään pakko ei oo

    • Tuijjja

      Sama täällä. Selkääni olisin saanut jos oisin jonkun niin riettaan sanan sanonut kuin kuukautiset. Äiti ois antanut piiskan laulaa

    • Anonyymi

      Moi! Ite oon 10 vuotias ja mulla alko menkat eilen. Oon siis nuorimmasta päästä jotem vähän pelotti kertoo. Kuitenkin laitoin just äidille viestii että "moi hahaha random kysymys mut millon sulla alko kuukautiset? Musta tuntuu että mulla nimittäin alko just" ja sit laitoin vaan jotain niinku "auta en tiiä mitä mun pitää tehä" ja "ei syytä kertop muille"
      Et joo musta tuntuu et viesti on paras tapa. Mulla ja mun äidillä on ihan hyvä suhde mut ei mikään paras nii en viittiny kasvotusten

    • Anonyymi

      Näihin wanhoihin setämiehen aloituksiin ei pitäisi kenenkään vastata. Hän kiihottuu vaan liikaa tyttöjken alapää-asioista.

    • Anonyymi

      Kerro vaan suoraan tai laita vaikka viesti jos on helpompaa 🥰🥰. Myöhäs mut jos jollekki on apua😂😊

    • Anonyymi

      Menikö täydestä? Minuun ei tarina uponnut. Ap oli kirjoittaessaan 70v. Nyt 80 . Eikä siinä kaikki. Toki silloinkin oli isoisä. Nyt lapsenlapsillakin on jo lapsia.

    • Anonyymi

      Oon 12v ja mulla alko eile kuukautiset. Istuin hetke vessas mut sit tajusin et oli pakko kertoo jollekki. Kerroin mun 14v siskolle jolla on kans jo alkanut niin sain siltä siteitä. Mä en oo vielä kertonut äidil vaikka oon nytten viikon mummilla ja sillekkään en ole kertonut. Vähän ärsyttää kun vuodan varmaan yöllä yli kun on semi runsaat. Haluisin kysyy tamponejen käyttöö samalla kun aion kertoa äidil näist mut ent jos en saa? Kun siis siteet on epämukavia enkä voi uida tai mitään. :(

      • Anonyymi

        Sama mäki haluaisin käyttää tamponei mut en tiiä saanko enkä oikeestaa viitti kysyy :-/


    • Anonyymi

      Oon 12v ja mul alko eilen menkat. En oo vielä kertonu äitille mut oon nyt yksin mun huonees ni seuraavan kerran ku se tulee tänne nii aion näyttää sille mun ihanat veriset pikkuhousut =D
      Semmosta sitte…

      • Anonyymi

        Onko teidä olohuoneen sohva pysynyt puhtaana kun veri tulee sun vaatteista läpi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3568
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      196
      1662
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1192
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      814
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      811
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe