Mun Tarinani Opettajasta..

SatutettuTyttö

Yläaste alkoi olin ihan täpinöissä ja jännitin uusia juttuja. Alku lukukausi meni suht hyvin,en pelännyt mitään, mutta pikku hiljaa(en muista missä vaiheessa huomasin) että pelkäsin äidinkielen opettajaamme. Joka kerta kun odotin hänen tunnille, tärisin pelosta ja olin kauhuissani et mitäs tällä kertaa hän keksii mulle kamalaa. Tämä kyseinen äidinkielen opettaja haukku/nauro mun virheille(jos esim tehtii joku kirjoitelma(En ole mikää kirjailija tiedän)) muiden tekeleitä hän ei haukkunu, kehui vain. Tai jos jouduttiin luokan eteen sanelee jotai omia töitä, hän aina löysi ja sanoi koko loukan edessä ne virheet ja nauro päälle,ei koskaan löytänyt mitää hyvää(esim sitä että olin yrittänyt ja tein työn) Itse olin ihan nolona ja halusin vajota maan alle ku opettaja nälvi/simputti minua ja minun virheistäni koko luokan kuullen.
Amis alkoi, aloitin cateringalan,suurtalouskokin opinnot. Olin taas nii täpinöissä kun oli uudet ihmiset luokallani ja uusia haasteita. Mutta tätä onnea kesti vain kans hetki. Oma luokanvalvojani otti minut silmätikukseen(en ollut mikään hyvä koulussa,tiiän).
Tutuistuin amiksessa yhtee tyttöön ja meistä tuli kuin paita ja perse.Opettaja ei koskaan tykänny että teen tämän tytön kanssa mitää pareina(meillä oli aina parit). Kerran kun meidän piti tehdä kastiketta(ykkösluokalla) ja opettaja sitte maisteli kaikkien kastikeita ja sitte mun kohdalla hän huudahtaa koko luokan edessä ettenkö mä osaa yksin tehä mitää. Oletti etttä olin matkinu mausteissa tuota kaveriani,vaikka asia ei ollut niin. Tämä luokanvalvojani kuitenki kans alkoi sanomaan virheistä tai löysi niitä virheitä,ei koskaan kehunut minun tekemiäni vaikka jos en ole aikaisemmi tehnyt kyseistä juttua. Kerran kysyin(kun en tiennyt) että missä asteessä kanat laitetaa uuniin nii ope sanoi inhottaval äännellä et "mietis nyt vähän itsekkin" miten voin miettiä jos en tiedä asiaa?
Onneksi tuli ensimmäinen työharjottelu jakso, pääsin.Olin aina välillä tällä kaverilla yötä koska hän asui silloin minun työpaikkani lähellä ja sieltä minä itse lähin työpaikalle vaikka tämä kaverini ei itse lähtenyt omaansa. Kaverini sai paikasta sitte potkut(mistä ope ei tietty tykänny) vaan openi soitti minun äidilleni ja kertoi tämän kaverini asiasta jotta äitini tietää kenen kanssa liikun(äiti kyllä tiesi millainen tämä kaverini on mutta ei se äitiäni haitannu)Siis ei mun kaveri ollu mikää huligaani,hän oli vaan hieman omaperäinen ja villi(tämä kaveri oli ainut joka kehu minua ja mun työtäni,hän antoi minulle voimaa,oli minun tukenani :)). Kerroin kaverille asiasta ja menimme hänen kanssaa kysymää et mitä hittoa ope menee sanomaa toisten asioista toisille(hänellähän pitäis olla vaitiolovelvoisuus), ope närkästy ja ykskaks hän katsoo minua ja sanoo vihaisella äännellä että minä olen aivoton ja vielä kaverini kuullen! Aika kannustavaa tommonen haukkuminen. Ei koskaan edes pyytänyt anteeksi. Ennen tuota pelkäsin aamulla lähteä kouluun mutta tuon jälkeen vasta aloin entistä enemmän pelkäämään. Pieniki virhe nii ope on heti korvan juurella pää punasena huutamassa kuinka kakku meni nyt pilalle. Opettajan stressi tarttui minuun, kun hän tuli huutaa korvan juureen kuinka ruuan pitää olla just sillo valmiina, ja sittekun aloin panikoimaan nii opettaja oli entistä enemmä raivona. Kerran kun jouduin tekemää jotai safkaa jota en ole ennen tehnyt ja olin hieman hidas(johtuu siit kun olin varovainen ja pelkäsin tulevia virheitä,itsetuntoni alkoi karistua) nii tein safkaa ja tulin kylmiöstä ja kuulin kuinka ope huutaa muille "menkää nytte auttamaa sitä ku ei se osaa!".Kuraattorille kantelin ja otti open puhutteluun. Haukkuminen loppui mutta silti ope viel vinoili mun tietämättömyydellä ja virheistä luokan kuullen.
Nyt olen 22-vuotias nainen jolla on tosi pahasti itsetunto nollassa(koulu loppui 2007 keväällä) koulun jälkeen en ole käynyt töissä koska pelkään että sama meno jatkuu siellä ja minua kiusataan(esimiehet). Kerran kyllä kävin kysymäs töitä ja johtaja soitti ja sanoi että pääsen heille töihin. Sinä aamuna kun työt alkoivat lyhistyin eteisen lattialla ja itkin, sain paniikkikohtauksen(onneksi silloinen avomies sanoi ettei mun tartte mennä jos en pysty) pelkäsin niitä työtehtäviä ja niitä virheitä mitä oisin tullut tekemään. Pidän itseäni nykyään tumpelona,aivottomana,huonona(vaikka aina yritän tehdät asiat nii hyvin kuin pystyn) ja stressaan entistä enemmän kuin ennen. Pelkään myös nykyään puhua puhelimes ja kasvokkain tuntemattomille. Jos haen sairasloma,pelkään että mamma ja äiti väittävät et olen laiska ja haluan vältellä työntekoa.(Olin tästä asiasta sairaslomalla huhti-joulu aikana,nyt se on loppunut)

3

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toveri x

      selkeää vallan väärinkäyttöä ja sairasta narsismia (siis opettajalla). Suosittelen lukemaan kirjoja narsistisesti häiriintyneistä henkilöistä. Heillä on tarve pompotella ihmisiä ja saada joku henkilö "valtaansa". Kirjoja on monia, mutta esim. naamiona terve mieli-kirjassa kuvataan hyvin tällaisten henkilöiden luonne. Kirjaston sivuille ja hakusanaksi esim. narsismi/ narstistinen persoona. Työelämässä valitettavasti törmää myös vähintään yhteen tällaiseen. Siinä vaiheessa on hyvä tietää, kuinka heitä käsitellään. Tuollaisesta jatkuvasta opettajan simputuksesta, jota olet kohdannut, olisi opettajalle pitänyt tehdä jotain. Siis koulun rehtorin yms. Pelkkä opettajan puhuttelu tuntuu tapauksessasi liian lievältä. Valitettavaa on, että narsisti löytää "uhrinsa" aina seuraavaan paikkaan siirryttäessä. Siinä mielessä he ovat hyviä ihmistuntijoita, vaikka muussa mielessä eivät. Itselläni on tullut nykyisin rohkeutta sanoa vastaan, jotta tuollainen tyyppi näkee, ettei minua saa noin vain valtansa alle. Ennen en uskaltanut sanoa ja olin liian kiltti. Tuollaiset opettajasi kaltaiset tyypit pönkittävät omaa egoaan muiden alistamisella ja nöyryyttämisellä. He eivät itse kykene empatiaan yms. Asia on selkeästi vaikuttanut sinuun syvästi. Yritä saada jostain keskusteluapua ja löytää hyvä psykologi (heitäkin on moneen junaan).Muista, että vika ei ole sinussa. Et vaikuta ollenkaan tyhmältä ja kömpelöltä, päinvastoin rohkealta. On myös hyvä muistaa, että useimmissa työpaikoissa on myös hyviä tyyppejä. Heidät usein vain vaistoaa. Uusia työtilanteita ja omaa elämänjatkoa ei kannata liiaksi pelätä. Tosin helpommin sanottu kuin tehty. Toivottavasti saat tilanteesi paremmaksi ja et anna liiaksi valtaa niille ajatuksille, joita nämä narsistisesti häiriintyneet ovat sinulle syöttäneet. Sillä ne eivät ole totta. Tsemppiä!

      • ap^*^*^*

        Olen rohkea kun on pakko. Laitoin vuosi sitte kyseisen amiksen sivuille olevaan vieraskirjaan viestiä ja sieltä tuliki vastaus s-postiin. Sanoivat että poistavat viestini vieraskirjasta ettei tule enää muita samanlaisia viestiä,aika tyhmää sinänsä koska joku muu joka on myäs kokenut saman kuin minä(olisin antanut hänellekin rohkeutta) laittaa,avautua. En tiedä ottivatko he tosissaan ku kerroin että minua kiusattiin, en kyllä kertonu kyseisesn opettajani nimeä.
        Olen jo pitemmän aikaa miettinyt että kirjottaisinko entiselle luokanvalvojalleni kirjeen(nimettömänä toki). Tai käyn sanomas päin naamaan(sittenku on koulussa avoimet ovet), opettaja näkisi etten pilaile asian kanssa.
        Vähä väliä näen unta että olen amiksessa,koulussa ja siinä unessaki on ne samat tunteet; pelko, ahdistus ja epävarmuus itsestäni.

        Ainut asia mikä saa minut hakea töitä on se että mammani haluaisi myydä talonsa minulle ja avomiehelleni, se on ainut asia mikä saa minut skarppaamaa työn suhteen,vaikka minua pelottaaki ja ahdistaa. Mutta onneksi pääsee aina sairaslomalle jos tekee nii tiukkaa ettei henki kulje.
        Olen myös helpottunut siitä kun avomieheni isä on lääkäri(joka auttaa mielellään) ja ottaa tosissaan nämä asiat, koska avomieheni sisko(onko nyt käly?)on ollut myös masentunut,joten appeni tietää ettei ole leikin asia.

        Nykyään kun minua haukutaan(en suutu jos sukulaiset, tutut jne haukkuvat) mut semmoset ihmiset keitä on kunnol tunne,haukkuvat minua suutun ja minä tietty puolustan itteeni sanomalla takasin. Tässä onki yks ongelma,siskoni/äiti jne koska he aina käskevät mun olla hiljaa ja sanoo "älä välitä" miten voin olla välittämättä jos joku random tyyppi haukkuu? En anna kenenkää astua päälleni vaan puolustan itteeni. Minua on kiusattu koulussa ja ne haukut nielin itkien mutta nyt on uusi ääni kellossa. Mottoni onkin "Niin metsä vastaan kuin sinne huudetaan" tai "Kohtele itseäsi niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan". Mutta siskoni mukaan en saa puolustaa itseäni yhtää. Pitäisikö sitten minun olla muina miehinä sillo ku minua haukutaan? Istun ja nielen itkuni ja häpeäni kun en saa puolustaa itseäni(koska kukaan muukaa ei puolusta mua,ei edes avomieheni).
        He eivät ehkä tajua että minulla on muutenki huono itsetunto(olen ajatellu itsemurhaa koska en jaksa haukkuja minua kohtaan) ja että minuun yksinkertasesti sattuu jos minua pilkataan! Yks ehtoo serkku sano mun miestäni hintiks(vaikka ei edes tunne,haukku vaa ulkonäön takia) mä tästä suutuin(mulla on aina pakonomainen tarve puolustaa niitä ketkä on mulle rakkaita), siskoni vaa sano et "Se oli sen mielipide ja tästä ei enää puhuta!"(kun rähjäsin). Mun mielest haukkuminen ja mielipiteet on eriasia, tai jos ovat samaa nii mun mielest kaikkia mielipiteitä ei tartte sanoo. Äitini oppi on ainaki menny mulle perille, "Jos sulla ei ole mitää hyvää sanottavaa nii pidä se suus kii"

        Huoh..Maailma on joskus nii epäreilu paikka..


    • darjoiluehdodus

      En tiedä auttaako tämä mitään, enkä todellakaan tarkoita mitään pahaa:

      Katso kaurismäen elokuva "Arvottomat" ja toteuta sama, mitä siinä on... ja Juicen piisissä "Per Vers":

      "Mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden,
      pyörät pyörii, päivät vierähtää.
      Ei tärkeää se ole, mä miksi lähden,
      on tärkeää vain se mä miks en jää,
      mä miks en jää. Juu uu uuu."

      Elikkä muuta pois Suomesta, esim. jo Ruotsissa moni asia on paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5694
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2713
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      56
      2409
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1113
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1074
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      28
      1019
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      907
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      803
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      791
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      783
    Aihe