Mä oon päättänyt aloittaa maalaamisen (akryyli) kankaille ja erilaisille alustoille, siis tauluja. Mitä kaikkea minun pitäisi hankkia, esim. maaleja, teline, alustoja, suteja... kuinka paljon, mitkä liikkeet ovat suositeltavia ja mitkä merkit ovat hyviä? mitä täytyy ottaa huomioon? En tarvitse näin alkuun mitään ammattilaisten välineitä, mutta olisi kiva aloittaa työskentely edes kelvollisilla välineillä. Olisi kiva jos joku viitsisi auttaa minua tämän uuden harrastukseni parissa:).
Maalata
3
354
Vastaukset
- ......
Itse aloitin akryylimaaleilla 20 v sitten. Nyt öljyllä.
Akryylimaaleilla maalattaessa on tärkeää tietää että maali kuivuu huippu nopeasti. Itse tuhosin hyviä pensseleitä nopeasti. Varmaan hyvä keino on pitää vesilasia (esim.tyhjä hillopurkki käy) jonne tökätä maaliset pensselit heti käytön jälkeen jotta säästät pensselisi. Sitten niitä pitää pestä myös täysin puhtaiksi kunhan taulun maalamisesta kerkiät. Esim taulun valmistuttua kun et enää sillä hetkellä maalaa tai illalla. Jätä ne pensselit kuitenkin edes sinne veteen vaikka yöksi, siten kesties saat ne pelastettua jollakin tavalla.
Helsingissä Tempera (Uudenmaankadulla), Tuubi ja Mannonen (hakaniemessä), Stockmann myy myös jotain pohjia, maaleja ja pensseleitä, Stock. voi ollaa hiukka kalliimpaa.
Jos ensimmäistä maalausta teet niin ihan kangaspahvipohjat voisi olla aloitukseen hyviä. Vaikkapa ensi alkuun 1-3 kpl. Aloita pienestä koosta esim. 15 tai 20 cm kanttiinsa. Muutama perusvärituubi ja valkoinen, musta voi olla hyödyllinen, riippuen mitä maalaat. Maalaatko maisemaa, ihmisiä, asetelmaa, abstrakteja kuvioita. Pidätkö värikkäistä tauluista vai mustista? Ihan perusväreillä keltainen, punainen, sininen saat perussekotukset. Vihreä sinistä ja keltaista sekoittamalla. Punaista ja sinistä sekoittamalla violettia. Minun mielivärejä ovat: terra verte (maan vihreä), sap green (sypressi vihreä) Ne saa myös sekoittamalla cadmium keltainen deep ja esim cobolt sininen, tai cad yellow deep ja musta jne.
Jos haluat useamman värin kuin nuo perus, niin keltainen okra on hyvä olla. Sinisistä cerulean sininen on lievästi vihertävä ja väriä käytetään välimeren taivaissa. Coboltin sininen ja ultamariini pohjoisen taivaisiin. Mutta riippuu mitä maalaat, Tiedätkö jo mitä?
Ensi alkuun muutama pensseli lienee riittävä, hanki 2-6 kpl. Kysy mitkä pensselit on sopivia akryylimaalaukseen, sen osaavat neuvoa. Ranskalainen Isabey on yleisesti sanottu hyväksi. Jos erityisen hyviä taiteilija pensseleitä haluat esim öljy maalaukseen niin ne pitää ostaa ulkomailta, Tempera ei niitä myy. Pensseliin on myös voitu kirjoittaa se, ovatko ne akryylimaalaukseen takoitettu.
Kyllä ne perus värit, akryylimaalaukseen tarkoitetut pensselit ja kangaspahvipohja ovat ihan kelvollisia aloittaa.
Telineet ei välttämättä maksa paljoa, mutta ihan ensimmäisen taulun voit kokeilla maalata pöydällä myös. Laita sanomalehtipaperia alle ettet koko pöytää maalaa. Telineet, ne vaappuvat ja pieneen koottavat, on varmaan 30-60 €. Tukevat on sitten satoja € varmaankin. On olemassa myös sellaisia sööttejä pöytä teliteitä!
Akryylimaaleihin sekoitettavia nesteitä on myös myytävänä jotka pidentää kuivumisaikaa ja antaa sinulle enemmän aikaa maalata märälllä jos siis et halua että kuivuu nopsaan. Itse en koskaan niitä kokeillut koska siirryin niin nopeasti ölyväreihin, ja siellä sitten on taas omat liemet. Jos haluat sekoitella värejä niin palettiveitsi on siihen oivallinen työkalu, tosin voihan sitä ensialkuun ja vaikka aina sekoitella pensselilläkin. Itse käytän palettiveistä sekoitukseen. Huom!Palettiveitsellä voi myös maalata taulua!
Joten kerää tästä sepustuksesta nuo ylös ja ei kun kauppaan ja maalaamaan.
Muista että kyllä ne siellä kaupassakin aika paljon osaa neuvoa! Menestystä maalaukseen.- 17 weee
No niin! kiitos. nyt tuli selvät ohjeet ja nyt tiiän tarkasti että mitä pitää tehdä. Seuraavaks hankin vaa roinat ja sit aloitan puuhastelun:).
- Arttari
Taiteilijat usein piirtävät aiheen kangaspahvipohjalle hiilellä ja kiinittävät sitten fiksatiivillä. Löytyy taiteilija kaupoista.Olisi hyvä opetella sommittelua aluksi jo jostain taidekirjasta esimerkiksi. Selvittää kultaisen leikkauksen käyttö jne.
Eli hyvä pohjapiirustus aiheesta helpottaa paljon työskentelyä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi842727On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952551Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu892075Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk521539Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161476Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve351467