Miten pitkä prosessi on perheen sisäinen adoptio? Kun puhutaan heteroperheestä, jossa lapsen isä ei ole tekemisissä lapsen kanssa ja äidin uusi mies haluaa adoptoida.
(Hetero)perheen sisäinen adoptio
8
1029
Vastaukset
- 2+2
onko lapsen biologinen isä suostuvainen asiaan?
- Susani-
Kyllä biologinen isä on suostuvainen.
- Juliett09
Meillä on juuri kuvaamasi kaltainen tilanne. Kysyin asiaa sosiaalitoimistosta, sanoi, että nykyisten lakien takia asia menee niin, että jos mies adoptoi lapsen, siirtyy huoltajuus kokonaan tälle miehelle poistuen näin lapsen äidiltä. Näin minä sen ymmärsin. Hullua.
Kiva olisi kuulla kokemuksia prosessin läpi käyneiltä?- 5+14
eihän se nyt tietenkään voi noin mennä.
- Susani-
Eihän tuo nyt voi pitää paikkaansa... Muuten kai Suomessa ei olisi yhtään perheen sisäistä adoptiota?? Olen itsekin kuullut, että moinen on mahdollista, mutta käsittääkseni kyseessä on ollut jonkinlainen juridinen kämmäys??
- mikko_n_75
Minun mielestäni on karmeata, että sosiaalityöntekijät ja adoptioneuvojat eivät tiedä lainsäädännön oikeata tilaa ja osaa antaa ehdottoman tarkkaa tietoa adoption laillisista edellytyksistä ja juridisista seuraamuksista. Jos näin on, niin Suomesta pitäisi sekä hetero-, että homoadoptiot keskeyttää siksi aikaa, että varmistetaan laillisuuskysymykset, homoadoptiot mielellään minun mielestäni poistaa lopullisesti.
Itse asiaan, perheen sisäinen adoptio on Suomessa nykylain mukaan mahdollista avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa ja vain ja ainoastaan niissä. Jos aviopuoliso tai rekisteröity puoliso adoptoi puolisonsa biologisen lapsen, niin silloin molemmat parisuhteen osapuolet ovat adoption jälkeen ainoat juridiset vanhemmat lapselle.
Avoliitoissa sisäinen adoptio ei ole mahdollinen! Jos avopuoliso adoptoi puolisonsa lapsen, niin silloin alkuperäisen parisuhteen osapuolena olevan vanhemman (useimmiten biologinen vanhempi), vanhemmuus ja huoltajuus lakkaa. Tämä on se, joka on aiheuttanut kiperiä oikeusjuttuja kun seuraukset on liian myöhään tajuttu. - Juliett09
mikko_n_75 kirjoitti:
Minun mielestäni on karmeata, että sosiaalityöntekijät ja adoptioneuvojat eivät tiedä lainsäädännön oikeata tilaa ja osaa antaa ehdottoman tarkkaa tietoa adoption laillisista edellytyksistä ja juridisista seuraamuksista. Jos näin on, niin Suomesta pitäisi sekä hetero-, että homoadoptiot keskeyttää siksi aikaa, että varmistetaan laillisuuskysymykset, homoadoptiot mielellään minun mielestäni poistaa lopullisesti.
Itse asiaan, perheen sisäinen adoptio on Suomessa nykylain mukaan mahdollista avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa ja vain ja ainoastaan niissä. Jos aviopuoliso tai rekisteröity puoliso adoptoi puolisonsa biologisen lapsen, niin silloin molemmat parisuhteen osapuolet ovat adoption jälkeen ainoat juridiset vanhemmat lapselle.
Avoliitoissa sisäinen adoptio ei ole mahdollinen! Jos avopuoliso adoptoi puolisonsa lapsen, niin silloin alkuperäisen parisuhteen osapuolena olevan vanhemman (useimmiten biologinen vanhempi), vanhemmuus ja huoltajuus lakkaa. Tämä on se, joka on aiheuttanut kiperiä oikeusjuttuja kun seuraukset on liian myöhään tajuttu.Kiitos tästä huomiosta... Omassa kommentissani tuossa aiemmin tarkoitin siis tosiaan avoliittoa, mikä jäi multa mainitsematta. Eli jos avoliitossa haluaisi adoptoida kumppanin lapsen, alkup. huoltajan huoltajuus lakkaa.
- hippatihei
Perheen sisäinen adoptio kesti meillä ehkä vuoden.Oli sosiaalitoimiston käynti kotona ja me käytiin siellä.Meillä aikaa pitkitti se että eivät saaneet lapsen biologista isää kiinni.Huoltajuus ei tietenkään siirry äitiltä pois vaan myös "adoptio" isä saa huoltajuuden.Kysyivät myös lapsen mielipidettä.Meillä lapsi oli silloin 6 vee.Loppujen lopuksi helppo juttu mutta naimisissa täytyy olla siksi mekin menimme naimisiin suunniteltua nopeammalla aikataululla että lapsi saa isän joka hänestä välittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637