Osinkojen verotus

paljon menee?

Paljonko osingoista menee veroa? Onko se normaali pääomatulovero, eli 28%? Joku sanoi, että osingoista menee veroa 19%? Mikä lie totuus?

19

8874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on taas tuo

      uusi vero 19% tullut vuonna 2005 näihin osinkoihin. Ennenhän osingoista maksettiin pääomavero(mikä nykyään 28%), mutta sitten se siirrettiin automaattisesti maksettavaksi pörssiyhtiön tuotosta päältä pois jo ennen osinkojen jakoa. Ja jumalaton elämä ja pajatus on käynyt siitä asti tyyliin "osingoista kun ei makseta lainkaan veroa". Nyt sitten tuo 19% on tuohon lisäksi saatu ja lissä lie tulossa vaikka n.s. porvarihallitus meillä onkin.

    • Lopatin

      Tavalliselle kansalaiselle osingosta on verotettavaa tuloa 70 %. Siitä peritään normaali pääomatulovero eli 28 %. Kokonaisveroaste on siis 19.6 %. Ennakonpidätys on 19 %.

      Jos kuitenkin olet riittävän iso omistaja (yli 10 %), saat osingot verottomana. Tottahan isot pojat ovat hoitaneet asiansa lainvalmistelussa. Tätä ollaan kuitenkin nyt poistamassa ja siinä sivussa nostettaneen myös yleistä veroprosenttia.

      Tietysti yhtiö on jo maksanut voitostaan veroa 26 % ennen osingonjakoa. Esimerkiksi palkkoihin, korkoihin tai koneisiin menevästä rahasta ei veroa makseta vaan yhtiö saa vähentää sen verotuksessa.

      • Nordnet Nyyppä

        Miksi osingosta maksetaan vähemmän veroa kuin esim ETF:n tuotoista?


      • TaikaJimi_
        Nordnet Nyyppä kirjoitti:

        Miksi osingosta maksetaan vähemmän veroa kuin esim ETF:n tuotoista?

        Ei Suomen verotuksessa ole koskaan ollut mitään logiikkaa, muuta kuin että valtion kassavirta maksimoidaan (tuskin sekään on sitten loppuun asti mietitty). Eri veroja ja poikkeuksia on niin paljon että ei löydy sellaista henkilöä joka tästä viidakosta kokonaisuutta hahmottaisi. Eikä järkeä tule paikkaamalla, olisi uskallettava lähteä oikeasti puhtaalta pöydältä. Yksi ja sama veroprosentti ihan kaikkeen sanoisin minä, niin ja valtion virkamieskoneisto laihdutuskuurille.


      • Taumo
        TaikaJimi_ kirjoitti:

        Ei Suomen verotuksessa ole koskaan ollut mitään logiikkaa, muuta kuin että valtion kassavirta maksimoidaan (tuskin sekään on sitten loppuun asti mietitty). Eri veroja ja poikkeuksia on niin paljon että ei löydy sellaista henkilöä joka tästä viidakosta kokonaisuutta hahmottaisi. Eikä järkeä tule paikkaamalla, olisi uskallettava lähteä oikeasti puhtaalta pöydältä. Yksi ja sama veroprosentti ihan kaikkeen sanoisin minä, niin ja valtion virkamieskoneisto laihdutuskuurille.

        Mitä nyt koulussa on ihan peruskurssilla käyty, niin homma menee jotenkin näin käsittääkseni.

        Jos maksajana on pörssiyhtiö, 70% on veronalaista pääomatuloa, verokannalla 28%, loppu 30% on verovapaata tuloa.

        Jos on listaamaton yhtiö, niin sitten pääomatulon osuus:
        -osinkotulosta on päääomatuloa määrä, joka vastaa 9%:n tuottoa osakkeiden matemaattiselle arvolle
        - Pääomatul on tältä osin verovapaata 90 000€, ylimenevästä osata 70% verotetaan pääomatulona, 30% verovapaata.
        - Ansiotulo-osuus: Mikäli osinko ylittää laskennallisen 9%:n tuoton, ylimenevästä osasta 70% on saajalle ansiotuloa, 30% verovapaata.


      • verottja erehtyy
        Taumo kirjoitti:

        Mitä nyt koulussa on ihan peruskurssilla käyty, niin homma menee jotenkin näin käsittääkseni.

        Jos maksajana on pörssiyhtiö, 70% on veronalaista pääomatuloa, verokannalla 28%, loppu 30% on verovapaata tuloa.

        Jos on listaamaton yhtiö, niin sitten pääomatulon osuus:
        -osinkotulosta on päääomatuloa määrä, joka vastaa 9%:n tuottoa osakkeiden matemaattiselle arvolle
        - Pääomatul on tältä osin verovapaata 90 000€, ylimenevästä osata 70% verotetaan pääomatulona, 30% verovapaata.
        - Ansiotulo-osuus: Mikäli osinko ylittää laskennallisen 9%:n tuoton, ylimenevästä osasta 70% on saajalle ansiotuloa, 30% verovapaata.

        Tuli mieleen, että miten usein verottaja erehtyy näissä laskuissa? varsinkin, jos kyse on perheyrityksistä, eli listaamattomista firmoista.
        jaoimme osingon osakkaiden kesken, eikä ylitetty tuota 9% nettovarallisuudesta.
        Oma osuuteni oli noin 3500e. Tästä verottaja kuitenkin teki tuon 70/30 jaon, vieden oman veroprosenttini mukaan summasta 1200e. tehnyt näin jo useana vuotena. Vasta nyt havahduin asiaan (joo, oma vika). Jotenkin olen vaan sekoittanut sen aina pörssiyhtiöiden verotukseen, en ajatellut niiden eroavaisuuksia. Eli verottaja on tehnyt saman mokan - yllättää kyllä meille kaikille osingon saajille (7kpl eri paikkakunnilla!).

        Olkaa ihmiset siis tarkkoina, valitus ja oikaisu käsittelyssä verotoimistossa.


      • Kataiseen kapsahti

        Osinkotulojen tulisi olla ehdottomasti myös progressiivisia ja esim. alle 5000 euron osingot per vuosi verottomia. Siitä sitten lähtisi veroprosentti nousemaan mitä enemmän osinkoja tulee eli piensijoittaja olisi samalla viivalla pienten ansiotulojen kanssa.

        Sekoomus ei vain tälläiseen suostu.


      • onko totta
        Taumo kirjoitti:

        Mitä nyt koulussa on ihan peruskurssilla käyty, niin homma menee jotenkin näin käsittääkseni.

        Jos maksajana on pörssiyhtiö, 70% on veronalaista pääomatuloa, verokannalla 28%, loppu 30% on verovapaata tuloa.

        Jos on listaamaton yhtiö, niin sitten pääomatulon osuus:
        -osinkotulosta on päääomatuloa määrä, joka vastaa 9%:n tuottoa osakkeiden matemaattiselle arvolle
        - Pääomatul on tältä osin verovapaata 90 000€, ylimenevästä osata 70% verotetaan pääomatulona, 30% verovapaata.
        - Ansiotulo-osuus: Mikäli osinko ylittää laskennallisen 9%:n tuoton, ylimenevästä osasta 70% on saajalle ansiotuloa, 30% verovapaata.

        Tarkoittaako tämä siis selkokielellä, että jos yhtiö jakaa osinkoa (listaamaton) alle tuon 9%, kaikki siitä saatava osinkotulo on verovapaata /naama /90.000 euroon asti?
        Eli käytännössä 99% perheyhtiöiden kaikille osakkaille?


      • Paperinpyörittäjä
        onko totta kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä siis selkokielellä, että jos yhtiö jakaa osinkoa (listaamaton) alle tuon 9%, kaikki siitä saatava osinkotulo on verovapaata /naama /90.000 euroon asti?
        Eli käytännössä 99% perheyhtiöiden kaikille osakkaille?

        Kyllä, mutta sitä ennen listaamaton yhtiö on maksanut pääomaveroa vähintään 351 351 euroa (1 351 351*0,26=351 351). Jäljelle on jäänyt nettovarallisuutta 1 000 000 euroa, josta 9 % (90 000) voidaan maksaa saajalleen verottomasti. Jos yrittäjä haluaa maksimoida veroedun, yrityksen on tehtävä seuraavana vuonna voittoa vähintään 121 622 euroa ja maksettava jälleen yhteisöveroa 31 622 euroa (121 622*0,26=31 622). Muussa tapauksessa yrityksen nettovarallisuus laskee jaettujen osinkojen verran. Varsin kallista puuhaa yrittäjälle. Verottomien osinkojen kokonaisveroaste onkin oikeasti 35 ja 80 prosentin välissä eikä yrittäjä parka saa edes eläkettä.


      • Nimmimerrkki
        Kataiseen kapsahti kirjoitti:

        Osinkotulojen tulisi olla ehdottomasti myös progressiivisia ja esim. alle 5000 euron osingot per vuosi verottomia. Siitä sitten lähtisi veroprosentti nousemaan mitä enemmän osinkoja tulee eli piensijoittaja olisi samalla viivalla pienten ansiotulojen kanssa.

        Sekoomus ei vain tälläiseen suostu.

        Eikö olisi oikeudenmukaisempaa poistaa progressio ansiotuloveroista?


      • namumerkki
        Nimmimerrkki kirjoitti:

        Eikö olisi oikeudenmukaisempaa poistaa progressio ansiotuloveroista?

        Nokia maksaa osinkoa vuoden 2012 huhtikuussa 0,20 euroa/osake. Minulla on 10 000 osaketta. Olen ollut siinä käsityksessä, että saan tuon 2000 euroa, enkä maksa siitä itse enää mitään veroa. Edellä olevista vaikeatajuisista höpinöistä saa aivan päinvastaisen käsityksen.


      • Vakuusvaje
        namumerkki kirjoitti:

        Nokia maksaa osinkoa vuoden 2012 huhtikuussa 0,20 euroa/osake. Minulla on 10 000 osaketta. Olen ollut siinä käsityksessä, että saan tuon 2000 euroa, enkä maksa siitä itse enää mitään veroa. Edellä olevista vaikeatajuisista höpinöistä saa aivan päinvastaisen käsityksen.

        70 prosenttia osingosta on verotettavaa tuloa ja maksat siitä veroa 30 % eli koko osinkosummasta 21 %, siis 420 euroa. Nokia pidättää summan ennakkoverona, joten saat käteen 1580 euroa.


      • namumerkki
        Vakuusvaje kirjoitti:

        70 prosenttia osingosta on verotettavaa tuloa ja maksat siitä veroa 30 % eli koko osinkosummasta 21 %, siis 420 euroa. Nokia pidättää summan ennakkoverona, joten saat käteen 1580 euroa.

        En usko, saapa nähdä sitten huhtikuussa. Olen sitä mieltä, saan 2000 euroa Nokialta, minkä lisäksi Nokia maksaa valtiolle tuon veron (mutta se ei minua kiinnosta).


      • Vakuusvaje
        namumerkki kirjoitti:

        En usko, saapa nähdä sitten huhtikuussa. Olen sitä mieltä, saan 2000 euroa Nokialta, minkä lisäksi Nokia maksaa valtiolle tuon veron (mutta se ei minua kiinnosta).

        No, minä sain vuoden ensimmäiset osingot tilille tänään. Ilmoitetusta bruttosummasta puuttuu juuri 21 %.

        Uskoa ei tarvitse, mutta älä kumminkaan käytä sitä veron osuutta etukäteen.


      • amatööri
        namumerkki kirjoitti:

        En usko, saapa nähdä sitten huhtikuussa. Olen sitä mieltä, saan 2000 euroa Nokialta, minkä lisäksi Nokia maksaa valtiolle tuon veron (mutta se ei minua kiinnosta).

        eikös se Nokia maksa vasta toukokuussa?

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/osingot/


    • expatti88

      Osingoista (julkinen yhtiö) 70% on veronalaista ja siitä veroa menee 30 tai 32% tänävuonna riippuen pääomatulon määrästä (alle 50 tai yli 50t euroa)...

      Osingosta menevän veron lopullinen määrä on siten joko 21 tai 22,4 prosenttia.

      tuolta lisätietoja:

      http://www.investori.com/

    • amatööri

      olen aloittelija, ostin 2500 Nokian osaketta jokin aika sitten kun halpoja olivat.

      Saan siis 2500 * 0,2 * 0,79 = 395€ tilleni?

      Ja jos lasken että 70% osingosta on verotettavaa pääomatuloa, ja veroprosentti on 30 niin eikö se tarkoita että veroa menee 2500 * 0,7 *0,2 * 0,3 = 105€ eli vero on just sama mitä ennakkoon perittiinkin? Ei tule mätkyjä eikä palautuksia? (tosin näin pienillä summilla sillä ei ole väliä, mutta kyselen vain tulevaisuutta ajatellen, jos pääsen pelaamaan suuremmilla summilla)

      • Vakuusvaje

        Aivan oikein. Osinkojen ennakonpidätys 21 % on nykyisin täsmälleen sama kuin lopullinen veroprosenttikin, kunhan pääomatulot eivät ylitä 50000 euron rajaa. Jos jäännösveroa tai palautuksia tulee, se johtuu jostakin muusta kuin osingoista.

        Ei osingoista kovin suuria mätkyjä tullut ennenkään kun pidätys oli 19 % ja lopullinen prosentti 19,6.


    • Vero-Rosmo

      Aivan liikaa, tuli 5 tonnia mätkyjä osingoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe