muurarien hinnoista

nopp

Kannattaa olla tarkkana sopimusta tehdessä. Itse erehdyin laittamaan nimen paperiin, joka oli muotoa työsopimus. Alustavasti kyllä puhuttiin urakasta, joka olisi kokonaishinta, johon ei tulisi muita lisiä, kun olen itse apumiehenä. Sopimusta tehdessä kysyin onko paperin syytä käydä tarkemmin läpi, jolloin puolituttu muurari suutahti, että on tapana pitää sanansa. Kun sitten maksun aika tuli, muurari oli keksinyt ylimääräisiä töitä jopa tuhannen euron edestä ilman, että olisin niitä vaatinut tai olisin ollut niistä tietoinen. Myöskään työmaan valvoja ei tiennyt niistä mitään. Kun en tällaisia eksratöitä ollut halukas maksamaan, pisti tämä muurari liittonsa miehet asialle ja keksivät kaiken maailman lisiä, jotta tulisivat muka vastaan ja pääsivät näin alkuperäiseen tavoitteeseensa.
Outoa on, että muurarikin puhui välillä urakasta ja sitten kun tekee "ylimääräisiä " töitä käskemättä/tietämättä, onkin yhtäkkiä työsuhteessa, joka oikeuttaa massiivisiin lisiin. Keplottelun makua kovasti. Kannattaa vakavasti miettiä valmistulisijan tilaamista avaimet käteen periaatteella, jolloin ei itse tarvitse tehdä mitään. Aika lailla samoihin hinta menee, eikä tarvitse itse olla apupoikana.
Tällaista Kajaanissa!

17

2025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei enää paikallista

      kaadatin puita ja metsuri arvioi aikaa menevän 6t, lasku tuli 32 tunnista ja v.......t päälle. näin pirkanmaalla.

    • Muurari11

      Työsopimus voi olla monenkirjava. Jos hinnoittelun osalta lukee kokonaissumma vaikka tonni, niin voidaan puhua ns. urakkasummasta.
      Tällöinkään ei summaan vois sisällyttää palkanlisiä,lomarahoja, mahdollisia matka/työkalukorvauksia eikä työnantajavelvoitteita. Eli ne velvoitteet tulee lisätä kuluihin. Tähän kehottaa Suomen laki.
      Jos nuo summat ovat niitä ylimääräisiä keksintöjä, niin muurari on ollut aivan oikeassa.

      Jos taas "urakan" ulkopuolisia töitä on joudutt tekemään, niin niistähän on oikeus saada korvaus.
      Jos Tulikiven setä joutuu hautakiveä vesilasilla liimatessaan tekemään muuta kuin uunin asennusta, napsahtaa automaattisesti lisälasku arviolta 40 alv/h vähintään.
      Yksityisillä ihmisillä monasti tuntuu nämä työnantaja/työntekijä/yrittäjä- roolit olevan täysin sekaisin,elikkä ennenkuin huudetaan keplottelusta, täytyy todistaa em argumentit.

      • jos sopii,

        minkäverran on ammattimuurarin (joka siis osaa vetäviä takkojakin tehdä) keskimääräinen "noin" tuntiveloitus?Pystyttekö antamaan jonkin summan /-10 euron tarkkuudella?Meillä on laajennusproggis suunnitteilla ja olemme miettineet vaihtoehtoa muurattu piippu(2x1/2kiven hormilla) muurattu pystyuuni tai vaihtoehtoisesti jokin elementtipiippu elementtitakkauuni.Osaako ammattimuurari tempaista hatusta näppituntumalla kumpi on edullisempi vaihtoehto,jos uunin koko/massa olisi noin suurinpiirtein sama?Onhan noita erilaisia ja kokoisia uuneja,mutta jos peruslähtkökohta olisi konstailematon,varaava täyskorkea uuni ja tupa yhdessä kerroksessa,loivalla harjakatolla.Meillä on entuudestaan yksi elementtitakka,eikä olla ihan 100% tyytyväisiä.

        Kunhan kyselen...


      • muuruumies
        jos sopii, kirjoitti:

        minkäverran on ammattimuurarin (joka siis osaa vetäviä takkojakin tehdä) keskimääräinen "noin" tuntiveloitus?Pystyttekö antamaan jonkin summan /-10 euron tarkkuudella?Meillä on laajennusproggis suunnitteilla ja olemme miettineet vaihtoehtoa muurattu piippu(2x1/2kiven hormilla) muurattu pystyuuni tai vaihtoehtoisesti jokin elementtipiippu elementtitakkauuni.Osaako ammattimuurari tempaista hatusta näppituntumalla kumpi on edullisempi vaihtoehto,jos uunin koko/massa olisi noin suurinpiirtein sama?Onhan noita erilaisia ja kokoisia uuneja,mutta jos peruslähtkökohta olisi konstailematon,varaava täyskorkea uuni ja tupa yhdessä kerroksessa,loivalla harjakatolla.Meillä on entuudestaan yksi elementtitakka,eikä olla ihan 100% tyytyväisiä.

        Kunhan kyselen...

        Itse olen noita takkoja muuraillut verokirjalla 18€/tunti.Ensinnäkin puolenkiven hormi varaavaan takkaan on liian pieni, vaatii kokokiven hormin jotta veto saadaan optimaaliseksi. Toiseen kysymykseen mahdoton antaa tarkkaa vastausta, kun noiden valmistakkojen hintahaitari on tonnista taivaaseen.


      • kokemus
        muuruumies kirjoitti:

        Itse olen noita takkoja muuraillut verokirjalla 18€/tunti.Ensinnäkin puolenkiven hormi varaavaan takkaan on liian pieni, vaatii kokokiven hormin jotta veto saadaan optimaaliseksi. Toiseen kysymykseen mahdoton antaa tarkkaa vastausta, kun noiden valmistakkojen hintahaitari on tonnista taivaaseen.

        suosittelen ottamaan yrityksen kautta asennuspalvelut, silloin ei tule yllätyksenä lomarahat, verot ja vakuutukset. Tämä ei nyt koske kaikkia, mutta kun näyttää siltä että suurin osa muurareista unohtaa kertoa että se urakkahinta on heidän saama hinta eikä teidän maksama hinta. yrityksien kohdalla se hinta on se minkä te joudutte maksamaan.


      • muurari11
        kokemus kirjoitti:

        suosittelen ottamaan yrityksen kautta asennuspalvelut, silloin ei tule yllätyksenä lomarahat, verot ja vakuutukset. Tämä ei nyt koske kaikkia, mutta kun näyttää siltä että suurin osa muurareista unohtaa kertoa että se urakkahinta on heidän saama hinta eikä teidän maksama hinta. yrityksien kohdalla se hinta on se minkä te joudutte maksamaan.

        nyt uskoa, että lain mukaan sitä lopullista hintaa ei voi kertoa, koska ei työntekijä voi tietää, missä yhtiössä esim tapaturmavakuutus hoidetaan- prosenteissa on eroja.

        Eli se on mahdoton yhtälö.

        Joka tapauksessa verokirjalla teetetty työ on vähintään 30% halvempaa kuin yritykseltä ostettu.
        Yllätyksiä nuo maksut tuskin on kenellekkään. Ne on ihan lakisääteisiä maksuja kaikille.

        Vai meinaatko, että kun meet myymään itteäs työnantajalle niin kerrot että palkka lomaraha pekkanen sotu,tapaturmat,eläkkeet jne...?

        Tarkoitan siis, että tiedätkö itse minhtä työnantajasi joutuu sinun työpanoksestasi pulittamaan ?
        TÄMÄ on valitettavan monella hukassa.

        Se vaan konkretisoituu näissä silpputöissä, joilla monet silti elävät.


      • oppia ikä kaikki
        muurari11 kirjoitti:

        nyt uskoa, että lain mukaan sitä lopullista hintaa ei voi kertoa, koska ei työntekijä voi tietää, missä yhtiössä esim tapaturmavakuutus hoidetaan- prosenteissa on eroja.

        Eli se on mahdoton yhtälö.

        Joka tapauksessa verokirjalla teetetty työ on vähintään 30% halvempaa kuin yritykseltä ostettu.
        Yllätyksiä nuo maksut tuskin on kenellekkään. Ne on ihan lakisääteisiä maksuja kaikille.

        Vai meinaatko, että kun meet myymään itteäs työnantajalle niin kerrot että palkka lomaraha pekkanen sotu,tapaturmat,eläkkeet jne...?

        Tarkoitan siis, että tiedätkö itse minhtä työnantajasi joutuu sinun työpanoksestasi pulittamaan ?
        TÄMÄ on valitettavan monella hukassa.

        Se vaan konkretisoituu näissä silpputöissä, joilla monet silti elävät.

        en nyt tarkoittanutkaan että se hinta arvio pitää sentilleen sattua. mutta kyllä minun mielestä on suotavaa kertoa yksityiselle että mitä laskuja hänelle on tulossa, mistäpä ne sen tietäis? ihan niinkuin tästä ois tehty vasiten hankalasti ymmärrettävä, varmaan kuitenkin vähemmistö suomalaisista palkkaa työmiehen ja sen vuoksi siitä ei ole jauhettu tarpeeksi uutisissa. itse en ole muurari vaan timpuri toiminimellä ja jos tekisin tarjouksen yksityiselle niin hän pitää sitä alvillisena jos en erikseen mainitse, että plus alv. ja suullisissa sopimuksissa hinta sisältää alv:n jos siitä ei erikseen mainita.
        yritysten välillä taas aina alvittomat tarjoukset.


      • muurari11
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

        en nyt tarkoittanutkaan että se hinta arvio pitää sentilleen sattua. mutta kyllä minun mielestä on suotavaa kertoa yksityiselle että mitä laskuja hänelle on tulossa, mistäpä ne sen tietäis? ihan niinkuin tästä ois tehty vasiten hankalasti ymmärrettävä, varmaan kuitenkin vähemmistö suomalaisista palkkaa työmiehen ja sen vuoksi siitä ei ole jauhettu tarpeeksi uutisissa. itse en ole muurari vaan timpuri toiminimellä ja jos tekisin tarjouksen yksityiselle niin hän pitää sitä alvillisena jos en erikseen mainitse, että plus alv. ja suullisissa sopimuksissa hinta sisältää alv:n jos siitä ei erikseen mainita.
        yritysten välillä taas aina alvittomat tarjoukset.

        voi lain mukaan tarjota loppukuluttajalle alvitonta hintaa- se olisi pienimuotoinen rikos.

        Jos kerta toiminimeä (omaa) pyörittää, niin on kauhistuttavaa ellei tiedä mitä maksuja työnantajan velvollisuuksiin kuuluu.
        Entäpä jos palkkaatte jonkun töihin? Voi voi sentään.

        Se on ihan totta, että verokirjalla palkkaus silpputöihin on valtiovallan taholta tehty tarkoituksella hankalaksi-> syy ja seuraus siihen, että kernaasti maksetaan mustana, tai sitten on tarkoitus ajaa kaikki yrittäjiksi.

        Se on ihan totta, että mainita kannattais vaikka näin että lakisääteiset kulut päälle ja kertoimeksi palkan päälle noin 1,57 niin ollaan kohtalaisen lähellä.

        Joka tapauksessa yksityisille kannattaa tehdä verokirjalla- molemmat on tyytyväisiä- isäntä maksaa vähemmän ja työntekijä saa palkka enemmän !
        Minä voin taasen tehdä hommat sekä verokirjalla että laskulla sis alv.


      • oppia ikä kaikki
        muurari11 kirjoitti:

        voi lain mukaan tarjota loppukuluttajalle alvitonta hintaa- se olisi pienimuotoinen rikos.

        Jos kerta toiminimeä (omaa) pyörittää, niin on kauhistuttavaa ellei tiedä mitä maksuja työnantajan velvollisuuksiin kuuluu.
        Entäpä jos palkkaatte jonkun töihin? Voi voi sentään.

        Se on ihan totta, että verokirjalla palkkaus silpputöihin on valtiovallan taholta tehty tarkoituksella hankalaksi-> syy ja seuraus siihen, että kernaasti maksetaan mustana, tai sitten on tarkoitus ajaa kaikki yrittäjiksi.

        Se on ihan totta, että mainita kannattais vaikka näin että lakisääteiset kulut päälle ja kertoimeksi palkan päälle noin 1,57 niin ollaan kohtalaisen lähellä.

        Joka tapauksessa yksityisille kannattaa tehdä verokirjalla- molemmat on tyytyväisiä- isäntä maksaa vähemmän ja työntekijä saa palkka enemmän !
        Minä voin taasen tehdä hommat sekä verokirjalla että laskulla sis alv.

        kylläpä se vain niin on että vaikka toiminimellä töitä teenkin niin ei mulla ole juuri hajuakaan mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos jonkun otan itselle töihin. sen vuoksi tähän ketjuun kantaa otinkin. sillä vaikkä yrittäjä kurssin käyneenäkään en tiiä näitä asioita, niin miten yksityinenkään. mulla kuitenkin on kirjanpitäjä joka on ahkera huomautteleen asioista jotka itellä jää huomaamatta tietämättömyyden vuoksi. tietenkin jos joskus pystyn jonkun työllistämään, niin alan ottaan asioista selvää. samaa suosittelen jokaiselle yksityisellekin ennen kuin alkaa palkkaamaan työntekijää.

        niin ja anteeksi tuo suositus käyttää yrityksien palveluita. se oli kohtuuton, ei ollut tarkoitus sortaa ketään.


      • muurari11
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

        kylläpä se vain niin on että vaikka toiminimellä töitä teenkin niin ei mulla ole juuri hajuakaan mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos jonkun otan itselle töihin. sen vuoksi tähän ketjuun kantaa otinkin. sillä vaikkä yrittäjä kurssin käyneenäkään en tiiä näitä asioita, niin miten yksityinenkään. mulla kuitenkin on kirjanpitäjä joka on ahkera huomautteleen asioista jotka itellä jää huomaamatta tietämättömyyden vuoksi. tietenkin jos joskus pystyn jonkun työllistämään, niin alan ottaan asioista selvää. samaa suosittelen jokaiselle yksityisellekin ennen kuin alkaa palkkaamaan työntekijää.

        niin ja anteeksi tuo suositus käyttää yrityksien palveluita. se oli kohtuuton, ei ollut tarkoitus sortaa ketään.

        Noo ei kait nyt sorrosta ole kyse....
        Kyllähän reilua on ( ainakin minä) kertoa, että palkka urakalla tai tuntityönä on x-euroa kertaa 1,57 niin se on siinä.
        Pelottavaa on se,miten ihmisiä ajetaan yrittäjiksi, eikä heillä ole tuon taivaallista hajua mitä maksuja saattaa putkahtaa esiin.
        Siinä olis työsarkaa- toisaalta pikku pimittäminen asioissa saatta putsata työvoimahallinnon lukuja melkoisesti kun saaraan työttömiä yrittäjiksi, siis työllistettyä, hehän on yrittäjiä.
        Siis töissä :-)


      • 8+6=86
        muurari11 kirjoitti:

        nyt uskoa, että lain mukaan sitä lopullista hintaa ei voi kertoa, koska ei työntekijä voi tietää, missä yhtiössä esim tapaturmavakuutus hoidetaan- prosenteissa on eroja.

        Eli se on mahdoton yhtälö.

        Joka tapauksessa verokirjalla teetetty työ on vähintään 30% halvempaa kuin yritykseltä ostettu.
        Yllätyksiä nuo maksut tuskin on kenellekkään. Ne on ihan lakisääteisiä maksuja kaikille.

        Vai meinaatko, että kun meet myymään itteäs työnantajalle niin kerrot että palkka lomaraha pekkanen sotu,tapaturmat,eläkkeet jne...?

        Tarkoitan siis, että tiedätkö itse minhtä työnantajasi joutuu sinun työpanoksestasi pulittamaan ?
        TÄMÄ on valitettavan monella hukassa.

        Se vaan konkretisoituu näissä silpputöissä, joilla monet silti elävät.

        Kyllähän se on matti, että rekisteröity firma, joka maksaa kulunsa ja veronsa ja vielä toimii, pystyy sanomaan tuntipalkan etukäteen.
        Itse firmaa vuosikaudet pyörittäneenä ja miehiä työllistäneenä pystyn sanomaan tuntipalkan, jos joku sitä kysyy.
        Urakkahinnan pystyy sanomaan myös ilman, että urakkahintaan tulee yllätyslisiä. Tämä vaatii kuitenkin työmaan ja sen olosuhteiden tuntemisen etukäteen.
        Ja jos asiakkaasta riippumattomia lisätöitä tai yllätyksiä tulee, ne kantaa yrittäjä ja ottaa oppia.
        Muu on veivaamista.


      • muurari11
        8+6=86 kirjoitti:

        Kyllähän se on matti, että rekisteröity firma, joka maksaa kulunsa ja veronsa ja vielä toimii, pystyy sanomaan tuntipalkan etukäteen.
        Itse firmaa vuosikaudet pyörittäneenä ja miehiä työllistäneenä pystyn sanomaan tuntipalkan, jos joku sitä kysyy.
        Urakkahinnan pystyy sanomaan myös ilman, että urakkahintaan tulee yllätyslisiä. Tämä vaatii kuitenkin työmaan ja sen olosuhteiden tuntemisen etukäteen.
        Ja jos asiakkaasta riippumattomia lisätöitä tai yllätyksiä tulee, ne kantaa yrittäjä ja ottaa oppia.
        Muu on veivaamista.

        yrittäjän tietämättömyys asiasta. Olispa se yrittäjä joka ei osaa hintaa tunnille sanoa ????

        Vaan nythän onkin kysymys verokirjatyöntekijän palkkaamisesta, jolloin kustannusrakenne on osin erilainen.
        Eli työntekijän roolissa ei voi sanoa lopullista kustannusta.
        Voi vaan sanoa, että tuntipalkkani on x-euroa, tai urakkapalkka on tonni tms, ja siihen päälle lisätään kaikki asiaankuuluvat soosit.
        NÄIN se menee.

        Yrittäjällähän se on sinänäsä helpompaa; x-euroaplus alavi,niin se on siinä ja alvittoman hinnan kun jakaa pyöreästi 1,8-1,9 niin se on trengin palkka, jos siitä trenki tekee!

        Eip oo tuon kummempi laskutoimitus.


      • sdukudwmuw
        muurari11 kirjoitti:

        yrittäjän tietämättömyys asiasta. Olispa se yrittäjä joka ei osaa hintaa tunnille sanoa ????

        Vaan nythän onkin kysymys verokirjatyöntekijän palkkaamisesta, jolloin kustannusrakenne on osin erilainen.
        Eli työntekijän roolissa ei voi sanoa lopullista kustannusta.
        Voi vaan sanoa, että tuntipalkkani on x-euroa, tai urakkapalkka on tonni tms, ja siihen päälle lisätään kaikki asiaankuuluvat soosit.
        NÄIN se menee.

        Yrittäjällähän se on sinänäsä helpompaa; x-euroaplus alavi,niin se on siinä ja alvittoman hinnan kun jakaa pyöreästi 1,8-1,9 niin se on trengin palkka, jos siitä trenki tekee!

        Eip oo tuon kummempi laskutoimitus.

        on periaatteessa yksinkertaista hommaa, enempi joutuu näkemään siinä vaivaa, että kikkailee laskun mahdollisimman kovaksi....


      • muurari11
        sdukudwmuw kirjoitti:

        on periaatteessa yksinkertaista hommaa, enempi joutuu näkemään siinä vaivaa, että kikkailee laskun mahdollisimman kovaksi....

        helevetin yksinkertaasta hommaa, niin että alakaa ihan haukottelemaan päivän mittaa, mutta onneksi näitä nykyvempaimia on että voi katella samalla vireoota ku heittelee kirpitsoja peräkkäin ja päällekkäin :-)

        Te ette tiedä muurausalan nykytilasta hevonpaskaa enempää, eikä oikeastaan tarttekaan, hyvä niin saadaan rahastaa rauhassa raha pois kuleksimasta!


      • oppia ikä kaikki
        muurari11 kirjoitti:

        helevetin yksinkertaasta hommaa, niin että alakaa ihan haukottelemaan päivän mittaa, mutta onneksi näitä nykyvempaimia on että voi katella samalla vireoota ku heittelee kirpitsoja peräkkäin ja päällekkäin :-)

        Te ette tiedä muurausalan nykytilasta hevonpaskaa enempää, eikä oikeastaan tarttekaan, hyvä niin saadaan rahastaa rauhassa raha pois kuleksimasta!

        joo kyllähän kuka tahansa muurata osaa. mutta muuraappas suoraan ja puhtaaksi. itsehän olen kokeillut ja olen muuraillut ovi aukkoja ja ikkuna aukkoja umpeen ja kiitelly sitten sitä tiilitasotetta. eli kukapa ei jotain osaa, se vain että kelle se kelpaa.
        siksipä meillä on ns. ammattilaisia.


      • ammatti muurari
        muurari11 kirjoitti:

        voi lain mukaan tarjota loppukuluttajalle alvitonta hintaa- se olisi pienimuotoinen rikos.

        Jos kerta toiminimeä (omaa) pyörittää, niin on kauhistuttavaa ellei tiedä mitä maksuja työnantajan velvollisuuksiin kuuluu.
        Entäpä jos palkkaatte jonkun töihin? Voi voi sentään.

        Se on ihan totta, että verokirjalla palkkaus silpputöihin on valtiovallan taholta tehty tarkoituksella hankalaksi-> syy ja seuraus siihen, että kernaasti maksetaan mustana, tai sitten on tarkoitus ajaa kaikki yrittäjiksi.

        Se on ihan totta, että mainita kannattais vaikka näin että lakisääteiset kulut päälle ja kertoimeksi palkan päälle noin 1,57 niin ollaan kohtalaisen lähellä.

        Joka tapauksessa yksityisille kannattaa tehdä verokirjalla- molemmat on tyytyväisiä- isäntä maksaa vähemmän ja työntekijä saa palkka enemmän !
        Minä voin taasen tehdä hommat sekä verokirjalla että laskulla sis alv.

        talonrakennus alalla kerroin on melkein 1,9


      • muurari11
        ammatti muurari kirjoitti:

        talonrakennus alalla kerroin on melkein 1,9

        vitut on mitään 1,9 yksityiselle työnantajalle. Se on 1.57 hyvin lähellä.
        Jos menee yritykseen töihin niin se 1,9 voi olla oikea riippuu katteesta.
        Mutta jos yksityinen ihminen palkkaa työntekijän työsuhteeseen, niin se on palkka x 1.57 piste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe