Niin siinä sitten kävi. Olin joululomalla Patong Beachilla, töihin mennessä tein salmonellatestin, koska olen elintarvikealalla töissä, ja sitten terveydenhoitaja soittaa, että mun näytteeni on positiivinen. Nyt sitä ollaan kahden viikon sairauslomalla ja antibioottikuurilla. Ennen töihin lähtöä täytyy sitten antaa kolme negatiivista näytettä.
Oireita ei ollut loman jälkeen kuin parina päivänä ripuli ja välissä nipisteli mahaa.
Mietin vaan, että olenko ainoa, joka sai salmonellan Thaikku-reissulta, ja kuinkn moni kantaa sitä piilevänä..
Että jos loman jälkeen on vaikkapa ripulia, niin kantsis käydä testeissä.
Lomalla tiestysti söin kaikkea laidasta laitaan, sekä katukeittiösä että kala-kanaravintolasta.
Salmonella iski Phuketista!
22
8625
Vastaukset
- M
Jopas sulla lievät oireet.. Sain salmonellan Krabilta -06. Onneks alkoi oireet vasta junassa kotimaassa.. Kuume nousi uskomattoman nopeesti, kotona mitatessa sitä olikin reippaat 40astetta. Sit alko "röörin" tyhjennys tyyliin "varpusparvi".. Pari päivää sitä ennen lääkäriä ja siellä testit, joitten odottelu kesti yli viikon! Ja koko tämä viikon kuume sahasi 38-40,5 väliä..
Pattaijalla -05 jouduin tiputukseen kovan mahataudin aiheuttaman nestehukan vuoksi. Mielenkiinnolla odotan reilun viikon päästä alkavaa Krabin lomaa...- pöpöilijä
jopa Suomessa.
Meillä ei ole ollut Salmonellaa minkään reissun jälkeen. Ihan on oltu terveitä ja hyvinvoivia. Toki jos oireettomana ja silti tartunta? - Arkku mukaan.
ja usein se KOLMAS on kuolemaksi. Hyvää thaimaan matkaa.
- msda
miksihän olet saanut intibioottikuurin? Minä ja perheeni sairastimme salmonellan monta vuotta sitten, mutta kenellekään ei annettu antibioottia vaan salmonella parantui itsestään, noin kuukaudessa. Silloin lääkäri juuri kertoikin, että monet eivät edes tiedä sairastavansa salmonellaa,koska ihmiset olettaa ripulin olevan vain normaalia tautia. Meidän salmonella oli ihan suomesta saatua, mutta se ei ole tiedossa, että mistä se tuli, koska kuitenkaan koko perhe ei sairastanut.
- kokenut näin
Antibioottikuuri annetaan varmaan siksi koska ap on elintarvikealla. Mä olen keittiöalalla ja sain taannoin salmonellan ja se oli täysin oireeton,mikä on harvinaista. Olin pois töistä 4 kuukautta kun se ei meinannut millään lähteä veks. kaksi kovaa antibioottikuuria söin ja vasta toisella lähti.
- Aroi
Niin, antibiootin nimi on Ciprofloxacin ratiopharm, lekuri tuumas vaan että näillä pitäis lähteä. On vähän hölmö olo, kun on täysin terve ja kuitenkin sairauslomalla. Töihin ei voi mennä, ennen kuin lääkkeet on syöty (15 vrk) loppuun, sitten viisi välipäivää ja kolme negatiivista näytettä, eli aikaisintaan 18.2.2009. Pitäis vissiin olla tyytyväinen, kun on näin pitkä loma... tarkemmin sanottuna töistä pidättäminen tartuntatautilain ja epidemiogilääkärin mukaan.
- viidestä kolme
sai teneriffalta kambylo-bakteerin joka on salmonellan sukulainen. tytöllä (silloin 1,1v) oli korvatulehdus joten hänellä oli antibiootit päällä kun tauti kotona iski.hän sairasti kaikkein lievimmän. minä (äiti) ja poika (silloin 4v.) saatiin kovemmat oireet,mutta ei lääkitystä. Meille tartuntahoitaja sanoi ettei niihin enää anneta antibioottia,kun lähtevät ajan kanssa itsekseen.
- kiisu 1212
Aroi kirjoitti:
Niin, antibiootin nimi on Ciprofloxacin ratiopharm, lekuri tuumas vaan että näillä pitäis lähteä. On vähän hölmö olo, kun on täysin terve ja kuitenkin sairauslomalla. Töihin ei voi mennä, ennen kuin lääkkeet on syöty (15 vrk) loppuun, sitten viisi välipäivää ja kolme negatiivista näytettä, eli aikaisintaan 18.2.2009. Pitäis vissiin olla tyytyväinen, kun on näin pitkä loma... tarkemmin sanottuna töistä pidättäminen tartuntatautilain ja epidemiogilääkärin mukaan.
Salmonella voi olla tosi paha tautikin. Tuttavani sai salmonella Kanarian matkaltaan. Ei mennyt heti lääkäri, sairastui reaktiiviseen niveltulehdukseen salmonellan jälkitautina. Tervettä päivää ei ole sen jälkeen nähnyt vaikka vuosia syönyt lääkkeitä. Välillä nilkat turpoaa niin ettei kävellä voi ja ranteet niin kipeät ettei kätellä voi.
- msda
kiisu 1212 kirjoitti:
Salmonella voi olla tosi paha tautikin. Tuttavani sai salmonella Kanarian matkaltaan. Ei mennyt heti lääkäri, sairastui reaktiiviseen niveltulehdukseen salmonellan jälkitautina. Tervettä päivää ei ole sen jälkeen nähnyt vaikka vuosia syönyt lääkkeitä. Välillä nilkat turpoaa niin ettei kävellä voi ja ranteet niin kipeät ettei kätellä voi.
on salmonellan aiheuttama ns.jälkitauti, ei salmonella itse. Nimimerkillä reumaatikko,joka tosiaan sairasti sen salmonellan.
- Lain 'uhri'
Aroi kirjoitti:
Mulla oli oireeton salmonella parikyt vuotta sitten. Nautin täysin rinnoin 6 viikon sairauslomasta ja matkavakuutuksen päivärahoilla eleli mukavasti.
- minä.
että salmonella on muutenkin tosi huono tarttumaan ihmisestä ihmiseen.. esim. salmonellainen käsittelee kypsennettävää ruokaa, niin todella pienellä epätodennäköisyydellä syöjä sitä saa. Oletuksena tietysti reilu käsienpesu ja käsineet ruuanvalmistuksessa. salmonellahan ei tartu esim. syljen välityksellä, ainoastaan vessareissuilla jos et pese käsiä jne.
Koelähetys. Ei liity aiheeseen mitenkään. Anteeksi.
- pk
Hei,
Minunkin kärsimä salmonella (Haniasta tuliaisena v.2006) oli todella kovaa luokkaa. Salmonella alkoi keskiviikkona Hanialla ja kotiin pääsimme torstaina. Jo lentokoneessa olo oli tuskaa jatkuvan ripulin takia ja kotona jouduin käymään wc.ssä tunnin välein. Kuumetta oli yli 40 astetta ja se kesti viikon verran. Kotiin päästyäni kävin perjantaina lääkärillä, joka soitti maanantaina tulokset. Tämän jälkeen lääkärissä piti käydä joka toinen päivä ja lääkäri soitti aina niin toisina päivinä ja kyseli vointia. Jouduin syomaan 2 antibioottikuuria peräkkäin, koska lääkärin mukaan on todettu, etti salmonella lähde yhdellä kuurilla.- Sairastunut
Itse sain aikoinaan Espanjasta salmonellan jota kesti 7 vk jonka ajan olin työstäpidätetty tartuntatautilakien mukaisesti. Tauti parani kotioloissa ilman antibioottikuuria.Tämän jälkeen ei ole pysynyt matkoilla terveenä
- op.
Hei, mekin saimme Haniasta salmonellan tuliaisena, mutta se oli oireeton ja paljastui vietyämme testit ennen työhön menoa(ravintola-alalla työpaikat)loman lopulla. Mitään lääkekuuria ei meille tarjottu, pääsimme töihin vasta usean miinus-merkkisen tuloksen jälkeen. Yhden kerranThaimaassa, sillä kertaa Bangkokissa lomaillessa saimme pahan ruokamyrkytyksen vaikka söimme vain korkeatasoisen hotellimme aamiaisen ja illallisen myös siellä, kerran erehdyimme mäkkäriin ja tauti tuli 99 % varmuudella sieltä. Muut hotellissa olleet tutut eivät sairastuneet vaikka söivät katukeittiöissä ja muuallakin kuin vain hotellin ravintoloissa. Nyt elokuussa lomareissulla saimme jonkinluokan pöpön mutta ei salmonellaa kokeiden mukaan mutta lomareissu meni pipariksi, vaikka söimme maitohappobakteereja ym. jo ennen matkaa ja matkan aikana ja vielä sen jälkeenkin...Muta suurimmalta osin reissut sinne ja tänne ovat olleet taudittomia.
- VanhanAjanHerrasmies
KATSOKAAS TÄMÄ
http://www.adressit.com/kaikkienihmistenpuolesta - Kaikkea sattuu.
"Mietin vaan, että olenko ainoa, joka sai salmonellan Thaikku-reissulta, ja kuinkn moni kantaa sitä piilevänä.."
Olen itse paljon matkustellut ja paljon testattu - ja tähän aiheeseen tavallista tarkemmin tutustunut.
Varmasti et ole ainoa joka on salmonellan saanut Thaikku-reissulla.
Varmastikin moni suomalainen kantaa Thaikku-reissultaan saamaansa salmonellaa hetken jopa ilman kuvaamiasi oireita. Ihmisiä jotka eivät ole elintarvikealalla töissä ei testata salmonellan takia siksi, että heillä ei katsota olevan vastaavia mahdollisuuksia levittää salmonellaa kuin sinulla. Heidän mahdollista sallomellaa ei siis edes ole tarvetta hoitaa lääkkeillä äkkiä pois, vaan sen annetaan parantua itsestään. Oikeasti vatsaltaan oireilivilta, lääkärin apuun hakeutuvilta, salmonellan mahdollisuus kartoitetaan kyllä heti ensimmäisten testien joukossa.
Eli tuohon kysymyseesi, missä mietit, että kuinka moni kantaa piilevenä, voisin sanoa, että kunhan vain huolehdit omasta käsihygieniastasi, niin nou hätä.
Muuten, jos nyt tästä salmonellasta halusit mörön seinälle maalailla - niin Thaimaa on moniin vastaaviin matkakohteisiin verrattuna sellainen kohde, missä salmonellan saanti riski on selvästi pienempi.- Maikki K
Kyllä noita sairauksia saa sieltäkin, mistä ei olettaisi. Pari vuotta sitten Melbournessa Australiassa sain elämäni vatsataudin. Kuumetta ja ripulia lähes viikon. Juuri kun päätin mennä lääkäriin, se parani. Suomessa heti loman jälkeen sain nilkkani ja jälkateräni niin kipeiksi etten kävellä voinut. Lääkäri totesi sen olevan vatsainfektion jälkiseurauksena tullut niveltulehdus. Salmonellat ja kaikki yleiset pöpöt tutkittiin - ei ollut mikään niistä. Lopulta parani kortisonilla. Aiheuttaja jäi siis arvoitukseksi ja silloin tällöin jalkaterät edelleen kipeytyvät, eivät kumminkaan niin pahaan kuntoon kuin eka kerralla. Eli taisin saada Australian lomaltani elämänikäisen seuralaisen.
- matkalle haluaisin?
Maikki K kirjoitti:
Kyllä noita sairauksia saa sieltäkin, mistä ei olettaisi. Pari vuotta sitten Melbournessa Australiassa sain elämäni vatsataudin. Kuumetta ja ripulia lähes viikon. Juuri kun päätin mennä lääkäriin, se parani. Suomessa heti loman jälkeen sain nilkkani ja jälkateräni niin kipeiksi etten kävellä voinut. Lääkäri totesi sen olevan vatsainfektion jälkiseurauksena tullut niveltulehdus. Salmonellat ja kaikki yleiset pöpöt tutkittiin - ei ollut mikään niistä. Lopulta parani kortisonilla. Aiheuttaja jäi siis arvoitukseksi ja silloin tällöin jalkaterät edelleen kipeytyvät, eivät kumminkaan niin pahaan kuntoon kuin eka kerralla. Eli taisin saada Australian lomaltani elämänikäisen seuralaisen.
Kanarialta jouluk.05 sain salmonellan. 5v. olen reumalääkkeitä syönyt. Nyt on jo helpottanut vaivat.
- andyfani
Thaimaassa hygieniataso on olematon. Suoraan WC:stä käsiä pesemättä veivaamaan kanaa keittiöön. Kypsiäkin kananpaloja käsitellään vieä paljain käsin. Sehän ei enää kuumene sen jälkeen.
Thaimaalaisille pitäisi nyt opettaa, mikä on saippuan merkitys käsihygieniassa.
Andy kaufmannin hygieniaohjeet voisivat soveltua Thaimaankin oloihin:
http://www.youtube.com/watch?v=Kr4rnZEjX9g&feature=related- heej heeij pippi
kannaatta mennä Intiaan tai muualle tosi hygieeniseen maahan, menkää seuraavalla kerralla:)
Jos oikein kovasti pelkää sairauksia niin on parempi pysyä Suomessa, kas kun täällä Euroopassakin on jos jonkinlaista pöpöä liikkeellä.
- Mie ite
Mulle iski jo loman aikana seisokki. Sama on toistunut täällä kotimaassakin useamman kerran. Oireita en käy kuvaamaan, mutta kaipa elämä vaan on sellaista, että kaikkea sattuu. Kiitos kuitenkin tapauskuvauksestasi ja toivottavasti voit hyvin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673488- 152186
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441221
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471014
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411010